There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
ben benieuwd ... de 2600/333 doet het volgens dat zelfde schema weer wel, en edit:oops foutjeDarkSide schreef op 14 November 2002 @ 22:12:
Ik heb mijn cpu dus niet binnen. Maar ik ga wel kijken. Zie zelf ook geen probleem maar dit zegt iets anders.
Anoniem: 50996

Anoniem: 70218
- Hele bios opnieuw ingesteld (eerst setup defaults) en dan alles in spec zoals het hoort geïnstalleerd (optimal ipv turbo ingesteld).
- Romsip jumper staat op hardware (zou beter moeten zijn voor stabiliteit).
USB ingeschakeld (jumper ingesteld en in bios ingesteld).
- SBlive eruit geknald en gewoon het on-board geluid ingeschakeld.
- Geforce 2mx (elsa gladiac511) op de agp poort (pci poortje zal niet gaan
- Adaptec scsi controller op pci slot 4 (jullie weten wel waarom).
- Enkel netwerkkaart was nog effe een vraagje maar heb maar besloten deze op pci slot 2 te zetten.
- DDR apacer 2700 cl2.5 heb ik op slot 1 gezet.
Hierna begon ik met het instaleren van win2000pro
alles perfect liep als een trein. leek zeer stabiel.
Service pack geinstalleerd en de via 4in1 drivers geïnstalleerd.
directX8.1 geïnstalleerd ------ Kortom alles wat hoort geïnstalleerd

Geen tegenprutelingen alles PERFECT whieeeeeeeeeeeee
na enkele uurtjes werken wou ik me pc'tje afzetten en gaan maffen en ... blue screen
Nota : ik heb na de install de bios settings teruggezet naar turbo settings enkel de cas latency teruggezet naar 2.5 en de divider gezet op 4/5 (Ik koop geen PC2700 voor de fun en em dan op pc2100 zetten...)
zou ik het bord terug omruilen of is er nog 1 ding dat ik kan doen
heb ergens wel de nota gelezen van klondikekit dat de clockgenerator zeer warm wordt, hij rade aan zowieso voor stabiliteitsredenen hier een koelertje op te zetten.
nuja hij clockt zijn geheugen dan wel naar +200mhz
ik zie ook bij het geheugen KINGSTON niet staan, werkt dat reepje van ze wel
deze dus:
KINGSTON PC2700 DRR 333 (Valueram)
turbo afzetten, optimal is genoeg. in de meeste gevallen zorgt turbo alleen voor instabiliteit zeker icm de 4/5 ... wat je wel kan doen is met de hand de geheugen timings omlaag zetten, zoals turbo dat ook doet... dat werkt meestal wel waar turbo het laat liggen, turbo tweakt naast de geheugen latencies nog een groot aantal settings die je niet terug vindt in het bios, waaronder de systeembus(v-link), de AGP,- en PCI busses en nog wat andere chipset registers.Anoniem: 70218 schreef op 15 november 2002 @ 09:46:
Gisteren alles opnieuw ingesteld en windows opnieuw geïnstalleerd.
- Hele bios opnieuw ingesteld (eerst setup defaults) en dan alles in spec zoals het hoort geïnstalleerd (optimal ipv turbo ingesteld).
- Romsip jumper staat op hardware (zou beter moeten zijn voor stabiliteit).
USB ingeschakeld (jumper ingesteld en in bios ingesteld).
- SBlive eruit geknald en gewoon het on-board geluid ingeschakeld.
- Geforce 2mx (elsa gladiac511) op de agp poort (pci poortje zal niet gaan)
- Adaptec scsi controller op pci slot 4 (jullie weten wel waarom).
- Enkel netwerkkaart was nog effe een vraagje maar heb maar besloten deze op pci slot 2 te zetten.
- DDR apacer 2700 cl2.5 heb ik op slot 1 gezet.
Hierna begon ik met het instaleren van win2000pro
alles perfect liep als een trein. leek zeer stabiel.
Service pack geinstalleerd en de via 4in1 drivers geïnstalleerd.
directX8.1 geïnstalleerd ------ Kortom alles wat hoort geïnstalleerd![]()
Geen tegenprutelingen alles PERFECT whieeeeeeeeeeeee![]()
na enkele uurtjes werken wou ik me pc'tje afzetten en gaan maffen en ... blue screen![]()
Nota : ik heb na de install de bios settings teruggezet naar turbo settings enkel de cas latency teruggezet naar 2.5 en de divider gezet op 4/5 (Ik koop geen PC2700 voor de fun en em dan op pc2100 zetten...)
zou ik het bord terug omruilen of is er nog 1 ding dat ik kan doen![]()
heb ergens wel de nota gelezen van klondikekit dat de clockgenerator zeer warm wordt, hij rade aan zowieso voor stabiliteitsredenen hier een koelertje op te zetten.
nuja hij clockt zijn geheugen dan wel naar +200mhz
Ja zo'n koelertje op de ddr-buffer chip (ics93718cf is een ddr buffer, geen clock-pll) kan helpen hoger memspeeds te halen. De clock zelf (ics94228bf) wordt niet zo heet... specs van die twee ic's kan je bekijken @ www.icst.com
edit:
tja romsip op hardware schijnt beter te zijn voor oc-en maar minder qua default snelheid... zelf heb ik 'm op software(default) staan en ik haal 200 fsb zomder probs... de werking van die jumper lijkt meer met memory te maken te hebben dan met de proc, als je gaat testen, je kan met san het verschil merken in memspeed ... vreemde jumper dus... asus zelf is ook niet duidelijk over de werking...
