5 volt mod op voeding

Pagina: 1
Acties:

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
nou las ik daarnet een topic (zit nu dicht) over een 5 volt mod voor je voeding. leek mij wel handig dus ik heb ff de link gelezen:
In my EG 465 PSU resistor R 82 is located on the pcb just in front
of the outlet fan ( 80x80 mm ), "R 82" is printed to the board.

The value is 7.15 K Ohm, color code : violet/brown/green/brown/
gold , gold is tolerance.

I added an adjustment pot 1 K Ohm in series so my "new" R82
ranges from 7.15 to 8.15 K Ohm.

The +5 Volt supply now ranges from 4.9 V to 5.4 V under load,
but the +12 Volts are influenced ( increased to 12.60 ) too.

I glued the pot to the pcb using epoxyd-glue, with a little screwdriver it is easy to set from the outside through the fan,
stop rotation before ( I use a Q-Tip Cleaner ).

My settings : DMM on STX header 5.21 V idle and 5.17 V load,
MBM reading 5.08 idle and 5.00 load.

The PSU-mobo cables are shortened from 65 cm to 21 cm to re-duce the cable resistance.

E-Blitz
nou leek mij dit wel handig, alleen je 12 volt lijntje gaat dan ook omhoog :X
en die is nou net bij mij 12.60V (m'n 5 volt lijntje is 4,84). is er niet een manier om dit tegen te gaan? is er zo'n zelfde soort mod te plegen voor je 12 volt lijntje :?

Nu de hamvraag:
kun je niet een systeempje solderen die zelf de 5 volt lijn in de gaten houd en doormiddel van diezelfde mod (met IC'tje of ook zo'n potmeter en corrigeerdt als dat nodig is :?
dat zou wel beter zijn, dan kun je je 5 volt ook echt alijd onder full load (en idle) op exact 5 volt houden.
Heeft iemand hier een schemaatje van ofzo?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

SEARCH

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De 5 en de 12 volt komen uit dezelfde transformator en zijn dus nooit apart te regelen. Als de ene stijgt, gaat de andere mee.

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
heb ik al geprobeerdt |:( ik ben nie achterlijk O-)

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 14:53

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

bij een pc voeding is alles van elkaar afhankelijk omdat het een schakelende voeding is, het is niet een trafo een gelijkrichter wat elko's en een spannings regelaar.... dus als je een ding verandert gaat helaas de rest mee, het is dus denk ik vrij lastig om de 5 en 12 volt apart aan te passen, tenzij je ergens een schema vandaan ronselt van de hele voeding, dan valt er verder te praten natuurlijk :)

blabla

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
MidiMaze schreef op 28 November 2002 @ 20:38:
bij een pc voeding is alles van elkaar afhankelijk omdat het een schakelende voeding is, het is niet een trafo een gelijkrichter wat elko's en een spannings regelaar.... dus als je een ding verandert gaat helaas de rest mee, het is dus denk ik vrij lastig om de 5 en 12 volt apart aan te passen, tenzij je ergens een schema vandaan ronselt van de hele voeding, dan valt er verder te praten natuurlijk :)
weet ik, maar ik dacht, wie weet kan daar een Potmeter met een ontstoorder op. B)
maar het gaat ff om die controller voor me 5 volt lijn, want het zou wel chill wezen als die altijd 5 volt zou zijn. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
wat voor wattage moet die potmeter aankunnen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KifArU schreef op 28 November 2002 @ 19:22:
De 5 en de 12 volt komen uit dezelfde transformator en zijn dus nooit apart te regelen. Als de ene stijgt, gaat de andere mee.
Niet helemaal juist.

Bij een voeding waar de regeling van de +5V aan de +12V is gekoppel geldt: Als de +5V daalt stijgt de +12V en vice versa

En voor de topicstarter, wattage kan erg laag zijn. R82 is een 0,125W weerstandje. Neem een Cermet-potmetertje. Die kunnen 0,250W hebben, en hebben een nauwe tolerantie, dat komt afstellen en temperatuurstabiliteit ten goede.

Wil je perse een beter gestabiliseerde voeding, neem er dan een die zowel de +3,3V, de +5V en de +12V apart regelt. Ik geloof dat Antec voedingen uit de Truepower serie dit iig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
ik heb net een Enermax 450 gekocht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 19:51:
[...]

Niet helemaal juist.

Bij een voeding waar de regeling van de +5V aan de +12V is gekoppel geldt: Als de +5V daalt stijgt de +12V en vice versa

En voor de topicstarter, wattage kan erg laag zijn. R82 is een 0,125W weerstandje. Neem een Cermet-potmetertje. Die kunnen 0,250W hebben, en hebben een nauwe tolerantie, dat komt afstellen en temperatuurstabiliteit ten goede.

Wil je perse een beter gestabiliseerde voeding, neem er dan een die zowel de +3,3V, de +5V en de +12V apart regelt. Ik geloof dat Antec voedingen uit de Truepower serie dit iig hebben.
ik wil er een met echt de kleinste tolerantie 1% vind ik al veel te veel, het liefst iets van 0,05% of 0,01% (als die bestaan :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Niet helemaal juist.

Bij mijn voeding was het toch echt omgekeerd. Stijgt de één, dan gaat de andere ook omhoog. Deze voeding heb ik helaas niet meer, dus een paar plaatjes als bewijs zit er niet in.

Maar een snelle zoektocht op internet levert toch over het algemeen ook deze conclusie. Als jij echter het tegendeel kunt bewijzen (en dat hoeft niet wetenschappelijk onderbouwd te zijn. Link naar een paar plaatjes is genoeg), dan laat ik me graag overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 14:53

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

hangt dat niet allemaal van het ontwerp af??? het gaat er om of je tegen of mee koppeling hebt in je signaal bewerking tot er een eind toestand bereikt wordt... of ben ik aan het ijlen??

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Overigens is het niet gewoon mogelijk een aparte trafo op de 12 volt lijn te hangen?
Volgens mij hoef je je over die 12volt lijn niet zo'n zorgen te maken. In mijn server draait ie op 13.06V en alles loopt nog perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
MidiMaze schreef op 05 December 2002 @ 21:46:
hangt dat niet allemaal van het ontwerp af??? het gaat er om of je tegen of mee koppeling hebt in je signaal bewerking tot er een eind toestand bereikt wordt... of ben ik aan het ijlen??
je ijlt, want ik heb geen idee wat je zegt B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en wat denk je dat dit uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 04 december 2002 @ 19:57:
[...]

ik wil er een met echt de kleinste tolerantie 1% vind ik al veel te veel, het liefst iets van 0,05% of 0,01% (als die bestaan :P )
Wat is het nut van een lage tolerantie bij een potmeter? Je kan de potmeter toch zodanig instellen dat hij de tolerantie teniet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 13:41:
[...]

Wat is het nut van een lage tolerantie bij een potmeter? Je kan de potmeter toch zodanig instellen dat hij de tolerantie teniet doet?
:| :/ :X moet ik dit echt uitleggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

w00Dy

Make soap, not war

casemodderpoel schreef op 28 November 2002 @ 19:22:
[...]

heb ik al geprobeerdt |:( ik ben nie achterlijk O-)
houden zo :O
Pagina: 1