Zalman trio in stiltemod (inc. ZM80-HP)

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik mijn PC intensief gemod door alle standaard fans te vervangen door superstille Papst fans op 7 V tevens is daarbij de standaard PIV CPU heatsink vervangen door een Zalman CNPS 6500B-Cu en de northbridge sink door een Zalman ZM-NB 32. Nu is daar onlangs de ZM 80-HP aan toegevoegd. Resultaat ? Een PIV-1800 die op zijn dooie gemakkie 2,5 GHz draait in een rustgevende fluisterstilte.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/stiltemod1a.jpg

De CPU wordt koel geblazen door een Papst 4412FGL die via een airduct direct koele omgevingslucht op de Zalman CNPS 6500B-Cu blaast.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/stiltemod2a.jpg

De Radeon 8500 is voorzien van de gloednieuwe Zalman ZM 80-HP die door een 80 mm Papst 8412 N/2GL zijn frisse adem houdt.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/stiltemod5a.jpg

Bij het monteren van de Radeon voorzien van de ZM 80-HP bleek dat de elco's op het mainboard (Asus P4T-E) danig in de weg zitten. Deze grote elco's zitten strak tegen het AGP slot aan en de koelplaat aan de achterkant van de VGA kaart is zo groot dat deze er tegen aan stoot. Het zagen van een gat van 6mm bij 40mm in de onderzijde van de achterste koelplaat bleek afdoende om het geheel toch passend te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit heb je bijzonder mooi afgewerkt en qua prestaties petje af hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Die fanduct van plexiglas is idd erg handig gemaakt.
Nice work

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pope0r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2024
Hm... Erg matig. Op welke klokfrequentie heb je de GPU nu draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51
Nice mod!

Maare hoe zit het met de temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PopeOfTheSubspace schreef op 02 november 2002 @ 00:55:
Hm... Erg matig. Op welke klokfrequentie heb je de GPU nu draaien?
Ik heb deze mod ook niet gedaan om het uiterste uit mijn PC te persen. Het ging mij voornamelijk om de stilte. Ik ben geen gamer. Ik heb de Zalman net gemonteerd en dus ook nog geen tijd gehad om te kijken hoever ik de Radeon kan stressen. Hij staat nu op :

Core : 301,5 Mhz
Mem : 270 Mhz

Verder nog geen gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals eerder gezegd nog geen tijd gehad om de handel flink te lopen stressen. Ik ben nu bezig met een paar normale applicaties als Netscape, Ulead Photostudio en MIrc en mijn CPU temp blijft steken op een schone 27 °C. Ik zal zo eens een koetje aanschoppen. Je hoort het nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

boeiend ook, wat verstaat pope onder matig, lkkr stil ding, boeiend als hij toch lkkr stil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pope0r
Allochtoon schreef op 02 november 2002 @ 01:04:
boeiend ook, wat verstaat pope onder matig, lkkr stil ding, boeiend als hij toch lkkr stil is?
Ik versta alles onder phase-change als matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

PopeOfTheSubspace schreef op 02 november 2002 @ 01:07:
[...]

sjees, voor sommige mensen is het ook nooit goed, phase change is ook niet bedoeld om je pc zo stil mogelijk te maken!
Maarja bepaalde mensen hebben nog niet overal kaas van gegeten.

Mooi gedaan met die plexiglas duct.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

strak >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:08

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ziet er strak uit :)

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt veel op mijn setup over 1 weekje :) Ik heb een Zalman HP50 besteld en ik heb een Zalman 6500A-CU op mijn 1900 CPU (Williamette heet ding...) Loopt stabiel @ 2100 @ temps van 35 idle 39 stressed, met zalman op silend. Verder heb ik op het moment een Zalman heatsink op me VGA die pleur ik straks op me northbrige, aangezien die ook wel een fannetje minder kan gebruiken. Verder moet je van de week maar kijken in me topic hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:z WAT GEEN ZALMAN VOEDING !! :z

