[Alg] We zijn hier toch om elkaar te helpen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zo'n beetje rondgekeken de afgelopen dagen, en zelf ook een poging gedaan om een vraag te stellen (die overigens gelijk weer dichtgemept werd door Jotti), maar wat me opgevallen is, is dat je als n00b weinig tot geen rechten schijnt te hebben hier.

Natuurlijk is het normaal als er verwezen wordt naar de handleidingen, maar als iemand gewoon een newbie-vraag heeft kan die toch best even beantwoord worden...niet iedereen stelt zijn vragen blijkbaar even duidelijk voor iemand anders.

Deze fora zijn er toch om elkaar te helpen? Ik krijg nu heel sterk het gevoel dat dit alleen maar voor 'de harde kern' geldt, de mensen die ongeveer geboren zijn achter een *ux-bak.

Ik weet een ding wel, ik zal hier geen vragen meer stellen. Zo onbeschoft als ik hier behandeld ben wil ik niet nog eens behandeld worden.

Kijk eens rond op fora van Palmclub Nederland (http://www.palmclub.nl) en kijk dan eens hoe mensen daar met elkaar omgaan.

Oh, even, waarschijnlijk gaat dit topic of gesloten worden of gewoon gelijk naar /dev/null...maakt niet uit, dat verwachte ik al, maar zoals reeds vermeld, deze systeembeheerder zie je hier niet meer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
je hebt wel gelijk, maar het is wel de bedoeling dat je zelf ook even opzoek gaat naar de oplossing. Dus niet van "Wie weet waar ik dat kan vinden?" en zelf altijd laten zien wat je al gevonden hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik weet precies wat je bedoelt, echter ben ik hier altijd gebleven en blaatschapen gelaten voor wat ze zijn

maar toen ik eens een keer op een anders forum kwam, schrok ik me wild van de vriendelijkheid

Echter... met nader inzien kwam ik er tevens achter naarmate ik "slimmer" werd dat het niveau niet meer van mij van toepassing was.

Nu vind ik dat ik wel aardig goede topic maak/vraag in dit forum vinden jullie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:22:

Deze fora zijn er toch om elkaar te helpen? Ik krijg nu heel sterk het gevoel dat dit alleen maar voor 'de harde kern' geldt, de mensen die ongeveer geboren zijn achter een *ux-bak.
Dat zelfde gevoel heb ik ook, wel iets minder sterk.

Naar mijn gevoel wordt er ook iets te gemakkelijk met slotjes rondgeslingerd.
En als dat bij jou topic gebeurt dat dat een gevoel geeft alsof ze je niet willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:22:
Natuurlijk is het normaal als er verwezen wordt naar de handleidingen, maar als iemand gewoon een newbie-vraag heeft kan die toch best even beantwoord worden...niet iedereen stelt zijn vragen blijkbaar even duidelijk voor iemand anders.
Vraagje, waar denk jij dat 'Gathering of Tweakers' voor staat :?
Een tweaker = geen n00b.. Als je hier komt, wordt van je verwacht dat je al aardig wat verstand hebt van computers / linux of whatever, en dat je hier de wat gevorderde vragen stelt.
Oh, even, waarschijnlijk gaat dit topic of gesloten worden of gewoon gelijk naar /dev/null...
ALs je de FAQ had gelezen, dan had je sowieso gelezen, dat een topic als deze in LA hoort, i.p.v. NOS..
maakt niet uit, dat verwachte ik al, maar zoals reeds vermeld, deze systeembeheerder zie je hier niet meer terug
:X

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom gaan die topics eigenlijk dicht, we zijn hier toch om elkaar te helpen? Zonder vragen geen forum!
Die redenatie gaat op GoT niet op. Het is een forum wat niet als doel heeft zoveel mogelijk users of zoveel mogelijk posts. Dat staat namelijk ongeveer lijnrecht tegen ons werkelijke doel: Een technisch discussieforum op een hoog niveau. Het is dus niet je helpdesk waar je even zonder eigen inzet je probleem neerdumpt.
stukje uit de faq.

Er zijn vele fora op het internet waar je terug kunt met je basisvragen. GoT wil graag een wat 'hoger' niveau halen. (helaas lukt dat niet altijd, maar het is en blijft het doel wel) Daarom worden de basisvragen die best wel te vinden zijn op het internet of in de normale tutorials snel op slot gegooid....

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dit topic gaat naar Lieve Adjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-07 00:04

not-known

[BI] Crewmember

ik ben het nu dus juist wel eens met de meeste slotten, omdat er vaak dingen gevraagd worden die OF al '100' keer zijn langs geweest hier, OF het is gewoon echt 100% zeker in de manual te vinden.
het geldt niet voor niets dat linux gewoon _lezen_ is!
zoek gewoon een goede site met manuals er op, er zijn er echt zat van; zo komt je er voor 90% zelf ook uit.

Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dus de recatie van de topicstarter op neer komt is dat als je een vraag hebt, alles voor je voorgekauwd moet worden. Hoe simpel de vraag ook is.
Tja, sommige mensen zijn liever lui dan moe, en ik vind het heel terecht dat hier dan ook slotje voor getoken wordt.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Laatst online: 02-09 11:02

D2k

leuke is altijd dat de starter zijn mening post en vervolgens niet meer reageert. geeft ook een goed `waardeoordeel' over zo'n topic

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eeuh... heel veel vragen die gesteld worden door newbies zijn met een simpele zoekopdracht op google/google groups te vinden. Je moet dus niet anderen al het werk voor je laten doen, maar zelf eerst rondneuzen, en als je het dan echt niet kunt vinden kun je je vraag hier stellen. Als je dan erbij post wat voor zoektermen, en andere acties je hebt ondernomen om je eigen vraag te beantwoorden zou het nog makkelijker zijn.

Anders wordt het hier op het forum een zooitje en daar heeft niemand immers baat bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

D2k schreef op 19 November 2002 @ 14:32:
leuke is altijd dat de starter zijn mening post en vervolgens niet meer reageert. geeft ook een goed `waardeoordeel' over zo'n topic
Daar ben ik het deels wel mee eens, maar niet iedereen wordt geacht om binnen 10 minuten te reargeren op zijn topic.

Sommige mensen hebben bv ook gewoon internet via de telefoon.

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
D2k schreef op 19 november 2002 @ 14:32:
Of hij denkt waar is mijn topic nou? "tsss hebben ze hem getrashed" :X

[ Voor 0% gewijzigd door ArthurMorgan op 19-11-2002 14:36 . Reden: spatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k

D2k

alexandervisser schreef op 19 November 2002 @ 14:34:
Daar ben ik het deels wel mee eens, maar niet iedereen wordt geacht om binnen 10 minuten te reargeren op zijn topic.

Sommige mensen hebben bv ook gewoon internet via de telefoon.

dat eerste kan ik het mee eens zijn, maar als ik pissed ben, wat de starter doet voorkomen, zorg ik er wel voor dat ik reageer met argumenten op reply's.
2e is in dit geval niet relevant
Alfredt schreef op 19 november 2002 @ 14:34:
[...]

Of hij denkt waar is mijn topic nou? "tsss hebben ze hem getrashed":X

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tja, iedereen houd er een eigen mening op na. Dit forum heeft nu eenmaal bepaalde beleidsregels opgesteld en wil een bepaald niveau handhaven. Als je het hier niet mee eens bent valt daar over te discusseren, verwacht echter geen radicale wijzigingen in het beleid...

En als je het er echt niet mee eens bent dan zijn er voldoende fora op internet die misschien beter bij jou passen qua beleid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben het wel enigsinds met de topicstarter eens. Er zijn best wel lui te vinden die zichzelf heel erg goed vinden en gaan zitten *zuchten* oid. Maarja... het is natuurlijk ook hoe erg je je daarZELF over wilt opwinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 12:36
D2k schreef op 19 november 2002 @ 14:32:
Mmm dat vind ik eigenlijk een beetje vreemde opmerking. Het topic is nog maar < 20 min oud. Of bedoelde je hier niet dit topic mee?

edit:
Goh wat ben ik weer heerlijk snel vandaag :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik jammer vind is dat er een aantal users zijn die als gekken op zoek gaan naar foutjes in topics. Er zijn flink wat topics die mijns inziens wel door de beugel kunnen, maar worden verpest door dit "gemierenneuk". Dit leidt alleen maar de aandacht af van het probleem.

/me denkt dat de sfeer flink vooruit gaat, als mensen de energie die ze nu stoppen om op elke slak zout te leggen gebruiken om users te helpen.

Neemt natuurlijk niet weg dat de echte prutzvragen zonder pardon gesloten mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze topic-starter was even aan het werk, dan kan je niet gelijk reageren. Ik heb even naar de reply's gekeken. Uiteraard is dit een forum voor meer technisch-onderlegde mensen, maar dat trekt automatisch ook n00bs en wanabee's aan. Daar doe je niks aan. En wat me ook al meer opgevallen is, is dat er toch op vragen geantwoord wordt, door mensen die blijk baar nog wel weten hoe het is om een newbie te zijn. Reacties als 'dan lees je de manual toch' en 'lezen eikel, dat hoort erbij' zijn nou niet echt bevorderlijk voor het zelfvertrouwen van iemand die net met bv. Linux is begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 14:37:
Wat ik jammer vind is dat er een aantal users zijn die als gekken op zoek gaan naar foutjes in topics. Er zijn flink wat topics die mijns inziens wel door de beugel kunnen, maar worden verpest door dit "gemierenneuk". Dit leidt alleen maar de aandacht af van het probleem.

* ArthurMorgan denkt dat de sfeer flink vooruit gaat, als mensen de energie die ze nu stoppen om op elke slak zout te leggen gebruiken om users te helpen.

Neemt natuurlijk niet weg dat de echte prutzvragen zonder pardon gesloten mogen worden.
Als je het hebt over het 'zeuren' in topics zelf ben ik het wel met je eens, echter als je het hebt over SeMpostings absoluut niet.
Als ik in de GoTtracker kijk en ik kan aan de titels al zien dat het weer eens woensdagmiddag is (let maar op....) dan beneemt mij dat echt wel veel plezier. Dat soort topics moeten gewoon zo snel mogelijk dicht. Want als je ze openlaat en beantwoord lokt dat alleen maar weer meer van dat soort topics uit.

Slechte n00b-topics gewoon laten liggen en een mod er op wijzen dat die hem kan sluiten. Daar heeft GoT het meeste aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(die overigens gelijk weer dichtgemept werd door Jotti)

hmmm soms is jotti wel heel erg zuur inderdaad zelfs sommige waarschuwingen gaan totaal nergens over.

Beetje jammer linux gedachte is niet erg aanwezig

Meer windows cultuurtjes

linux is zelf leren evt hintje krijgen en verder leren

persoonlijk vindt ik het niet erg om n00b vraagies te beantwoorden want die dudes beantwoorden weer mijn perl n00b vragen etc

dus inderdaad wat vriendelijker mag wel graag svp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toevallig net een oud draadje zitten lezen waarin o.a. Jotti aangeeft dat newbies een duwtje in de goede richting moeten hebben. Doe dat dan door aan te geven waar iemand dat kan vinden of hoe hij/zij dat moet doen en zeg vervolgens dat ze daar-en-daar kunnen kijken voor hoe verder te gaan.

