ASUS P4PE Gebruikers ervaringen

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 2.357 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 09:40:
Hallo ik heb nu 2 dagen een P4PE tot mijn beschikking icm een P4 2.53ghz en 512mb ddr333 Samsung geheugen, nu hoor ik veel mensen over een 'cold boot' probleem praten...

Is dit met de laatste rivisie opgelost, oid ?

Kan iemand me meer info geven wanneer dit probleem optreed e.d.?

Verder heb ik geen last van tikken in me geluid, heb onboard sound off, zit een SBLive! 5.1 kaartje in.

Thnx in advance :)
Gefelicidingest met je nieuwe mobo :D!
Nope, Asus heeft de coldboot nog niet eens kunnen veroorzaken in hun labje, waardoor iedereen nog wat in het duister tast vd precieze oorzaak. Sommigen hebben er last van en sommigen hebben hem nog nooit gehad. Ik zelf maar 1 x, en heb het board nu alweer een poosje. Hopelijk wordt het 'probleem' met 'n BIOS opgelost, maar het zou 'n hardwarematige kuestie kunnen zijn. Het zou zelfs kunnen dat Asus mede daardoor het probleem 'ontkent' om zo 'n gigantische omruil actie te voorkomen....

Er gaan geruchten dat wanneer de omgeving erg koud is het probleem eerder optreed.

[ Voor 10% gewijzigd door _XipHiaS_ op 31-03-2003 10:24 . Reden: typo's:moet niet teveel Engels lezen :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok bedankt voor de informatie, maar wat houd een Cold boot precies in? Hij reboot als ie koud is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:55
Cold Boot probleem? ... kijk, ik ga natuurlijk niet al die pagina's van dit topic doorbladeren, maar gaat dat over die error die hardware-monitor geeft tijdens het booten?

Die kun je heel eenvoudig skippen met F1 hoor. Hij mekkert gewoon nogal gauw om een te laag aantal toeren van je CPU-koeler en een ietwat lage spanning uit je voeding ... (toch?)

Ik heb 't af en toe. In het begin wat vaker maar eigenlijk de laatste tijd helemaal niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 12:58:
Ok bedankt voor de informatie, maar wat houd een Cold boot precies in? Hij reboot als ie koud is ofzo?
Dat hij dus niet op wil starten als de PC heeft uitgestaan. En komt dan vaak met meldingen dat er iets met de CPU zou zijn, andere vage meldingen, of gewoon helemaal nix. Waarbij enkelle drukken op de reset, power of de stroom er weer af na merdere pogingen meestal weer uitkomst biedt.

In die ene keer dat ik er last van had was 1 druk op de rst genoeg om hem op gang te laten komen. Hij vertoonde alleen gerdaai van fan's, verder nix, ook geen beeld of HDD geratel.

Het is dus NIET zoals ThaWout dat hierboven beschrijft. De mobo's die last van CB hebben lijken gewoon 'n beetje dood, soms wel fan's die draaien en/of de PostReporter die een (foute) uitspraak doet, maar thats it. De F1 komt pas ter sprake als je bijv. te ver hebt overgeklokt, voorheen mocht je dan je kast weer opentrekken om je CMOS te resetten.

Het probleem is dus helaas niet op te lossen door alle HW monitoring in het BIOS uit te zetten, als het zo eenvoudig was op te lossen...

[ Voor 38% gewijzigd door _XipHiaS_ op 31-03-2003 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
_XipHiaS_ schreef op 31 March 2003 @ 13:59:
[...]

De F1 komt pas ter sprake als je bijv. te ver hebt overgeklokt, voorheen mocht je dan je kast weer opentrekken om je CMOS te resetten.
Ik heb toch echt niks overgeklokt :).

Ik krijg ongeveer deze melding: "Hardware monitor found an error. Enter Power setup menu for details. Press F1 to continue or Del to enter SETUP

Uit de gebruiksaanwijzing:
If any of the monitored items is out of range, the following error message appears: "Hardware Monitor found an error. Enter Power setup menu for details". You will then be prompted to "Press F1 to continue or DEL to Enter SETUP".
En de "monitored items" zijn MB Temperature, CPU Temperature, POWER Temperature, Q-Fan Control, Fan Speed Ratio, Speed UP/Down Response Time, CPU Fan Speed, Chassis Fan Speed, Power Fan Speed en VCORE Voltage.

Dus weldegelijk heeft dit bij mij met de snelheid van de fans te maken (Enermax instelbare voeding en Zalman met fan-mate waardoor 't mobo denkt dat 'r véél te weinig toeren worden gemaakt). Ik kan dat gewoon skippen met F1 ... heeft helemaal niks met overklokken te maken (CPU wordt stressed 32°C en alle voltages enzo draaien op Default verder) dus dit is iets heel anders dan het clearen van de CMOS.

Maar goed, als dit iets anders is dan het Cold Boot probleem dan heb ik het Cold Boot probleem gelukkig nog niet gehad :)

[ Voor 13% gewijzigd door Wouter! op 31-03-2003 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
ThaWout schreef op 31 March 2003 @ 16:09:
[...]

Ik heb toch echt niks overgeklokt :).

Ik krijg ongeveer deze melding: "Hardware monitor found an error. Enter Power setup menu for details. Press F1 to continue or Del to enter SETUP

Uit de gebruiksaanwijzing:

[...]

En de "monitored items" zijn MB Temperature, CPU Temperature, POWER Temperature, Q-Fan Control, Fan Speed Ratio, Speed UP/Down Response Time, CPU Fan Speed, Chassis Fan Speed, Power Fan Speed en VCORE Voltage.

Dus weldegelijk heeft dit bij mij met de snelheid van de fans te maken (Enermax instelbare voeding en Zalman met fan-mate waardoor 't mobo denkt dat 'r véél te weinig toeren worden gemaakt). Ik kan dat gewoon skippen met F1 ... heeft helemaal niks met overklokken te maken (CPU wordt stressed 32°C en alle voltages enzo draaien op Default verder) dus dit is iets heel anders dan het clearen van de CMOS.

Maar goed, als dit iets anders is dan het Cold Boot probleem dan heb ik het Cold Boot probleem gelukkig nog niet gehad :)
Ah ja sorry, in die gevallen kan het ook onbedoeld mis gaan. Maar als jij niet de door mij genoemde fratsen met je bord hebt heb je dus gelukkig (nog) geen last van de beruchte coldboot :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uuhm kep nog een vraagje eigenlijk hoe krijg ik die spdif module aan de praat die bij de onboard geluidskaart zit?? kwil de coax namelijk aan me versterker hangen, maar ik hoor nix.. kep al in de programmas gekeken, en in de windows instellingen, maar k kon t niet vinden.. :( weet iemand hier t misschien?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Zit toch wel in de instellingen volgens mij hoor (plaatje is clickable voor hogere resolutie):

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wbeekhuizen/GoT/prtscr.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Wouter! op 01-04-2003 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[qoute/]En de "monitored items" zijn MB Temperature, CPU Temperature, POWER Temperature, Q-Fan Control, Fan Speed Ratio, Speed UP/Down Response Time, CPU Fan Speed, Chassis Fan Speed, Power Fan Speed en VCORE Voltage.

Maar goed, als dit iets anders is dan het Cold Boot probleem dan heb ik het Cold Boot probleem gelukkig nog niet gehad :)[/quote]

Als je de power fan speed uitzet dan heb je denk ik geen last meer daar van. Tenminste dat was het bij mij. Kan ook zijn dat het een van de andere fans is uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ok, iedereen schrijft dat hij een cold boot probleem heeft. betekent dat hij niet opstart als je de stroom erop zet, of dat hij niet opstart als hij van "soft-off" naar aan gaat niet uit gaat.

Dit is mijn probleem:

´s avonds zet ik hem uit door in XP hibrenate te kiezen. De stroom haal ik er NIET van af. De volgende dag zet ik hem aan(power button voor op kast). De HD ratelt, alsof hij goed opstart, maar ik krijg geen beeld. Stroom eraf en erop helpt, systeem start dan wel goed op.

1 minuut na een shutdown een startup doen werkt tot nu toe wel altijd.

De voeding is een 350W voeding, en het systeem is niet zwaar belast.

is dit het cold-boot probleem?

2e probleem:

Op mijn kast zit een reset button. Onzin uiteraard, een echt OS loopt niet vast, dus is wou die als standby button gebruiken. Echter deze aansluiten op de SMI (system management Interupt) aansluiting (op het eilandje met aanlsuiting ongeveer tegenover de power led) werkt niet. XP geeft gen shoege.

(betreft een P4pe sata/iee1394 512MB pc2700 cpu:P4 2.4B, ATI AIW9000 videokaart)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 12:09:
[qoute/]
[...]
Als je de power fan speed uitzet dan heb je denk ik geen last meer daar van. Tenminste dat was het bij mij. Kan ook zijn dat het een van de andere fans is uiteraard.
Ik heb al die opties uitgeschakeld geprobeerd, maar toen bleef ie toch mekkeren. Ik heb het nu overigens al een hele tijd niet meer gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk_he schreef op 01 april 2003 @ 12:59:
Ok, iedereen schrijft dat hij een cold boot probleem heeft.
:?

