ASUS P4PE Gebruikers ervaringen

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.357 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remy schreef op 04 november 2002 @ 17:00:
P4B533 kan officieel geen PC2700 geheugen aan, alleen PC2100. Dus ze kunnen niet helemaal hetzelfde.

* Remy wacht met smart op z'n P4PE + P4 2.53 + 2x 512 Mb Kingston PC2700...
jij ook al! morgen komt het(als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hier nog een :P

De winkel heeft mijn P4PE, 512 MB, Corsair XMS3200 CAS2, en de cooler al binnen, maar de CPU nog niet! :( Ik moet daar dus op wachten, want het heeft geen zin om 2x te rijden... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:55
Mijn PC'tje ga ik morgen ophalen :P
Zie m'n sig, daar staan de spec's wel ... alles nieuw :) (geheugen breid ik later uit i.v.m. hoge prijzen op dit moment, en ook de videokaart is 'n bewuste keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren ook een P4PE met P4 2,53 en 512mb pc2700 samsung mem besteld:), ik moet helaas nog +- 1,5 week wachten :( maar ja geduld is een schone zaak zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij haaatssen de winkel voor de traagheid, maar nu heeft wij het, mijn lieveling! >:)

(Oh nee... dat was bedoeld voor het Tolkien forum :P)

Morgenavond na mijn werk ga ik alles installeren. Ik post hier wel terug met de initiële resultaten, en zal de post wel editen als ik aan het tweaken sla en alles sneller en beter wordt.

Asus P4PE, 2.4 GHz, Coolermaster IHC-L71 Silent, Corsair XMS3200 CAS2, en een Asus Ti-4600 zijn de belangrijkste onderdelen.

Ik kan het nu niet opzoeken, omdat alles nog ingepakt is:
Er zit een soort witte hendel, of schuif vast aan het AGP slot. Waarvoor is die, en hoe werkt het? Excuses als ik het morgen gewoon in de handleiding lees... 8)7 Nu wil ik eigenlijk een snel antwoord, nog voordat ik morgen van mijn werk thuiskom. (Lui hè? Sorry... O-) )

Cul8tah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die klap je naar beneden en als je kaart erin zit weer terug omhoog :) Das een nieuw soort bevestiging van je kaart.

Kheb vandaag P4PE met P4 2.4 binnen :P

Erg snel en heeeel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 00:56:
Die klap je naar beneden en als je kaart erin zit weer terug omhoog :) Das een nieuw soort bevestiging van je kaart.

Kheb vandaag P4PE met P4 2.4 binnen :P

Erg snel en heeeel stabiel.
Hoe bedoel je dit? Ik kan die hendel heen en weer schuiven; dat is maar 1 centimeter of zo. Wat is het voordeel? (Ik ga straks effe in de handleiding kijken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Ik heb 'm ook binnen >:)
Heb alleen effe m'n kamer op de kop staan, dus kan hem pas vanavond of morgen installeren ;(

Maar ik heb 'r natuurlijk wel even in gekeken ;) ... ziet 'r wel netjes uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:07
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 08:54:
[...]

Hoe bedoel je dit? Ik kan die hendel heen en weer schuiven; dat is maar 1 centimeter of zo. Wat is het voordeel? (Ik ga straks effe in de handleiding kijken...)
Dat je kaart er niet uit kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:24

DDX

weet iemand wat GD in type nummer betekend ?

zie deze 2 bijv :

P4PE/L/GD,845,S478, WA/DDR
P4PE/GL/F/GD,845, S478, WA/DDR

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:51
DDX schreef op 07 November 2002 @ 10:09:
weet iemand wat GD in type nummer betekend ?

zie deze 2 bijv :

P4PE/L/GD,845,S478, WA/DDR
P4PE/GL/F/GD,845, S478, WA/DDR
onboard audio/lan/firewire enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:24

DDX

G-Spotter schreef op 07 november 2002 @ 14:17:
[...]

onboard audio/lan/firewire enzo?
L = 100mbit lan
GL = 1000mbit lan
F = firewire
WA = audio

blijft over GD, kan ook niet bedenken waar dit voor zou kunnen staan (GameDevice?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet waar men ergens in zuid limburg een asus p4pe moederbord op voorraad heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 22:55:
Wie weet waar men ergens in zuid limburg een asus p4pe moederbord op voorraad heeft?
tweakers.net/pricewatch? prijsindex.net? goudengids.nl? detelefoongids.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Euhm ... effe over 't BIOS hè, gebruikt iemand hier die 1003.002 Beta versie? Welke kan ik 't beste nemen? Ben 'm nu aan het installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:14

EntonoX

Team leider

ik heb nu alle versies al gehad van de bios maar kan er niks aan merken, dus zou zeggen ga voor de laatste... heb ik ook probleemloos draaien

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:27
Ik wil dit bordje ook hebben maar ik moet nog ff doorsparen :'( . Dus dat zal wel januari/februari worden :'( . Misschien hebben ze dan al weer wat nieuws 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
ik ga ook een P4PE kopen met 2.53ghz p4 en 512 of 1024 meg PC2700 ram :D

heel veel mensen hier zo te zien :Y)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik ook ja... draait fantastisch hier. Net ff m'n BIOS geupdated van 1001 naar 1002... geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 November 2002 @ 16:27:
heb ik ook ja... draait fantastisch hier. Net ff m'n BIOS geupdated van 1001 naar 1002... geen problemen.
heb hier nog bios 1001 erop staan. merk je er iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb gisteravond de p4p-e met s-ata en gigabit lan enzo gekocht en ik heb er nix op aan te merken, werkt perfect.

Ik heb er nu een p4 2,4 ghz 533Mhz FSB in met 512 mB DDR pc-2700

ohja en mijne werd geleverd met bios versie 1002 erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 'm net geflashed naar 1002. Het enigste verschil wat ik kan vinden is een optie voor system performance erbij. Die kan je op turbo zetten. Maar ik raad het niet aan want dan gaat alles fout hehe. Ik heb een p4 2.4 533 erop met ddr 333 geheugen. Het lijkt wel of het booten iets vlotter gaat na het flashen...

Wat ik wel heb gemerkt is dat de processor iets trager is gaan draaien na de bios update. Bij 1001 liep de cpu op 2.43 en nu op 2.41

Ik heb de cpu op 2400 staan in de bios inplaats van auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb m nu vrolijk op 2.7 staan met gewoon de standaard cooler en hij kan het met gemak aan. Heb de Sandra Burn in test gedaan en die heeftie 10x doorstaan dus lijkt me best stabiel. Cpu wordt niet warmer dan 48 graden en Moederbord blijft 32 graden. :)

Had dus 2.66 moeten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 19:18
ik heb een p4pe/l/gd
en dat is er een met 10/100 lan en audio .
verders nix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn systeem in elkaar gezet.
Zie de link in mijn signature voor de volledige specificaties.

Voorlopige instelling:

FSB @ 150
Peniutm 4B, 2.4 @ 2.7, Vcore 1.500
Geheugen: 400 MHz, 2-3-3-7, Vddr 2.5
Grafische kaart: Asus GF4 Ti-4600 @ 300/650
HSF: CoolerMaster IHC-L71 HeatPipe
Temps Idle/Load volgens BIOS: 38/45

3DMark 2001 SE: 13.320 (nVidia 40.72 WHQL)
Ik heb nog geen andere benches gedraaid.

To be tweaked further...

Wat is nu eigenlijk sneller: lagere FSB met snellere geheugentimings, of hogere FSB met langzamere timings? Met andere woorden, wanneer worden de ruwe MHz'en meer waard dan de betere timings? In een aantal reviews heb ik gezien dat DDR400 @ 2225 ongeveer even snel is als DDR410 @ 2336, terwijl DDR433 @ 2337 het snelst is. Ik denk echter niet dat ik DDR433 kan halen; dat zou een FSB van 162 zijn, en een CPU snelheid van 2915. Wellicht trekt mijn proc dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Mijn PC'tje draait ook als 'n zonnetje. Geen enkel teken van instabiliteit :) (had ik ook niet verwacht eigenlijk :P). Ik heb alles (nog) gewoon standaard.

