Vooraf wil ik even melden dat ik na deze post geen knipseldiscussie meer ga voeren. Ik zou graag door willen gaan met betogen zonder dat we elkaars posts helemaal aan stukken knippenHet rechtsysteem is niet gebaseerd op wraak. Wraak is het middel van de onbeschaafden en associalen. Het systeem van de bloedwraak bestaat inderdaad in sommige landen en het is een teken van gebrek aan beschaving. Het gaat zowel in tegen Islam en het Christendom en eigenlijk tegen alle grote religies. Het zijn overblijfselen van hele oude stamtradities, de Germanen kenden ook de bloedwraak, gelukkig is het hier zo goed als verdwenen.
Jij praat over die mensen alsof je een kenner bent. Je verdedigt ze en valt ze af in de zelfde adem. Wat is jouw connectie.
De straffen zijn daar in sommige gevallen wel degelijk gebaseerd op wraak en DUS maakt wraak op een zekere manier deel uit van de wijze van denken daar. Dat jij het een gebrek aan beschaving vind is compleet begrijpelijk. Mensen daar denken daar echter anders over. Dit is een kwestie van meningen en overtuigingen en is niet iets wat met feiten of echte argumenten opgelost kan worden.
Ik vind zeker niet dat ik mezelf tegenspreek. Dit zijn daar waarschijnlijk interpretatie foutjes van jou kant, en daar kan ik niets aan doen. Als ik iets dergelijks opmerk zal ik je er wel even op wijzen.
Voor jouw is culturele achtergond HET excuus. Waarom zouden de arabieren als enige volk het excuus hebben om zulke dingen te doen. Het deugt niet. Lees de Koran. Wie met het zwaard leeft, zal door het zwaard vergaan.
Het is geeft mij inzicht in de denkwijze van die mensen daar. Ik probeer de acties niet goed te praten, ik snap echter wel hoe ze ertoe gekomen zijn. En wie heeft er gezegd dat de arabieren als enige het recht hebben dit te doen? Ik in ieder geval niet. Wat ik wel gezegd heb is dat mensen zich zullen verzetten tegen onderdrukking, en wel op de manier die strookt met hun eigen sociaal-culturele achtergrond.
Bullshit. Het westen? wie is het westen? Wat heb ik als nederlander daarmee te maken? Scheer alles maar over een kam.
Geef mij nu eens eens duidelijke antwoorden:
1) wat zijn wij de palestijnen schulidg?
2) Hebben ze niet onze vliegtuigen gekaapt en onschuldige mensen gedood
3) Hebben we ze niet desondanks geld gegeven
4) Hebben we een aantal niet in Nederland asiel geboden
5) Gooiden ze niet bij de eerste beste demonstratie tegen israel onze ruiten in
De moslims willen begrip, maar zelf schenken ze alleen maar geweld en onbegrip. Ik walg van deze verheerlijking van geweld. Eigenlijk denkt Bush als een heethoofdige arabier, oog om oog tand om tand. Zo schept Bin Laden zelf de vijand die hij kan haten.
Ik vind het te makkelijk om iets wat onze voorouders gedaan hebben weg te praten door je te beroepen op de huidige politieke verhoudingen. Dat die nu anders liggen is logisch. Maar vlak na de oorlog waren West europa en de VS gewoon 1 blok. En dat is dan ook wat ik bedoel met "het westen". En ja, zij waren het die Palestina aan de Joden toegewezen hebben. Daarnaast zeg ik ook niet dat jij je persoonlijk aansprakelijk moet stellen, maar dat wij als Europeaan wel een bepaalde schuld uit het verleden hebben.
1) Zie hierboven
2) Het waren niet alle Palestijnen die een vliegtuig het WTC in hebben geboord. Sterker nog, dit waren voor het merendeel Saudi's. Get your facts straight. Daarnaast is de oorzaak van 11 sept niet alleen het conflict tussen Israel-Palestijnen maar gewoon de complete bemoeienis van vooral de VS en in mindere mate de EU in dat gebied.
3) Ja. En geld heelt alle wonden?
4) Ja, en ze mogen klappen in hun handen voor deze prachtige manier van symptoombestrijding want hiermee los je 0,0% van het daadwerkelijke conflict op.
5) Wederom was dit een select groepje. Desalniettemin geeft het wel weer hoeveel opgekropte haat er schuilgaat in die mensen. En die komt niet uit het niets.
