Hulp gevraagd bij geheugenuitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Momenteel heb ik slechts 128 Mb in mijn systeempje en ik wil er wat bijdoen, ik dacht aan 256 Mb extra.

Mijn specs:
ATX VA Moederbord (K7T Pro2-A (MS-6330)) met 3 slots waarvan er een gebruikt is voor de 128Mb DIMM.

Ik ben me al zo'n 1,5 uur lang aan het inlezen en ben er inmiddels achter dat ik SDRAM moet hebben, 168 pins, pc133. ECC is niet nodig.

Maar nu kom ik bijvoorbeeld in de Tweakers.net Shop de volgende mogelijkheden tegen:
  • DP133-06432 Dane-Elec 256 MB Dimm PC133 € 36,-
  • DP133-064323I Dane-Elec 256 MB Dimm PC133 32MX8 CL3 € 36,-
  • DP133-064323E Dane-Elec 256 MB Dimm PC133 16MX8 CL3 € 44,-
Mijn vraag is nu: wat moet ik kiezen? Ik heb in de Geheugen FAQ gekeken en via de search vond ik ook 2 topics: RAM: Waarvoor staat "16Mx8" etc? en Welk Geheugen???, maar die uitleg gaat me eerlijk gezegd nogal boven mijn pet. Ik kan in ieder geval niet op basis van die uitleg bepalen wat ik moet kiezen. Want ik weet toch bijvoorbeeld niet of het single-sided of double-sided is wat er wordt aangeboden?
Ik heb bijvoorbeeld die tabel in de FAQ bekeken en proberen te vergelijken met de tabel in mijn mobo-handleiding, maar daar staat wel iets over 32x8 maar 16x8 komt in beide tabellen niet voor...

Kan iemand mij zeggen welke van de bovenstaande Dimms ik nu moet aanschaffen?

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 20:34

LegacyCode

De crack van de division

In principe maakt het nog niet zoveel uit welke je neemt.
Het enige verschil zit em als volgt:
Bij die 32Mx8 heb je aan één zijde 8 chipjes zitten van elk 32M groot,
en bij die 16Mx8 heb je aan beide zijdes 8 chipjes zitten van elk 16M groot.
Er zitten dus meer chipjes op die 16Mx8, wat eigenlyk iets sneller is.

legacycode.net

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Maakt voor jouw bord idd geen donder uit; kan met beide DIMM's (single- en double sided) omgaan. Neem de goedkoopste (de single-sided, dus die met 32Mx8 chips) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Millennyum
Dankje! Maar in de FAQ las ik ook nog dat je moet opletten hoeveel double-sided dimms je in je mobo stopt, omdat het kan zijn dat je daarmee het maximum aantal banken van je mobo overschrijdt. Kan ik dat nog ergens achterhalen of kan ik voor de zekerheid maar beter 16x8 kopen?

Verwijderd

Hoe hoog is je front site bus? Als deze 100 is, is noname 133 goed zat!
Linkje: http://www.tweakers.net/pricewatch/2870

• Millennyum
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 15:58:
Hoe hoog is je front site bus? Als deze 100 is, is noname 133 goed zat!
Linkje: http://www.tweakers.net/pricewatch/2870
Uhh... front site bus? Ik voel me een beetje dom; waar kan ik dat zien?

Verwijderd

Millennyum schreef op 27 oktober 2002 @ 16:04:
[...]

Uhh... front site bus? Ik voel me een beetje dom; waar kan ik dat zien?
De bios, op "DEL" rammen tijdens het opstarten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Millennyum schreef op 27 oktober 2002 @ 15:58:
Dankje! Maar in de FAQ las ik ook nog dat je moet opletten hoeveel double-sided dimms je in je mobo stopt, omdat het kan zijn dat je daarmee het maximum aantal banken van je mobo overschrijdt. Kan ik dat nog ergens achterhalen of kan ik voor de zekerheid maar beter 16x8 kopen?

Die chipset kan zes banken aan (twee per DIMM socket) en als je er die 256MB DIMM met 32Mx8 chips in propt gebruik je maar één bank, dus je hoeft je helemaal nergens druk over te maken :)

Verschil no-name stuff en deze DIMM's is qua prijs niet zo hoog, dus gewoon voor een goede DIMM gaan zoals deze Dane-Elec :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 16:06:
[...]

De bios, op "DEL" rammen tijdens het opstarten.
FSB moet 100 zijn, op dit bord krijg je geen cpu met 133 mhz fsb aan de gang.

• Millennyum
Dankjewel Abbadon voor het advies (en de rest ook natuurlijk).

In de bios kon ik alleen de term Front Side Bus of FSB niet vinden, maar er stond wel DRAM clock = 100 Mhz, is dat hetzelfde?

Anyway, ik weet nu wat ik moet kopen, maar nu ik toch bezig ben, wil ik er ook wat meer van weten. Want wat is nou het verschil tussen die Dane-Elec 256 MB Dimm PC133 en de Dane-Elec 256 MB Dimm PC133 32MX8 CL3 ? Ze kosten evenveel maar bij de ene staat helemaal niets extra's en bij de tweede staat 32x8 CL3. Wat is degene zonder extra gegevens dan?

Verwijderd

Millennyum schreef op 27 oktober 2002 @ 16:21:
Dankjewel Abbadon voor het advies (en de rest ook natuurlijk).

In de bios kon ik alleen de term Front Side Bus of FSB niet vinden, maar er stond wel DRAM clock = 100 Mhz, is dat hetzelfde?

Anyway, ik weet nu wat ik moet kopen, maar nu ik toch bezig ben, wil ik er ook wat meer van weten. Want wat is nou het verschil tussen die Dane-Elec 256 MB Dimm PC133 en de Dane-Elec 256 MB Dimm PC133 32MX8 CL3 ? Ze kosten evenveel maar bij de ene staat helemaal niets extra's en bij de tweede staat 32x8 CL3. Wat is degene zonder extra gegevens dan?
De pricewatch is niet altijd even nauwkeurig, grote kans dat het bijvoorbeeld dezelfde zijn. Misschien kan je op de website van de betreffende webwinkel wat vinden.

• Millennyum
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 16:26:
[...]
De pricewatch is niet altijd even nauwkeurig, grote kans dat het bijvoorbeeld dezelfde zijn. Misschien kan je op de website van de betreffende webwinkel wat vinden.
Deze twee staan niet in de pricewatch maar de Shop pagina van Tweakers.net. Lijkt me sterkt dat ze 3 dimms aanbieden waarvan er 2 dezelfde zijn... :?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk eigenlijk ook dat het gewoon hetzelfde zal zijn.
Misschien dat je met die nummers een verschil kan vinden op de Dane-Elec site oid, maar maak er geen probleem van.
Kijk anders nog ff in de pricewatch voor eventueel goedkoper geheugen, samsun/samsung is ook erg goed. Of Muskin of corsair oid. :)
Pagina: 1