'k Heb voor de gein ook effe 3DMark 2001SE gedraaid, en haalde ongeveer 10.000 marks. Dat vind ik echter compleet niet boeien omdat dat een 3D benchmark is, en ik speel toch nauwelijks games (en bovendien trekt de kaart de huidige games nog makkelijk). Ik heb ook niet voor niets een Radeon 8500 genomen :) (maar die komt toch nog wel redelijk mee :)). Die paar fps meer of minder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 November 2002 @ 14:05:
Heb m nu vrolijk op 2.7 staan met gewoon de standaard cooler en hij kan het met gemak aan. Heb de Sandra Burn in test gedaan en die heeftie 10x doorstaan dus lijkt me best stabiel. Cpu wordt niet warmer dan 48 graden en Moederbord blijft 32 graden. :)

Had dus 2.66 moeten staan :)
Hoeveel koelers heb je dan in je kast zitten als ik vragen mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 08:11:
[...]

Hoeveel koelers heb je dan in je kast zitten als ik vragen mag.
Die instelling van 2.7 geldt voor mij ook...

FSB = 150
MHz = 2700
Mem = 400

Idle / Load Processor: 38 / 46
Idle / Load Mainboard 32 / 34

Als koelpasta is Arctic Silver 3 gebruikt, opgebracht met behulp van een stukje karton, en uitgesmeerd ter dikte van een velletje papier. Van te voren is er ook wat AS3 op de heatsink aangebrachtl; dit is er met behulp van een boterhammenzakje flink ingewreven. (Alles volgens de instructies op www.arcticsilver.com)

Gebruikte koelers:
CoolerMaster IHC-L71 HeatPipe (koper), fan @ 2600 RPM, 25 dB
Fan op de grafische kaart @ ??? RPM, ongeveer 28 dB (Asus GeForce 4 Ti-4600)
YS-Tech CaseFan met Zalman FanMate, @ 1800 RPM, 25 dB
Voedingsfans van 92 en 80 mm, laagste instelling @ 1200 RPM, 18 dB

(dB naar opgaves van de fabrikanten.)

Een geluidsverdubbeling betekent een verhoging van +- 3 dB. Even rekenen:
Cooler en Casefan beiden 25dB: => geeft samen 28 dB
Tel daarbij de GF4 fan van 28 dB, dus 2 x 28 dB: => Totaal 31 dB.
Het geluid van de 18 dB voedingsfans en de harde schijf is totaal verwaarloosbaar, dat geluid valt weg in die 31 dB.

Met andere woorden: dit is een aardig stille PC (en niet alleen in theorie!), die redelijk overgeklokt en op volle snelheid draait. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit van te voren ook heb zitten uitrekenen, omdat dit systeem op stilte is gekocht. Ik wilde niet hoger dan 30 dB, waar ik bijna in geslaagd ben. Het is mogelijk, door de cooler op de GF4 te vervangen door zo'n vet dikke Zalman HP80, maar hij past niet in mijn kast. De onboard LAN zit in de weg. (Daarbij komt nog dat ik een volledig fanloze cooler voor een GF4 niet echt vertrouw, omdat ik die kaart misschien ook nog wil overklokken.)

Als ik niet overklok, is de idle/load temperatuur ongeveer 37/45; dat is dus verwaarloosbaar minder. Dan kan ik net zo goed 300 MHz overklokken. Tevens zijn de temperatuursensoren van Asusborden hoger gekalibreerd dan die van andere borden. Bij mijn P4PE schijnt dat 6 graden te zijn. Op www.asusboards.com gingen veel mensen met 6-7 graden omhoog in CPU temp nadat ze hun processor vanuit een ander bord naar de P4PE hadden gezet. Zelfde CPU, zelfde cooler: dat zou dezelfde temperatuur moeten geven. Dat dit niet gebeurt, betekent dus dat de P4PE overgekalibreerd is, net als alle Asusborden. Misschien is deze temperatuur wel realistischer, maar op een ander bord zouden mijn idle/load temps dus ongeveer 32/40 of zo zijn.

Edit: de CPU fan is 70mm, de casefan is 80mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie, die casefan blaast die lucht voor in de kast of zit hij achter in de kast om warme lucht weg te blazen. Ik heb bij mij alleen een fan voorin zitten die over de harddisks blaast, verder een voeding met 2 fans en de standaard de intel cooler. Ik heb nog drie casefans liggen maar twijfel om ze er in te zetten vanwege het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Ik heb helemaal geen casefans, en de temperatuur van m'n kast, processor en moederbord spoort me op dit moment ook niet aan om casefans te plaatsen >:). Hij's bovendien lekker stil zo :). Is dan ook (nog) niet overgeklokt hè ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 09:19:
Bedankt voor je reactie, die casefan blaast die lucht voor in de kast of zit hij achter in de kast om warme lucht weg te blazen. Ik heb bij mij alleen een fan voorin zitten die over de harddisks blaast, verder een voeding met 2 fans en de standaard de intel cooler. Ik heb nog drie casefans liggen maar twijfel om ze er in te zetten vanwege het geluid.
De casefan blaast naar buiten.

Hij zit een kleine 10 cm boven de processorfan. Warme lucht stijgt op, en zodra dat gebeurt wordt hij door de casefan naar buiten geblazen. Daarvoor is niet heel veel power nodig.

Alleen maar lucht naar binnen blazen is niet zo goed. Deze lucht koelt natuurlijk wel de onderdelen waarlangs hij gaat, maar hij wordt dan in de kast direct opgewarmd, terwijl hij niet wordt afgezogen. Er moet warme lucht uit de kast worden gehaald; 1 exhaust fan is zeker nodig. Eem laag toerental is genoeg, dus zet er een Zalman FanMate op om hem op 5 volt te krijgen.

De intake fan is optioneel: goed als er onderdelen voorin de kast zitten die gekoeld moeten worden, maar anders niet echt nodig. Voordat de koude lucht de warme onderdelen achter in de kast heeft bereikt, is hij al opgewarmd. Dan moet hij uit de kast, want een CPU "koelen" met warme lucht is niet echt rendabel. Een intake casefan kan wel gebruikt worden als hij HARD draait, zodat hij koude lucht door de kast heenblaast, maar dat makt veel lawaai.

Een trage exhaust is volgens mij genoeg, zeker bij een P4 < 60 watt, zoals de Northwood 2.4B. Ik gebruik er maar 1, en heb geen temp problemen. Gebruik ook goede koelpasta (Arctic Silver 3) en een goede heatsink (koper), om de warmte zo goed mogelijk van de CPU te halen.

Slechte koelpasta van 50 cent en een noname aluminium (of betonnen :P) heatsink geven een slechte koeling, omdat de warmte in de processor blijft zitten; de warmte wordt niet naar de gekoelde heatsink verplaatst. Daar kan zelfs met een orkaanventilator niets aan worden veranderd. AS3 kost 8 euo, en een goede heatsink is ook niet goedkoop (60 euro), maar als je beiden een jaar of 2 gebruikt, loont het wel. Wat is nu 34 euro per jaar, op een complete PC? Het werken met een stille PC is echt wel prettiger als werken naast een stofzuiger...

OT:
Ik zie net uw naam in het profiel; daar had ik nog niet eerder naar gekeken. Ik heb me een tijdje afgevraagd hoe iemand op een nick als "tvgestel" kwam. Ik las dat als T.V. Gestel, m.a.w. iets waar je een televisie op zet... LOL :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een aluminium Chieftec kast waar achter in de kast plaats is voor twee ventilatoren. Het midden van deze twee ventilatoren is ongeveer ter hoogte van het hart van de processor welke kan ik dan het beste gebruiken de bovenste of de onderste of eventueel allebei.
O.ja tvgestel is de inlognaam die ik overal gebruik( lekker handig toch !!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 16:22
Aangezien warme lucht opstijgt lijkt de bovenste me het meest geschikt. Aan de andere kant zit daar vaak ook de fan van de voeding (die zuigt ook al), dus kun je de andere fan toch beter onderop zetten om de warme lucht die opstijgt vanaf je AGP/PCI kaarten af te zuigen.

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou kiezen voor de bovenste plaats. Ik heb daarvoor ook gekozen. (Ik heb ook een Chieftec kast, maar niet van alu.)