Je zal waarschijnlijk een 1.x kopen, daar de 2.x nog niet algemeen verkrijgbaar is, en er enkel nog non-raid uitvoeringen van te zien zijn geweest ...AMD_er schreef op 15 november 2002 @ 10:37:
misschien domme vraag, maar als ik dit bord morgen (zaterdag) zou kopen welke reviesie heb ik dan de 2.x of de 1.x ?
ik zie ook bij het geheugen KINGSTON niet staan, werkt dat reepje van ze wel![]()
deze dus:
KINGSTON PC2700 DRR 333 (Valueram)
kinston pc2700 zal geen punt zijn maar kan je het best even bij de fabrikant van de reep nakijken.
tazzyTazzy schreef op 15 November 2002 @ 11:12:
Welke versie het is staat op het bord, gewoon even zeuren voor je em koopt dus
tazzy heeft zelf een als een ven de weinigen hier een 2.0... zie picje wat ik eerder postte, van hem afkomstig...
vraagje:
wat geeft san aan bij pci en agp bus speeds als je 166 fsb draait?
ke, maar waar kan ik dat dan vinden, want dan gaat ik daar op letten,Tazzy schreef op 15 November 2002 @ 11:12:
Welke versie het is staat op het bord, gewoon even zeuren voor je em koopt dus
ik heb btw. de versie met Sound, en Raid, heb je daar dan ook een 2.x reviesie van
en wat zijn presies de verschillenen met reviesie 1.x
(kon het niet exact vinden)
http://darkforce.dyndns.org/pics/asus333-2.jpg <-- versie nummer is te zien na "A7V333" bij de pci slots... dat plakkertje 2.00 is het dus... of de 2.0 raid uit is weet ik niet, maar dat zal haat wel... de raid is immers het zelfde bord, maar dan dikker bestuckt ... op de non-raid laat men gewoon chips weg ... dus als er eenmaal basis 2.00 revs gemaakt worden, denk ik dat dat voor de raid ook geldt. het is dus enkel een kwestie van doorstroom, zodra de oude verkocht zijn, en er is nog vraag naar, zal asus wel 2.00's met raid gaan leveren...AMD_er schreef op 15 November 2002 @ 11:21:
[...]
ke, maar waar kan ik dat dan vinden, want dan gaat ik daar op letten,
ik heb btw. de versie met Sound, en Raid, heb je daar dan ook een 2.x reviesie van![]()
en wat zijn presies de verschillenen met reviesie 1.x
(kon het niet exact vinden)
verschillen tussen de rev's worden nooit bekend gemaakt, dus klopt dat je niks kan vinden
Mega bedankt, ik gaat gewoon kijken in die winkel, en dan vragen om de REV 2.xDark schreef op 15 November 2002 @ 11:44:
[...]
http://darkforce.dyndns.org/pics/asus333-2.jpg <-- versie nummer is te zien na "A7V333" bij de pci slots... dat plakkertje 2.00 is het dus... of de 2.0 raid uit is weet ik niet, maar dat zal haat wel... de raid is immers het zelfde bord, maar dan dikker bestuckt ... op de non-raid laat men gewoon chips weg ... dus als er eenmaal basis 2.00 revs gemaakt worden, denk ik dat dat voor de raid ook geldt. het is dus enkel een kwestie van doorstroom, zodra de oude verkocht zijn, en er is nog vraag naar, zal asus wel 2.00's met raid gaan leveren...
verschillen tussen de rev's worden nooit bekend gemaakt, dus klopt dat je niks kan vinden... ik heb zelf aandachtig de foto's ervan bestudeerd, maar kan zo op het oog geen verschil ontdekken, dus geen grote ontwerp wijzigingen oid...
dat is toch default? het is meestal goed om alles default te zetten, of er niet van af te wijken in geval van problemen. Verder wel vreemd hoor, al die probs... cache uitzetten heb ik nooit nodig gehad om win te kunnen installen... weet je zeker dat de rest van je bios wel op default staat? (memory timings, turbo enz.)Anoniem: 50996 schreef op 15 November 2002 @ 01:15:
Ik heb de boel weer enigzins draaien. Moest dus installen zonder cache... Duurde bijna 3 uur om winxp te installen (zei het wel zonder 1 foutmelding). Daarna uiteraard cache weer aangezet. Win Xp draait nu, alleen heel soms krijg ik toch nog een "driver irq not less or equal" fout. Ik heb nu mijn 3com nic op pci slot 5 gedaan. Verder draait alleen de videokaart. De audigy ga ik straks plaatsen op pci slot 4. Ik HOOP dat de meeste problemen nu over zijn. En dat alleen door PNP OS installed op NO te zetten.... TJEEZ..
Dit gaat volgens mij over de temperatuuruitlezing, maar waar zit die jumper? Kan hem niet vindenThermatrip
1-2 ATHLON.DURON
2-3 PALOMINO
Btw, ik heb ook zitten experimenteren met de VID jumpers, en ik heb nu standen tussen de 1.300V en 1.850V ontdekt (zonder overvoltage). Zal binnenkort als ik klaar ben met testen (volgens mij is er nog een 1.100V stand) de complete lijst posten.
Zoiets heb ik nou juist nodig, ben namelijk bang dat het bij iets verkeerd word uitgelezen.E-RIC schreef op 15 November 2002 @ 16:58:
Helemaal rechtsboven op m'n A7V333 (net onder de schroef) staat dit:
[...]
Dit gaat volgens mij over de temperatuuruitlezing, maar waar zit die jumper? Kan hem niet vinden
Btw, ik heb ook zitten experimenteren met de VID jumpers, en ik heb nu standen tussen de 1.300V en 1.850V ontdekt (zonder overvoltage). Zal binnenkort als ik klaar ben met testen (volgens mij is er nog een 1.100V stand) de complete lijst posten.
