<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Oh? Nou hoe komen ze daar dan allemaal bij dat je moet trouwen voor dat er gewipt mag worden? Dat heb de kerk dan zeker verzonnen?[/quote]Uh nee, al ver in het oude testament trouwden ze al. Maar dat was een traditie.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat nou eigenlijk bedoeld wordt met die haat, zoals David het zegt, is volgens mij dit: als David zijn naaste haat, dan haat hij hen, omdat die naaste God haat, dus verdoemelijk voor God. Het begrip haten heeft dan de betekenis van verdriet hebben over hetgeen dat die naaste (en David zelf) doen. Dat houdt dus niet in dat David die naaste maar om het leven moet brengen (in woorden of gedachten), alleen maar omdat ze tegen God zijn. David wist wel beter: hij was immers zelf net zo erg daartoe geneigd.[/quote]ha·ten (ov.ww.)
1 (iem.) haat toedragen => iem. het licht in de ogen niet gunnen, de pik hebben op
2 verfoeien, afschuw hebben van
Hmmz, ik heb ff geen zin om de kanttekeningen en tekst voor tekst erbij te pakken maar dat zal ik binnenkort ff doen. En waar jij nu mee bezig bent (vind ik) is voor alles 'foute' dingen in de bijbel een verklaring te zoeken. Maar dat werkt niet, er staan gewoon foute en rare dingen in.
Peter>
Heej wat leuk, je bent katholiek

(niet lullig bedoeld

). Wat zelf vind jij nou eik van de 'andere' kerken? Hervormd, gereformeerd enzo?