Toon posts:

ADSL modem en splitter aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

binnekort ga ik een adslmodem etc aanleggen bij een kennis van me.

Het gaat om een analoge aansluiting. Normaal gesproken heb je 1 centrale
telefoonaansluiting in huis waar je de splitter op aan sluit etc.

Nu heb ik bij hun in de meterkast gekeken en daar zie ik dit:

1 dikke kabel die uit allemaal kleinere kabeltjes bestaat (hoofdzakelijk blauw en
rode kabeltjes). Deze dikke kabel loopt naar een kastje en aan de andere kant
van dat kastje komen 3 telefoonkabels waarvan er 1 naar de huiskamer toegaat,
en 1 naar zolder en 1 naar de tussenverdieping.

Dat kastje aan de muur is verder niks dat een plasticdoosje van zo'n 8cm lang en
3 cm breed waar verder geen aansluitingen oid opzitten.

Mijn vraag is nu waar ik die splitter op aan moet sluiten, daar dat altijd direct op
de hoofdlijn moet zijn.

Kan ik die splitter ook op de tussenverdieping aansluiten? Zou wel handig zijn
ivm kabels leggen :)

PS: ze hebben daar gewoon 1 telefoonlijn en dus 1 nummer.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:51

mno

Hij moet inderdaad op de hoofdaansluiting of in ieder geval vóór andere aftakkingen. Dus je hebt m.i. 2 keuzes:
1. Splitter in de meterkast.
2. Splitter ergens anders maar er dan voor zorgen dat de telefoons op de andere verdiepingen na de splitter zitten (kabels omleggen dus).

Als je de splitter na andere aftakkingen legt zal je ADSL het wel doen, maar je kan problemen krijgen als de telefoon overgaat of als er een gesprek wordt gevoerd.

Het kan zijn dat er in dat kastje waar 3 kabels uitkomen een meeluister filter zit. Daar heb ik ook wel eens problemen mee gehad. Als de telefoon overging was mijn ADSL dood.

Gewoon rösti

Verwijderd

Dit staat allemaal in de duidelijke handleiding die wordt meegeleverd :)

Verwijderd

Topicstarter
mno schreef op 17 oktober 2002 @ 14:13:
Hij moet inderdaad op de hoofdaansluiting of in ieder geval vóór andere aftakkingen. Dus je hebt m.i. 2 keuzes:
1. Splitter in de meterkast.
2. Splitter ergens anders maar er dan voor zorgen dat de telefoons op de andere verdiepingen na de splitter zitten (kabels omleggen dus).

Als je de splitter na andere aftakkingen legt zal je ADSL het wel doen, maar je kan problemen krijgen als de telefoon overgaat of als er een gesprek wordt gevoerd.

Het kan zijn dat er in dat kastje waar 3 kabels uitkomen een meeluister filter zit. Daar heb ik ook wel eens problemen mee gehad. Als de telefoon overging was mijn ADSL dood.
Daar d8 ik ook al aan ja. Gewoon kabels omleggen zodat alle telefoonaansluitingen
ná de splitter komen.

Had alleen niet eerder zo'n kastje etc in de meterkast gezien dus wou het even
zeker weten.

Bedankt!

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
ik denk dat je een oplossing ook wel via de search zou kunnen vinden. Dit soort vragen komt vaker langs en inderdaad staat ook alles duidelijk uitgelegd in de doe-het-zelf handleiding van KPN. Kom je er dan nog niet uit dan staat er zelfs nog een telefoonnummer bij wat je kunt bellen met vragen. Handig he! ;)

Misschien heb je nog iets aan deze links:
splitter aansluiting waar?/ • ADSL-Splitter vraagje..ADSL Splitter[rml][ ADSL] IS/RA -> splitter[/rml]

suc6