Toon posts:

iBook of Toshiba?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor school is er een project gestart waar je als leerling een laptop kunt bestellen. Aangezien ik zelf weinig tot geen ervaring heb met laptops, wou ik aan de wat ervaardere tweakers vragen wat een betere keus is. (De laptop wordt voornamelijk gebruikt voor internet, programmeren (en af en toe een spel).

De keus is als volgt:

een Apple iBook (700 Mhz) met 384 MB intern geheugen, 20 GB harde schijf, 12 inch TFT-scherm, Combo drive (DVD-ROM, CD-rewriter), ingebouwd draadloos netwerk (WiFi) en een uitgebreid software pakket.

of

een Toshiba Satellite 1400-153E
met een Celeron 1,33 Ghz processor, 256 MB intern geheugen, 20 GB harde schijf, 14 inch TFT-scherm, DVD, ingebouwd draadloos netwerk (WiFi), Windows XP professional.

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 22:56
Als je gaat programmeren dan lijkt me dat je dat in C/C++ gaat doen ? Zo ja dan lijkt me een Windows based pc wel handig ;). Ga je java programmeren dan maakt het natuurlijk weer helemaal niks uit.

Persoonlijk zou ik voor de Toshiba gaan omdat dit een goed merk is, en omdat je niet gebonden bent aan 1 OS (Mac OS) maar je kunt er later ook nog een Unix variant op draaien. Natuurlijk is er ook veel meer software beschikbaar voor Windows dan de Mac.

edit:

Alhoewel zo'n iBook er wel om te :9~ uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben het met Access eens, zou voor de toshiba gaan , ibook heeft + de nadelen die Access heeft genoemd ook een 12" , wat eigenlijk super bagger is vergleken met een 14" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kleine nuance, die 12" heeft dezelfde resolutie als de Toshiba, en uit eigen ervaring, geleend van een makker nl., kan ik zeggen dat dit een heel fijn schermpje is.
De Apple is bovendien kleiner, lichter en doet veel en veel langer (uren) met zijn accu.

Het voordeel van een x86 based machine als de Toshiba is inderdaad de verscheidenheid aan OS-en en dus software die beschikbaar is. Zeker als je MS gaat gebruiken is het software aanbod bijna oneindig.
Daarentegen is ook wel wat voor OSX te zeggen. Rocksolid, BSD/Darwin gebaseerd, super interface, etc.

Bovendien heeft ie natuurlijk die combi-drive aan boord, en dat is wel lekker. ik vermoed, je hebt het niet vermeld, dat de Toshiba enkel zo een 24x cd-rom drive heeft. De Apple heeft ook meer werkgeheugen en dat is altijd meegenomen.,

Uiteindelijk hangt je keuze volgens mij af van welk OS je het fijnst vind werken en welke software je wilt gaan gebruiken. Windows vs. OSX wordt mijns inziens altijd door OSX gewonnen, ik gebruik ze alletwee en het werkt gewoon lekkerder (1 mening, I know).
Over het algemeen is de Apple wel compitable met MS; networking, Office, etc.
Inderdaad, als je hardcore C(++) wilt gaan kloppen, kies dan voor x86, anders is er weinig beletsel om de Mac te kiezen.

Maar let wel, dit is MIJN bescheiden mening.

Volgens mij heeft die Toshiba trouwens geen FireWire, en dat is standaard op de Imac

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2002 15:42 . Reden: FireWire vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het dus goed begrijp is het niet mogelijk om Linux op de iBook te draaien? (Ik ben veel aan het leren over internetbeveiliging, en wil graag mijn eigen server opzetten m.b.v. Linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OSX is BSD, dus je kan Unixen wat je wil. Alleen wel onder OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:23

botoo

💀 too old to die young

Yellow Dog heeft een Linux distro die op een Mac gebaseerd is.

Wat je oorspronkelijke keus betreft, n0_key heeft daar al duidelijk e.e.a. uitgelegd.
Ik wil wel toevoegen dat de iBook imo een veel 'degelijkere' laptop is dan willekeurig welke x86 machine (niet te verwarren met zwaarder, want dat is 'ie beslist niet), en dat OSX beslist een prettig OS is, maar XP is ook niet rot.