Waarom? Als je kiest voor de onderste plaats, dan zuigt deze fan de warmte weg van de grafische kaart, maar de warmte van de processor komt hij niet goed bij, omdat deze opstijgt. Als je een fan onder in je voeding hebt, dan zuigt deze die warmte op => je voeding wordt dan van binnen warmer. Heb je die fan niet, dan moet de casefan in het onderste slot de warmte "terugtrekken", door de turbulentie van de CPU fan heen, en vanuit de bovenkant van de kast. Dat gaat waarschijnlijk niet.

Zet je de fan in het bovenste slot, dan zuigt hij de warmte van de processor op voordat de voedingsfan dat doet, dus de voeding blijft koeler, al zal de voedingsfan wel een beetje meehelpen met het afzuigen van de warmte. De warmte van de grafische kaart stijgt ook wel zo hoog op, dus daaraan helpt deze fan ook mee. Wil je helemáál zeker zijn, gebruik dan twee fans, beiden met een FanMate op 5 volt... ook stil, en een goede afzuiging.

(Misschien ga ik dat doen. Ik kijk even of mijn enkele fan het helemaal gaat trekken... zo ja, dan komt er niks meer in de kast, ook niet op 5 volt.)

Disclaimer:
Dit is een zuiver theoretische benadering. Ik ben niet verantwoordelijk voor een verhoging van de casetemps in verband met het opvolgen van dit advies. Verplaats uw fan 5 centimeter op eigen risico. :P :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga dit bord ook kopen met een Pentium 2,4 GHz, maar welk geheugen moet ik hebben. Ik wil hem niet overklokken. Moet ik dan PC2700 hebben of PC3200. Ik ben namelijk benieuwd of dit laatste ook nut heeft. Op de asus site staat dat dit bord PC2700 ondersteunt, maar over PC3200 wordt niet gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy
  • Laatst online: 24-09 20:02

Dizzy

Where am I?

Kan je nu wel of niet een raid met 2 normale (non sata) schijven bouwen?

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:30

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Thread lezen. Kort antwoord: Nee..
Nu ik je sig lees zie ik dat je P4PE zelf hebt. Zie dus ook de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 16:38:
Ik ga dit bord ook kopen met een Pentium 2,4 GHz, maar welk geheugen moet ik hebben. Ik wil hem niet overklokken. Moet ik dan PC2700 hebben of PC3200. Ik ben namelijk benieuwd of dit laatste ook nut heeft. Op de asus site staat dat dit bord PC2700 ondersteunt, maar over PC3200 wordt niet gesproken.
Niet overklokken betekent dat je binnen de specs blijft; dan is PC2700 goed, maar neem wel een goed merk zoals Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 22:55
Zeker dat je wel raid kan bouwen... Zie Linux met software raid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
'k Heb nu effe geen geld, maar over een aantal maanden gooi ik 'r ook een RAID opstellinkje in denk ik :) ... maar ik koop dan gewoon een los RAID controllertje. 'r Staat ook toevallig net 'n review op de frontpage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor diegenen die dit interesseert: hier zijn enige gegevens over mijn huidige instellingen.

Processor 2.4 @ 2.72 op 1.50 volt (haalt 2.85 op 1.525, maar dat trekt het geheugen niet... verhogen van de timings geeft meer verlies dan ik met de extra megahertzen heb gewonnen.)
Geheugen @ 404 MHz, 2-2-2-5, Memory Turbo Enabled, op 2.7 volt

Met deze instellingen hangt MemTest86 na ongeveer 1 uur en 3 kwartier. Geen geheugenfouten, hij stopt er gewoon mee. De geheugensnelheid die het programma aangeeft is 1434 MB/s. Als ik Memory Turbo uitzet, dan gaat de geheugensnelheid terug naar 1410 MB/s, maar hier heb ik wel een test mee kunnen draaien van 5 uur. Die test heb ik toen zelf gestopt. Het uitzetten van Memory Turbo geeft een kleinere aanslag op de snelheid dan het verhogen van de timings. Vooral RAS to Cas en Precharge Delay zijn belangrijk: belangrijker dan de CAS timing zelfs.

Sisoft geeft met Memory Turbo Enabled ongeveer 3070 MB/s aan. Ik heb niet getest met Turbo Disabled, omdat deze instelling (nog) onstabiel is... als het geheugen een maandje of 2 op 2.7 heeft gelopen, wordt het misschien stabiel met Memory Turbo aan. (Het zogenaamde "inbrandeffect".)

Zou 2.9 volt voor de geheugenchip nog veilig zijn? 2.8 kan ik op de P4PE niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

beschuit schreef op 12 November 2002 @ 21:02:
Thread lezen. Kort antwoord: Nee..
Nu ik je sig lees zie ik dat je P4PE zelf hebt. Zie dus ook de manual.
Zie ook manual. Klopt, heb ik ook wel gedaan. Sterker nog, ik heb geprobeerd om een raid te bouwen met me 2x 80gb (speciaal voor raid aangeschaft eigenlijk).

Maar er zijn nogal wat onduidelijkheden omtrend dit bord. ten eerste dat er 4 verschillende uitvoeringen zijn.

1 Kaal (geen firewire, sata, raid, lan)
2 met firewire, sata, lan, raid (die heb ik)
3 met firewire, sata, Glan, raid
4 met firewire, sata, Glan, sata raid

Bovenstaande modellen had mijn leverancier waarvan model 4 nog niet leverbaar is. Toen ik dit hoorde had ik zoiets van nou ja, sata raid hoef ik niet want er zijn toch geen schijven voor. En gigabit lan boeit me ook niet echt omdat de rest van me pc's thuis dat niet heeft en ik 100mbit voor mezelf meer dan zat vind. (vandaar keuze 2).

Maarja, nu moet ik er dus via de handleiding en forum achterkomen dat je maar één schijf op de PRI_RAID1 mag zetten, en dat de rest SATA schijven moeten zijn.

Mij is het dus ook niet gelukt om een raid te bouwen, maar de handleiding is er niet echt duidelijk in. ik heb die paar pagina's die over een raid bouwen gaan wel tientallen keren doorgenomen. Vandaar dat ik het toch nog even voor de zekerheid hier wilde vragen.

De schijven draaien nu vrolijk naast elkaar op de IDE poort, ook snel genoeg op zich natuurlijk, maar toch wel jammer van die raid. Enige wat ik me nu wel afvraag is wat het verschil is met uitvoering vier t.o.v. de andere modelllen (sata raid, terwijl de rest in feite ook al sata raid is). Misschien dat mijn leverancier het mis had.

Persoonlijk vind ik dit een beetje raar van Asus waarom ze dit gedaan hebben, en ten tweede is het heel verleidelijk omdat je raid ziet staan bij de specs, dan mag je er toch derhalve wel van uitgaan dat je er twee schijven op kan zetten in raid 0, maar niet dus :(

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:30

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Vlgs. mij kan je een convertor kopen om een van je schijven aan een SATA poort te hangen. Je andere aan de PRI_RAID1 connector. Dan moet je RAID0 kunnen draaien... Ik wil ook een RAID0, en daarom koop ik dit bord niet. Gaat een EpoX 4PEA+ worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:( Verdomme, wanneer stopt nu die verdraaide RAID discussie eens?! Is het zo moeilijk?!

Ik zal maar effe een plaatje posten met wat uitleg....

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/P4PE-RAID.jpg

Dit is toch duidelijk? Een bijna letterlijke vertaling van de aandachtspunten:

- Een enkele schijf die aan de gekantelde IDE connector hangt, gedraagt zich als een normale ATA schijf.

- Er kan maar 1 schijf aan deze connector hangen, in Master mode. Een tweede schijf, of een schijf in slave mode werkt niet.

- Voor RAID 0 mag elke combinatie van 2 S-ATA of P-ATA connectoren worden gebruikt, of alle 3 de connectoren tegelijk.

Je kunt dus RAID 0 maken twee schijven: S-ATA1 + S-ATA2, of met de IDE connector + (SATA1 of SATA 2), of met 3 schijven, IDE + S-ATA1 + S-ATA2.