Dat komt al een stuk sympathieker over dan gelijk te bleren van 'lezen, deze post gaat dicht'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alfredt schreef op 19 november 2002 @ 14:41:
[...]

Als je het hebt over het 'zeuren' in topics zelf ben ik het wel met je eens, echter als je het hebt over SeMpostings absoluut niet.
Als ik in de GoTtracker kijk en ik kan aan de titels al zien dat het weer eens woensdagmiddag is (let maar op....) dan beneemt mij dat echt wel veel plezier. Dat soort topics moeten gewoon zo snel mogelijk dicht. Want als je ze openlaat en beantwoord lokt dat alleen maar weer meer van dat soort topics uit.

Slechte n00b-topics gewoon laten liggen en een mod er op wijzen dat die hem kan sluiten. Daar heeft GoT het meeste aan.
Alfredt, je bent het met me eens. SeM is een goede zaak, daar komen ook de echte rotte appels in. Het zeuren in topics is echter uitermate vervelend. Steek die energie gewoon in het zoeken naar een antwoord. Vaak worden redelijke topics gewoon vern**kt door users die gaan zoeken naar iets dat volgens de faq misschien niet zou kunnen, en daar de topicstarter op pakken. Resultaat: offtopic discussie en daarna een slotje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:39:
Deze topic-starter was even aan het werk, dan kan je niet gelijk reageren. Ik heb even naar de reply's gekeken. Uiteraard is dit een forum voor meer technisch-onderlegde mensen, maar dat trekt automatisch ook n00bs en wanabee's aan. Daar doe je niks aan. En wat me ook al meer opgevallen is, is dat er toch op vragen geantwoord wordt, door mensen die blijk baar nog wel weten hoe het is om een newbie te zijn. Reacties als 'dan lees je de manual toch' en 'lezen eikel, dat hoort erbij' zijn nou niet echt bevorderlijk voor het zelfvertrouwen van iemand die net met bv. Linux is begonnen.
misschien is het ook wel slim om van te voren ns te bedenken of je dan met 'n00b' vragen wel @ dit forum moet zijn, of dat je naar een ander forum moet gaan. hier is als minimum dat er voorkennis moet zijn.
is dat er niet, kom dan niet zeuren over het te hoge niveau, maar zoek het wat lager op.
als ik met mn havo naar wetenschappelijk onderwijs wil kan ik dat ook niet zomaar doen, simpelweg omdat ik niet genoeg voorkennis heb, daarvoor zou ik eigenlijk vwo moeten hebben.
makkelijk toch?

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het komt op mij over als iemand die niet te veel moeite wil doen om een erg eenvoudig probleempje op te lossen. Straks moeten we hier ook nog gaan uitleggen waar de any key zit of de aan/uit knop van je pc. En een enkele vraag van die kwaliteit is nog niet zo erg, maar op dit moment wordt het forum overspoeld met mensen die (te) eenvoudige vragen stellen. En dat maakt het forum behoorlijk minder aantrekkelijk voor mensen die wel kennis hebben van computers,software etc. En als je die kwijt bent, wie gaat dan je probleem oplossen ?

Maar Linux is meestal erg goed gedocumenteerd en veel is te vinden in handleidingen, HOWTO's, helpfiles en dat soort dingen. Wil je echt wat leren dan probeer je eerst zelf dingen op te lossen, waarbij google een erg handig hulpmiddel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:44:
Ik heb toevallig net een oud draadje zitten lezen waarin o.a. Jotti aangeeft dat newbies een duwtje in de goede richting moeten hebben. Doe dat dan door aan te geven waar iemand dat kan vinden of hoe hij/zij dat moet doen en zeg vervolgens dat ze daar-en-daar kunnen kijken voor hoe verder te gaan.

Dat komt al een stuk sympathieker over dan gelijk te bleren van 'lezen, deze post gaat dicht'
Okee, soms zijn modjes wel hard.

Maar wat wil je, als ze al 25 nutteloze-faq-search-zeik topics die dag gesloten hebben.

Die modjes worden er ook niet goed van, en zijn daarom soms wat botter dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apenstaartje
  • Niet online
Ik zou zeggen: reageer gewoon niet als je niet wilt helpen, daar heeft iedereen wat aan. Dan weet je ook meteen dat een reply op jou vraag een 'echte' reply is.
Dus laat het gezeik achterwegen en reply als je hulp biedt. Vrede!

geen zin zonder onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 14:44:

support ik compleet

Dit had ik dus ook met een topic na een search gedaan te hebben .

Naderhand blijkt dat de search opdezelfde criteria wel iets geeft

Ik krijg een email die uiterst onvriendelijk is

en waar totaal niet op te reageren valt....

terwijl de vraag normaal en best ingewikkeld was.

Ook is het soms belangrijk dat vragen opnieuw gesteld worden omdat de info van 1 jaar gelden totaal niet meer kan kloppen

1 jaar is veel zoals jullie weten voor config files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Not-know, maar wat versta jij onder voorkennis? Is dat weten dat Linux ooit begonnen is door Linus Torvalds of vind jij pas dat iemand voorkennis heeft als hij/zij met LfS een linuxbak kan opzetten? Waar leg je de grens. Als ik naar mezelf kijk, ik ben systeembeheerder van Novell-systemen. Mijn voorkennis op het gebied van computers is dus absoluut aanwezig. Wat betreft mijn kennis op het gebied van Linux, ik draai Suse8 met WindowMaker. Ik kan redelijk mijn weg vinden in dit systeem. Maar is dit voldoende voorkennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apenstaartje schreef op 19 november 2002 @ 14:48:
Ik zou zeggen: reageer gewoon niet als je niet wilt helpen, daar heeft iedereen wat aan. Dan weet je ook meteen dat een reply op jou vraag een 'echte' reply is.
True, true...

En als je "UTFS" gaat schreeuwen (liever niet), doe het dan zo:

Hee... Dit is al eerder langsgeweest: [Search]PC op krachtstroom[/Search]. Denk dat je daar meer nuttige info vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
apenstaartje schreef op 19 November 2002 @ 14:48:
Nee want dan staat de topiclijst zo snel vol met n00bvragen. En die moeten er juist uitgefilterd worden en op slot gegooid worden. Waarom post ik zelden in NOS terwijl ik NOS wel bijhoud? Omdat ik geen kennis heb. Alles wat ik nodig heb staat wel op het Inet, als ik ooit genoeg kennis heb om de basis te overstijgen zal ik daar kunnen reageren en misschien zelf vragen stellen.

Maar als je kijkt hoeveel topics Beelzebubu, moto-moi en wilke bijvoorbeeld gestart hebben in NOS dan zijn dat er erg weinig. Terwijl ze gigantisch veel helpen. En reken maar dat zij soms ook iets niet weten, dan zoeken ze zich gewoon het apezuur, en als ze er dan! nog niet uitkomen gaan ze het wel eens vragen. DAT is de tweakerspirit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hoeveel kennis je hebt is nog geeneens heel belangrijk. Ja het is handig, maar ook mensen die geen kennis hebben zijn hier welkom, mits ze aan een aantal eisen voldoen. Sommige dingen zijn makkelijk door eigen inspanning en door zoeken te vinden. Een linux goeroe hier kan bv weer ontzettend n00b zijn in netwerken. Mogen ze daar dan geen topics openen omdat daar hun kennisgebied niet ligt? ;)

nee natuurlijk niet, ook daar mogen ze een topic openen. ALS ze maar aan die eisen voldoen. Zelf dingen proberen, opzoeken, etc... en als het dan niet lukt, is iedereen vrij om een topic te openen. Laat zien wat je al gevonden en geprobeerd hebt, dan heb je gewoon een goede kans dat mensen je willen helpen. Je presentatie van je topic is daarom onzettend belangrijk. Laat het merken dat je er iets voor wilt doen. Ik denk dat je zelf wel kan inleven aan vaste bezoekers hier, die veel mensen helpen, maar ontzettende schurft hebben aan mensen die even hapsnelklaar een vraag stellen.

Waarom zouden die bezoekers hun tijd en moeite willen steken terwijl je er zelf geeneens tijd en moeite voorover wilt doen? Dát is juist het hele principe van elkaar hier helpen toch?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alexandervisser schreef op 19 november 2002 @ 14:46:
[...]

Okee, soms zijn modjes wel hard.

Maar wat wil je, als ze al 25 nutteloze-faq-search-zeik topics die dag gesloten hebben.

Die modjes worden er ook niet goed van, en zijn daarom soms wat botter dan anders.
Daar kiezen ze dus wel zelf voor! Ik vind het echt goed dat er zoiets is als GoT en Tweakers.net, maar als iemand er niet tegen kan om continue topics te sluiten, dan moet hij/zij geen mod worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 14:50:
Maar wat versta jij onder voorkennis? Is dat weten dat Linux ooit begonnen is door Linus Torvalds of vind jij pas dat iemand voorkennis heeft als hij/zij met LfS een linuxbak kan opzetten? Waar leg je de grens. Als ik naar mezelf kijk, ik ben systeembeheerder van Novell-systemen. Mijn voorkennis op het gebied van computers is dus absoluut aanwezig. Wat betreft mijn kennis op het gebied van Linux, ik draai Suse8 met WindowMaker. Ik kan redelijk mijn weg vinden in dit systeem. Maar is dit voldoende voorkennis?
Het gaat meer om de houding. In NOS worden nu eenmaal veel vragen van laag niveau gesteld en dat is ook niet het probleem. Maar we willen graag dat je eerst zelf even je best doet en dat we dat ook kunnen lezen in je post. En als je zoekt in de documentatie van WindowMaker kan ik me niet voorstellen dat dat er niet instaat.
Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.windowmaker.org/faq-chapter6.html en die had ik in 1 minuut gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not-known

not-known

[BI] Crewmember

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 14:50:
Maar wat versta jij onder voorkennis? Is dat weten dat Linux ooit begonnen is door Linus Torvalds of vind jij pas dat iemand voorkennis heeft als hij/zij met LfS een linuxbak kan opzetten? Waar leg je de grens. Als ik naar mezelf kijk, ik ben systeembeheerder van Novell-systemen. Mijn voorkennis op het gebied van computers is dus absoluut aanwezig. Wat betreft mijn kennis op het gebied van Linux, ik draai Suse8 met WindowMaker. Ik kan redelijk mijn weg vinden in dit systeem. Maar is dit voldoende voorkennis?
lijkt mij makkelijk, voorkennis is alles wat je de GoT faq's kan halen over dingen die je echt wel zou moeten weten, en verder de dingen die in elke manual over een bepaalde programma's genoemd worden.
het is gewoon de algemene kennis om met bepaalde programma's te kunnen werken.

dingen als "hoe open je dit" of "hoe edit je dit" of "hoe installeer je dit" etc. dat is dus gewoon basics. zulke dingen zijn overal te vinden.

ik denk dat dit forum vooral bedoeld is om de geavanceerde dingen te vragen, over bepaalde hardware die het niet doet, of bepaalde software die op geen enkele manier aan de praat is te krijgen, maar daarbij verwijzend WAT er al geprobeerd is en wat bepaalde logfiles als output geven.