Ik heb zelf destijds voor de iBook(500 combo) gekozen, en heb er beslist geen spijt van :)
en nee, ik ben geen "Mac-only" freak, ik gebruik OSX, OS9.2, W98, XP en zelfs een beetje Linux

En laten we wel zijn, zet beide laptops eens naast elkaar en probeer dan maar voor de Toshiba te kiezen... 8)

[ Voor 0% gewijzigd door botoo op 03-08-2002 15:29 . Reden: laatste regel toegevoegt ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op http://people.debian.org/~branden/ibook kan je vinden hoe je Debian op een ibook installeerd naast OS X. Dual boot dus.

Ik zou voor de Apple gaan. Je kan er al UNIXen onder OS X (en natuurlijk MS Office draaien) en ook UNIXen onder Linux. Ook is het een mooi apparaat, en draait ie lang op een (1) batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mac heeft opzich meer geheugen, maar hier op het werk draaien ook een aantal mensen een IBook met Mac OSX en ik vind het traag (512 Mb intern), het is het geheugen niet wat het traag maakt maar mee de snelheid van de processor vermoed ik. Verder vind ik dat er voor Mac OSX te weinig software is (er zijn wel voor elk doel een paket maar vaak is de keuze wat beperkt. Java ontwikkelen op MacOSX kan inderdaad prima JBuilder 7 draait er prima op.

Maar ik blijf bij de Windows bak, deze kan je namelijk ook zelf relatief goedkoop uitbreiden met meer geheugen. Voor de IBook is dit een stuk prijzigere bezigheid. En de extra's als bijvoorbeeld een FireWire poort vind ik nu niet echt belangrijk, ik heb geen apparatuur daarvoor.

En dat de IBook een 12" scherm met een resolutie kan draaien van een 14" scherm vind ik geen vergelijking, het is als het kijken van een film op een 30 cm scherm t.o.v. een 74 cm breedbeeld. Dan kijk ik toch liever op de breedbeeld i.p.v. zo'n 'postzegel'

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:35

ReseTTim

Chocolate addicted

ronaldmathies schreef op 07 augustus 2002 @ 14:53:
Maar ik blijf bij de Windows bak, deze kan je namelijk ook zelf relatief goedkoop uitbreiden met meer geheugen. Voor de IBook is dit een stuk prijzigere bezigheid.
sinds kort kan je geheugen van pc bakken ook in een mac stoppen en andersom. zo heeft mijn Dell laptop macintosh geheugen. het draait perfect erop :)
je moet natuurlijk dan wel so dimm kopen als geheugen voor de laptop..

dit zelfde geldt dus ook voor de laptop hdd die is ook compatible voor de mac.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Access schreef op 02 augustus 2002 @ 21:48:
Als je gaat programmeren dan lijkt me dat je dat in C/C++ gaat doen ? Zo ja dan lijkt me een Windows based pc wel handig
Daar heb je GCC toch voor op een iBook?

Ik zou voor de ibook gaan, en OS X of linux erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-07 09:27

Mary Wana

keyboard nut

Die MAc is zeer geil! en verrekte snel! Maar gezien wat jij ermee moet doen is eenWindhoos bak wel handiger :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Alle notebooks van appple gebruiken nu gewone SO-Dimms wat je in normale windows notebooks tegenkomt. Maar soms ondervind je incompatibiliteit als je verkeerde merk gebruikt. Samsung schijnt altijd te werken bij appels, want samsun is een van de hoofdleveranciers van apple LCD en geheugen.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik zou gewoon die toshiba (pc dus) nemen.. dan kun je ook nog es een keer op school over LAN een spelletje spelen tegen elkaar :) Verder is een pc gewoon veel meer compatible met alle veelgebruikte software.. (of probeer maar es warez voor mac te downloaden, vind je vast niet, moet je alles zelf kopen :P)

Zo'n Mac is wel een mooi apparaatje, maar de mogelijkheden zijn gewoon veel beperkter.. als je echt alleen er op gaat programmeren en typen kun je zo'n mac overwegen. Maar ik gok dat je in de vrije uurtjes ook wel es wat gaat doen en dan loop je tegen de beperkingen aan , dus bijv. een klein aanbod aan games of programma's die alleen onder windows draaien, warez :X (je moet die snelle verbinding op school toch gebruiken he :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rick_h schreef op 25 augustus 2002 @ 15:59:
ik zou gewoon die toshiba (pc dus) nemen.. dan kun je ook nog es een keer op school over LAN een spelletje spelen tegen elkaar :) Verder is een pc gewoon veel meer compatible met alle veelgebruikte software.. (of probeer maar es warez voor mac te downloaden, vind je vast niet, moet je alles zelf kopen :P)
De computer is niet bedoeld voor spellen. Er zijn ook mensen die serieus omgaan met hun computer >:)