Volgens een lijstje van een of ander forum wat ik even zogauw niet meer weet kan je met jumpers JP1 en JP2 je geheugen in 4 stappen tussen 2,5 en 2,8 volt laten lopen.
is een overblijfsel van de a7v266 die had die jumper wel... op de a7v333 wordt de cpu auto herkend, en is dat stukje van bord gewoon leeg gelaten...E-RIC schreef op 15 november 2002 @ 16:58:
[...]
Dit gaat volgens mij over de temperatuuruitlezing, maar waar zit die jumper? Kan hem niet vinden
kwestie van proberen... soms help het om het voltage iets te verhogen als een bepaalde frequentie of latency net niet wil, maar het kan ook zijn dat het geheugen juist warmer wordt door het hogere voltage waardoor het nog minder loopt dan voorheen... bij sommige modules kan dus ook het verlagen van het voltage zin hebben maar over het algemeen is de default stand precies goed, en is er geen reden daarvan af te wijken ...Tazzy schreef op 15 November 2002 @ 18:07:
Heeft het verhogen van het geheugen voltage eigenlijk zin?
Volgens een lijstje van een of ander forum wat ik even zogauw niet meer weet kan je met jumpers JP1 en JP2 je geheugen in 4 stappen tussen 2,5 en 2,8 volt laten lopen.
edit:
overigens heb ik op mijn oude 1.02 bordje alles eens doorgemeten en een tabel gepost, dat was ergens in deel I van dit topic... het tabelletje staat hier : http://darkforce.dyndns.org/pics/Vddr-001.jpg
Ik moet mijn mobo terugbrengen.
heb nu alles totaal downclocked zelfs procesor en nog steeds krijg ik Dumps
de ene keer is het irq could not be allocated dan is het een dll van me videokaart die niet meer gevonden wordt...
Heb de latency patches geprobeerd heb alles ondertussen geprobeerd wat er maar te doen valt omruilen die handel dus
Nu waarvoor ik jullie dus lastigval is dus over die romsip
als je gaat kijken bij de Faq bij asus even de link toevoegen : http://www.asus.com/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=80220
komt erop neer dat dit dit enkel voor mensen met unlocked XP's is ...
heeft een iemand van u enige ervaring met het A7V8X denk dat ik dit bord ga ruilen voor zo eentje zonder raid.
Na Xp prof. geinstalleerd te hebben lijkt alles het goed te doen en dan ineens, poef, restart. Als ik in de bios bij Hardware Monitor kijk zie ik de CPU-fan onregelmatig draaien, steeds rond de 4500 alleen dan dus schommelend.
Hoe is het op te lossen, met een bios update? Heb nu versie 1011.
Oja, moederbord is met usb 2.0 en raid. (Raid staat gedisabled op moederbord)
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
klopt die tabel ook voor revisie 1.04? want bij mij stonden die jumpers default anders. en is er een handige volgorde om aan die latencies te prutsen of is het gewoon een kwestie van willekeurig proberen?Dark schreef op 15 november 2002 @ 18:44:
[...]
kwestie van proberen... soms help het om het voltage iets te verhogen als een bepaalde frequentie of latency net niet wil, maar het kan ook zijn dat het geheugen juist warmer wordt door het hogere voltage waardoor het nog minder loopt dan voorheen... bij sommige modules kan dus ook het verlagen van het voltage zin hebben maar over het algemeen is de default stand precies goed, en is er geen reden daarvan af te wijken ...
edit:
overigens heb ik op mijn oude 1.02 bordje alles eens doorgemeten en een tabel gepost, dat was ergens in deel I van dit topic... het tabelletje staat hier : http://darkforce.dyndns.org/pics/Vddr-001.jpg
er zijn een stuk of 5 dingen die je kunt instellen, en tot nu toe heb ik gemerkt dat op turbo stand (alles op 2 en eentje op 5) niet lukt, wat te verwachten is met cl2.5 geheugen, en turbo stand met default timings (2.5-3-3-3-6 ofzoiets) gaat dan weer wel, maar nou weet ik niet waar ik beginnen moet met uitproberen, behalve dan dat die 2.5 waarschijnlijk niet lager kan
verder nog, geeft die sensor nou de juiste temperatuur aan of moet ik er 20 graden bij optellen? (er staat zoiets in de FAQ), want dan is ie toch wel alarmerend heet (65 graden volgens sandra of asus probe, met bios 1015)
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB
bij 1.04 staan de jumpers idd default op jp1:1-2, jp2:1-2. ik ga ervanuit dat het verder het zelfde is, maar heb het niet nagemeten op een rev 1.04Schaapje_BlaaT schreef op 16 November 2002 @ 01:35:
[...]
klopt die tabel ook voor revisie 1.04? want bij mij stonden die jumpers default anders. en is er een handige volgorde om aan die latencies te prutsen of is het gewoon een kwestie van willekeurig proberen?
er zijn een stuk of 5 dingen die je kunt instellen, en tot nu toe heb ik gemerkt dat op turbo stand (alles op 2 en eentje op 5) niet lukt, wat te verwachten is met cl2.5 geheugen, en turbo stand met default timings (2.5-3-3-3-6 ofzoiets) gaat dan weer wel, maar nou weet ik niet waar ik beginnen moet met uitproberen, behalve dan dat die 2.5 waarschijnlijk niet lager kan
verder nog, geeft die sensor nou de juiste temperatuur aan of moet ik er 20 graden bij optellen? (er staat zoiets in de FAQ), want dan is ie toch wel alarmerend heet (65 graden volgens sandra of asus probe, met bios 1015)
edit: voor de diegenen die het zelf na willen meten
meting kan je doen aan dim_vdd voltage en dim_vddq voltage, direct op een geladen ram-slot, aan pin 54(VDDQ, de 2e naar beneden vanaf de key aan de proc kant), pin 85(VDD, de 8ste omhoog vanaf de onderkant aan de proc kant) en pin 89(VSS_gnd, de 4de omhoog vanaf de onderkant aan de proc kant) ik gebruikte als probe een draadje uit een flatcable waarvan het eind 1cm gestript, vertind en dubbelgevouwen in een "V" vorm mooi in de sleufjes op het memory slot paste.
