Toon posts:

[WC] koelblok van staal

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Waarom maakt iedereen koelblokken van koper.... je zou het toch ook van staal kunnen maken. Dit is veel goedkoper, en geleid even goed de warmte.

Ik wil dus een koelblok van staal gaan maken, dat het moeilijker te bewerken is maakt niet uit, mijn baas ( aannemer) kan mij hier namelijk mee helpen. Maar als staal geen goede basis is voor een koelblok is het nutteloos.

Daarom, kan je staal gebruiken voor een waterkoelblok?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Welke druk van BiNaS heb jij?

Hier staat dat die van koper ongeveer 4 x zo groot is.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Ik denk niet dat een legering van metalen, die minder goed geleiden dan koper, beter warmte geleidt dan koper........sorry

Verwijderd

Topicstarter
klopt, maar als je gaat kijken naar de warmte productie van je proc zou dit niet veel schelen. Het komt toch niet boven de 420 watt uit ( want meer kan me voeding niet leveren) en dat moet met staal toch ook af te voeren zijn

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Misschien corrosie? Dat is iets wat bij staal misschien een probleem vormt? Weet het niet zeker hoor maar dat lijkt mij op het eerste gezicht een punt van aandacht...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-02 23:58
Natuurlijk maakt ook de snelheid waarmee de warmte afgevoerd kan worden uit. En met koper is dit nou eenmaal veel sneller dan met staal. Ook benut je de massa van het blok beter, de warmte wordt immers volledig en snel verdeeld over het koper. :)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
als ik dat koelblok wil maken komen er geen "wandjes" midden in, dus geen patroon. Gewoon een lege "doos" . De doorvoersnelheid zal zo snel mogelijk worden, dan wordt de warmte van de "bodem" van het blok beter afgevoerd.....

Althans, als ik mijn baas mag geloven. :9

Verwijderd

waarom zijn de meeste koelblokken ( niet wc's dus) dan van staal en niet van koper? is dit alleen een centen kwestie?

• Geronimoos
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 21:28:
waarom zijn de meeste koelblokken ( niet wc's dus) dan van staal en niet van koper? is dit alleen een centen kwestie?
De MEESTE (lees: alle) koelblokken zijn van Aluminium. Dit heeft ook een goede warmtecapaciteit is is veel goedkoper dan koper.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
edit:
*knip* was te laat :P

maar dan moet ik wel weten of het resultaat een beetje oke is... heeft iemand hier ervaring mee?

• Geronimoos
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 21:31:
edit:
*knip* was te laat :P

maar dan moet ik wel weten of het resultaat een beetje oke is... heeft iemand hier ervaring mee?
Een "beetje oke" zal het wel zijn.. staal is immers ook een metaal en die geleiden warmte volgens je binas. Maar om hetzelfde resultaat te bereiken als koper of aluminium moet je koelblok veel groter zijn ---> daar gaat je ruimte en kostebesparing...

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Geronimoos schreef op 19 oktober 2002 @ 21:30:
[...]

De MEESTE (lees: alle) koelblokken zijn van Aluminium. Dit heeft ook een goede warmtecapaciteit is is veel goedkoper dan koper.
Grote onzin, de meeste waterkoelblokken zijn van koper. Verder: als je het water geen enkele weerstand geeft in je blok, heeft het niet eens de tijd om de warmte van je cpu op te nemen, je contactoppervlak water- koelblok is dan veel te klein.

Verwijderd

[...]