Misschien haal je nu een aantal dingen door elkaar. Zelfmoordaanslagen zijn niet nieuw. Maar ze hebben zeker niet altijd plaatsgevonden. Er is een erg lange tijd gewoon onderhandeld tussen beide partijen. Maar feit blijft dat de palestijnen mee ren meer onderdrukt raakten, zonder dat er iemand iets aan deed.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Nu ligt het ineens aan de geallieerden. Dat was altijd nog de VN, weet je wel de volkerenbond. Is dat jouw manier om de schuld ons maar in de schoenen te schuiven. Eigenlijk is het de schuld van de italianen, als die de joden niet als slaaf hadden weggevoerd, hadden palestijnen daar nooit gewoond.
Juist, de VN. Die werd echter opgericht aan de zonsondergang van de 2e Wereldoorlog. En dan mag je dus 3 keer raden wie er toen de dienst uit maakten...
Daarnaast is de Volkerenbond een stoffige term uit het parabellum dat hier weinig mee te maken heeft.
Dit is verder geen manier om ons de dingen in de schoenen te schuiven. De handen er zo simpel ervan af trekken zoals jij wilt doen is denk ik eerder een manier om je verantwoordelijkheid te ontlopen.
De Romeinen erbij halen is behoorlijk flauw, de joden in Palestina neerzetten is de directe oorzaak geweest voor het huidige conflict. Het door jou genoemde geval niet. Dus om maar even flauw terug te reageren: Schrijf fijn een brief aan Mr Berlusconni en vraag hem vriendelijk er iets aan te doen.
Dat is vreemd voor een het midden oosten kenner als jij. Bij arabieren draait alles om eer. Wat schuld betreft: Jij wel, maar ik niet, noch enig lid van mijn familie, noch mijn stad, streek of land heeft daar ene zak mee te maken. Knoop goed in de oren, ik ben niet de grondlegger van dat conflict en ik laat me dat soort beweringen niet opdringen.
Ook goed, dan ontken je het. Die Joden zijn daar helemaal uit het niets vanuit hun holletjes onder de grond vandaan gekomen en De VS en Europa hebben geen vinger in de pap gehad. Ook het schuldgevoel wat Europa jegens de Joden had heeft er niets mee te maken gehad. Wel erg makkelijk zo. Op deze manier kunnen we ons van alles vrij gaan pleiten. Gewoon zeggen dat we er persoonlijk geen invloed op hebben gehad, dus waarom zou het land of het continent waarop we leven dat dan wel gehad hebben?
Ik kan mij heel goed daar in verplaatsen, dacht je dat bij mij nog nooit de gedachte opgekomen was, al is het maar kortstondig, om iemand in elkaar te slaan, te martelen en vermoorden. Ik neem de moeite om mijn gevoelens in de hand te houden. Dus vraag mij geen begrip voor mensen die hun wraakgevoelens de vrije loop laten onder het mom van cultuur, terwijl dat tegen hun eigen religie ingaat. Wie een vuurgevecht aangaat met israelisch militairen kun je nog een martelaar noemen, wie een bus met schoolkinderen opblaast is een hond.
Pardon? Meen ik hier nu serieus te lezen dat je jou pietluttige probleempjes probeert te vergelijken met het leed van een compleet volk? Denk je nu werkelijk dat de Palestijnen van begins af aan al met bommen scholen en bussen opgeblazen hebben? Het is van militairen naar burgers verschoven. Eerst word er geprobeerd aandacht voor hun situatie te vragen. Als dat niet lukt, en de toestanden steeds schrijnender worden gaat men naar andere middelen grijpen. Hoe gruwelijk ook, het is wel begrijpelijk. En dat is het beangstigende aan de hele situatie.
De geschiedenis geeft eenieder genoeg reden om te haten, ik heb daar al wat voorbeelden van gegeven. Op dit moment is dat alles gelukkig redelijk gesust, maar als bin laden en ander martelaren, nieuwe reden gaan geven, dan staat de wereld zo weer in brand. En dan zal blijken dat de mensen hier ook vurig kunnen haten, is dat hun bedoeling? Onze haat aanwakkeren om hun haat te begrijpen? Dat is een gevaarlijk spel.