(plaatje: http://darkforce.dyndns.org/pics/test.jpg http://darkforce.dyndns.org/pics/ddr-tst.jpg)
ja het best kan je beginnen de die "active to precharge delay[5-6]", dan de 1t cmd rate, en vervolgens van onder naar boven latencies verhogen, uiteraard blijft het een kwestie van proberen ook, want 2-3-2-5-1cmd kan natuurlijk ook. die ene 5 heeft niks met cas 2.5 te maken hoor, cas 2.5 refereert aan de CAS latency het eerste/bovenste getal, CAS heeft de grootste invloed op de prestatie. Je kan dus kiezen cas 2 of cas 2,5 ... als je cas 2.5 geheugen op cas 2 gaat draaien draait het out-of-spec, en kun je instabiliteit verwachten.
die sensor, dat zijn er 3 op dit bord voor de cpu alleen, 1) ondie xp-diode, 2) socket temp, 3) estimated ondie temp. alleen asus-probe en mbm kunnen de ondie diode uitlezen, san pakt geloof ik de socket temp. De temp van die ondie diode kan vrij snel fluctueren, dus dat je in bios wat anders ziet dan in windows is vrij normaal. Bij die ondie diode hoef je dus geen 20 graden op te tellen of af te trekken, gewoon uitgaan van die waarde... uiteraard betreft het geen ge-eikte thermometer, maar een paar graad verhoging/verlaging geeft ie natuurlijk toch wel goed aan...
Anoniem: 70578
Grtz
Anoniem: 70578
En ik wil niet lullig doen maar je bent hier pas 4 posts en je hebt meteen 2 probs gepost waarvan 1 flame , ik wil je vriendelijk vragen om dat niet te doen ....
[probleem analyse modus]
Welke bios versie heb je ?
[/probleem analyse modus]
thx voor de info, ik zal es aan die geheugen instellingen prutsenDark schreef op 16 November 2002 @ 11:45:
[...]
bij 1.04 staan de jumpers idd default op jp1:1-2, jp2:1-2. ik ga ervanuit dat het verder het zelfde is, maar heb het niet nagemeten op een rev 1.04
edit: voor de diegenen die het zelf na willen meten
meting kan je doen aan dim_vdd voltage en dim_vddq voltage, direct op een geladen ram-slot, aan pin 54(VDDQ, de 2e naar beneden vanaf de key aan de proc kant), pin 85(VDD, de 8ste omhoog vanaf de onderkant aan de proc kant) en pin 89(VSS_gnd, de 4de omhoog vanaf de onderkant aan de proc kant) ik gebruikte als probe een draadje uit een flatcable waarvan het eind 1cm gestript, vertind en dubbelgevouwen in een "V" vorm mooi in de sleufjes op het memory slot paste.
(plaatje: http://darkforce.dyndns.org/pics/test.jpg http://darkforce.dyndns.org/pics/ddr-tst.jpg)
ja het best kan je beginnen de die "active to precharge delay[5-6]", dan de 1t cmd rate, en vervolgens van onder naar boven latencies verhogen, uiteraard blijft het een kwestie van proberen ook, want 2-3-2-5-1cmd kan natuurlijk ook. die ene 5 heeft niks met cas 2.5 te maken hoor, cas 2.5 refereert aan de CAS latency het eerste/bovenste getal, CAS heeft de grootste invloed op de prestatie. Je kan dus kiezen cas 2 of cas 2,5 ... als je cas 2.5 geheugen op cas 2 gaat draaien draait het out-of-spec, en kun je instabiliteit verwachten.
die sensor, dat zijn er 3 op dit bord voor de cpu alleen, 1) ondie xp-diode, 2) socket temp, 3) estimated ondie temp. alleen asus-probe en mbm kunnen de ondie diode uitlezen, san pakt geloof ik de socket temp. De temp van die ondie diode kan vrij snel fluctueren, dus dat je in bios wat anders ziet dan in windows is vrij normaal. Bij die ondie diode hoef je dus geen 20 graden op te tellen of af te trekken, gewoon uitgaan van die waarde... uiteraard betreft het geen ge-eikte thermometer, maar een paar graad verhoging/verlaging geeft ie natuurlijk toch wel goed aan...
