[WC] bevestiging en chipset koeling

Pagina: 1
Acties:

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:31

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Mijn volgende projectje (begin volgend jaar) wordt een P4 met WC. Ik ben nieuw op dit gebied, maar ik ben al een aantal weken hier aan het lezen en heb al aardig wat opgestoken. Ik heb 2 vragen:
- hoe noodzakelijk is chipset koeling. (nb, ik doe het voornamelijk voor het geluid en niet om vreselijk te gaan overklokken)
- Moet je perse een bord kopen met 4 gaten rondom de processor? En hoe zit dat met de videokaart? Zijn er bepaalde merken/modellen waar het eenvoudiger is de bestaande koeling af te halen en te vervangen door een WC blok?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Verwijderd

Chipset koeling is niet bitter noodzakelijk. Er zit altijd voldoende passieve koeling op "uit de doos", zeg maar. Maar als je gaat overklokken kan extra koeling natuurlijk aleen maar ten goede komen van de stabiliteit. Maar als je, zoals jij, niet (extreem) gaat overklokken lijkt het me nergens voor nodig.

Als je gaat waterkoelen lijken me die 4 gaten wel erg handig. Zelfgemaakte blokjes zijn dan makkelijk te bevestigen en ook een hoop professionele (Maze) gaan mbv die gaten opp je mobo.

Videokaarten heb ik niet echt verstand van, maar volgens mij zitten bijna alle koelers daat tegenwoordig met 2 van die witte clipjes op en met een beetje gedoseerd geweld laat dat meestal wel gemakkelijk los. Maar of dat nodig is als je geen hoge grafische eisen gaat stellen?

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

pleur op je northbridge een Intel Stock Heatsink (oid) en die condensators rond dat chippie hoeven geen probleem te zijn als je daar hoekjes voor uitzaagt op je HS. ;)

en JA die gaten zijn zeer nuttig, want de maximum limiet van een socket HSF is 300 gram, en die krengen wegen soms wel meer dan het dubbele. B)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Hou er wel rekening mee dat de airflow die van je CPU koeler komt bij een waterblok op je CPU weg is en dus niet ook effe over je passieve chipset heatsink strijkt....
Toen ik een waterblok op m'n CPU gezet had schrok ik ervan hoe kokend heet de heatsink van de chipset ineens werd... (zit nu trouwens wel een waterblokje op)

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Oh, ik heb zeker wel grafische eisen (Doom III komt er tenslotte aan ;)) en ik ben zeker van plan zowel CPU als GPU te overklokken, maar niet in het extreme. En hoe zit dat precies met de bevestiging van de chipset koeling? Ik dacht dat die er meestal op gelijmd zit? En als dat het geval is, hoe bevestig je daar een WC blok op? Lijmen lijk me geen goede oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Drobanir op 25-11-2002 22:45 ]

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-02 12:57
Bij de moederborden die ik tegen ben gekomen zaten er om de chipset twee gaten. Daar zat dan de orginele koeler van de chipset op vastgemaakt. Je kan dan die klipjes eruit duwen en dan de koeler verwijderen. Dit is ook zo bij een de gpu meestal. De meeste kaarten uit deze tijd hebben er gaten in zitten. Deze kun je dus gebruiken.

Ik heb zelf een waterblok voor de cpu dat geen gebruik maakt van de gaten om mijn saoclet. Dit omdat ik mijn waterblok ook al gebruikte bij mijn oude cpu en dit moederbord geen gaten had. Ik denk dat het inderdaad het makkelijkste is om een mobo met gaten te pakken. Kun je inderdaad zwaardere blokken pakken.

Je kan es kijken bij mijn pics ([rml][ WC] Eindelijk mijn waterkoeling klaar[/rml])

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Je kunt dus beter kiezen voor een bord met actieve chipset koeling (vanwege de gaten voor de koeler) en die er dan afslopen. Zijn daar nog dingen waar je op moet letten, dingen die je beter wel/niet kunt doen?

Verwijderd

Een beetje rondkijken hoe anderen het gedaan hebben kan geen kwaad in jouw geval.

Wat betreft de P4: ik moet het eerste bord nog zien dat geen koeler-bracket rondom de proc heeft zitten. En dat betekent automatisch dat je gaten hebt in je mobo. Bij Athlon mobo's ligt het idd anders.

Zonder airflow over je chipsetkoeler word het ding inderdaad lekker warm (mijn i845G wel tenminste). Ik heb er een eenvoudig (zelfbouw) waterblokje op gemikt, maar gewoon een kleine chipsetkoeler is voldoende. Meestal zitten deze blokjes vast met een veerclip die je makkelijk kunt hergebruiken.

Verwijderd

Als je voor stilte gaat zou ik de Northbridge heatsinkje+fan vervangen voor een Zalman NB32(j), alleen wel zorgen voor goeie airflow want anders kannie die warmte niet kwijt, wat dat aangaat is inderdaad een waterkoelblokje erop t stilst (en ook t koelst lijkt me)
Pagina: 1