Lang (!!) niet alle koelblokken zijn van Aluminium, er zijn zat koelblokken te krijgen van koper. En het gewicht van koper speelt vaak ook een grote rol, want als je een koelbok van koper zou maken zou die vele malen zwaarder zijn dan een van het zelfde formaat/ontwerp van aluminium.
Ook heeft aluminium een betere warmteoverdracht van aluminium naar lucht dan koper en koper een betere overdracht van metaal naar metaal. Daarom zijn vaak de kernen van koelers ook van koper, omdat die de warmte beter doorgeven naar het aluminium dan dat kleine stukje core.
2 redenen dus om alu en koper te gebruiken: warmtegeleiding en gewicht!!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan gratis aan staal komen :P Dus kosten zijn er verder niet.....

maar als ik een zelfde koelblok van staal maak in plaats van koper...zal de temp dan veel hoger uitvallen? hij hoeft van mij echt niet rond kamer temp te liggen....dertig 35 graden is voldoende ... :)
gewicht is ook geen probleem..daar modden we wel iets voor >:)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

wat dacht van de druk die je door zo;n groot staal blok laat uitoefenen op je proc? :Y)

39

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 21:37:
....dertig 35 graden is voldoende ... :)
Ik vind het erg knap als je je processor met luchtkoeling full load op 35 graden krijgt. Zelfs met een koperen blok is dat moeilijk. Dan moet je namelijk een hele batterij casefans hebben op 12v. Volgens mij krijg je dan echt het gevoel van: "Ready for takeoff!!!". 8)

• Geronimoos
Met mijn post over ALLE koelblokken zijn van alu, bedoelde ik hoofdzakelijk passieve koelelementen. Ik weet dat veel waterblokken van koper zijn.

Als je een oorspronkelijk alu blok uitvoerd in staal zal je de 35 graden nooit halen. zeker niet met een volledig open structuur. Bovendien is staal erg corrosiegevoelig.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dus waterkoeling maken.....vandaar de [WC] voor me topic titel :P

maar gewicht is geen probleem...en de druk op me proc zal dus niet groter worden.....

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2002 21:47 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Geronimoos schreef op 19 oktober 2002 @ 21:44:
Als je een oorspronkelijk alu blok uitvoerd in staal zal je de 35 graden nooit halen. zeker niet met een volledig open structuur. Bovendien is staat erg corrosie gevoelig.
met een open structuur heb je bij staal meer warmte opname...... omdat het zich toch niet goed richting kanalen en dergelijke laat sturen ( de warmte dus)

corrosie....daar moet ik nog eff over nadenken hoe ik dat ga oplossen :9. Maar daar moet toch ook wel iets aan te doen zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 21:46:
[...]

met een open structuur heb je bij staal meer warmte opname...... omdat het zich toch niet goed richting kanalen en dergelijke laat sturen ( de warmte dus)
Met een open structuur heb je nooit van je leven meer warmteopname.....je water gaat rechtstreeks van de in- take naar de out- take toe, en neemt bijna geen warmte op. De warmte van de core verspreidt zich door het blok en het is dus zaak zoveel mogelijk contactoppervlak te creeren tussen water en koelblok, ik zou haast zeggen: hoe meer geultjes hoe beter (maar op een gegeven moment gaat dat ook niet meer op)

Verwijderd

Geronimoos schreef op 19 oktober 2002 @ 21:44:
Met mijn post over ALLE koelblokken zijn van alu, bedoelde ik hoofdzakelijk passieve koelelementen. Ik weet dat veel waterblokken van koper zijn.
Niet alleen veel waterblokken maar ook genoeg luchtkoelblokken of passieve koelblokken zijn van koper. Kijk maar naar de koelers van Zalman. Daar zijn genoeg blokjes bij die volledig van koper zijn. Maar ook Coolermaster en ThermalTake maken genoeg blokken die van koper zijn.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15
{offtopic } Rippie, mijn pc loopt op dit moment op 32 graden (lucht gekoeld ). Natuurlijk maken dei 5 casefans een beetje kabaal, maar een beetje muziek doet wonderen 8)

En asschen_sukar: Hoe had je gedacht dat gewicht probleem op te lossen ?

Verwijderd

Topicstarter
ok..dus dan moet ik overstappen naar plan b...een staalblok met zeer veel kanalen....die allemaal weer met elkaar in verbinding staan..... soort radiator indeling....

dat gewicht ding wordt opgelost door pootjes onder me koelblok...die weer naar een punt op me case lopen.........als het ooit zover komt zal ik wel pics maken

• Geronimoos
Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 21:53:
[...]