dat die laatste 5 nix met cas 2.5 te maken heeft weet ik, ik bedoel dus dat het eerste getal maar beter op 2.5 kan blijven staan volgens mij, de rest zal ik eens tweaken in de volgorde die jij aangaf. Als die jumpers gewoon hetzelfde zijn dan staat dus het voltage bij mij default lager dan op een rev 1.02, maar die laat ik voorlopig maar staan want ik wil mijn dure geheugen liever niet mollen, in principe is die PC snel genoeg, hoewel het ding natuurlijk niet minder dan optimaal moet draaien
en sandra gaf dezelfde waarden voor de temperatuur als Asus probe, maar als dat redelijk klopt dan zal het wel goed zitten, de computer is ook dermate stabiel dat het er niet op lijkt dat ie te heet wordt, ook in de bios komt de temp. ongeveer overeen met die van asus probe en sandra, hoewel meestal iets lager komt dat eerder omdat ie dan even tijd gehad heeft om af te koelen, nadat ik een herstart had gedaan
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB
Anoniem: 41252
Precies hetzelfde had ik met het bord toen ik voor een collega een comp in elkaar zette.Anoniem: 70578 schreef op 16 November 2002 @ 22:00:
hmm nu heb ik bordje paar uur en ding probeert nu al muh proc te killen.. bios geeft aan vcore van 1.750.. en proggie's zoals speedfan en asus probe geeft vcore van 1.85 aan... kan niet lager zetten in bios.. cpu nu al 50 graden.. maandag bordje meteen terug en back to GigaByte bordje .. nooit problemen mee gehad.. dit is mijn 2e asus bordje en niks als problemenik ruil hem om tegen deze : GigaByte GA-7VAXP dat is tenminste vet mobo grtz en laatste msg van mij
Bij installeren van winxp boooooem reboot foutmeldingen,noem maar op,totdat ik de post van dark zag over de jumper instellingen van jp1 en jp2 dus op 1-2 en 2-3 gezet en raad eens geen problemen meer super stabiel en draait als een tierelier
Anoniem: 53464
kan je dan onder de 1.750v in je bios kiezen of gaat dat alleen maar handmatig ?? en hoe heb je dat dan gedaan?(als het in de bios gaat)E-RIC schreef op 15 November 2002 @ 16:58:
[...]
Zou het zo kunnen zijn dat door verkeerde jumperinstellingen WINXP heel slecht draait omdat mijn HDD (maxtor D740X) te hard bezig is?Anoniem: 41252 schreef op 17 November 2002 @ 14:12:
[...]
Precies hetzelfde had ik met het bord toen ik voor een collega een comp in elkaar zette.
Bij installeren van winxp boooooem reboot foutmeldingen,noem maar op,totdat ik de post van dark zag over de jumper instellingen van jp1 en jp2 dus op 1-2 en 2-3 gezet en raad eens geen problemen meer super stabiel en draait als een tierelier
Anoniem: 70916
ik was NOLF aan het spelen en opeens start mijn systeem opnieuw op
kijk ik in de bios zie ik dat m'n cpu temperatuur ergens in de 70 graden is
toen de boel afgekoeld was heb ik asus probe geinstalleerd en daar zie ik dat m'n processor temperatuur 45 graden is (bios 63 graden)
dat is bijna 20(!!!) graden verschil
wat is nou de goede temperatuur?
moet en kan ik COP op de een of andere manier uitzetten of is dat niet verstandig?
de koeler van mn proc doet het gewoon nog
dit zijn mijn specs:
amd athlon xp 2k+
512 mb ddr ram (pc2100)
asus a7v333 (bios v. 1015)
en de rest is niet interessant
plz HELP!
als je em op CS (Cable Select) jumpert en je gebruikt 80 pins kabels, dan kan er weinig mis gaan... master/slave komt dan vanzelf goed aan de hand van de plaats op de kabel (midden=slave/einde=master) .DTC_marijn schreef op 17 November 2002 @ 14:53:
[...]
Zou het zo kunnen zijn dat door verkeerde jumperinstellingen WINXP heel slecht draait omdat mijn HDD (maxtor D740X) te hard bezig is?
Rest staat zeker wel op default. Voor het installeren van Win XP bios nog terug gezet naar setup defaults. Ik kreeg een tip van iemand om de core voltage te checken, en eventueel bij te stellen. Nu ga ik liever niet mijn cooler van de cpu afhalen. (1 x erop doen was al genoeg stress voor mijn cpu, die dingen zitten tegenwoordig zo strak). Weet iemand of dat mijn probleem (dat windows soms helemaal bevriest) verhelpt? Ik moet nu dus alleen nog ff de core voltage opzoeken van de AMD Athlon XP 2200+. Weet iemand die toevallig uit zijn hoofd? (scheelt mij weer zoeken)Dark schreef op 15 November 2002 @ 13:12:
[...]
dat is toch default? het is meestal goed om alles default te zetten, of er niet van af te wijken in geval van problemen. Verder wel vreemd hoor, al die probs... cache uitzetten heb ik nooit nodig gehad om win te kunnen installen... weet je zeker dat de rest van je bios wel op default staat? (memory timings, turbo enz.)
de 2200+ doet het op 1.65v...Anoniem: 50996 schreef op 17 November 2002 @ 20:09:
[...]
Rest staat zeker wel op default. Voor het installeren van Win XP bios nog terug gezet naar setup defaults. Ik kreeg een tip van iemand om de core voltage te checken, en eventueel bij te stellen. Nu ga ik liever niet mijn cooler van de cpu afhalen. (1 x erop doen was al genoeg stress voor mijn cpu, die dingen zitten tegenwoordig zo strak). Weet iemand of dat mijn probleem (dat windows soms helemaal bevriest) verhelpt? Ik moet nu dus alleen nog ff de core voltage opzoeken van de AMD Athlon XP 2200+. Weet iemand die toevallig uit zijn hoofd? (scheelt mij weer zoeken)
cooler re-seaten kan zelfs bij ervaren tweakers enkele graden verschil per keer geven, hoe raar het ook moge klinken, mijn ervaring is hoe duurder/vlakker de koeler hoe nauwer luistert de plaatsing ... keertje goed schoonmaken / herplaatsen kan meestal echt geen kwaad...
een strakke lastige clip is vervelend, maar er zijn zat koelers die b.v. op de 4 gaten geschroefd worden, en die echt met heel weinig risico voor de core te plaatsen/verwijderen zijn, of met een degelijke hanteerbare clip of hefboompje ... dus misschien had je iets beter op het bevestigings systeem moeten letten bij de aanschaf v/d cooler...
