Hop doet leven...
Blijft wel vreemd voor een fabrikant als Maxtor, die deze schijven als high-end consumer weet ik veel wat voor schijf aanprijst... Je zal maar een kantoor hebben met 20 pc's met allemaal zo'n schijf erin, ik zou echt gillend wegrennen.....
nix aan te doen dus
denk dat ik maar Cuda 5jus ga halen als de SATA versie met 8mb dr is
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
als er echt iets niet klopt gewoon teruggaan! (garantie?)
Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!
Verwijderd
Ceci n'est pas une signature!
If it ain't broke, fix it till it is...
Ik stel voor dat je met een kleine bijbetaling je Ball Bearing schijf kan omruilen voor een Fluid Bearing schijf.. maar ja, dat zal er wel niet inzitten
liosnel schreef op 15 November 2002 @ 15:29:
Hmmm de 40 80 gig versie hoor ik niet boven m'n fans uit komen...
Verwijderd
ja hier ook ook met kogel lagers de 60 gb versie en de mijne is behoorlijk stilstunn0r schreef op 16 november 2002 @ 00:14:
ik heb bij een maatje van me 2 van die krengen geinstalleerd en die hoor je nauwelijks.. en ze hebben ook gewoon kogellagers
zal ik dan geluk hebben?

Allebij kogellagers
Verwijderd
heb nu de non-fluid in Silentdrive gehangen en rust is eindelijk terug...wat een stilte! hoor alleen als apparaat op hd flink bezig is het normale gekraak...
Via dtemp lees ik uit dat hij bij langdurige zware belasting 51 graden wordt, de andere zonder silentdrive (fluid bearing) is tot 10 graden koeler. Ik geloof dat de kritieke temperatuur ergens tegen de 60 graden ligt. Kijk ook maar even naar recent silentdrive-topic hier bij GOT op 7-11.
Advies: stuur op; hij is m.i. vrijwel zeker defect.
wel balen dat ze geen vervangende schijf op voorraad hebben, nu moet ik wachten op 21 november
Verwijderd
Op http://www.storagereview.com/ kan je met klikken op "database", dan selecteren "Idle Noise" en dan op Sort drukken en erg handig overzicht krijgen.
De MAxtor 740X maakt daar een goede 46 dB aan herrie.
Ikzelf ga op de HCC dagen maar een IBM 180 GXP van 60 GB kopen, die is en razendsnel, én stil, én betaalbaar.
(P.S. Je kan ook een aantal interessante hd's selecteren en dan compare doen, kan je optimaliseren naar herrie/prestatie)
En ik heb het niet over lezen en schrijven want dat was wel stil
"Again, our review sample features ball rather than fluid bearings. Even so, this D740X is quiet when idle. Though it can't quite compare to the Seagate Barracuda ATA IV (all of which ship with fluid bearings), idle noise should be undetectable in all but the quietest systems."
Nou, ik heb al geen superstil systeem (wel een stille Zalman voeding, maar die 5 casefans van 21dB verpesten de zaak), maar die schijf zoemt er luid bovenuit en dan is ie nog niet eens aan het schrijven, dan komt er nog dat gekraak bovenop. Ik denk dat ik toch maar eens zal moeten bellen met Exile, daar komt ie namelijk vandaan.
Heeft iemand van jullie ervaring met iets terugsturen naar Exile, zijn zij een beetje makkelijk daarin? Ik zit ook met het feit dat ik nooit een backup kan maken van die 80gb, want mijn 2e schijf is maar 20gb.... dat wordt dus weer lachen....

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Maar op de site van Maxtor is dit niet meer te downloaden
Heeft iemand nog een mirror?
Dat is amsetJuniorrules schreef op 19 november 2002 @ 18:06:
...met SilentDrive (of hoe heette dat Maxtor tooltje?)
Het staat nogsteeds in het image-file van PowerMax. Start van deze floppy, sluit powermax af en typ amset in, werkt bij mij ook.Juniorrules schreef op 19 november 2002 @ 18:06:Maar op de site van Maxtor is dit niet meer te downloaden
Heeft iemand nog een mirror?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Werkt niet. Dat heeft alleen invloed op de beweging van de koppen. Het toerental van de motor blijft gelijk, dus het gillende lawaai vermindert niet.Juniorrules schreef op 19 november 2002 @ 18:06:
Ik heb hier ook 2 Maxtor D740x 80GB schijven die ik wel wat stiller wil maken, ondanks performance verslechtering met SilentDrive (of hoe heette dat Maxtor tooltje?)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
En het heeft absoluut geen zin om met zo'n programmaatje de schijf stiller te maken, want ik hoor m toch al nauwelijks schrijven boven dat enorme gezoem van die schijf uit. Misschien moet ik maar gewoon zo'n Seagate kopen over een tijdje, ben ik overal vanaf...