De Veld C site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

We zitten met een probleem. De harde kern "zeurt" over het niveau in NOS. En terecht, IMHO. Er worden dagelijks veel vragen gesteld die ik in mijn newbie tijd ook zelf op heb moeten lossen: ik had nauwelijks toegang tot internet. Waarom kan ik dat dan wel zelf oplossen en een ander niet?
Daar komt nog bij dat men nauwelijks moeite doet om zelf iets te lezen... ik quote even iets wat een tijdje op de frontpage van de XMMS website heeft gestaan, iets waarbij ik echt een gevoel kreeg: Ja, dat voel ik ook
"I can't stand most people's inability to READ"
De een klaagt over het niveau en de ander klaagt over het feit dat er zoveel slotjes gezet worden. "What's it gonna be, mr Daniels?" Er staat duidelijk in de policy dat je eerst zelf iets moet ondernemen en hoe je een (al dan niet newbie) topic moet starten. Als je dat niet doet, dan weet je toch vantevoren dat het dicht gaat? Oh nee, want dat is natuurlijk weer niet gelezen. Een newbie topic is niet erg, als je maar zelf dingen geprobeerd hebt. Als ik alles zou sluiten waar ik zelf ook ooit in m'n eentje uitgekomen ben, was de helft dicht. Dat is niet arrogant bedoeld, dat geeft alleen maar aan dat tolerantie of strengheid een rekbaar begrip is.
Nou ja, beetje flauw misschien, maar vriendelijk blijven is ook niet de key. Ik wil helemaal geen botte lul uithangen. Ik stuur best wat vriendelijke emails aan mensen die een verkeerd topic openen of een verkeerde reply zetten, waarin ik uitleg waarom en waar ik bij zeg dat het geen waarschuwing, maar opbouwende kritiek is etc. etc. ... en 1 op de 3x krijg ik gewoon een gigantische flame terug "dat ik mijn rotkop moet houden want modjes zijn geen goden". Nou, heel opbeurend allemaal. Ik zet toch wel slotjes hoor, tenzij de policy verandert. De "harde kern" in NOS heeft van ons iig amper slotjes gehad. Dat geldt vooral buiten NOS dan, want de harde kern opent amper topics. Ik heb respect voor hen dat ze nog altijd komen, want het niveau laat nogal eens heel wat te wensen over... even heel eerlijk: ik weet niet of ik er als bezoeker nog was geweest.

Verder moet ik zeggen, ik heb vorige week 2 gesloten topics weer geopend na een mailconversatie met de starter. Hoezo "geen inspraak"? Hoezo regime? Zolang ik mijn gestapolamp in de kast laat, valt het allemaal wel mee toch.. of is mijn judgment nu zo clouded omdat ik crew ben? Sure, ik maak ook fouten, maar ik heb er iig geen fout gevoel bij.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:58:
[...]

Het gaat meer om de houding. In NOS worden nu eenmaal veel vragen van laag niveau gesteld en dat is ook niet het probleem. Maar we willen graag dat je eerst zelf even je best doet en dat we dat ook kunnen lezen in je post. En als je zoekt in de documentatie van WindowMaker kan ik me niet voorstellen dat dat er niet instaat.
Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.windowmaker.org/faq-chapter6.html en die had ik in 1 minuut gevonden.
offtopic:
Even offtopic, ik had dat gedeelte van de FAQ al wel gevonden, maar ook daar staat niet in wat ik zoek. Maar goed, dat is niet dit forum....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel dat je een hele berg ervaring hebt met bijvoorbeeld Linux. Je bent al een paar jaar bezig geweest om alles uit te zoeken, te puzzelen en te leren. Je ontdekt GoT en logged regelmatig in.

En dan zie je in jouw geliefde NOS hoekje steeds meer uitermate simpele vragen staan. vragen die je zo kan oplossen door man <onderwerp> of google <onderwerp>. Vragen dus van mensen die niet de moeite nemen om daar eens voor te gaan zitten en te lezen. Nee, je opent gewoon een topic op GoT, en als daar niet snel genoeg een antwoord op komt, dan ben je pissig en gaat je topic op slot, tja dan open je een nieuw topic.

De mensen die wel tijd en aandacht hebben besteed in het leren van hun favo OS krijgen daardoor steeds minder zin om vragen te beantwoorden en laten NOS op een gegeven moment links liggen. En dat is zwaar balen, vooral voor de mensen die wel proberen te lezen en leren, want die krijgen dan ook geen antwoord meer op hun vragen.

Kortom, doe zelf wat moeite en waardeer de moeite die anderen hier voor je doen. Wil je 1-2-3 antwoord op een vraag omdat je te lui bent om te lezen, ga dan elders posten, niet hier. Wil je wel moeite doen: Welkom op GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:39:Uiteraard is dit een forum voor meer technisch-onderlegde mensen, maar dat trekt automatisch ook n00bs en wanabee's aan. Daar doe je niks aan.
Dus dat betekend, dat iedereen maar n00b- en wannebee-achtige vragen mag stellen ?
Dat kun je gewoon niet menen!
En wat me ook al meer opgevallen is, is dat er toch op vragen geantwoord wordt, door mensen die blijk baar nog wel weten hoe het is om een newbie te zijn. Reacties als 'dan lees je de manual toch' en 'lezen eikel, dat hoort erbij' zijn nou niet echt bevorderlijk voor het zelfvertrouwen van iemand die net met bv. Linux is begonnen.
Weet je wat mij opvalt, dat alleen mensen waarvan een topic dicht is gegaan, over dit soort dingen klagen..

Trouwens, in het eerste topic wat je opende over die wm-decoraties staat een pracht van een antwoord, offuh.. is Freshmeat.net je te min :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:44:Dat komt al een stuk sympathieker over dan gelijk te bleren van 'lezen, deze post gaat dicht'
Tipje :
Ga eens in P&W bij de gesloten topics kijken, en durf dan nog eens te zeggen, dat Jotti onsympathiek is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k

D2k

moto-moi schreef op 19 november 2002 @ 15:13:
[...]

Tipje :
Ga eens in P&W bij de gesloten topics kijken, en durf dan nog eens te zeggen, dat Jotti onsympathiek is ;)

eej :(
:+

ook wij zijn niet on-sympatiek (je had me verjaardag eens moeten zien ;) ) maar wel wat directer dan je misschien gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jotti, ik heb er bewondering voor dat jij alles gevonden hebt zonder internet (en dit bedoel ik NIET als flame).

Maar juist mensen die met computers werken zouden toch moeten weten dat er ook nog zoiets is als 'fingerspitzengefühl' (vergeef me eventuele spelfouten).

Ik heb een aantal jaar op een helpdesk gewerkt. Als ik daar iets geleerd heb dan is het dat niet iedereen met computers kan werken, hoe vaak je het ook uitlegt. Dat is een feit, net zo goed dat mijn broertje mij tweehonderd keer kan uitleggen hoe ik zonder mezelf onder stroom te zetten en stopcontact kan verwisselen, het lukt me gewoon niet.

Misschien ben ik niet voorbestemd voor Linux, maar dat houd me absoluut niet tegen. Ik wil alles proberen, maar als ik na drie uur zoeken iets niet kan vinden of ik begrijp geen moer van een man-page (wat mij regelmatig gebeurd, helaas :'( ) dan vraag ik het aan iemand waarvan ik bijna zeker weet dat die het wel weet....

En als ik dan zo'n reactie krijg als van jou van de week dan hoeft het van mij dus niet zo nodig meer en dan klim ik dus in het toetsenbord om mijn onvrede te spuien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
JapioF, dat is prima. Maar dan moet je wel het juiste medium zoeken. beginnersweb (niet echt voor linux overigens.... maar dan maar ff verder zoeken) of zo.
Maar als jij 3 uur zoekt en dan besluit om een topic te openen zal men dat niet erg vinden, mits je maar laat zien waarnaar je gezocht hebt, wat je gevonden hebt en wat je geprobeert hebt. Als je dat doet ben ik er van overtuigd dat je ook hulp krijgt. Alleen de meerderheid van de newbee vragen zijn gewoon slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op 19 November 2002 @ 15:12:
[...]

Dus dat betekend, dat iedereen maar n00b- en wannebee-achtige vragen mag stellen ?
Dat kun je gewoon niet menen!

[...]

Weet je wat mij opvalt, dat alleen mensen waarvan een topic dicht is gegaan, over dit soort dingen klagen..

Trouwens, in het eerste topic wat je opende over die wm-decoraties staat een pracht van een antwoord, offuh.. is Freshmeat.net je te min :?
En als je dus mijn tweede post gelezen had wist je inmiddels dat ik Freshmeat al lang en breed gevonden had maar dat niet was wat ik bedoelde

En om op je eerste reactie in te gaan. Dat betekend dus dat jij je te min voelt voor n00b en newbie-vragen. Blijkbaar ben je alweer vergeten dat je het ook heb moeten leren...

En het feit dat ik er over klaag is omdat ik van mijn hart geen moordkuil maak en gewoon om uitleg vraag en even mijn onvrede spui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 15:22:
En als je dus mijn tweede post gelezen had wist je inmiddels dat ik Freshmeat al lang en breed gevonden had maar dat niet was wat ik bedoelde
Dan ben je vast ook wel op de windowmaker mailinglist-link geweest, en heb je daar gezocht enzo ;)
En om op je eerste reactie in te gaan. Dat betekend dus dat jij je te min voelt voor n00b en newbie-vragen. Blijkbaar ben je alweer vergeten dat je het ook heb moeten leren...
Helaas voor jou, heb ik het op precies dezelfde manier geleerd als Jotti, ik ben begonnen met linux in 1996, met een dailup account, met een brakke browser. Ik heb me helemaal suf gezocht op altavista enzo, ik heb nooit mensen lastiggevallen met domme vragen.
En het feit dat ik er over klaag is omdat ik van mijn hart geen moordkuil maak en gewoon om uitleg vraag en even mijn onvrede spui
Oh... Dus het heeft niets te maken, met het feit dat er 2 topics van jou achterelkaar zijn dichtgegooit, en het feit, dat jij denk daarom een soort 'recht' te kunnen verhalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat bedoel ik dus. Dan probeer je uit te leggen wat je bedoeld en gaan mensen vertellen wat je eigenlijk wel bedoeld....

Als ik zou bedoelen wat jij meent te denken wat ik bedoel, dan zeg ik dat wel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar goed, ondertussen zijn we ruim een half uur verder en komt mijn werk zo niet af. Bedankt voor de reacties allemaal. Ik vrees dat ik met mijn enigzins eigenwijze houding niet goed tussen de tweakers pas, dus zal ik u en de uwen voortaan onthouden van vragen mijnerzijds....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik wil ook nog even reageeren hoor. :P

Naar mijn inzien, mag een "n00b" best een topic openen.
Er zijn echter 2 manieren waarop je een vraag kan stellen:

1)
HELP !!! Word start niet op HELP !!!!
2)
Hey allen,

Sinds gister heb ik een nieuwe pc, ik heb verder nog nooit met een pc gewerkt en ik heb er dus ook niet echt veel verstand van.

Nu probeer ik word op te starten (Dat is geloof ik om brieven te schrijven :?) en ik klik me een ons op dat ik een ons op dat icoontje, maar hij start gewoon niet op.
Nu zijn dit wel 2 hele kromme voorbeelden, maar dit is wel de beste manier om het mee te vergelijken. Ik vind het dus totaal niet erg om optie 2 te beantwoorden, want diegene die brengt het netjes heeft werk gedaan om zijn topic te schrijven. Dat die persoon waarschijnlijk niet op GoT thuis hoort is een ander verhaal, maar die wil ik wel een paar opties geven.

