[FSB] XP1600+ Word gedetect. als 1050Mhz

Pagina: 1
Acties:

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Topicstarter
Ik heb een PC in elkaar gezet

MSI KT3 Ultra 2 (VIA KT333)
256MB PC2700 Kingston Geheugen
AMD XP1600+
40GB 7200RPM Maxtor

Als ik nu de default instellingen van de bios laad, dan loopt de pc op 1050Mhz, (10,5 *100 ipv 10,5 *133) Zodra ik de FSB op 133Mhz zet, loopt de pc elke keer vast.

ik heb er linux opgezet, op 100Mhz FSB, dan draait ie namelijk goed

Zodra ik de FSB op 133 zet, boot linux nog maar voor de helft.

Ik denk, misschien is het geheugen brak, dus ik haal het geheugen uit mijn eigen PC (waar het geheugen op 166Mhz draait) , en druk die op dat andere moederbord. Maar nee hoor, het werkt nog steeds niet.

Ik denk, misschien ligt het aan de processor. Dus ik zet de processor uit mijn eigen pc er in (XP2000+) en het werkt nog steeds alleen op 100 Mhz FSB.

Ik heb het ook al geprobeerd zonder netwerkkaart en met andere videokaart, maar dat lost het probleem ook al niet op.

Ik ben ten einde raad? doe ik wat fout, of kan er nog iets anders kapot zijn?

mijn T.net systeemspecspagina

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Hmm je hebt veel geprobeert maar een andere voeding proberen is niet iets?
Je weet het nooit, het is het proberen waard. :)

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Ja, het frappante is, ik had eerst een ASUS-A7V333 gehaald, omdat die ook precies dit probleem had (heb ik ook al die stappen mee doorlopen). die heb ik die teruggestuurd naar de dealer, omdat ik dacht dat het aan het moederbord lag, de dealer heeft mij verteld dat het moederbord stuk was gegaan bij de socket, dat daar bij het monteren een paar transistors waren afgebroken.

Met de gedachte dat het moederbord stuk was, heb ik nu dus een ander moederbord gehaald. Maar ik weer het zelfde probleem heb, betwijfel ik of bij het 1e moederbord die transistors wel zijn afgebroken, zoals de dealer zei.

Alleen de voeding kan ik zo 123 niet testen, ik heb hier geen andere liggen. de voeding die er nu in zit, is trouwens gewoon een splinternieuwe, die bij de HQ45 zit (300W).

/edit

Oja, en ik heb die XP1600+ icm geheugen ook in mijn eigen pc gestopt, waarin het wel gewoon goed werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door RRX op 27-11-2002 01:05 ]

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 13:35
Misschien moet je een klein stapje hoger proberen dan 133. Heb wel eens eerder gezien dta het dan wel netjes werkte.

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
IzoOoo schreef op 27 November 2002 @ 01:05:
Misschien moet je een klein stapje hoger proberen dan 133. Heb wel eens eerder gezien dta het dan wel netjes werkte.
Net even geprobeert, werkt ook niet :'(

oja, en de voeding lijkt met ook niet dat het daar aan kan liggen. de voltages zijn prima:

code:
1
2
3
4
+5  5,030
+12 12,106
-12 -12,400
-5  -5,026

zou het misschien aan de HD kunnen liggen?

[ Voor 29% gewijzigd door RRX op 27-11-2002 01:14 ]

Verwijderd

2 oorzaken je geheugen kan het niet aan

of je cpu is niet goed

probeer je cpu eens bij iemand anders of leen van iemand anders geheugen en ga testen

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 01:13 ]

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 01:12:
2 oorzaken je geheugen kan het niet aan

of je cpu is niet goed

probeer je cpu eens bij iemand anders of leen van iemand anders geheugen en ga testen
Zoals in mijn 1e post al staat, ik heb het geheugen en de processor al in mijn eigen PC geprobeerd, en daar werkt het wél.

Verwijderd

RRX schreef op 27 November 2002 @ 01:15:
[...]

Zoals in mijn 1e post al staat, ik heb het geheugen en de processor al in mijn eigen PC geprobeerd, en daar werkt het wél.
tsja wat ik vreemd vind waarom bij dit mobo hetzelfde probleem en bij die andere mobo ook dit probleem.

Je heb net de voeding getest en werkt nog steeds niet welke stekker heb je gebruikt die van een andere voeding of dezelfde?

ik vind dit een raar probleem sorry ik noem nu ook maar wat wel vreemd dat het zelfde probleem zich voordoet bij 2 verschillende mobo's.

