In de bios je AGP/PCI 1 tandje hoger zetten dus 67/34 of zoiets.Blord schreef op 13 February 2003 @ 15:21:
Boven de 150Mhz FSB werkt mijn onboard sound niet meer, maar mijn SB Live maalt daar niet om.
Ik dacht dat iemand ook dit probleem had, is dit wel normaal ?? Onboard sound zit toch op de PCI bus en die kan je onafhankelijk van de FSB instellen. Maar helaas no sound voor mij..
Verwijderd
Ik dacht dat jij je geheugen eerst op 400Mhz effectief draaide?Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 23:50:
Je kunt PC3200 gebruiken.
Ik gebruik Corsair PC3200.
Waarom?
1. Ik wilde een goed merk
2. GEIL ben ik niet goed genoeg mee bekend
3. OEM koop ik niet
4. PC2700: Marke (tja, wélk merk?)
5. De winkel verkoopt geen PC2700 van Corsair
6. Blijft over: Corsair PC3200 in deze winkel
Het draait nu op 188 MHz DDR (effictief 376), in Turbo modus, en heeft een bandbreedte van 2810 MB/s.
Geen problemen dus.
Ik draai nu ook standaard op 400Mhz, met de scherpste timings 2-2-2-5.
is superstabiel.
mijn P4 2,53 heb ik licht overgeklokt, omdat ik mijn standaard P4 cooler stil wil houden.
draait nu op 2,85, maar alles is superstabiel.
geheugenbandbreedte is nu 3038 MB/s.
Benchmark 3d mark 2001se met radeon 9700 pro niet overgeklokt nog : 15272
Verwijderd
Timings zijn 2-2-2-5, Turbo modus.Blord schreef op 13 February 2003 @ 03:00:
[...]
wat zijn je timing ?
Mijn Apacer PC3200 draait op 427Mhz effectief met timing 2.5/3/3/5 op standaard voltage, FSB 160Mhz
Maximale snelheid is 408 MHz; kan niet hoger, want dan begint mijn proc (denk dat het de proc is) te mekkeren. Dan wordt Windows onbetrouwbaar, vanaf 410 MHz dus, terwijl MemTest op die snelheid gewoon uren en uren draait.
Visch:
Ja, ik heb mijn geheugen een hele tijd op 2-2-2-5, Turbo, en 408 MHz gedraaid.
De proc liep toen op 2754 MHz, en hij komt dan stressed niet boven de 48 graden met mijn aardig stille CoolerMaster IHC-L71.
Het Sudden Northwood Death Syndrome (SNDS, het op onverklaarbare wijze creperen van overgeklokte P4 Northwoods) heeft me echter wat afgeschrikt. Wat ervan waar is weet ik niet, maar ik kan me geen kapotte P4 2.4 veroorloven. In de eerste plaats heb ik hem nodig voor school, en in de tweede plaats heb ik er effe het geld niet voor. Ik heb net een Canon Lide 30 Scanner, en een Canon S750 printer gekocht voor 389 euro... mijn Mustek is na 3.5 jaar kapot gegaan, en mijn 5 jaar oude printer moest gewoon vervangen worden.
Momenteel draait het geheugen rond de 376 MHz, 2-2-2-5, Turbo, FSB 140, en de proc op 2520, standaard voltage van 1.500. Voor 2750 (FSB 153) moet ik hem op 1.525 zetten, voor 2790 op 1.6. Over de 2790 wordt hij onbetrouwbaar, en vanaf 2810 boot hij niet meer, zelfs niet op voltages van 1.75. En ik wil echt niet over de 1.525 als het effe kan... Het geheugen kan onder memtest tot 412 MHz komen, met de strakste timings in Turbo modus, en een voltage van 2.6. Op hogere snelheden werkt zelfs 2.9v niet meer.
Ik vind het eigenlijk wel goed zo, met FSB140, 2-2-2-5 Turbo, want ik merk zelfs deze verhoging niet tijdens mijn normale werk. Tijdens games merk ik het nauwelijks. Als ik het nog eens had moeten doen, dan had ik niet 512 MB Corsair gepakt, maar 1GB Samsung of zo.
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 03:06 ]
ik vind het geluid gewoon veel beter nu,Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 16:36:
[...]
Ik heb op mijn SBLive gewoon de DTT2500 aangesloten dus ook 5.1. Echter 5.1 hoeft niet perse te betekenen ook beter. Was er ook verschil tussen je 2.1 set qua wattage en kwaliteit met je huidige 5.1?
maar ik kan dus niet echt zeggen of het door mijn 5.1 systeem komt of door de on-board audi ipv sblive, omdat ik boxen + audiobron tegenlijk heb vervangen!!
qua wattage weet ik eerlijk gezegd niet eens, qua kwaliteit zeker... vooral omdat ik nu een front-center-speaker heb en dat scheelt nogal vind ik!
Verwijderd
[quote]Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 02:50:
[...]
aha, ik was al erg benieuwd.
kan ik me wel iets bij voorstellen dat je daar benauwd voor bent.
zou een P4 2,53@2,85 ook kwaad kunnen op langere termijn?
lijkt me niet toch, want temperatuur is idle 41C en stressed zo'n 51 C met uren gamen.
Ja.....uren !!
[...]
lijkt me niet toch, want temperatuur is idle 41C en stressed zo'n 51 C met uren gamen.
Ja.....uren !!
Verwijderd
[quote]Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 10:11:
Ik weet het echt niet... daarom heet het ook SUDDEN NDS. De P4 gaat dan opeens kapot, zonder duidelijke aanwijsbare reden.Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 02:50:
[...]
Ja.....uren !!
Ok,
Ik heb dit moederbord en het werkt allemaal als een zonnetje. Totaal geen problemen. Kheb een p4 2,53 ghz, Infineon pc2700 333mhz DDR.
Alles draait nu standaard. Ik ben totaal nieuw in het overclock verhaal en heb dus geen verstand van voltages etc..
Zou iemand mij gewoon een standaard o'clock advies kunnen geven hierover (met mijn onderdelen, wat zeg maar makkelijk haalbaar is).
Ik ga geen extra cooling kopen of iets dergelijks, gewoon de standaard cooler die meegeleverd werd bij de processor (van intel) en mijn kast heeft geen cooling.
Als iemand een advies heeft! Heel graag.
THX
ps. Als dit al eens is gepost voor deze specifieke processor, spijt me dat!
Ik heb dit moederbord en het werkt allemaal als een zonnetje. Totaal geen problemen. Kheb een p4 2,53 ghz, Infineon pc2700 333mhz DDR.
Alles draait nu standaard. Ik ben totaal nieuw in het overclock verhaal en heb dus geen verstand van voltages etc..
Zou iemand mij gewoon een standaard o'clock advies kunnen geven hierover (met mijn onderdelen, wat zeg maar makkelijk haalbaar is).
Ik ga geen extra cooling kopen of iets dergelijks, gewoon de standaard cooler die meegeleverd werd bij de processor (van intel) en mijn kast heeft geen cooling.
Als iemand een advies heeft! Heel graag.
THX
ps. Als dit al eens is gepost voor deze specifieke processor, spijt me dat!
I'll help you solve the mother of all riddles...WHO is Batman!
Verwijderd
Hoi,
Ik heb sinds kort een P4PE met sata/raid/firewire etc. Mijn probleem is dat XP professional m'n tweede maxtor ide-schijf (zie specs) herkend als SCSI-schijf.
Ik heb mijn ene maxtor schijf als master op de primary ide gezet en de andere op het raid ide-channel als master. De CD-RW staat master op de secondary ide en de DVD als slave op de secondary ide.
Bij de installatie van XP werd de schijf op de primary ide gewoon herkend en geformatteerd. Ik heb niet al tijdens de installatie van XP de raid-controller geinstalleerd (met F6), maar pas daarna (op de manier die XP aangaf). De Promise FastTrak 376 (tm) controller werd daarna gewoon herkend, maar de tweede schijf werd bij 'schijfstations' weergegeven als 'SCSI disk device'. In 'Deze Computer' wordt hij zelfs helemaal niet aangegeven (maar dat kan misschien komen omdat hij niet geformatteerd is door XP?)