Maar waarom zou ik uberhaupt na gaan denken over een reply die ik kan typen voor optie 1 ? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 15:33:
Maar goed, ondertussen zijn we ruim een half uur verder en komt mijn werk zo niet af. Bedankt voor de reacties allemaal. Ik vrees dat ik met mijn enigzins eigenwijze houding niet goed tussen de tweakers pas, dus zal ik u en de uwen voortaan onthouden van vragen mijnerzijds....
Nou, dat is misschien ietwat kort door de bocht niet? :)
een ieder mag zijn mening uiten... en dat doe je dan ook en dat niet iedereen t er mee eens is.. :)

maarja, ik probeer altijd antwoord te geven, zelf op de meest basic vragen (zoals: "welke koeler moet ik nemen!!??!!11") maar dan zal ik er ook bijmelden dat t wel een erg basic vraag is, dat dat via de search en/of google ook wel gevonden kan worden.
En als t pas is langsgekomen ofzo, zla ik daar wel een link naargeven.
Maar t niveau zal een beetje op peil gehouden moeten worden, dus dat soort topics wordt allerminst toegejuichd en daarom ook vaak snel gesloten, misschien vervelend voor de topicstarter, maar wel noodzakelijk voor t niveau van de gehele community :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
moto-moi schreef op 19 november 2002 @ 15:13:
[...]

Tipje :

Nou, ik denk dt dat wel meevalt. ;)
Modbeleid is veranderd, lees dit topic, users werk mee!

Meestal gooi ik bij een slotje er nog een linkje tegenaan.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yared
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01 18:40

yared

No Scope, Bitch!

* yared is techn00b maar voelt zich prima thuis (zie sig ;)

het openen van een topic is beslist belangrijker dan de vraag die je stelt.
het scheelt ook als je alvast laat zien dat je wat huiswerk hebt gedaan.

als je mijn eerste topics zag....

tis echter geen garantie dat je goed onderbouwde topic het overleeft ;)
beetje willekeur en hoe een mod zijn pet staat is me niet onbekend.
maar agh, schijnt dat het ook mensen zijn... weird 8)7

/ed nog een mooie topic die gesloten werd, en ik had nog wel zo me best gedaan :P
stom toeval dat ik door jouw draadje deze weer tegenkwam en erachter kom dat ik schijnbaar ergens afgelopen week in de huiskamer ben toegelaten... dus bedankt ondanks dat je hulp indirect was en onbedoeld, wordt je toch nog een echte GoT'r ;) :P

* yared heeft 150 TECHposts? haha, laat me niet lachen! :X

So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Niet online
Ik vind het wel steeds onpersoonlijker, banaler en vijandelijker worden hier helaas.
Wat mij persoonlijk al wat prettiger lijkt is een 25+ gedeelte ofzo (of 20+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Maiar schreef op 19 november 2002 @ 17:57:
Ik vind het wel steeds onpersoonlijker, banaler en vijandelijker worden hier helaas.
T lijkt me niet geheel redelijk om aan leeftijdsscheiding te gaan doen, want ik denk neit dat dit probleem echt met leeftijd te maken heeft, ofwel? :)
maar wat heeft onpersoonlijker of vijandiger te maken met de leeftijd van de mensen hier? :)
t gaat nu meer over t zo snel vernaggelen van topics van mensen, onder het mom van: dit is een n00b-topic... :)
btw, laat me raden --> jij bent wel over de 25? :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Okyah schreef op 19 November 2002 @ 18:00:
[...]

T lijkt me niet geheel redelijk om aan leeftijdsscheiding te gaan doen, want ik denk neit dat dit probleem echt met leeftijd te maken heeft, ofwel? :)
maar wat heeft onpersoonlijker of vijandiger te maken met de leeftijd van de mensen hier? :)
t gaat nu meer over t zo snel vernaggelen van topics van mensen, onder het mom van: dit is een n00b-topic... :)
btw, laat me raden --> jij bent wel over de 25? :)
Geboortedatum Tuesday 21 June 1977

Makkelijk gokken :+

* We Are Borg vind het raar dat dit topics nog open is :) Dit is al echt vaak besproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Maiar schreef op 19 november 2002 @ 17:57:
Wat is dat nou voor onzin :?
Alsof de enigen die zich kunnen gedragen boven de 25 zijn ! Pure onzin, hoe je je gedraagt heeft meer te maken met je karakter, en in mindere mate in de leeftijd (Iets wat na de 20 totaal wegvalt IMO ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

We Are Borg schreef op 19 november 2002 @ 18:18:
[...]

Geboortedatum Tuesday 21 June 1977

Makkelijk gokken :+

* We Are Borg vind het raar dat dit topics nog open is :) Dit is al echt vaak besproken
ehm, ik gokte wel, hoor :)
maar t leek me gewoon onwaarschijnlijk dat iemand een regel zou bedenken, die nadelig voor hemzelve zou zijn :)
vandaar....
kheb t daarna wel gechecked, hoor, maar t klopte, dus... :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:43
Tsjah, ik kan me zeker wel in de topicstarter inleven. Tijdje geleden heb ik ook eens hier een discussie gevoerd over het wel of niet terecht sluiten van een topic van me. Feit is gewoon dat het beleid op het moment totaal niet uitnodigend werkt om jezelf eens uit te leven in de tech-fora om andermans problemen op te lossen. Constant verwijzingen naar de FAQ of search (waarmee de kans 1 op 1000 is dat je een oplossing vind), ook de sfeer op zich is niet meer wat het geweest is. Stel je (in de ogen van een ander) een nOOb vraag dan kun je meteen allerlei verwensingen verwachten, reageer dan gewoon niet zou ik zeggen. Misschien dat de modjes beter een slotje op die betreffende user kunnen hangen als op dat topic. Het zou de sfeer zeker ten goede komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

[Airwolf] schreef op 19 November 2002 @ 15:45:
Ik wil ook nog even reageeren hoor. :P

Naar mijn inzien, mag een "n00b" best een topic openen.
Er zijn echter 2 manieren waarop je een vraag kan stellen:
quote:

1)
HELP !!! Word start niet op HELP !!!!
2)
quote:

Hey allen,

Sinds gister heb ik een nieuwe pc, ik heb verder nog nooit met een pc gewerkt en ik heb er dus ook niet echt veel verstand van.

Nu probeer ik word op te starten (Dat is geloof ik om brieven te schrijven ) en ik klik me een ons op dat ik een ons op dat icoontje, maar hij start gewoon niet op.
Nu zijn dit wel 2 hele kromme voorbeelden, maar dit is wel de beste manier om het mee te vergelijken. Ik vind het dus totaal niet erg om optie 2 te beantwoorden, want diegene die brengt het netjes heeft werk gedaan om zijn topic te schrijven. Dat die persoon waarschijnlijk niet op GoT thuis hoort is een ander verhaal, maar die wil ik wel een paar opties geven.

Maar waarom zou ik uberhaupt na gaan denken over een reply die ik kan typen voor optie 1 ? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt hoor.
Het is wel een goed voorbeeld. Als ik het tweede voorbeeld zozal lezen zal ik snel geneigd zijn om antwoord te geven. Maar velen zullen gelijk roepen neem een boek beginnersweb enz. Maar ze vergeten een ding ze zijn zelf ook allemaal nOOBs geweest. Toen ik in de begin tijden hier kwam heb ik eerst lang rond gekeken en daarna pas ingeschreven om vragen te kunnen beantwoorden en te stellen. Het lijk wel of tweakers.net alleen maar mensen wilt met kennis op het forum, dus de zogezegde tweaker. Ik hoop dat dat niet waar is als andere mensen die zo gezegd noob zijn ergens anders de heil gaan zoeken komen ze misschien niet meer terug.

Maar wat ik erger vindt is het feit dat als er een noob vraag wordt gesteld dan roepen mensen gelijk UTFS, RTFM enz. ze kunnen natuurlijk ook of niet reageren dan zak zo topic vanzelf wel of je geef een antwoord zodat die persoon iets in de juiste richting wordt gestuurd. Het gedrag wat je nu ziet is, HEEE je ben een noob laten we maar snel weer een mod roepen, je kan zo topic ook met rust laten en personen die zich geroepen voelen kunnen zo persoon op de goede weg helpen.

Wat ook meer aandacht mag krijgen zijn de sticky topics en dan met name de FAQ's daar staan zeer goede tips in, vooral de FAQ van NOS die is nog niet helemaal compleet maar wel zeer gemakkelijk om te lezen als je iets moet weten. Deze moeten volgens mij een betere plek krijgen op Tweakers ik stel hierbij ook voor om een speciale sectie te maken waar zulke tips komen te staan. Nu staan ze maar door elkaar als een paar man hier aan werken kan het een zeer uitgebreid knowledgebase worden.

Ik laat het hier maar bij ander wordt het dadelijk te veel.

[ Voor 0% gewijzigd door we_are_borg op 19-11-2002 20:13 . Reden: Teveel quotes ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het verhaal van de topic-starter is duidelijk en ik kan het er wel aardig mee eens zijn.

Ik heb in het algemeen meer een probleem met de (mede)gebruikers van dit forum dan met de moderatoren al flitst er wel eens een enkele keer een opmerking van hen voorbij waarvan ik denk; dat had ook anders/vriendelijker gekund.

Voor zover ik het van mezelf kon nagaan, slinger ook ik weleens een opmerking GoT op zoals "RTFM" of "zoek zelfs eens". Meestentijds echter plaats ik dit in een i.m.o. wat gekscherende opmerking al is mijn gevoel voor humor voor sommige lieden misschien wat onbegrijpelijk. Heb ik iets meer tijd, is meestal het geval, dan volgt vaak toch wat hulp of een verwijziging naar een site e.d.

Vaak ben ik soms genoeg in de stemming om het antwoord op een vraag waarop ik het antwoord niet weet te zoeken. Wat maakt het uit om wat werk te doen voor een ander die misschien net iets minder geluk heeft gehad bij het zoeken dan jij?

Ik geef de voorkeur aan "mijn" methode boven de veel gehanteerde one-liner "RTFM" of "RTF Faq" die zo vaak wordt gehanteerd. Dat wannabee-moderator gedrag soms samen met met wat holle kreten is van bedenkelijk niveau.

Het posten van hetgeen in jouw ogen gesloten mag worden of een posting over het gedrag van een user in Schop een Modje is ook niet echt de ideale oplossing. Voor je het weet is de betreffende poster of user jou op het spoor en volgt er een tegen-reactie. Een enkeling neemt dan zelfs de moeite om al je postings na te kijken en er de "wat mindere" uit te halen.

Leuk voor de Sherlock Holmes in kwestie, maar ik voel me op zo'n moment behoorlijk pissed. Anderen zullen wel denken hmmmm en misschien zelfs Holmes' bevindingen controleren. Helaas zie je nooit de opmerking dat de betreffende Holmes het fout ziet terug in SM.

Zo behoor je i.m.o. niet met elkaar om te gaan. Ik heb al voorgesteld om alleen de eigen postings in SM zichtbaar te laten zijn. De reactie was -helaas- Nope.... doen we niet. Gevolg is dat ik in elk geval niets meer in SM post en daardoor de moderators en mede-gebruikers wat meer werk bezorg. Het zij zo.