Niet iedereen. Ik heb geen coldboot probleem gehad tot nu toe. Asus is er blijkbaar mee bezig, als ik de verschillende fora mag geloven, maar zij hebben nog geen coldboot kunnen reproduceren. Ikzelf denk dat ze echter wel wat op het spoor zijn... waarom zouden er anders al 12 bèta's van bios 1003 zijn geweest? Normaal worden nieuwe biossen toch wel uitgebracht na een bèta of 4-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xTmPizzaMan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 12:57

xTmPizzaMan

Error

Naja ik ben dus van plan om een Asus A7N8X te kopen ik heb een cpu cooler een Amd 1800 xp met cooler.. geforce 4 een maxtor 20 gig hdd. naja ik wil dus ook een keertje overclocken en ik weet niet veel van coolers dus ik heb gewoon zn standard cooler er in voor mn proc. ik zoek dus een goede cooler. Ik ga mn Videokaart + proc overclocken. er zit dus 1 cooler in de case de rest van de coolers wil ik vervangen . welke cooler moet ik kopen voor de proc moet ik er ook nog 1 voor de video kaart kopen anders voor de m0b0 ofzo wat zouden jullie kopen ( geen geld voor water cooler)
maybe upgrade ik mn Proc ook ff :P =)

Greets >:)

Conclusie : ik weet niets van coolers :P

No sig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
leuk_he schreef op 01 april 2003 @ 12:59:
Ok, iedereen schrijft dat hij een cold boot probleem heeft. betekent dat hij niet opstart als je de stroom erop zet, of dat hij niet opstart als hij van "soft-off" naar aan gaat niet uit gaat.

Dit is mijn probleem:

´s avonds zet ik hem uit door in XP hibrenate te kiezen. De stroom haal ik er NIET van af. De volgende dag zet ik hem aan(power button voor op kast). De HD ratelt, alsof hij goed opstart, maar ik krijg geen beeld. Stroom eraf en erop helpt, systeem start dan wel goed op.

1 minuut na een shutdown een startup doen werkt tot nu toe wel altijd.

De voeding is een 350W voeding, en het systeem is niet zwaar belast.

is dit het cold-boot probleem?

2e probleem:

Op mijn kast zit een reset button. Onzin uiteraard, een echt OS loopt niet vast, dus is wou die als standby button gebruiken. Echter deze aansluiten op de SMI (system management Interupt) aansluiting (op het eilandje met aanlsuiting ongeveer tegenover de power led) werkt niet. XP geeft gen shoege.

(betreft een P4pe sata/iee1394 512MB pc2700 cpu:P4 2.4B, ATI AIW9000 videokaart)
Je wist het misschien al, maar je kunt in XP instellen dat hij vraagt wat te doen als er op de powerknop wordt gedrukt, zowel die eventueel op je keyboard zit als die voorop je kast (hier werkt dat tenminste. Moet je alleen zelf nog aanklikken wat er dan moet gebeuren (herstarten, shutdown, standby enz. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
xTmPizzaMan schreef op 01 april 2003 @ 18:30:
Naja ik ben dus van plan om een Asus A7N8X te kopen ik heb een cpu cooler een Amd 1800 xp met cooler.. geforce 4 een maxtor 20 gig hdd. naja ik wil dus ook een keertje overclocken en ik weet niet veel van coolers dus ik heb gewoon zn standard cooler er in voor mn proc. ik zoek dus een goede cooler. Ik ga mn Videokaart + proc overclocken. er zit dus 1 cooler in de case de rest van de coolers wil ik vervangen . welke cooler moet ik kopen voor de proc moet ik er ook nog 1 voor de video kaart kopen anders voor de m0b0 ofzo wat zouden jullie kopen ( geen geld voor water cooler)
maybe upgrade ik mn Proc ook ff :P =)

Greets >:)

Conclusie : ik weet niets van coolers :P
Hmm, sja ... dit hoort ook echt in dit topic thuis hè >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_willes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04-2022
een paar vraagjes over geheugen settings:

1. Wat is de uitleg van Auto, Optimal, Turbo in de bios van mijn P4PE, bij het geheugen.

2. Hebben de timings iets met elkaar van doen. Maw MOET ik een bepaalde volgorde aanhouden (zoals 2-2-2-5) of moet ik gewoon testen welke settings ik zo laag mogelijk kan zetten. Ik test namelijk met Memtest86 en zoals het er nu naar uitziet word het deze setting: 2,5-2-3-6. Door het testen met memtest ben ik hierachter gekomen. Als ik 1 van deze settings nog lager zet heb ik fouten bij memtest.

3. Als ik (nadat ik mijn timings goed heb staan) mijn fsb/cpu sneller laat lopen moet ik dan kijken hoever dat dit gaat door middel van memtest om te kijken of het geheugen dan nog stabiel loopt of heeft dat met het omhoog krikken van de fsb/cpu niets te maken en blijft dit toch stabiel lopen.

Mocht er iets niet helemaal duidelijk zijn laat het dan even weten dan kan ik het (mischien) op een andere manier uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

_XipHiaS_ schreef op 01 april 2003 @ 18:47:
[...]
Je wist het misschien al, maar je kunt in XP instellen dat hij vraagt wat te doen als er op de powerknop wordt gedrukt, zowel die eventueel op je keyboard zit als die voorop je kast (hier werkt dat tenminste. Moet je alleen zelf nog aanklikken wat er dan moet gebeuren (herstarten, shutdown, standby enz. :).
Ok, die powerknop ken ik. (tenminste in windows 2000, in XP kan ik hem ook vast wel vinden.). Toetsenbord moet ik nog maar eens goed naar kijken. Het is zo´n logitech navigator met heeeeel veel extra knopjes.

Maar voorop mijn AOPEN H600B kast zitten 2 knoppen:
1 power knop en 1 reset knop.
Echter reset wil ik niet op reset aansluiten. XP een reset geven is zelden prettig. Maar nu zit op het moederbord naast de power aansluiting een "SMI" aansluiting. dit staat voor system management interrupt en wat ik begrijp uit de Pep4 manuel is dat is bedoeld om de pc in standby stand te zetten. Dat zo een goede toepassing zijn voor die 2e button.

Echter de reset aansluiting hierop aansluiten en drukken op de reset button lijkt geen resultaat te hebben(in XP sp1). Wie heeft er iets op die SMI aangesloten?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
mr_willes schreef op 02 april 2003 @ 10:15:
een paar vraagjes over geheugen settings:

1. Wat is de uitleg van Auto, Optimal, Turbo in de bios van mijn P4PE, bij het geheugen.

2. Hebben de timings iets met elkaar van doen. Maw MOET ik een bepaalde volgorde aanhouden (zoals 2-2-2-5) of moet ik gewoon testen welke settings ik zo laag mogelijk kan zetten. Ik test namelijk met Memtest86 en zoals het er nu naar uitziet word het deze setting: 2,5-2-3-6. Door het testen met memtest ben ik hierachter gekomen. Als ik 1 van deze settings nog lager zet heb ik fouten bij memtest.

3. Als ik (nadat ik mijn timings goed heb staan) mijn fsb/cpu sneller laat lopen moet ik dan kijken hoever dat dit gaat door middel van memtest om te kijken of het geheugen dan nog stabiel loopt of heeft dat met het omhoog krikken van de fsb/cpu niets te maken en blijft dit toch stabiel lopen.

Mocht er iets niet helemaal duidelijk zijn laat het dan even weten dan kan ik het (mischien) op een andere manier uitleggen.
Als ik het geheugen zo strak mogelijk wil instellen gebruik ik vaak test #8, die laat ik dan meestal meerdere malen achter elkaar draaien, het komt wel voor dat hij 2x gewoon goed gaat en bij run 3 een foutje geeft, zo kun je sneller zien of je op het randje zit. Daarna uiteraard 'All' tests enkele uren laten draaien.

Owja, de optie 'System op Turbo' geeft bij mij nog wat extra bandbreedte zonder al te snel het geheugen instabiel te maken, maar dat kan natuurlijk per configuratie verschillen. en je zou eens kijken wat 2.0-2-2-7 doet. Em 'Memory Turbo' uit wil ook nog wel eens wat extra stabiliteit geven.

Gewoon kijken welke combinatie de hoogste bandbredte/CPU MHz oplevert. Daarna nog ff in Windows Prime95 draaien voor de CPU.

Daarnaast heb je natuurlijk de 266, 333 en 355 keuze voor je geheugen. Als je CPU nog ff verder kan maar je geheugen niet dan gooi je die gewoon 'n tikje lager, die klimt daarna toch wel weer lekker met je fsb mee, en misschien kun je dan ook weer strakkere timings gebruiken zodat je bandwidth niet te ver achterblijft.

[ Voor 27% gewijzigd door _XipHiaS_ op 02-04-2003 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo , na ongeveer 3 dagen lang alle posts gelezen te hebben die maar enigzins met mijn specs te maken hebben, denk ik dat gerust kan zeggen dat ik me een regelrechte noob voel als ik zo die post lees.

Ik hoop dat er mensen zijn die goeie tips voor me hebben.

Nou daar gaat ie dan : ca. 2 weken geleden nieuwe componenten gekocht om een mooi systeempje in elkaar te zetten.

1- Thermaltake XaserII 5000 case incl. 360 W voeding met 5 casefans erin
2- Asus P4PE mobo met de hele klerezooi erop ( Lan, Raid, Sound enz. )
3- P4 2,53 boxed
4- 512 mb pc2700
5- Club 3d Radeon 9700 (non pro)

2 HDD van 40gig 7200 rpm uit mn ouwe systeem erbij en alles in elkaar gezet en ..... het werkt, maar....

het loopt naar mijn idee niet goed, dit zijn mijn problemen :

1) bij unreal tournament hoor ik door mijn boxen een geluid ( altijd moeilijk om een geluid duidelijk op te schrijven ;) ) wat lijkt alsof er iets uitschakeld.
geluid van hoog naar laag en het klinkt als een soort van waarschuwing.
Dit komt trouwens alleen voor bij UT en niet bij andere games.
Wie heeft enig idee wat dit kan zijn ?