- Voor RAID 1 mag elke combinatie van 2 S-ATA en P-ATA connectoren worden gebruikt.

Dat is dus 2x S-ATA, of 1x IDE + 1x een van de beide S-ATA connectoren. Alle 3 gebruiken gaat niet.

- CD-ROMS en andere ATAPI apparaten kunnen niet worden aangesloten, omdat de controller dat niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Tuurlijk is het niet duidelijk, omdat iedereen verwacht dat je ook 2 normale schijven kan koppelen. Ik vind het persoonlijk dan ook belachelijk dat dit niet kan, en dat alleen SATA ondersteunt wordt terwijl daar NOTA BENE nieteens schijven voor bestaan $@#%

Dus vind ik het persoonlijk een beetje fake wat asus gedaan heeft, waarom geen gewone raid controller :/
- Voor RAID 0 mag elke combinatie van 2 S-ATA of P-ATA connectoren worden gebruikt, of alle 3 de connectoren tegelijk.
er staat beide P-ata connectoren (das toch gewoon de normale ide bus?) maar dit kan dus niet. Je kan alleen de SATA connectoren en de PRI_RAID1 connector gebruiken, dus blijft het onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zo kun je het ook draaien. :O

Er staat een plaatje bij van de PRI_RAID1 IDE connector, het gaat over een RAID setup, en over de controller die PRI_RAID en S-ATA aanstuurt. Dan zullen ze met hun P-ATA aansluiting zeker niet de standaard IDE bedoelen.

Aan de andere kant ben ik het wel met je eens: er had nog een PRI_RAID2 moeten zijn, zodat je kon kiezen uit volledig IDE RAID, of volledig S-ATA RAID.

Nu heb je alleen volledig S-ATA RAID, of een mix van S-ATA en P-IDE RAID, maar dat zullen de meeste mensen niet gebruiken. Ik vind dat asus de PRI-RAID1 weg had moeten laten, en gewoon S-ATA raid had moeten aanbieden, óf zoals op het Gigabyte board een volledige P-IDE aansluiting, óf zoals boven gezegd nog een extra P-IDE connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 11:18:
Ja, zo kun je het ook draaien. :O

Er staat een plaatje bij van de PRI_RAID1 IDE connector, het gaat over een RAID setup, en over de controller die PRI_RAID en S-ATA aanstuurt. Dan zullen ze met hun P-ATA aansluiting zeker niet de standaard IDE bedoelen.

Aan de andere kant ben ik het wel met je eens: er had nog een PRI_RAID2 moeten zijn, zodat je kon kiezen uit volledig IDE RAID, of volledig S-ATA RAID.

Nu heb je alleen volledig S-ATA RAID, of een mix van S-ATA en P-IDE RAID, maar dat zullen de meeste mensen niet gebruiken. Ik vind dat asus de PRI-RAID1 weg had moeten laten, en gewoon S-ATA raid had moeten aanbieden, óf zoals op het Gigabyte board een volledige P-IDE aansluiting, óf zoals boven gezegd nog een extra P-IDE connector.
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik denk dat het voor veel mensen een rede is om dit moederbord links te laten liggen. Zodra de S-ATA schijven uitkomen en niet duurder zijn dan P-ATA dan wil ik een RAID 0 config gaan draaien.

offtopic:
Iemand een IBM 120 GXP 40 Gb en en een Maxtor 20 Gb 5400 rpm kopen, als er S-ATA schijven uitkomen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
psmeets schreef op 15 November 2002 @ 13:08:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik denk dat het voor veel mensen een rede is om dit moederbord links te laten liggen. Zodra de S-ATA schijven uitkomen en niet duurder zijn dan P-ATA dan wil ik een RAID 0 config gaan draaien.

offtopic:
Iemand een IBM 120 GXP 40 Gb en en een Maxtor 20 Gb 5400 rpm kopen, als er S-ATA schijven uitkomen? ;)
Voor mij was dat in ieder geval zeker de voornaamste reden. Heb nu zelf een Gigabyte 8PE667 Ultra en ben uitermate tevreden over het bord. Heb een raid 0 draaien met twee 180GXP schijven, en draait als een zonnetje, en geen gekut met verloopjes of adapters enzow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enig idee wanneer deze SATA harddisks komen, hoop dat ze dan minder herrie maken want die twee nieuwe van mij fluiten als 'n gek Zeer irritant!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
twee nieuwe 180GXP's?! Ik heb nergens last van, ik hoor ze niet. Misschien als ik wat stillere koelers zou hebben dat ik dan wat hoor. Maar bij mij speelt het geluid van die HDD's geen storende factor.
Komt deze schijf er wel in S-ATA uitvoering?! Ik denk dat je dan overigens niet kan verwachten dat die dan minder geluid zou produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat maxtor binnenkort met S-ATA schijven komt. Maar ik heb liever Western Digitals (lekker stil en snel met 8 mb cache) of IBM's (zijn ook heel snel, en goedkoper dan WD's met 8 mb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 13:18:
Enig idee wanneer deze SATA harddisks komen, hoop dat ze dan minder herrie maken want die twee nieuwe van mij fluiten als 'n gek Zeer irritant!!!
Dit heb ik gehad met een 120 GXP... die schijf resoneerde op een idioot harde manier. Hij kon zelfs op de benedenverdieping worden gehoord, terwijl de computer op de 2de verdieping staat.

Ik dacht altijd dat het wellicht aan de kast lag, maar dat klopt niet; mijn WD1200JB zit ook in diezelfde kast, en die hoor ik niet. Hij zoemt/fluit een beetje, maar dat is alleen hoorbaar als ik de klep vn de kast haal, en er heel kort bij ga ziten.

Zelf heb ik nu een cpu-fan van 25 dB, een casefan op 5 volt, en de cooler van mijn GF4 is vervangen voor een +- 20 dB model. De PSU zit op 18 dB. Dit is een zeer stille PC, maar de harde schijf komt niet boven het geruis van de coolers uit. (Natuurlijk wel als hij flink bezig is met seeks en zo. Dan hoor je hem, maar idle echt niet. En deze PC is STIL. Vergelijk hem met zo'n Compaq EVO desktops die op bedrijven worden gebruikt.)

BTW, ik zal ASAP wat benches posten van mijn systeem. Het loopt nu stabiel op 2.72 GHz, met het geheugen op 404, 2-2-2-5. Misschien over een tijdje nog hoger, als het wat ingebrand is. Stabiliteit is getest door MemTest in ALL TESTS modus te laten lopen. Na +- 6 uur heb ik het programma zelf uitgezet. De Burning Stress test van Sandra 2003 heeft uren gedraaid. Geen probs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psmeets schreef op 15 november 2002 @ 14:55:
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat maxtor binnenkort met S-ATA schijven komt. Maar ik heb liever Western Digitals (lekker stil en snel met 8 mb cache) of IBM's (zijn ook heel snel, en goedkoper dan WD's met 8 mb).
Maar ik heb juist twee Western Digitals met 8 Mb cashe, daarom begrijp ik het niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 15:13:
[...]

Maar ik heb juist twee Western Digitals met 8 Mb cashe, daarom begrijp ik het niet zo goed.
En die fluiten bij jou? Vreemd. Ik hoor ze echt niet in idle modus, terwijl mijn PC toch zeer stil is. (< 28 dB na mijn GF4 cooler mod. Ik post die later vandaag in Casemods, Overclocking & Cooling.)

Ik moet er dan wel bij zeggen dat er Akasa dempingsmatten in mijn kast zitten, en dat die kast onder de tafel staat.