Ik vind dat de oorzaak van de soms wat stugge/botte houding op GoT niet aan de moderators (alleen) ligt maar ook aan "ons gebruikers". Een beetje respect voor elkaar is wat wel terdege ontbreekt.

Zie je een topic waarin jij denkt te kunnen helpen? Help dan! Het feit dat JIJ nooit bent geholpen betekent toch niet dat jij dan maar anderen ook niet moet helpen?

Zie je een topic waarin je absoluut niets kan bijdragen? Post er dan niet.

Één keer door iemand in een topic plaatsen dat er te weinig info door de topic-starter wordt gegeven is genoeg. Roep dan geen 2e, 3e of 4e keer hetzelfde. Hetzelfde geldt voor kreten zoals slotje, lees de FAQ e.d.. Eén keer is genoeg.

Accepteer dat iemand het beter weet dan jij en geloof me, die iemand bestaat! In het gebied waarin jij misschien veel kennis heb ben je voor een ander keizer. In een ander gebied kan de keizer ineens een absolute nul zijn. DAT moet men zich ook maar eens realiseren.

Algehele noobs bestaan niet, er is altijd wel iets waar de "noob" meer verstand van heeft.

Ik had het voornemen nooit meer in LA te posten maar ik merk dat het misschien toch zo is dat GoT me nader aan het hart ligt dan ik dacht. Ik maak voor dit soort topics dan ook graag een uitzondering.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 21:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Toen ik het topic titel zag "We zijn hier toch om elkaar te helpen" dacht dat het ging over zo'n uitspraak van een user en dat er wat harder moest worden tegen opgetreden ofzo :)

Dit titel is al zo vaak besproken en er is vaak de link www.beginnersweb.nl voorbij gekomen. We zijn hier idd om elkaar te helpen, maar zelf wat moeite doen is een heel goed feit. En dingen die vaak voorbij komen komen in de FAQ. Ik vind het een prachtig concept :) De intressante en nieuwe onderwerpen blijven over, en het blijft hier gathering.tweakers.net en en niet gathering.computergebruikers.net

Met die verstanden dat het verschil tussen een "normale" computergebruiker en een tweaker het verschil van kennis is. En kennis, daar draait het hier om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we_are_borg schreef op 19 november 2002 @ 20:11:
Maar ze vergeten een ding ze zijn zelf ook allemaal nOOBs geweest.
En daar zit jouw denkfout. ;).

[edit]

Wij zijn misschien newbie geweest, maar geen n00b - wij kregen problemen, zochten, en losten zelf op. Wij vroegen pas als we het niet meer wisten, en dan vroegen we zo, dat de beantwoorder er iets mee kon. Wij zeiden niet dat windows crashte, wij zeiden dat windows crashte als we de volgende handeling uitvoerden, welke blauwe scherm melding we dan kregen, sinds wanneer we dat hadden (sinds ik die nieuwe TV kaart gebruik), welke driver versie we daarvan gebruikten etc. etc. etc. Oftewel - wij wisten waar we mee bezig waren.

En dat weet tegenwoordig niemand meer. Weet iemand van de 'n00bs' in NOS nog hoe het Linux systeem is opgebouwd? Wat glibc is, hoe toolkits met X communiceren? Weet iemand hier uberhaupt hoe je handmatig IRQs kan assignen in je BIOS? :{. Heeft iemand hier tegenwoordig ooit nog met DOS gewerkt? Kan iemand hier zonder Frontpage of Dreamweaver nog een standaard HTML pagina in elkaar flansen?

Ik wel!

En velen met mij!

En dat zijn tweakers!

En die mensen die vragen hoe je drakconf opstart of waarom hun computer-die-ze-net-gekocht-hebben-bij-de-aldi crasht, die mogen wat mij betreft dan oprotten naar een ander forum. :(.

Zo, dat is eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merk dit idd vaak bij anderen. Heb er zelf ook wel is last van. Maar dan is het vaak omdat ik er niet genoeg moeite voor doe en dit forum altijd wel uitkomst bied.

Soms zijn de Modjes (sorry) er krietisch maar je moet ergens een lijn strekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 06:15

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Dick schreef op 19 November 2002 @ 21:02:
...
Voor zover ik het van mezelf kon nagaan, slinger ook ik weleens een opmerking GoT op zoals "RTFM" of "zoek zelfs eens".
...
Ik geef de voorkeur aan "mijn" methode boven de veel gehanteerde one-liner "RTFM" of "RTF Faq" die zo vaak wordt gehanteerd. Dat wannabee-moderator gedrag soms samen met met wat holle kreten is van bedenkelijk niveau.
...
Één keer door iemand in een topic plaatsen dat er te weinig info door de topic-starter wordt gegeven is genoeg. Roep dan geen 2e, 3e of 4e keer hetzelfde. Hetzelfde geldt voor kreten zoals slotje, lees de FAQ e.d.. Eén keer is genoeg.
Spreek je jezelf daar niet wat tegen?

Maar goed, deze reacties zijn ook niet gewenst, en er word ook echt wel tegen opgetreden.
Doordat een mod niet altijd overal alles ziet is er de mogelijkheid als dit opvalt bij een user dat te melden in SM.

Dat jij nu niet meer in SM wilt posten, dat is jouw keus. Ik en anderen zien het samen met irc en icq een hulpmiddel om forum netjes te houden.
Wat betreft de user te helpen, om hun 'simpele' probleem op te lossen, ben ik het niet mee eens.
Ik ga niet iemand helpen die zelf niet even de minste moeite doet om zijn eigen probleem op te lossen. Als user aanwijsbaar moeite ervoor gedaan heeft en een goeie topicstart maakt, ben ik (en andere) wel degelijk bereid om hem te helpen.
Geen enkel probleem.

Maar ik laat niet een ander die totaal geen moeite doet, een beetje op mijn "soms met moeite" verworven kennis teren.
Ik weet ook niet alles, maar als ik wat wil weten: zoek ik dat eerst zelf uit. En lees veel manuals.
Maar ik ga niet om de minst of geringste een topic aanmaken, omdat ik niet even een nieuwe pagina wil openen en met google even wat woordjes in ga tikken.
Dat is imo de probleem bij de meeste 'probleem gevallen'.
Het te lui zijn om zelf moeite te doen.
Denk soms zelfs dat users hun eigen moeder vragen om het werk te doen als ze klaar zijn met hun natuurlijke behoefte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 21:50:
[...]

[edit]

Wij zijn misschien newbie geweest, maar geen n00b - wij kregen problemen, zochten, en losten zelf op. Wij vroegen pas als we het niet meer wisten, en dan vroegen we zo, dat de beantwoorder er iets mee kon. Wij zeiden niet dat windows crashte, wij zeiden dat windows crashte als we de volgende handeling uitvoerden, welke blauwe scherm melding we dan kregen, sinds wanneer we dat hadden (sinds ik die nieuwe TV kaart gebruik), welke driver versie we daarvan gebruikten etc. etc. etc. Oftewel - wij wisten waar we mee bezig waren.

En dat weet tegenwoordig niemand meer. Weet iemand van de 'n00bs' in NOS nog hoe het Linux systeem is opgebouwd? Wat glibc is, hoe toolkits met X communiceren? Weet iemand hier uberhaupt hoe je handmatig IRQs kan assignen in je BIOS? :{. Heeft iemand hier tegenwoordig ooit nog met DOS gewerkt? Kan iemand hier zonder Frontpage of Dreamweaver nog een standaard HTML pagina in elkaar flansen?

Ik wel!

En velen met mij!

En dat zijn tweakers!

En die mensen die vragen hoe je drakconf opstart of waarom hun computer-die-ze-net-gekocht-hebben-bij-de-aldi crasht, die mogen wat mij betreft dan oprotten naar een ander forum. :(.

Zo, dat is eruit.
Gaattie weer? :)

Je moet natuurlijk niet vergeten dat wij uit een andere generatie stammen. 3 jaar geleden was je al blij dat je een vraag kon en mocht stellen, nu schijn je boos te moeten worden als je vraag niet binnen 3 minuten beantwoord is. Toen was internet al voor een veel selecter publiek, en fora helemaal. Nu is internet een massamedium geworden, en fora zijn consumptie artikelen in de ogen van "The Next Generation".

Er is een hele andere cultuur ontstaan. Gingen en gaan wij in een handleiding en HOWTO's zitten graven naar een mogelijke oplossing, die we daarna handson gaan uitproberen, nu schijnt het heel normaal te zijn om niet eens google te bezoeken maar direct een topic te openen.

En toch moeten we met z'n allen leren met die nieuwe cultuur om te gaan, een formule vinden hoe we dat aan pakken. N00bs bashen is zeker geen oplossing, daar kweek je alleen frustratie mee.

offtopic:
En BBB, neem die blauwe tabletjes in die naast je monitor staan, het is weer tijd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me hugs Sepans en is weer bijgekomen. :*.

Overigens blijf ik erbij dat onnozelheid geen reden is om lage niveau posts te doen, maar dat is van later zorg...

/me gaat weer verder met het embedden van Ogg/Vorbis in AVI... Bijna af! O+. (en niemand die dit nu snapt >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 22:22:
/me gaat weer verder met het embedden van Ogg/Vorbis in AVI... Bijna af! O+. (en niemand die dit nu snapt >:) ).
Nee :) al heb ik een vermoeden.

En dat bedoel ik.... je kunt niet overal alles van weten maar wel van alles net even meer dan de gemiddelde gebruiker en ook dat maakt je een Tweaker.

off topic:
in elk van de reacties hier staat wel iets waar ik het mee eens kan zijn...lastig

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 22:22:
/me hugs Sepans en is weer bijgekomen. :*.

Overigens blijf ik erbij dat onnozelheid geen reden is om lage niveau posts te doen, maar dat is van later zorg...

Kusjes!

Inderdaad, het is geen excuus! We moeten als community een passende oplossing bedenken, waarin we meegroeien met de markt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat GOT gewoon met een probleem zit waar we gewoon niet onderuit komen, als we niet wat anders doen.
Het is gewoon zo dat de gemiddelde n00b toch al snel bij GOT komt, omdat dit redelijk bekent is, dat dit voor gevorderden is en ze het woord FAQ, UTFS, etc nog niet kennen posten ze maar. Mijn ID lijkt me eerder dat als je regt een waarschuwing geeft, dat GOT voor gevorderden is, en links zou kunnen geven naar sites die voor beginners zijn. Dat zou denk ik al wat users weren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 22:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[Alg] We zijn hier toch om elkaar te helpen
klopt, echter als ik op jouw naam klik zie ik dat je pas in 1 topic hebt gereageerd dat niet van jou is. En dat terwijl je je hier al 8 maanden geleden geregistreerd bent. Mag ik vragen wat jouw definitie van "elkaar" is?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

tweakduke schreef op 19 november 2002 @ 22:37:Mijn ID lijkt me eerder dat als je regt een waarschuwing geeft, dat GOT voor gevorderden is, en links zou kunnen geven naar sites die voor beginners zijn. Dat zou denk ik al wat users weren.
Been there, done that, got the tshirt..

Dat werkt niet, want dan krijg je topics in LA als deze, mensen die verontwaardig uitroepen dat ze een recht hebben, om geholpen te worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Laatst online: 20-08 14:41
Check hier, kun je ook lachen.. NOT :'(

Occy74 in "Te snel afgesloten?"

