XP2000 wil niet onder 133 draaien??

Pagina: 1
Acties:

• bert67
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03-2022
Heb al direct na het installeren constant problemen met mijn setje, hij wil gewoon niet stabiel draaien. Nu heb ik de FSB terug gezet naar 100. -> alles draait als een zonnetje. Als ik de FSB naar 133 zet, helaas, weer hetzelfde gedonder. memtest86 geeft geen bijzonder problemen. Kan het zijn dat de xp2000 een 133 mhz niet aankan, dwz kapot is??
specs: MSI KT4V AMD XP2000 256DDR400twinmos MSI GF4MX440 (geld was op) Maxtor 60gb@7200rpm cd en cd burner, flop. Of is een van deze onderdelen niet in staat om 133 aan te kunnen? Alle instellingen in het bios staan op default.
Snap er niks van, het enige wat ik kan bedenken is dat de proc brak is. Maar dan doet hij het toch helemaal niet. Of zie ik dat verkeerd?
groeten
Bert

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-08 15:22
de vraag echter is of je mobo wel voldoende stroom kan leveren.
de p4 @ 133 fsb gebruiken meer stroom dan die @ 100 fsb, de p4 @ 200 fsb zal dus wel weer wat meer stroom gebruiken.
wat voor voedinmg heb je?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Wat voor voeding heb je?? (ik denk dat je een brakke voeding hebt...(ter info het zou minimaal 300 watt moeten zijn, maar 340 a 350 watt werkt een heel stuk prettiger... ;) )

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Hoe warm is je proc?

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-08 15:22
en opeens weet je het... ik heb een duron... zo ging dat bij mij :D |:(

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Al deze suggesties/tips had je ook terug kunnen vinden op de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op de Technische PMG FAQ.. Neem daar eerst es een kijkje.

Zie ook Voor alle "M'n PC doet het niet" en "Ervaringen" topics! :)

Verwijderd

ik denk inderdaad dat het je voeding is...al een bios update gedaan?

• weazle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:51
Ik heb dit probleem ook gehad met een XP2000+ op een MSI KT3 Ultra 2.
Liep perfect op een FSB van 100 maar niet op 133. Heb het MB toen getest met een XP1700+ en die liep wel perfect, dus het probleem lag duidelijk bij de CPU.

Daarna teruggestuurd naar de winkel, en die wilden 'm niet ruilen aangezien de core beschadigd zou zijn (nog naar gekeken voor ik 'm opstuurde, niks aan de hand), maar lijkt me ook sterk dat ie dan wel op FSB 100 zou werken. Na communicatie met hun advocaat wacht ik nu nog steeds op een nieuwe. :(

Dus als ik jou was zou ik even proberen een andere CPU te lenen, als die wel werkt met een FSB van 133 weet je waar het probleem ligt.

• bert67
voeding is 300w. bios update nog niet gedaan. ben al in technisch pmg geweest. kieltje ik heb het over een amd, of bedoel je dat hoe hoger de proc, hoe hoger de temp. idle zat de temp op 52, 53 graden, normaal dus. onder belasting kon ik nog niet testen omdat er dan allerlei rare foutmeldingen van windows verschenen. daarop die memtest gedaan, maar die gaf geen bijzonderheden. Vraag me nu alleen af of het mogelijk is dat een proc op 100 wel goed draait, maar op 133 niet, terwijl hij er voor gemaakt is op 133 te draaien? betekent dat dat de kwaliteit van de proc net niet goed genoeg is of zo?
Bert

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:37
heb je je mem getest op 133mhz met memtest :?
probeer cpu eens op een ander mamaplankje
probeer het eens met een sterkere voeding