www.triathlete.nl
Verwijderd
laat die powermax tool erover heen gaan.Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 15:50:
Heb week geleden ook een Maxtor D740X ontvangen. Deed het prima tot twee dagen terug. Pc ziet hem nog wel, maar Windows is van mening dat de schijf niet geformatteerd is. Tevens maakt hij z'n ratelen niet af. Kort rateltje, stilte, kort rateltje, stilte, etc. Net alsof hij blijft haken. Wat denken jullie? Dood?
burn in test en weet ik het allemaal
doe je 3 cycles van burn in test, als daar geen errors uitkomen is er niks mis mee..zegt maxtor dan.
* LollieStick is weer helemaal blij als deze tenminste goed is
Volgens Norrod was de schijf wel "factory-certified" maar was er hoorbaar iets mis mee. De schijf kwam boven mijn CPU koeler uit en dat voor 5400 RPM ATA100. Mijn andere schijf, ook Maxtor 5400 RPM, ATA100 vertoont geen enkel probleem. Deze is ook 10x stiller als de andere.
kheb er nu 2 van 60gb.. maar jammer van de herrie
Mijn D740X begint nu ook ernstige geluiden te maken. Ik heb de winkel al gemaild, hopelijk kan ik hem terug sturen. voor degene die wil klik hier voor het geluid
heb de schijf die herrie maakt ook even los gehad en m'n andere d740x maakt lang zoveel herrie niet.
Dat geluid herken ik. Dat maakten ze toen ze nog niet gekoeld werden en regelmatig tussen de 50C en 60C bleken te zittenmarshal schreef op 12 January 2003 @ 21:14:
een kleine kick van dit topic.
Mijn D740X begint nu ook ernstige geluiden te maken. Ik heb de winkel al gemaild, hopelijk kan ik hem terug sturen. voor degene die wil klik hier voor het geluid
heb de schijf die herrie maakt ook even los gehad en m'n andere d740x maakt lang zoveel herrie niet.

Vraagje: Hoe hard klinkt dit nou ongeveer als je het vergelijkt met de stem van een mens o.i.d.? Het klinkt hier als een F16.....
Of kraam ik nu onzin uit
OC / CM - Begint eer ge Bezint
De behuizing versterkt hier idd ook het geluid, en ik heb tegenwoordig een nieuwe case met een fan die over de schijven heen blaast, hiervoor werden de schijven idd vrij warm. Ik heb ook met rubbers zitten klooien maar vond dat niet veel helpen eigenlijk...Exirion schreef op 12 januari 2003 @ 21:25:
[...]
Dat geluid herken ik. Dat maakten ze toen ze nog niet gekoeld werden en regelmatig tussen de 50C en 60C bleken te zittenTegenwoordig blijven ze onder de 45C stressed en hoor ik dat geluid ook niet meer. Overigens wordt dat geluid versterkt door de PC behuizing c.q. het harddisk frame. Ik heb ze in rubbers opgehangen en het lawaai is VEEL minder. Ook dat gegil.
En als ik op het geluid ga letten is het idd wel irritant, gelukkig zit er 3 jaar garantie op
Geluid: Seagate is onhoorbaar, Maxtor hoor ik alleen onder zware belasting(grote bestanden kopieren ed.). Dan maakt ie een zacht ratelend geluid.
Warmte: Seagate is koud(iig nooit boven de 30 graden), Maxtor is altijd minstens 30 en na intensief gebruik handwarm. Ik heb hier 2 casefans op 7 volt achter m'n schijven hangen, goede airflow dus.
toen ik dat mp3tje afspeelde dacht ik dat je het stiekem bij mijn computer had opgenomen
ik heb dus ook dat irri geluid,
owja leuke manier om die rotte herrie te testen, is windows op standby zetten (dan gaat bij mij alles lekker door, behalve mijn hd)
since ik een heatpipe op mijn Gkaartje heb hoor ik alleen mijn voeding nog (dubbele fan), en dan deze herrie van mijn hd,
weet iemand een goede goedkope manier om er van af te komen?