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Wat Pollewob bedoelt is dat je ook even een mailtje kunt sturen naar BalusC, dan kan die het er vast nog wel even onderplakken. Het gebeurt mij in WOS/SA regelmatig dat een topic ook al dicht is als ik net een opvoedende/behulpzame reply heb getypt. Meestal mocht het topic dan weer even open :).
Er is dus geen reden om meteen zo kwaad te reageren, je bent echt niet de enige die het overkomt ;).

Ontopic sluit ik me helemaal aan bij BBB en Sepans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 06:15

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Kan er neit om lachen, in elke geval kun je echt wel normaal reageren vind ik.
Vind het sneu dat er op zo'n manier gereageerd word.
door jullie M(G)OD-jes...
GADVERDAMME!!!!!!!!!
Waar is dat nou goed voor?
Je bereikt er totaal nix mee, tenminste niet in jouw voordeel.
Enige wat er gebeurt is dat je andere mensen laat zien dat je niet normaal een discussie aan kunt gaan.

Sorry maar dat is niet echt een trots moment voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Laatst online: 20-08 14:41
Vae Victis schreef op 19 November 2002 @ 22:55:
[...]

Kan er neit om lachen, in elke geval kun je echt wel normaal reageren vind ik.
Vind het sneu dat er op zo'n manier gereageerd word.

[...]

Waar is dat nou goed voor?
Je bereikt er totaal nix mee, tenminste niet in jouw voordeel.
Enige wat er gebeurt is dat je andere mensen laat zien dat je niet normaal een discussie aan kunt gaan.

Sorry maar dat is niet echt een trots moment voor jou.
Ja, ben misschien een beetje te ver gegaan daaro maar ik baalde op dat moment echt omdat alles voor nop was wat ik gedaan had.
Niet dat ik geen discussie kan aangaan want zo zit ik niet in elkaar.

Ik hoef er zelf geen voordeel uit te halen oid.
Wat ik alleen zo jammer vind is dat topics soms zo snel op slot gaan met standaard antwoorden als "search etc." terwijl users gewoon lekker aan t discussieren zijn over de hardware en elkaar proberen te helpen.

offtopic:
ik denk dat mijn 3 uurtjes slaap van afgelopen nacht ook hebben meegeholpen aan mijn felle manier van reageren

ps: bij deze excuses voor felle reactie :)

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 21:50:
[...]

[edit]

Ik wel!

En velen met mij!

En dat zijn tweakers!

Zo, dat is eruit.
Nee, hier denk ik toch echt niet verkeerd. De instap naar het internet is zeer laag momenteel. Iedereen kan tegen woordig op internet en zo niet dan nemen de mensen een cursus van een paar lessen een kunnen dan al aardig de weg vinden op het net (Ik kan het weten want ik heb namelijk les gegeven aan zulk soort mensen. Als de les bijna voorbij was gaf ik de mensen altijd een raad als ze mee wilde doen aan een of andere discussie, die raad was "look before you leap"). Het was wel anders toen internet nog niet algemeen goed was toen maakte je nog gebruik van een BBS hier kon je een vraag stellen en het kon even duren voordat je antwoord had, maar in deze tijd kan je eigenlijk gelijk antwoord krijgen.
En hoe je het ook noem Newbie of nOOb het is voor mij hetzelfde. Niemand die voor het eerst een computer onder ogen krijg weet gelijk alles van zo ding af.

Hier maak je een leuke opmerking:
Weet iemand hier uberhaupt hoe je handmatig IRQs kan assignen in je BIOS? :{.
Als iemand nu een nieuwe computer koop en er nog nooit een gehad heeft dan weet hij/zij dat i.d.d. niet. Je weet zelf wel dat je in de bios moet uit kijken wat je wel of niet aanzet.
Oja tussen door ik weet nog zelfs hoe je ze met jumpers in moet stellen, dus voor de plug & play tijd.

Deze is ook wel leuk
Heeft iemand hier tegenwoordig ooit nog met DOS gewerkt?
Waarom zouden mensen die net beginnen twee systemen uit hun hoofd willen leren. Momenteel wordt XP bij de computers geleverd hier heb je eigenlijk geen DOS meer voor nodig, CD erin en je zit in een grafisch mode te installeren. Dit was in mijn tijd wel anders eerst DOS en toen windows 3.11 drivers installeren midi goed zien te krijgen enz.. Maar veel mensen willen nu eenmaal gewoon gelijk kunnen werken en geef ze is ongelijk.

Deze is ook intressant om te beantwoorden
Kan iemand hier zonder Frontpage of Dreamweaver nog een standaard HTML pagina in elkaar flansen?
Zelfde antwoord als hier boven de instap naar een pc is een stuk gemakkelijker waarom zouden ze in notepad een HTML pagina willen bouwen. Dat kan zo pakket sneller en eenvoudiger. Alhoewel als ze frontpage gebruiken wel eens moeten kijken naar de plain tekst want die klop af en toe niet. Maar ook hier geld weer mensen zien dat het werkt op hun eigen computer en laten het zo.

Deze als laast
[quote]Weet iemand van de 'n00bs' in NOS nog hoe het Linux systeem is opgebouwd? Wat glibc is, hoe toolkits met X communiceren? [quote]
Ik werk sinds een jaar met Linux en ik weet nog steeds niet hoe Linux is opgebouwd enzo wat het werkt toch ook als ik het niet weet, zelfde als windows ik weet hoe en wat maar is dat voor een normale gebruiker nu echt belangrijk. Wat is Glibc wel iets waar je af moet blijven als je niet weet hoe je het moet aanpassen en upgraden (zelf van de week onder vonden kon geheel Linux opnieuw doen. En wat schetste toen 'n verbazing. Waar ik meestal last van had met installeren van Linux dat iets niet werkte wist ik toch uit mijn hoofd hoe ik het op moets lossen omdat ik het hier en daar gelezen heb (op Tweakers.Net wel te verstaan)). Hoe een Toolkit met X communiceert. Ook voor een een normale gebruiker niet belangrijk die wil alleen maar dat zo toolkit werkt.

Weet je nu wat het echte probleem is sommige mensen willen niet inzien dat e.e.a. aan het verandere is op computer gebied. Mensen willen eenvoudiger iets kunnen installeren het liefst willen ze dat alles gelijk klaar staat. Kijk maar naar bijvoorbeeld RedHat deze had eerst alleen maar een tekst install mode nu is het allemaal grafisch eenvoudiger om iets te doen enz.. Linux distibuteurs wisten een paar jaar geleden al dat computer gebruik anders zou worden als toen het was. Eenvoudiger simpler enzo. hierdoor weten sommige i.d.d. niet hoe het e.e.a. werkt maar dat maakt op zich niets uit. Als er kleine problemen zijn dan kijken de meeste echt wel eerst zelf en vragen het daarna (je heb altijd wel een groep die gelijk vraagt). Je moet mensen helpen die Newbie of nOOb zijn deze kunnen namelijk uitgroeien naar een kenner van een bepaald programma (maak niet uit welk programma). Maar als die mensen gelijk te zien krijgen ROT op met die vragen of UTFS denken die ook wel als kenners zo met elkaar om gaan dan hoeft het niet voor mij.
Voor de mensen die hier al een tijd verblijven een jaar of 3 geleden was het een stuk beter, er werdt naar [b]m'n idee[b] veel meer gedaan voor de mensen rustig iets uitgelegd hoe iets werkte en wat ze er aan konden doen. Ook het geroep om Google te gebruiken is innorm toe genomen maar daar kan je niet alles vinden of een vraag stellen als je hier behoefte aan heb. Want denk je maar in want ze riepen allemaal gebruik google enz. antwoord toch via google gevonden maar toch is er iets mee, maar ik ga maar niet terug naar Tweakers want daar roepen ze toch gebruik google maar. Terwijl iemand toch kan groeien als hij/zij geholpen wordt door iemand. Het lijkt momenteel wel zo iets als huh newbie huh noob ga maar naar beginnersweb en je mag terug komen als je aan onze standaard voldoet. Je laat iemand anders de rot klussen doen maar als ze goed genoeg zijn mag je mijn problemen hier komen oplossen. De mentaliteit van sommige vindt ik zo laag willen wel het beste hebben maar het rotste niet.

Het leuke is nog de uit drukking Tweaker wat volgens mij obsessie ofzo betekend. Zo iemand kan je namelijk ook maken als je een newbie of nOOb in de juiste richting stuurd.

Misschien dat er een nieuwe regel gemaakt moet worden. Iemand die een newbie of nOOb vraag steld wordt alleen in de juiste richting opgestuurt maar zal nooit het hele antwoord krijgen. Dan moeten ze wel zoeken en leren.
Waarom loop je nu een aldi computer af te kraken zie ze hier op het form regel matig voorbij komen. Moeten die "tweakers" ook maar oprotten als er iets aan de hand met hun computer. Vergeet niet dat iedereen de centen heeft om losse onderdelen te kopen en het beste van het beste. Sommige willen nu eenmaal een kant en klare systeem hebben. Ook zijn er genoeg jongeren die afhankelijk zijn van de ouders die een computer gaan kopen. Zo jong iemand kan wel een wiz zijn met photoshop en hier het e.e.a. komen vertellen maar jij zeg nu rot maar op met want hje heb een Aldi computer. Lekker mentaliteit heb je dan. je zou je in een hoekje moeten gaan schamen voor z'n houding.

[ Voor 0% gewijzigd door we_are_borg op 19-11-2002 23:30 . Reden: Even nog iets getyped ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

we_are_borg schreef op 19 November 2002 @ 23:24:

Je moet mensen helpen die Newbie of nOOb zijn deze kunnen namelijk uitgroeien naar een kenner van een bepaald programma (maak niet uit welk programma). Maar als die mensen gelijk te zien krijgen ROT op met die vragen of UTFS denken die ook wel als kenners zo met elkaar om gaan dan hoeft het niet voor mij.
Bij deze daag ik je uit om een 10-tal topics , gestart in de afgelopen maand , in NOS op te zoeken, waar de term 'rot op' of 'UTFS' instaat.. Dat zal je nog tegenvallen ;)
Misschien dat er een nieuwe regel gemaakt moet worden. Iemand die een newbie of nOOb vraag steld wordt alleen in de juiste richting opgestuurt maar zal nooit het hele antwoord krijgen. Dan moeten ze wel zoeken en leren.
Mjah, het is een idee, maar dan gaan mensen je verwijten, dat je het wel weet, maar niet wilt zeggen, en dat je een hufter bent, en wat al niet meer.. Been there, done that ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 21:07
Zoals al zovaak gezegd is: een tweaker hoort een andere mentaliteit te hebben dan de gemiddelde PC gebruiker. Een tweaker wil per sé weten hoe een computer werkt om met die kennis leuke dingen te doen; welke dingen dat zijn, staat van te voren vaak niet eens vast. Soms gaat het alleen maar om de ervaring zelf en is er niet eens een doel (wie heeft er nu echt PGP versleuteling of een kast met 1000 ledjes erin nodig?)