Misschien moeten we het toch maar weer 's over de P4PE gaan hebben of zo... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Mijn Seagate Barracuda IV is ook super-stil anders :) ... echt 'n aanrader hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

offtopic:
tja, m'n pc maakt nogal een herrie (begin er een beetje :r misselijk van te worden) maar dat ligt vooral aan m'n 2 casefans (hoog geluid), m'n voeding en m'n cpu fan (intel retail cooler, die dingen zijn dus NIET zo stil :(). als die fans stop hoor ik niet erg veel meer. alleen nog wat van m'n 2 HDkoel fans en de 2 GF4 fans en wat hoog geluid van de northbridge koeler.

tja, alles bijelkaar genomen maakt het zo'n herrie dat 1 zo'n fan uit niet veel uitmaakt. pleuris herrie maken blijft ie toch wel doen :/ tijd voor waterkoeling, papst fans, grote heatsink voor m'n northbridge, enermax voeding en 2 fatsoenlijke HD-koelers.

zucht :'(

nu blij? :P

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 09:01
Termy schreef op 17 november 2002 @ 00:58:
tja, m'n pc maakt nogal een herrie (begin er een beetje :r misselijk van te worden) maar dat ligt vooral aan m'n 2 casefans (hoog geluid), m'n voeding en m'n cpu fan (intel retail cooler, die dingen zijn dus NIET zo stil :(). als die fans stop hoor ik niet erg veel meer. alleen nog wat van m'n 2 HDkoel fans en de 2 GF4 fans en wat hoog geluid van de northbridge koeler.

tja, alles bijelkaar genomen maakt het zo'n herrie dat 1 zo'n fan uit niet veel uitmaakt. pleuris herrie maken blijft ie toch wel doen :/ tijd voor waterkoeling, papst fans, grote heatsink voor m'n northbridge, enermax voeding en 2 fatsoenlijke HD-koelers.

zucht :'(
Misschien een domme vraag maar wat heeft dit met P4PE gebruikers ervaringen te maken :?

De laatste 6 (als het er niet meer zijn) reply's zijn allemaal offtopic volgens mij?

[ Voor 0% gewijzigd door cue op 17-11-2002 01:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 00:10

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 08:52:
[...]

Met andere woorden: dit is een aardig stille PC (en niet alleen in theorie!), die redelijk overgeklokt en op volle snelheid draait. Ik moet er wel bij zeggen dat ik dit van te voren ook heb zitten uitrekenen, omdat dit systeem op stilte is gekocht. Ik wilde niet hoger dan 30 dB, waar ik bijna in geslaagd ben. Het is mogelijk, door de cooler op de GF4 te vervangen door zo'n vet dikke Zalman HP80, maar hij past niet in mijn kast. De onboard LAN zit in de weg. (Daarbij komt nog dat ik een volledig fanloze cooler voor een GF4 niet echt vertrouw, omdat ik die kaart misschien ook nog wil overklokken.)
Ik zit met hetzelfde probleem als jij met die zalman HP80. Ik heb alleen de p4pe (nog) niet! ;)
Kun je de zalman niet passend maken door er een klein stukje van de bovenkant af te zagen zodat hij misschien wel past?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat zou kunnen, zo ja dan haal ik ook een p4pe! 8)

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Evil_ivanhoe schreef op 17 November 2002 @ 15:02:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem als jij met die zalman HP80. Ik heb alleen de p4pe (nog) niet! ;)
Kun je de zalman niet passend maken door er een klein stukje van de bovenkant af te zagen zodat hij misschien wel past?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat zou kunnen, zo ja dan haal ik ook een p4pe! 8)
Ik heb niet voor die Zalman gekozen.

1. Te zwaar
2. Passief -> vertrouw ik niet voor een GF4
3. Past niet op de P4PE
4. Ik ga hem niet aanpassen, maar het zal wel kunnen.
5. Zie onderstaande koeler: 19 euro i.p.v. 36 euro. :)

Ik heb deze cooler op m'n GF4 gezet met Arctic Adhesive:

Titan CCT-CU4TB, volledig koper, 1u rackmount design, voor een Athlon TB 1200.
Site van Titan

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/CU4TB.jpg

Die heb ik met een FanMate aan een mainboard header gehangen, en hij draait nu op 2250 toeren. De koeler is van koper (tegenover Alu voor de standaard GF4 koeler), hij is 1.5 cm dik (tegenover 4 mm voor de standaard koeler), en de fan trekt op 2250 toeren 12 CFM (tegenover 10 cfm op 4000+ voor de standaard.) Dit werkt perfect, en is stil. Als ik van m'n kennis de digitale camera terugkrijg, post ik wel een foto in het coolingsforum.

PS: die klip heb ik natuurlijk van de koeler af gehaald. Ik haalde een "stilte" van 31 dB met de standaard GF4 koeler; met deze mod zit ik op ca. 27 dB. (Aangenomen dat de dB opgaves van de fabrikanten kloppen.) Dit is wel merkbaar stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren de gehele dag zitten tobben met mijn systeem, ik heb er twee harddisks in als master en een dvd speler en een brander als slave. Daar er een harde schijf bij is die erg fluit heb ik besloten om terug te gaan met deze schijf.Na de schijf te hebben verwijderd en de brander master gezet werd er door het BIOS niets meer herkend?zowel primair niet als secundair( ik snap er niets van )Ik opnieuw het BIOS 1002 geflashd over de andere 1002 heen geen resultaat.Toen heb ik de jumper clers CMOS omgezet op het moederbord en het BIOS opnieuw ingesteld.Nog niets Alles weer aangesloten met ronde kabels en alles werkt weer..
Ok heb geprobeerd aan de raid IDE poort een harddisk te hangen maar ik krijg telkens de melding BIOS NOT INSTALLED terwijl ik in de BIOS de sata controller op enable heb gezet(hij staat nu gewoon uit). Kortom een hoop ellende op de zondag.
Enig idee wat ik fout heb gedaan of is er iets fout met het moederbord ook vanwege de promise controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Western Digital schijven hebt, dan moet je die op Cable Select zetten, en NIET op Master, als het de enige schijf op de kabel is. Als het SATA bios op de P4PE geen schijf detecteert, dan laadt het ook niet. Gebruik voor de RAID aansluiting ook 80 aderige kabels, anders werkt het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je snelle reactie zover gaat mijn verstand van computers niet maar geloof me ik heb flink zitten zweten gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Laatst online: 21-09 19:18
ik dacht dat je harde schijven bij elkaar moest houden op 1 controller.en de cd speler/brander op de andere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
fazertje schreef op 19 November 2002 @ 11:10:
ik dacht dat je harde schijven bij elkaar moest houden op 1 controller.en de cd speler/brander op de andere ?
Waarom dat dan? Brander en CD/DVD-rom kun je juist beter niet op één controller zetten omdat dat niet altijd wordt geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Laatst online: 23-09 20:19
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 09:28:
Gisteren de gehele dag zitten tobben met mijn systeem, ik heb er twee harddisks in als master en een dvd speler en een brander als slave. Daar er een harde schijf bij is die erg fluit heb ik besloten om terug te gaan met deze schijf.Na de schijf te hebben verwijderd en de brander master gezet werd er door het BIOS niets meer herkend?zowel primair niet als secundair( ik snap er niets van )Ik opnieuw het BIOS 1002 geflashd over de andere 1002 heen geen resultaat.Toen heb ik de jumper clers CMOS omgezet op het moederbord en het BIOS opnieuw ingesteld.Nog niets Alles weer aangesloten met ronde kabels en alles werkt weer..
Ok heb geprobeerd aan de raid IDE poort een harddisk te hangen maar ik krijg telkens de melding BIOS NOT INSTALLED terwijl ik in de BIOS de sata controller op enable heb gezet(hij staat nu gewoon uit). Kortom een hoop ellende op de zondag.
Enig idee wat ik fout heb gedaan of is er iets fout met het moederbord ook vanwege de promise controller.
Ik heb gisteren ook flink zitten mekkeren met dit bord Probleempje met asus P4PE met IDE Led

Nog geen idee wat het is.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deftronic
  • Laatst online: 19-09 21:57
Heb het volgende probleem met mijn P4PE (Glan Audio S-Ata Firew).

Zaterdag aangeschaft: 2x 256 Dane-Elec PC3200 geh, Chieftec kast, Enermax EG365AX-VE W FCA 363Watt Lownoise Voeding, Intel P4 2,8 boxed.

