Toon posts:

notebook (pc) vs ibook/powerbook (mac)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit een beetje in dubio wat te kopen. Ik wil een notebook hebben om overal een beetje mee te kunnen werken. Dit zal een 2e hansje worden aangezien ik atm niet genoeg geld heb voor een nieuwe.

Ik zit nu te twijfelen tussen een ibook/powerbook en een pc notebook (athlon of p3/p4). Het is bedoeld voor grafische/opmaak programma's zoals photoshop / illustrator / dreamweaver ultra dev. Maar ook wil ik een divxje of dvdtje zonder al te veel problemen kunnen afspelen. Een spelletje zou leuk zijn, maar hier heb ik mijn sig voor met gf4ti4400 128mb dus dat is geen noodzaak.

De reden waarom ik twijfel is omdat ik eingelijk goed met max-os wil leren omgaan, buiten dat lees ik op vele sites dat een mac meer geschikt is voor programma's als photoshop. Maar dit zijn veelal pro-mac sites.

Het zal ongeveer een notebook tussen de 800 en 1200 mhz zijn met 128 of 256mb geheugen en dvd/cd-rom.
OF een Apple iBook +/- G3 700 of een langzame G4 (als mijn budget dat toe laat).

Wie kan mij een beetje adviseren?

Dit is geen pc vs apple topic. Ik wil alleen advies van mensen die ervaring met beide systemen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
G4 zou bijv G4-400 TITANIUM APPLE POWERBOOK kunnen zijn.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Zowiezo zou ik geen iBook kopen als je grafisch werk doet, het schermpje is toch wat klein, zeker de 12,1" variant.
Verder heb ik nooit echt grafisch werk gedaan op een Mac, wel gewoon textverwerken/internetten enzo.
Hoewel ik een Mac erg lekker vind werken, en een mooi design vind hebben, zou ik persoonlijk toch voor een Windows based laptop gaan. Die zijn naar verhouding goedkoper, en toch net iets meer ingeburgerd.

Als je geen ervaring met een Mac hebt zou ik lekker een Windows laptopje kopen. Stel dat die Mac niet zou bevallen, dan zit je met de brokken :)

Een voorbeeldje van een goede Windows laptop voor weinig geld is de Asus L3800S (desktop processor), of een L3800C (mobile processor).

Heb je in de lopende laptop/notebook topics gekeken?

O.a.:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562222
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/648731
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562305
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/641592

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe dan ook, een Powerbook is een stuk duurder dan een PC laptop. Maar dan heb je ook wat. Als je het geld hebt, ga dan lekker voor een Powerbook. Niet een iBook zoals al werd gezegd wegens het (relatief) kleine, maar dan wel een Powerbook G4. Met de specs van de huidige Powerbooks draait Mac OS X als een zonnetje. Stop er flink wat geheugen in, dat heeft dat Macromedia en Adobe spul nodig. Mac OS X is echt superieur aan Windows. De programma's die je wil draaien zijn er voor de Mac, tenminste wat betreft grafische software, internet software en kantoorapplicaties. Zelfs de meeste populaire spellen zijn er voor zowel Mac als PC.

Geen CTRL+ALT+Delete meer, geen processor die op het moment van booten nog steeds in een hopeloos ouderwetse 16-bits mode draait, geen software van meneer Gates waarbij je niet meer baas bent over je eigen machine, maar een op Unix gebaseerd super krachtig besturingssysteem OS X.

De enige "tegen" is het geld, dat is ook de reden dat ik het nog steeds met een iMac G3 333 moet doen.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Kwa Apple's in Window's omgevingen gaat het ook perfect. Als de betreffende windows bak of linux bak maar samba goed werkend heeft dan kan je zo de netwerk files benaderen.

Een divx kijken kan op allebei en een dvd'tje gaat natuurlijk heerlijk op het breedbeeld scherm van de powerbook! En ook is het zo dat veel mensen in de grafische wereld werken met een Mac. Daarvoor is het ook handiger om een Apple te hebben zodat je makkelijk kan uitwisselen met de bestanden. Het kan ook wel met de PC maar daar zijn soms toch wat problemen mee.

