[ADSL] IS/RA -> splitter

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik krijg binnenkort ADSL, nu heb ik meerdere telefoons hier in huis en het is zo 1/2/3 niet mogelijk om deze om te leggen.
Bij mij is het zo dat het IS/RA punt in de woonkamer zit daarvandaan komt er direct een telefoonkabel uit die na ong 1meter de muur in gaat naar een telefoondoosje ergens verderop.
Nou is mijn vraag, kan ik gewoon vanaf het IS/RA punt (daar komt een normale telefoondraad uit als het goed is) die telefoonkabel doorknippen ongeveer 50cm na het IS/RA punt en daar een RJ11 connector opzetten uiteraard aan beide kanten.
Daarna die splitter aansluiten die meegeleverd zit bij het DHZ pakket, dus die inkomende rj11 connector in het midden aansluiten en dan geloof ik aan de rechterkant die andere rj11 connector aansluiten die dus doorloopt naar de andere telefoons ?

Uit de diverse Searches/FAQ's/PDF files staat nergens mijn situatie bij.

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Hier kan ik heel kort en makkelijk over zijn.

Ja, ik heb dat hier ook gedaan en het werkt hier helemaal perfect.

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
De splitter moet als eerste op de telefoonlijn komen, voordat ook maar 1 ander apparaat wordt aangesloten.

Je hoeft niet per se een rj11 op die kabel die van de is/ra komt te zetten, er zit namelijk in het doe-het-zelf pakket een klein kastje waarmee je die kabel dan kunt aansluiten op de splitter. Uit de splitter komt dan een kabel (de linker) die naar je adsl-modem gaat en de rechter-kabel is dan de kabel die richting jouw telefoontoestellen gaat.

Verder zit er een duidelijke handleiding bij dat doe-het-zelf pakket en mocht dat nog niet helpen dan is er ook nog een telefoonnummer dat je kunt bellen als je vragen hebt.

• Enforcer
  • Niet online
Dat de splitter als eerste op de telefoonlijn moest komen was al bekend, maar mijn 2e en meerdere toestellen die zitten aangesloten opt het eerste aansluitpunt waar nu mijn hoofdtoestel op staat aangesloten, en dat doosje wat er zit is niet los te krijgen doordat er later een soort van muur is omgebouwd zeg maar..

Dus zoals ik al zei ... het enigste waar ik bij kom is de telefoonkabel die vanaf het IS/RA punt in de muur verdwijnt (dit stukje telefoonkabel is ongeveer 1m), als ik die kabel doorknip zitten er als het goed is 4 draadjes in ... ik kan die draadjes (zoals jij aangaf) niet direct in die splitter doen neem ik aan ... er moet eerst een rj11 connector opzitten ..
dan heb ik dus die aan dat stukje kabel 2 connectors zitten ..
uiteraard het stukje vanaf het IS/RA punt naar de inkomende aansluiting van die splitter doen... en het stukje wat dus direct de muur in gaat op de uitgaande aansluiting van die splitter doen..
Dit kan toch gewoon ?!

• schwarzenegger
  • Laatst online: 07-08 11:15
Precies Enforcer! Gewoon doorknippen, dan eventueel stekkertje erop zetten of dat kastje van KPN gebruiken, die kabel dan in het midden van de splitter pluggen, dan de kabel die richting jouw telefoon gaat in het rechter-gaatje van de splitter. Dan moet alles gewoon werken.
Zoals ik al schreef, staat ook zeer duidelijk uitgelegd in de handleiding van het doe-het-zelf pakket.

succes ermee!