(op z'n kop hangen... werkt dat nou echt wat iemand hier gepost had)
(en als exile op schiet heb ik deze week een stille maxtor diamondmax 9 binnen, standaard met fdb
Ding verpatsen(garantie tot aan de deurixl85 schreef op 12 januari 2003 @ 22:13:
ahhhhhh eng,
toen ik dat mp3tje afspeelde dacht ik dat je het stiekem bij mijn computer had opgenomen
ik heb dus ook dat irri geluid,
owja leuke manier om die rotte herrie te testen, is windows op standby zetten (dan gaat bij mij alles lekker door, behalve mijn hd)
since ik een heatpipe op mijn Gkaartje heb hoor ik alleen mijn voeding nog (dubbele fan), en dan deze herrie van mijn hd,
weet iemand een goede goedkope manier om er van af te komen?
(op z'n kop hangen... werkt dat nou echt wat iemand hier gepost had)
(en als exile op schiet heb ik deze week een stille maxtor diamondmax 9 binnen, standaard met fdbjoepieeeee
)
Verwijderd
de liquid versie doet het stilletjes hier, als je ze nieuwe hebt kun je mischien nog ruilen?
Voor de 129825112486e keer: Accoustic Management heeft alleen effect op de koppen! Het toerental van de schijf verandert niet dus het heeft volstrekt niets te maken met het gefluit en gegil van harddisks.Beus schreef op 13 januari 2003 @ 10:53:
je kan eens met maxtor accountstic management spelen als je wilt.
Verwijderd
Ik heb er een 40 gb versie van, de ball bearing dus.Die maakt opzich niet zoveel herrie.Alleen soms heeft hij de neiging om lekker een hoge pieptoon te geven, erg irritant.
Maar ik raad je aan om je kast en je harddrive goed te isoleren, scheelt veel geluidsoverlast.
Na een maandje gedraaid te hebben begint de ellende, Wij sturen ze stuk voor stuk terug.
Het lijkt wel of er een slechte productie ronde geweest is, want ik hoor het overal over de luidruchtige maxtors.
Ik heb zelf een aantal maxtors van begin vorig jaar, die zijn nog steeds stil!
De hardheid van het geluid is moeilijk te zeggen.
Ik hoor het nu boven m'n speakers uit zij het wel zacht maar ik hoor het toch.
Ik denk dat ik m'n speakers op dit moment redelijk hard heb staan, ik voel iig m'n subwoofer dreunen.
Winkel heeft inmiddels teruggemaild en ze willen de schijf naar maxtor sturen maar als ze bij maxtor zeggen dat hij goed is dan kan ik voor alle kosten opdraaien.
Ik heb maxtor ook maar ff gemaild, kijken wat die te zeggen hebben.
Schijven zijn begin vorig jaar gekocht, zit momenteel in de laatste week van de garantie.
[ Voor 11% gewijzigd door marshal op 13-01-2003 16:31 ]
warranty voor ATA schijven http://www.maxtor.com/en/support/service/warranty_ata.htm
[ Voor 24% gewijzigd door Emcee op 13-01-2003 17:14 ]
Klopt hier ook 4x60 gig van Maxtor en super stil allemaal maar ik heb wel Liqeud bearing ofzomikevanrooijen schreef op 15 November 2002 @ 19:07:
Ik heb hier twee van die schijfjes in mijn systeem hangen van 60 GB en de mijne zijn echt fluisterstil...alleen bij het kopieren van een groot aantal files hoor ik hem een heel klein beetje maar dan moet ik echt langs de pc gaan zitten.
als er echt iets niet klopt gewoon teruggaan! (garantie?)
Deze vind ik dus echt niet stil (wel in draaien, maar niet bij het lezen), maarja: ik heb ze met amset op performance staan.
Ik zou die schijvenschijf dus echt meteen terugsturen en een nieuwe vragen.
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 13-01-2003 17:35 ]
Een koe is en blijft een merkwaardig beest!
Ik heb toen een Maxtor gekocht omdat iedereen er zo positief over was...
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Ook geloof ik niet die mensen die zeggen dat ze hun HD niet horen, want die fluittoon van 7200RPM krijg je maar moeilijk weg.
Zelf heb ik mijn kast geisoleerd. Het scheelt een beetje maar ik hoor mijn Maxtor nog steeds. Laatst vond ik wel deze oplossing: http://www.overclockers.com/tips454/
Hier hebben ze de harddrive gesandwiched tussen 2 zware platen aluminium. Het resultaat is een veel stillere HD en ook nogeens een veel betere koeling.

Ik heb gezocht naar platen aluminium, maar ik kan dit dus nergens vinden
Bij bouwmarkten hebben ze alleen van dat hele dunne aluminium. Waar kan ik dus dik aluminium krijgen?