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
bert67 schreef op 26 November 2002 @ 11:40:
voeding is 300w. bios update nog niet gedaan. ben al in technisch pmg geweest. kieltje ik heb het over een amd, of bedoel je dat hoe hoger de proc, hoe hoger de temp. idle zat de temp op 52, 53 graden, normaal dus. onder belasting kon ik nog niet testen omdat er dan allerlei rare foutmeldingen van windows verschenen. daarop die memtest gedaan, maar die gaf geen bijzonderheden. Vraag me nu alleen af of het mogelijk is dat een proc op 100 wel goed draait, maar op 133 niet, terwijl hij er voor gemaakt is op 133 te draaien? betekent dat dat de kwaliteit van de proc net niet goed genoeg is of zo?
Bert
Zo'n beetje alles is genoemd, maar ik moet wel even melden dat die temp niet
bijzonder laag is, dat haal ik stressed niet op m'n 1800+ @ 2000+ (AGOIA).
Het is echter niet zo hoog dat het een probleem kan vormen.

Het klinkt mij echter nogal in de oren als een ietwat te zwakke voeding. Op
133MHz zal je cpu'tje gewoon meer vermogen trekken, zou het over het randje
kunnen zijn.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik gooi het op je voeding. Uit de troubleshooter blijkt overigens heel duidelijk dat 300W te weinig is voor een high-end systeem met een XP+GF4 combi..

Probeer eens zo zuinig mogelijk systeem op te bouwen. Met 1 reepje geheugen, alleen de HDD en een cheap-ass PCI videokaartje.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 26-11-2002 11:55 ]

• bert67
gehele pc liep vast op 133, dus ook memtest. blokkeerde gewoon helemaal. ander mamaplanje en voeding heb ik niet. oude systeem heeft 230w en dat lijkt me zeker niet genoeg. ook op een socket 7 past geen xp :-( .
Bert

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

By the way, dat hoeft niet elke keer, zie ook Begroeting onder posts & replies ;)

• bert67
BalusC schreef op 26 November 2002 @ 11:54:
Ik gooi het op je voeding. Uit de troubleshooter blijkt overigens heel duidelijk dat 300W te weinig is voor een high-end systeem met een XP+GF4 combi..

Probeer eens zo zuinig mogelijk systeem op te bouwen. Met 1 reepje geheugen, alleen de HDD en een cheap-ass PCI videokaartje.
Heb dat al gedaan, cd`s enzo eruit. echt basic -> zelfde probleem. Nu draait ie met brander, cd en alles erop, op 100 mhz als een zonnetje, zelfs met vet gamen. Dat is nu juist het rare.
Bert

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
bert67 schreef op 26 November 2002 @ 11:40:
Bert
Zou je niet eens proberen om met een andere voeding te werken??? (heb je ook alle hardware matige instellingen (jumpers e.d. ) nagelopen?? )

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem gehad met een asus a7v333. Ik had toen een 1800+ cpu en kom hem niet op standaard waarden laten draaien van 1533. Dacht dus ook dat het de voeding was (300w). Naar testen met nieuwe voeding was het probleem nog niet verholpen. Nieuwe mobo geplaatst en all problems were solved.

Verwijderd

Hey, dat is opvallend... Systeem wat ik kortgeleden ge-assembleerd heb voor mijn vriendin hangt na een uurtje of anderhalf draaien. is een XP1800 met 80GB IBM 120GXP, 512MB !!TWINMOS!! geheugen DDR333, een Epox EP-8K9A bordje, brander/dvd en een 300W voeding in een Avance Line kast.
Ik zat eigenlijk te denken aan het geheugen >> als ik het ook maar een heel heel heel klein beetje agressiever instel dan "normal" hangt ie bij booten nog voordat de W2K-logo's worden weergegeven. Verder loopt ie prima, ook als je gaat liggen stressen (CPU=55 graden, mobo=39), ga je hem echter beladen met enorme videobewerkingsacties en photoshop enz. (900MB+ geheugen in gebruik, dus RAM helemaal vol + bijna 400 virtueel) dan hangt ie ineens keihard (blue screen of death...) Ga er ook nog even een Enermax 350W en een Nexus 300W aanhangen om te kijken of daar het probleem zit, maarrum, denk dat 512Meg samsung erin het probleem op zal lossen en khoud het zelf dus toch echt bij Corsair/Kingston...

