ASUS P4PE Gebruikers ervaringen

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.357 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:18
Miki schreef op 23 oktober 2002 @ 19:47:
[...]

Ik snap jouw niet helemaal, op anandtech en hardocp heeft de SiS648 chipset betere scores dan de 845PE. Leg even uit welke chipset je precies bedoeld, want ik zelf ben nu al erg aan het twijfelen of de 845PE wel zo verstandig is. Daarnaast schijnt intel over een niet al te lange tijd al dual-channel drr borden te gaan introduceren. Al met al denk ik dat ik even terug kom over wat ik een aantal posts hier boven heb vermeld. In een maand tijd kan er een hoop gebeuren namelijk. Maar 1 ding staat vast, over een maand heb ik een nieuw systeem :)
Maar die met dual-channel DDR ondersteunen in eerste instantie officieel alleen PC2100 DDR-SDRAM toch :? En wat is dan precies het verschil tussen PC2700 (of PC3200 unofficial) en dual-channel PC2100 DDR-SDRAM :? Ik dacht in benches gezien te hebben dat dat nog niet zo enorm was ...

Kan iemand nou effe wat uitsluitsel geven over dat onboard sound wat 'r op die P4PE zit :?

En sinds gisteren heeft m'n computer-shop dit moederbord ook in de prijslijsten staan ... dus ik ben weer helemaal gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS43
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik overwoog de aanschaf van een P4PE, maar zie dit topic Asus P4PE Mobo en RAID met de reden waarom ik hem uiteindelijk niet heb genomen, ik wilde perse een RAID configuratie. Ik heb ook niet de MSI 845pe max 2 bfir aangeschaft uiteindelijk, maar de Gigabyte GA-8PE 677 Ultra, en ik ben erg tevreden. 2,4 gig draait bij mij stabiel op 2,7 gig, cpu temp 40-45 graden C. Bord is aantrekkelijk geprijst, 165 eurootjes, en ik heb een aparte firewire kaart genomen. In totaal nog steeds goedkoper.

JPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Voor meer info en veel gebruikerservaringen kan ik Asus Boards aanraden. :)

Voor Intel-chipsets is er dit sub-forum. Veel P4PE-info...

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:30

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

JPS43 schreef op 25 oktober 2002 @ 13:32:
Ik overwoog de aanschaf van een P4PE, maar zie dit topic Asus P4PE Mobo en RAID met de reden waarom ik hem uiteindelijk niet heb genomen, ik wilde perse een RAID configuratie. Ik heb ook niet de MSI 845pe max 2 bfir aangeschaft uiteindelijk, maar de Gigabyte GA-8PE 677 Ultra, en ik ben erg tevreden
Waarom ben je niet voor de 845PE Max2-FIR (Gigabit LAN, IEEE 1394, ATA133 RAID) gegaan en heb je gekozen voor de Gigabyte GA-8PE667 Ultra :?
En klopt het dat je niet de Asus hebt genomen omdat je dan alleen een RAID met SATA kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Okey, ik zal toch nooit een RAID-opstelling gaan gebruiken. Dus ik blijf bij Asus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:31
ThaWout schreef op 25 oktober 2002 @ 11:59:
[...]

Maar die met dual-channel DDR ondersteunen in eerste instantie officieel alleen PC2100 DDR-SDRAM toch :? En wat is dan precies het verschil tussen PC2700 (of PC3200 unofficial) en dual-channel PC2100 DDR-SDRAM :? Ik dacht in benches gezien te hebben dat dat nog niet zo enorm was ...

Kan iemand nou effe wat uitsluitsel geven over dat onboard sound wat 'r op die P4PE zit :?

En sinds gisteren heeft m'n computer-shop dit moederbord ook in de prijslijsten staan ... dus ik ben weer helemaal gelukkig :)
Ben net een even wezen ruiken op asusboards.com en das best interesant. Dual-channel is inderdaad pc2100. Nu denk ik zelf dat je met een goede stick van pc2700 en dan deze settings gebruikt:
CAS Latency: 2
Precharge to Active: 2T
Active to Precharge: 5T
Active to CMD: 2T
Je toch iets sneller uit bent dan dual-channel gebeuren. Ik denk dat de granite bay iets te voorzichtig is met z'n geheugen instellingen (pc-2100 onder meer).
Daarnaast ga ik toch lekker dit bordje halen, heb besloten dat er een radeon 9700 pro ook in moet. De agp op 8x werkt niet op een SiS 648 bordje en zoals altijd helpen alle kleine beetjes toch :9 Daarnaast is het updaten van je bios van een asus bordje super simpel. Hier op mijn a7v133 kan ik dat onder windows doen, dat is toch wel fijn en prefereer ik boven dat gepiel met floppy's onder ms-dos. Windows XP heeft geen eens dos, en de dos-shell is ook niet geschikt voor bios-flash. Om dan bootdiskette te gaan aanmaken alvorens je bios up te daten vind ik vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Laatst online: 12:55