nice job :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan ben jij ook bijzonder matig !! :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad geen zalman voeding, ik hem een gewone standaard voeding. Natuurlijk wel de fan er uitgesloopt en vervangen door een stille Papst op 7 volt. Deze werkt als intake zodat samen met de grote 120 mm outtake fan aan de bovenkant van mijn kast er een gezonde flow door mijn voeding loopt en deze toch erg stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de voorkant na (de drives en die fan in de fontjes) echt zeer strak! Ik hou wel van dit soort systemen. Lekker stil en toch snel. Klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nacht lang een koe laten grazen en mijn CPU temp is stabiel blijven steken op een nette 52 °C. Hierbij moet ik eerlijkheidshalve vermelden dat ik de CPU nu op 2,39 GHz heb afgetoerd i.p.v. de 2,5 GHz waarop ik hem eerst had draaien. Ik denk dat het de stabiliteit en levensduur van mijn systeem ernstig te goede kom als ik niet continue het uiterste eruit pers. En daarbij is het snelheidsverschil niet merkbaar.

De GPU temp weet ik niet, ik heb geen sensor op de sink geplakt en voor zover ik weet heeft de Radeon 8500 geen onboard sensor. Ik weet wel dat de temperatuur aan de veilige kant zit omdat ook met een herhaaldelijk draaien van 3DMark2001SE op een GPU-Freq boven de 300 MHz er geen enkel probleem ontstond.

Okee, nog één plaatje dan :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/stiltemod7.jpg

Het heeft iets van een architectonische schoonheid dat triootje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Nu nog zwarte frontjes voor je CD/DVD drivers en het is compleet :)

Heel nette mod trouwens.. Petje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

[...]

lol moet je je eigen website eens bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij het installeren van de heatsink op de Asus P4T-E liep ik dus tegen het volgende probleem aan :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/p4t-e-elco.jpg

Deze twee behoorlijk grote elco's naast het AGP slot zitten dus danig in de weg bij het plaatsen van een Radeon 8500 met ZM 80-HP.

In onderstaande foto heb ik aangegeven welk gedeelte van de heatsink ik heb weggezaagd om het geheel toch passend te krijgen :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/80b-3-hole.gif

Nu past alles naadloos.

Offtopic : Laten we hier geen PopeOfTheSubspace-afzeiktopic van maken. Die gozer stelt gewoon hoge eisen. Zijn goed recht. Laten we het gezegde als gezegd beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adana
  • Laatst online: 15-09 11:39

adana

merzbow, schmerzbow

Goed werk!

Ben wel enigzins verbaasd dat je de zm80hp op de radeon hebt gekregen. Ik dacht namelijk dat dat niet kon, doordat op de radeon 8500 geen bevestigingsgaatjes rond de gpu zitten.

Ik ben dus erg benieuwd hoe je hem er toch op hebt gekregen.
-thermal adhesive?
-stiekum een versie van de 8500 mét gaatjes?

Graag hoor ik hier wat meer over, ik wil zelf namelijk graag die zm80hp op mijn 8500 hebben, dat kleine rotfannetje dat er standaard op zit is nu de enige lawaaibron in mijn pc.

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
adana schreef op 02 november 2002 @ 14:53:
Ben wel enigzins verbaasd dat je de zm80hp op de radeon hebt gekregen. Ik dacht namelijk dat dat niet kon, doordat op de radeon 8500 geen bevestigingsgaatjes rond de gpu zitten.

Ik ben dus erg benieuwd hoe je hem er toch op hebt gekregen.
-thermal adhesive?
-stiekum een versie van de 8500 mét gaatjes?
Mijn Radeon 8500 (Xpertvision) heeft gewoon twee gaatjes. Ik kon dus gewoon de standaard bevestigingsmethode gebruiken. Weet je zeker dat jouw fannetje ook niet met twee clipjes vast zit ?
Graag hoor ik hier wat meer over, ik wil zelf namelijk graag die zm80hp op mijn 8500 hebben, dat kleine rotfannetje dat er standaard op zit is nu de enige lawaaibron in mijn pc.
Dat kleine rotfannetje maakt inderdaad een ongelovelijke herrie. Ik ben blij dat hij eraf is. Tevens koelt dit gewoon een stuk beter; ik haal hogere GPU overclocks. Nadeel is dat nu opeens mijn harde schijven weer boven het geluid van de fans uitkomen...