Een gemiddelde PC gebruiker wil de computer uitsluitend voor bepaalde doeleinden gebruiken (mailen, brieven typen, enzovoorts). Zo'n gebruiker zal ongetwijfeld ook problemen tegenkomen bij het bereiken van zijn doelen, maar deze gebruiker is duidelijk geen tweaker, omdat hij er niet naar streeft om de aard van zijn problemen te begrijpen. Hij/zij wil alleen een oplossing.

Mijn eerste punt is dus, dat een tweaker niet zozeer moet uitblinken in ervaring en feitelijke kennis, maar in ieder geval de mentaliteit moet hebben om die te vergaren.

In de praktijk blijkt (ik ken meer dan genoeg van dat soort mensen), dat zo'n tweaker al snel over een grote hoeveelheid inzicht en kennis beschikt. Hij zal ook zelden topics hoeven openen, omdat 'ie de meeste problemen zelf kan oplossen, doordat hij de werking van een computersysteem kan doorgronden en op basis daarvan oplossing kan construeren. Hij is ook bereid om zijn kennis uit te breiden door informatie te lezen die te vinden is via een zoekmachine.

De hele discussie zou een stuk eenvoudiger zijn, als we het er overeens konden worden dat GoT voor tweakers is en niet voor de gemiddelde PC gebruiker. Het is helemaal perfect dat een moderne PC met Windows XP geleverd wordt en dat je niet meet je config.sys file hoeft te hacken om een spelletje te kunnen draaien dat 3k meer nodig heeft. Dit betekent misschien dat er meer computergebruikers komen en waarschijnlijk ook dat de gemiddelde gebruiker minder verstand van zijn/haar computer heeft, maar dit heeft geen enkel effect op de mentaliteit van de tweaker.

Ik vind het niet bezwaarlijk dat de aandacht van de gemiddelde tweaker verschuift van DOS en 64k-demo's naar Windows XP en PHP, als het nivo van de discussie hierover maar op peil blijft.

Mijn tweede punt is dat GoT bedoelt is voor tweakers. Als iemand een topic opent dat niemand wil beantwoorden en zelden topics tegen komt die hij/zij zelf kan beantwoorden, dan hoort de persoon in kwestie hoogstwaarschijnlijk niet op GoT thuis. Dat lijkt me niet het einde van de wereld; mee kunnen praten op GoT is geen recht en ook geen noodzakelijkheid voor een gelukkig leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 15:15

Tim Schuhmacher

abasios

moto-moi schreef op 19 november 2002 @ 15:26:
...Ik heb me helemaal suf gezocht op altavista enzo, ik heb nooit mensen lastiggevallen met domme vragen.
Geen lap tekst van mij, maar ik wou toch even zeggen dat voor een newbie het bijna onmogelijk is om in te schatten wat een domme vraag is met weinig kennis.

Als je maar bij je vraag voldoende toont dat je zelf geprobeerd hebt op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 21:07
Tim Schuhmacher schreef op 20 november 2002 @ 02:14:
Geen lap tekst van mij, maar ik wou toch even zeggen dat voor een newbie het bijna onmogelijk is om in te schatten wat een domme vraag is met weinig kennis.

Als je maar bij je vraag voldoende toont dat je zelf geprobeerd hebt op te lossen.
Dat is nou precies een goed criterium. Als je nu een half uurtje tot een uur je best doet om je (specifieke) probleem op te lossen of het antwoord op je vraag te vinden, dan weet je direct of het een erg domme vraag is. Als je het antwoord niet zelf kunt vinden, dan is de kans groot dat het een topic op GoT waard is. Vermeldt dan ook wel even je tussenresultaten, dan weet iedereen tenminste dat je er zelf bezig mee bent geweest.

Als ik de topiclist van /14 doorkijk, heb ik trouwens het idee dat de helft van de topics volgens dit criterium niet gemaakt hadden hoeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hey wat leuk, een topic met een titel die ik letterlijk in mijn LA-slotjes-FAQ heb gezet *D (hij was al gequote).

Tim Schuhmacher schreef op 20 november 2002 @ 02:14:
[...]

Precies, gewoon even duidelijk laten zien wat je al geprobeerd hebben, niet een lamme "ik wil een pc bouwen, weet niet hoe en ik heb gezocht. Wie helpt mij? _/-\o_ ", want dat is geen post.

Beginners kunnen misschien beter beginnen op www.beginnersweb.nl, vroeger kon je nog wel beginnnen op GoT, toen was het nog klein en begonnen er geen 10.000 mensen te roepen dat het niveau zo ging dalen (ow wacht, dat deden ze toen ook al |:( :P). Nu is het gewoon ERG groot en moeten we wat strenger zijn; kwaliteit boven kwantiteit. Vandaar de wat strengere eisen aan topicstarts (ik vind ze zelf wel meevallen, een discussie starten kan altijd en een helpdeskprobleem moet je gewoon eerst zelf proberen op te lossen).
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 14:37:
Ben het wel enigsinds met de topicstarter eens. Er zijn best wel lui te vinden die zichzelf heel erg goed vinden en gaan zitten *zuchten* oid. Maarja... het is natuurlijk ook hoe erg je je daarZELF over wilt opwinden.
ik zie meer mensen die zich daaraan ergeren. Ik vind dat zelf ook uitermate irritant eigenlijk. mensne die in een topic gaan zitten zeiken dat het niet goed genoeg is. Dat werkt niet en komt heel erg als een zeur cultuur over. Zeg niets, post een SeM'etje of post een link waarin je verwijst naar een topic waar iemandwat mee kan, evt vergezeld met een uitleg dat je niet voor elk probleem een topic moet openen.

matige "corrigerende" reply's zijn namelijk vervelend. Dat modjes het doen is tot daar aantoe, die zijn daarvoor en doen het maar een keer in een topic (het slotje :P). Maar aan de andere kant heb je als moderator ook zoiets van "ja ze hebben eigenlijk gelijk" en dat maakt het weer wat moeilijker dat aan te pakken.

enfin, de dooddoener "we zijn hier toch om elkaar te helpen" gaat dus niet op, dat moge wel duidelijk zijn :)
Waarom gaan die topics eigenlijk dicht, we zijn hier toch om elkaar te helpen? Zonder vragen geen forum!
Die redenatie gaat op GoT niet op. Het is een forum wat niet als doel heeft zoveel mogelijk users of zoveel mogelijk posts. Dat staat namelijk ongeveer lijnrecht tegen ons werkelijke doel: Een technisch discussieforum op een hoog niveau. Het is dus niet je helpdesk waar je even zonder eigen inzet je probleem neerdumpt.
Die dus :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 21:50:
[...]

[edit]

Ik wel!

En velen met mij!

En dat zijn tweakers!

Zo, dat is eruit.
Ik vind jou reactie er eentje van 'kijk eens hoe goed ik ben!' :r

Maar ik wel best reageren. Ik ben van bouwjaar 1977. Zoals je ongetwijfeld weet kwam IBM pas 1980 met de eerste XT op de martk. Mijn eerste computer was een Commodore 64. Ik ben pas met Windows gaan werken toen W95 op de markt kwam. Dus JA, DOS kan ik dromen ongeveer. Uiteraard weet ik dat IRQ's in het BIOS in te stellen zijn, alleen doet niemand dat meer tegenwoordig omdat ze standaard op Auto ingesteld staan.

HTML-code klop ik in via een HTML-editor, niet Frontpage, niet Dreamweaver, gewoon een editor met syntax-coloring. Ik ben absoluut geen webguru maar ik vind dat mijn pagina's er redelijk goed uitzien. Kijk voor een voorbeeld op http://www.scouting-pepe.nl

Wat betreft je opmerkingen over glibc enzo... nee, dat weet ik niet, daarom surf ik vrij regelmatig even langs NOS om even te kijken en te lezen... en daarom zit ik per dag naast mijn werk ongeveer vier uur achter mijn notebook met Suse om een beetje door te krijgen hoe Linux in elkaar zit

Zo, dat is er uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:39:
Reacties als 'dan lees je de manual toch' en 'lezen eikel, dat hoort erbij' zijn nou niet echt bevorderlijk voor het zelfvertrouwen van iemand die net met bv. Linux is begonnen.
Als je zelfvertrouwen zo makkelijk geschaadt is, dan redt je het niet in de wereld, en zeker niet met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Laatst online: 15-09 10:56

FCA

Zijn wij hier wel uberhaupt om elkaar te helpen?
Volgens mij zelfs dat niet. Wij zijn hier om dingen te leren. Hoe tweak ik mijn computer/OS/whatever.
En om onze kennis te showen. Want laten we wel wezen, niemand vind het leuk om onbetaald allerhande simpele probleempjes op te lossen. We willen allemaal erkenning, aanzien dat we krijgen door esotorische dingen te weten of uit te zoeken.
Niet mensen uitleggen hoe ze basic dingen kunnen doen, want daar stijgt je aanzien niet door.

Zo simpel ligt het, en daar is GoT voor. En dat zal hopelijk niet veranderen, want anders zullen de ervaren mensen snel vertrekken.

GoT is om te leren en om kennis te showen.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Laatst online: 18-07 15:28
Geeft het je dan nooit een goed gevoel als je iemand hebt kunnen helpen, die ergens duidelijk mee zat?

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
Nielsz schreef op 20 November 2002 @ 11:29:
[...]

Als je zelfvertrouwen zo makkelijk geschaadt is, dan redt je het niet in de wereld, en zeker niet met Linux.
Ik vind dat nog geen rechtvaardiging om het zo cru te stellen. Je kunt iemand toch in ieder geval wel vriendelijk zeggen dat hij beter zelf kan zoeken. Vooral als iemand het netjes vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp je woede goed inderdaad maar zo is het nou eenmaal op deze aarbol, niet alleen maar bij GoT. Ik ben ook af en toe pisnijdig geworden toen er een aantal topics van mij werden gesloten.

Maar je hebt gelijk. De meeste mensen die hier veel weten hebben een verkeerde attitude!!! Dat is nou eenmaal een nadeel als je zo slim bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Niet online
zeikstraal schreef op 20 november 2002 @ 15:39:
[...]

Ik vind dat nog geen rechtvaardiging om het zo cru te stellen. Je kunt iemand toch in ieder geval wel vriendelijk zeggen dat hij beter zelf kan zoeken. Vooral als iemand het netjes vraagt.
Natuurlijk is het netter als het netter gebeurt. ( :) ) Maar als je er niet tegen kan, dan heb jij een probleem, en niet diegene die het zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
Ik ben ervoor om mensen die herhaaldelijk op een flamerige manier reageren op vragen van een te laag nivo net zo hard aan te pakken als andere spammers.
Ik denk trouwens dat mensen die geen goed gevoel aan het helpen overhouden een groter gemis hebben dan een domme n00b als ik ;)
De slimsten op dit forum heb ik zich trouwens nog nooit zien verlagen tot onbeschofte replies. En er is ook nog niet vaak zo'n iemand mod geworden. (op NOS al helemaaal niet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 15:42:
Maar je hebt gelijk. De meeste mensen die hier veel weten hebben een verkeerde attitude!!! Dat is nou eenmaal een nadeel als je zo slim bent.
Nee, dat is het nadeel, als je je vragen op een verkeerd forum stelt, op beginnersweb.nl zijn ze vast en zeker hartstikke blij met users die alleen maar 'domme' vragen stellen, zonder gezocht te hebben, maar dat is niet het soort user waar GoT op zit te wachten.