Nee, mensen als bin laden zitten ten eerste geestelijk niet helemaal goed in elkaar. Laat dat duidelijk zijn. Maar het doel van dat soort acties is de Westerse wereld te laten voelen, wat zij al 50 jaar lang voelen. De onderdrukking. De onzekerheid, en meer van de dingen die het leven onleefbaar maken.
Wederom: Ook ik vind het afschuwelijk, maar vanuit hun belevingswereld is het dus compleet begrijpelijk. Kijkend naar het leven dat ze hebben.
Potverdorie, nou draai je de hele boel om. Ik niet, jij zelf zit steeds te beweren dat het daar normaal is en bij de cultuur hoort. Je zit het zelfs half en half te vergoeilijken.
JIJ bent hier degene die alles wat ik zeg opvat als iets dat geld voor de HELE arabische wereld. Hetgeen ik zeg is dat er daar
groepen zijn die op dit soort manieren met problemen omgaan. En stop nu ffs eens een keer met beweren dat ik mezelf tegenspreek. Dat je zelf niet begrijpt wat ik schrijf is niet MIJN fout.
Ik ken die gedachtenwijze wel, maar ik ben geen islamiet. Een vrouw die zich frivool kleedt, lokt de verkrachting zelf uit en is dus een hoer. Ik hoef toch niet als een islamiet te gaan denken omdat islamieten onze gastvrijheid genieten. Je past je aan in het huis van je gastheer, kennen islamieten deze regel niet? Wat moeten wij aan met deze beledigende gedachtenwijze. Moslims die hier wonen moeten maar terug gaan, als ze zich aan onze leefwijze storen. Moslims in het midden oosten hebben over onze levenswijze niets te zeggen.
Leuk dat je nu opeens begint over moslims in Nederland. Jammer voor jou dat het hier niets mee te maken heeft. We hebben het over bepaalde Moslims in het midden oosten. En daar gelden nu eenmaal andere waarden en normen dan hier. Basta
Een schaarsgeklede vrouw hoeft DAAR op net zo weinig begrip te rekenen als een man die zich niet in bedwang kan houden HIER. Knoop dit nu eens goed in je oren.
Ik begrijp de gevoelens, ik begrijp het leed. Tenminste in zoverre een mens het leed dat een ander mee maakt kan begrijpen. Ik leef mee met de vaders en moeders en de kinderen. Voor de puberale zelfmoordenaars heb ik zelfs nog enig gevoel. Maar de rest die die strijd zit te voeren mag van mij doodvallen. Je kunt strijd op een hele hoop manieren voeren, zowel met geweld als zonder geweld. Maar als je deze vorm kies verspeel je alle sympathie. Je kiest het laagste, dan ben je het laagste. Verwacht geen sympathie. In de hele wereld buiten de islam heeft niemand daar enige sympathie voor, ook niet in india, japan of china.
Denk je nu werkelijk dat dit voor hen ook nog maar iets met sympathie te maken heeft? Ze pakken hun tegenstanders nu waar het het hardst pijn doet. En dat is voor hen het enige dat telt. Je noemt nu groepen waar je nog enigzins mee mee kunt leven, maar snap je nu zelf niet dat dit de grote meerderheid van de mensen daar vormt? De mensen waarvoor je nu zelf verklaard begrip te hebben zijn de mensen waarvan je nu al een paar posts lang zegt GEEN begrip te hebben. Wie spreekt zichzelf nu tegen?
Jij schreef Het is logisch dat een volk het niet pikt als zijn of haar nationaliteit afgepakt wordt. En allen zullen daarop reageren op een manier die normaal is voor hun cultuur en gewoonten
De tien geboden zijn duidelijk, je kunt je niet verstoppen achter cultuur of gewoonten. Het ene moment je cultuur volgen als je dat uitkomt en het volgende moment je geloof volgen als dat weer beter uitkomt. Het doden van onschuldigen kun je niet goedpraten en dat blijf jij doen, want wat jij met de ene hand geeft, pak je steeds met de andere weer terug.
nee, Nee, NEE. Ik praat het doden van onschuldigen NIET goed. voor de LAATSTE keer. Het enige dat ik zeg is dat ik begrijp hoe ze tot hun acties gekomen zijn. Niet meer en niet minder. Waarom snappen sommige mensen nu niet dat je het een niet onlosmakelijk verbonden hoeft te zijn met het ander?