2) 3dmark03 geeft een score van ca. 3700 met de laatste geinstalleerde drivers.
Met 3.1 drivers was het ca. 200 hoger maar dat lijkt me nog te laag als ik dat vergelijk met vergelijkbare systemen. ( soms 1000 marks te laag )
Nou weet ik dat benchmarks niet zaligmakend zijn, maar het zijn tenslotte benchmarks en geven een idee over je systeem.
Ik heb als van alles geprobeerd om de score omhoog te krijgen zoals mn drivers te deinstalleren en directx9a er op zetten en daarna weer de drivers te installen, oude drivers, nieuwe drivers en zelf een gemodificeerde driver die je kaart als een 9800 laten draaien, bios geflashed naar 1002, bios settings veranderd enz. enz.

3) sisosoft Sandra was een volgende stap om te kijken of er misschien daar problemen in opduiken, maar daar kom ik niet eens doorheen want bij winsock analyse krijg ik een blauw scherm.

4) in Directx9a staat dat mn AGP niet ingeschakeld is en dit is niet te veranderen, is dit normaal ??

Voor de rest heb ik nog een probleempje met het aansluiten van mn temp. monitor, als iemand daar de oplossing voor heeft graag , maar is niet echt belangrijk.

Voordat ik mn systeem ga overklokken , wil ik dat het eerst optimaal draait op standaard specificaties ( lijkt me normaal )

Als iemand van jullie ideetjes heeft of soortgelijke problemen heeft gehad, graag jullie reacties.

Thanx !!!

mijn sys:
http://specs.tweak.to/5778

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 15:32:
zo , na ongeveer 3 dagen lang alle posts gelezen te hebben die maar enigzins met mijn specs te maken hebben, denk ik dat gerust kan zeggen dat ik me een regelrechte noob voel als ik zo die post lees.

Ik hoop dat er mensen zijn die goeie tips voor me hebben.

Nou daar gaat ie dan : ca. 2 weken geleden nieuwe componenten gekocht om een mooi systeempje in elkaar te zetten.

1- Thermaltake XaserII 5000 case incl. 360 W voeding met 5 casefans erin
2- Asus P4PE mobo met de hele klerezooi erop ( Lan, Raid, Sound enz. )
3- P4 2,53 boxed
4- 512 mb pc2700
5- Club 3d Radeon 9700 (non pro)

2 HDD van 40gig 7200 rpm uit mn ouwe systeem erbij en alles in elkaar gezet en ..... het werkt, maar....

het loopt naar mijn idee niet goed, dit zijn mijn problemen :

1) bij unreal tournament hoor ik door mijn boxen een geluid ( altijd moeilijk om een geluid duidelijk op te schrijven ;) ) wat lijkt alsof er iets uitschakeld.

2) 3dmark03 geeft een score van ca. 3700 met de laatste geinstalleerde drivers.
Met 3.1 drivers was het ca. 200 hoger maar dat lijkt me nog te laag als ik dat vergelijk met vergelijkbare systemen. ( soms 1000 marks te laag )
Nou weet ik dat benchmarks niet zaligmakend zijn, maar het zijn tenslotte benchmarks en geven een idee over je systeem.
Ik heb als van alles geprobeerd om de score omhoog te krijgen zoals mn drivers te deinstalleren en directx9a er op zetten en daarna weer de drivers te installen, oude drivers, nieuwe drivers en zelf een gemodificeerde driver die je kaart als een 9800 laten draaien, bios geflashed naar 1002, bios settings veranderd enz. enz.

3) sisosoft Sandra was een volgende stap om te kijken of er misschien daar problemen in opduiken, maar daar kom ik niet eens doorheen want bij winsock analyse krijg ik een blauw scherm.

4) in Directx9a staat dat mn AGP niet ingeschakeld is en dit is niet te veranderen, is dit normaal ??

Voor de rest heb ik nog een probleempje met het aansluiten van mn temp. monitor, als iemand daar de oplossing voor heeft graag , maar is niet echt belangrijk.

Voordat ik mn systeem ga overklokken , wil ik dat het eerst optimaal draait op standaard specificaties ( lijkt me normaal )

Als iemand van jullie ideetjes heeft of soortgelijke problemen heeft gehad, graag jullie reacties.

Thanx !!!

mijn sys:
Ik denk dat je de intel inf/chipsetdrivers bent vergeten. Na installatie van XP eerst XP ServicePack 1, dan de Intel .inf drivers, DirectX9, nVidia Detonator's ATI Catalist (thanks ThaWout), stuurprogramma's van je overige hardware, audio, LAN, dan nog eventueel intel Application accellerator, en dan zou 't toch 'n stuk sneller moeten gaan :D.

Gebruik bij voorkeur niet de drivers van de CD, maar haal de laatste/nieuwste gewoon van 't net.

[ Voor 9% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-04-2003 10:23 . Reden: Installatie-volgorde-gewoonte opsomming :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Yep, die ken ik, heb ik bij half life. Het is de asus temperatuur monitor ("asusprop.exe"). De windows software dan. Op een of andere manier kan hij niet tegen de timings van het spel.

Niet alleen vliegt de spanning op de 12 volt lijn van 11 tot 13 volt, ook de ventilator spring van 2000 rpm naar 9000 rpm. aangezien dat laatste onzin is neem ik aan dat niet de voeding een probleem is (een 350W in een redelijk leeg systeem) , maar dat de monitor een beetje gaar is.

De oplossing is uiteraard de temp monitor te stoppen. Wellicht dat andere software wel goed de tempratuur kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
leuk_he schreef op 02 April 2003 @ 15:43:
[...]

Yep, die ken ik, heb ik bij half life. Het is de asus temperatuur monitor ("asusprop.exe"). De windows software dan. Op een of andere manier kan hij niet tegen de timings van het spel.

Niet alleen vliegt de spanning op de 12 volt lijn van 11 tot 13 volt, ook de ventilator spring van 2000 rpm naar 9000 rpm. aangezien dat laatste onzin is neem ik aan dat niet de voeding een probleem is (een 350W in een redelijk leeg systeem) , maar dat de monitor een beetje gaar is.

De oplossing is uiteraard de temp monitor te stoppen. Wellicht dat andere software wel goed de tempratuur kan meten.
Neem gewoon lekker MBM, werkt hier heerlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door _XipHiaS_ op 02-04-2003 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 16:24

nIghtorius

Poef!

Als je dit geluid hoort direct bij het starten van Unreal Tournament hoef je niet bang te zijn.. dit is het Aureal3D intro geluidje.. maar doet ie echter tijdens het spelen dan kan het zijn dat AsusProbe zeurt dan moet je ff controleren waarom ie zeurt.. 8)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
_XipHiaS_ schreef op 02 April 2003 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat je de intel inf/chipsetdrivers bent vergeten. Na installatie van XP eerst XP ServicePack 1, dan de Intel .inf drivers, DirectX9, nVidia Detonator's, stuurprogramma's van je overige hardware, audio, LAN, dan nog eventueel intel Application accellerator, en dan zou 't toch 'n stuk sneller moeten gaan :D.

Gebruik bij voorkeur niet de drivers van de CD, maar haal de laatste/nieuwste gewoon van 't net.
Laten we dat maar niet doen hè ... hij heeft 'n ATi kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nIghtorius schreef op 02 April 2003 @ 19:48:
[...]

Als je dit geluid hoort direct bij het starten van Unreal Tournament hoef je niet bang te zijn.. dit is het Aureal3D intro geluidje.. maar doet ie echter tijdens het spelen dan kan het zijn dat AsusProbe zeurt dan moet je ff controleren waarom ie zeurt.. 8)
Gelukkig ;) , wel een raar geluid , klinkt onheilspellend !
tijdens het spelen doet ie het niet.

goed dat er iemand is die een opgeschreven geluid kan herkennen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
ThaWout schreef op 02 April 2003 @ 20:00:
[...]

Laten we dat maar niet doen hè ... hij heeft 'n ATi kaart :)
:D :D HA, zow, en dat midden op de dag, was zeker nog niet helemaal wakker :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
OK, voor hen met het koudstart problemen.

Ik weet nu bijna 100% zeker waar het aan licht.
Het is, vooral gister en vandaag, erg koud weer en ook vannacht zeer koud mede door de storm (nee dit is niet het weersbericht:)). Dus hier op zolder, waar de PC staat, freezingcold en dat vond de PC dus ook, die had 'n extra drukje op de resetknop nodig om te ontwaken.
Toen ik er de 1e keer last van had was het door de kou van een restje winter, daarna nooit meer problemen (zolders zijn ook weer snel opgewarmd).

Helemaal duidelijk ook nu dus waarom ze dat in het warmere Taiwan niet kunnen reproduceren. Heren ASUS, neem ff een koelkast erbij :D.

Ik wilde watercooling op dit ding bouwen, maar dan kan ik iedere morgen chocen ben ik bang :D.

Owja, voor hen die hem helemaal niet wakkergeschud krijgen, misschien brengt een föhn uitkomst? (verwarmen he, niet bakken ;).

[ Voor 25% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-04-2003 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Asus Duitsland is ook volop bezig met het oplossen van het probleem. Op Asusboards.com kun je zien dat ze zelfs vragen of dat een PC met cold-boot probleem (tijdelijk) ter beschikking van Asus gesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 10:09:
Asus Duitsland is ook volop bezig met het oplossen van het probleem. Op Asusboards.com kun je zien dat ze zelfs vragen of dat een PC met cold-boot probleem (tijdelijk) ter beschikking van Asus gesteld kan worden.
Ja, maar die moeten ze dan niet in Taiwan gaan uitproberen, dat heeft geen zin :D. (Ja ik had het ook wat gevolgd, maar wat minder omdat ik er tot nu toe maar 1 keer last van had).

Ik had vanmorgen al zo'n (koud :D ) voorgevoel, ik dacht nog, erg koud hier. En jahoor, monitor bleef in de slaap, hdd gaf ook geen initialisatie ratel, kortom, ColdBoot probleempje.