Waarschijnlijk is de PC wel sneller voor de zelfde prijs als je ze 2e hands haalt. Apple's houden nog relatief lang hun waarde.

kleurbleur.nl

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:59
powerrrrrboooook. trouwens,.... bijna iedereen die beetje professioneel met grafisch werken bezig is werkt met mac of niet????? en daarnaast is de powerbook g4 supermooi, en is het ook nog eens een heel stabiel systeem

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

arjoderoon schreef op 22 November 2002 @ 18:59:
powerrrrrboooook. trouwens,.... bijna iedereen die beetje professioneel met grafisch werken bezig is werkt met mac of niet????? en daarnaast is de powerbook g4 supermooi, en is het ook nog eens een heel stabiel systeem
Maar wel flink duurder.. Funksngrooves, wat is je budget ongeveer?

Verwijderd

Topicstarter
Rond de €1000 :(

ik zag dit staan op een webshop in usa
LTHB-AMD15CW20A XP 2000(1.67G) 256MB/ 30G/ DVD&CDRW/ 15"LCD & Case $999.00
http://www.internetishop....o=01&item=LTHB-AMD15CW20A

Maar ik vertrouw deze shop niet, dus dat gaat iig niet door. Het lijkt me ook TE goedkoop..
En ik wil liever toch een g4tje

Als het mag, weet iemand misschien goede sites met gebruikte g4's ofzo. Mag overal ter wereld zijn, als de shop te vertrouwen is. Als deze laatste vraag niet toegestaan is beschouw hem dan als niet gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Het word waarschijnlijk deze (nieuw):

IBOOK 700MHZ G3 12.1" CD-ROM WITH INSTANT REBATE
700MHz Power PC G3, 256MB SDRAM, ATI Mobility Radeon 7500 graphics, 20GB Ultra ATA Drive, CD-ROM, 56K Modem, 12.1 TFT SVGA Active Matrix Display, 2 USB Port, Firewire Port, Mac OS X

$1000 ex verzendkosten

Iemand ongeveer een idee waarmee dit te vergelijken is met een pc notebook?

2e hand is een lachertje want blijkbaar leveren ze 2e hands meer op dan nieuw. Kijk de belachelijk hoge prijzen op de 2ehands sites zoals viavia maar. Ik ben op nl sites nog geen 1 ibook tegen gekomen (2e hands) die net zo duur of goedkoper is dan een nieuwe in de usa. Triest want er zijn zat betrouwbare bedrijven die gewoon naar NL toe zenden.

Even een funny note:
Check de prijzen op http://www.apple.com en http://www.apple.nl in de NL zijn ze +/- 30% duurder.. echt om te janken vind ik dat.. :'(

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Vergeet je niet de invoerrechten en BTW die er bij de import nog bijkomen?

Dat laat de boel flink oplopen. En hoe doe je het met garantie?

Verwijderd

Topicstarter
Ehm.. hoe zit dat met invoerrechten en btw dan eingelijk? Maken ze het doosje open en berekenen ze vervolgens een prijs ofzo?
En je kon er toch een sample stikker op laten zetten?

Garantie.. mja apple uk ofzo.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:25

botoo

💀 too old to die young

Hoe Mac-enthousiast ik zelf ook ben, de vermeende superioriteit van Apple boven Wintel machines in graphische omstandigheden zie ik niet zo.

De huidige generaties Wintel machines draaien rondjes om de snelste G4's, ook in Photoshop, op laptops is dat verschil wel kleiner.

Ik gebruik zelf (o.m.) een 2001 iBook G3-500 12", het scherm kan zich imo meten aan een 14" PC scherm, de scherpte is op 1024*768 bijzonder goed.
Wat ik wel om me heen zie is dat pc-laptops vaker kuren vertonen dan Applelaptops, mogelijk komt dat doordat er meer pc's in omloop zijn dan Mac's.

Als je puur voor prijs/snelheid gaat moet je de Mac laten staan, maar als je voor design, gebruiksvriendelijkheid, veiligheid, stabilitiet etc. gaat dan is de Mac imho de betere keus :)

have phun met je aanschaf :)
* botoo is multi platform user, en is van mening dat overal voor en nadelen aan zitten

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Bij de Aldi komt binnenkort een mooie Laptop! P4 2.5Ghz, GF4 64Mb DDR, 256Mb DDR-ram, 15" TFT! En dat voor €1699,- Lijkt mij de beste keus!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 20:59:
Bij de Aldi komt binnenkort een mooie Laptop! P4 2.5Ghz, GF4 64Mb DDR, 256Mb DDR-ram, 15" TFT! En dat voor €1699,- Lijkt mij de beste keus!
Maar wel te duur voor de topicstarter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Yep helaas wel, ik kan er wel voor sparen, maar ik wil een notebook voor de grafische/opmaak applicaties (adobe en macromedia spul) en dat was het. Verder dus goed bekend worden met macOS. En eens 'wat anders' zeg maar. Ik heb 2 snelle pc's en wil gewoon het andere eens proberen.

