Hardeschijf word niet herkend in bios :(

Pagina: 1
Acties:

• lastramada
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12-2021
Dikke stoflaag na gebruik harddisk koeler, stof verwijderd.
Je raad 't al, schijf stuk. Harddisk word niet meer gedetecteerd in het bios.:(
Ik heb de tip gekregen om een exact dezelfde hardeschijf te zoeken en de printplaat te verwisselen. Is dit makkelijk zelf te doen? Ik weet dat de garantie vervalt, maar er staan foto's van m'n kinderen op die ik graag terugwil.
Recovery is natuurlijk veel te duur dus wil ik al het mogelijke proberen.
Mensen, ik hoop met een paar goede tips mijn project met succes te kunnen votooien.
IBM 60GXP 40Gb model: IC35L040AVER07-7

Voor een ieder die reageert alvast reuze bedankt!:*)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En wat heb je nog meer met die schijf gedaan buiten het stof verwijdert?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Het zelf verwisselen van een printplaat van een hd lijkt mij niet echt de oplossing als de schijf stuk is.
Dat dit makkelijk zelf te doen is, zie ik al helemaal niet zitten

Verwijderd

mogelijk master/slave probleempje? Probeer hem anders eens in een andere PC te hangen.
Probeer ook master en slave. Soms werkt een schijf alleen niet meer als master...

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Het verwisselen van printen van sommige drives is idd heel makkelijk, 6 schroevies en een stekkertje, maar kijk eerst eens of je kabels allemaal nog wel goed zitten. en doe eens heel voorzichtig als je pc aanstaat, aan de hdd voedings stekkertje rommelen, hoor of ie opspint of uitgaat, als ie gewoon aanblijft is het volgens mij kabel fout, of hij is in de bios verdwenen, daar kun je ook nog eens autodetekt hdisk doen.

• lastramada
Ik heb alle jumpers van de de schijf meer malen verplaatst. Master/Slave/Cableselect enz, kabels getest, voeding oke!
Als hij opstart draait hij mooi rond en maakt geen rare geluiden.
Detecteren in het bios is onmogelijk tot nu toe, vandaar mijn volgende stappen om mijn
schijf weer werkend te krijgen.

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

lastramada schreef op 23 November 2002 @ 22:57:
Ik heb alle jumpers van de de schijf meer malen verplaatst. Master/Slave/Cableselect enz, kabels getest, voeding oke!
Als hij opstart draait hij mooi rond en maakt geen rare geluiden.
Detecteren in het bios is onmogelijk tot nu toe, vandaar mijn volgende stappen om mijn
schijf weer werkend te krijgen.
kies in de BIOS eens voor 'delay init(ialize) IDE' > 5 seconden
hierdoor krijgt de HD wat lucht om zich te starten, als dit niet werkt is ie zeker stuk. heb je 'm laten vallen ofzo? ik kan me niet voorstellen dat het verwijderen van een koeler dit effect heeft :/ :?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
En als je hem nu eens handmatig in de bios invoert, dus via USER? Je geeft dan de Chs op, staat dacht ik op de harde schijf en anders bij de fabrikant.
Als de harde scijf aan staat worden er dan delen electronica heel erg warm, zoja -> kortsluiting in chip=defect.
Bekijk de printplaat eens van heel dicht bij, misschien zie je dan iets ongebruikelijks.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• lastramada
Ik heb hem niet laten vallen. De storing is zeer waarschijnlijk ontstaan door
statische electriciteit ontwikkelt door wrijving in de stofdeeltjes.
Ze worden niet voor niets altijd in moisture barrier bags vervoerd om beschadiging
zoals hiervoor genoemd te voorkomen. Ook miniscule stroom stootjes kunnen fataal zijn voor micro electronica. Maar het kwaad is al geschied dus laten we het
probleem aanpakken en niet de oorzaak want die is mij welbekend!
Ik heb inmiddels ook handmatig geprobeerd d.m.v CHS instellingen de schijf in het bios te laten herkennen maar ook dit is helaas niet gelukt.

Verwijderd

ik zou als de data (hier de foto's en of films) op de hardeschijf vor mij zo belangrijk zijn, gewoon een precies dezelfde hardeschijf nieuw kopen. Het printplaatje verwisselen, data backuppen.
De nieuwe printplaat weer terug op de nieuwe Hardeschijf zetten.

Je kan dan gewoon verder werken (en of leven ) met de nieuwe Hardeschijf en de oude gooi je weg (of ik zou hem bewaren voor onderdelen).

Zo simpel is het! want je hebt toch zowiezo een nieuwe HD nodig,en op de nieuwe heb je weer vervolgens voor de komende jaren garantie.. En als je geldgebrek hebt verkoop je de nieuwe daarna gewoon.

(8>
Pagina: 1