Hij wordt wel herkend als maxtor diamond max plus 9 in de Ctrl+F functie bij het booten. Hij staat daar verder als raid array in striping mode (kon ik nix aan veranderen). Verder wordt in het bootscherm waarin je ook Ctrl+F kunt kiezen, aangegeven: 'no array defined'.
Een andere foutmelding die ik steeds krijg, die misschien relevant is, staat in het eerste bootscherm: 'Hardware Monitor found an error. Enter power setup menu for details.' Nou heb ik de hele bios doorzocht, maar echt geen idee waar die fout dan zou moeten zitten!
Nou, ik hoop dat iemand me kan helpen! Voor alle duidelijkheid, ik ben niet geinteresseerd in een raid opstelling.
Ik heb sinds kort een P4PE met sata/raid/firewire etc. Mijn probleem is dat XP professional m'n tweede maxtor ide-schijf (zie specs) herkend als SCSI-schijf.
Ik heb mijn ene maxtor schijf als master op de primary ide gezet en de andere op het raid ide-channel als master. De CD-RW staat master op de secondary ide en de DVD als slave op de secondary ide.
Bij de installatie van XP werd de schijf op de primary ide gewoon herkend en geformatteerd. Ik heb niet al tijdens de installatie van XP de raid-controller geinstalleerd (met F6), maar pas daarna (op de manier die XP aangaf). De Promise FastTrak 376 (tm) controller werd daarna gewoon herkend, maar de tweede schijf werd bij 'schijfstations' weergegeven als 'SCSI disk device'. In 'Deze Computer' wordt hij zelfs helemaal niet aangegeven (maar dat kan misschien komen omdat hij niet geformatteerd is door XP?)
Hij wordt wel herkend als maxtor diamond max plus 9 in de Ctrl+F functie bij het booten. Hij staat daar verder als raid array in striping mode (kon ik nix aan veranderen). Verder wordt in het bootscherm waarin je ook Ctrl+F kunt kiezen, aangegeven: 'no array defined'.
Een andere foutmelding die ik steeds krijg, die misschien relevant is, staat in het eerste bootscherm: 'Hardware Monitor found an error. Enter power setup menu for details.' Nou heb ik de hele bios doorzocht, maar echt geen idee waar die fout dan zou moeten zitten!
Nou, ik hoop dat iemand me kan helpen! Voor alle duidelijkheid, ik ben niet geinteresseerd in een raid opstelling.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 19:00 . Reden: sig vergeten ]
Verwijderd
1 Schijf aan de RAID controller op de P4PE is mogelijk.
Het wordt dan gewoon een RAID array van 1 schijf.
Dat werkt gewoon zo op de controller van de P4PE.
Windows 2000 en XP herkennen een RAID controller inderdaad als een RAID/SCSI device. Dat was ook zo op mijn A7V133. Niks mis mee dus, het hoort zo.
Maak in de Fasttrack BIOS gewoon een RAID array van 1 schijf aan, installeer de controller onder XP, en formatteer je schijf. Klaar...
Trouwens:
Een RAID-0 opstelling van 1 schijf, waarbij je IDE schijf als SCSI schijf wordt herkend, is toch volkomen normaal?
Het klinkt wellicht vreemd, maar er is bij jou niets aan de hand met die schijf. Je moet hem gewoon in het Schijfbeheer formatteren.
Betreffende de "Hardwaremonitor found an error":
Heb je een CPU fan die onder de 2500 (of 3000... kan ook) toeren draait? Zo ja, zet dan de RPM controle in het BIOS uit, want bij trage fans geeft het bord aan dat er iets mis is. Dit had ik ook met mijn IHC-L71 op 2100 toeren.
Het wordt dan gewoon een RAID array van 1 schijf.
Windows 2000 en XP herkennen een RAID controller inderdaad als een RAID/SCSI device. Dat was ook zo op mijn A7V133. Niks mis mee dus, het hoort zo.
Maak in de Fasttrack BIOS gewoon een RAID array van 1 schijf aan, installeer de controller onder XP, en formatteer je schijf. Klaar...
Trouwens:
Een RAID-0 opstelling van 1 schijf, waarbij je IDE schijf als SCSI schijf wordt herkend, is toch volkomen normaal?
Betreffende de "Hardwaremonitor found an error":
Heb je een CPU fan die onder de 2500 (of 3000... kan ook) toeren draait? Zo ja, zet dan de RPM controle in het BIOS uit, want bij trage fans geeft het bord aan dat er iets mis is. Dit had ik ook met mijn IHC-L71 op 2100 toeren.
Verwijderd
heel erg bedankt! 
ik zal eens proberen hem in de schijfbeheer te formatteren.
m'n cpu fan zit inderdaad rond de 3000, soms net iets erboven en soms net eronder. m'n powerfan zit ook soms onder de 1250 rpm, dus dat zou het ook nog kunnen zijn. eens kijken als ik ze uit zet....
m'n cpu fan zit inderdaad rond de 3000, soms net iets erboven en soms net eronder. m'n powerfan zit ook soms onder de 1250 rpm, dus dat zou het ook nog kunnen zijn. eens kijken als ik ze uit zet....
Ik werk nu 3 dagen met dit mobo-tje, en bij mij werkt deze goed en stabiel
. Ik gebruik de p4pe met lan en usb2.0
Verwijderd
het is gelukt! schijfbeheer herkende hem eerst niet, maar dat kwam omdat ik de array nog niet gesaved had in de bios. uiteindelijk is hij nu bezig met formatteren!Verwijderd schreef op 16 februari 2003 @ 19:54:
heel erg bedankt!
verder had je ook gelijk wat die fans betreft... het bleek de powerfan te zijn die op een te lage rpm draaide. uitgezet in de bios en foutmelding is weg!
Verwijderd
Tuurlijk heb ik gelijk...

Ik heb beide "problemen" ook gehad met de P4PE.
Ondertussen heb ik 3 systemen gebouwd met een P4PE, dus dan kom je de meeste valkuilen wel tegen.
Ik heb beide "problemen" ook gehad met de P4PE.
Ondertussen heb ik 3 systemen gebouwd met een P4PE, dus dan kom je de meeste valkuilen wel tegen.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 00:12 ]
Verwijderd
Maar hoe komt het eigenlijk dat die power zo laag draait, ik heb dat nl ook, is dat normaal of standaard, systeem draait overigens wel stabielVerwijderd schreef op 16 February 2003 @ 21:18:
[...]
verder had je ook gelijk wat die fans betreft... het bleek de powerfan te zijn die op een te lage rpm draaide. uitgezet in de bios en foutmelding is weg!
Verwijderd
IK heb een kleine probleempje ik heb het moederbord nou een week hij werkt perfect niks te klagen alles doet het maar.
Nu gooi ik er 3d benchmark over heen en krijg ik een score van 2700 punten.
Zo laag heb ik nog nooit gehaald met mijn vorige mobo haalde ik bijna 10000 terwijl dat een standaard compaq mobo was.
Dit zijn mijn gegevens weet iemand waar het aan kan liggen
Operating System: Microsoft Windows XP
Processor: Intel Pentium® 4 2GHZ
Internal Clock: 2.54 GHz
External Clock: 130 MHz
Total Memory: 256 MB DDR 2700(samsung)
Motherboard Model: ASUS P4PE
Graphics Card: NVIDIA GeForce4 Ti 4400 (581/290)
Display Driver Version: 6.13.10.4109
Rate: 1x, 2x, 4x (4x enabled)
Aperture Size: 128 MB
Sideband Addressing: supported (enabled)
Fast Write: supported (enabled)
Characteristics: 3.3V
Data Bus Width: 32
Capacity: 74.55 GB
Model: MAXTOR 6L080J4
Interface Type: IDE
Dit alles zit in een antec kast met 400 watt voeding wat doe ik verkeerd.
oude config http://service.futuremark.com/compare?2k1=4911709
nieuwe config http://service.futuremark.com/compare?2k1=5972138
Nu gooi ik er 3d benchmark over heen en krijg ik een score van 2700 punten.
Zo laag heb ik nog nooit gehaald met mijn vorige mobo haalde ik bijna 10000 terwijl dat een standaard compaq mobo was.