Tis gewoon een questie van een andere doelgroep, niks persoonlijks verder ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Laatst online: 17:50

Jaymz

Keep on moving !

zeikstraal schreef op 20 November 2002 @ 16:16:
Ik ben ervoor om mensen die herhaaldelijk op een flamerige manier reageren op vragen van een te laag nivo net zo hard aan te pakken als andere spammers.
'K weet het niet. Je bent dan namelijk een gevolg aan het aanpakken en niet een oorzaak :)

Okee, dergelijke mensen aanspreken en proberen toch een beetje te sturen moet je zeker niet laten maar ik zou het van de zotte vinden dat die zich ansich wel voor GoT willen inzetten (maar ff in een dip zitten ofzo) gaat lopen wegjagen (wat je dan gewoon doet) en de mensen die de echte oorzaak zijn maar laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als iemand in een dip zit of de gestelde vraag beneden zijn niveau vind is het ok om de vraagsteller gewoon af te zeiken... want daar komt je antwoord dan op neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 17:41:
Dus als iemand in een dip zit of de gestelde vraag beneden zijn niveau vind is het ok om de vraagsteller gewoon af te zeiken... want daar komt je antwoord dan op neer
Dat heb ik niemand hier zien zeggen ? Dat maak jij ervan.

Een slecht topic, of dat qua openingpost is, of qua niveau, die gaat dicht. En als je dat soort vragen toch wilt stellen, dan ga je naar beginnersweb.nl of forum.computertotaal.nl of whatever, i.p.v. gaan klagen dat je topic dicht is, om redenen die duidelijk in de FAQ of sticky topics staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 15:42:
Ik begrijp je woede goed inderdaad maar zo is het nou eenmaal op deze aarbol, niet alleen maar bij GoT. Ik ben ook af en toe pisnijdig geworden toen er een aantal topics van mij werden gesloten.

kuch, als jouw topics hier gesloten werden, voldeden ze gewoon niet aan de policy. Dat heeft niets met huiding te maken en het nadeel daarvan.

Waarom willen mensen op ons forum vragen stellen? Omdat er veel mensen zijn die het antwoord weten, de mensen met het "huiding" probleem dus... Waarom zitten die mensen op dit forum? Omdat ze hier kunnen discusseren met veel andere mensen met dezelfde interesse, die mensen zittten niet te wachten op veel van de probleempjes die veel mensen hier denken te kunnen posten, "want we zijn er toch om elkaar te helpen?". Als we dat wel toe zouden gaan staan, zouden die mensen vertrekken, zou het hier een schrale grote zooi worden waarin iedereen er is om geholpen te worden (We zijn er namelijk om elkaar te helpen) en waar de mensen die daadwerkelijk anderen goed kunnen helpen, mensen met veel kennis en die met plezier op het forumpje posten en discusseren zijn weg...

En dat willen we dus niet. We zijn er dus niet om elkaar te helpen, helaas. Daar is de (betaalde) helpdesk voor. Wij zijn een discussieforum, hopelijk op een wat hoger niveau. Doordat we alle 'helpdesk' vragen toestaan, is het niveau al gemiddeld lager, er komen namelijk steeds meer mensen die aangetrokken worden door de vele mensen en de vele kennis die hier is, om even een probleem neer te leggen. Een probleem zoals "hoe zet ik mijn rear-speakers aan", iets wat je gewoon uit kan vinden door eens je programma echt te gebruiken en eens een handleiding te lezen. Waar veel mensen te belazerd voor zijn.

Ik werk ook op een helpdesk en daar bellen dat soort mensen wel heen (adsl helpdesk, je moest eens weten hoeveel mensen problemen hebben om @adsl-512 achter hun inlognaam te zetten, ook al staat het in de brief, te belazerd om te lezen) omdat dat gewoon een betaalde helpdesk is. Die is er om je te helpen, niet GoT. Daar help ik dat soort mensen dus ook, op GoT gooi ik zo'n topic op slot, want het hoort hier niet. (punt). Niet om arrogant te zijn, want dat is mijn probleem helemaal niet, ik wil die mensen best helpen, maar niet op GoT. Ik heb op fok ook een acountje waar ik zo heel af en toe wat antwoord en op beginnersweb zou ik ook wel mensen willen helpen, want dat is inderdaad leuk. Maar dat zijn fora met een totaal ander doel dan ons forum (beginnersweb is klein, gaat nog dezelfde problemen krijgen als wij als ze groter worden, en erger want ze kunnen het niet in de hand houden zoals wij) en fok is gewoon een babbelforum waar je ook in een hoekje wat technisch kan lullen over pc's en audio en weet ik wat.

Ook de wat moet ik kopen "discussie" die alleen maar bedoeld is voor mensen die niet snappen welke videokaart waarom beter is omdat ze dat nieuws niet volgen maar wel in een keer geadviseerd willen worden welke nou op dit moment de beste is voor 2d en 3d uiteraard en dan met het oog op de toekomst en niet meer dan 150 euro kostend... Dat soort mensen hoort die vraag gewoon niet op tweakers.net te stellen. In Videoplanken moeten we het over de verschillen tussen de pixelshader van Nvidia en Ati hebben, dat soort topics zijn er gelukkig dan af en toe ook. Maar ook in dat soort topics heb je mensne die dan heel lomp met de vraag "ok maar welke moet ik nou kopen?" tussndoor durven te komen, wat echt vreselijk irritant is.

Lees een review, laat je informeren in een winkel, lees topics over die kaarten en de technieken, kijk eens op de frontpage daar staat een best buy PC, kijk eens in de pricewatch. En als je echt dan het verschil tussen een radeon en een gforce niet snapt of wil/kan snappen, ben je dus niet echt een 'tweaker' en moet je je vraag op www.beginnersweb.nl stellen. Ook de "zeg is deze config nou wel goed?" is gewoon niet gewenst, want tweakers kiezen zelf met zorg hun spullen uit. Dat sommigen daar geen tijd voor hebben, of nog erger: Geen zin, is toch echt volledig hun eigen probleem. Tweaker zijn is een hobby en die kost tijd en daar is dit forum voor. Niet voor mensen die zelf een pc maken wel grappig vinden maar geen zin hebben om er tijd in te steken en zelf een cheapste config in elkaar draaien met spullen die niet op elkaar werken (het liefst een P4 moederbord met een athlonXP, maar ook een socket7 moederbord dat helemaal geen XP's ondersteunt of socket 423 met 478 verwisselen, puur omdat je het niet weet). Herken je jezelf hierin? Stel dan geen PC zelf samen, maar mail een winkel en laat hun een PC voor je samenstellen. Die mensen zijn daarvoor, winkels en winkelpersoneel... Niet mensen van dit forum, ook al zijn die misschien gemiddeld wel ietsje beter ingelicht dan een verkoper...

Wil jij dat ook kunnen, dan kost dat tijd en dat kan iedereen en anders kan je het op www.beginnersweb.nl vragen. Daar mag dat allemaal. Het computer!totaalforum is ook een goeie, waar redelijk veel mensen komen en waar je dat soort dingen wel kan vragen.

Hier niet want wij zijn er dus niet om elkaar te helpen :) (op die manier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 17:41:

Jongen als jij dat soort woorden graag in onze mond legt, moet je dat vooral doen. Dat afzeiken is niet de bedoeling. Iemand wijzen op het feit dat dit niet op dit forum mag wel. Daar heb je in principe de moderators en regulars voor. Als je het hier niet leuk vindt, omdat je zulke vragen niet mag stellen, dan moet je gewoon niet op dit forum posten. Zo simpel is het.

Ik snap het probleem nooit van mensen die vinden dat het beleid zo slecht is. Als dat zo is, dan is er vast wel een ander forum waar het wel beter is, en daar zullen dan ook vast we meer mensen met hoge kennis zitten en veel andere mensen en waar niet afgezeken wordt. Ga daar dan posten.

Afzeiken van mensen is dus niet de bedoeling, en daar wordt ook tegen opgetreden. Dus waar jij dat vandaan haalt is me een raadsel, maar ik gok dat er een beetje frustratie meespeelt ofzo?
Oh, even, waarschijnlijk gaat dit topic of gesloten worden of gewoon gelijk naar /dev/null...maakt niet uit, dat verwachte ik al, maar zoals reeds vermeld, deze systeembeheerder zie je hier niet meer terug
zoals gewoonlijk naar dev/null... heb je wel enig idee waar je over praat, of blaat je maar wat? Ow wacht je kwam niet meer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
JvS schreef op 20 November 2002 @ 18:03:

[...]

Jongen als jij dat soort woorden graag in onze mond legt, moet je dat vooral doen.
Er werd wel degelijk op deze post van mij gereageerd:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Nielsz schreef op 20 November 2002 @ 11:29:
[...]

--------------------------------------------------------------------------------

Afzeiken van mensen is dus niet de bedoeling, en daar wordt ook tegen opgetreden.
Graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
Jaymz schreef op 20 november 2002 @ 17:35:

[...]
'K weet het niet. Je bent dan namelijk een gevolg aan het aanpakken en niet een oorzaak :)
Nee, je bent lui aan het aanpakken die zich niet aan de faq houden. En als je tegen het een hard op treedt, dan ook tegen het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

zeikstraal schreef op 20 November 2002 @ 19:08:
[...]

Nee, je bent lui aan het aanpakken die zich niet aan de faq houden. En als je tegen het een hard op treedt, dan ook tegen het ander.

het een heeft iets meer prioriteit. Als we het ene aanpakken, vermindert het andere vanzelf. Andersom niet.

Verder werd nergens gezegd dat we dat toejuichen ofzo, alleen heeft dat afzeiken wel altijd een oorzaak die bij de topicstarter zelf ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
Ik kom hier toch ook al even en het is niet van de laatste tijd dat dit soort topics worden geopend. Al die tijd is het niet gelukt ze uit te bannen.
Misschien is het dus geen gek idee om lui de topicstarters af flamen hier op aan te spreken. Bijvoorbeeld in de sluitpost. Meer vraag ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mensen die alleen maar flamen of alleen maar utfs roepen worden allang aangepakt, maar mensen die kansloze topics openen hebben toch echt wel iets meer de aandacht, omdat zij door een topic te openen dat echt niet aan de eisen van het forum voldoen extra aandacht op zich richten en duidelijk gewoon tegen de regels ingaan.

Flamende mensen worden ook echt aangepakt hoor.

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik ben het wel eens met de topicstarter. Ik denk dat sommige mensen van de die-hards zijn vergeten dat ze zelf ook oot n00b zijn geweest. Natuurlijk moet je zelf eerst moeite doen om iets op te lossen, maar als je winig voorkennis hebt zijn je mogelijkheden beperkt. Dan is het fijn als iemand met meer ervaring je kan vertellen waar je een antwoord kunt vinden of hoe iets misschien opgelost kan worden.

Ik ben er voorstander van dat GoT een interessant alternatief is voor de helpdesk, waarbij gebruik gemaakt kan worden van elkaars expertise. (iedereen heeft wel één onderwerp waar hij/zij verstand van heeft)
Ook vragen van "welke hardware upgrade is het meest geschikt voor mijn systeem" hoeven van mij niet direct op slot.

Natuurlijk moet men wel de FAQ lezen, de zoekfunctie gebruiken, duidelijke topics maken. Dus zelf een beetje moeite doen.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1 2 Laatste