first postAnoniem: 70916 schreef op 17 november 2002 @ 15:59:
Hoi, ik heb een probleem met mijn A7v333 moederbord
ik was NOLF aan het spelen en opeens start mijn systeem opnieuw op
kijk ik in de bios zie ik dat m'n cpu temperatuur ergens in de 70 graden is
toen de boel afgekoeld was heb ik asus probe geinstalleerd en daar zie ik dat m'n processor temperatuur 45 graden is (bios 63 graden)
dat is bijna 20(!!!) graden verschil
wat is nou de goede temperatuur?
moet en kan ik COP op de een of andere manier uitzetten of is dat niet verstandig?
de koeler van mn proc doet het gewoon nog
dit zijn mijn specs:
amd athlon xp 2k+
512 mb ddr ram (pc2100)
asus a7v333 (bios v. 1015)
en de rest is niet interessant
plz HELP!
Welkom op GOT/PMG, het is aan te raden je eerst een beetje in te lezen voor je met vragen komt (de faq's en regels), omdat anders niemand geneigd zal zijn er een antwoord op te geven. Verder is je vraag is ook zo algemeen dat ik denk dat het antwoord wel met een beetje zoeken te vinden is, want de cpu temp is al heel vaak aan de orde geweest. Met een beetje geluk vindt je met zoeken dus zo vraag + bijbehorend antwoord.
De 1 draait op een core voltage van 1.60V en de andere op 1.65V. Nu weet ik niet welke versie ik heb, maar het is (voor zover ik kan zien) op dit moederbord niet mogelijk om de core voltage te verlagen naar 1.60V. Heeft iemand anders ervaring op dit gebied??
Ik had problemen met regematige crashes.
het bleek een samenloop te zijn.
ik post dit even om enkele dingen recht te zetten
- Ik heb de bios opnieuw geflashd en daarna gereset (defaults loaded)
alsook staan nu mijn settings zoals ze horen (maw ik hoef niet meer te underclocken
- Mijn videokaart drivers blijken dus ook een probleem te geven.
de laatste drivers van elsa doen het dus niet goed.
Na het installeren van de laatste detonator drivers lijkt het probleem opgelost(nuja hij heeft gisteren toch al 5 uur heavy duty kunnen doorlopen).
alsook staan nu mijn settings zoals ze horen (maw ik hoef niet meer te underclocken
- Alsook MOET ik de pci latency patch installeren, anders lukt het me niet om een cd te rippen/copieren
Hierbij moet ik vermelden dat de 0.20 beta bij mij onstabiel werkt

maar met een vervelend bijeffect. (dit bij beide patch versies)
Dit bijefect is dat mijn hardeschijf in sandra trager is (nu als ik gewoon werk merk ik het verschil eigenlijk niet), dit is toch een verschil van 23000 met patch en 29000 zonder is wel groot vind ik.
Heeft hier nog iemand problemen mee ? want ik dacht dat het met patch juist sneller zou moeten gaan.
Kan wel maar 1 ding concluderen.
als een gewone gebruiker (lees niet tweaker/forum bezoeker) deze problemen krijgt dan krijgt ie dat niet opgelost, vind dit daarom een minder geslaagd bord van asus, ik ben echter een asus fan/freak/snob (bekijk hoe je het wil).
Mijn volgende bord zal dus waarschijnlijk toch weer een asus zijn.
wat gebeurt er dan als je zonder patch files kopieert? van welke controller naar welke ?
29000 is een redelijke score voor een single disk, of gebruikte je raid?
tja die patches zijn er in vele (beta) versies, en niet elke versie is even geschikt voor de a7v333, bovendien heeft die patch op non raid systemen weinig invloed dacht ik, tenzij je een soundblaster hebt.
als je clean de raid(of ander seccundaire conroller) performance wilt tweaken lees je dit ff ... http://darkforce.dyndns.org/Html/raidscore.html
Ik werk met 2 hd's (non raid raid controler staat zelfs uitgeschakeld) de maindisk is een IBM 120GXP (van 80gb)Dark schreef op 18 November 2002 @ 13:25:
Masshu :
wat gebeurt er dan als je zonder patch files kopieert? van welke controller naar welke ?
29000 is een redelijke score voor een single disk, of gebruikte je raid?
tja die patches zijn er in vele (beta) versies, en niet elke versie is even geschikt voor de a7v333, bovendien heeft die patch op non raid systemen weinig invloed dacht ik, tenzij je een soundblaster hebt.
als je clean de raid(of ander seccundaire conroller) performance wilt tweaken lees je dit ff ... http://darkforce.dyndns.org/Html/raidscore.html
de 2de hd is er eentje waar ik me images op zet (voor daemon ik wissel niet graag continue cd'tjes) dit is ook een ibm maar dan maar 20GB en 5200 toeren.
als ik zonder de patch werk dan werken bv. sommige images die ik van mijn plextor (scsi) rip naar mijn image drive niet, hij geeft aan dat deze succesvol zijn aangemaakt. totdat je deze mount dan blijkt deze niet te werken (unreadable files ...). met de patch heeft ie dit probleem niet.
de hd haalt echter (met de patch) een aanzienlijk lagere score in sandra
dus ik kan kiezen tussen stabiliteit en performance

Ik wil dus performance EN stabiliteit
de bedoeling van deze rig is dat ik binnen een maandje nog een 2de schijf van 80 gb (dezelfde als mijn huidige) erin pleur, en er een raid config van maak (alhoewel ik eraan denk om een apparte raidcontroller aan te schaffen.
alsook nog wat meer geheugen (momenteel nog 256 pc2700 apacer cas2.5)
en een nieuwe cd-rw (voor een game en internet pc heb je geen scsi brander nodig).
