Toon posts:

Optimalisering Airflow: iemand ideeën ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit er over te denken om een paar veranderingen aan te brengen in de plaatsing van m'n fans e.d. om de temperatuur van m'n systeem wat omlaag te krijgen.
Ik heb een Athlon XP2000+ Met daarop een Zalman CNPS6000CU op silent. (Stilte vind ik ontzettend belangrijk !)
Idle: 50 graden
Stressed: 57 graden
Dit vind ik toch wel wat erg hoog.
ik heb op dit moment de het volgende aan fans in m'n kast hangen:
Afbeeldingslocatie: http://www3.evilserv.com/Pjanssen/airflow%20kast.JPG
(Fear my 3D-Paint skills >:) )

Ik zat er in ieder geval aan te denken om de 92 mm fan die nu boven m'n proc hangt in de zijwand van de kast te maken. Zo kan ie én koudere lucht aanzuigen , én kan ie meer lucht aanzuigen, omdat ie nu bij tegen de zijkant aan zit.
Ook wil ik dan een fanduct maken zodat de koude lucht alleen nog naar de Heatsink kan. Dit lijkt mij opzich een goed plan alleen is er dan nog 1 probleem:
Ik wil ook eens met m'n kast open door kunnen draaien. Dit kan misschien voor 1 minuutje, maar langer ook niet :P
Dus zou ik op de een of andere manier nog een 2e fan naast de heatsink moeten maken, die ik met m'n baybus harder kan laten draaien/ aan zetten als ik m'n kast open doe. Alleen waar en hoe kan ik 'm monteren ? (iemand ideeën ?)

Verder wil ik de gehele airflow in de kast nog wat beter hebben. Hoe kan ik dit het beste doen ?
En is met de evt. nieuwe opstelling de intake fan 'naast' de proc nog wel nuttig ?(ook gelet op de fanduct die ervoor komt)
Ik wil iig. NIET een blowhole onderaan aan de voorkant maken, want dat vind ik lelijk..... zou alleen een fan (dus geen gat) op die plaats nuttig zijn ?

ohja ik heb de faq na gekeken, maar daar werd ik niet zo heel veel wijzer uit.....

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 17:29

.Frank

Frank.

Uit de FAQ kan je in ieder geval opmaken dat een fan achterin de case bij voorkeur outtake moet zijn. Die van jou is intake. Dat zou ik dus veranderen.

Edit: ik heb allebij geprobeerd, en geloof me, het scheelde. Zo'n 5 graden :)

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik dat doe (fan achter outtake maken) dan krijg ik onderdruk (92 mm intake 3x 80 mm outtake) of is dit geen probleem ?
Ik heb by the way m'n videokaart gekoeld met een Zalman ZM80-HP en m't northbridge met een Zalman Nb32J.
Alle fans draaien op 5 tot 7 V.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:35
Misschien onder aan in je case een fan plaatsen en daaraan een soort van stofzuiger slang monteren en die dan naar je koel blokje "channelen" om zo een goede airflow te krijgen bij je koelblok.
De fan onder je voeding dan op outtake zetten. anders krijg je tegen werkende airflow ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 16:29:
Maar als ik dat doe (fan achter outtake maken) dan krijg ik onderdruk (92 mm intake 3x 80 mm outtake) of is dit geen probleem ?
Onderdruk is volgens mij minder erg dan overdruk. Hogere druk zorgt automatisch voor meer warmte. Onderdruk is denk ik ook niet goed, maar toch minder erg.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 17:19
een lucht in je kast blazende fan onderin voor. Zou veel schelen denk ik en dan je achterste fan naar buiten laten blazen

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
mhr-zip schreef op 20 November 2002 @ 16:42:
een lucht in je kast blazende fan onderin voor. Zou veel schelen denk ik en dan je achterste fan naar buiten laten blazen
Ja kan, maar aan de voorkant van m'n kast zitten alleen van die kleine gaatjes en ik wil geen blowhole maken daar ('golf-vormige' kast) want dat wordt lelijk. Heeft het dan nog wel nut ?

En heeft iemand misschien een oplossing voor het probleem met de fanduct etc als m'n kast open staat ? Dat is namelijk mijn grootste probleem......