Dit zijn mijn gegevens weet iemand waar het aan kan liggen
Operating System: Microsoft Windows XP
Processor: Intel Pentium® 4 2GHZ
Internal Clock: 2.54 GHz
External Clock: 130 MHz
Total Memory: 256 MB DDR 2700(samsung)
Motherboard Model: ASUS P4PE
Graphics Card: NVIDIA GeForce4 Ti 4400 (581/290)
Display Driver Version: 6.13.10.4109
Rate: 1x, 2x, 4x (4x enabled)
Aperture Size: 128 MB
Sideband Addressing: supported (enabled)
Fast Write: supported (enabled)
Characteristics: 3.3V
Data Bus Width: 32
Capacity: 74.55 GB
Model: MAXTOR 6L080J4
Interface Type: IDE
Dit alles zit in een antec kast met 400 watt voeding wat doe ik verkeerd.
oude config http://service.futuremark.com/compare?2k1=4911709
nieuwe config http://service.futuremark.com/compare?2k1=5972138
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 13:31 . Reden: link toegev. ]
Verwijderd
Installeer eerst inderdaad de Intel INF drivers, en daarna de Intel Application Accelerator (IAA, de UDMA busmastering drivers.) Deze kun je op de cd van de P4PE vinden, en de laatste nieuwe versies op de site van Intel.
Verwijderd
ik heb dit moederbord al een tijdje, en heb aan het begin het asus i-panel aangeschaft omdat daar IRDA op zat, maar de P4PE heeft geen aansluiting voor dat ding dus heb ik em weer terug gebracht. In de handleiding staat dat er een IRDA controller onboard zit en dat daar een infrared paneltje voor te krijgen is. Waar haal ik zo iets? ik heb al bij meerdere zaken hiernaar gevraagt en geen van allen kan het krijgen.
Verwijderd
Maar door de nieuwe nVidia Detonator 42.81 van 3200 punten naar meer dan 10000 een beetje vreemd maar het probleem is wel opgelost
link naar mij laaste benchmark
http://service.futuremark.com/compare?2k1=5972768
Ik zit met een probleem.
Ik heb hier een Asus P4PE met een 2.53 GHz 533FSB P4 erbij gekocht.. Maar hij doet het niet.. Hij geeft geen piep aan dat ie door de post komt en geeft ook geen beeld.
Als ik er een P4 1.6 GHz 400MHz FSB op doe dan doet ie het wel gewoon perfect.
Heel vreemd, het bord heeft de laatste 1003 Beta 7 Bios.
Ik heb hier een Asus P4PE met een 2.53 GHz 533FSB P4 erbij gekocht.. Maar hij doet het niet.. Hij geeft geen piep aan dat ie door de post komt en geeft ook geen beeld.
Als ik er een P4 1.6 GHz 400MHz FSB op doe dan doet ie het wel gewoon perfect.
Heel vreemd, het bord heeft de laatste 1003 Beta 7 Bios.
Heb sinds een weekje een Asus P4PE met sound en LAN en alles werkt top (wel even die irritante stem bij het booten uitzetten
), maar een ding stoort me wel: ik kan de aansluiting voor het HDD LED kabeltje niet vinden
In het boekje kan ik 'm op de plaatjes niet vinden... wat heb ik gemist en wie kan me vertellen waar de HDD LED aansluiting zit?

Verwijderd
De aansluiting voor het HD LEDje zit rechts onder. Er staat een tekening van de layout in de manual, hij wordt daar IDE_LED1 genoemd.
Verwijderd
Als de onboard sound uit is werkt deze stem dan niet??Rukapul schreef op 17 februari 2003 @ 22:30:
(wel even die irritante stem bij het booten uitzetten)
Doet bij mij namelijk niets
Als de onboard sound uitgeschakeld is en je hebt wel speakers erop aangesloten, moet je als het goed is die stem wel horen.Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 00:55:
[...]
Als de onboard sound uit is werkt deze stem dan niet??
Doet bij mij namelijk niets
Ik ga de P4PE btw omruilen voor een P4G8X, want ik heb nu weer last van het cold boot probleem
Bedoel je hiermee dat het cold boot probleem bij jou is weggebleven en er opnieuw last van heb gekregen??jradelaar schreef op 18 February 2003 @ 09:44:
[...]
Ik ga de P4PE btw omruilen voor een P4G8X, want ik heb nu weer last van het cold boot probleem
ik had hier ook heel veel last van, ik heb hem toen maar omgeruild voor een andere p4pe sinds 1 week geleden. ik heb er nu geen last meer van, laat ik het afkloppen.
Ik had hem dus ook omgeruild, daarna had ik er nog één keer last van. Toen een hele tijd niet en nu dus weer wel.natnek schreef op 18 February 2003 @ 12:32:
[...]
Bedoel je hiermee dat het cold boot probleem bij jou is weggebleven en er opnieuw last van heb gekregen??
ik had hier ook heel veel last van, ik heb hem toen maar omgeruild voor een andere p4pe sinds 1 week geleden. ik heb er nu geen last meer van, laat ik het afkloppen.
Heb als het goed is morgen m'n nieuwe CPU binnen, 's kijken of de P4E 'n beetje mee wil werken. Heb de uitvoering met alleen LAN en audio, zonder kon ik niet krijgen, maar zal het ook niet gebruiken, heb 3Com LAN kaartje en Audigy audio.
Ik laat nog weten hoe 't draait... of niet.... lees aardig wat problemen rond dit board, maar misschien valt het mee. Heb overigens rev. 1.03 met BIOS 1002. Er komt 'n 2.8 op met 'n PAL8942 daarop en daar weer 'n Thermaltake 37CMF 80mm fan, hoop dat dat voorlopig ff voldoende is.
En 2 Corsair stikkies van 256MB/CAS 2 PC3200. Verder 'n hoop onderdelen van m'n vorige config, hieronder te lezen.
Ik laat nog weten hoe 't draait... of niet.... lees aardig wat problemen rond dit board, maar misschien valt het mee. Heb overigens rev. 1.03 met BIOS 1002. Er komt 'n 2.8 op met 'n PAL8942 daarop en daar weer 'n Thermaltake 37CMF 80mm fan, hoop dat dat voorlopig ff voldoende is.
En 2 Corsair stikkies van 256MB/CAS 2 PC3200. Verder 'n hoop onderdelen van m'n vorige config, hieronder te lezen.
[ Voor 41% gewijzigd door _XipHiaS_ op 18-02-2003 17:46 ]
Verwijderd
Als je 2x256 MB geheugen hebt aangeschaft, dan had je beter een dual channel DDR Granite Bay moederbord erbij gekocht. Je had dan beter goedkoper geheugen kunnen nemen, en een duurder bord. De P4G8x is onovergeklokt sneller dan de P4PE.
(Waarom heb ik die P4G8x dan niet? Omdat ik goedkoop een 512 MB Corsair PC3200 kon krijgen, en nóg zo een module + de hogere prijs van het P4G8x mainboard was gewoon teveel. Dan maar later dual channel...)
(Waarom heb ik die P4G8x dan niet? Omdat ik goedkoop een 512 MB Corsair PC3200 kon krijgen, en nóg zo een module + de hogere prijs van het P4G8x mainboard was gewoon teveel. Dan maar later dual channel...)
Klopt, da's ook de reden dat ik er 2 kocht, maar ik heb daar al 'n eeuw op zitten wachten (GB), en hoe het nou precies met die AGP problemen zit weet ik niet, maar dit boardje (845PE) was momenteel stukken goedkoper. Als de opvolger van GB er is kijk ik wel weer verder, die gaat 'n stuk sneller, en wordt tenminste serieus genomen door de mobo fabrikanten. Neem Abit bijv. die neemt niet eens de moeite om 'n GB board uit te brengenVerwijderd schreef op 19 February 2003 @ 00:09:
Als je 2x256 MB geheugen hebt aangeschaft, dan had je beter een dual channel DDR Granite Bay moederbord erbij gekocht. Je had dan beter goedkoper geheugen kunnen nemen, en een duurder bord. De P4G8x is onovergeklokt sneller dan de P4PE.
[ Voor 18% gewijzigd door _XipHiaS_ op 19-02-2003 09:56 ]
Verwijderd
Ik kan je redenering wel volgen. Het lijkt mij ook beter om op de opvolger van de GB chipset te wachten. Dan verkoop ik later mijn P4PE, en voor die prijs (+ een beetje bijleggen) heb ik dan een nieuw bord. (Canterwood, Springdale ... ?) Tegen die tijd zal ik ook wel een tweede 512 MB module hebben. 1GB is toch wel het minimum om de opvolger van XP te draaien, MS kennende._XipHiaS_ schreef op 19 February 2003 @ 09:51:
[...]