Na het verwijderen van de chieftec voeding en het installeren van de enermax voeding in de kast, heb ik mijn mobo ingebouwd met 256mb zonder verdere kaarten (alleen een video kaart) om te testen. Hij begon meteen te piepen (wel beeld). Na wat gehooi oude voeding weer terug gezet bleek alles goed. Ik terug naar de winkel, kast meegenomen hun testen. Kreeg te horen dat de enermax defect was en heb een nieuwe meegekregen. Nieuwe enermax voeding heeft 30sec lekker gewerkt. Gereboot en weer gepiep. In de bios gekeken gepiep kwam door sterke wisselling van 12 en de 5 volt. De 12 ging van 10 naar 13 en de 5 van 4 naar 6. Weer rebooten weer gepiep ook af en toe Bios Checksum Error. En CPU speed wasn't detected en dan gaat ie de bios in en zegt ie CPU is on safe mode. Na een reboot soms het gepiep soms checksum error soms CPU safe mode. Geen touw aan vast te knopen. Deze problemen had ik ook met de 1e voeding. Degene die dus was omgeruild voor een nieuwe.

Wat ik wel gemerkt heb is het volgende. Bij een warme reboot na 3 of 4x zijn de problemen met gepiep wijzend naar de voltage veranderingen verdwenen (lopen dus stabiel), je kan wel af en toe de checksum error krijgen.

Als je het stroom er volledig afhaalt en dan voor de 1e x weer aanzet kan je er donder op zeggen dat je een hoop gepiep krijgt met allerlei vage fout meldingen.

Heb hierover de zaak gebeld volgens hun was het dus ook het Mobo en moest die ook vervangen worden, want ze hadden immers al de voeding gedaan.

Heb zelf nog even de chieftec voeding uit de hoek gepakt en getest op het zaakje. En wat blijkt. Problemen zijn met de noorder zon verdwenen. Geen enkel vuiltje of gepiep aan de lucht. Heb daarna HD erin gezet en XP install ging zonder problemen. Hij lijkt dus met de chieftec voeding goed te werken.

Nu mijn vraag: Hoe kunnen al deze problemen zich voor doen enkel en alleen door een voeding, heeft iemand wel eens vaker gehoord van een "incompatible" PSU of zijn de enermaxen toch niet zo goed als ze waren. Of zou er toch iets mis kunnen zijn met het MOBO waardoor de enermax niet goed werkt. En als laatste vraag, heeft Asus wel vaker problemen met bepaalde PSU's.

Hoop denk en lees werk maar mischien dat iemand mij het licht kan brengen in dit verhaal. De winkel iig niet en ook kon ASUS mij niet op weg helpen.

btw. draai Bios 1002 en ja gebruik een geaard stopcontact

May the stability be with your system ......... and mine offcourse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deftronic schreef op 19 November 2002 @ 19:58:

Nu mijn vraag: Hoe kunnen al deze problemen zich voor doen enkel en alleen door een voeding, heeft iemand wel eens vaker gehoord van een "incompatible" PSU of zijn de enermaxen toch niet zo goed als ze waren. Of zou er toch iets mis kunnen zijn met het MOBO waardoor de enermax niet goed werkt. En als laatste vraag, heeft Asus wel vaker problemen met bepaalde PSU's.
Het is van Enermax voedingen bekend dat zij een iets lager voltage op alle lijnen geven, maar dat deze wel heel stabiel zijn. Ik zal (zo effe uit m'n hoofd, zit op het werk :P) mijn voltages opnoemen.

3.30v : 3.298v
5.00v : 4.975v
12.00v : 11.92v

-5.00v en -12.00v zijn ook goed; ergens bij -5.08 en -12.1 als ik het me goed herinner. Zoals je ziet zijn de bovenstaande voltages ietsje onder de norm, maar wel ruim binnen de specs (afwijking van +- 5% is toegestaan.) Deze voltages veranderen niet of slechts zeer weinig (0.002v) tijdens idle en full load.

Ik heb bijna dezelfde voeding als jij (verschil is dat mijn versie een handmatig instelbare ventilator heeft), en die heeft altijd goed gewerkt op mijn a7v133. Nu werkt hij ook goed op de P4PE. Ik klok mijn cpu zelfs een beetje over, van 2.4 naar 2.7 GHz. Hij krijgt 0.025 volt meer dan normaal (1.525), terwijl het geheugen op 2.6, en de AGP op 1.6 staan, i.p.v. respectievelijk 2.5 en 1.5. Alles werkt goed hier.

Het enige wat ik hierover kan zeggen is: die voeding kan samenwerken met de P4PE, zonder problemen. Misschien is er een slechte batch voedingen of P4PE's geweest? Ik vind het sowieso vreemd dat alles wel met de chieftec voeding werkt.

Als laatste: krijg je ook checksum fouten met je nieuwe bord? Dat zou ik vreemd vinden. Checksum fouten duiden meestal op een (gedeeltelijk) corrupt, of fout geflashed BIOS, of een brakke BIOS chip. Het lijkt me niet dat je 2 borden hebt gehad die beiden een mankement aan het BIOS vertonen; dat zou in de fabriek gezien zijn neem ik aan. Dat een voeding problemen heeft met z'n voltages kan ik me indenken, maar checksumfouten mogen gewoon niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deftronic schreef op 19 november 2002 @ 19:58:
Heb het volgende probleem met mijn P4PE (Glan Audio S-Ata Firew).

Zaterdag aangeschaft: 2x 256 Dane-Elec PC3200 geh, Chieftec kast, Enermax EG365AX-VE W FCA 363Watt Lownoise Voeding, Intel P4 2,8 boxed.

Na het verwijderen van de chieftec voeding en het installeren van de enermax voeding in de kast, heb ik mijn mobo ingebouwd met 256mb zonder verdere kaarten (alleen een video kaart) om te testen. Hij begon meteen te piepen (wel beeld). Na wat gehooi oude voeding weer terug gezet bleek alles goed. Ik terug naar de winkel, kast meegenomen hun testen. Kreeg te horen dat de enermax defect was en heb een nieuwe meegekregen. Nieuwe enermax voeding heeft 30sec lekker gewerkt. Gereboot en weer gepiep. In de bios gekeken gepiep kwam door sterke wisselling van 12 en de 5 volt. De 12 ging van 10 naar 13 en de 5 van 4 naar 6. Weer rebooten weer gepiep ook af en toe Bios Checksum Error. En CPU speed wasn't detected en dan gaat ie de bios in en zegt ie CPU is on safe mode. Na een reboot soms het gepiep soms checksum error soms CPU safe mode. Geen touw aan vast te knopen. Deze problemen had ik ook met de 1e voeding. Degene die dus was omgeruild voor een nieuwe.

Wat ik wel gemerkt heb is het volgende. Bij een warme reboot na 3 of 4x zijn de problemen met gepiep wijzend naar de voltage veranderingen verdwenen (lopen dus stabiel), je kan wel af en toe de checksum error krijgen.

Als je het stroom er volledig afhaalt en dan voor de 1e x weer aanzet kan je er donder op zeggen dat je een hoop gepiep krijgt met allerlei vage fout meldingen.

Heb hierover de zaak gebeld volgens hun was het dus ook het Mobo en moest die ook vervangen worden, want ze hadden immers al de voeding gedaan.

Heb zelf nog even de chieftec voeding uit de hoek gepakt en getest op het zaakje. En wat blijkt. Problemen zijn met de noorder zon verdwenen. Geen enkel vuiltje of gepiep aan de lucht. Heb daarna HD erin gezet en XP install ging zonder problemen. Hij lijkt dus met de chieftec voeding goed te werken.

Hoop denk en lees werk maar mischien dat iemand mij het licht kan brengen in dit verhaal. De winkel iig niet en ook kon ASUS mij niet op weg helpen.

btw. draai Bios 1002 en ja gebruik een geaard stopcontact
ok, ik wil ook even reageren hier. Ik heb namelijk net mijn systeem binnen met de asus p4pe en een Aopen H600A kast. Meteen nadat ik de voeding aanzette (ik neem aan dat dit een aopen voeding is) begon hij ook te sissen /piepen. dit is alleen hoorbaarals je er met je hoofd naast zit, maar toch irritant. Voor de rest werkt alles lekker. ik heb ook bios 1002 erop.

Dit gesis was meteen al hoorbaar voordat ik XP erop zette.

Wat ik wil weten is A: deftronic, is het gepiep bij jou hard hoorbaar of ook alleen als je er met je hoofd naast zit en

B: is dit schadelijk of zorgwekkend of kan ik no problemo gewoon doorgaan als alles gewoon werkt (of is het zelf op te lossne , zonder een nieuwe voeding te regelen).