Verwijderd

wat me net tebinnen schiet

>> Ik denk, misschien ligt het aan de processor. Dus ik zet de processor uit mijn eigen pc er in (XP2000+) en het werkt nog steeds alleen op 100 Mhz FSB.

dat zou ook nog een chipset probleem kunnen zijn probeer het eens tedraaien op 133 mhz met je case open

en download de nieuwste 4in1 driver van via

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 01:19:
[...]

tsja wat ik vreemd vind waarom bij dit mobo hetzelfde probleem en bij die andere mobo ook dit probleem.

Je heb net de voeding getest en werkt nog steeds niet welke stekker heb je gebruikt die van een andere voeding of dezelfde?

ik vind dit een raar probleem sorry ik noem nu ook maar wat wel vreemd dat het zelfde probleem zich voordoet bij 2 verschillende mobo's.
Nee, ik heb alleen nog geen andere voeding geprobeerd, omdat ik geen andere voeding heb. Als ik uit mijn eigen PC de voeding moet gaan halen, dan ben ik een half uur bezig, omdat daar zoveel bekabeling en zooi inzit.

Verwijderd

RRX schreef op 27 November 2002 @ 01:23:
[...]

Nee, ik heb alleen nog geen andere voeding geprobeerd, omdat ik geen andere voeding heb. Als ik uit mijn eigen PC de voeding moet gaan halen, dan ben ik een half uur bezig, omdat daar zoveel bekabeling en zooi inzit.
oh dus dat heb je nog niet gedaan ik zou je aanraden omdat eens morgen tedoen net zoals de andere tweakers hier boven al aangeven.

trouwens hoeveel wat is je voedig? en die andere voeding in die andere pc

anyway goodluck ik hoop dat we nog van je horen wat het nou was

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 01:23:
wat me net tebinnen schiet

>> Ik denk, misschien ligt het aan de processor. Dus ik zet de processor uit mijn eigen pc er in (XP2000+) en het werkt nog steeds alleen op 100 Mhz FSB.

dat zou ook nog een chipset probleem kunnen zijn probeer het eens tedraaien op 133 mhz met je case open

en download de nieuwste 4in1 driver van via
Ik heb de case nog open staan, de hele tijd al, ik heb net even gevoeld aan het koelblokje op de chipset en die is wel erg heet.

En de nieuwste 4in1 driver, mwa, voor het laden van de chipsetdrivers in linux loopt de boel al in de soep als ik 133Mhz draai.

Verwijderd

ARGh kan merken dat het laat is :(

stukje van je tekst " Als ik nu de default instellingen van de bios laad, dan loopt de pc op 1050Mhz, (10,5 *100 ipv 10,5 *133) Zodra ik de FSB op 133Mhz zet, loopt de pc elke keer vast.
"

hier zie ik al wat je fout doet zet je multiplier is op 7 of 7,5 en je fsb op 133 Mhz en gaan met die hap!!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 01:25:
[...]

oh dus dat heb je nog niet gedaan ik zou je aanraden omdat eens morgen tedoen net zoals de andere tweakers hier boven al aangeven.

trouwens hoeveel wat is je voedig? en die andere voeding in die andere pc

anyway goodluck ik hoop dat we nog van je horen wat het nou was
In die nieuwe pc zit een AOpen300W voeding. in mijn eigen pc een CTW 433Watt

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 01:28:
ARGh kan merken dat het laat is :(

stukje van je tekst " Als ik nu de default instellingen van de bios laad, dan loopt de pc op 1050Mhz, (10,5 *100 ipv 10,5 *133) Zodra ik de FSB op 133Mhz zet, loopt de pc elke keer vast.
"

hier zie ik al wat je fout doet zet je multiplier is op 7 of 7,5 en je fsb op 133 Mhz en gaan met die hap!!
ja, het is zeker laat :D 7,5 * 133 = 997,5Mhz, een XP1600+ loopt op 1400Mhz ;)

Verwijderd

RRX schreef op 27 november 2002 @ 01:30:
[...]

ja, het is zeker laat :D 7,5 * 133 = 997,5Mhz, een XP1600+ loopt op 1400Mhz ;)
ja i know maar ik bedoel kijk of die pc dan wel een tijd stabiel draait

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 01:32:
[...]

ja i know maar ik bedoel kijk of die pc dan wel een tijd stabiel draait
Net even geprobeerd, maar dan start de pc helemaal niet op. Misschien om dat de Multiplier van de proc. niet ge-unlocked is?