EntonoX

Team leider

ik heb hier een P4PE + P4 2.53 (533FSB) @ 2.85 draaien met Corsair XMS3200 DDR en die draait op 2-2-2-5. gewoon even FSB op 150 zetten en het geheugen op 400 MHz. en klaar. Ik moet nog even testen hoever ik kom met oc`en maar ik zit nu op idle/stressed 35/40 graden met waterkoeling. maar on-board sound is erg goed vind ik... maar dat is voor iedereen anders...

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS43
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11-2021
beschuit schreef op 25 oktober 2002 @ 17:06:
[...]

Waarom ben je niet voor de 845PE Max2-FIR (Gigabit LAN, IEEE 1394, ATA133 RAID) gegaan en heb je gekozen voor de Gigabyte GA-8PE667 Ultra :?
En klopt het dat je niet de Asus hebt genomen omdat je dan alleen een RAID met SATA kan maken?
De reden dat ik niet voor Asus ben gegaan heeft inderdaad met het feit te maken dat je alleen RAID met SATA kan instellen :'( Het MSI bord was slechts bij drie bedrijven leverbaar twee weken geleden (Mycom, Salland en nog een), en de eerste twee (bij mij in de buurt) moesten ze eerst bestellen (Mycom moet nog steeds bellen :? ). Daarnaast kost het mobootje 219 eurootjes

Aangezien ik dringend om een systeem verlegen zat, en in eeste instantie toch voor gigabyte wilde gaan ( de 8EXP, maar die is bijna niet leverbaar :( , en toen kwanm in een keer de 845PE chipset op de markt, was het wachten toch ergens goed voor ;) ), ben ik bij de PE667 Ultra uitgekomen. Hij draait top, en voor de firewire heb ik maar een apart kaartje genomen, bij elkaar 200 euro. Ok, geen Gigabit Lan, maar voor mijn drie pc-tjes thuis (waaronder laptop zaak), vodoet 100 mbit prima, ik zou toch niet op een gigabit netwerk overstappen.

JPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:00
Ik heb dit mobo een paar dagen terug ook gekocht, het werkt perfect :) Alleen 1 ding is wel vaag, m'm harddisk led wil het maar niet doen :? Ik heb vanalles geprobeerd maar branden wil die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

weet je zeker dat je het goede stekkertje te pakken hebt??? het zit niet in dat blokje waar ook je power knop op zit, maar het is een apart 2 pins blokje er net voor. Ook geprobeerd stekkertje om te draaien?? ledje kapot???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
Ik heb vanalles geprobeerd (omgedraaid, op andere pinnenetjes aangesloten), m'n ledje is niet kapot want op het mobo dat voor de p4pe in me kast zat deed ie het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit bordje wel goed en vrij van kinderziekten?? dus een aanrader.?
en hoe is het onboard geluid van de adi 5.1 chip

Want de ASUS P4S8X (met SIS chippy) wordt op alle (elkaar napratende) hardware sites de hemel in geprezen. Maar schijnt in de praktijk nogal wat problemen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op 23 oktober 2002 @ 19:47:
[...]

Ik snap jouw niet helemaal, op anandtech en hardocp heeft de SiS648 chipset betere scores dan de 845PE. Leg even uit welke chipset je precies bedoeld, want ik zelf ben nu al erg aan het twijfelen of de 845PE wel zo verstandig is. Daarnaast schijnt intel over een niet al te lange tijd al dual-channel drr borden te gaan introduceren. Al met al denk ik dat ik even terug kom over wat ik een aantal posts hier boven heb vermeld. In een maand tijd kan er een hoop gebeuren namelijk. Maar 1 ding staat vast, over een maand heb ik een nieuw systeem :)
Ik snap mij wel, alleen mijn keyboard denk van niet
:?