Verwijderd

Overigens (offtopic): Deze XP1800 is unlocked... kan multiplier en core-speed gewoon instellen, evenals spanning van geheugen/proc enz... SUPER BORDJE, die 8K9A!!!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 14:29
Ik had ook dit probleem, met een andere moederbord/proc/mem combinatie. probleem heb ik verholpen door alle voltages wat op te schroeven.

• bert67
Jumpers: Op een msi kt4 zitten er niet zoveel, eentje voor cmos, ben ik maar van af gebleven :-) eentje voor een of andere uitbreiding wel of niet activeren of zo, de rest wordt in het bios geregeld.
voltage: kun je dit veilig doen zonder de zaak te slopen, moet ivm evt garantie natuurlijk wel aan kunnen tonen dat ik niets verkeerd heb gedaan.
Geheugen: ben hem niet aan het overhalen of zo, gewoon normale instelling.
ff antwoorden op jullie vragen en zo.

Verwijderd

Hmm.. Bekend probleem.
ik heb dit ooit gehad met mijn Athlon Thunderbird 1200. Die was ook niet op 266FSB te zetten. Windows (welke versie dan ook) liep direct vast. Na hem op 200FSB te hebben gezet, draaide hij prima. Ik kreeg toen de tip om het geheugen een bankje te verplaatsen... Huh?..... dacht ik ook. Maar het werkte prima. Het lag niet aan de voeding (die is 350w) of aan de processor (die had ik ook al omgeruild.).

Proberen waard... :)

• Shunt
  • Laatst online: 14:08

Shunt

Boe

ik zou eens een ander mem bankje nemen twinmos is op zig wel een goed merk mijne draait makkelijk op 200 mhz }) is oficieel een 166 mhzer :D

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• bert67
Hmm alle drie de bankjes al gehad..............

• Shunt

Shunt

Boe

sorry ik bedoel een ander dimetje :+
en ik zou tog echt eens kijken naar de spaningen die kan je zien in de bios
post die eens hier
dus de spaningen als hij op 133 mhz staat
ook zou je ffe in je boekje kunnen kijken of er niet eerst een jumper verandert moet worden voor hij naar 133 kan :P
suc6

Game PC

• bert67
gaan we doen shunt, post het vanavond of morgen, zit nu op mijn werk (achter een comprak deskpro PII celeron@300mhz)
Jongens, allemaal bedankt voor de input, samen komen we er uit!

• bert67
Nou, daar gaat ie dan:
pc alert:
cpu 56 graden system 36 graden
vcore: 1.76
3.3: 3.31
+5v: 4.92
+ 12v: 12.06

Let wel, allemaal @FSB100

• bert67
En toen wilde ik naar 133:
Beschermingsfout van Windows. Weer opnieuw opgestart, FSB terug naar 100: geen probleem. Geheugen? Processor? MB? Ik weet het niet meer.

• komkommer
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

heb je nou al geprobeert om een andere voeding er in te zetten? ander geheugen te nemen? alles er uit behalve de noodzakelijke dingen? andere proc?

Makerij Hofman

• bert67
Heb geen andere spullen, dat is juist mijn probleem. Heb alles bij norrod gekocht op de hcc. En die zit 300 km van me vandaan. Of is er iemand in de buurt van Burgh-Haamstede in Zeeland die me kan helpen aan wat spulletjes???

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 20:13
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 12:12:
Hey, dat is opvallend... Systeem wat ik kortgeleden ge-assembleerd heb voor mijn vriendin hangt na een uurtje of anderhalf draaien. is een XP1800 met 80GB IBM 120GXP, 512MB !!TWINMOS!! geheugen DDR333, een Epox EP-8K9A bordje, brander/dvd en een 300W voeding in een Avance Line kast.
Ik zat eigenlijk te denken aan het geheugen >> als ik het ook maar een heel heel heel klein beetje agressiever instel dan "normal" hangt ie bij booten nog voordat de W2K-logo's worden weergegeven. Verder loopt ie prima, ook als je gaat liggen stressen (CPU=55 graden, mobo=39), ga je hem echter beladen met enorme videobewerkingsacties en photoshop enz. (900MB+ geheugen in gebruik, dus RAM helemaal vol + bijna 400 virtueel) dan hangt ie ineens keihard (blue screen of death...) Ga er ook nog even een Enermax 350W en een Nexus 300W aanhangen om te kijken of daar het probleem zit, maarrum, denk dat 512Meg samsung erin het probleem op zal lossen en khoud het zelf dus toch echt bij Corsair/Kingston...
Frapant he, nog zo'n verhaal :S