Klopt, da's ook de reden dat ik er 2 kocht, maar ik heb daar al 'n eeuw op zitten wachten (GB), en hoe het nou precies met die AGP problemen zit weet ik niet, maar dit boardje (845PE) was momenteel stukken goedkoper. Als de opvolger van GB er is kijk ik wel weer verder, die gaat 'n stuk sneller, en wordt tenminste serieus genomen door de mobo fabrikanten. Neem Abit bijv. die neemt niet eens de moeite om 'n GB board uit te brengen. In 1e instantie heb ik namelijk ook al op de P4T533 gewacht sinds die werd aangekondigd, maar dat board bleek zo instabiel dat ik maar van dat id ben afgestapt. Wil nu eindelijk wel 's wat gaan bouwen
.
natnek schreef op 18 February 2003 @ 12:32:
[...]
Bedoel je hiermee dat het cold boot probleem bij jou is weggebleven en er opnieuw last van heb gekregen??
Ik heb van een leverancier gehoord dat bios 1003.007 dit probleem moet oplossen. Ik ga het zelf ook nog proberen. Heb 2 klanten met hetzelfde probleem.jradelaar schreef op 18 February 2003 @ 12:43:
[...]
Ik had hem dus ook omgeruild, daarna had ik er nog één keer last van. Toen een hele tijd niet en nu dus weer wel.Beide zijn btw rev. 1.03.
[ Voor 26% gewijzigd door Canard op 19-02-2003 13:34 ]
Hmm, ik had de BIOS al een keer geflasht, maar volgens mij niet met deze versie. Ga het gelijk proberen. Bedankt!!Canard schreef op 19 February 2003 @ 13:25:
[...]
[...]
Ik heb van een leverancier gehoord dat bios 1003.007 dit probleem moet oplossen. Ik ga het zelf ook nog proberen. Heb 2 klanten met hetzelfde probleem.
Dit is heel interessant http://www.asusboards.com...5&perpage=15&pagenumber=7jradelaar schreef op 19 februari 2003 @ 17:09:
[...]
Hmm, ik had de BIOS al een keer geflasht, maar volgens mij niet met deze versie. Ga het gelijk proberen. Bedankt!!
het gaat hier om de laatste post
ik ben dus reuze benieuwd hou ons op de hoogte jradelaar van je bios update.
Re the double sided ram suitability got this from asus
"Below is the version change history of P4PE BIOS revision 1003.007:
* Support DRAM double-side x16 dimm for three slots
Our RDs has began to do a complete rescan of all models with fixed AGP/PCI frequency feature.
I will get you the latest updates regarding this after they are confirmed."
It is funny that option was not mentioned in his summary of changes to date.
"P4PE: (Revision History from Version 1002 to 1003.007)
* Revise code for Dram Idle Timing 8T/64T issue.
* Fix bug system hang after execute PCI rom
* Fix an unexpected black blank screen is shown in Setup sometimes.
* Fix Win2K/WinXP boot hang if all PnP devices in super IO are disabled.
* Fix HCT11.0 unreported memory error for address: FEE00400, FEE00800 and FEE00C00.
* Revise code for DRAM Idle Timer
* Updated and added INTEL 478 pin CPU new Microcode."
3.06G P4 Asus P4G8x
2*256Mb Cassa PC2700
40Gb/60 Gb seagate Barracudda ata 100 drives; Yamaha cdrw
Asus v8440 deluxe;
Replies to this forum please or PM not email
Have you tried the search function in this forum?
[ Voor 57% gewijzigd door natnek op 19-02-2003 17:57 ]
Heb de BIOS geflashed... nu afwachten of het nog voorkomt.jradelaar schreef op 19 February 2003 @ 17:09:
[...]
Hmm, ik had de BIOS al een keer geflasht, maar volgens mij niet met deze versie. Ga het gelijk proberen. Bedankt!!
Ik kan hem morgen pas flashen, want ik heb nu geen floppyCanard schreef op 19 februari 2003 @ 21:14:
[...]
Heb de BIOS geflashed... nu afwachten of het nog voorkomt.

Maar ik ben ook erg benieuwd of dit de oplossing is.
Update: Bios geflasht, nu maar afwachten...
[ Voor 8% gewijzigd door Joni op 20-02-2003 20:57 ]
Heb de hele handel net in elkaar zitten, ff alles nog op 'Setup default' en nieuw BIOSje erin geflashed (1003 beta7). Hij bootde zowaar in XP, ok ff 1 en ander laten detekteren, maar ik kan ff wat testen, oude config was CUSL2-C. Heb hem ongeveer 6x uitgehad ivm onderdeeltjes erin, en tot zover geen last van koude start problemen.
Ondanks het fijt dat XP draait is't natuurlijk een grote zooi kwa configuratie
, de audiokaart loopt dan ook lekker te kraken als de hdd (SCSI) dat ook doet, dus morgen ofzow ff alles er opnieuw op
. Max temp met Prime is 44c, de case was vandaag max 28, dit bij kamertemp van 20.9 . Zover wel stabiel, ook Memtest86 ging goed, maar zoals ik al zei, alles staat nog enorm tam afgesteld. Nou, jullie horen nog wel weer wat als ik weer verder ben....
Ondanks het fijt dat XP draait is't natuurlijk een grote zooi kwa configuratie
[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 19-02-2003 21:40 ]
Nou, ik ben weer wat verder met bouwen en installeren. Ging wel lekker op 1 ding na, zet niet je Audigy II in het blauwe slot, dat kraakt als de schijf werkt. Maar het kan er aan liggen dat ik 'n SCSI adapter heb. Voor de rest ging de XP install soepeltjes, had XP+SP1 slipstream gemaakt en die werkte, want had dat nog niet kunnen proberen, behalve booten.
Verder moet er nu nog veel geinstalleerd en geconfigureerd. Koude strart problemen heb ik tussentijds nog steeds niet gehad. De temperatuur is nog steeds ok, alleen de core voltage loopt nogal eens op, 1,66v ipv 1,525 dus ik hoop maar dat de CPU dat houd. Nog wel wat benchmarks gedraaid, maar die zijn, gezien m'n GeForce II GTS niet interessant
. Nu dus op naar 'n nieuwe video.... Ow, en eerdaags onderstaande maar f veranderen
.
Verder moet er nu nog veel geinstalleerd en geconfigureerd. Koude strart problemen heb ik tussentijds nog steeds niet gehad. De temperatuur is nog steeds ok, alleen de core voltage loopt nogal eens op, 1,66v ipv 1,525 dus ik hoop maar dat de CPU dat houd. Nog wel wat benchmarks gedraaid, maar die zijn, gezien m'n GeForce II GTS niet interessant
[ Voor 11% gewijzigd door _XipHiaS_ op 21-02-2003 21:20 ]
Het probleem is alweer voorgekomen... de BIOS update gaf dus ook geen oplossingjradelaar schreef op 19 February 2003 @ 21:16:
[...]
Ik kan hem morgen pas flashen, want ik heb nu geen floppy
Maar ik ben ook erg benieuwd of dit de oplossing is.
Update: Bios geflasht, nu maar afwachten...
Ik had er net idd ook weer last van, sterker nog nu het komt steeds vaker voor. Ik er nu 9 van de 10 keer last van.Canard schreef op 22 February 2003 @ 18:15:
[...]
Het probleem is alweer voorgekomen... de BIOS update gaf dus ook geen oplossing
P4PE BIOS revision 1003.007 gaat dit koudboot probleem ook niet verhelpen, heb er 1 gehad nu met deze versie. Maar ik heb 'n klein id hoe het is ontstaan, maar kan dat natuurlijk voorlopig nog niet met zekerheid bevestigen.jradelaar schreef op 22 February 2003 @ 19:03:
[...]
Ik had er net idd ook weer last van, sterker nog nu het komt steeds vaker voor. Ik er nu 9 van de 10 keer last van.Heb jij er nu ook vaker last van?
