Toon posts:

[win 98] IRQ conflict.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds een tijdje een GF 4 TI 4200, en sindsdien chrasht m`n pc tijdens het gamen regelmatig. Had laatst XP erop staan (2 maanden gehad ongeveer) en kreeg ik constant melding "IRQ not less or equal". Toen heb ik van alle elende maar win 98 weer eropgezet en ik moet zeggen m`n pc is 10 x zo stabiel, maar dus niet tijdens het gamen....
Lijkt me dus een IRQ conflict, nou ben ik op dit gebied dus een absolute n00b en mijn vraag is dus hoe kan ik dat conflict oplossen.
conflicte delen:

IRQ 9 VIA VT83C572/VT82C586 universele host-controller voor PCI naar USB
IRQ 9 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 10 Creative SB Live! series
IRQ 10 NVIDIA GeForce4 Ti 4200

IRQ 10 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 11 Realtek RTL8029 Ethernet Adapter and Compatibles
IRQ 11 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 11 SCI IRQ used by ACPI bus
IRQ 14 Primaire IDE-controller (dubbele fifo)
IRQ 14 VIA-busmaster PCI IDE-controller
IRQ 15 Secundaire IDE-controller (dubbele fifo)
IRQ 15 VIA-busmaster PCI IDE-controller

denk dat het probleem ligt bij die SB live en de GF4.. maar nogmaals totaal geen verstand hiervan dus....

heb wel al geprobeerd om wat met de PCi sloten te verwisselen maar dat hielp niet.

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32
kun je een van de 2 niet op een ander IRQ zetten ?

Check dit en help mee!

Verwijderd

Kijk ff of je een ander IRQ vrij hebt, wijzig dan 1 van die twee naar dat vrij IRQ adres.

• apenstaartje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je hebt nix op 5 of 7?
Als je geen printer heb kun je 7 in de bios disablen, is er weer 1 vrij. Als de SB niet uit zichzelf verhuisd kun je em een handje helpen door hem even te deleten in de device-manager.

PCI sloten wisselen helpt wel heel vaak hoor... heb je ze al eens compleet uit elkaar gezet? (Welk mobo heb je? Niet al te nieuw = irq sharing op de pci-sloten)

geen zin zonder onzin

Verwijderd

Topicstarter
Die PCI sloten heb ik al verwisseld en dat werkte dus helaas niet.
Ik heb een mobo van EliteGroup, K7VZAC met via chipset.
Hoe kan ik dan die IRQ`s aanpassen.
BIOS >> en dan :?

Verwijderd

Zet die creative in een andere slot en probeer je irq's manual te wijzigen. Installeer de nieuwste drivers en installeer niet al die klote troep van de creative cd. Creative software wil nog steeds problemen veroorzaken onder xp

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 18:33:
Zet die creative in een andere slot
Dit heb ik dus al gedaan :)
probeer je irq's manual te wijzigen
ja ok, maar als ik nou eens wist hoe!?

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Flikker al je PCI kaarten eruit, reset je bios en kies bij PnP/PCI Configurations Setup Menu in je BIOS (uit de ABIT manual maar ik denk dat dit voor alle AWARD bios' geld) voor PIRQ_0 voor manual. Herstart, pleur je geluidkaartje er in en kijken of het werkt (bij mij hielp het) :)

[ Voor 0% gewijzigd door collission op 20-11-2002 19:07 . Reden: zpelvaud ]

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 18:37:
[...]

Dit heb ik dus al gedaan :)

[...]
ja ok, maar als ik nou eens wist hoe!?
't Is al eerder genoemd en raar dat 't bij jou niet werkt, maar bijna altijd is het verplaatsen naar een ander pci-slot nog steeds de beste oplossing. Vaak heeft pci-slot 2 of 3 (als 't slot naast de AGP 1 is) een eigen, ongedeeld, interrupt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb dus toch nog eens geprobeerd om die SB in een ander slot te gooien en warempel nu staat ie op een ander IRQ :/ maar anyway, het is helaas niet de oorzaak, was een uurtje aan het cs`en en toen hing de machine weer. (je hoort dan een eentonige piep, die door klinkt totdat je reset en beeld blijft gewoon vasthangen).

staat nu zo:

IRQ 5 Creative SB Live! series
IRQ 5 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 9 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 10 NVIDIA GeForce4 Ti 4200
IRQ 10 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 11 Realtek RTL8029 Ethernet Adapter and Compatibles
IRQ 11 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 11 SCI IRQ used by ACPI bus
IRQ 14 Primaire IDE-controller (dubbele fifo)
IRQ 14 VIA-busmaster PCI IDE-controller
IRQ 15 Secundaire IDE-controller (dubbele fifo)
IRQ 15 VIA-busmaster PCI IDE-controller

maargoed iemand een oplossing?
Is nu misschien geen WOS mee?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 17:00 ]

Verwijderd

De melding "IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL" of mischien "IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL" heeft niets met de IRQ's waar hier op gedoeld wordt te maken. Dit beruchte BSOD-scherm kan ug oorzaken hebben, van hardware-conflicten totaan defecte hardware en kan een hoop gepuzzel worden :(
Google maar es met die melding :)

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
quote: je hoort dan een eentonige piep, die door klinkt totdat je reset en beeld blijft gewoon vasthangen

heb je ook bij kapot toetsenbord, t'is maar een tip hoor
als ie piept trek toetsenbord eens uit, als de piep stopt is het toetsenbord de oorzaak of het is een toets die blijft haperen

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:20
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 16:59:
Ok, ik heb dus toch nog eens geprobeerd om die SB in een ander slot te gooien en warempel nu staat ie op een ander IRQ :/ maar anyway, het is helaas niet de oorzaak, was een uurtje aan het cs`en en toen hing de machine weer. (je hoort dan een eentonige piep, die door klinkt totdat je reset en beeld blijft gewoon vasthangen).
Niet per ongeluk je cooler eruit getrokken en de temperatuur wordt te hoog?

Voor die IRQ wisseling. Zet je IRQ van poort 10 op ISA (en niet op Plug & Pray). Vervolgens boot je een keertje... Een van de 2 (of misschien zelfs allebei) zullen een ander IRQ pakken. Daarna weer rebooten, en weer terug naar Plug & Pray. Dan zou een van de 2 het vrije IRQ moeten pakken.... Gewoon even proberen. Op die manier moet je er wel komen. suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Toetsenbord en temperauur zijn het ook niet, temperatuur heb ik na een chrash meteen nagekeken en m`n proc was 48 C en het systeem 36 C. Daar ligt het dus ook niet aan.
Pagina: 1