Niet duurzaam? Waar baseer je dat op als ik vragen mag. Krasvast is ie misschien niet echt omdat ie zo glanst, maar die van mij is na 5 maanden nog helemaal puntgaaf dus misschien moet je er gewoon zuinig op zijn. Verder is de afwerking echt top dus dat van die duurzaamheid vind ik onzin. Vind jij maar eens een portable device met een verchroomd metalen afstandsbediening a la B&O (zoals die van de iPod dus). En dat chrome met plexiglas staat echt uniek en mooi vind ik
edit:
en oh ja, de Zen heeft niet eens een afstandsbediening he?
geluidskwaliteit is toch behoorlijk minder
En waar baseer je dat op?? Ik heb de iPod op een high-end set (lees: klasse-A versterker met high-end speakers) aangesloten gehad, en een studio reference headphone, en de kwaliteit is perfect. Bovendien is er kort geleden een vergelijkende review tussen o.a. de iPod en Zen geweest waarbij de iPod er qua geluidskwaliteit juist boven de rest uit kwam. De iPod geeft het geluid gewoon weer zoals het opgenomen is, en zo hoort het.
, de output is minder krachtig zodat je bij een beetje koptelefoon al snel versterkertje nodig hebt....
Again: hoe kom je erbij? De iPod heeft een 60mW uitgang en kan harder/beter weergeven dan bijvoorbeeld m'n Sony MZ-R35 minidisc walkman die qua geluidskwaliteit nogsteeds 1 van de beste Sony modellen is. Kom nou met feiten en geen loos geblaat.
Hij heeft geen play queue
Klopt, maar meer dan playlists heb ik niet nodig.
, geen handmatig instelbare equalizer...
Het geluid is zonder instelbare EQ al prima, dus ik zit er niet op te wachten. Als je het zelf wel nodig hebt dan klinkt je Zen misschien toch niet zo super? Een EQ is voor veel mensen een speeltje waarmee ze eindeloos zitten te klooien om te kijken of het geluid misschien toch nog wat beter kan. De iPod is no-nonsense, en ik gebruik maar 2 EQ presets. Eventueel kun je per nummer een bepaalde preset laten gebruiken, maar dat vind ik onzin.
Kan me ook niet herinneren dat hij een FM tuner heeft
Ik neem geen honderden albums of duizenden nummers mee om naar dat gelul op de radio te gaan zitten luisteren.
of een voicerecorder. Dus...

Wat moet je daarmee? Leuk speeltje voor middelbare scholieren, maar geen hond gebruikt het. Gewoon een loze gadget.
Ohja, voor mij ook een redelijk belangrijk punt: in de Zen kan je -wel- zelf een grotere HD stoppen

Tegen de tijd dat de opslag van de iPod voor mij te klein is, is het hele harddisk-based MP3-speler concept achterhaald

Dan loop ik gewoon met een flash-memory van 40GB in m'n binnenzak. Bovendien is de Zen mede dankzij die 2,5" schijf 1,5 keer zo zwaar als iPod en de iPod is met z'n 1,8" schijf een stuk zuiniger. Zeker 1,5 keer. Verder is de 1,8" schijf erg robuust zodat je zonder problemen kunt joggen, en dat zou ik met een notebookschijf niet graag proberen.
Schiet me net te binnnen

Was het niet zo dat je op de iPod zelf ook geen bestanden kan wissen en geen playlists aan kan maken? Lijkt me toch niet handig, dat je hem aan een pc moet hangen om even snel paar albums in playlist te gooien.
Om eerlijk te zijn: het zou handiger zijn als je dat op de iPod zelf kon doen. Toch mis ik het niet echt nu het er niet op zit.
Ik wil benadrukken dat ik de Zen niet wil afkraken, maar waar ik wel tegenin ga is het afkraken van de iPod. De iPod was een pionier en in vele opzichten nog ongeevenaard. Mooi dat er nu een leuke MP3 speler voor een krapper budget op de markt is, maar dat maakt de iPod niet minder goed of te duur.
De drie belangrijkste dingen bij de iPod: de geluidskwaliteit is perfect (laat je niet misleiden door de fantastische specs die Creative altijd opgeeft), de Lithium-Polymeer accu is ultramodern/klein/licht. De 1,8" Toshiba HD is licht, robuust en zuinig. Zowel de accu als de HD maken de iPod duurder dan de Zen, maar ook beduidend beter.
De Zen heeft een andere doelgroep denk ik. Ik wil klein, licht, mooi en goed. Zen gebruikers willen vooral goedkoop met veel storage. Niks mis mee, maar ik krijg er wel kromme tenen van dat er op de iPod ingehakt wordt omdat ie zogenaamd te duur zou zijn en Apple een afzetter is omdat Creative 'het goedkoper kan'. Nee, Creative kan het niet goedkoper. Als Creative de iPod zou imiteren met dezelfde 1,8" schijf en de superplatte li-polymeer accu, dan zou de prijs een stuk hoger liggen dan bij de Zen. De iPod is 1,5 jaar na de introductie nogsteeds een klasse apart.