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:10
Ik heb op dit moment eigenlijk wat jij wilt alleen dan zonder uit gaande fan (fans zijn in bestelling). Over de CPU kooler heen zit een duct die via de achterkant koude lucht aanzuigt.

Werkt wel relaxed moet ik zeggen

Verwijderd

die intake aan de achterkant ofwel lager hangen maar beter nog vooraan en onderaan.
lekker kort en bondig zo !

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al wel iets bedacht:
een fan monteren naast de heatsink (aan de rechterkant is er ruimte) en deze aan laten gaan zodra de kast open is (Ik ga wat rommelen met van die drukschakelaartjes die binnenin floppydrives zitten). Alleen hoe kan ik nou die fan het beste bevestigen ?
Een mogelijkheid is om het met een tiewrap vast te maken aan de 2 gaten naast m'n cpu. Maar dat is naar mijn mening een beetje een knullige/prutserige oplossing.

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 21:44

EntonoX

Team leider

onderdruk of overdruk zijn eigenlijk een beetje overdreven termen. een pc ventilator is er niet op gebouwd om druk op te bouwen. en dan nog, je kast is zo lek als een mandje dus veel druk zal er zowiezo niet in blijven.

gewoon meer outtake als intake. achterkant van de kast = outtake, voorkant = intake, bovenkant=outtake. als je deze volgt kan het niet misgaan.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• REDFISH
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Wat ik begrijp uit je verhaal en tekening, is dus dat de fan van je zalman IN de kast zit. Als je echter een gat maakt en daarin een andere fan zet, gaat je temp gegarandeerd minimaal zo'n 7 graden omlaag. Als ik mijn 12 cm intake uitzet, stijgt de temp zelfs meer dan 10 graden :)

Die fan aan de achterkant van je pc, moet inderdaad outtake zijn. Maar dan krijg je het probleem dat er niet genoeg toevoer van nieuwe frisse lucht is. Je hebt wel mooi afvoer van die warme lucht, maar koele lucht naar binnen blazen is gewoon veel effectiever. en dan geldt verder nog, hoe lager die lucht van buiten naar binnen wordt gezogen, hoe koeler deze is, dus vooral aan de onderkant van je case is de plek om die koele lucht te krijgen(beter dan halverwege de hoogte van je kast aan de achterkant).

Ik weet niet of die koeler die je nu op je heatsink hebt nog effectief zal koelen als hij op een grotere afstand zit in de wand van je kast. Lijkt me beter dat je er een aparte fan voor kunt gebruiken, en die dan een stukje lager moet zette, of je moet een duct maken.

Onderdruk of overdruk maakt echt niet uit. Ik heb op het moment ook meer intake dan outtake, en dat doet niks met mijn temp. Als ik meer outtake dan intake heb, scheelt het verder ook niks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga inderdaad een fanduct maken van die 92mm fan die ik in de zijkant ga maken naar de processor. Het verschil in afstand tot de heatsink zal zo'n 4 cm zijn, niet echt een heel groot verschil dus. Maar hij zuigt dan wél frisse lucht aan.
Ik ga inderdaad de achterste fan outtake maken en een fan onder voorin intake maken.
Dan zijn qua koeling als de kast dicht is de 'problemen' voor zover die er zijn opgelost.
Nu alleen nog een goede oplossing verzinnen voor wanneer de kast open staat en er dus geen fan meer op de heatsink van de proc staat........

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

EntonoX schreef op 20 November 2002 @ 18:07:
onderdruk of overdruk zijn eigenlijk een beetje overdreven termen. een pc ventilator is er niet op gebouwd om druk op te bouwen. en dan nog, je kast is zo lek als een mandje dus veel druk zal er zowiezo niet in blijven.
Pcies! Het enige verschil is dat je bij overdruk controleert waar de lucht binnen komt; bij onderdruk komt het door allerlei kieren binnen. Dus: overdruk geeft je de mogelijkheid een filter op je intakes te zetten -> geen stof in de kast.
gewoon meer outtake als intake. achterkant van de kast = outtake, voorkant = intake, bovenkant=outtake. als je deze volgt kan het niet misgaan.
Uhm, daar ben ik het dus weer niet mee eens (zie boven).