Meestal zet ik de PC 's morgens aan en 's avonds gaat 'ie pas weer uit. Nou heb ik de hele handel aan 'n stekkerbak hangen die ik uitschakel als ik de PC vanuit XP heb uitgeschakeld.
Nou heb ik echter 'n Logitech muisje wat ik nogal eens te laden vergeet te zetten overdag, en dus had ik dit keer de stekkerbak niet uitgeschakeld tot de accu's vd muis geladen waren. Daardoor heeft de PC dus zo'n 2 uur in de "uit" stand gestaan, je weet wel, de stand waarbij je groene led op het mobo aanblijft (niet de standby dus). En toen ik die morgen erop de pc aan wilde zetten moest ik die helpen door op de reset te drukken (heb in BIOS 'AC Power loss restart' aanstaan, zodat hij aanspringt als ik de stekkerbak aanschakel).
Gisteravond wel weer gewoon meteen uitgezet na 'n shutdown, en vanmorgen geen probleem. Dus ben benieuwd hoe dat verloopt.
[ Voor 19% gewijzigd door _XipHiaS_ op 23-02-2003 14:26 ]
Verwijderd
Heb nu sinds een weekje of 2 het P4PE bordje, en ik moet zeggen, _rete_ stabiel.
- Overklokken op 3006Mhz is geen probleem met mijn 2.4Ghz P4
- Zware benches draaien, lang gamen, etc etc allemaal geen probleem (zoals het ook zou moeten)
- Had wat kleine probleempjes met mijn SBLive, maar dat kwam omdat mijn vid-kaart te hoog geclocked was ( rare combinatie maargoed
)
- Ook vind ik de indeling van het bord erg fijn
- De onboard Audio klinkt helaas wat blikkig, maar de onboard LAN is daarentegen weer erg goed
(imo)
- Hele simpele install, gewoon Asus cdtje erin, ff drivers erop zetten, en rammen maar
Al met en al echt een top-bordje, en zeker geen miskoop
Had hiervoor nog nooit een Asus gehad ( alleen maar abit borden ) maar moet zeggen, echt een toppertje
Trouwens, weet iemand wat : Intel Application Accelerator is ? (stond ook op de cd)
Mochten mensen twijfelen tussen een wat goedkoper bord of de P4PE raadt ik toch aan iets meer geld neer te leggen en voor de P4PE te gaan, je zult er geen spijt van krijgen
- Overklokken op 3006Mhz is geen probleem met mijn 2.4Ghz P4
- Zware benches draaien, lang gamen, etc etc allemaal geen probleem (zoals het ook zou moeten)
- Had wat kleine probleempjes met mijn SBLive, maar dat kwam omdat mijn vid-kaart te hoog geclocked was ( rare combinatie maargoed
- Ook vind ik de indeling van het bord erg fijn
- De onboard Audio klinkt helaas wat blikkig, maar de onboard LAN is daarentegen weer erg goed
- Hele simpele install, gewoon Asus cdtje erin, ff drivers erop zetten, en rammen maar
Al met en al echt een top-bordje, en zeker geen miskoop
Had hiervoor nog nooit een Asus gehad ( alleen maar abit borden ) maar moet zeggen, echt een toppertje
Trouwens, weet iemand wat : Intel Application Accelerator is ? (stond ook op de cd)
Mochten mensen twijfelen tussen een wat goedkoper bord of de P4PE raadt ik toch aan iets meer geld neer te leggen en voor de P4PE te gaan, je zult er geen spijt van krijgen
Die persoon waar ik het over had, heeft ook zo'n verdeeldoos heb ik gezien. Ik vermoedde al wel dat het misschien daar iets mee te maken had..._XipHiaS_ schreef op 23 February 2003 @ 10:38:
[...]
Meestal zet ik de PC 's morgens aan en 's avonds gaat 'ie pas weer uit. Nou heb ik de hele handel aan 'n stekkerbak hangen die ik uitschakel als ik de PC vanuit XP heb uitgeschakeld.
Ik heb het net ook geprobeerd zonder een stekkerdoos (dus de stekker gewoon rechtstreeks in een geaard stopcontact), maar het mocht niet baten.
de stuurprogramma van de IDE controller.. geeft best wel een kleine boost aan je transferrates van je H.D.D. en je kunt daarmee ook je acoustic modus van je H.D.D instellen (snelheid versus stilheid)Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 16:34:
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)
Vanmorgen, zoals wel vaker, de PC aangezet, weer gewoon starten.jradelaar schreef op 23 February 2003 @ 19:17:
Ik heb het net ook geprobeerd zonder een stekkerdoos (dus de stekker gewoon rechtstreeks in een geaard stopcontact), maar het mocht niet baten.
Probeer eens in je BIOS 'AC Power loss restart' inschakelelen. Dan na 'n shut down in Windows te hebben gegeven en de PC 'uit' staat (dus niet in standby, maar wel groen lampje op mobo), de schakelaar achterop je voeding uit te zetten (als je die hebt) (en niet vergeten de volgende ochtend anders doet 'ie echt nix
Als dat niet werkt. Heb je misschien veel USB apparaten aan je PC hangen die geen eigen voeding hebben? Ikzelf alleen 'n Logitech en 'n IrDA ontvanger, de rest heeft 'n eigen voedingsbron.
Verder heb ik in het BIOS alle monitoring behalve de CPU, mobo temp en voltages. uitgeschakeld. Dus geen fanspeed en ook Q-fan uit.
We zoeken, net als Asus, rustig verder...
[ Voor 45% gewijzigd door _XipHiaS_ op 24-02-2003 10:53 ]
Hm, ook vandaag weer gewoon opgestart. Maar vanavond zal de muis wel weer wat prik nodig hebben, dus ben benieuwd of het morgenochtend weer raak is.
Las op Asusboards trouwens dat sommigen het probleem konden "verhelpen" door voor het aanschakelen eerst de monitor en de actieve speakers uit te schakelen. Er schijnen monitoren en speakers te zijn die lekstromen naar de PC voeren, en die schijnt daardoor in de stress te raken, tot en met het niet detecteren vd CPU aan toe.
Hoop dat dit alles nog door 'n BIOS is te verhelpen, ben bang dat het board zelf onder handen moet worden genomen :\.
Misschien kan 1 en ander ook "verholpen" worden door enkele netstekkers om te draaien....?
Owja, zijn er nog meer mensen waarbij de core tegen de 1.64v oploopt ipv de gewenste 1.525v? Het schommelt hier gigantisch.
Las op Asusboards trouwens dat sommigen het probleem konden "verhelpen" door voor het aanschakelen eerst de monitor en de actieve speakers uit te schakelen. Er schijnen monitoren en speakers te zijn die lekstromen naar de PC voeren, en die schijnt daardoor in de stress te raken, tot en met het niet detecteren vd CPU aan toe.
Hoop dat dit alles nog door 'n BIOS is te verhelpen, ben bang dat het board zelf onder handen moet worden genomen :\.
Misschien kan 1 en ander ook "verholpen" worden door enkele netstekkers om te draaien....?
Owja, zijn er nog meer mensen waarbij de core tegen de 1.64v oploopt ipv de gewenste 1.525v? Het schommelt hier gigantisch.
[ Voor 25% gewijzigd door _XipHiaS_ op 25-02-2003 11:00 ]
Dat heb ik ook op Asusboards gelezen, maar ook dat hielp niet._XipHiaS_ schreef op 25 februari 2003 @ 10:55:
Hm, ook vandaag weer gewoon opgestart. Maar vanavond zal de muis wel weer wat prik nodig hebben, dus ben benieuwd of het morgenochtend weer raak is.
Dat de core voltage hoger was als 1,525 viel mij ook op. Volgens ASUS PC Probe schommelde het dacht ik rond de 1,6v. Ik zal als ik zatedag thuis ben nog eens precies kijken.
Ik lees hem uit met MBM, maar ook in het BIOS geeft hij 't zelfde aan.jradelaar schreef op 25 February 2003 @ 11:07:
[...]
Dat heb ik ook op Asusboards gelezen, maar ook dat hielp niet.
Dat de core voltage hoger was als 1,525 viel mij ook op. Volgens ASUS PC Probe schommelde het dacht ik rond de 1,6v. Ik zal als ik zatedag thuis ben nog eens precies kijken.