Trouwens, mijn PC is onderhand behoorlijk zwaar geworden van al dat koper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adana
  • Laatst online: 15-09 11:39

adana

merzbow, schmerzbow

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 15:01:
Mijn Radeon 8500 (Xpertvision) heeft gewoon twee gaatjes. Ik kon dus gewoon de standaard bevestigingsmethode gebruiken. Weet je zeker dat jouw fannetje ook niet met twee clipjes vast zit ?
Bofkont!
Op mijn radeon (een club3D) zitten helaas geen gaatjes, ik vrees dat ik dan toch naar een andere oplossing moet zoeken.
Nadeel is dat nu opeens mijn harde schijven weer boven het geluid van de fans uitkomen...
Ja, tis altijd wat he? ;)
zo kan ik tegenwoordig mijn monitor horen zoemen, 't wordt tijd voor een tft.

Overigens, voor het probleem van de harde schijven kun je op deze site misschien nog wel wat handige tips vinden.
Haha, die van mij ook met die 6500 en al dat loodbitumen dat ik op de panelen van de kast heb geplakt :P

"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is echt SUPERstrak gedaan! echt petje af man! :9~

ik baal alleen van dat ik dat blok niet op mijn Apollo Radeon kan bouwen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Laatst online: 10-02 23:00
adana schreef op 02 november 2002 @ 15:19:
[...]

Ja, tis altijd wat he? ;)
zo kan ik tegenwoordig mijn monitor horen zoemen, 't wordt tijd voor een tft.
He, daar heb ik ook last van :( >> Wie maakt de eerste CRT monitor stilte mod :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet gewoon met 1800Mhz beginnen, en dan opvoeren naar de behoefte van je software. Zo gaat alles weer wat langer mee :)
Je bent geen gamer zie ik, dus 1800Mhz is zat voor alle anderen dingen, denk ik, weet niet wat voor software je allemaal gebruikt :+

Voorderest, thumbs up !

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pierre-oord schreef op 02 november 2002 @ 17:55:
[...]

He, daar heb ik ook last van :( >> Wie maakt de eerste CRT monitor stilte mod :+
ik hoor dus echt geen gezoem van me monitor alleen nog maar een beetje geruis van me pc. al is het bijna niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ni normaal, verkoopte hem ni??????????? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, had ik maar nog geld over om zo'n ding te bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ziet er wel mooi uit...idd een beetje kunstzinnig zoals iemand al zei. :7
* Phaerion Luistert eens naar zijn kast en fronst *

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:01
Heb je trouwens iets aan je HDD's gedaan?
Nadat ik m'n fans allemaal zo stil had dat ik zet niet/nauwelijks meer hoorde bleken beide Maxtors toch wel erg irritant hoog te zoemen |:(
ACPI zet ze nu na 10min op standby, maar da's ook niet echt een oplossing.

[edit]
helemaal vergeten: heel mooi gedaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cochrane schreef op 02 november 2002 @ 19:45:
Heb je trouwens iets aan je HDD's gedaan?.
Mijn HD's zitten in de 5 1/4 " bays achter de 80 mm fan. Ze worden dus op een stille manier koel gehouden, maar verder heb ik geen geluidsisolerende maatregelen genomen. Ze zijn op dit moment inderdaad de sterkste geluidsbron, maar het is niet zo dat het hinderlijk is. Doordat ze in de 5 1/4 "bays hangen kan ik altijd nog een geluidsdempende behuizing er omheen bouwen mocht ik nog van gedachte veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pope0r
Heb je je P-IV nog moeten voltmodden voor die overclock, Bakkei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Netjuhhhsss!!! Ik had het zelf niet beter kunnen doen!

You are free to do as we tell you to

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn de namen van die 2 coolers niet omgedraaid?
Ik zoek ze namelijk ook maar ik raak nu in de war

de 120 mm is toch de 4412FGL
en de 80 mm de 8412 N/2GML

:? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 22:18:
zijn de namen van die 2 coolers niet omgedraaid?
Ik zoek ze namelijk ook maar ik raak nu in de war

de 120 mm is toch de 4412FGL
en de 80 mm de 8412 N/2GML

:? :?
Inderdaad, correct opgemerkt. Op deze pagina van Papst Kan je zien dat de 4000 serie inderdaad 120 mm is. Ik heb de oorspronkelijke tekst van de topic nu gecorrigeerd.

Deze fans heb ik overigens bij Freezing Hardware besteld. Buitengewoon goede ervaringen met dat bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En dan nog een piccie van de standaard rotzooi zoals die uit mijn door Alternate geassembleerde PC is gekomen. (Ruilian Science, Ever-power, Sunon, Intel stock HSF, Asus stock northbridge sink, Ati stock HSF) en de Zalman fan die ik bij mijn CNPS6500B-Cu geleverd kreeg en nooit gebruikt heb; Ik wilde immers ENKEL EN ALLEEN Papst low noise fans. Ik doe het goed, of ik doe het niet !