[ Voor 22% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-04-2003 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel apart dat cold boot. Ik heb er dus geen last meer van. Het is wel wat kouder maar wanneer ik het ook probeer, het bootprobleem blijft (gelukkig) weg. Laten we hopen dat het zo blijft. Ik draai overgens nog steeds met biosversie 1.03, verders geen betas geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 12:08:
Ik vind het wel apart dat cold boot. Ik heb er dus geen last meer van. Het is wel wat kouder maar wanneer ik het ook probeer, het bootprobleem blijft (gelukkig) weg. Laten we hopen dat het zo blijft. Ik draai overgens nog steeds met biosversie 1.03, verders geen betas geinstalleerd.
Biosversie 1002 is het :) je bord revisie is 1.03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ka_ka_rot schreef op 03 april 2003 @ 12:13:
[...]

Biosversie 1002 is het :) je bord revisie is 1.03
lol, nog niet helemaal wakker denk ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik ben erg blij met m'n P4PE maar heb toch 2 vragen; in DirectX zegt hij dat AGP Texture Acceleration not available is, hoe kan dit?
Mijn 2e vraag; in de bios kan ik de AGP snelheid alleen op 1x en 4x zetten. Hij ondersteunt toch 8x? (m'n videokaart kan ook op 8x, waarom kan ik hem daar dan niet op zetten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eens op de site van asus hij ondersteunt allen maar 4x
http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4pe/overview.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
Damn ok, stom... ik dacht echt dat hij 8x ondersteunde :)

Hoe zit het met directx dan?

[ Voor 22% gewijzigd door TangLeFuzZ op 04-04-2003 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
No drive attached to Fastrak controller, bios not installed.

Kan iemand dit uitleggen? (Fastrak controller?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:14

EntonoX

Team leider

TangLeFuzZ schreef op 05 April 2003 @ 11:44:
No drive attached to Fastrak controller, bios not installed.

Kan iemand dit uitleggen? (Fastrak controller?)
dat is de RAID controller. Waarschijnlijk heb je je gewone IDE aansluitingen in gebruik en geen schijf op de RAID controller (RAID aansluiting is die ene aansluiting die 90 graden gekanteld op je mainboard staat.)

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
Klopt, thnx :) Duidelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Gebruiken jullie nou de IAA (Intel application acceleration) drivers? Mijn HD kraakt namelijk bij zo'n beetje alles wat ik doe, en IAA bevorderde het nou niet echt (leek het nog erger te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Witsflow schreef op 05 april 2003 @ 23:58:
Gebruiken jullie nou de IAA (Intel application acceleration) drivers? Mijn HD kraakt namelijk bij zo'n beetje alles wat ik doe, en IAA bevorderde het nou niet echt (leek het nog erger te maken).
Op een andere PC hierthuis (P4 1,4GHz) krijg ik DVD's (eerder met Win98 tenminste ... nu draait daar allang WinXP) niet helemaal soepel aan het draaien zonder die Application Accelerator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alles bekeken of dit al eerder gevraagd is en volgens mij niet, althans het is net iets anders.
Zie de specs hieronder.
Ik heb dus een Soundblaster D5500 console luidsprekersetje aangesloten als optical. Van de 3 audio uitgangen gebruik ik alleen maar de microfoon ingang, die andere 2, "line in jack" en "line out jack" niet dus.
En dit zal ik wel fout doen denk ik. Als ik de Soundmax instel op 5.1 dolby surround, dan werk mijn microfoon dus niet meer. Zo staat het ook in het boekje en zo is het hier ook een keer behandeld.
Maar waar moet ik dan mijn microfoon insteken. Ik heb geen extra geluidskaart. En om elke keer een andere instelling te gebruiken en te rebooten, dat vind ik ook lastig.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik dit oplossen?
Als ik de optical optie gebruik, moet ik dan toch ook nog wel die jacks aan de achterkant gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 17:18:
Ik heb alles bekeken of dit al eerder gevraagd is en volgens mij niet, althans het is net iets anders.
Zie de specs hieronder.
Ik heb dus een Soundblaster D5500 console luidsprekersetje aangesloten als optical. Van de 3 audio uitgangen gebruik ik alleen maar de microfoon ingang, die andere 2, "line in jack" en "line out jack" niet dus.
En dit zal ik wel fout doen denk ik. Als ik de Soundmax instel op 5.1 dolby surround, dan werk mijn microfoon dus niet meer. Zo staat het ook in het boekje en zo is het hier ook een keer behandeld.
Maar waar moet ik dan mijn microfoon insteken. Ik heb geen extra geluidskaart. En om elke keer een andere instelling te gebruiken en te rebooten, dat vind ik ook lastig.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik dit oplossen?
Als ik de optical optie gebruik, moet ik dan toch ook nog wel die jacks aan de achterkant gebruiken?
Het moederbord heeft in feite nog meer uit/ingangen. Namelijk d.m.v. een frontpanel. Op het moederbord zit daarvoor een aansluiting. Via het frontpanel zal de microfoon dan wel werken. Ik heb zelf een 4.1 setje (analoog aangesloten btw.) waardoor dus ook mijn microfoon-ingang vervalt (en ik nog een Line-in overhoud aan de achterkant) maar d.m.v. het frontpanel dat in m'n kast zit (AOpen H500A) kan ik de microfoon nog wel gebruiken.

Op die aansluiting kan een Intel-compatible panel aangesloten worden, de AOpen-panels zijn Intel-compatible.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wbeekhuizen/panelP4PE.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Wouter! op 07-04-2003 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaWout schreef op 07 April 2003 @ 18:41:
[...]

Het moederbord heeft in feite nog meer uit/ingangen. Namelijk d.m.v. een frontpanel. Op het moederbord zit daarvoor een aansluiting. Via het frontpanel zal de microfoon dan wel werken. Ik heb zelf een 4.1 setje (analoog aangesloten btw.) waardoor dus ook mijn microfoon-ingang vervalt (en ik nog een Line-in overhoud aan de achterkant) maar d.m.v. het frontpanel dat in m'n kast zit (AOpen H500A) kan ik de microfoon nog wel gebruiken.

Op die aansluiting kan een Intel-compatible panel aangesloten worden, de AOpen-panels zijn Intel-compatible.
Ah, bedankt. Zo'n frontpanel kan ik vast bestellen. Ik heb een Chieftec DX01SLD midi kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaWout schreef op 07 april 2003 @ 18:41:
[...]

[afbeelding]
Ik kom er nog niet uit. Ik ben maar een leek.
Als ik die 2 jumpers er nu vanaf haal, en ik sluit dan het frontpanel aan (wat ik nog niet heb hoor) en waar moet ik die kabels dan aansluiten? En werkt dat andere dan nog wel goed? 5.1 dus.

Ik moet een J-Panel hebben van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Je haalt die jumpers ervanaf en sluit op die plek (2 rijen met 5 pins waar 'r ééntje mist) het kabeltje aan wat naar je frontpanel gaat (in de stekkers van dat kabeltje is als 't goed is ook één gaatje dicht en op het frontpanel mist ook één pin). En 't hoeft niet persé een Asus J-panel te zijn, maar kan ook gewoon een ander Intel-compatible audio-frontpanel zijn (bijvoorbeeld van AOpen).

Of 5.1 via de digitale uitgang dan wel goed werkt weet ik niet, want ik heb zelf een 4.1-set analoog aangesloten. Maar m'n microfoon werkt in elk geval wel altijd zo via het frontpanel.

[ Voor 40% gewijzigd door Wouter! op 08-04-2003 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi ThaWout,

Kun jij dus wel 6 channel geluid krijgen, met je microfoon in je frontpanel? Bijvoorbeeld met een DVD die 5.1 ondersteunt, alle speakers werken dan gewoon?
Of kun je met analoog geen 5.1 geluid krijgen? (Leek)
En als je daarna met MSN chat met microfoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Voor hen die nix met het getal 13 hebben :D ftp://ftp.asuscom.de/pub/.../i845pe/P4PE/1003__13.zip BIOS 1003 beta 13.

OK, zelf dan maar ff als proefkonijn opgetreden, alles nog OK, nog geen veranderingen bemerkt zover.

[ Voor 25% gewijzigd door _XipHiaS_ op 14-04-2003 17:14 . Reden: OK, zelf dan maar ff als proefkonijn opgetreden, alles nog OK, nog geen veranderingen bemerkt zover. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:22

Lief Adje

Love is in the air

_XipHiaS_ schreef op 14 April 2003 @ 16:22:
Voor hen die nix met het getal 13 hebben :D ftp://ftp.asuscom.de/pub/.../i845pe/P4PE/1003__13.zip BIOS 1003 beta 13.

OK, zelf dan maar ff als proefkonijn opgetreden, alles nog OK, nog geen veranderingen bemerkt zover.
De enige verandering die ik heb gezien is dat de FSB nu tot 230 kan (was voorheen dacht ik max 200?)

edit wat is btw de max gehaalde FSB op een P4PE zonder gekke koeling van de northbridge? ik kom namelijk niet echt stabiel over de +/- 163mhz fsb heen

[ Voor 15% gewijzigd door Lief Adje op 14-04-2003 18:08 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lief_Adje schreef op 14 april 2003 @ 18:01:
[...]

De enige verandering die ik heb gezien is dat de FSB nu tot 230 kan (was voorheen dacht ik max 200?)

edit wat is btw de max gehaalde FSB op een P4PE zonder gekke koeling van de northbridge? ik kom namelijk niet echt stabiel over de +/- 163mhz fsb heen
1) Waar blijft de final? 13 bèta's heb ik bij Asus nog nooit gezien. Meestal komen er maar 3 à 4 bèta's uit, wat betekent dat bèta 5 tm 9 en 10 tm 13 ook al een bios had kunnen zijn... dus b4 was dan 1003, b9 gelijk aan 1004, en b13 gelijk aan 1005. Ik update niet voordat er een final is. Ik heb het idee dat dit te maken heeft met de AGP/PCI-lock bug (zie www.asusboards.com), of met het coldboot issue. Alles loopt goed op 1002, dus ik wacht op de final.