Anoniem: 69295
Ik heb een frontje met USB en kabels alleen staat er op de kabels iets anders, voor de connector omschrijving dan in de manual van mijn MOBO, dus nu weet ik niet welk stekkertje aan de kabel op welk pinnetje op de MOBO moet.
ik heb een Thermaltake kast (XaserII 6000) waarbij het frontje word geleverd.
weet iemand een site of andere info om dit probleem op te lossen?
edit:
toch gek dat je op default stand errors krijgt, is het niet dat je mem b.v. op turbo staat, of op te lage latencies?
BIOS FILE: BOOT BLOCK
CONTINUE FLASH/UPDATE Y/N
Ik schrok van dat boot block gedeelte, dus kheb me flash niet doorgezet, da durfde ik ff niet
Heb ik hier goed aangedaan? Of kan dit geen kwaad? Ik wil niet met een verneukt bord komen te zitten, daar is dit bordje me veel te dierbaar voor
I pitty the fools who took my game-station.....
Anoniem: 56900
denk van wel, ik kreeg een blauw scherm bij het opstarten van windows, turbo aanzetten en dan handmatig de geheugen timings op de oude waarden zetten hielp welAnoniem: 56900 schreef op 18 November 2002 @ 19:02:
Kan trouwens ook niet op turbo zetten in BIOS dan krijg ik zwart beeld. Dit ligt toch aan het geheugen?
maar ik weet zo niet wat turbo verder doet, en of ik niet beter turbo uit kan zetten en die geheugen waarden sneller
het leverde in elk geval slechts 150 3dmarks op
Zit je compu/scherm op een geaard stopcontact? Zo niet probeer dat is. Ik had 2 dagen geleden precies hetzelfde probleem. Nu met een geaard stopcontact heb ik geen problemen meerAnoniem: 56900 schreef op 18 November 2002 @ 19:01:
Ik nu dat me beeld een beetje upfucked, kleuren gaan helemaal door elkaar. Dit kan niet door drivers komen omdat ik het beeld al vaag deed toen ik xp aan het installereen (me harddisk is toen helemaal geformateerd geweest). Volgens mij komt dit door bios 1014 (final). Kweet natuurlijk niet zeker......heb er sinds kort last van en ik heb 1014 er al een tijdje opstaan. Iemand raad?
Dan heb ik zeker een mazzel boardje, want m'n FSB draait nu op 190. Dus die 2800+ zal er tzt dan wel in komenDark schreef op 03 november 2002 @ 10:49:
Marco: De a7v333 (rev 1.0x) kan de 166mhz fsb cpu's niet officieel ondersteunen, omdat de agp-divider op dit bord vast zit op 1/2 de fsb (boven de 120 FSB). Op 166 Mhz FSB geeft dat al 83 Mhz. AGP, dat is al een eind out-of-spec...
qua bios is het zo dat alle fixes steeds meegenomen worden naar de volgende bios ook, dus wat er in 1013 gefixt is, zit ook in 1014 enzo...
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dark, heb je de onboard sound ook al eens vergeleken met een SB Live? Ik stel hoge eisen aan het geluid omdat ik veel met video en tapes doe, dus zoek ik het beste geluid. En aangezien ik kan kiezen tussen onboard en SB Live zou een vergelijk heel welkom zijn.Dark schreef op 12 November 2002 @ 19:14:
ja die onboard sound is heel aardig voor gamen, idd, surround gaming werkt ...
ik heb laatst eens met rightmark audio analyzer getest hoe de opname weergave eigenschappen zijn, maar dat viel me wel tegen vergeleken met een hercules gtxp... mijn rmaa resultaten
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Zelf gedaan, of laten doen ? Ik heb zelf de xp2100+ die op diezelfde manier unlocked moet worden. Maar ik vind geen echte goede guide ervoor. Er zijn er maar een paar, maar die spreken elkaar een beetje tegen. Kan ik je eventueel hierover mailen ?
Systeem Specificaties Workstation Systeem Specificatie Toshiba Portege M200
Systeem Specificaties Workstation Systeem Specificatie Toshiba Portege M200
Met rmaa kan je toch zelf eens de SbLive testen, als je 'm hebt, en met mijn resultaten vergelijken? Ik bezit die niet dus voor mij is het lastigMicrokid schreef op 19 November 2002 @ 11:18:
[...]
Dark, heb je de onboard sound ook al eens vergeleken met een SB Live? Ik stel hoge eisen aan het geluid omdat ik veel met video en tapes doe, dus zoek ik het beste geluid. En aangezien ik kan kiezen tussen onboard en SB Live zou een vergelijk heel welkom zijn.
Ik neem aan dat de SbLive ook wel beter zal zijn hoor, en vergelijkbaar is met de hercules gtxp die ik wel getest heb...
edit:
http://darkforce.dyndns.org/html/rmaa.html is een paginatje met screenshotjes van de rmaa resultaten...
Hoe kan ik het beste mijn MOBO instellen ik wil eigenlijk niet overklokken stel namelijk voor dat de fabriekant er achter komt
Maar hoe kan ik mijn instellingen verbeteren.
En hoe zit dat nou in elkaar met dat jumperfree modus?!!
XP2200 unlock via simpel draadje!Drake3 schreef op 19 November 2002 @ 15:57:
Microkid......hoe heb je jouw xp2200+ unlocked ?
Zelf gedaan, of laten doen ? Ik heb zelf de xp2100+ die op diezelfde manier unlocked moet worden. Maar ik vind geen echte goede guide ervoor. Er zijn er maar een paar, maar die spreken elkaar een beetje tegen. Kan ik je eventueel hierover mailen ?