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/baggerfans.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjiek modje, alleen hoeveel DB? of waar issie mee te vergelijken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 17:29:
sjiek modje, alleen hoeveel DB? of waar issie mee te vergelijken...?
Ik heb geen idee hoeveel dB. Ik beschik niet over een dB meter. Het is in ieder geval erg weinig. Drie voorbeelden :

- Ik ben nu onderhand mijn HD aan het defragmenteren en kan slechts met de grootst mogelijke moeite het geluid van de fans nog horen. En mijn HD is niet echt luidruchtig.

- Ik had nog niet eerder gehoord dat mijn luidsprekers een zacht brommetje hebben

- Toen ik vannacht mijn HP Laserjet aanzette schrok ik me het ape(n)zuur van het donderende geraas dat die fan maakt.

Ik hou me aanbevolen voor suggesties voor een objectief vergelijk. Hoe kunnen we dat aanpakken ? Wat gebruiken we als referentie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

gooi een fan NAAST je zalman heatsink. Als ik er 1 bij doe dan scheelt me dat 8C cpu temps!
ik heb em op een verhoging op me videokaart gezet leunent tegen me mobo en ram :P
de fan die ik gebruikt heb is de 92mm zalman trouwens. de fan die er recht op zit is een 12cm enermax in de zijplaat.
ik haalde vanmiddag tijdens een DivX 29,5C op een XP1700+ (2x 80mm enermax casefans, cpu outtake en HD koeler heb ik verder ook nog in een miditower)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tip. Wellicht dat ik het nog een keer ga proberen. Ik heb die 92mm Zalman met Fanmate immers nog over. Ik vraag me alleen af of het werkelijk zoveel zal uitmaken. Ik blaas nu immers al met een 120mm fan koude lucht direct tussen de blaadjes van de waaier. Heb je wellicht een piccie van jouw setup ter vergelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D
1337

Allemaal papst fannetjes... :9

:9~ Zalman......... mooi spul hé..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 20:01:
Dank voor de tip. Wellicht dat ik het nog een keer ga proberen. Ik heb die 92mm Zalman met Fanmate immers nog over. Ik vraag me alleen af of het werkelijk zoveel zal uitmaken. Ik blaas nu immers al met een 120mm fan koude lucht direct tussen de blaadjes van de waaier. Heb je wellicht een piccie van jouw setup ter vergelijk ?
120mm er recht op en die 92mm (de enige die ik kon missen op dat moment) tegen de rechterkant van de heastink. (links zit outtake fan..)

die fan zie er niet permanent in omdat die zalman fan @ 5V teveel herrie maakt >:)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zal deze zalman op mijn gf2 ti passen??? wie weet dat?? anders bestal ik er 1 bij de ia op laupro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Wel mooi gedaan. Alleen echt stil kun je hem niet krijgen met zoveel fans. (ook al zijn het Papsten) Zelf heb ik een NGL (12dB) op 12v in de voeding, een NGML @ 7v op de cpu en een outake NGL fan die soms aan en soms uit staat. (met fanbus)
Dit samen met een Seagate Barracuda4 en alle fans die dmv van rubberen gummipluggen zijn gemonteerd is ook erg stil :)

tip: Zet de fan zo dicht mogelijk bij de hsf en kijk eens naar een BarracudaV (5) hdd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
pics doen het niet :(

grrrr pics doen t nog steeds niet :(

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plaatjes down?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Plaatjes gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mooi (waarschijnlijk) stil systeem, niet dat het daar mij echt om gaat, maar toch wel mooi.

btw het is de zalman 32J die je hebt, de zalman 32 is namelijk de zwarte, van ander aluminium en andere bevestiging (tis ook omdat ik hem net gekocht heb (en gerevieuwd))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt bakkei , ook voor de link =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da*Rule
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 15:52
Stilte is zalig jah, heb hier ook alleen maar Papst op ca. 5V draaien (Tt fanmate) alleen heb in 2001 een Silverado gekocht en die gebruik ik nog steeds i.p.v. de Zalman koelelementen. Is op 8V ook erg stil :) Alleen jammer van de CD-ROM frontjes, keertje spuiten dan maar? Verder, metname die plexi-airduct, zeer netjes gemod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 16:12:
zal deze zalman op mijn gf2 ti passen??? wie weet dat?? anders bestal ik er 1 bij de ia op laupro
Een kijkje op de pagina van de ZM 50-HP leert ons :

1) GeForce2 GTS/Ultra/Ti, GeForce3 Ti-XXX, GeForce4 Ti-XXXX, and ATI Radeon 8500 level video cards should be coupled with the ZM80-HP model instead.
Matrox Parhelia/Voodoo 5 is not compatible with either of our products.