2) Ik kom niet over 150 FSB heen. Vanaf 151 krijg ik in de Device Manager van Win2k een wazig apparaat, met een geel uitroepteken ervoor. Er is niets over bekend, en er kan geen informatie over worden opgevraagd. Als ik toch hoger klok, dan crashed de PC soms met een bluescreen, die dit vreemde apparaat als oorzaak aangeeft. Op www.asusboards.com hebben meerdere mensen dit probleem, zowel met bios 1001 en 1002. Met gebruik van een 1003.beta heb ik er nog geen informatie over gezien. Sommige mensen hebben dit probleem wel, anderen niet. Er is niet vastgesteld waar dit aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Enige veranderen in BIOS 1003 BETA 13 zijn:

1. FSB kan max t/m 230MHz (geheugen snelheid kan je dan niet meer instellen op 3:4 of 4:5 , alleen AUTO)

3. CAS latency kan nu wel op 3 (vroeger alleen 2.5 - 2 - 1.5)

4. verschillende keuzes zijn aangepast o.a Aperture size, moet je maar ff zoeken :)

Voor derest heb ik niet veel veranderen waargenomen, alles draait nog steeds stabiel op 164MHZ FSB met 410MHZ 2-2-2-5 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wits

Wits

fka Witsflow

Is het trouwens normaal dat het bios de vcore hoger uitleest dan de ingestelde waarde? Ik heb de mijne (2.53) gewoon op default staan, en toch leest het bios 1.6 volt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06 23:19
[quote]TangLeFuzZ schreef op 04 April 2003 @ 23:23:
Ik ben erg blij met m'n P4PE maar heb toch 2 vragen; in DirectX zegt hij dat AGP Texture Acceleration not available is, hoe kan dit?

Wat voor vid krt heb je dan? Want hier zegt ie zowel in dxdiag als in WCPUID gewoon AGP texture acceleration Enabled.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
b-gone, volgens mij heb je een paar foutjes in je sig staan...

Asus P4PE, 1ghz DDR333 PC2700 Sams b-o-b. P4 3,06, Asus Hercules Prophet 9800 Pro, AHA 29160 Cheetah 10k U160 LVD

1GHz DDR333 -> waarschijnlijk 1 GB
Asus Hercules Prophet 9800 Pro -> Asus heeft geen ATI kaarten meer. Je bedoelt waarschijnlijk een Hercules. De 9800 is zelfs nog niet te krijgen in Nederland. Heb je een 9700 (of ga je een 9800 krijgen?)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b-gone
voor de oplettende kijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om eens voort te mierenneuken: 1Gb = (1024Mb / 8bit ) = 128MB :P

Er gaan 8 bits in 1 Byte ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b-gone
En nu weer ontopic :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Voor mensen die willen weten of beta 1003 b13 het koudstart probleem oplost: NEE.
Begin er de laatste tijd steeds meer last van te krijgen. D8 eerst dat het met de kou te maken had maar dat was waarscheinlijk toeval. Nu is m'n vermoeden dat het ding niet goed tegen overclocken kan, niet dat ik zwaar overclock, maar hoe strakker de timings des te meer ik na power ook ff de restetknop in mag drukken.
Zo had ik enkele dagen terug de VCore 1 tikje hoger gezet, evenals de fsb, resultaat: nu al 3 vd 4 dagen met deze instellingen koudstartproblemen.
Dus nog ff en dan gaat hier 'n Canterwoodje in, van Abit of Epox wel te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd. Kun je die koudstartproblemen dan zomaar opeens krijgen? Ik hoop niet dat het overklokken de voltageregulators beschadigd of iets dergelijks, waardoor dit probleem pas na verloop van tijd zijn kop opsteekt. Ik heb er nog geen last van gehad, met een FSB van 147.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 10:33:
Vreemd. Kun je die koudstartproblemen dan zomaar opeens krijgen? Ik hoop niet dat het overklokken de voltageregulators beschadigd of iets dergelijks, waardoor dit probleem pas na verloop van tijd zijn kop opsteekt. Ik heb er nog geen last van gehad, met een FSB van 147.
Nou ik daai al maanden met een FSB van 161 dus ik denk niet dat het mobo daar onder lijdt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op 15 April 2003 @ 10:15:
Voor mensen die willen weten of beta 1003 b13 het koudstart probleem oplost: NEE.
Begin er de laatste tijd steeds meer last van te krijgen. D8 eerst dat het met de kou te maken had maar dat was waarscheinlijk toeval. Nu is m'n vermoeden dat het ding niet goed tegen overclocken kan, niet dat ik zwaar overclock, maar hoe strakker de timings des te meer ik na power ook ff de restetknop in mag drukken.
Zo had ik enkele dagen terug de VCore 1 tikje hoger gezet, evenals de fsb, resultaat: nu al 3 vd 4 dagen met deze instellingen koudstartproblemen.
Dus nog ff en dan gaat hier 'n Canterwoodje in, van Abit of Epox wel te verstaan.
Dan wachten we dus nog steeds op de final. Overigens is het coldboot gebeuren bij mij niet meer voorgekomen sinds mijn laatste post in dit draadje, dus waar het aan gelegen heeft is mij echt een raadsel.

Heb overigens nog steeds alles op default staan, mischien is dat een van de reden dat het bord gewoonweg niet met bepaalde instellingen overweg kan....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
OK mensen, volgens Asusboards zou dit gefixt zijn: (knip/plak)

Changes to 1003.013 beta bios
*Revise code for clock generator fix AGP/PCI=66/33 frequency issue. (Yes, the one you have been waiting for is finally here!!)

* Support FSB 800 CPU. (Using this feature will be considered as overclocking)

En voor mij was die CAS 3 die er nu tussen zit erg welkom (2.5 max voorheen), nu kan ik met de juiste timing combinaties wel mooi weer een hogere bandwidth door m'n geheugen halen. Dat kon eerst niet omdat met de snelste DDR settings m'n geheugen niet meer foutloos meekwam en daardoor weer veel teruggedraaid moest worden. Nu kan ie dat net weer wel trekken (zit hier namelijk mer 2 "oudere" Corsair 256MB DIMM's). Tevens bleef Prime95 met de FSB 'n tikkie hoger ruim dubbel zolang draaien (ruim 2 uur), dat kon ik eerst ook wel shacken, klapte er binnen 'n uur uit (heb 'n brakke P4 te pakken denk ik :(). Ga strax de VCore iets ophogen, kijken of ik hem op deze FSB stabiel krijg.... :D :Y) .

En het warme weer maakte het de PC ook niet makkelijker, hier op zolder rond de 25c, dus het is er echt iets stabieler op geworden.

[ Voor 23% gewijzigd door _XipHiaS_ op 15-04-2003 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 oudere Corsairs? XMS3200 CAS2 is niet echt oud. Ik heb in November een XMS3200 CAS2 van 512 MB gekocht. De 256 en 512 MB versies van dit geheugen worden ook nu nog verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

_XipHiaS_ schreef op 15 april 2003 @ 14:04:
OK mensen, volgens Asusboards zou dit gefixt zijn: (knip/plak)

Changes to 1003.017 beta bios
*Revise code for clock generator fix AGP/PCI=66/33 frequency issue. (Yes, the one you have been waiting for is finally here!!)

* Support FSB 800 CPU. (Using this feature will be considered as overclocking)

En voor mij was die CAS 3 die er nu tussen zit erg welkom (2.5 max voorheen), nu kan ik met de juiste timing combinaties wel mooi weer een hogere bandwidth door m'n geheugen halen. Dat kon eerst niet omdat met de snelste DDR settings m'n geheugen niet meer foutloos meekwam en daardoor weer veel teruggedraaid moest worden. Nu kan ie dat net weer wel trekken (zit hier namelijk mer 2 oudere Corsair 256MB DIMM's). Tevens bleef Prime95 met de FSB 'n tikkie hoger ruim dubbel zolang draaien (ruim 2 uur), dat kon ik eerst ook wel shacken, klapte er binnen 'n uur uit (heb 'n brakke P4 te pakken denk ik :(). Ga strax de VCore iets ophogen, kijken of ik hem op deze FSB stabiel krijg.... :D :Y) .

En het warme weer maakte het de PC ook niet makkelijker, hier op zolder rond de 25c, dus het is er echt iets stabieler op geworden.
Klopt bij mij ook me FSB wil nu igg op 165 (was voorheen 163) :P heb nog niet echt hoger geprobeerd :D

edit:
het moet 1.003.13 ipv 1.003.17 zijn

en die temps kloppen nog steeds niet 42C @ 0 load :| met water in me waterkloeling dan net uit de vriezer komt (5C) en ja ik ben gek.. :P

(p4 2,4 @ 2.987ghz)

[ Voor 16% gewijzigd door Lief Adje op 15-04-2003 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 april 2003 @ 15:15:
2 oudere Corsairs? XMS3200 CAS2 is niet echt oud. Ik heb in November een XMS3200 CAS2 van 512 MB gekocht. De 256 en 512 MB versies van dit geheugen worden ook nu nog verkocht.
Tja ok, maar het is niet vooruit te branden :D.... nouja brand heb ik geen zin in, VDIMM naar 2.6 of 2.7 doet nix voor mij, en 2.9 vind ik niet zo'n fijn id, en de 2.8 tja, die zit er nog steeds niet in... 'T draait op 188MHz DDR376 en op CAS 2.5-3-2-7. Die 7 maakt trouwens geen enkel verschil of 'ie op nou op 7 of 5 staat.

Nou, de CPU wil dus helaas nog steeds niet stabiel draaien op 'n tikkie meer fsb, zelfs niet met lichte VCore verhoging (1.575) hoger ga ik niet, ding moet ook nog wel ff mee en hij staat al 1 tikkie hoger (1.550 ipv 1.525) :D.