Niet alleen veel waterblokken maar ook genoeg luchtkoelblokken of passieve koelblokken zijn van koper. Kijk maar naar de koelers van Zalman. Daar zijn genoeg blokjes bij die volledig van koper zijn. Maar ook Coolermaster en ThermalTake maken genoeg blokken die van koper zijn.
Dat weet ik ook... maar 85% van de passieve koelblokken zijn toch echt van alu.. Zeker als je ook de niet-voor-gebruik-in-de-PC blokken mee rekent...

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

[...]

Geronimoos schreef op 19 oktober 2002 @ 21:58:
[...]

Dat weet ik ook... maar 85% van de passieve koelblokken zijn toch echt van alu.. Zeker als je ook de niet-voor-gebruik-in-de-PC blokken mee rekent...
En daar achteraan zeg je ook dat er minder dan 85% van de passieve koelblokken in het computergebruik van aluminium zijn!!
Ik zeg ook niet dat het niet zo is. Het klopt idd dat veel koelblokken van aluminium zijn, maar gewoon lang niet allemaal.

Maar nu weer even on-topic: Ik zou geen staal nemen. Staal heeft een warmtegeleidingscoëfficient van 0,46-0,48 terwijl koper 390 heeft!! Dus koper geleidt vele malen beter warmte, zelfs 800 keer zo goed!! En zelfs aluminium heeft een warmtegeleidingscoëfficient van 237. Ik zie dus geen enkele reden om staal te gaan gebruiken. Dat het wat lichter is dan koper (een dichtheid van 7,8 tov 8,96) zou voor mij iig niet voldoende zijn om staal te nemen voor een basis voor een koelblok. En je zegt zelf ook nog dat het moeilijker te bewerken is.
Kortom: niet nemen!!

PS: al deze info is te halen uit BINAS 8 & 9.

Verwijderd

Topicstarter
het is vooral de prijs die het intressant maakt.......koper is voor mij veel te duur

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 08:42
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 10:12:
het is vooral de prijs die het intressant maakt.......koper is voor mij veel te duur
Dan neem je toch alu. Alu is btw ook 10x makkelijker verkrijgbaar dan koper.....

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-02 13:47

Nessuno

io sono nessuno

gewoon een leeg blok heeft geen nut het water loopt er dan te snel door heen waardoor het geen kans krijgt de warmte op te nemen en af te voeren
conclusie is burned proc .

Na rose e cient spin

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Staal geleid DUIDELIJK slechter warmte dan koper, Maar ik vraag me toch af wat het uitmaakt eigenlijk. hoeveel graden zou het nou schelen? volgens mij valt het verschil eigenlijk heel erg mee. maarre, als je in staat bent om staal te bewerken, gebruik dan gewoon koper joh

Verwijderd

Topicstarter
ja das dus het probleem....koper is voor mij dus veel te duur..en staal kan ik gratis van mijn baas krijgen.

Dan hou je alleen nog het probleem over, hoe het blok in te delen. Leeg valt dus af. Misschien een soort van obstakels erin stoppen (lassen, schroeven, lijmen)..want staal frezen zal erg lastig worden,

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

alu is goedkoper maar geeft mindere prestaties, aangezien het bij de wc vaak om ded prestaties gaat gaat men voor koper.
daarom maken ze hoogspannings leidingen van alu, het is wel minder in geleiding, maar al maak je ze gewoon wat dikker ben je toch nog goedkoper en lichter uit, dat is waar het bij die kabels weer om gaat.
ik xou toch gewoon op zoek gaan naar koper, het valt echt wel goedkoop te krijgen. ik had het gemaakt van mijn oude dragon orb, die uitgefreesd, en gesoldeerd.
want alu kun je wel doorboren en uitfrezen, maar dan zit je weer met de aansluitingen.

ik denk niet dat het echt qua vergelijking interresant is om staal te nemen, tenzij je el cheapo uit wil zijn.

