RAM: Waarvoor staat "16Mx8" etc?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Ik ben op zoek naar SDRAM oa het volgende bij Gistron tegengekomen:
>>
256 MB SDRAM PC133 MDT, 168pin, 16 chip 79,-
256 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 32x4 59,-
256 MB DIMM SDRAM PC133 MDT, 168pin, 16 chip 79,-
Werkt niet met de meeste Intel chipset moederborden
256 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 16x8 65,-
512 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 64x4 109,-
512 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 32x8 159,-
<<

Ik snap nu dus echt de 16x8, 64x4?? etc. codes niet meer.
Nu zetten ze er ook nog bij dat "de meeste Intel chipset" mobo's met sommige reepjes niet werken (lijkt mij BS dat dat alleen Intel betreft).

Ik dacht dat bv 8Mx8 betekent 8 chips van 8MB, dus een single-sided 64MB DIMM. Idem voor 16Mx16, een double-sided 256MB DIMM (16 chips a 16MB)...

Maar nu zie ik hieboven dus een "64x4" 512MB DIMM. Dat zou volgens mijn redenering 4 chips a 64MB = 256MB zijn. Niet dus....
Ik snap het niet meer :?. Iemand anders wel?!

Verwijderd

dat dacht ik ook... misschien gewoon een fout in lijst...
maar i kweet het niet zeker... ben niet zo'n hardware man :P

Verwijderd

Die geven de indeling weer van de chips per zijde van de DIMM. dus 16*8 betekent dat er op 1 kant 8 ictjes zitten van 16 meg/s, maw dus 128 meg. 2 zijden maakt 256meg.

De rest kun je zelf wel verzinnen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Het heeft niks met het aantal chips te maken, maar met één chip (SDRAM). De '8' in 16Mx8 staat voor het aantal datalijnen; een SDRAM op een DIMM is dus met 8 datalijnen verbonden met de rest v.d. DIMM (eigenlijk direct met de bus en memorycontroller). De 16M staat voor structuurdiepte per datalijn in Megabits. Zodoende is de omvang van een 16Mx8 chip 16Mbitx8=128Mbit=16MB. Plak daar 8 van op een DIMM en je hebt een 128MB DIMM.
Het aantal datalijnen is tevens bepalend of een DIMM nu double- of single-sided is. Zoals je weet is de memorybus 64bit breed, dat betekend dus dat er per DIMM 64 datalijnen aanwezig moeten zijn (hoe krijg je anders de bus vol). In bovenstaande voorbeeld klopt dat precies: 8 chips met elk 8 datalijnen is 64 datalijnen. Dit is een single-sided DIMM. Veel DIMM's zijn b.v. voorzien van 16 van zulke chips, dat levert in totaal 128 datalijnen op (16x8), en dat is ietwat teveel voor de memorybus, dus worden de datalijnen per paar parallel geschakeld; hierdoor kunnen er ook twee banken opgevuld worden (weet dat een gangbare DIMM socket altijd uit twee banken/rows bestaat), daar waar de single-sided DIMM slecht één bank opvult.
DIMM's met bijvoorbeeld 16 stuks 64Mx4 chips leveren in totaal 512MB (reken maar na), en hoewel er aan beide zijden 8 chips op zitten is zo'n DIMM single-sided; tel het aantal datalijnen per chip (4) en vermenigvildig het met het aantal chips (16), dat zijn 64 datalijnen. Dit om aan te geven dat de term double-sided niet afgeleid is van het feit dat er chips aan beide zijden zitten.

Om het lekker onoverzichtelijk te maken wordt er voor de totale DIMM ook een soortgelijke aanduiding gebruikt, b.v. 32Mx64. De '64' geeft al aan dat het om een complete DIMM gaat (want 64 datalijnen), de 32M staat ook hier voor Megabit, zodoende kom je op 32Mbit x 64 = 2048Mbit = 256MB uit; een 256MB DIMM. Het kan ook op 72 eindigen, b.v. 64Mx72, dit is een 512MB ECC DIMM omdat hij naast de 64 reguliere datalijnen nog 8 'parity' lijnen telt (die je overigens niet mee in de berekening neemt).

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• nOLoGIc
Het komt misschien omdat het maandag is :Z, maar het is me na jouw verhaal nog niet duidelijk :? (eerder het tegendeel :+).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:43
Dus die 512MB DIMMs zouden welk kunnen werken op een i430VX? Dat ding werkt nml alleen maar met *Mx4 DIMMs...

