Bedankt voor het medeleven.

Vandaag toevallig 2x supergeluk gehad 2x net de bus trein gehaald waar ik de aansluiting normaal nooit voor heb.
Was zo'n SilentDrive nou gewoon een soort aluminium koellichaam met gedeeltelijk rubber aan de binnenkant en twee fannetjes, dat het je harddisk voor geluid afschermt? Ik heb laatst wel iets gelezen over zo'n speciale ontkoppelde ophanging voor een hd, die je in een 5,25" bay kunt zetten. Je hd hangt dan een soort schokbrekertjes (4 stuks), maar schijnt wel een graad of 5 warmer te worden aangezien de trillingen niet doorgegeven worden aan het chassis (de kast). De trillingsenergie wordt dan omgezet in warmte dus.
55/60 graden vind ik wel erg warm trouwens. Mijn broer die had ook twee 7200 rpm hd's OP elkaar liggen (te weinig schroefjes), en het chassis was op de plek van die hd's echt niet meer aan te raken met je vingers!! Gloeiend heet dus. Dan vraag je ook om een vroegtijdige harddiskcrash lijkt mij...
Ik zet m'n WD800JB binnenkort in m'n Chieftec case, waarin dus (in de removable hd-bay) een 80x80 mm fan zit (@ 7 V).

Ik zie wel of ik 'm stil genoeg vind... waarschijnlijk wel; 'k heb toch geen waterkoeling of stille Zalman koeler.
Over die garantie: in Europa (NL in ieder geval) heb je altijd recht op 2 jaar garantie voor consumentenelektronica zoals harddisks. Van een harddisk (van over de 100 euro) mag verwacht worden dat hij minstens 2 jaar functioneert; dit is in het consumentenrecht vastgelegd. In Amerika geldt de garantietermijn van 1 jaar wel. Maar als je van een computerwinkel maar 1 jaar garantie krijgt, is dit in principe onwettig. Computerwinkels proberen je vaak een oor aan te naaien door te zeggen dat ja na een jaar of half jaar alleen nog maar fabrieksgarantie hebt (als die langer dan een half of heel jaar is). Maar als WD weigert meer dan 1 jaar garantie te geven, dan moet de winkel je toch een nieuwe HD geven omdat je in NL nou eenmaal recht op 2 jaar garantie hebt.
Zo heb ik mij ook in de luren laten leggen door Alternate, die mij na een periode van minder dan een jaar verwees naar de fabrikant van mijn kapotte hd, Quantum, die op zijn beurt zij dat ze op dat specifieke model slechts een half jaar garantie gaven.

Ik heb mij daar dus door laten afwimpelen, omdat ik niet wist dat ik gewoon recht op een nieuwe hd had van Alternate. Als ik dat toen geweten had, had ik (eerst op internet gezocht over consumentenrecht) nog eens gebeld naar Alternate en een nette zakelijke brief geschreven waarin in zou benadrukken dat ik in volledig in mijn recht sta met de bewering dat ik recht op 2 jaar garantie heb. Dreigen met rechtszaken zou ik niet doen, aangezien de meeste mensen dat toch niet waar kunnen maken; een goede brief waarin je duidelijk maakt dat je op de hoogte bent van je eigen rechten en de plichten van de winkel, moet echter voldoende indruk maken lijkt mij.