Verwijderd

RRX schreef op 27 november 2002 @ 01:40:
[...]

Net even geprobeerd, maar dan start de pc helemaal niet op. Misschien om dat de Multiplier van de proc. niet ge-unlocked is?
tsja daar zat ik ook aan tedenken

maar aangezien de cpu's van 1,2 ghz en hoger unlocked waren moet volgens mij je pc daar probleemloos kunnen draaien

ik weet het echt niet meer.. ik hoop dat het met de voeding werkt maar heb er een hard hoofd in.

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Naja, ik ga nu slapen, morgen kijk ik wel weer verder.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Heb je ook andere linux distro / kernelversie geprobeerd?

BF2 stats Systemen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RRX schreef op 27 november 2002 @ 01:26:
ik heb net even gevoeld aan het koelblokje op de chipset en die is wel erg heet
Dat klinkt toch niet gezond, of wel?

Gooi er een fannetje op en kijk hoe het zich houdt :)

• Djith
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-12-2024
Een dergelijk probleem heb ik ook gehad, na een check erachter gekomen dat ik koelpasta vergeten was :-]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:07

KneoK

Not in a million lightyears

RRX schreef op 27 november 2002 @ 01:26:
[...]

Ik heb de case nog open staan, de hele tijd al, ik heb net even gevoeld aan het koelblokje op de chipset en die is wel erg heet.

En de nieuwste 4in1 driver, mwa, voor het laden van de chipsetdrivers in linux loopt de boel al in de soep als ik 133Mhz draai.
Wat is "erg heet" ? Erg heet in de zin van heel warm of in de zin van AU, vingers blijven kleven ???

Als 'ie heel heet wordt (dus als je 'm niet lang kan vastpakken zonder je vingers te branden) dan is dat denk ik je probleem. Richt er eens een goede fan op om 'm wat te koelen. Mocht 'ie dan stabiel (of stabieler) lopen dan moet je het koelblok vervangen door een betere (zijn geloof ik standaardoplossingen voor, maar een mooi koelblokje met fan en wat AS Thermal Adhesive werkt ook fantastisch).

Wel raar trouwens, ik heb een MSI KT3 Ultra (zonder 2 geloof ik) en zelfs op een 150MHz FSB wordt dat ding niet bloedheet...

[ Voor 3% gewijzigd door KneoK op 27-11-2002 11:47 ]

Verwijderd

Verzet de jumper op je mobo (waarschijnlijk naast je AGPslot) van 100 naar 133 en dan zul je geen als je 133Mhz in de bios selecteerd geen 133Mhz met 44Mhz pci krijgen, maar 133/33Mhz....
En dan zal ie het wel doen...pak gewoon ff je moboboekje er bij..

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 11:57:
Verzet de jumper op je mobo (waarschijnlijk naast je AGPslot) van 100 naar 133 en dan zul je geen als je 133Mhz in de bios selecteerd geen 133Mhz met 44Mhz pci krijgen, maar 133/33Mhz....
En dan zal ie het wel doen...pak gewoon ff je moboboekje er bij..
Ik heb het hele boekje doorgebladerd, maar nergens zo'n jumper te vinden:

http://download.msi.com.tw/support/mnu_exe/E6380ev1.3.exe dit is de manual on-line

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
BioWEB schreef op 27 November 2002 @ 11:47:
[...]

Wat is "erg heet" ? Erg heet in de zin van heel warm of in de zin van AU, vingers blijven kleven ???

Als 'ie heel heet wordt (dus als je 'm niet lang kan vastpakken zonder je vingers te branden) dan is dat denk ik je probleem. Richt er eens een goede fan op om 'm wat te koelen. Mocht 'ie dan stabiel (of stabieler) lopen dan moet je het koelblok vervangen door een betere (zijn geloof ik standaardoplossingen voor, maar een mooi koelblokje met fan en wat AS Thermal Adhesive werkt ook fantastisch).

Wel raar trouwens, ik heb een MSI KT3 Ultra (zonder 2 geloof ik) en zelfs op een 150MHz FSB wordt dat ding niet bloedheet...
ik kan mijn vingers er op houden, maar als het nog +/- 10 graden warmer zou zijn niet meer.

Verwijderd

Het moet gewoon een jumper zijn op het board..Met de GigaByte boarden is het precies hetzelfde...Daar moet je eerst een jumper op het board omzetten voordat hij de procs goed ziet. Als je het in de bios gaat doen dan word de pci en agp bus overgeklokt. Zoek nog maar eens goed in het boekje je vind het vast wel.