Misschien dat dit voor schommige helpt, maar het blijft toch allemaal erg vreemd dat je zoveel truken moet toepassen om geen cold boot te krijgen._XipHiaS_ schreef op 25 februari 2003 @ 10:55:
Ik heb na 3 maanden lopen klooien toch de brui er aangegeven en toch maar omgeruild, ik heb er nu geen last meer van.
Er is gewoon een serie p4pe die niet in orde zijn, daarom gewoon omruilen tot je een goede in handen krijgt.
Voor de rest is het een rete stabiel bord.
Hier ben ik het ook mee eens. Daarom ruil ik, als het mogelijk is, de P4PE ook z.s.m in voor een P4G8X Deluxe. Maar tot die tijd kan het geen kwaad om mogelijke oplossingen te proberen.natnek schreef op 25 February 2003 @ 12:48:
[...]
Misschien dat dit voor schommige helpt, maar het blijft toch allemaal erg vreemd dat je zoveel truken moet toepassen om geen coold boot te krijgen.
Ik heb na 3 maanden lopen klooien toch de brui er aangegeven en toch maar omgeruild, ik heb er nu geen last meer van.
Er is gewoon een serie p4pe die niet in orde zijn, daarom gewoon omruilen tot je een goede in handen krijgt.
Verwijderd
Bij mij schommelt de spanning tussen 1,59 en 1,63 volt._XipHiaS_ schreef op 25 February 2003 @ 11:17:
[...]
Ik lees hem uit met MBM, maar ook in het BIOS geeft hij 't zelfde aan.
Ja, helemaal mee eens, het moet gewoon goed lopen. Wel vreemd, lijkt wel of Asus de laatste tijd geen borden zonder hardware kuren kan maken. Maar in ieder geval is het bord erg stabiel, dat kon van de P4T533 niet gezegt worden.natnek schreef op 25 February 2003 @ 12:48:
[...]
Misschien dat dit voor schommige helpt, maar het blijft toch allemaal erg vreemd dat je zoveel truken moet toepassen om geen cold boot te krijgen.
Maare, welke revisie van het bord had je, en met welk BIOS?
Ikzelf heb revisie 1.03 met BIOS 1003.7, en op het board staat 'n rijtje gele condensatoren, en de AGP heeft 'n wit schuif lock dat langs het hele slot schuift.
Welke kenmerken hebben jullie bordjes?
[ Voor 12% gewijzigd door _XipHiaS_ op 25-02-2003 13:17 ]
Ik had ook revisie 1.3 en heb ook alle biosen geprobeerd (betas)_XipHiaS_ schreef op 25 February 2003 @ 13:15:
[...]
Maare, welke revisie van het bord had je, en met welk BIOS?
Nu heb ik weer revisie 1.3 met bios 1002 deze bios is uit de fabriek aangeleverd.
Mijn board kwam ook met BIOS 1002. Dus misschien dezelfde versie als jij nu hebt..natnek schreef op 25 februari 2003 @ 13:47:
[...]
Ik had ook revisie 1.3 en heb ook alle biosen geprobeerd (betas)
Nu heb ik weer revisie 1.3 met bios 1002 deze bios is uit de fabriek aangeleverd.
Verwijderd
Ik heb net mijn P4PE binnen...
Alleen hij heeft dus geen GLan, geen Sata, en geen firewire...en 4x agp
Ik kan dus een P4G8x voor dezelfde prijs inruilen deze heeft dus wel 8x agp, Sata, Glan etc aanboord.
Ik moet zeggen alles qua installatie is goed verlopen met de P4Pe, is het dan wel verstandig om over te schakelen op de P4G8x? Wat is eigenlijk het "belangrijkste verschil tussen die 2 mobo's?
Ik kan dus een P4G8x voor dezelfde prijs inruilen deze heeft dus wel 8x agp, Sata, Glan etc aanboord.
Ik moet zeggen alles qua installatie is goed verlopen met de P4Pe, is het dan wel verstandig om over te schakelen op de P4G8x? Wat is eigenlijk het "belangrijkste verschil tussen die 2 mobo's?
De chipset: De P4PE heeft een Intel 845PE Chipset en maakt gebruik van Single Channel DDR333 geheugen. De P4G8X heeft een Intel E7205 Chipset en maakt gebruik van Dual Channel DDR266 Geheugen.Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 16:23:
Ik heb net mijn P4PE binnen...
BTW, als je voor dezelfde prijs een P4G8X kan krijgen. Heb je of veel te veel betaald voor die P4PE of je kan heel goedkoop een P4G8X krijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door Joni op 25-02-2003 16:30 ]
Verwijderd
Maar is die P4PE sneller of langzamer dan de P4G8x?
Laten we zeggen dat ik em bijna puur voor games heb gekocht...
Laten we zeggen dat ik em bijna puur voor games heb gekocht...
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2003 16:39 . Reden: typo ]
Eén van de vele Granite Bay reviews: Intel's E7205: Granite Bay Hits the Streets
Nou, het gaat nog leuk worden om uit te vinden waarom de P4PE last van koude starts heeft. Gisteravond mocht de muis namelijk nog ff elektronen blijven eten toen ik de PC vanuit XP al had afgesloten. Zelfde situatie als paar avonden terug. Vanmorgen echter had het ding geen last van ochtend humeur en startte gewoon zonder getreuzel op. (Stond al klaar met pen in de hand om reset te kunnen geven
). Dus was zeker gewoon toeval enkele dagen terug
.
[ Voor 3% gewijzigd door _XipHiaS_ op 26-02-2003 09:56 . Reden: typo ]
NEW BIOS OP DE Duitse Asus SITE!! 1003 beta 8, geen id wat er is vernieuwd, maar alles draait hier nog 
ftp://ftp.asuscom.de/pub/.../i845pe/P4PE/1003__08.zip
ftp://ftp.asuscom.de/pub/.../i845pe/P4PE/1003__08.zip
[ Voor 15% gewijzigd door _XipHiaS_ op 27-02-2003 16:13 ]
Verwijderd
interesant om dit te lezen, heb sinds afgelopen weken ook last van die "cold boot", ik hoor graag wat er uit die bios komt, ben wel benieuwd daarnaar aangezien de winkel ook niet weet wat er mee te doen
Asus is nooit zo rijkelijk met het melden van veranderingen, gewoon proberen dus of het je problemen oplost, of wacht op reacties van anderen als je het niet aandurft, want het blijft natuurlijk altijd 'n klein beetje 'n risico dat flashen.
Ik gebruik gewoon ff 'n fdd met het BIOS op disk en dan flashen met [ALT] + [F2].
Maar zoals ik schreef draait hij er hier prima mee. Maar heb nog nix overgeklokt, alleen de CAS timings handmatig op 2-2-2 gezet, en nog wat dingen in het BIOS...
Ik gebruik gewoon ff 'n fdd met het BIOS op disk en dan flashen met [ALT] + [F2].
Maar zoals ik schreef draait hij er hier prima mee. Maar heb nog nix overgeklokt, alleen de CAS timings handmatig op 2-2-2 gezet, en nog wat dingen in het BIOS...
[ Voor 12% gewijzigd door _XipHiaS_ op 27-02-2003 17:51 ]
Verwijderd
Wat is dit ook een lekker mobotje, nog geen last gehad van de dreaded "cold boot". Alles loopt als een zonnetje.
ik heb er iets gehad wat er op leek.. lol.. (vastzittende resetknopje).. oei oei oei.. schrik je ff dood. (btw.. als die reset vast zit gaat de mobo zeuren dat je Proc not installed isVerwijderd schreef op 27 February 2003 @ 22:23:
Wat is dit ook een lekker mobotje, nog geen last gehad van de dreaded "cold boot". Alles loopt als een zonnetje.
maar voor de rest.. hij is überstabiel
When tweaked >:)
[ Voor 11% gewijzigd door nIghtorius op 27-02-2003 22:50 ]
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)
Ik heb nu een aantal maanden dit bordje. Ik heb alleen nooit de onboard soundkaart gebruikt, die heb ik namelijk gelijk gedisabled, omdat ik er een beter geluidskaartje erin heb zitten. Ik heb vandaag het onboard geluid weereens enabeld, maar nu komt er bij het opstarten net na het bios scherm een stem van "System test complete, System OS is now bording" (ofzoiets). Dit is vreselijk irritant, het komt uit de onboard soundkaart (dus niet de PCI kaart) Weet iemand wat dit is en waar kan ik dit uitschakelen?