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Maar nu weer even on-topic: Ik zou geen staal nemen. Staal heeft een warmtegeleidingscoëfficient van 0,46-0,48 terwijl koper 390 heeft!! Dus koper geleidt vele malen beter warmte, zelfs 800 keer zo goed!! En zelfs aluminium heeft een warmtegeleidingscoëfficient van 237.
Raakt een metaal met een hogere warmtegeleidingscoëfficient zijn warmte óók
makkelijker kwijt aan zijn omgeving, of juist moeilijker?
Ik bedoel, koelt koper moeilijker af dan aluminium om dat het zo goed warmte opneemt?
Of is het niet zo dat een materiaal met een hoge warmtegeleidingscoëfficient die warmte ook makkelijker vasthoudt? ( Ik dacht van niet maar weet het niet meer zeker. ) :{

Met waterkoeling zal dat geen probleem zijn.
Maar bijvoorbeeld met passieve koeling wel, waarmee je niet zo goed kan
overklokken.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Topicstarter
hoezo zouden de aansluitingen bij alu minder zijn?

Het gaat er mij niet om dat mijn waterkoeling ervoor zorgt dat de temps helemaal omlaag gaan..ik wil het alleen vanwege het tering geluid dat er nu uit die kast komt. Maar aangezien ik een arme student ben, heb ik geen geld om koper in te gaan slaan. En staal kan ik dus gratis krijgen en bewerken. Het is alleen jammer van het gewicht. Ik ben er van overtuigd dat het niet heel veel graden gaat schelen. Ik moet er alleen voor zien te zorgen dat het water wat langer in me koelblok blijft. Dus kanalen maken.

Het blok komt zo in elkaar te zitten.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/koelblok.JPG

de boven en onderkant worden erop geschroefd met gewone m3 of m4 boutjes ( verzonken in de deksel/onderkant voor de afwerking) er tussen komt iets van vloeibare pakking om het waterdicht te houden.
edit:

en dan natuurlijk ook de gaatjes om hem op me socket 478 te schroeven :9....

Het enige waar ik nog mee zit zijn de maten..

Verwijderd

Ik denk dat een stalen blokje wel werkt, mits je de bodem niet te dik maakt. Gewicht is geen probleem: het verschil koper <-> staal is klein.

Je hebt wat graden verlies t.o.v. koper, maar je gaf zelf aan dat je dat niet erg vind.

Om corrosie tegen te gaan kun je een autokoelvloeistof/water mix ipv water gebruiken. Dat spul bevat corrosie-inhibitors (de cylinders in een automotor zijn meestal van gietijzer).

Voordeel van staal: lekker lassen, lekker simpel.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 16:09:
Ik denk dat een stalen blokje wel werkt, mits je de bodem niet te dik maakt. Gewicht is geen probleem: het verschil koper <-> staal is klein.

Je hebt wat graden verlies t.o.v. koper, maar je gaf zelf aan dat je dat niet erg vind.

Om corrosie tegen te gaan kun je een autokoelvloeistof/water mix ipv water gebruiken. Dat spul bevat corrosie-inhibitors (de cylinders in een automotor zijn meestal van gietijzer).

Voordeel van staal: lekker lassen, lekker simpel.
dunne bodem zorg voor een kleine weerstand van water naar core. Maar de overgang van metaal naar water gaat door slechts een paar cm2. Dat levert waarschijnlijk op dat de temperatuur vrij heet kan worden vooral als je hoger gaat belasten(oc) terwijl je water gewoon koel blijft. Koop dan alsjeblieft een gewoon goed blok.

Verwijderd

Topicstarter
maar een goed blok kost veel geld, en dat heb ik niet ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 17:41:
maar een goed blok kost veel geld, en dat heb ik niet ;)
Je kan ze ook voor kei weinig krijgen.

Er was hier toch is een goser die heb voor 10 euro een waterkoeling set had.

Je moet dan ook niet vragen wat voor 1, maar hij had er wel 1!!!!