Wat het probleem met je open zijpaneel betreft: wissel dan fan en duct van plek. Dus fan laten zoals ie is, en aan de blowhole alleen de fanduct vastmaken. Als je dan je kast opendoet haal je alleen de duct weg... logisch?

• Fear-factoR
  • Laatst online: 06-04-2022

Fear-factoR

catmonkey

ik vraag me af of (wanneer je een fan in de zijkant plaatst) er niet te veel turbulentie ontstaat in de kast... immers de lucht gaat van de ene zijkant van de kast naar de andere zijkant van de kast en vliegt vervolgens alle kanten op... niet alleen naar boven en naar achteren maar ook naar beneden en naar voren (waar geen afzuiging door fan's is), om vervolgens weer omhoog te stijgen, de kast in... ofwel de warme lucht blijft langer in de kast...
zou het misschien mogelijk zijn de kast op pootjes te plaatsen en in de onderkant van de kast een fan (die lucht aanzuigt) te plaatsen... waardoor de lucht maar in één richting door de kast vliegt

post eens een pic van je comp interieur, dan kunnen we misschien nog wat extra's bedenken, geen enkele kast is het zelfde

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Turbulentie is bij koeling juist goed. Zo komt er van elke portie lucht die de kast in gaat meer over je chips. En er ontstaan minder gauw "hete hoekjes".
En verder: de hoeveelheid koude lucht die je kast ingaat is met en zonder turbulentie hetzelfde.

• Fear-factoR

Fear-factoR

catmonkey

natuurlijk is turbulentie goed bij het koelen, maar wat ik bedoel is dat de lucht langer in de kast blijft doordat ie naar plekken geblazen wordt waar het niet weg kan... terwijl je zo snel mogelijk van je warme lucht af wil, lijkt mij...
plaatje met wat ik bedoel, gele pijlen geven overbodige airflow aan...
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jeroen_brinkers/Image1.jpg

en dit is waar ik aan dacht
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jeroen_brinkers/Image2.jpg

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Bedankt voor de tekeningen; ik snapte wel dat je dat bedoelde. Wat ik wil zeggen is dat er effectief geen lucht langer in de kast blijft. Per deeltje bekeken wel, want ze leggen met die gele pijlen natuurlijk een langere weg af. Maar er gaat per tijdseenheid nog steeds evenveel verse lucht langs je proc, en er gaat nog evenveel lucht naar buiten. Er wordt gewoon een groter deel van je kast geventileerd. Je kast wordt niet warmer ofzo.

• Fear-factoR

Fear-factoR

catmonkey

van mijn kant is het natuurlijk maar een theorie, maar het zou denk ik wel interessant zijn om eens te onderzoeken in verschillende proefopstellingen met een heleberg temp-sensoren in je kast... zelf heb ik daar te weinig tijd en technische kennis voor, maar als iemand anders zich geroepen voeld wil ik graag de resultaten horen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dit is hoe ik het ga doen:
Fase 1
-Die achterste fan wordt outtake.
-De Zalman 92 mm komt voorin de kast als intake
-Een vriend van me neemt een Papst 120mm fan voor me mee van de HCCbeurs (waarvoor dank :) ) Deze komt in de zijplaat van m'n kast gemonteerd.
-Op deze fan komt een fanduct rechtstreeks op de heatsink. (zo toelopend dat alle lucht langs de heatsink komt)
Fase 2
-Ik ga een systeem maken zodat er automatisch extra fans worden ingeschakeld / harder gezet zodra de kast open is.
-Ik maak een 80mm koeler naast de heatsink van de proc die aangaat zodra de kast geopend is.
Over deze fase ben ik nog druk aan het brainstormen, dus als jullie daarmee ff kunnen helpen .... :P

• .Frank

.Frank

Frank.

Verwijderd schreef op 21 november 2002 @ 19:01:
Fase 2
-Ik ga een systeem maken zodat er automatisch extra fans worden ingeschakeld / harder gezet zodra de kast open is.
-Ik maak een 80mm koeler naast de heatsink van de proc die aangaat zodra de kast geopend is.
Ik weet niet of ik nu iets heel erg gemist heb, maar waarom wil je meer koeling als je kast openstaat?