Ik bedoelde dat de P4S8X wel beter scoort, maar zo vreselijk instabiel blijkt in praktijk, vanwege RAM problemen.. weinig ondersteuning te garanderen door SIS.

De P4PE pakt veel beter op, ik heb een stabiel systeem nodig, dat snel is zonder clocken.. ( O-) ).

Bij mij is het ook zeker, een nieuw systeem, maar dat roep ik inmiddels al weer 8 maanden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 15:54:
Is dit bordje wel goed en vrij van kinderziekten?? dus een aanrader.?
en hoe is het onboard geluid van de adi 5.1 chip

Want de ASUS P4S8X (met SIS chippy) wordt op alle (elkaar napratende) hardware sites de hemel in geprezen. Maar schijnt in de praktijk nogal wat problemen te geven.
Ik vind het een prima bordje :) lekker stabiel en nog geen kinderziekte gemerkt. Het geluid weet ik niet staat (heb ik gedisabeld).

Ik wilde eerst ook een P4S8X kopen, maar heb toch voor dit bordje gekozen, omdat het inderdaad in de pratijk nogal wat problemen schijnt te geven.

[ Voor 0% gewijzigd door koos.d op 27-10-2002 16:57 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit een beetje te twijfelen over dit mammaplankje...

Het is natuurlijk weer mega-nieuw maar wat kunnen we ervan verwachten tov
de P4T533??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet meganieuw. Het is "slechts" een kleine doorontwikkeling van de 845E chipset.

845E -> validatie voor PC2100
845PE -> validatie voor PC2700, dmv een kleine wijziging.

Voor de rest is alles hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 18:02:
Ik zit een beetje te twijfelen over dit mammaplankje...

Het is natuurlijk weer mega-nieuw maar wat kunnen we ervan verwachten tov
de P4T533??
Ik wou eerst de P4S8X kopen mede door het advies van tweakers best buy guide, maar heb toch even verder gekeken, en kies nu toch maar voor het topic board P4PE.

hoe komt zo'n best buy guide eigenlijk tot stand? praat iedereen elkaar naar of zo?
de is toch niks zo irritant als een niet goed functionerend hart van je computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook voor dit bord gegaan icm met p4 2,53 en 512 mb samsung pc2700 ddr mem en radeon9700.
Volgende week binnen, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Laatst online: 25-09 19:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 20:35:
Het is niet meganieuw. Het is "slechts" een kleine doorontwikkeling van de 845E chipset.

845E -> validatie voor PC2100
845PE -> validatie voor PC2700, dmv een kleine wijziging.

Voor de rest is alles hetzelfde.
Euhm ... di's nie helemaal waar geloof ik. De hele memory-controller is herzien voor zover ik weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaWout schreef op 27 oktober 2002 @ 22:49:
[...]

Euhm ... di's nie helemaal waar geloof ik. De hele memory-controller is herzien voor zover ik weet :)
Dat is dus die "kleine wijziging". Dit bord zal geen kinderziektes hebben. Hoogstens wordt door BIOS updates het geheugen nog wat sneller, door efficiënter gebruik te maken van de nieuwe controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 00:19:
[...]

Dat is dus die "kleine wijziging". Dit bord zal geen kinderziektes hebben. Hoogstens wordt door BIOS updates het geheugen nog wat sneller, door efficiënter gebruik te maken van de nieuwe controller.
Hmm ... tja, als je dat "klein" noemt :P ... okey
Daarnaast heeft ie natuurlijk ondersteuning S-ATA en Firewire :)

Maar goed, 't is uiteindelijk wel 'n doorontwikkeling van de i845(E) chipset :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Het stond vrijwel vast dat ik een P4PE ging kopen nadat ik toch maar afgezien heb van de aanschaf van een P4S8X. Nu ik echter dat hele RAID verhaal heb gelezen van de P4PE ben ik weer gaan twijfelen tussen deze en de gigabyte GA-8PE667 Ultra. S-ATA is leuk, maar voorlopig is op dit daar moment niks tot weinig voor te krijgen, en de voordelen wat snelheid betreft zijn ook niet extreem. Heb tevens geen zin om te gaan prutsen met verloopies enzo.
Firewire zit ik niet om te springen.
Overclocken kan ook met de gigabyte, weliswaar wat minder, maar ben toch niet van plan alles te fokken tot de top.
Ik wil wel onboard sound, ik ben niet echt veeleisend wat geluid betreft. Misschien later nog is een geluidskaartje, maar daar kan ik nu wel ff wat op korten.
Al met al, heb ik denk voor ongeveer 20-30 euro minder een net zo'n stabiel bord als de Asus. En ze ontlopen elkaar vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
Ik krijg me harddisk Led niet aan de praat, waar ik hem op moet aansluiten? :?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dekker7/asus.JPG