Verwijderd

Topicstarter
jah die formido setup....
Maar dat zie ik niet zo zitten.... Doe mij maar gewoon een koelblok......pompje en dat soort dingen.....en niet van die aangepaste leidingwerk hulpstukken

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

iik had voor mijn waterkoeling een dragon orb nodig, wat montage troep wat we gewoon hebben, en een pompje. pompje heeft alles gekost. en het demiwater uiteraard
zie me site voor pic's

Verwijderd

Topicstarter
maar wat heeft het gekost dan?

• Multispeed
  • Laatst online: 19-02-2025

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

is er ook een online BINAS? voor de mensen die deze niet op school gebruik(t)en

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 10:12:
je kan een kilo roodkoper al voor 20 euro krijgen :Z

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Topicstarter
het goedkoopste hier in de buurt doet het alleen per meter :? ..De prijs daar was 100 euro de meter 8)7 ..........

en zoals ik al zei...ik heb geen geld... en staal is gratis...... hoe goedkoper..hoe beter....

Het enige probleem dat ik nu nog heb ( ik ga toch gewoon staal proberen)....is de dikte van de bodemplaat... en de bevestiging.....

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Uhm, gaat staal niet een beetje erg roesten op die manier?
Vooral als je een koperen rad gebruikt enzo.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
wordt geen koperen rad..en het roesten ga ik tegen met een klein beetje antivries.....

wordt waarschijnlijk geen rad..maar een koeltoren..van pvc.......alweer gratis te krijgen..... ;)

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zoek het topic over modelleren van een waterblok met Pro Cast even op. Daar kun je voldoende informatie uithalen.

Verwijderd

Topicstarter
ok.. tnx..

daar kan ik tenminste wat mee

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik zal het niet van staal make als ik jou was koper of alluminium werkt gewoon veel beter dus waarom dan staal ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 14:05:
ja das dus het probleem....koper is voor mij dus veel te duur..en staal kan ik gratis van mijn baas krijgen.
daarom dus :+

en ik denk dat het niet heel veel graden gaat schelen...... ik kan helaas geen simulatie uitvoeren, omdat ik hier de software ne kennis niet voor heb. Dus zal het gewoon een kwestie van testen worden...en de bevindingen hier voor jullie posten... maar dat kan nog eff duren :)

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 22:16:
wordt geen koperen rad..en het roesten ga ik tegen met een klein beetje antivries.....

wordt waarschijnlijk geen rad..maar een koeltoren..van pvc.......alweer gratis te krijgen..... ;)
Gaat lekker worden met antivries :D

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
koelvloeistof dus |:( was nog niet helemaal wakker gisteravond :P

Verwijderd

Och, ik ben wel benieuwd wat een stalen blokje doet, eigenlijk. Er word veel te veel klakkeloos voor waar aangenomen. Ik denk dat staal wel kan werken. Niet zo goed als koper/alu, maar toch wel werken.

De condenser van mijn phase-change is ook van staal gemaakt (zowel pijpen als lamellen), en dat ding werkt ook prima.

Verwijderd

Topicstarter
zo gauw ik klaar ben zal ik (als er intresse is) de resultaten posten.... Maar ik moet eerst het blokje nog ontwerpen..( hulp is welkom ;) )....en maken...
En dan nog een pompje en die shit aan schaffen...zal dus nog wel eff duren.... ik hoop het over een maand af te hebben

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53

Epsilon

pics van de ramp maken he!!! :P

Dit gaat NIET.

staal roest
spreid de warmte slecht
een proc produceert lang geen 420 watt (max 140 oid, daarna is ie kapoet)

Dat word nog lachen mensen :P

sorry, maar dit is echt waanzin :) (IMHO)

But, we'll see :)

Verwijderd

Weet je soms ook het staal-type of eventueel het DIN nummer van het materiaal dat je gebruikt? Hoe warm word je CPU?

ik weet niet veel van waterkoeling af maar zorg dat je een turbulente waterstroom hebt. Anders ben ik bang dat je onderin je waterkoeler het warme water hebt en het koude boven als het water er redelijk snel doorheen gaat. Maak er een soort warmtewisselaar van maar dan zonder de mee/tegenstroom. Zorg voor voldoende schotten in je blok. Dit is om een zo groot mogelijk staaloppervlak te krijgen waar de CPU zijn warmte aan kwijt kan.