Heb zojuist een Antec TruePower 430Watt binnengekregen, kijken of het daar beter mee lukt, maar ben bang dat ik op dit board op 2961MHz blijf steken, niet echt super voor 'n 2.8 lijkt me :(. Nouja, binnenkort maar 'n goed Canterwood board met minimaal 3 a 4 phase spanningsregeling. Als 'ie dan nog niet verder komt ga ik 'n andere CPU zoeken. (En geheugen ja :)).

[ Voor 63% gewijzigd door _XipHiaS_ op 15-04-2003 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Lief_Adje schreef op 15 April 2003 @ 15:24:
[...]

Klopt bij mij ook me FSB wil nu igg op 165 (was voorheen 163) :P heb nog niet echt hoger geprobeerd :D

edit:
het moet 1.003.13 ipv 1.003.17 zijn

en die temps kloppen nog steeds niet 42C @ 0 load :| met water in me waterkloeling dan net uit de vriezer komt (5C) en ja ik ben gek.. :P

(p4 2,4 @ 2.987ghz)
Ja ik zag het, verkeerd overgenomen :). Zo'w, loopt wel ff beter dan hier. En +3uur Prime95 krijgt hem ook niet plat? Heb hier nog altijd heerlijke temp's, daar zal 't niet aan liggen, vandaag was het erg warm op de zolder waar PCtje staat, inmiddels ruim 25c geweest, maar na poosje Prime95 was 49c echt het max. wat MBM aangaf, koeler staat hieronder, fan draait op 2900RPM (80mm).

[ Voor 7% gewijzigd door _XipHiaS_ op 15-04-2003 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

_XipHiaS_ schreef op 15 april 2003 @ 18:33:
[...]

Ja ik zag het, verkeerd overgenomen :). Zo'w, loopt wel ff beter dan hier. En +3uur Prime95 krijgt hem ook niet plat? Heb hier nog altijd heerlijke temp's, daar zal 't niet aan liggen, vandaag was het erg warm op de zolder waar PCtje staat, inmiddels ruim 25c geweest, maar na poosje Prime95 was 49c echt het max. wat MBM aangaf, koeler staat hieronder, fan draait op 2900RPM (80mm).
Ik heb 4m superpi gedraait op 166mhz fsb (2.989Ghz) en dat ging goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrik
  • Laatst online: 26-08 23:07

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Grrr... $&^*$*
Dit boardje gaat terug. Iedere keer als de stroom eraf is geweest is hij onstabiel en mag ik daarna Windows opnieuw installeren. Ja het beruchte coldboot probleem is zeer ernstig bij mij.

Ik zoek een ander board uit dit kan niet zo. Ik heb alles geprobeerd van defaults, tot overklokken. Fan regelingen aan, en uit. Geluidskaarten, netwerkkaart uit en aan. Niks noppes nada.
* Pjotrik is pissed
Doe al 2 weken niks anders dan steeds installeren. Ook met een ghost image blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Woohoooo versie 1.003 is uit naa veeeeeel beta's :D

DOWNLOAD!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Lief_Adje schreef op 16 April 2003 @ 10:03:
Woohoooo versie 1.003 is uit naa veeeeeel beta's :D

DOWNLOAD!!
Ja had 'm ook net ontdekt :D. Hallo hey, net gister beta 13 erin, hebben ze ineens nu 'n final. Werkt zeker lekker langs elkaar heen daar bij Asus, konden ze vast ook nog wel 1 dagje wachten? :D Maargoed, deze zit er ook weer in, kunnen we weer beginnen met testen :). Tot zover alles dus nog in orde, snelheid ook als die van gister, verder nog niet echt doorgespit dat BIOS, alleen nog ff alles ingesteld zoalsi dat had. Vanmorgen geen koudstart probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 16-04-2003 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Pjotrik schreef op 15 april 2003 @ 23:43:
Grrr... $&^*$*
Dit boardje gaat terug. Iedere keer als de stroom eraf is geweest is hij onstabiel en mag ik daarna Windows opnieuw installeren. Ja het beruchte coldboot probleem is zeer ernstig bij mij.

Ik zoek een ander board uit dit kan niet zo. Ik heb alles geprobeerd van defaults, tot overklokken. Fan regelingen aan, en uit. Geluidskaarten, netwerkkaart uit en aan. Niks noppes nada.
* Pjotrik is pissed
Doe al 2 weken niks anders dan steeds installeren. Ook met een ghost image blijf je bezig.
Man da's echt niet fijn, weet je heel zeker dat het niet aan je HDD of het kabeltje ervan licht, of ruzie met 'n ander apperaat? Want dit soort problemen had ik dacht ik nog niet gehoord, XP draait hier echt top. Nou heb ik geen IDE dus dat zou het kunnen verklaren maar dan zouden er ook anderen moeten zijn met dit probleem. Heb je de boel op de RAID aangesloten of op de chipset IDE's? Of misschien is je geheugen brak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Ik heb een standaard mobo, geluid en netwerk.

Er zitten twee reepjes Kingston geheugen in. Maar dat is het probleem niet.
Ik heb een hele week fijn kunnen werken. Zolang er er maar stroom op staan. Geheugen en processor intensieve toepassingen, lees Unreal en Generals geven geen enkel probleem, het is dan zo stabiel als een huis. _/-\o_
Alleen als even de stekker eruit is gegaan dan begint de ellende. Eerst herkent hij geen muis, (start soms niet op) daarna krijg ik spontaan een reboot en is Windows naar de kloten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pjotrik: Er is misschien iets aan de hand met je CMOS, of het batterijtje... Als je zeker weet dat alles goed is aangesloten (waar het op lijkt, anders is het systeem niet stabiel), dan is het bordje wellicht gewoon kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b-gone
Krijgen jullie die final aan de praat???

Op mijn P4Pe (rev 1.3) geeft ie bij updaten aan dat het niet de juiste BIOS voor dit bord is....:? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 20:19
Hier draait ie prima (1003 final), ik ga binnenkort ns testen of t krakende onboard geluid opgelost is.

[ Voor 7% gewijzigd door Pc123 op 16-04-2003 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:45
bij mij werkt hij ook gewoon .
ik heb wel een van de eerste borden .
hij lost bij mij ook geen problemen op ,omdat ik er met dit bord nog geen heb gehad .
draai toch een PIV 2,4 @2800 en dat op stand 1,5 volt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pjotrik schreef op 16 April 2003 @ 15:59:
Ik heb een standaard mobo, geluid en netwerk.

Er zitten twee reepjes Kingston geheugen in. Maar dat is het probleem niet.
Ik heb een hele week fijn kunnen werken. Zolang er er maar stroom op staan. Geheugen en processor intensieve toepassingen, lees Unreal en Generals geven geen enkel probleem, het is dan zo stabiel als een huis. _/-\o_
Alleen als even de stekker eruit is gegaan dan begint de ellende. Eerst herkent hij geen muis, (start soms niet op) daarna krijg ik spontaan een reboot en is Windows naar de kloten. :(
Lijkt me eerder een defect apperaat dan een coldboot probleem. Bordje gewoon naar de knopen of iets anders:? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Ik heb al eens eerder de symptomen gelezen van het coldboot probleem. Dit is het, maar wel in een erge vorm.

Leuk bordje voor Asus om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
b-gone schreef op 16 April 2003 @ 16:39:
Krijgen jullie die final aan de praat???

Op mijn P4Pe (rev 1.3) geeft ie bij updaten aan dat het niet de juiste BIOS voor dit bord is....:? :? :?
Heb 'm dit maal met Asus Update 3.45.03 geflashet vanuit XP, ging prima, als je systeem stabiel is kun je dat overwegen. Die van mij stond gewoon overgeclocked, no problemo's :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flasht hier niemand met behulp van de EZFlash functie? Druk tijdens het booten op ALT+F2 (of was het CTRL+F2? Straks even kijken), en steek de diskette met het BIOS in het station. Dan heb je geen bootdiskette nodig, en je hebt ook geen last van mogelijke instabiliteit van Windows. Formatteer wel eerst de diskette even om te zorgen dat evenetuele slechte stukken worden uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 11:46:
Flasht hier niemand met behulp van de EZFlash functie? Druk tijdens het booten op ALT+F2 (of was het CTRL+F2? Straks even kijken), en steek de diskette met het BIOS in het station. Dan heb je geen bootdiskette nodig, en je hebt ook geen last van mogelijke instabiliteit van Windows. Formatteer wel eerst de diskette even om te zorgen dat evenetuele slechte stukken worden uitgesloten.
Jahoor, ook al geregeld gedaan met dit board, ik wilde echter m'n bootlogotje aanpassen met MyLogo wat deel uitmaakt van Asus Update, dus ook daar meteen maar in geflashed, maar had de met MyLogo aangepaste BIOS bestand natuurlijk ook met Alt+F2 kunnen flashen. Maar gezien ik er geen fdd in heb hangen en ff geen zin had de boel open te schroeven.... :). En de PC is superstabiel, dus had niet echt de angst dat er wat mis zou gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door _XipHiaS_ op 17-04-2003 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga nu de 1003 flashen met ALT+F2.

Ik ben benieuwd of het verschijnen van een "unkown device" in de Device Manager bij >150 FSB verholpen is. Tevens ben ik benieuwd of de PC stabiel te krijgen is met een FSB van >154. Bij 155 kwam memtest niet door zijn tests heen, zelfs niet met het geheugen op verhouding 1:1. (oftwel, effectief 310 MHz.) Nu draait het op 378 effectief, zonder een enkel probleem. Als FSB 155 niet gehaald kan worden, dan is waarschijnlijk gewoon mijn processor gaar op overklokgebied... jammer dan.