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 12:34 schreef abbadon het volgende:
Het heeft niks met het aantal chips te maken, maar met één chip (SDRAM). De '8' in 16Mx8 staat voor het aantal datalijnen; een SDRAM op een DIMM is dus met 8 datalijnen verbonden met de rest v.d. DIMM (eigenlijk direct met de bus en memorycontroller). De 16M staat voor structuurdiepte per datalijn in Megabits. Zodoende is de omvang van een 16Mx8 chip 16Mbitx8=128Mbit=16MB. Plak daar 8 van op een DIMM en je hebt een 128MB DIMM.
Het aantal datalijnen is tevens bepalend of een DIMM nu double- of single-sided is. Zoals je weet is de memorybus 64bit breed, dat betekend dus dat er per DIMM 64 datalijnen aanwezig moeten zijn (hoe krijg je anders de bus vol). In bovenstaande voorbeeld klopt dat precies: 8 chips met elk 8 datalijnen is 64 datalijnen. Dit is een single-sided DIMM. Veel DIMM's zijn b.v. voorzien van 16 van zulke chips, dat levert in totaal 128 datalijnen op (16x8), en dat is ietwat teveel voor de memorybus, dus worden de datalijnen per paar parallel geschakeld; hierdoor kunnen er ook twee banken opgevuld worden (weet dat een gangbare DIMM socket altijd uit twee banken/rows bestaat), daar waar de single-sided DIMM slecht één bank opvult.
DIMM's met bijvoorbeeld 16 stuks 64Mx4 chips leveren in totaal 512MB (reken maar na), en hoewel er aan beide zijden 8 chips op zitten is zo'n DIMM single-sided; tel het aantal datalijnen per chip (4) en vermenigvildig het met het aantal chips (16), dat zijn 64 datalijnen. Dit om aan te geven dat de term double-sided niet afgeleid is van het feit dat er chips aan beide zijden zitten.

Om het lekker onoverzichtelijk te maken wordt er voor de totale DIMM ook een soortgelijke aanduiding gebruikt, b.v. 32Mx64. De '64' geeft al aan dat het om een complete DIMM gaat (want 64 datalijnen), de 32M staat ook hier voor Megabit, zodoende kom je op 32Mbit x 64 = 2048Mbit = 256MB uit; een 256MB DIMM. Het kan ook op 72 eindigen, b.v. 64Mx72, dit is een 512MB ECC DIMM omdat hij naast de 64 reguliere datalijnen nog 8 'parity' lijnen telt (die je overigens niet mee in de berekening neemt).

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)
Laat me raden....
arstechnica.com
>:)

• Abbadon
Op maandag 08 oktober 2001 12:44 schreef nOLoGIc het volgende:
Het komt misschien omdat het maandag is :Z, maar het is me na jouw verhaal nog niet duidelijk :? (eerder het tegendeel :+).
Meen je dat of steek je de draak met me ;) Nee, ik zou zo niet weten hoe ik het duidelijker uit kan leggen. Echter, dat weerhoudt me er niet van een meer simpele variant te proberen. Het gaat jou om die 64Mx4 aanduiding nietwaar? Wel, je moet weten dat deze aanduiding betrekking heeft op één chip (=SDRAM) van de gehele geheugenmodule (=DIMM). Op zo'n DIMM zitten natuurlijk veel meer SDRAM's (veelal 8 of 16). Om er achter tekomen hoeveel MB's (=MegaByte) er op zo'n DIMM zitten neem je de aanduiding en rekent de uitkomst uit: 64Mx4 = 64M x 4 = 256M (niets meer en minder dan 64x4=256). De 'M' staat voor Megabit, dus je hebt een SDRAM met 256Megabit. Nu reken je het om naar MegaByte's (MB), dat doe je door het gewoon door 8 te delen (want er gaan 8 bits in een Byte): 256M / 8 = 32MB. Één zo'n SDRAM is dus 32MB groot. Als je nu een DIMM hebt met 16 van zulke SDRAM's kom je op totaal 16 x 32MB = 512MB uit.
Zo iets duidelijker? Als je het snapt kun je m'n eerdere verhaaltje ook wel begrijpen denk ik :)

• Abbadon
Op maandag 08 oktober 2001 12:58 schreef zonietdantochwel het volgende:

[..]

Laat me raden....
arstechnica.com
>:)
Nee, m'n hoofd >:)

• Abbadon
Op maandag 08 oktober 2001 12:56 schreef _JGC_ het volgende:
Dus die 512MB DIMMs zouden welk kunnen werken op een i430VX? Dat ding werkt nml alleen maar met *Mx4 DIMMs...
Nee, om twee redenen:
1) je komt ver boven de cachable area uit van de 430VX (die is dacht ik 64MB, zodat 512MB geen enkele zin heeft)
2) Ik meen zelfs dat de beperking 4Mx4 is (16Mbit chips), zodat je er maximaal een double-sided 32MB DIMM op kunt prikken met 16 van die 4Mx4 SDRAM's.

• nOLoGIc
Op maandag 08 oktober 2001 13:06 schreef abbadon het volgende:

[..]