Ik krijg nog steeds IRQ not less or equal fouten. Alhoewel ik de fout wel minder krijg dan in het begin is ie echter ver van verdwenen. Zolang ik maar een beetje internet of wat opzoek op mijn harddisk is het goed. Spelletje spelen is direct crash. Ik heb voor al mijn hardware componenten de laatste drivers gedownload. (via4in1, nieuwste drivers voor Asus v8440 deluxe en de juiste drivers voor de audigy.) PNP OS al in het begin op NO gezet. Ik wordt er zo onderhand helemaal krankmejorum van. Ik ga morgen bellen met de leverancier of ze eventueel een andere kunnen sturen of een ander type. Weet iemand een type moederbord van Asus wat wel goed past bij mijn specs?
Specs:
Asus A7V333 (bios 1015)
AMD Athlon XP 2200+ (molex cooler)
512 MB Samsung 2700 Ram (2 x 256 mb)
Maxtor 80 GB Liquid
Asus V8440 Deluxe (Ti4400) 128 MB
Soundblaster Audigy Platinum Ex
Samsung SD 616 DVD
Samsung SW240 (40 x brander)
3Com Nic
Eeeh, een A7V333 wellichtAnoniem: 50996 schreef op 20 november 2002 @ 00:28:
Ik heb gisteren de laatste optie uitgevoerd die ik kon bedenken om mijn probleem te verhelpen namelijk de onboard firewire uitschakelen (jumper). Het mocht helaas niet baten...
Ik krijg nog steeds IRQ not less or equal fouten. Alhoewel ik de fout wel minder krijg dan in het begin is ie echter ver van verdwenen. Zolang ik maar een beetje internet of wat opzoek op mijn harddisk is het goed. Spelletje spelen is direct crash. Ik heb voor al mijn hardware componenten de laatste drivers gedownload. (via4in1, nieuwste drivers voor Asus v8440 deluxe en de juiste drivers voor de audigy.) PNP OS al in het begin op NO gezet. Ik wordt er zo onderhand helemaal krankmejorum van. Ik ga morgen bellen met de leverancier of ze eventueel een andere kunnen sturen of een ander type. Weet iemand een type moederbord van Asus wat wel goed past bij mijn specs?
Specs:
Asus A7V333 (bios 1015)
AMD Athlon XP 2200+ (molex cooler)
512 MB Samsung 2700 Ram (2 x 256 mb)
Maxtor 80 GB Liquid
Asus V8440 Deluxe (Ti4400) 128 MB
Soundblaster Audigy Platinum Ex
Samsung SD 616 DVD
Samsung SW240 (40 x brander)
3Com Nic
Maaruh, ik zie net dat je een Ti4400 hebt. Ik meen op internet gelezen te hebben dat daar wat issues bij waren op een A7V333. Wellicht kan je eens een andere videokaart proberen?
misschien is je mobo stuk ofzo, ik neem aan dat je al eens geprobeerd hebt met alleen het mobo en de videokaart erin, en als ie dan nog problemen geeft dan zal er wel iets stuk zijn ofzo
Nee ik ga geen andere videokaart proberen, die ik heb vind ik te mooi.Microkid schreef op 20 november 2002 @ 08:30:
[...]
Eeeh, een A7V333 wellicht? Zie mijn specs, die zijn nagenoeg identiek, en het loopt als een zonnetje. Nog nooit een BSOS gehad, en rete stabiel op FSB 190.
Maaruh, ik zie net dat je een Ti4400 hebt. Ik meen op internet gelezen te hebben dat daar wat issues bij waren op een A7V333. Wellicht kan je eens een andere videokaart proberen?
Dan liever ander moederbord...
Moederbord + CPU + geheugen zijn sinds vandaag in de richting van de leverancier vertrokken. Ze gaan daar kijken wat er nu precies aan de hand is. Dus ik wacht met smart op de uitkomst.Schaapje_BlaaT schreef op 20 November 2002 @ 09:37:
Asus A7V333 en Ti4400 hoeft geen probleem te zijn hoor, bij mij doet ie het prima, met alle settings op default was het meteen goed.
misschien is je mobo stuk ofzo, ik neem aan dat je al eens geprobeerd hebt met alleen het mobo en de videokaart erin, en als ie dan nog problemen geeft dan zal er wel iets stuk zijn ofzo
Anoniem: 54991
en heeft iemand inmiddels al eens een fsb166 processor op dit mobo geprobeerd?
Anoniem: 56900
Hoezo heeft een geaard stopcontact ermee te maken?HolyCorn schreef op 19 November 2002 @ 10:02:
[...]
Zit je compu/scherm op een geaard stopcontact? Zo niet probeer dat is. Ik had 2 dagen geleden precies hetzelfde probleem. Nu met een geaard stopcontact heb ik geen problemen meer
Je hoort wel is vaker dat er rare dingen kunnen gebeuren als je een compu op een niet-geaard stopcontact aansluit, Heb je dit geprobeerd, of zit je al op een geaard stopcontact?Anoniem: 56900 schreef op 21 November 2002 @ 18:55:
[...]
Hoezo heeft een geaard stopcontact ermee te maken?
Nee, geen FSB166 processor, maar mijn XP2200 loopt op 10.5x190, dus die 166 haalt ie makkelijkSchaapje_BlaaT schreef op 21 November 2002 @ 11:31:
volgens mij moet je dat zelf CPU multiplier instellen ergens enablen, misschien dat ie hem dan terugzet als je het niet enabled hebt?
en heeft iemand inmiddels al eens een fsb166 processor op dit mobo geprobeerd?