Voor games, 3dmax etc gebruik ik gewoon mijn desktop. (ik moet de specs nog updaten beneden maar ben daar atm te lui voor :P )

Aangezien ReNe gelijk heeft kan ik dus geen nieuwe ibook veroorloven. En nou een vraag aan botoo:

botoo: Ik heb een ibook g3-500 384mb 2ehands gezien, en aangezien jij zoiets hebt vroeg ik me af of deze snel genoeg is voor het gene wat ik wil (hierboven beschreven).
En misschien weet jij zo wat voor videokaart hier in hangt en of er standaard een 10/100mbit kaart in hangt zodat ik hem makkelijk op @home kan aansluiten.

(kloppen deze specs een beetje)
http://www.mespn.com/me/ibook/ibook.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2002 02:13 ]

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Houd er wel rekening mee dat een Mac in een Windows 2000 server omgeving opnemen wel eens voor grote problemen kan zorgen. Wil je gebruik maken van "corporate" netwerk omgevingen ga dan eerst even na in hoeverre je niet met compleet lege handen komt te staan op het moment dat je service nodig hebt.
Werk je voornamelijk zelfstandig dan zul je hier niet zo'n last mee hebben en kun je de keuze meer laten afhangen van je eigen wensen. Ga je voor een Mac zorg dan dat je van een in/externe brander voorzien bent om uitwisseling van bestanden vlot te laten verlopen.

de betaler vervuilt

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 02:07:
botoo: Ik heb een ibook g3-500 384mb 2ehands gezien, en aangezien jij zoiets hebt vroeg ik me af of deze snel genoeg is voor het gene wat ik wil (hierboven beschreven).
En misschien weet jij zo wat voor videokaart hier in hangt en of er standaard een 10/100mbit kaart in hangt zodat ik hem makkelijk op @home kan aansluiten.

(kloppen deze specs een beetje)
http://www.mespn.com/me/ibook/ibook.html
Als het iBook die je op het oog hebt een 2001 model is met 2 usb poorten kloppen de specs idd (ik vermeld die 2 usb omdat het witte iBook doorgaans daarmee aangeduid word).

Photoshoppen gaat er prima op (maar niet heel snel),
dvd kijken gaat onder OSX(Jaguar) heel goed, onder OS9 een stuk minder,
divx weet ik niet (gebruik ik niet), maar het moet wel goed kunnen,
en er zit idd een standaard 100 mbit kaartje in (die van mij hangt afwisselend aan MXstream of Chello via een router).

Voor snelle games is mijn iBookje wel te traag (voor mij geen gemis, maar toch), zal ongetwijfeld iets met het beperkte videokaartje te maken hebben (8MB ATI)

Een 600 iBook is wel behoorlijk sneller door z'n 100MHz bus, maar die zal je niet zo snel 2e hands vinden denk ik.

Ergo: controleren of het wel het witte 2001 model is, zoals in je genoemde specs url, en als de prijs je bevalt . . .
:)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Sage
Voor als je de tweedehands macsite nog niet had gevonden. :)

www.tweedehandsmac.nl

Stond een iBook G3 600 tussen voor 1000 euro.

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
www.tweedehandsmac.nl > had ik al gevonden, toch bedankt, want ik heb er 2 keer doorheen gebladerd deze week en hem niet gevonden. Dan Heb ik hem over het hoofd gezien of is ie net nieuw. Maar klinkt beter! :)

Botoo> Bedankt voor je lange reply. We zijn op €800 uitgekomen voor dat model. Het is idd een witte met 2 usb sloten. En ik heb een usbdrive van 256MB, dat moet voldoende zijn qua opslag voorlopig. Grotere bestanden kan ik via bijv school internet (mac netwerk) naar huis sturen via mijn ftp. Maar ik ik zie mezelf voorlopig nog geen 256MB+ files maken ;)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 22:27:Maar ik ik zie mezelf voorlopig nog geen 256MB+ files maken ;)
Photoshop, veel layers en A3 op 300 dpi. Zit je snel aan hoor :P

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
furean schreef op 01 december 2002 @ 19:30:
Voor als je de tweedehands macsite nog niet had gevonden. :)

www.tweedehandsmac.nl

Stond een iBook G3 600 tussen voor 1000 euro.
Ik heb nog eens gekeken, maar ik zie hem er niet tussen staan, wel voor 1300 euro..

