Ik speel serieus met de gedachte om een
projector binnenkort aan te schaffen. Nu zie ik mensen al meteen in de houding staan om "UTFS" te typen

.. maar mijn wensen zijn wellicht iets anders dan anderen.
Allereerst, ja - ik wil best een filmpje kijken op mijn
projector maar het hoeft voor mij niet een 16:9
projector te zijn.
Nu komt ie namelijk: ik wil mijn
projector namelijk (voornamelijk?) gebruiken als digitale dia-
projector! Nou fotografeer ik zo'n 15 jaar en altijd dia film geschoten, en altijd met een dia
projector mijn dia's kritisch bekeken om te sorteren, presenteren etc.
Nu ben ik bijna 2 jaar geleden overgestapt op een DSLR en nou voel je de bui al hangen... die dia
projector wordt amper nog gebruikt en ik wil graag mijn digitale foto's haarscherp op groot formaat kunnen bekijken.
Nu is daar meteen het eerste probleem; ik weet geen hout van beamers/
projectoren. Behalve dat ze leuk zijn om filmpjes op te kijken en dat het mij ook leuk lijkt om eens een spelletje te spelen op een groot scherm.. maar hoe goed
projectoren zijn voor het presenteren van foto's? Geen flauw idee.
Wel weet ik dat je met een goede DIA
projector (voorzien van een goede, lichtsterke lens) en een goed belichte dia op prof-film (Kodachrome 25, Kodachrome 64 en Velvia 50) je *haarscherp* een dia kan projecteren op een goed scherm of spierwitte deur.
Kan zoiets ook met beamers/
projectoren en zo ja, kan dat ook met
projectoren van max 1500 euro? Waar moet ik op letten? (Resolutie?) en als ik een goede foto
projector gevonden heb ... is deze dan ook geschikt om een filmpje op te kijken?
Als iemand mij in de goede richting (bepaalde sites of tips) zou kunnen geven - dan zou dat heel erg welkom zijn
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)