Daarnaast zie ik niet in wat het afschilderen van deze mensen als een stelletje schijnheiligen bijdraagt aan de discussie.
Voor de hele mensheid is de boodschap: Als jij onredelijk wil zijn, verwacht dan geen redelijkheid van anderen. Je wilt het jouw aangedane onrecht vergelden met geweld, verwacht dan niets anders terug dan onrecht door geweld. Wil jij recht: vergeldt onrecht met recht, wil jij redelijkheid, beantwoordt onredelijkheid met redelijkheid. En dat is een lange weg, maar het is de enige weg.
Was het maar zo mooi. Helaas reageren mensen enkel op geweld en zien ze vreedzaam protest enkel als mooi meegenomen. Voor de sommige Palestijnen is de tijd van onrecht/geweld bestrijden met recht voorbij. Daarnaast hebben ze daar de mogelijkheden ook niet voor.
Die laatste zin ben ik het vanzelfsprekend mee eens. Dit is natuurlijk iets wat voor iedereen geldt en is eigenlijk niet echt toepasbaar op een conflict van deze omvang.
Wat doe jij als het stormt en de wind waait het dak van je huis en doodt je kinderen. Blijf je je hele leven boos op de storm? Of bouw je een nieuw huis en sticht een nieuw gezin. Dat is wat de palestijnen zich eens af moeten vragen.
Wat doe je als je van het land verdreven word wat je het meest dierbaar is (heilige land) en daarnaast je kinderen vermoord ziet worden door een volk dat gesteund word met wapens en steun uit het westen? Word je dan boos op het westen? Of ga je gezellig door met je leven en leg je jezelf erbij neer?
Probeer voortaan geen vergelijkingen meer te verzinnen voor dit conflict svp. Want de realiteit wijst uit dat ze vaak verre van kloppen.
Als jij durft te beweren dat zij hun geloof daarmee eren, is dat een grove belediging van de Islam. Betekent islam geen vrede? Wat brengt de Islam: oorlog of vrede?
Ik vraag je het nogmaals: Is dit een geloofsoorlog? Dat is namelijk de enige rechtvaardiging in de islam voor een Jihad of vergis ik mij? Maar als dit geen geloofsoorlog is dan is er in de islam geen enkele rechtvaardiging voor deze akties, of wel? Als dit wel een geloofsoorlog is, dan vrees ik het ergste voor deze wereld.
Nee, Islam betekent geen vrede. Islam betekent onderwerping (aan Allah). Daarnaast ervaar iedereen geloof op zijn eigen manier zoals ik al eerder gezegd heb. Voor
sommige mensen daar (En let nu eens op dat sommige) eren ze hiermee wel degelijk hun god. Nu kun je dit onbegrijpelijk of onvoorstelbaar vinden. Maar met die vaststelling alleen krijg je geen inzicht in de oorzaken van deze vete.
Je zou het in zekere zin een geloofsoorlog kunnen noemen. (Islam-Zionisme) hoewel dat misschien een beetje ver doorgetrokken is. Naar mijn weten kan er een Jihad afgeroepen worden als er mede Moslims bedreigd worden. Dit zou tot gevolg moeten hebben dat alle ware moslims ten strijde trekken om de onderdrukker te verslaan. En in zekere zin gebeurt dit dus wel in Israel.
Het is te simpel om er een stempel "geloofsoorlog" op te drukken en dat daarmee de kous af zou zijn.
Nee, je geeft steeds de gevoelens van de palestijnen en de arabische wereld weer. Ik heb je reacties even teruggelezen, Ik heb jou nog geen enkele keer zien verplaatsen in de andere partij.
Ik kom op voor de partij die in de discussie onrecht aangedaan wordt. In dit geval waren dat de Palestijnen maar als jij een fervent voorstander geweest was van de Arabische kant van het verhaal had ik precies het tegenovergestelde gedaan.
Toen ik me voor het eerst in deze discussie mengde probeerde ik duidelijk te maken dat het nodig was je in beide partijen in te leven om zo zicht te krijgen op de problematiek. Gevolg was toen dat er een paar mensen zwaar verontwaardigd waren dat ik het voor zelfmoordterroristen op durfde te nemen.
De rest van de discussie heb ik bijna niets anders gedaan dan uit te leggen dat het vanuit hun oogpunt wel degelijk begrijpelijk is.
Duidelijk?