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
zie jij ergens HDD led of IDE led op die tekening staan?!

Ik denk dat je em ergens anders meot zoeken op je bord! Is al eerder ergens in de thread gezegd ook geloof ik dat een los blokje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
da Burp schreef op 28 oktober 2002 @ 14:50:
zie jij ergens HDD led of IDE led op die tekening staan?!

Ik denk dat je em ergens anders meot zoeken op je bord! Is al eerder ergens in de thread gezegd ook geloof ik dat een los blokje is.
Aha ik zal dan maareens in deze thread gaan zoeken, want in de handleiding kon ik het niet vinden.

thnx voor je tip

Toevoeging: ik heb het gevonden. nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

da Burp schreef op 28 oktober 2002 @ 13:48:
Het stond vrijwel vast dat ik een P4PE ging kopen nadat ik toch maar afgezien heb van de aanschaf van een P4S8X. Nu ik echter dat hele RAID verhaal heb gelezen van de P4PE ben ik weer gaan twijfelen tussen deze en de gigabyte GA-8PE667 Ultra.
Heb je de MSI 845PE Max2-FIR ook overwogen? Volgens PriceWatch EU184: pricewatch: MSI 845PE Max2-FIR, i845PE (5.1 Sound, G-Lan, 1394, Raid)
On board Gigabit LAN, ATA133 RAID, Firewire. Zie ook http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=366&MODEL=MS-6704
Ik twijfel dus tussen deze en de P4PE. Ik wil uiteindelijk een RAID0 en heb niet zo zin om te wachten op (duurdere) SATA schijven waarvan ik me afvraag of ze (in RAID0) veel sneller zullen zijn dan twee ATA (WD800JB) schijven in een RAID0 :? Aan de andere kant vind ik het wel mooi dat je je DDR meteen op 355 kan zetten. Paralysis by analysis, zullen we maar zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
Is dat MSI bordje al ergens getest? Dei gigabyte is ook een redelijk goede OC'er, minder als de asus, maar genoeg voor mij. Is dat MSI bordje al ergens getest, ik heb iig niks erover gevonden van tests.
Leg me is uit wat er zo mooi is dat je DDR meteen op 355 kan zetten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

het mooie is dat je DDR dan op 355 MHz draait. :Y) en als je je FSB dan op 150 MHz zet dan draait je geheugen op 400 MHz.. (DDR400) dus een aardige performance winst. zelf heb ik zo mn P4, 2.53GHz op 2.85 GHz draaien met geheugen op 400 MHz met timings: 2-2-2-5... en dat draait als een tierelier... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EntonoX schreef op 29 oktober 2002 @ 12:13:
het mooie is dat je DDR dan op 355 MHz draait. :Y) en als je je FSB dan op 150 MHz zet dan draait je geheugen op 400 MHz.. (DDR400) dus een aardige performance winst. zelf heb ik zo mn P4, 2.53GHz op 2.85 GHz draaien met geheugen op 400 MHz met timings: 2-2-2-5... en dat draait als een tierelier... :P
Wat voor een koeler en geheugen gebruik je?
(Welke temps heb je, en hoe is het lawaai/dB?)

(DAMN, als HIQ dat bord nou eens kreeg... de kortstbij zijnde winkel, en nog goedkoop ook. Via internet bestellen ga ik niet doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

da Burp schreef op 29 oktober 2002 @ 11:36:
Is dat MSI bordje al ergens getest? Leg me is uit wat er zo mooi is dat je DDR meteen op 355 kan zetten?!
Als amateur vind ik het wel aardig dat je geheugen dan 6.6% sneller is zonder te oc'en.. Meteen een vraag: kan dit dan met PC2700 geheugen? En als je, zoals hierboven beschreven, je geheugen op 400 laat lopen, moet je dan PC3200 geheugen kopen of kan PC2700 ook (vermoed van niet 8)7 ).
Een review van de MSI 845PE Max (dus niet de Max2) in het Duits staat hier:
http://www.hardtecs4u.com/reviews/2002/intel_i845pe/
Info over de MSI 845PE Max: http://www.msi.com.tw/pro...64&MODEL=MS-6580%20Ver2.0
De MSI 845PE Max2: http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=366&MODEL=MS-6704

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 12:50:
[...]

