Blackeye:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dat vind ik gelul (sorry, maar), je kunt ook niet bewijzen dat Darwin's verhaal waarheid is.[/quote]Je haalt hier denk ik wat dingen door elkaar. Bewijslast houdt dus in dat de persoon die een positieve assertie maakt, die ook "moet" onderbouwen. Als jij dus zegt dat God bestaat, ligt de bewijslast bij jou. Als ik zeg dat de evolutietheorie klopt, dan moet ik met bewijs aankomen. Als jij zegt dat de evolutietheorie niet te onderbouwen valt, dan ben jij weer aan de beurt om daar iets zinnigs over te zeggen.
Aspecten van een goede discussie en onderdelen van de biologie hebben overigens verder niks met elkaar te maken.
Gelul is het zeker niet. Ik kan je eventueel wel uitleggen waarom het hele idee van een bewijslast bestaat, maar dat is in dit forum al vaker gedaan, en begint ook wel erg off-topic te worden.
Dat je het daarna niet
kunt bewijzen hoeft nog niet eens een probleem te zijn. Dat betekent alleen dat je andere mensen nooit zult kunnen overtuigen (op zich wel jammer, als dat zou kunnen zou je weer wat mensen een kans geven om zich uit de hel te redden). Maar in de "Bestaat God?" thread staan wel wat bewijzen die in de andere richting duiden. Dat hoeft ook nog niet eens een probleem te zijn; je kunt het negeren, of je kunt ze serieus nemen en kijken of je ze kunt weerleggen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat dit soort dingen betreft kun je nooit een bewijslast opleggen. Toch? (Ik bedoel gelul niet als offend!!)[/quote]Hoe het dan wel bedoeld is, is mij niet helemaal duidelijk.
Ik kan inderdaad dingen zoals bewijslast, logica, en het nalaten van het gebruik van drogredenen aan niemand hier opleggen (daarom schreef ik "moet" bovenaan tussen aanhalingstekens). Dit zijn regels en richtlijnen voor het voeren van een discussie, je kunt ze in ieder boek over discussie-/debat-/overlegtechnieken terugvinden, en vaak houdt iedereen zich hier onderbewust al aan. Natuurlijk is iedereen is vrij om deze regels aan z'n laars te lappen, maar dit komt de kwaliteit van de discussies niet ten goede.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar het is leuk om samen te brainstormen en onze levensbeschouwingen naast elkaar te leggen. Dit bijvoorbeeld...het geloof is voor mij een zeker weten. Omdat God dingen in mijn leven heeft gedaan die onomstotelijk zijn.[/quote]Helemaal mee eens. Maar als ik jouw levensbeschouwing naast die van een Hindoe leg, dan klopt er iets niet. Allebei postuleren ze het bestaan van 1 of meerdere goden, maar ze sluiten hierdoor elkaar uit. Eentje (allebei kan natuurlijk ook, maar minstens 1) zal dus het veld moeten ruimen. En ik kan maar geen beslissing maken welke. Ik heb geen logische of emotionele basis om iemand voor te trekken, dus doe ik ze allebei weg. Wat ik overhou is dan het atheïsme.
("Wegdoen" is misschien een groot woord. Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik van geen van beiden religies aanneem dat hun concepten in werkelijkheid bestaan, waarna ze elkaar niet meer logisch uitsluiten. Ik maak dus een kleine wijziging. Op zich is dit niet vreemd, dat doet iedere theïst namelijk ook, alleen minder consequent.)
Robin_Hood:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>In aanvulling daarop (door een bijbelse bril bekeken)[/quote]Inderdaad, binnen een Bijbels raamwerk bestaan er weinig of geen problemen, het statement "God bestaat" is daarbinnen een onaantastbaar feit, en staat in prioriteit helemaal bovenaan. Maar buiten dat raamwerk is er niets, om de vergelijking maar door te trekken, wat mij ervan weerhoudt om het DNA van m'n vader te vergelijken met dat van mezelf.
Voor mensen buiten het raamwerk kan het soms ook vreemd overkomen. Natuurlijk twijfelt de theïst er niet aan dat z'n vader ook echt zijn vader is, maar een buitenstaander kan er zo z'n vraagtekens bij zetten -- vooral als het een roodharige blanke betreft met twee Chinese ouders.
Faraway:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het eerste wat ik wil zeggen is dat je op deze manier God voor al het kwaad op de wereld verantwoordelijkheid kunt houden. Het Christelijk geloof leert dat het kwaad door de mens de wereld in is gebracht.[/quote]De mens is door God in de wereld gebracht; uiteindelijk heeft God overal de eindverantwoording voor (omniscientie en omnipotentie hebben zo ook z'n nadelen

).<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dat daarna zijn hart werd verhard geeft volgens mij aan dat er voor hem hierdoor geen genade meer kon zijn.[/quote]Ook het Egyptische volk
en God's eigen volk moesten het hierdoor ontgelden. (Dat maakt het ook zo onlogisch.)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dit houdt volgens mij in dat daarmee de dood de wereld in is gekomen.[/quote]Niet alleen dat, zij zouden ook "de dood sterven".<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Waarom dit zich dan direct zou moeten voltrekken is mij niet duidelijk.[/quote]Omdat er staat "ten dage dat gij ervan eet".<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De hel is trouwens weer een heel ander verhaal, in de Bijbel zelf wordt hier bijna niet over gesproken, behalve in visioenen.[/quote]In het NT wordt er anders een vrij duidelijk beeld van geschetst. De plek van vuur en zwavel, huilen en knarsetanden, de strafplek voor Satan en zijn demonen. Komt best vaak voor in de Bijbel. (Het kan natuurlijk zijn dat jij geen Christen bent maar het Joodse geloof aanhangt, dan heb je gelijk.)
Chaos_Eagle:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ook al kan ik er niet zeker van zijn dat ik bestaa maar dat is weer een ander onderwerp[/quote]Moet je zeker een keer een onderwerp over beginnen, veel mensen hier zien hun eigen bestaan juist als de enige absolute zekerheid.