Meen je dat of steek je de draak met me ;) Nee, ik zou zo niet weten hoe ik het duidelijker uit kan leggen. Echter, dat weerhoudt me er niet van een meer simpele variant te proberen. Het gaat jou om die 64Mx4 aanduiding nietwaar? Wel, je moet weten dat deze aanduiding betrekking heeft op één chip (=SDRAM) van de gehele geheugenmodule (=DIMM). Op zo'n DIMM zitten natuurlijk veel meer SDRAM's (veelal 8 of 16). Om er achter tekomen hoeveel MB's (=MegaByte) er op zo'n DIMM zitten neem je de aanduiding en rekent de uitkomst uit: 64Mx4 = 64M x 4 = 256M (niets meer en minder dan 64x4=256). De 'M' staat voor Megabit, dus je hebt een SDRAM met 256Megabit. Nu reken je het om naar MegaByte's (MB), dat doe je door het gewoon door 8 te delen (want er gaan 8 bits in een Byte): 256M / 8 = 32MB. Één zo'n SDRAM is dus 32MB groot. Als je nu een DIMM hebt met 16 van zulke SDRAM's kom je op totaal 16 x 32MB = 512MB uit.
Zo iets duidelijker? Als je het snapt kun je m'n eerdere verhaaltje ook wel begrijpen denk ik :)
Het begint te dagen :)

Die 64x4 is dus een double-sided 512MB DIMM...dat wordt dus 2 banks van 256MB voor het mobo?!
Het probleem met m'n KT7 is dus dat ie kieskeurig is wat ram aangaat. De laatste probs die ik had waren pas opgelost toen ik 1x256 + 2x128 probeerde die samen 4 banks van 128MB vormden...

Nu dus een upgrade naar 768MB met 1 nieuwe 512 (waarschijnlijk weer ellende door verschillende banksizes) of 2 nieuwe 256 repen. In combinatie met een 256 double-sided dus...

Voor zover ik het nu snap moet ik van onderstaande producten de "16x8" versie kopen, want die is double-sided en past dus mooi naast die ene die ik al heb?!
>>
<<

Ben hier (op het werk) trouwens niet de enige die :? had na jouw verhaal...we gaan het nicotine gehalte maar es ophogen >:)

• Abbadon
Op maandag 08 oktober 2001 13:29 schreef nOLoGIc het volgende:

[..]

Het begint te dagen :)

Die 64x4 is dus een double-sided 512MB DIMM...dat wordt dus 2 banks van 256MB voor het mobo?!
Nee, een 64Mx4 is een single-sided 512MB DIMM (hij vult namelijk maar één bank op); 4 datalijnen per chip keer 16 chips totaal is 64 datalijnen voor de gehele DIMM.
Het probleem met m'n KT7 is dus dat ie kieskeurig is wat ram aangaat. De laatste probs die ik had waren pas opgelost toen ik 1x256 + 2x128 probeerde die samen 4 banks van 128MB vormden...

Nu dus een upgrade naar 768MB met 1 nieuwe 512 (waarschijnlijk weer ellende door verschillende banksizes) of 2 nieuwe 256 repen. In combinatie met een 256 double-sided dus...

Voor zover ik het nu snap moet ik van onderstaande producten de "16x8" versie kopen, want die is double-sided en past dus mooi naast die ene die ik al heb?!
>>
<<

Ben hier (op het werk) trouwens niet de enige die :? had na jouw verhaal...we gaan het nicotine gehalte maar es ophogen >:)
Bij voorkeur géén DIMM's met *Mx4 (32Mx4, 62Mx4) chips kopen. Deze chips zijn eigenlijk bedoeld voor zogenaamde registered DIMM's, en niet voor het gangbare unbuffered spul (Intel PC100/PC133 specs', daarom werken ze ook niet met een Intel chipset). Ze werken wel met een VIA chipset, maar dat is ook niet altijd gegearandeerd (laatst nog een test hierover gelezen). De reden waarom deze DIMM's zo goedkoop zijn komt door het fabricage-proces v.d. chips; een chip met 4 datalijnen is goedkoper te maken dan eentje met 8 datalijnen, en dat zal denk ik ook voor de complete DIMM zo zijn.
Het beste is dat je je een 512MB DIMM koopt met 32Mx8 chips. Fatsoenlijke merken gebruiken alleen deze chips voor hun 512MB DIMM's, en met deze chips is zo'n DIMM tevens double-sided (want totaal 8 datalijnen per chip keer de totale 16 chips is 128 datalijnen, welke per paar parallel geschakeld zijn). Kijk niet op een paar tientjes als je 512MB aanschaft, het is de ellende veelal niet waard :)

Ik snapte er in het begin ook geen snars van, maar wou wél weten wat voor DIMM's ik nou allemaal kon gebruiken, na o.a. veel nicotine werd het mij ook pas enigszins duidelijk :7

• nOLoGIc
Op maandag 08 oktober 2001 13:48 schreef abbadon het volgende:
Ik snapte er in het begin ook geen snars van, maar wou wél weten wat voor DIMM's ik nou allemaal kon gebruiken, na o.a. veel nicotine werd het mij ook pas enigszins duidelijk :7
HeHe, de nicotine (en de cafeine) heeft hier ook geholpen. Ik heb lukraak een paar machines onder de loep genomen met SiSoft en vervolgens de dimms bekeken.

Jouw laatste post maakte het helemaal duidelijk (wederom bedankt :))...dat verklaart ook het prijsverschil tussen de twee 512 repen en de waarschuwingen over Intel chipset bij Gistron.

Het blijft dus wel gissen of een compzaak met de codes nu de chips of de hele dimm bedoelen...
Pagina: 1