Ik bedoel: het is niet alsof je kast het op dat moment nodig heeft... De beste manier om je processor te koelen = minder kast (kijk naar mij: XP1900+ op 36.5 graden celsius luchtgekoeld, met een enermax 80 mm erop). Op het moment heb ik dan ook helemaal geen kast :) (bezig met waterkoeling)

Dus waarom meer koeling als de kast opengaat?
offtopic:
Een vriend gaat een 120 mm Papst voor je meenemen van de HCC beurs? Kan jij mij vertellen bij welk bedrijf hij dat van plan is te gaan halen? Ben namelijk wel benieuwd... (kmot er ook een hebben)

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Verwijderd

Topicstarter
Lees het hele topic (startpost is al genoeg) maar ff door, staat overal :)

• .Frank

.Frank

Frank.

Ok ,sorry..... |:( Niet goed gelezen. 7(8)7

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:26

Epsilon

Ik heb 4x 120mm papst fan erin zitten :)

1x intake ter hoogte van mn proc in zijpaneel
1x intake ter hoogte van mn GPU in zijpaneel
2x Outtake boven mn voeding (1 in zijpaneel, en 1 in achterpaneel)

Dus helemaal niet voorin.

Het is in mn kast 1 graad warmer dan buiten mn kast, dus casetemp is het probleem allang niet meer.

Het zijn btw 24v papst fans (30mm dik) die op 12v lopen. normaal 2800rpm, nu 2100 rpm :)

allemaal iets van 70-80 cfm oid

Heb dus niet eens een intake vooronder in mn kast, omdat die fan bij mn videocard zorgt dat dat stuk ook gekoelt word (turbulentie). Niet dat dat nodig is, want ik heb daar helemaal niks zitten.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Je wil geen gaten in je bodem plaat, dan is het net een stofzuiger, tenzij ie daar uit blaast.

Meh ...

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Twarp schreef op 22 november 2002 @ 14:26:
Je wil geen gaten in je bodem plaat, dan is het net een stofzuiger, tenzij ie daar uit blaast.
dan wordt het een stof-gordijn-verblindings-apparaat-zuig-machine :P

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Topicstarter
Bel ik vandaag die vriend van me op om te vragen of ie de fan had kunnen kopen op de HCC, blijkt het dat ze ze daar nieteens hadden :( . Of heeft hij gewoon niet goed gekeken ?
Weet iemand misschien waar ze te krijgen zijn ? Het gaat om een Papst 4412FGL 120mm.

• .Frank

.Frank

Frank.

Ik dacht al wel dat er op de HCC niet / moeilijk aan grote Papsten te komen zou zijn... darn :(

Als je zo'n ding moet hebben: check de pricewatch, www.space-promotion.nl. Zoeken onder Papst. €24.50 voor een FGL.

Ik lees trouwens net dat Space-Promotions ook op de HCC aanwezig is: hal 8, stand 8F014. Die ga ik morgen maar eens even bezoeken :P

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

TheExecutor schreef op 23 november 2002 @ 22:08:
Ik dacht al wel dat er op de HCC niet / moeilijk aan grote Papsten te komen zou zijn... darn :(

Als je zo'n ding moet hebben: check de pricewatch, www.space-promotion.nl. Zoeken onder Papst. €24.50 voor een FGL.

Ik lees trouwens net dat Space-Promotions ook op de HCC aanwezig is: hal 8, stand 8F014. Die ga ik morgen maar eens even bezoeken :P
rielekst! ook 173mm? zou wel beter wezen 8) :+ :Y) :z

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:26

Epsilon

casemodderpoel schreef op 23 November 2002 @ 22:49:
[...]

rielekst! ook 173mm? zou wel beter wezen 8) :+ :Y) :z
heb ik 8)

alleen nog nite ingebouwd :)

Verwijderd

Topicstarter
€24,50 is nog te doen, maar als je dan ook nog de verzendkosten erbij moet rekenen van €12,- wordt het wel een duur geintje :(
Morgen (vandaag eigenlijk :P ) gaat een collega van me naar de HCC ff bij de stand van Space Promotion kijken........

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 00:39 ]

Pagina: 1