Dus daaruit kan je afleiden dat hij inderdaad geschikt is om je Geforce 2 Ti te koelen. Het belangrijkste is dat je twee gaatjes bij je GPU hebt zitten. Op dit moment worden die hoogstwaarschijnlijk gebruikt om je huidige sink+fan op zijn plaats te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 13:20:
[...]

Een kijkje op de pagina van de ZM 50-HP leert ons :

1) GeForce2 GTS/Ultra/Ti, GeForce3 Ti-XXX, GeForce4 Ti-XXXX, and ATI Radeon 8500 level video cards should be coupled with the ZM80-HP model instead.
Matrox Parhelia/Voodoo 5 is not compatible with either of our products.

Dus daaruit kan je afleiden dat hij inderdaad geschikt is om je Geforce 2 Ti te koelen. Het belangrijkste is dat je twee gaatjes bij je GPU hebt zitten. Op dit moment worden die hoogstwaarschijnlijk gebruikt om je huidige sink+fan op zijn plaats te houden.
Hier staat dus dat je de ZM80-HP in combinatie met een GF2 Ti moet gebruiken. Inderdaad, héél strak spul, die Zalman koelertjes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb in verband met inbranden net mijn Core Voltage tijdelijk verhoogd naar 1,85 Volt. Na een paar uur een koetje te laten grazen blijfven mijn temps stabiel steken op :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/dashboard.jpg

Deze gegevens lijken mij samen met de wetenschap dat ik straks weer mijn core-voltage omlaag kan schroeven nog redelijk veelbelovend. Ik word nu toch benieuwd hoever ik dit systeem kan gaan pushen. Ik moet alleen even wachten op mijn nieuwe harde schijf, de huidige begint als ik mijn FSB een eindje boven de 133 MHz zet te verzaken. Hij geeft ook op normale snelheden extreem lage benches, dus ik denk dat hij gewoon niet op tijd zijn data paraat heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

54° is toch redelijk hoog hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jupiler schreef op 09 November 2002 @ 17:32:
54° is toch redelijk hoog hoor..
Ik weet, ik weet. Maar dit is maximaal stressed bij een V-Core die een stuk hoger ligt dan wat ik dadelijk ga gebruiken.
In mijn dagelijkse gebruik ligt mijn processorbelasting een stuk lager en zal de temp weer aanzienlijk dalen; dit is alleen voor het inbranden.
En daarbij... Als ik hem processor echt een flinke tijd moet laten werken schakel ik via de baybus de fans gewoon even omhoog naar 12 V. Houdt hij zijn hoofdje toch nog lekker koel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Laatst online: 14:16

star-saber

Ryzen

Balen.
de P4T533c heeft dezelfde indeling als de P4T
dan moet ik ook de zalman vga cooler aanpassen :(
en die was ik net van plan te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En dan bij deze uiteindelijk de definitieve prestaties van het systeem :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/sandra1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/sandra2.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/sandra3.gif

En de temps :

Idle (fans @ 7V) :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/mbm1.gif

Stressed (fans @ 7V) :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/mbm2.gif

Stressed (fans @ 12 V) :

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/mbm3.gif

Ik heb mijn systeem niet boven een FSB van 136 MHz gekregen. Als ik hoger ga krijg ik een keur aan problemen. Waarschijnlijk zou ik mijn chipset beter beter moeten koelen, maar aangezien daar een extra fan voor nodig is ga ik dat niet doen. In alle rust genieten van een overclock van 36 % is ook fijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Even een vraag tussendoor.
die northbridge heatsink.
heb je die vastgemaakt met adhesive?
of kon je die klem gewoon gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGhi
  • Laatst online: 09-09 09:15
He, da's leuk. Dat triootje heb ik ook in mijn kast zitten (zie link in m'n sig)...
Je mod ziet er mooi uit trouwens, netjes gedaan. Wil zelf mijn fans voorin de kast idd ook nog es vervangen door stille exemplaren... :)