Het gaat hier dus om een 300 watt voeding die standaard bij de h600A van aopen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demonz, ik denk dat het mainboard van Deftronic piept, niet zijn voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hhhhmmm, ok maar is het normaal dat een voeding een zacht sissend geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 23:29

Crazy-

Best life ever

momenteel zit ik te denken om een nieuwe moederbord te halen

maar ik twijfel tussen de Asus P4PE Audio / 1GB LAN / SATA Raid / 1394 & de nieuwe P4G8x

als ik het zo op internet ziet, zit er weinig verschil tussen? Als ik het goed heb, alleen het Double Rated DDR ?

Wie kan me ff helpen met kiezen ?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Heb dit mobo nu ongeveer een week draaien met P4-533 2,4Ghz (C1 stepping) en 512 MB Samsung/Samsung PC2700.
Ik ben in stapjes de FSB op gaan voeren.
Van 2,4==>2,6==>2,8 en ik zit nu op 3,1 Ghz (voor de slimmerds: dat is niet de FSB....)
Het geheugen draait nu op 420 Mhz.
Alles voor de rest standaard.
Alles zit in een Tt Xaser 6000 (met temp.sensor) en de sensor heb ik tussen de CPU en de socket gepropt en duwt tegen de onderzijde van de CPU aan.
Idle issie iets van 30-33 graden en volledig gestresed (voor uren: DVD comprimeren) loopt dat op naar de 50 graden.
Asus probe geeft hogere temperaturen aan, behalve de toptemp.: die komt wel overeen.
Ik ben zeer tevreden over het mobo, de CPU (bijna 30% overclock is niet niets) en het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abwouters
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 05:15
FF een vraagje. (Heb hem nog niet gezien tot nu toe)

Als je RAID wil op de p4pe moet je dus 1 schijf op de s-ata controller aansluiten en 1 op de gewone ata controller. Aangezien er nog geen s-ata schijven zijn is dat natuurlijk een probleem. Nu zag ik dus dat er al wel een s-ata naar gewoon ata converter tekoop is.

Zou dat gaan werken of is dat niet echt de oplossing?

voor de converter zie [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/43189\ deze [/url] link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Radar, je hebt meer geluk met de cpu als ikzelf. Ik kreeg een B0 in de winkel, en ze hadden daar geen C1... de volgende lading cpu's zou pas worden besteld als de huidige van +- 200 stuks 2.4Bs uitverkocht is. :/ Daar heb ik dus niet op gewacht. De 2.7 GHz haal ik makkelijk, maar hoger is wat moeilijk; op de 2.8 blijft hij hangen. Ik krijg hem daar niet overheen, zelfs niet met een Vcore van 1.75 ipv 1.50. De PC boot wel, en hij werkt ook goed in Windows tot ongeveer 2950 MHz, maar tijdens zware belasting is hij >2800 onstabiel. Aan het Corsair XMS3200 ligt het niet; dat kan ik (op de laagste timings) draaien tot 428 MHz. Dit loopt met een FSB van 163 en een memdivider van 4/5 op 203 MHz DDR, oftwel 406 MHz effectief. De timings zijn dan 2-2-2-7, en MemTest geeft geen fouten.

Een vreemd iets is ook het volgende: indien ik mijn onboard Netwerk Adapter heb aanstaan en ik zet de FSB boven de 153, dan detecteert het moederbord een "PCI Device", waarvoor er geen stuurprogrammá's zijn. Alle andere devices die ik (nog) niet gebruik staan uit, zoals Sound, FireWire en S-Ata. Weet iemand wat dit PCI Device is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abwouters

Als je RAID wil op de p4pe moet je dus 1 schijf op de s-ata controller aansluiten en 1 op de gewone ata controller. Aangezien er nog geen s-ata schijven zijn is dat natuurlijk een probleem. Nu zag ik dus dat er al wel een s-ata naar gewoon ata converter tekoop is.

voor de converter zie deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deftronic
Wat ik wil weten is A: deftronic, is het gepiep bij jou hard hoorbaar of ook alleen als je er met je hoofd naast zit
Nope zoals al gezegd door iemand anders, het gepiep is bij mij een error piep afkomstig van PC speaker.

Hij draait bij mij nog steeds lekker op de chieftec voeding. Toch ben ik wel bang of er iets mis is met me MOBO omdat de Enermax er niet op werkt. Heb zelf nog nooit gehoord van incompatible PSU's op zulk niveau.

offtopic:
wel is volgens mij enermax niet echt zo'n super bedrijf, belde vanochtend om 10uur om het eea na te vragen, kreeg ik te horen van de telefoniste dat er niemand van kantoor nog aanwezig was. En als antwoord op mijn vraag "hoe laat komen ze wel binnen" kreeg ik het antwoord "dat weet ik niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abwouters schreef op 20 November 2002 @ 15:30:

voor de converter zie deze link.
Ja, dat is de manier. 1x op de SATA controller (of ATA met convertor), en een op de staandaard PRI-RAID ATA aansluiting.

:( Ik word knettergek ervan dat deze vraag elke 10 posts opduikt. Het staat in de handleiding, en die is downloadbaar van de ASUS Site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deftronic
Nog even een update over mijn P4PE enermax probs. De enermax werkt op een KT7 perfect. Ben nu toch wel even helemaal de kluts kwijt. Als iemand nog suggesties heeft graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deftronic schreef op 20 november 2002 @ 18:46:
Nog even een update over mijn P4PE enermax probs. De enermax werkt op een KT7 perfect. Ben nu toch wel even helemaal de kluts kwijt. Als iemand nog suggesties heeft graag.
En dit is het tweede P4PE bord waarop je de Enermax probeert?

1. P4PE 1 & 2 werken niet met de Enermax => 1 van beiden is 'niet goed'
2. P4PE 1 & 2 werken met de Chieftec goed => Enermax is defect?
3. Andere borden werken met de Enermax wel goed => Enermax toch niet defect

Conclusie: de P4PE werkt niet samen met deze soort Enermax. Dit kan bevestigd worden als een 2de, zelfde model Enermax, met beide P4PE's niet werkt. Dat zou dan inderdaad duiden op een Mainboard <=> PSU incompatibiliteit, en daarvan heb ik nog nooit gehoord. Het kan hoogstens zijn dat de Enermax niet genoeg Watt of Volts levert, maar dat lijkt me niet. Mijn eigen Enermax (iets ander model dan de jouwe) werkt hier wel goed met de P4PE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deftronic
Heb jammer genoeg niet nog een P4PE waar ik mijn enermax op kan proberen. De winkel waar ik het zaakje gekocht heb (informatique) werkt ook niet echt lekker mee (Zal jullie de preciese details hiervan sparen) :( En heb hier dus ook weinig aan. Zit daarom derhalve maar elke dag op mijn werk te testen.

Mischien dat er hier iemand is, die voor mij mijn enermax op zijn P4PE wil proberen. Mocht dit het geval zijn stel ik het erg op prijs. En hoor ik het wel via mail of fora.

Nog even een kleine opsomming van mijn gevalletje "vreemde PC"

- P4PE werkt niet met No1 enermax
- P4PE werkt niet met No2 enermax
- P4PE werkt wel met chieftec
- KT7 werkt wel met enermax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, ik ga niet mijn voeding uit m'n systeem halen om de jouwe te proberen. Alles is opgebonden met tie-straps.

Het volgende zou mogelijk zijn:

- De Enermax staat bekend om een ietwat lage +5 voltlijn (4.95-4.97), en +12 voltlijn (11.90-11.92). De mijne zit ook in dat bereik.
- Jij hebt MISSCHIEN pech dat je een P4PE hebt met een wat brakke voltage-regulator, die last heeft van de wat lage 5 en 12 volt lijn, waardoor het mainboard problemen krijgt.
- De chieftec heeft wellicht hogere voltages, waar jouw P4PE volt-regulator wel mee overweg kan.