Bert67, ik woon in scharendijke :)
Enige probleem voor je is dat ik een SDR systeem heb :(

Ik kan morgen wel even een DDR plankje meenemen uit mn studentenwoning maar ik ben dr alleen vrijdag :)

Jammer genoeg zijn er geen winkels op schouwen-duivenland waar je serieus RAM kunt gaan kopen anagezien dat daar VEELS te duur is :)

Je kunt wel bij zeedijk in zierikzee halen (misschien ook wat in bh) en dan gewoon de volgende dag terugbrengen >:).

En je moet norrod maar even bellen (of evt. mailen), het is een postorder en een heel goed bedrijf dus per post is zeker niet zo'n probleem, alleen je moet daar wel afspraken over maken, een mem chippie heeft weinig verzendkosten. Dan kunnen ze een ander merk terugsturen.

Maar je kunt beter eerst wat van een ander lenen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 27-11-2002 10:20 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Djith
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-12-2024
Het lijkt me een erg hoge temperatuur.. Heb zelf ook iets dergelijks gehad en het was met een kwakje koelpasta verholpen :-]

• bert67
Kun je door een temperatuur probleem een instabiel systeem krijgen met windows foutmeldingen. Ik dacht dat het boeltje dan gewoon uitvalt of bevriest?
Enneeuh DKasemier, ik probeer er eerst met norrod uit te komen, anders laat ik nog iets van je horen, bedankt voor je tip idd. Krijg hier volgende week op mijn werk een nieuw werkstation, met DDR! (Krijg ik net te horen) ga dat iig ff proberen.

• bert67
Ga eerst maar eens de koeler bekijken en evt opnieuw insmeren met pasta. Werd me net ook door norrod aanbevolen. Mocht dat het probleem niet zijn, gaan we verder zoeken, ik laat wel weten wat het resultaat is.

• Shunt

Shunt

Boe

bert67 schreef op 27 november 2002 @ 13:18:
Ga eerst maar eens de koeler bekijken en evt opnieuw insmeren met pasta. Werd me net ook door norrod aanbevolen. Mocht dat het probleem niet zijn, gaan we verder zoeken, ik laat wel weten wat het resultaat is.
de koeler in smeren ?
heb jij de hele onderkant onde de pasta gedaan of zo ?
je hoeft alleen maar een klein stukje te doen he waar de core zit ;)

Game PC

• bert67
Ja? Had de pot pasta en de kwast al klaarliggen :)
Nee hoor, joke!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 14:29
kun je vcore en vmem wat omhoog doen in je bios? dat hielp bij mijn athlon xp 2100+. ik kreeg winxp niet geinstalleerd met een fsb van 133, totdat ik Vmem en Vcore iets verhoogde.

Verwijderd

hier nog een draadje met soortgeleik probleem:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/657383

• bert67
Ga de koeling eerst in orde brengen, heb de komende dagen ff geen tijd om koelpasta te gaan halen (geen pc winkel in de buurt :( ), waarschijnlijk maandag, laat dan weten wat hiervan het resultaat is. Ik ben er intussen wel zeker van dat dit een probleem is. Gamen op 100mhz levert al een temp van 66 graden op, dat is niet normaal.

• bert67
Ok,
Nieuwe koelpasta erop gedaan, pc draait nu al een uur zonder problemen @133mhz.
Het lijkt erop dat het probleem is opgelost.
Iedereen bedankt voor zijn/haar input. Ben weer wat wijzer

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik heb een soortgelijk probleem :( ik denk dat mn voeding brak is + mn moederboard..

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/662691

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Pagina: 1