Er lopen geen rare processen die systeembronnen vreten op het moment van afsluiten, dus een driver kan idd dwarsliggen. Het vreemde is alleen dat ik dezelfde drivers gebruik als bij m'n oude moederbord (A7V266-EX). Het enige verschil is de RAID1.KonradV schreef op 30 april 2003 @ 09:52:
Digital_Blonde,
heb je al eens gekeken welke processen er "lopen" op het moment van afsluiten (en vlak erna) met Taakbeheer en/of Systeemmonitor? Als er geen proces loopt dat veel resources gebruikt, kan het ook zo zijn dat er een driver een probleem oplevert, dwz de driver verwacht een bepaalde status bij het afsluiten, en die wordt niet bereikt. Vaak gaat het om de video-driver of de sound-driver (als je een geluidskaart gebruikt ipv de on-board sound). Download dan een recentere driver, em probeer of het afsluiten dan wel sneller gaat.
Je draait "RAID 1 met 2 WD 80Gb schijfjes". Dat wil zeggen "Drive Mirroring", je twee schijven zijn copieën van elkaar (zie de A7V333 manual pag 86-90). Ik denk dat je eigenlijk "Drive Spanning" ofwel "Striping" (RAID-0) had bedoeld om te gebruiken, dan neemt de snelheid van de schijven met 60-90% toe t.o.v. een enkele schijf. Dan kan ik me de "34Mb/s read" die je hebt, wel voorstellen. Dat is de snelheid van een enkele schijf, en geen twee in RAID-0. Ik bedenk me net dat het Mirroring-proces ook wel eens capaciteit kan gebruiken, zeker als de copieer-proces bij het afsluiten nog even voltooid moet worden.
IK hoop dat je wat aan deze tips hebt.
Overigens is het zo dat RAID0 en 1 niet verschillen in leessnelheid, alleen in schrijfsnelheid. Ik heb bewust gekozen voor RAID1 omdat ik niet het risico wil lopen m'n data kwijt te zijn. Ik ga even kijken naar nieuwere drivers, mocht ik het vinden, dan post ik de oplossing hier.
Bedankt voor je reactie.