Edit: CRAP! Hij is nog steeds niet stabiel op 154 en 155 MHz. Ik kom nauwelijks in Windows! Naja, dan laat ik hem maar staan op 148 MHz, met het geheugen op 370 cas2-2-2-5/Turbo. Daar heeft hij al tijden goed op gedraaid. De CPU loopt dan op 2664 MHz. (Miischien ga ik nog 392 cas???/? proberen.)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 18:56:
Ik ga nu de 1003 flashen met ALT+F2.

Ik ben benieuwd of het verschijnen van een "unkown device" in de Device Manager bij >150 FSB verholpen is. Tevens ben ik benieuwd of de PC stabiel te krijgen is met een FSB van >154. Bij 155 kwam memtest niet door zijn tests heen, zelfs niet met het geheugen op verhouding 1:1. (oftwel, effectief 310 MHz.) Nu draait het op 378 effectief, zonder een enkel probleem. Als FSB 155 niet gehaald kan worden, dan is waarschijnlijk gewoon mijn processor gaar op overklokgebied... jammer dan.

Edit: CRAP! Hij is nog steeds niet stabiel op 154 en 155 MHz. Ik kom nauwelijks in Windows! Naja, dan laat ik hem maar staan op 148 MHz, met het geheugen op 370 cas2-2-2-5/Turbo. Daar heeft hij al tijden goed op gedraaid. De CPU loopt dan op 2664 MHz. (Miischien ga ik nog 392 cas???/? proberen.)
Wees blij, ik kom niet verder dan 141FSB ;). 376DDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op 17 april 2003 @ 20:07:
[...]

Wees blij, ik kom niet verder dan 141FSB ;). 376DDR.
Met een 2.8 is dat nog wel te begrijpen. Je hebt een multiplier van 21, dus met een FSB van 141 zit je al op 2961.

Ik had gehoopt hoger te komen. Het lijkt erop dat op mijn computer het geheugen het snelst is als ik het instel op 400MHz, 2-2-2-7/NoTurbo. De instelling 370 2-2-2-5/Turbo is trager. Ik moet op 400 MHz de Turbo optie weglaten omdat anders het geheugen na een paar uur instabiel wordt.

Ik ga dadelijk eens een FSB van 151 proberen, met het geheugen op 402 MHz, 2-2-2-7/NoTurbo. Later wellicht probeer ik nog 2-2-2-5. Mijn PC moet MemTest minstens 12 uur kunnen draaien. Crasht hij eerder, of geeft hij fouten, dan is dat niet acceptabel. Een tijd terug kreeg ik na 14 uur fouten met een instelling van 400/2-2-2-5/NoTurbo, maar het geheugen is nu wat ingebrand. Het voltage heeft altijd op 2.7 gestaan.

(Ik wilde dat de Corsair XMS3200 nog wat goedkoper werd, dan kon ik opwaarderen naar 1 GB. 3 compilers, twee webbrowsers, Visio, en Word samen vreet geheugen als een beest... en op school hebben we maar 128/256MB per PC. :( 512 is minstens nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een nieuwe p4pe gekocht jeetje wat een gedoe om dat ding aan de praat te krijgen mn videokaart was te oud daarom wou hij niet eens aangaan.

Nu is et probleem dat hij tijdens het installeren van xp zomaar volledig "uitgaat" tenminste dit is telkens op een ander moment, erg irri zeg.
de ene keer was 't na 2 sec. toen ik m aanzette en de andere keer na het formatteren van een harddisk, (tijdens xp install)
jeetje heeft dat ook iets met cold boot flauwekul te maken??
tis toch anders superwarm hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de koeler goed op de processor bevestigd?
Draait de ventilator van de koeler snel genoeg (zo niet -> PC uit)?
Welk merk geheugen gebruik je (waarschijnlijk niet echt belangrijk)?
Welk merk en capaciteit voeding heb je?
Wat zijn na het booten de voltages in je bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjah, CPU koeler draait 2295-2311 RPM. zit er perfect op. temp in bios 25C MB - CPU 46C tot 50C

De voeding ja die zou toch zeker goed moeten zijn ,tis een 400 watter van Q-tec.
vcore - 1,58v
+3,3 - 3,26v
+5 - 5,1v
+12 - 11.64v

Toch niet goed dan?
Geheugen een kingston Hyper X dimm pc 3000 377mhz 512 mb.

Et gekke is het p4pe bordje kapt er mee als ik in de bios save changes doe en afsluit of als windows zijn files aan het overkopieren is. HIJ GAAT gewoon UIT :(

Heb al 2 harddisks uitgezet(losgekoppeld van voeding) alle pci kaarten eruit, niets helpt.

WAT hij ook zegt(als hij uitvalt) is dat bekende verhaaltje during the last boot up your system hanged of an improper cpu speed, heb hem gewoon op de originele speed dus 2,66GHZ op 2,666 mhz

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 21:05:
[...]

Met een 2.8 is dat nog wel te begrijpen. Je hebt een multiplier van 21, dus met een FSB van 141 zit je al op 2961.

Ik had gehoopt hoger te komen. Het lijkt erop dat op mijn computer het geheugen het snelst is als ik het instel op 400MHz, 2-2-2-7/NoTurbo. De instelling 370 2-2-2-5/Turbo is trager. Ik moet op 400 MHz de Turbo optie weglaten omdat anders het geheugen na een paar uur instabiel wordt.

Ik ga dadelijk eens een FSB van 151 proberen, met het geheugen op 402 MHz, 2-2-2-7/NoTurbo. Later wellicht probeer ik nog 2-2-2-5. Mijn PC moet MemTest minstens 12 uur kunnen draaien. Crasht hij eerder, of geeft hij fouten, dan is dat niet acceptabel. Een tijd terug kreeg ik na 14 uur fouten met een instelling van 400/2-2-2-5/NoTurbo, maar het geheugen is nu wat ingebrand. Het voltage heeft altijd op 2.7 gestaan.

(Ik wilde dat de Corsair XMS3200 nog wat goedkoper werd, dan kon ik opwaarderen naar 1 GB. 3 compilers, twee webbrowsers, Visio, en Word samen vreet geheugen als een beest... en op school hebben we maar 128/256MB per PC. :( 512 is minstens nodig.)
Yep, verder wil hij ook niet, zit nu op het punt dat geheugen nog wel ietsjes kan hoewel ik met de huidige timingcombinaties ook niet veel meer kan doen, maar de CPU wil echt niet hoger helaas.

Memory Turbo heb ik hier ook gewoon uit, heb alleen System performance op Turbo, gaat prima. VDIMM staat op auto. VCore op 1.550.

Als ik 't geheugen zo instel dat hij in Memtest86 boven de 1300MB bandwidth uitkomt krijgt dat het benauwd ongeacht met welke timingcombinatie, ik moet met 'n marge van +/- 10MB daaronder blijven. VDIMM omhoog helpt dan ook niet meer.

Ik gebruik de volgende timings: 2.5-3-2-7. speed 3:4 (de 355 stand), Memtest86 geeft dan 1271 als bandbreedte aan, dichter bij de 1300 kan ik niet komen, met snellere timings schiet hij daar overheen en gaat 't dus fout :).

[ Voor 18% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-04-2003 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf mijn systeem al een hele tijd geleden uitgetest. Na 1003 heb ik dat nog eens gedaan. Hieronder geef ik wat tests. De tests op mijn computer zijn recent, met BIOS 1003. De tests op de andere computer van mijn kennis zijn van een paar maanden geleden, op een P4PE met BIOS 1002. (Bij 1002 kon ik niet over de 150 MHz FSB vanwege dat "Unknown Device", maar dit schijnt opgelost te zijn.)

Het geheugen draait op een voltage van 2.7, en de CPU op standaard 1.50. Mijn CPU heb ik tot 1.575 gezet, maar dat verbetert de resultaten neit.

Het geheugen is niet de beperkende factor in mijn overklokpoginen, maar de CPU. Waarom? Ik haal zonder problemen een FSB van 150, en de computer is daarmee urenlang stabiel. Memtest genereert ook geen fouten. Ga ik hoger dan 150 MHz (tot ongeveer 153/154), dan werkt de PC wel stabiel, maar dan genereert Memtest na een uur of zes een paar foutjes, en dat wil ik niet.

Ik ben toen de CPU gaan testen. Het geheugen heb ik op 1:1 gezet (266 MHz bij een FSB van 133), met de traagste timings. Alles blijft goed gaan, en ik kan gaan tot en met een FSB van 153. Daarna krijg ik in Memtest dezelfde fouten als ik hierboven ook kreeg.

Test 1: CPU = 18x153 = 2754, Mem = 204 (DDR 408) Timings 2-2-2-5. Na een tijd van 6-7 uur krijg ik fouten.

Test 2: CPU = 18x153 = 2754, Mem = 153 (DDR 306) Timings 2.5-3-3-7 Hier krijg ik na 6 uur dezelfde fouten als bij Test 1.

Mijn geheugen in een computer van een kennis, die een Northwood 2.0 heeft, ook met een P4PE geeft het volgende:

Test 3: CPU = 15x153 = 2295, Mem = 204 (DDR 408), Timings 2-2-2-5. Na 12 uur draaien nog geen fouten.

Test 4: CPU = 15x160 = 2400, Mem = 213 (DDR 426!) Timings 2-2-2-5. Trekt het niet

Test 5: CPU = 2400, Mem = DDR426, Timings 2.5-3-3-7 Draait zonder problemen voor 8 uur. Test heb ik afgebroken.

Zo zie je maar, mijn Corsair geheugen trekt DDR 426, op de laagste timings. Dat is wel netjes vind ik, maar de CPU houdt een hoge overklok tegen. Hij gaat tot 2750, maar hij is dan niet 100% stabiel bij lang gebruik. Op dit moment draait het systeem op FSB 150, CPU=2700, en het geheugen draait op DDR400 CAS 2-2-2-5. CPU loopt op 1.525 volt, en het geheugen op 2.7. Het is tot nu toe stabiel. Wellicht nog eens MemTest draaien vanacht.