Wat voor een koeler en geheugen gebruik je?
(Welke temps heb je, en hoe is het lawaai/dB?)

(DAMN, als HIQ dat bord nou eens kreeg... de kortstbij zijnde winkel, en nog goedkoop ook. Via internet bestellen ga ik niet doen.)
Koeler voor cpu: Waterkoeling. de rest is allemaal luchtkoeling.
Temps: Idle/Stressed = 33/40 graden.
Geheugen is Corsair XMS3200.

Lawaai: Alle fans op 7V & waterkoeling is dus weinig. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

beschuit schreef op 29 oktober 2002 @ 13:35:
[...]

Als amateur vind ik het wel aardig dat je geheugen dan 6.6% sneller is zonder te oc'en.. Meteen een vraag: kan dit dan met PC2700 geheugen? En als je, zoals hierboven beschreven, je geheugen op 400 laat lopen, moet je dan PC3200 geheugen kopen of kan PC2700 ook (vermoed van niet 8)7 ).
Een review van de MSI 845PE Max (dus niet de Max2) in het Duits staat hier:
http://www.hardtecs4u.com/reviews/2002/intel_i845pe/
Info over de MSI 845PE Max: http://www.msi.com.tw/pro...64&MODEL=MS-6580%20Ver2.0
De MSI 845PE Max2: http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=366&MODEL=MS-6704
ik zou, als je wil overclocken, wel voor pc3200 geheugen gaan. omdat je dan zeker weet dat je geheugen bij hogere snelheden werkt. (Corsair is erg goed, wordt handmatig op 200+MHz getest.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een P4PE board sinds een paar dagen... heb alleen vaag probleempje.

Ik heb een Logitech Dual optic muis op USB. Nadat ik mijn pc uit heb gezet, doe ik ook de stekker uit het stopcontact. Alleen als ik de volgende dag de stekker er weer in doe en pc opstart word mijn muis niet herkent. LED-jes branden wel onder muis.

Doe ik mijn pc uit en weer aan (met stekker erin) wordt deze wel herkend.

Waar kan dit aan liggen? hou liever stekker uit stopcontact als de pc uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Laatst online: 25-09 19:48
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 23:38:
Ik heb ook een P4PE board sinds een paar dagen... heb alleen vaag probleempje.

Ik heb een Logitech Dual optic muis op USB. Nadat ik mijn pc uit heb gezet, doe ik ook de stekker uit het stopcontact. Alleen als ik de volgende dag de stekker er weer in doe en pc opstart word mijn muis niet herkent. LED-jes branden wel onder muis.

Doe ik mijn pc uit en weer aan (met stekker erin) wordt deze wel herkend.

Waar kan dit aan liggen? hou liever stekker uit stopcontact als de pc uit is.
Zal wel iets met je mobo te maken hebben, heb er zelf ook last van dat windows dingen niet meer herkent als de stroom eraf is geweest. Maar waarom zou je elke keer de stekker eruit trekken? Lijkt mij volkomen nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar heb je wel gelijk in... is gewoonte. Maar dat windows dingen niet onthoud ben ik ook achter ja. Vaag allemaal hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
Ik zie denk af van de P4PE want wil ik twee gewone IDE schijven aan dat bord hangen, dan komt er ook nog eens een prijzig verloopje bij van 40 euro.
Nu twijfel ik tussen de gigabyte en de MSI. De gigabyte heeft wat kuren met geheugen volgens test op anandtech. Van de MSI weet ik verder vrij weinig. Ik heb er echter een minder goed gevoel bij dit merk dan bij gigabyte. Al emt al weet ik eht dus nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Just interesting, waar haal je dat verloopje vandaan?
Zie ook Waar kun je een Serial ATA converter kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vriend van mij heeft dit bord in Duitsland gekocht en is er tot nu toe zéér tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
BalusC schreef op 30 oktober 2002 @ 16:25:
Just interesting, waar haal je dat verloopje vandaan?
Zie ook Waar kun je een Serial ATA converter kopen?
Indd dat topic, had zelf ook nog wat gevonden van een andere fabrikant, maar kon prijzen niet vinden. Maar asus bord en ook nog is zo'n adaptertje/verloopie erbij word mij te prijzig, vind ik het geld niet waard.
Gaat hoogstwaarschijnlijk de MSI worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Een kleine review gevonden van de Asus P4PE, de Fujitsu Siemens D1547, de MSI 845PE en de Gigabyte 8PE667: http://www.zdnet.de/teche...d/200210/845pe_00-wc.html
Tsja. Wat mij persoonlijk minder aanspreekt is de ventilator op de North Bridge bij MSI en Gigabyte. Had die Asus nou maar RAID voor de ATA133 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