Verwijderd

Topicstarter
GA!S schreef op 01 december 2002 @ 22:28:
[...]

Dan save ik hem voor de 256MB en ga daarna vrolijk verder op mijn pc :P

Er zal vast wel een winrar achtig tooltje zijn voor mac&pc. Maar als ik weer geld heb koop ik er wel een externe branden bij :)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

GA!S schreef op 01 December 2002 @ 22:28:
Dan heb je het toch over wat serieuzer DTP werk, en daar is een iBookje niet echt voor ontworpen toch?
(wat niet wegneemt dat het er wel mee kan :) )

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
botoo > ik denk dat je daar iid gelijk in hebt. Maar voor het zware werk heb ik gewoon nog 2 zware desktops staan die dat soort werk prima aankunnen :)

Okay mag ik de ultimate noob vraag even stellen, ik heb op google gezocht maar ik kon geen antwoord vinden. Weet iemand hoe je in macOS 9 & X de systeem specs kunt zien? Dus hoeveel mhz ram etc Zoals in win -> system.

• Sage
Apple System Profiler in OS9. In OSX zou ik het niet weten, misschien wel hetzelfde :P

Hij staat op verschillende plaatsen bij mij dus ik zoek gewoon op 'system profiler'. :)

kleurbleur.nl

Verwijderd

svdmeer schreef op 20 november 2002 @ 23:42:
Geen CTRL+ALT+Delete meer, geen processor die op het moment van booten nog steeds in een hopeloos ouderwetse 16-bits mode draait, geen software van meneer Gates waarbij je niet meer baas bent over je eigen machine, maar een op Unix gebaseerd super krachtig besturingssysteem OS X.
svdmeer, ik heb zojuist een lotgenoot gevonden! Ik werk al 9 jaar met Windows bakken en ik begin er nu al onderhand puur de stront aan te krijgen!

Als je voor graphics wilt, kies gewoon de appie! Daar staan ze ook bekend om! Waarom denk je dat ze bij 's Nederlands grootste kranten Apples gebruiken? _/-\o_

Noot: Geloven jullie me niet? De Gelderlander :D

Edit: Lezen |:( Netjes dat je de iBook neemt! Neem ik volgend jaar ook op mijn Technische Informatica opleiding })

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2002 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter

Ik krijg hem morgen binnen via de post (gekocht via ebay) en ik wil natuurlijk wel kijken of de specs kloppen.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens iedereen bedankt voor zijn informatie en suggesties!

En als iemand nog tips heeft voor goede mac forums waar nieuwe mensen zoals ik welkom zijn in de mac wereld aarzel dan niet om te replyen. :)'
Met zoveel forums die ik bij google vind is het kaf niet van het koren te scheiden ofzoiets :)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Nederlandse site's:
MacFreak forum voor een goede nieuwsite en een actief forum,
applebits voor de snelste nieuwstjes,
macosx voor de OSX nieuwtjes en forum (niet heel druk bezocht)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

In principe vind ik het één niet beter dan het andere. Ik bedoel dus Windows of Mac. Ik kan voor mijn reclamevormgeversopleiding mijn werk zowel op een Windows-based bak doen, als op de Mac. Maakt me niet uit, en ik merk ook geen verschil in snelheid, noch gebruikersvriendelijkheid. Maar ik ben MacOS dan ook redelijk gewend.
Als je dus Windows gewend bent.. én je wilt snel aan de slag, zou ik toch voor een Windows-based computer gaan. Met MacOS zit je toch nog wel wat aan te kloten eerst. (Heh, uiteraard kun je photoshop e.d. wel opstarten ;)).
Maar ook persoonlijke voorkeur is belangrijk. Misschien kun je es met MacOSX gaan werken ergens, checken of je 't relaxed vindt. MacOS is wel een mooi OS'je iig :) (Maar WinXP is ook niks mis mee.)

Oh, ik let weer es niet op.. keuze was al gemaakt.. :) }:O

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 00:07 . Reden: ik let zeker niet op. ]

Pagina: 1