Ik zou iets in de trant van water links erin, rechts eruit en dan in je blok het water steeds een soort van hairpins laten maken (geen zin om het uit te tekenen).

P.S. over het postje hierboven. Ligt eraan welk staal het is. Niet elk staal corrodeert. Koper en Aluminium kunnen ook corroderen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Staal roest zegt iedereen...
Natuurlijk roest het, maar het roesten van staal gaat veel minder snel dan dat van koper hoor!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Corrosie in het blok kan voorkomen worden met additieven in de vloeistof.
Corrosie aan de buitenkant is een groter probleem, maar op de plek waar het blok de core raakt corrodeert (lees:roest) het staal iig niet. De koelpasta voorkomt namelijk dat er lucht bij kan komen. Wil je voorkomen dat het staal op andere plekken wel roest, dan is een laagje verf voldoende.

De warmtegeleiding van staal is flink wat lager dan die van koper/alu, maar dan nog zal de TD tussen onderkant en bovenkant bodemplaat niet veel groter zijn dan enkele graden.

Volgens mij werkt het dus wel enigzins, een stalen blokje.

Wat het ontwerp betreft: omdat je een slechte spreiding hebt van warmte (wegens de lage warmtegeleiding), hoef je ook geen spannende constructies te bedenken voor je blok. Spuit het water recht boven je core het blok in, en haal het er ergens weer uit.

Verwijderd

Topicstarter
om het roesten tegen te gaan komt er dus koelvloeistof bij.... hierdoor zal het dus niet/ bijna niet gaan roesten..
en dat de proc niet zoveel watt produceert is alleen maar mooi.... hij is nu met de standaard intel koeler 43 graden......( p4 2Ghz ---> 2.5 Ghz )

• Epsilon

Epsilon

Demoniac schreef op 21 oktober 2002 @ 17:11:
Staal roest zegt iedereen...
Natuurlijk roest het, maar het roesten van staal gaat veel minder snel dan dat van koper hoor!
roesten is het reageren met zuurstof.

Het nare van water is, is dat het bij staal het roestproces versnelt (katalysator). Dit gebeurd bij koper ook, alleen in minder mate.

Daarnaast, brokkelt ijzer af als het roest. En DAT is minder gunstig

Maar koper roest niet sneller dan staal, anders zou het immers niet hoger staan in de lijst de edelmetalen :)

Verwijderd

Topicstarter
klopt staal roest sneller als koper...... maar denk eens aan de auto.... veel staal dat met "water" in aanraking komt. Maar het roest niet.... dit vanwege toevoegingen die het roesten voorkomen..... lees ook het stukje van dabit......
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 16:09:
.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 oktober 2002 @ 23:41:
[...]

Maar nu weer even on-topic: Ik zou geen staal nemen. Staal heeft een warmtegeleidingscoëfficient van 0,46-0,48 terwijl koper 390 heeft!! Dus koper geleidt vele malen beter warmte, zelfs 800 keer zo goed!! En zelfs aluminium heeft een warmtegeleidingscoëfficient van 237. Ik zie dus geen enkele reden om staal te gaan gebruiken. Dat het wat lichter is dan koper (een dichtheid van 7,8 tov 8,96) zou voor mij iig niet voldoende zijn om staal te nemen voor een basis voor een koelblok. En je zegt zelf ook nog dat het moeilijker te bewerken is.
Kortom: niet nemen!!