Dit is slechts een theorie. Ik heb nergens iets gelezen van P4PE's met slechte voltage-regulators of incompatibiliteiten met voedingen. De enige manier om echt zeker te zijn is inderdaad die voeding testen op een andere P4PE. Ik neem aan dat het dan werken gaat; ik denk dat je pech hebt met dat bord. Misschien is ruilen mogelijk?

Je sig: "offcourse" moet zijn "of course"

• yogy
psmeets schreef op 08 november 2002 @ 16:02:
Ik wil dit bordje ook hebben maar ik moet nog ff doorsparen :'( . Dus dat zal wel januari/februari worden :'( . Misschien hebben ze dan al weer wat nieuws 8) .
Ik ben voor de MSI 845PE Max2-FIR gegaan, omdat deze ATA RAID heeft, en een aparte line-in, dus je kan ook de line in gebruiken als je je 5.1 set hebt aangesloten. Tevens is ie goedkoper (€ 159 bij Paradigit in de aanbieding). Ik ga zaterdag op de HCC dagen het geheugen, video kaart en de processor kopen.

• johoo
  • Laatst online: 24-09 11:41
Ik ga ook zo'n mobo aanschaffen. Echter welke CPU? Wil een 2.4, maar waarom geen 400 Mhz versie en die op 533 clocken, of misschien nog hoger?? Is dat niet sneller dan een 533 op 150 of 160 Mhz draaien?? Of is de kans dat ik een 400 Mhz versie op 533 kan draaien nihil?? Er komt Corsair XMS geheugen bij. 3200 of 3500.
2.4 (400) x 1.33 = 3192 Mhz een 2.4 (533) op 1.55 is 2796 Mhz. Een behoorlijk verschil dacht ik zo.

[ Voor 5% gewijzigd door johoo op 21-11-2002 21:19 ]

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 16:22
Ik heb hem nu ook draaien, met een P4 2.53 GHz @ 3.00 GHz (1.60V). Ben nu 3DMark2001 aan het downloaden om te testen of hij echt stabiel draait... Als dit stabiel blijft draaien, ga ik natuurlijk nog wat hoger proberen te komen, het voltage kan nog ietsje omhoog eventueel...

Bord werkt verder perfect, ik heb geen problemen gehad tot zover. Ik heb er 2x 512 Mb PC2700 van Kingston in zitten, dus geen no-name.

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

Verwijderd

3DMark is bagger om de stabiliteit van je proc te testen.

Gebruik de Nature test op 1280x960 x 4x FSAA, of nog hoger, in een loop om je grafische kaart te testen. Gebruik voor het geheugen MemTest86 in ALL TESTS modus, voor een uur of 12, en voor je Proc Prime95 en Sandra Burn-in voor een 12 uur. Als dat allemaal goed gaat, dan is je PC stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abwouters
Is er al iemand die een raid configuratie werkend heeft op dit bordje met een S-ATA converter?

Ik heb namelijk zo'n converter gekocht maar in mijn promise bios vind hij alleen maar de hdd die op kanaal 3 is aangesloten.

En aangezien ik geen handleiding bij de converter heb gekregen weet ik niet hoe ik wat in moet stellen om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft er nog meer problemen gehad met het installeren van onboard sound van de P4PE. Het staat niet in de autorun van de drivercd en als ik het gewoon probeer te installeren vanaf d:\drivers\audio dan zegt ie missing driver. Ik wordt een beetje gek van die pcspeaker de hele tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abwouters schreef op 23 November 2002 @ 20:42:
Is er al iemand die een raid configuratie werkend heeft op dit bordje met een S-ATA converter?

Ik heb namelijk zo'n converter gekocht maar in mijn promise bios vind hij alleen maar de hdd die op kanaal 3 is aangesloten.

En aangezien ik geen handleiding bij de converter heb gekregen weet ik niet hoe ik wat in moet stellen om het werkend te krijgen.
Ik heb een raid 0 lopen met 2 maxtor 60 gig en 2 sata convertertjes van 3ware. Werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Evil_ivanhoe schreef op 17 november 2002 @ 15:02:
[...]

Heel klein hoekje eruitzagen bij je DDR en hij past perfect. Heb em op een ti4400 zitten die op 310/680 draait, dus over ti4600. No problemo

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

heeft iemand trouwens ENIG id waar je fast-write en sideband addressing aan kan zetten?

Sideband Addressing: supported (disabled)
Fast Write: supported (disabled)

dit heb ik nml met 3dmark2001se :S

veel performance verlies (als ik zie wat voor verschil ik had met p4te -> ruim 2500 punten)

bios doorgezocht, niks gevonden :(

Verwijderd

Die twee opties staan ook niet in het BIOS van dit ASUS bord.
Volgens mij staan ze bij mij wel aan, zegt ASUS-Probe. Ik zal straks een kijken.

• Wouter!
Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 00:07:
Wie heeft er nog meer problemen gehad met het installeren van onboard sound van de P4PE. Het staat niet in de autorun van de drivercd en als ik het gewoon probeer te installeren vanaf d:\drivers\audio dan zegt ie missing driver. Ik wordt een beetje gek van die pcspeaker de hele tijd
Totaal geen problemen gehad met de installatie ... alles werkte meteen zonder problemen :) ! Heb je ook WinXP trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter! op 28-11-2002 10:06 ]

Verwijderd

Heeft iemand dit moederbord al gedraaid met pc3200 samsung geheugen? Gaat dit werken denken jullie?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 09:31:
Die twee opties staan ook niet in het BIOS van dit ASUS bord.
Volgens mij staan ze bij mij wel aan, zegt ASUS-Probe. Ik zal straks een kijken.
wazig...ze staan echt niet aan bij mij :( maar je moet het toch ergens kunenn instelle?

Verwijderd

Fastwrite en SideBanding moet ook aanstaan in je grafische kaart. Als het daar uit staat, dan staat het in je BIOS sowieso ook uit. Of je grafische kaart FW en SB aan heeft staan, kun je wel met een of ander programma zoals nVMax of zo controleren.

Verwijderd

Overigens leveren fastwrite en sidebandadressing ABSOLUUT GEEN 2500 3dmarks op...

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

maar ut was wel zo, anyways....nvmax dus :) k thnx

zucht...werkt niet met leadtek drivers :S

[ Voor 32% gewijzigd door Crazy- op 28-11-2002 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
FF reply op Zalman HP-80 remarks icm P4PE. Ik heb die Zalman hier perfect draaien in een Aopen HQ-48Pro. Past RUIM. En koelt beter dan mijn XFX retail actieve cooler. Je kunt de zalman over een hele range over de videokaar 'opschuiven' bij installatie, dus je krijgt 'm bijna altijd passend. Bij mij was eerste poging meteen perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er nog mensen die een Maxtor 80 GB LB 7200rmp ata-133 hebben samen met de Asus P4PE? Zo ja welke instellingen hebben jullie in de bios bij Multi-Sector Transfers en PIO Mode? Op welke optie zou ik het beste de Ultra DMA Mode zetten? En wat moet ik denken van die Memory turbo mode optie bij chip configuration? Enablen, disablen? Staat geen info over in handleiding... Verder heb ik een 2,8ghz P4 bollen maar nog niet OC'ed. Wat is de veiligste instelling kwa voltage voor OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CIOMrCrazy schreef op 28 november 2002 @ 00:51:
heeft iemand trouwens ENIG id waar je fast-write en sideband addressing aan kan zetten?

Sideband Addressing: supported (disabled)
Fast Write: supported (disabled)

dit heb ik nml met 3dmark2001se :S

veel performance verlies (als ik zie wat voor verschil ik had met p4te -> ruim 2500 punten)

bios doorgezocht, niks gevonden :(
Hier heb ik dus ook zeer lang naar gezocht, en wat bleek nou?

Moest de Intel chipset driver installeren waarna het tabblad "Smartgart" erbij kwam in de settings van het display en je dus dan pas 4x AGP kun aanzetten en Fastwrite.

In de bios staat wel een optie voor AGP 4x, maar Xp overruled die op één of andere manier ?!?
En fastwrite staat gewoon niet in de bios ?!? :?

Dus ff de intel chipset drivers halen van de intel site en daarna kun je probleem loos de AGP en Fastwrite enabelen. Ik ging in 3dmark alleen al van 12K naar 14,5K aan punten.

succes !
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.