• ArnoutD
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 06:58
Als het meezit gaat het goed. Er van uit gaand dat je platte kabels gebruikt want daarvoor is de kabeltang en de RJ11 connector gemaakt. Aangezien de meeste kabels op het moment rond zijn zal je eerste stuk moeten vervangen voor een platte kabel omdat dan de rj11 tang werkt

• Enforcer
  • Niet online
Dat maakt toch niet uit of het een platte of een ronde kabel is ?
Ik heb zelf hier een UTP Tang (met daaraan 3 stekkerformaten oa. RJ11/RJ45), ik kan die ronde kabel die hier gewoon zit toch afstrippen en dan een RJ11 connector erop vastzetten dmv die tang ? Dat maakt dan toch niet uit of het rond of een platte kabel is ? Zolang je maar 4 draadjes in die connector ziet die verbinding maakt, toch ?

• Timer
  • Laatst online: 16-06 12:09
Hier is het IS/RA punt ook een wandcontactdoos in de huiskamer. Je moet in ieder geval geen enkel toestel vóór de splitter aansluiten. Ik heb het ISRA-punt daarom verplaatst van de huiskamermuur naar de meterkast door in de kruipruimte de hoofdkabel uit de muur te trekken en in de meterkast weer naarboven te duwen.

In de meterkast heb ik een nieuw contactdoosje/isra-punt gemaakt en daarna kan je de hele zooi op de 'Mxstream handleiding'-manier aansluiten zonder dat er een bos kabels en apparatuur in de huiskamer ligt.

Vanaf de splitter moest dus alleen een kabeltje weer de kruipruimte in en dan weer naar die muur omhoog, naar de telefoons. (ik heb dus voordat ik de hoofdkabel vanuit de kruipruimte uit de muur trok even een telefoonkabel eraan vast gemaakt boven de grond).

Vanuit de meterkast kan je dan ook de kabel naar je modem laten lopen. Bij mij moet die kabel naar zolder (gelukkig loopt er vanuit de kruipruimte een buis die uitkomt bij de wasmachine).

Van splitter naar modem is officieel een PSTN, maar ik heb een FTP gebruikt voor als ik ooit nog eens overstap naar kabel. Op die FTP (Foiled Twisted Pair) heb ik ook die RJ-11 connectortjes weten te violen :).

Afbeeldingslocatie: http://upload.timecapture.nl/file.php?file_id=15&thumbnail=1

[ Voor 9% gewijzigd door Timer op 19-09-2006 20:29 . Reden: Image URL Update ]

• Enforcer
  • Niet online
Dus het is voorderest geen probleem om een RJ11 connector op een ronde kabel met 4draden erin vast te knijpen met een UTP combi tang (RJ45/RJ11) ??
Mocht dat nl. niet lukken dan zit ik hier met een nietwerkende telefoon verbinding als ik die draad doorknip, en dat is niet echt de bedoeling, moet ik met kroonsteentjes gaan werken :)

• Attilla
Enforcer schreef op 26 september 2002 @ 19:47:
Dus het is voorderest geen probleem om een RJ11 connector op een ronde kabel met 4draden erin vast te knijpen met een UTP combi tang (RJ45/RJ11) ??
Dit mag geen probleem zijn.

Ik heb afgelopen weekend nog op een ronde telefoonkabel gewoon een rj11 stekkertje geknipt.
Dit was zelfs met die plastig tang van kpn-adsl.

• Enforcer
  • Niet online
ArnoutD schreef op 25 september 2002 @ 09:23:
Als het meezit gaat het goed. Er van uit gaand dat je platte kabels gebruikt want daarvoor is de kabeltang en de RJ11 connector gemaakt. Aangezien de meeste kabels op het moment rond zijn zal je eerste stuk moeten vervangen voor een platte kabel omdat dan de rj11 tang werkt
Dit is dus complete onzin begrijp ik ?! :)

• Attilla
Enforcer schreef op 26 september 2002 @ 19:51:
[...]

Dit is dus complete onzin begrijp ik ?! :)
Ehm, om het bot te zeggen wel ja. :)

De tang knijpt de ronde kabel toch plat, dus daar hoef je je niet druk om te maken.

• Enforcer
  • Niet online
Dat dacht ik ook ... dan ga ik wachten totdat mijn adsl aanvraag afgerond is :)
Pagina: 1