Iedere schijf was ooit de duurste versieQorne schreef op 13 January 2003 @ 21:12:
Vaag, ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem met mijn 4 Maxtors, ik heb dan wel de duurste versies he, ik heb trouwens wel veel problemen gehad met IBMs
LOL ik heb die Plus 9 DaimondMAx ofzo
trouwens is het je opgevallen, hoe het design van die D740X schijven 'gejat' is van de behuizingen van Quantumschijven? Net nadat Maxtor Quantum had overgenomen? En ineens klonk hun spin-down geluid ook heel anders - de goeie ouwe Diamondmax+60 hoorde je nauwelijks, die stond binnen 2 seconden stil...maar deze klinken anders, blijkbaar heeft Maxtor toch íets aan de techniek van Quantum gehad
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Is de 2mb cache versie.marshal schreef op 13 January 2003 @ 18:58:
Zat eraan te denken om 2x 80 Gb Diamondmax plus9 8mb cache te kopen bij gistron alleen blijken die ineens duurder te zijn dan dat in de pricewatch stond.
Ik had dus ook 2 van die D740X 80gb schijven, maar heb ze dus maar verkocht en dus 2x die 8mb cache versie gekocht.
Wat een verschil qua geluid, die nieuwe schijven hoor je amper.
Heb nu ook nog 2 WD 80gb 8mb cache hd's besteld, eens kijken hoe die dingen in raid0 presteren (ik heb idd geld teveel, ahum, en ruimte te kort)
XBL: theArthurrrr
Maar als je een stil systeem wil hebben is het idd wel een herrieschoppertje op zich.
Hoewel de 40 gb versie wat stiller is hoor je die ook nog wel, en omdat ik die in mijn servertje had zitten heb ik hem vervangen door een 60 gig DiamondMax 9+. Die is wel echt een heel stuk stiller.
Tja, ik net zoals de TS een D740X (sorry, geen een maar twee). Ik denk dat de prijs niet echt uitmaakt.
Waarom zou een 40 Gig stiller zijn dan een 80 Gig?
[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 14-01-2003 16:34 ]
2x zo klein he, minder luchtweerstand enzoXanderH schreef op 14 January 2003 @ 16:33:
[...]
Tja, ik net zoals de TS een D740X (sorry, geen een maar twee). Ik denk dat de prijs niet echt uitmaakt.
Waarom zou een 40 Gig stiller zijn dan een 80 Gig?
OC / CM - Begint eer ge Bezint
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Een paar post hierboven:blobber schreef op 19 januari 2003 @ 03:41:
Heb je 'm in silent mode gezet, er is een tooltje op maxtor.com te downloaden, helaas gaat het wel ten koste van je performance...
En mijn reactie:Beus schreef op 13 januari 2003 @ 10:53:
je kan eens met maxtor accountstic management spelen als je wilt.
de liquid versie doet het stilletjes hier, als je ze nieuwe hebt kun je mischien nog ruilen?
Leest voordat u blaatExirion schreef op 13 January 2003 @ 11:07:
Voor de 129825112486e keer: Accoustic Management heeft alleen effect op de koppen! Het toerental van de schijf verandert niet dus het heeft volstrekt niets te maken met het gefluit en gegil van harddisks.

Een beetje vriendelijker mag wel hoor, ik wou alleen maar een tip geven en ging om 4 uur 's nachts niet al die pagina's meer doorlezen
[ Voor 39% gewijzigd door blobber op 19-01-2003 14:15 ]
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Iemand die weet hoe dit kan?
I
Een beetje logisch nadenken zou voldoende moeten zijn.blobber schreef op 19 januari 2003 @ 14:12:
Een beetje vriendelijker mag wel hoor, ik wou alleen maar een tip geven en ging om 4 uur 's nachts niet al die pagina's meer doorlezen
Ik ga logisch nadenken en jij verbetert je bedside mannersExirion schreef op 19 January 2003 @ 15:43:
[...]
Een beetje logisch nadenken zou voldoende moeten zijn.
blobber schreef op 19 januari 2003 @ 16:00:
Ik ga logisch nadenken en jij verbetert je bedside manners
ok ok...
Verwijderd
Ik vind het niet normaal dat ie zo veel herrie maakt. Ik heb deze schijf ook heel ff gehad, maar meteen terug gebracht naar de winkel.