Je tweede uitspraak is bullshit. Waarschijnlijk ben je nog nooit echt bezig geweest met een mac want anders zou je dit niet zeggen.
De pc warez is jou ook niet aan komen waaien, voor beide geld dus dat je er moeite voor moet doen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke opleiding ga je eigenlijk doen? (half offtopic... maar ik ben nieuwsgierig)

Ik moet namelijk zelf ook een toplap kopen, en waarschijnlijk ga ik ook een toshiba kopen omdat ik goede ervaringen met Toshiba heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
The Dolf schreef op 25 augustus 2002 @ 16:12:
[...]

De computer is niet bedoeld voor spellen. Er zijn ook mensen die serieus omgaan met hun computer >:)

Je tweede uitspraak is bullshit. Waarschijnlijk ben je nog nooit echt bezig geweest met een mac want anders zou je dit niet zeggen.
De pc warez is jou ook niet aan komen waaien, voor beide geld dus dat je er moeite voor moet doen.
nee hoor ik gebruik hem ook veel voor mn opleiding (hele school is aangepast voor notebooks met snel netwerk :)) Maar af en toe een multiplayer spelletje (UT, Hooligans oid) is ook wel leuk tegen elkaar. En vaak moeten we dan ook programmaatjes downloaden voor een bepaald vak en daar is 10202 van de 12988 keer (ik noem maar wat :P) geen Mac versie van te krijgen. En heeft de mac wel gewoon MS Office? Want als dat niet 100% compatible is krijg je ook weer problemen met uitwisselen van bestanden, presentaties etc. bij bijv. projectgroepjes.

En ok, mn 2de uitspraak is misschien bullshit, maar ik weet 100% zeker dat er voor de PC meer software is te krijgen dan voor de mac.. en 99% vd games draaien ook niet op een mac. Daar is ie ook niet voor bedoeld maar het is wel leuk als je er es een spelletje op kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor de Apple gaan, ziet er veel mooier uit en heeft natuurlijk OSX en/of Linux/*BSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het argument dat er weinig software voor de Mac is gebruiken mensen vaak doordat ze opzoek gaan naar dezelfde software pakketen. Vaak zijn er echter pakketten die hetzelfde doen maar anders heten. Office is er voor de Mac, maar Acces niet. Daarvoor heb je FileMaker en zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen.

Wat betreft spellen: daarvan komen er ook steeds meer voor de Mac. UT2003, SOF2, GTA3 zijn allemaal ook voor de Mac verkrijgbaar. Het probleem is echter dat als je een winkel binnenloopt je er vaak alleen maar software voor Windows ziet liggen. (Grappig detail: Vaak staat er een compleet rek vol met cursussen over Windows :))

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:36

Corn

Raar jongetje

Ik zou persoonlijk voor de mac gaan, hoge compatibiliteit, en vooral het gebruiksgemak! De accu gaat dus ECHT 5 uur mee, en probeer dat maar eens met een doorsnee PC notebook, Verder is de antenne geintegreerd, en bij de Toshiba kan dat nogal eens buiten de laptop zijn (PCMCIA kaart) Verder is het gewoon mogelijk om (met lagere snelheid) windows te draaien op de mac. * Corn gebruikt Virtual PC, en het werkt redelijk snel en goed. Office X is er voor de mac, en volgens insiders werkt dat soms beter dan op de pc. Warez.... Tsja. Je moet gewoon weten waar je zoeken moet :) (Tip: mac vriendelijke p2p shareprogramma's zoals Gnutella bevatten ZEER veel semi-legale mac software (Denk ook aan spellen) Je moet gewoon weten waar je zoeken moet. Ook de applebeurs in Nieuwegijn vormt goede mogelijkheden om een backupje te regelen van je geheel betaalde spel waarvan het cdtje niet meer "werkt" ;) zie ook www.apple.com/switch . Daar staan een heleboel tips om over te stappen, en wat de fabeltjes wel/niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:50

mr_petit

opperprutser

Zou Petar ondertussen zijn keuze nog niet gemaakt hebben? ;)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

mr_petit schreef op 12 november 2002 @ 17:21:
Zou Petar ondertussen zijn keuze nog niet gemaakt hebben? ;)
Mmm, volgende toch maar 'ns op de laatste post letten |:(, krijg je met die quick reply's.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1