--- Edit: Beetje off topic ---
PS: Ik heb geen geld voor een andere CPU. Ik ga ook geen andere kopen. Mijn volgende systeem wordt òf een systeem met een 800MHz HTT CPU, op een dual channel DDR400 bord, òf het wordt een dual CPU systeem (waarschijnlijk van AMD). Ik heb geen voorkeur voor Intel of AMD; ik kijk wat ik wil, en wat ik kan betalen. Dan ga ik reviews lezen van CPU's, en mainboards, en dan kies ik wat het beste is voor mij op dat moment. In augustus 2001 was dat een AMD 1.4 omdat de P4's van die tijd brak waren volgens mij, (met het te dure RIMM geheugen, en ik had al 512 MB PC133 -> goed genoeg voor de Thunderburd). Deze werd echter erg warm, en was nauwelijks stil te koelen. In november 2002 was de P4 een betere keuze; geen van de AMD borden van dat moment beviel me, omdat ze allemaal wel één of ander bekend probleem hadden, en ik wilde een systeem met minstens 3GB geheugenbandbreedte. Tevens kon de P4 nog steeds veel stiller worden gekoeld. De AMD's van dit moment zien er weer goed uit, met mooie moederborden ervoor... pasgeleden heb ik een XP1800+ op een ASUS A7V8x gezet. Dat ding loopt met een Arctic super silent op dezelfde temperaturen als mijn P4... hij komt zelfs erg dicht in de buurt met zijn brute rekenkracht, al bijft hij achter op geheugengebied. Het is echter een mooi systeem.

Zo zie je maar, het kopen van een nieuwe P4 is op dit moment weer niet zo rendabel... ik zie wel welke kan ik op ga als ik een nieuw systeem ga aanschaffen. Oftewel Intel met HTT, of een dual AMD, of.... AAARGH! :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op 18 april 2003 @ 18:08:
Ik heb zelf mijn systeem al een hele tijd geleden uitgetest.......

Een gigantisch verhaal :)

...... Het is tot nu toe stabiel. Wellicht nog eens MemTest draaien vanacht.

Om te beginnen, kwam ik er na veel uren met Memtest86 achter dat ik soms sneller kon testen door test #8 te selecteren en die een paar rondjes te laten draaien, meestal knalde die er bij verkeerde timings bij ronde 3 of 4 eruit, zo kon ik weer snel verder tweaken, scheelde 'n hoop tijd. Dacht ik 'n goede setting te hebben gevonden dan ging ik weer over tot langdurig 'All' tests draaien. Misschien werkt dat bij jou ook?

Door m'n VCore op 1.550 te zetten ipv 1.525 kon ik de fsb van 140 naar 141 brengen, daarboven houdt het op, ook met 1.575. Misschien met nog meer volts wel stabiel, maar ik wil de CPU heel houden :). Meestal draait hij 1.5 a 2 uur Prime95 alvorens er een fout wordt gegenereerd, 1 stap terug is voor mij dan meestal stabiel, 142 was dat helaas niet, slechts voor zo'n 1.5 uur :(.

[ Voor 10% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-04-2003 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FSB 150 trekt hij hier niet stabiel, net zoals bij eerdere tests. Win2k crashte net met een blauw scherm. Ik ga weer terug naar mijn oude vertrouwde setting: FSB 148 (CPU 2664 MHz), Memory op 4:5 (DDR370), CAS2-2-2-5/Turbo. System Turbo mode maakt mijn PC onstabiel, onafhankelijk van welke setting dan ook. Ik kan hem op 150 stabiel krijgen, met een Vcore van 1.6, maar dat wil ik niet. Ik zal denk ik nooit mijn eerder gestelde overklok van FSB150/DDR400 halen. Het blijft steken op 148/DDR370. Najaa, dat is ook snel, zullen we maar zeggen. Het ding is echter wel zeer stil; er is weinig koeling nodig, en meer koeling wil ik niet vanwege het extra lawaai. :)

Prime 95? Fah! Dit heb ik zien crashen en fouten genereren op zwaar ondergeklokte systemen. Lees: een P3 800 (6x133) teruggeklokt naar 600 (6x100). Dat ding was echt koud, met full load temperaturen van net 30-35 graden. Win2k was op dat ding nooit gecrashed. Ook geen enkel ander fatsoenlijk programma heeft daar ooit op gehangen, en soms stond hij dagen aan een stuk aan. Hij draaide dan Baldur's Gate 1 of 2... die persoon nam niet de moeite het spel af te sluiten, maar zette het gewoon op Pause. Ondanks dat, blijven beide spellen 100% cpu kracht trekken.

Ergo: Prime 95 vertrouw ik van geen kant meer betreffende stabiliteitstesten. Dat ding genereert meer fouten dan een Pentium met FDIV bug!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 april 2003 @ 19:19:
FSB 150 trekt hij hier niet stabiel, net zoals bij eerdere tests. Win2k crashte net met een blauw scherm. Ik ga weer terug naar mijn oude vertrouwde setting: FSB 148 (CPU 2664 MHz), Memory op 4:5 (DDR370), CAS2-2-2-5/Turbo. System Turbo mode maakt mijn PC onstabiel, onafhankelijk van welke setting dan ook. Ik kan hem op 150 stabiel krijgen, met een Vcore van 1.6, maar dat wil ik niet. Ik zal denk ik nooit mijn eerder gestelde overklok van FSB150/DDR400 halen. Het blijft steken op 148/DDR370. Najaa, dat is ook snel, zullen we maar zeggen. Het ding is echter wel zeer stil; er is weinig koeling nodig, en meer koeling wil ik niet vanwege het extra lawaai. :)

Prime 95? Fah! Dit heb ik zien crashen en fouten genereren op zwaar ondergeklokte systemen. Lees: een P3 800 (6x133) teruggeklokt naar 600 (6x100). Dat ding was echt koud, met full load temperaturen van net 30-35 graden. Win2k was op dat ding nooit gecrashed. Ook geen enkel ander fatsoenlijk programma heeft daar ooit op gehangen, en soms stond hij dagen aan een stuk aan. Hij draaide dan Baldur's Gate 1 of 2... die persoon nam niet de moeite het spel af te sluiten, maar zette het gewoon op Pause. Ondanks dat, blijven beide spellen 100% cpu kracht trekken.

Ergo: Prime 95 vertrouw ik van geen kant meer betreffende stabiliteitstesten. Dat ding genereert meer fouten dan een Pentium met FDIV bug!
Tja, zelf vind ik, de laatste versie, van Prime95 erg goed, loopt rustig de hele dag (langer heb ik meestal niet het geduld voor :D) totdat ik op 'n ktitiek punt kom met de fsb. Zo was ik eens een sprong gaan nemen naar 3.06GHz, starte XP prima, Memtest86 was ook geen probleem maar Prime95 knalde er binnen 5sec. uit. Hoe meer ik, stapje voor stapje, de fsb terug zette, hoe langer Prime95 bleef draaien alvorens 'n foutmelding te geven, totdat hij uitijndelijk uren draait zonder problemen, dus tja voor mij toch wel de ultime tool om de CPU te testen. Geheugen doe ik altijd met Memtest86. Zou niet meer zonder deze tools kunnen :D.

BTW, al eens gekeken hoe het loopt zonder Memory Turbo?

Wat de herrie betreft, ik word die tornado naast m'n bureau ook zat tijdens zomerweer, ik ga binnenkort over op vloeistofkoeling, ben al onderdelen aan het uitzoeken en 'n end op weg, ben benieuwd of dit wat uit gaat maken voor de stabiliteit op de lange duur.

[ Voor 11% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-04-2003 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firepower:

Ik heb nog steeds mijn systeem stabiel op 2.85 Ghz. dus fsb van 150 met de geheugentimings op 2-2-2-5, Turbo uit. Men op 400Mhz.

super en superstabiel, alleen heel soms last van het coldboot probleem.

heb Corsair 3200 512 MB, zelfde als jou, dus snap t niet dat dat niet bij jou kan, volgens mij moet dat nog wel veel hoger kunnen zelfs, want ik heb al een rustige overklok gedaan.

heb net als jou een BO stepping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps Firepower, jij hebt een P4 2,4 Ghz he?

dat was t, ikke een 2,53 vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wits

Wits

fka Witsflow

Verder hier niemand last van een default overvoltage? Als ik namelijk de vcore op default instel (1,525) dan leest het bios de vcore uit als 1,6.
Is mijn plank stuk, of is dit "normaal"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is normmaal. Dit bord (en de meeste andere Asus borden) overvolteren zo'n 4%. Dat zou voor jou ongeveer 1.586 opleveren, en met een kleine fluctuatie ook wel 1.6. Waarom denk je dat Asus borden op de default instellingen bijna altijd zo goed overklokken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wits

Wits

fka Witsflow

En dat is niet schadelijk? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Witsflow schreef op 22 april 2003 @ 14:04:
En dat is niet schadelijk? :o
Neej, het is totaal niet schadelijk... Een Northwoord CPU kan max 1,70v aan (dat is de maximale aanbevolen voltage, hoger kan altijd maar dan wordt de levensduur van de cpu verkort)

Asus doet dit natuurlijk voor de marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
En daar gaan we weer, BETAAAAAAAA!: ftp://ftp.asuscom.de/pub/.../i845pe/P4PE/1004__01.zip
Nu dus verder met 1004 beta 01 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsjonge jonge, beta serie wortd vervolgd blijkbaar. Lijkt me toch makkelijker om gewoon door te werken naar een final....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 12:24:
tsjonge jonge, beta serie wortd vervolgd blijkbaar. Lijkt me toch makkelijker om gewoon door te werken naar een final....
Dan hebben ze geen beta testers ;).
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.