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

Verwijderd

star-saber schreef op 13 november 2002 @ 17:16:
Ik heb zonet de Zalman northbridge passive cooler erop gezet. Ik heb een Asus A7V266 mobo en kon gewoon de klemmetjes gebruiken. Wat een werk om die hele mobo er uit te halen :( . (ik ben een noob met hardware) Iedergeval die fan gaat nooit meer aanlopen!!! ;)

Maar het werkt goed tot nu toe, alleen windows xp is trager wanneer ik het inlog scherm voorbij ben, lijkt wel of de os iets zoekt ofzo. Iemand idee wat dit is??
(Misschien vind windows 't niet fijn als alle hardware losgekoppeld wordt??)

Verwijderd

Topicstarter
star-saber schreef op 13 november 2002 @ 17:16:
Helaas kon ik op mijn moederboard (Asus P4T-E) niets anders dan de Thermal Adhesive oplossing gebruiken. De klem die de standaard sink op zijn plaats hield kon ik niet gebruiken voor de Zalman NB32-J. Maar de Thermal Adhesive werkt perfect. Ik weet niet precies hoe goed de warmtegeleidende eigenschappen zijn, maar het zit zo vast als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje over die ZM80-HP. Ik zit met hetzelfde en nogwel ietsje groter probleem, bij mij zitten er 3 geheugenbankjes in de weg.
Gaat dat zagen in die cooler een beetje makkelijk en waarmee heb je het gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 15:01:

Dat kleine rotfannetje maakt inderdaad een ongelovelijke herrie. Ik ben blij dat hij eraf is. Tevens koelt dit gewoon een stuk beter; ik haal hogere GPU overclocks. Nadeel is dat nu opeens mijn harde schijven weer boven het geluid van de fans uitkomen...

Op de originele Build by Ati Radeon 8500 zitten ook geen gaatjes :(

edit:
kom er net achter dat dit al een langere draad is
sorry

[ Voor 0% gewijzigd door SimplyMe op 15-11-2002 17:00 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 16:50:
Even een vraagje over die ZM80-HP. Ik zit met hetzelfde en nogwel ietsje groter probleem, bij mij zitten er 3 geheugenbankjes in de weg.
Gaat dat zagen in die cooler een beetje makkelijk en waarmee heb je het gedaan?
Ik heb het gewoon met een decoupeerzaag gedaan. Ik heb geen dremel (ben niet echt een tweakert). Gewoon het juiste blaadje in de zaag er een hapje uithalen. No prob !

Als je handig bent monteer je de sink eerst even tijdelijk zonder koelpasta. Vervolgens plaats je de videokaart + sink in je slot (voor zover het gaat) en tekent het gedeelte af wat je moet verwijderen. Vervolgens weer demonteren, zagen, schoonmaken (alle zaagsel nauwkeurig verwijderen) en dan definitief monteren met koelpasta.

Je kan de sinks op diverse posities monteren; er zijn meerdere montagegaten. Met een beetje schuiven valt het formaat van het gat dat je moet zagen waarschijnlijk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe doe je het nu als je de zijkant van je kast wilt hebben én je compu aan wilt laten staan ? (ik wil ook een dergelijke mod doen, maar zit hier nog met een probleem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:58:
Hoe doe je het nu als je de zijkant van je kast wilt hebben én je compu aan wilt laten staan ? (ik wil ook een dergelijke mod doen, maar zit hier nog met een probleem.)
Dát is inderdaad een beetje lastig. Ik heb het nog niet nodig gehad. Ik kan mijn dipswitches en jumpers via de andere zijde omzetten.
Mocht het echt nodig zijn om mijn computer zonder linkerzijwand te laten draaien dan kan dat wel eventjes zonder fan; die CNPS-6500 Cu is bijna een kilo dus kan wel eventjes wat warmte absorberen en daarbij heeft hij door zijn waaiervorm een dusdanig groot oppervlak dat hij ook zonder fan ervoor veel warmte aan zijn omgeving afstaat.
Moet de computer langere tijd zonder zijkant draaien dan kan ik altijd nog tijdelijk de standaard 92 mm Zalman-fan in zijn meegeleverde bracket hangen. Dit is in een minuutje gepiept en dan kan de PC weer 24/7 door kachelen, zonder zijkant.