[ Voor 2% gewijzigd door koos.d op 28-02-2003 10:59 . Reden: typo ]
Dit is de Post Reporter, deze kun je in het bios uitschakelen. Ik weet niet precies waar, maar mijn beste gok is bij 'Boot' opties.
Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...
Weet iemand waarom bij iedereen de core-voltage ongeveer 0,1 volt hoger ligt dan gewenst? Is dat een meetfout of niet? Verder is ie 100% stabiel.
Oke bedankt voor je antwoordRemy schreef op 28 February 2003 @ 00:23:
Dit is de Post Reporter, deze kun je in het bios uitschakelen. Ik weet niet precies waar, maar mijn beste gok is bij 'Boot' opties.
Verwijderd
ASUS overvolteert haar borden ongeveer 3%.Pc123 schreef op 28 February 2003 @ 01:33:
Weet iemand waarom bij iedereen de core-voltage ongeveer 0,1 volt hoger ligt dan gewenst? Is dat een meetfout of niet? Verder is ie 100% stabiel.
Op mijn ASUS borden is dat altijd zo geweest. De P4 met een Vcore van 1.5 heeft nu 1.545. De Athlon op de A7V133 met een Vcore van 1.750 had 1.755. Dit is de reden waarom ASUS borden zo goed en stabiel overklokken op "default Vcore".
BTW, er is een nieuwe 1003_8 bèta BIOS uit. Zie ftp://ftp.asuscom.de.
(edit: stijlfout.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 15:58 ]
Klopt.Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 15:10:
ASUS overvolteert hun borden ongeveer 3%.
Dat doen ze overigens al jaren en da's ook min of meer de reden waarom Asus de laatste jaren enorm bekend staat om stabiliteit en overclockbaarheid..
volgens mij heeft dat meer te maken met de overclock opties die de asus moederborden hebben dat zijn er vaak meer dan de andere merken.
dat hogere voltage verdwijnt trouwens volledig of gedeeltelijk als je er een flinke load op zet.
dat hogere voltage verdwijnt trouwens volledig of gedeeltelijk als je er een flinke load op zet.
Verwijderd
Ja daar heb je gelijk in, ik zal het ook eens gaan proberen, als ie bij jou stabiel draait zonder overclocken zie ik geen probelemen. Ik hoop alleen dat het cold boot verhaal dan afgelopen is. Who knows...._XipHiaS_ schreef op 27 February 2003 @ 17:50:
Asus is nooit zo rijkelijk met het melden van veranderingen, gewoon proberen dus of het je problemen oplost, of wacht op reacties van anderen als je het niet aandurft, want het blijft natuurlijk altijd 'n klein beetje 'n risico dat flashen.
Over de stabiliteit ben ik absoluut te spreken, het board heeft er vele uren memtest86 extended test's opzitten, evenals Prime95, 3Dmark2001SE loops (demo en bench), PCMark, SuperPi, PiFast, een door mij samengestelde Quake 3Arena roterende mapjes met Demo1, 2, Quaver, NV15Demo, zooi CD's op de HDD gezet en naar MP3 met LAME, en nog veel andere progsels. Geen enkel probleem, rotsvaste performance. (en daar bedoel ik dan geen vastlopers meeVerwijderd schreef op 01 March 2003 @ 12:20:
[...]
Ja daar heb je gelijk in, ik zal het ook eens gaan proberen, als ie bij jou stabiel draait zonder overclocken zie ik geen probelemen. Ik hoop alleen dat het cold boot verhaal dan afgelopen is. Who knows....
Het enige waar ik me nog licht zorgen over maak is dat ik in ruim 1 weekje in bezit toch 1x een coldboot probje heb gehad. En de core die soms tegen de 1.64 oploopt en 1.525 zou moeten zijn. Temps zijn wel ok, 32c idle, 44c stressed bij kamertemp van zo'n 21c, de case is meestal 26 a 28c.
Voor diegene die het willen weten, op m'n Alpha PAL8942 draait 'n Thermaltake TT-8025A fan, 37CMF, 30dB(A) met 'n RPM van 2900 maar volgens MBM draait 'ie 3068RPM. Dit geserveerd met 'n Arctic silver III sausje
[ Voor 43% gewijzigd door _XipHiaS_ op 01-03-2003 12:54 ]
Verwijderd
Ben ik absoluut met je eens. Ook na dagen achtermekaar bespeur ik geen enkel vuiltje aan de lucht. Die Vcore, das iets aparts, die verspringt ook om de haverklap naar hoger dan nodig is maar dat schijnt normaal te zijn. Al met al is het ook zeker een bord wat van mij mag blijven. Temps zijn met alles standaard gewoon 32 idel en 38 stressed dus das lekker.
We wachten gewoon rustog af want spontane uitval heb ik niet en dat opstarten, het is jammer dat dit nog niet verholpen is maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen
We wachten gewoon rustog af want spontane uitval heb ik niet en dat opstarten, het is jammer dat dit nog niet verholpen is maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen
Verwijderd
Ik wil me deze week ook een P4PE bordje halen maar ik vraag me af welke ik nou moet hebben. Als ik op die asus site kijk is er een blackpearl bordje met mooie houten kistje!?
Is er geen type aanduiding als ik b.v. alleen maar onboard audio en s-ata en lan wil? Staat op asus.com achter dat het opties zijn. Dus je kan je uitvoering kiezen neem ik aan. Iemand ervaring met het gekochte bordje wat voor type het is? Nu kan je zeggen ga naar de winkel kijk wat erop zit en zeg dan "die mot ik hebben" maar waar ik hem weghaal verkopen ze hem niet maar willen ze hem wel ff bestellen voor me. Ik wil dus zeker weten dat de goeie besteld word. (ik krjg hem bij die zaak voor inkoopprijs
) daarom ga ik daarheen.
Is er hier al iemand die ervaring heeft met de Black Pearl Edition? Voor die paar tientjes lijkt het mij wel een leuke keuze ivm die vette zwarte pcb.
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
Vandaag, en alle tussenliggende dagen vanaf m'n vorige post, geen opstart problemen. Inmiddels het geheugen op 355 gezet. Weer lekker de boel vlink ge-stresstest. Dit x eindelijk ook UT2K3 gebruikt, zit naast de Flyby en Botmatch nog 'n aantal leuke batchbestanden (In de map \UT2003Demo\Benchmark) die nog wat demo varianten opstarten. Heb ze ff in een bachbestand gecombineerd zodat ze achterelkaar gedraaid worden, en met 'n GOTO eventueel in 'n loop
. Ook hier geld weer: 100% stabiel
. De score zal ik jullie besparen gezien ik nog met 'n GForce 2GTS/32MB zit
. Ook Memtest86 'ALL Tests' gingen heel OK en met genoemde BIOS setting mooi 206MB/s extra. En ook Prime95 kreeg de boel niet plat. Me happy =) maar, over enkele dagen gaan de timings nog wat strakker, en dan hebben we nog de turbo modes
. Maar eerst weer enkele dagen kijken of er zich echt geen problemen voordoen met deze settings.
[ Voor 43% gewijzigd door _XipHiaS_ op 04-03-2003 16:13 ]
Ik wacht dit x wel ff op de final, of op 'n lijstje met veranderingen. Het loopt nu erug lekker hier
Ik heb een vreemd probleem met m'n P4PE:
Het board kan de floppy drive niet detecteren, ik heb de kabels al omgewissel, andere kabel geprobeerd, andere floppy drive geprobeerd maar hij blijft de 'No floppy drive detected' error steeds weergeven!
Ik kom er niet uit, is het mogelijk dat het board kapot is of zie ik iets over het hoofd?
Het board kan de floppy drive niet detecteren, ik heb de kabels al omgewissel, andere kabel geprobeerd, andere floppy drive geprobeerd maar hij blijft de 'No floppy drive detected' error steeds weergeven!
Ik kom er niet uit, is het mogelijk dat het board kapot is of zie ik iets over het hoofd?
Ibanez RG550LTD, Hughes & kettner Attax 200, Boss BCB3+mt2 & ns2
En versie 1003.009 van de P4PE is alweer uit. Wie durft?