• Teun
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Teun

Was YoMaN

Heb ik er nou overheen gelezen, of staat hier nergens dat je een bios-update hebt gedaan? Misschien is dat de oplossing.

edit:
Heeft ie er nou overheen gelezen?

[ Voor 20% gewijzigd door Teun op 27-11-2002 21:08 ]

----~----~<{ Join [DPC]Division Brabant!! }>~----~-----

Verwijderd

Is het niet zo als je je fsb verhoogd dat dan automatisch je geheugen ook sneller gaat lopen? Misschien houd je geheugen dat niet bij. Vaak kan je de verhouding daarvan instellen in de bios. dus bv 2:1. Bij mij heeft dat wel problemen gegeven dus probeer je geheugen op een wat lagere kloksnelheid te laten draaien, dan kan je je proc denk ik wel op 1400mhz draaien.

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Bij het rode pijltje staat de enigste jumper in de buurt van het moederbord, en dat is de Chassis Intrusion Switch Connector.

Bij de ASUS A7V333 kon ik wel in de bios Memory/FSB Ratio instellen, dat kan ik hier niet. En dan nog, dat geheugen is PC2700 dus moet dat makkelijk aankunnen.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/raymondr/kt333.gif

Verwijderd

offtopic:
Lama

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 19:16 ]

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 16:20
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad...
Een mogelijke oplossing is misschien de CMOS leegmaken.
Ik heb dit gedaan en vervolgens elke bios-setting afzonderlijk ingesteld
en telkens opnieuw opgestart.
Nu loopt hij zonder problemen op 133mhz !!!

MSI k7t266pro2
XP 1800+
256mb ddr pc2100
...

't Is maar een suggestie, maar misschien werkt het !!! :)

Verwijderd

mijn XP1700+ op MSI k7t266pro2 gaf ook maar iets van 1100 mhz aan, maar dit wist ik van te voren al(op me werk al zat meegemaakt) dus kwestie van even "Load High Performance" uitvoeren in de bios, even rebooten en toen stond er 1700+ :)

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 08:57:
mijn XP1700+ op MSI k7t266pro2 gaf ook maar iets van 1100 mhz aan, maar dit wist ik van te voren al(op me werk al zat meegemaakt) dus kwestie van even "Load High Performance" uitvoeren in de bios, even rebooten en toen stond er 1700+ :)
Dat is mijn probleem ook niet ;) dat ik hem niet op 1600+ kan krijgen, ik kan hem daar wel op krijgen, alleen dan issie niet meer stabiel.

Verwijderd

RRX schreef op 28 november 2002 @ 09:45:
[...]

Dat is mijn probleem ook niet ;) dat ik hem niet op 1600+ kan krijgen, ik kan hem daar wel op krijgen, alleen dan issie niet meer stabiel.
maar het kan natuurlijk wel dat jij per ongeluk 1 instelling fout heb staan, en dan heb je dus hele grote kans dat hij met het laden van de "defaults" die instelling weer goed zet.
en is het misschien niet een idee om er windows op te installeren, met name omdat er een grote aantal programma's+drivers zijn die je makkelijk kan gebruiken om je hardware te testen.

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 09:54:
[...]

maar het kan natuurlijk wel dat jij per ongeluk 1 instelling fout heb staan, en dan heb je dus hele grote kans dat hij met het laden van de "defaults" die instelling weer goed zet.
en is het misschien niet een idee om er windows op te installeren, met name omdat er een grote aantal programma's+drivers zijn die je makkelijk kan gebruiken om je hardware te testen.
High Performance Defaults heb ik al lang een keer geladen, ook de gewone Defaults

Verwijderd

Ik heb afgelopen week hetzelfde probleem gehad met een pctje.
mijn 1000 Mhz intel proc gaf 550 aan, en hij was met geen mogelijkheid hoger te krijgen.
Ik heb het uiteindelijk na lang zoeken opgelost door:

Stekker eruit, pc paar keer aan en uit drukken om stroom weg te laten vloeien.
Bios fsb jumpers op auto gezet. Stroom er weer in en booten.

Toen werkte het wel!

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Nou, ik heb mijn systeem ingeleverd bij de leverancier waar ik dat 2e moederbord vandaan had gehaald, die hebben er een nieuw moederbord ingezet, en het werkt weer perfect, dus het moederbord was gewoon stuk.

ikke weer blij :D, oja, en ze hebben per ongelijk mijn XP1600+ gesloopt, en nu hebben ze er een 1700+ ingezet :D toch nog weer een gelukje bij een ongelukje :D

Pagina: 1