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0212/6500bcu-4b.gif

PS. Mocht je van plan zijn ook je fans in de zijkant te plaatsen dan kan ik je aanraden om net als ik makkelijk losneembare verbindingen in de bekabeling naar je fans te monteren. Ik heb hiervoor de ouderwetse din-luidsprekerpluggen gebruikt. Bijzonder geschikt : Goede verbinding, eenvoudige montage, beveiligd tegen verkeerd om aansluiten, en het belangrijkste : Altijd voorhanden in elk zichzelf respecterend rommellaatje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een CNPS6000 CU, maar ik vind t een beetje link om m een minuut zonder fan te laten lopen. Ik zat te denken om een 2e fan bijv. aan de zijkant van de heatsink te maken (alleen hoe moet ik die bevestigen ??) en dan die via m'n baybus aan te zetten/harder te zetten als de kast open is. Iemand hier nog goede ideeen voor ?

Ohja, DIN , das toch voor van die oude toetsenborden ?? Of zit ik nu helemaal mis ? :D

Ik zal ook nog ff een piccie maken met m'n fan-setup NU en jullie om advies vragen voor verbetering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 22:58:

Ohja, DIN , das toch voor van die oude toetsenborden ?? Of zit ik nu helemaal mis ? :D
Je hebt het mis, je bent in de war met 5-polige din plugggen. Dit zijn din luidspreker pluggen, en dus ook erg geschikt voor het snel demontabel maken van fans :

Afbeeldingslocatie: http://www.ishop.co.uk/ishop/images/923/thumbnail/t_755-432.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ishop.co.uk/ishop/images/923/thumbnail/t_755-615.jpg

Natuurlijk zou je ook 5-polige din pluggen of nagenoeg elke ander type connector dat je hebt liggen kunnen toepassen. Dit vond ik zelf wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

hee de zalman 80HP past hier perfect khoef gelukkig niet te zagen erin :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb gister 1x 4412FGL en 2x 8412 N/2GL binnen gekregen

wat een stilllllte omg zalig
die 120mm blaast ook direct koude lucht op cpu, die 2x 80mm moet ik er nog in maken alleen ik vind dat ze niet echt veel lucht verplaatsen (ook maar 19 cfm) maar tegen deze stilte kan niets op :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 15:36:
heb gister 1x 4412FGL en 2x 8412 N/2GL binnen gekregen
....
maar tegen deze stilte kan niets op :9~
Heb je ze op 12 of 7 Volt draaien ? Op 7 Volt hoor je bijna helemaal niks meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Laatst online: 10-02 23:00
Verwijderd schreef op 09 november 2002 @ 16:00:
Hmm, ik heb in verband met inbranden net mijn Core Voltage tijdelijk verhoogd naar 1,85 Volt.
<KNIP>
ahem, inbranden :? :?
Wordt die beter overclockbaar ofzo daardoor :? :?

Daar heb ik echt nog noooooooooooooooooooooooooooooooooooooit van gehoord. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

pierre-oord schreef op 22 november 2002 @ 18:01:
[...]

daarmeer bedoelt ie dat hij er voor zorgt dat z'n proc gaat 'wennen' aan die voltage, je kan ook niet zomaar je geheugen op 2.90 pleuren ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op 22 November 2002 @ 18:01:
[...]

Inderdaad, daar wordt je processor beter overklokbaar van. Na een tijdje inbranden (ruim een week 100 % stressen op een hoog core-voltage) kan je je V-core weer omlaag zetten en haalt je processor hogere overclocks met een lagere V-Core.
De preciese werking is mij niet geheel duidelijk. Het heeft iets te maken met het feit dat de gates van de FETs die in je processor zitten breder worden door de combinatie van een hoog voltage en hoge frequenties.
Bij mij heeft het in ieder geval er voor gezorgd dat mijn PIV-1800 2466MHz haalt op een V-Core van 1,75 V. Lager dan 1,75 V kan ik niet komen zonder mijn voltmod ongedaan te maken en daar heb ik geen zin.

Er is best veel over dit onderwerp te vinden op GoT (zoeken op inbranden) en veel andere overclockers-fora; zoek, lees & leer !

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 18:53 ]

Pagina: 1