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BI...et/i845pe/P4PE/
bla di bla bla
Zow, dit topic al een tijdje niet meer bezocht ... maar sinds m'n eerste posts in dit topic met m'n nieuwe systeempje (met P4PE dus) nog geen enkel probleem of teken van instabiliteit gehad
Verwijderd
Ja ikChristianD schreef op 04 March 2003 @ 22:55:
En versie 1003.009 van de P4PE is alweer uit. Wie durft?
Je kabel zit goed om? Met aan de FDD kant 'n twist in de kabel(en laatste connector)? Rode draad op het mobo aan kant van pin 1(naar de onderkant op dit board), en op je FDD ook (pin 1 is meestal aan de kant vd voedingconnector)?Powerslave schreef op 04 March 2003 @ 21:37:
Ik heb een vreemd probleem met m'n P4PE:
FDD en controler enabled in je BIOS, en het juiste type (1.44, 3.5 in.)(Floppy 3 mode disabled)(FDD acces control op R/W)? Of ff setup defaults laden, dan staat ook alles ok voor je fdd dacht ik.
Zelf heb ik er geen FDD meer in hangen, hang 'm er alleen nog aan om te flashen met [Alt]+[F2] gezien ik dit nog ff liever niet vanuit Windows doe
[ Voor 48% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-03-2003 12:50 ]
Verwijderd
Dan kun je toch ook een bootable CDR(W) maken om je BIOS te flashen?
AWDFLASH.EXE, de laatste .AWD (of .BIN) erop, en flashen...
Dat lijkt me nou net weer niet zo'n verstandige manier, en de ingebouwde flasher is dan ook niet te gebruiken denk ik, tenzij hij ook die naar de FDD doorstuurt, maar lijkt me net ff te linkVerwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 15:50:
Dan kun je toch ook een bootable CDR(W) maken om je BIOS te flashen?
Dat is wel mogelijk
Je kunt in de OM FAQ vinden hoe je een bootable CD moet fikken voor BIOS upgrades
Zoals je een paar posts terug kunt lezen heb ik ook voor het een en ander 'n laarzable CDBalusC schreef op 05 maart 2003 @ 16:55:
Dat is wel mogelijkJe kunt in de OM FAQ vinden hoe je een bootable CD moet fikken voor BIOS upgrades
[ Voor 6% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-03-2003 18:48 ]
ftp://ftp.asuscom.de/pub/...NTEL_Chipset/i845pe/P4PE/
Ow enne 1003.10 is er inmiddels ook alweer. Das wel erug snel na die 9, zeker iets niet goed in die versie
. Misschien toch wel handig dat ik die ff niet geflitst heb
.
Of hier ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/ naar keuze.
Ow enne 1003.10 is er inmiddels ook alweer. Das wel erug snel na die 9, zeker iets niet goed in die versie
Of hier ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/sock478/p4pe/ naar keuze.
[ Voor 49% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-03-2003 10:32 ]
Sinds gister werk ik ook met dit plankje met onderstaande specs. Ik moet zeggen geen probleem
Volgens Asusboards is het volgende veranderd.....
Last 2 betas out change the following.
The BOS revision history for P4PE new beta are as follows:
* Revise code of Shadow Read/Write Control to fix Adaptec 29320 SCSI card initialization issue.
* Revise code for onboard lan BEV auto detection
* Update INTEL P4 Micro Code for D1 stepping CPU
Dus voor mij geen rede om te flitsen. Ik wacht wel tot er echt veel verandert is, en ze de cold boot opgelost hebben.
Trouwens, wat is het BIOS gigantisch traag, niet vooruit te branden als je er in bezig bent. Mogen ze ook wel wat aan doen.
Last 2 betas out change the following.
The BOS revision history for P4PE new beta are as follows:
* Revise code of Shadow Read/Write Control to fix Adaptec 29320 SCSI card initialization issue.
* Revise code for onboard lan BEV auto detection
* Update INTEL P4 Micro Code for D1 stepping CPU
Dus voor mij geen rede om te flitsen. Ik wacht wel tot er echt veel verandert is, en ze de cold boot opgelost hebben.
Trouwens, wat is het BIOS gigantisch traag, niet vooruit te branden als je er in bezig bent. Mogen ze ook wel wat aan doen.
[ Voor 28% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-03-2003 16:07 ]
Met 1000.9 tot nu toe nog geen last gehad van een cold boot probleem. Maar morgen ben ik er iig voor goed vanaf want dan komt m'n P4G8X.
Informatique heeft contact gehad met ASUS. Daar was het probleem dus bekend, maar hadden ze ook nog geen oplossing.
Informatique heeft contact gehad met ASUS. Daar was het probleem dus bekend, maar hadden ze ook nog geen oplossing.
Een ander board? Kun je dus weer andere problemen oplossenjradelaar schreef op 06 March 2003 @ 16:10:
Met 1000.9 tot nu toe nog geen last gehad van een cold boot probleem. Maar morgen ben ik er iig voor goed vanaf want dan komt m'n P4G8X.![]()
Wat is de rest van je config voor rondom je GB? Was een EPoX 4PEA geen beter alternatief?
[ Voor 27% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-03-2003 16:44 ]
Ja, daar zit wel wat in, maar ik had m'n P4PE al een keer omgeruild en 8x AGP, ach dat heb ik nu ook niet. Als het niet goed werkt zie ik het dan wel weer. De prijs viel ook wel mee, maar €20 + geheugen_XipHiaS_ schreef op 06 maart 2003 @ 16:37:
[...]
Een ander board? Kun je dus weer andere problemen oplossen. Ben zelf erg te spreken hoor over de P4PE, veel meer voordelen dan een snellere geheugendoorvoer heb je toch niet met zo'n P4G8X, hooguit 'n (niet goed werkende) 8X AGP, om over de prijs maar niet te spreken. Hoop dat 'ie lekker loopt voor je, maar dat lezen we vast wel in het GB topic. Als ik dit board nog ooit (moet) omruilen, dan voor de opvolger vd GB.
Wat is de rest van je config?
Rest van de config zie sig pc2, maar dan met een extra 512MB DIMM voor dual channel.
[ Voor 5% gewijzigd door Joni op 06-03-2003 16:49 ]
Ik heb gister ook een Asus P4PE r1.03 gekocht.
Werkt rete stabiel!!
maar...
kan mijn geheugen niet op CAS2 zetten.
Volgens sandra draai ik op 2.5-2-2. Maar volgens CPU-Z op 2.5-3-3-7.

Heb een 512MB Samsung/Samsung PC2700 333MHz module.
Het rare is dat deze module wel op CL2.0 had gewerkt in me ouwe mobo (MS-6398E)
Heb de laatste BETA bios geflasht (1003 beta 10). geen resultaat...
Wie van jullie hebben ook Samsung geheugen op CL2.0 draaiend in een P4PE??
Alvast thnx
Werkt rete stabiel!!
kan mijn geheugen niet op CAS2 zetten.
Volgens sandra draai ik op 2.5-2-2. Maar volgens CPU-Z op 2.5-3-3-7.
Heb een 512MB Samsung/Samsung PC2700 333MHz module.
Het rare is dat deze module wel op CL2.0 had gewerkt in me ouwe mobo (MS-6398E)
Heb de laatste BETA bios geflasht (1003 beta 10). geen resultaat...
Wie van jullie hebben ook Samsung geheugen op CL2.0 draaiend in een P4PE??
Alvast thnx
[ Voor 10% gewijzigd door Kakaroto op 06-03-2003 22:24 ]
Verwijderd
Op mijn P4PE staat qua voltages alles op [auto]. Als ik in de bios naar m'n gemeten Vcore kijk, zie ik een waarde tot 1.62V staan. Ik begreep dat Asus standaard z'n moederboarden "overvolteerd" maar 6~7% lijkt me erg veel...
Mijn bios release is 1002, moederboard release is 1.03.
Wie kan/wil de gemeten waarde in de BIOS van Vcore geven?
Mijn bios release is 1002, moederboard release is 1.03.
Wie kan/wil de gemeten waarde in de BIOS van Vcore geven?
Als je het hele topic had doorgelezen, wist je dat je niet de enige bent met zo'n voltage....
Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...
Dit topic is gesloten.