Eigenlijk heel raar dat die krengen lawaai maken, want ik had voorheen de Quantum Firebal 30 GB en die was behoorlijk stil.
want ik ben nogal mierenneukerig op het geluid gebied omdat ik studio opnamens maak.
Ik heb laatst 3 verschillende schijven thuis gehad:
1- IMB
2- Western Digital
3- Maxtor
mijn conclusie:
IMB en WD zijn de stilste van de 3 en presteren goed, alleen de IBM maakt om de 30 of 45 min. ff een raar hoog geluidje. Ik ben er nog niet achter wat dat nou is.
Ik heb ook gehoord dat de Seagate erg stil is.
Maxtor ben ik niet over te spreken! Maakt veel te veel herrie, en zeker voor dit tijdperk. Ik vind het jammer dat Quantum niet meer bestaat
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
River
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 14:49:
Ik heb een Maxtor D740X 80gb 7200rpm schijf en hij klinkt als een soort F16 die klaar staat om op te stijgen. Ik heb helaas de uitvoering met gewone kogellagers, maar dan nog.... is het normaal dat ie zoveel geluid maakt?
Hij zit in een Thermaltake Xaser2 5000A kast met 5 casefans. Nou, daar hoor je m dus dik bovenuit loeien. Verder hoor je m zachtjes wat klikken als ie bezig is, maar dat lijkt me vrij normaal, dat deden eerdere schijven van mij ook. Als je m aanzet hoor je m ook echt op toeren komen als een startende straaljager en bij het uitzetten hoor je m nog zeker 10 seconde nadraaien, en dan heb je eindelijk rust.
Ik heb al tevergeefs geprobeerd uit te vinden hoeveel lawaai deze schijf behoort te maken, maar ik kom niet verder dan het gegeven dat de versie met Fluid Dynamic Bearings erg stil is. Maar laat ik nou de Ball Bearing versie hebben....
Hopelijk kunnen mensen hier die dezelfde schijf hebben of m ergens gehoord hebben mij vertellen of dat lawaai normaal is. Ik word er namelijk behoorlijk gek van eigenlijk.![]()
Heb al even gemaild met Maxtor, maar toen kreeg ik een standaard mail terug dat ik m kon opsturen naar Ierland. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan moet ik wel eerst zeker weten dat het niet zo hoort, dat geluid. Straks stuur ik een prima schijf op, zullen ze ook niet echt blij mee zijn bij Maxtor....
Ik hoop dat iemand van jullie mij hiermee kan helpen......
Ik heb zelf de d740x 40 gig en die hoor je idd bijna niet!
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
ik heb ook een maxtor 60gb (1.5 jaar oud) en precies of de hdd blijft maar razen, zelfs in idle toestand, en ook natuurlijk de pieptoon, om gek van te worden
het LEDje van mijn hdd brandt ook constant, pinkt nooit.

[ Voor 13% gewijzigd door naiko op 26-01-2003 19:51 ]
PSN: nicovc
En als zij hier niets mee doen, dan gewoon bij Maxtor RMA aanvragen!Wally2002 schreef op 08 February 2003 @ 17:30:
Mijn d740x 80gb maakt sinds een aantal weken ook hoge pieptoongeluiden. Een mail naar Informatique is zojuist de deur uit gegaan.
Verwijderd
Maar bij mij valt er mee te leven want mijn kast houdt aardig wat geluid tegen, alleen staat die al een week open maar dat is mijn eigen schuld.
Ik netjes een stillere koeler gekocht. Maak ik dat ding open, kom ik er achter dat het die fokking HD is.
Ik dacht dat die dingen tegenwoordig allemaal stil waren. Mijn HD is zo stil, dat ik eerst dacht dat hij niet werkte.
woei!
(stats zijn uiteraard voor idle time)
Direkt na aankoop:
Erg stil, ook het opspin/downspinnen was still.
Nu :
HD1: Erg luidruchtig tijdens opspin/downspinnen en een ondraaglijke hoge pieptoon welke een verdieping lager (onderaan de trap) nog te horen is. (door een deur heen)
HD2: Erg luidruchtig tijdens opsin/downspinnen. Een matige piep/'ratel' toon. (is niet te horen met kast dicht)
HD1 maakt nu gewoon bijna net zoveel geluid als mijn ~6 jaar oude Quantum Fireball 3.2gig hd.

De winkel wilde geen garantie geven.
[ Voor 26% gewijzigd door Paquito op 12-07-2003 07:31 ]
We have just one world, but we live in different ones...
Verwijderd
De mijn maakte een vliegtuig geluid.
Gewoon terug met dat ding via RMA.