PS: al deze info is te halen uit BINAS 8 & 9.
hmmm.. ik weet niet welke BINAS je gebruikt, maar volgens mij heeft RVS 316 (met 18% Cr en 8% Ni) een lambda (warmte-geleidings-coefficient in W/m.K) van ongeveer 50. puur ijzer heeft 80,4 en koper zit rond de 400 (beetje afhankelijk van de zuiverheid)

dus die factor 800 is een tikkie ernaast..
verder is de grootste warmteweerstand de convectieve afvoer via je water... bijna altijd is de wand-weerstand verwaarloosbaar klein ten opzichte van de convectieve weerstand.. en voor de convectieve overdracht geldt.. als vloeistof snelheid groter en oppervlak groter, dan wordt de overdracht groter... dus een blok met veel kanaaltjes en een redelijke doorstroming. enige centimeters per seconde moet wel gaan werken.

• bredend
  • Laatst online: 09-02 21:52
Ik denk dat je beter een alu koelelement kan dichtlijmen met plexi en LEDs. Dat gaat veel beter koelen, en zien er mooi uit. Maar aan de andere kant, ik zou wel eens willen weten hoe goed staal koelt.

Volgens mij kan je ook best goed koelen met blik. (van een blikje ja :) )

Verwijderd

Topicstarter
Dat wou ik dus ook weten. Als het goed koelt scheelt het een hoop in kosten, en moelijk doen. Staal kan je lekker lassen...dus makkelijk in mekaar te zetten.

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 08:32:
Dat wou ik dus ook weten. Als het goed koelt scheelt het een hoop in kosten, en moelijk doen. Staal kan je lekker lassen...dus makkelijk in mekaar te zetten.
makkelijk is anders, want je kan met een normale heatsink en wat plexi een waterblok maken. Niet iedereen kan of heeft te mogelijkheid tot lassen.

Terwijl wel iedereen een beetje creatief kan zijn met plexi en wat kit.

Verwijderd

Topicstarter
je hoeft staal niet eens te lassen... je kan het ook schroeven..... ;) kwesite van draad tappen en schroeven maar... de kanalen kan je erin lijmen...of zagen.... no problemo....
Het enige wat veel werk vergt is het polijsten van de onderkant....... en het bidden dat het zal werken :P

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 09:45

makje

Professioneel prutser

Neem eens contact met Imhotep op voor een goed ontwerp van je koelblokje. Hij heeft er veel ervaring mee.

[rml][ wc] inkoopactie self made wc-blok?[/rml]

9800x3d

• bredend
  • Laatst online: 09-02 21:52
Ik denk dat je er beter niet aan kan gaan beginnen. Vergeleken met het in theorie te verwachten resultaat is het de moeite niet waard.
Ik post binnenkort een zelfgemaakt blokje dat ook niet echt serieus is. Doe jij hetzelfde? :)

Verwijderd

Topicstarter
jup.... ik ga um zeker maken... wie weet wordt het nog iets.... de bedoeling is meer om een goedkoop makkelijk te maken blokje, te maken..... die nog werkt ook... Kijk me proc hoeft echt geen 20 graden te worden.. maar 40 graden max zou wel leuk zijn... Ik hoop dit project zo snel mogelijk af te hebben...en hier te posten ( moet alleen nog ergens een digicam jatten :P)

oh.. en bredend... laat me weten wanneer je blokje af is...... ;)

• Arie-Kanarie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-06-2025

Arie-Kanarie

Een keer wat anders

volgens mij is dit een stille dood gestorven.... Of is er nog wat van terecht gekomen van dat stalen blokkie?

Software ontwikkelen in de Achterhoek voor leuke klanten door heel Nederland? Klik hier

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Hij heeft al meer dan een jaar niet meer gepost op deze account :+

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Waarschijnlijk cpu overhit geraakt en gestorven :P

Verwijderd

Hij zei tegen mij op msn dat z'n proc stressed 35 graden was. Hij gebruikte een auto radiator en een CV pomp :D

Verwijderd

Arie-Kanarie schreef op 17 september 2004 @ 09:45:
volgens mij is dit een stille dood gestorven.... Of is er nog wat van terecht gekomen van dat stalen blokkie?
Vraag het hem zelf: Asschen_sukar: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/52994/AAAAE6/000000

Voor de rest niet zo nuttig om daarvoor een 2 jaar oud topic te kicken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 17:23 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.