beschuit schreef op 30 oktober 2002 @ 23:14:
Een kleine review gevonden van de Asus P4PE, de Fujitsu Siemens D1547, de MSI 845PE en de Gigabyte 8PE667: http://www.zdnet.de/teche...d/200210/845pe_00-wc.html
Tsja. Wat mij persoonlijk minder aanspreekt is de ventilator op de North Bridge bij MSI en Gigabyte. Had die Asus nou maar RAID voor de ATA133 :'(
euhmmmm raid = ata133 ??? dacht ik. je gewone IDE aansluiting is ATA33/ATA66/ATA100 en je RAID is ATA133. of zie ik dat verkeerd??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
EntonoX schreef op 30 oktober 2002 @ 23:38:
[...]

euhmmmm raid = ata133 ??? dacht ik. je gewone IDE aansluiting is ATA33/ATA66/ATA100 en je RAID is ATA133. of zie ik dat verkeerd??? :?
Was 't maar waar!! Je gewone IDE is max. ATA133. Je RAID controller Serial ATA. Asus heeft eht zo gedaan dat er 1 IDE aansluiting en 1 S-ATA aansluiting op die controller zit. Kan je dus ook gewoon twee IDE schijven aanhangen of 2 S-ATA schijven aangezien S-ATA downwards compatible is. Hier heb je dus echter wel verloopjes/adapters voor nodig, en die zijn schijnbaar niet goedkoop.
Dit is de reden dat de ASUS afvalt voor mij helaas aangezien 't goede OC'er is. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Maareuhh ... hoe zit het met de snelheid. Komt zo'n verloopje de snelheid wel ten goede :? Mijn gevoel zegt me dat als je een gewone ATA schijf doormiddel van een verloopje op een S-ATA controller aansluit ... dat dat nooit zo goed kan werken als uiteindelijk een S-ATA schijf eropaansluiten.

Maar goed ... ik kan 't ook helemaal fout hebben natuurlijk :)

Ik hecht toch geen waarde aan een RAID opstelling. S-ATA kan later nog altijd met een insteekkaartje en 't zelfde geldt voor FireWire. Ook heb ik echt nog helemaal NIKS aan GigaBit LAN op dit moment want dan zou ik de rest van het netwerk (switch, router, kaarten in alle PC's) moeten vervangen en da's me echt een te dure grap. Ook dat kan altijd nog met een insteekkaart :)

Dus ik ga voor de P4PE zonder S-ATA-RAID/GBit-LAN/FireWire :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaWout schreef op 31 oktober 2002 @ 00:58:
Maareuhh ... hoe zit het met de snelheid. Komt zo'n verloopje de snelheid wel ten goede :? Mijn gevoel zegt me dat als je een gewone ATA schijf doormiddel van een verloopje op een S-ATA controller aansluit ... dat dat nooit zo goed kan werken als uiteindelijk een S-ATA schijf eropaansluiten.

Maar goed ... ik kan 't ook helemaal fout hebben natuurlijk :)

Ik hecht toch geen waarde aan een RAID opstelling. S-ATA kan later nog altijd met een insteekkaartje en 't zelfde geldt voor FireWire. Ook heb ik echt nog helemaal NIKS aan GigaBit LAN op dit moment want dan zou ik de rest van het netwerk (switch, router, kaarten in alle PC's) moeten vervangen en da's me echt een te dure grap. Ook dat kan altijd nog met een insteekkaart :)

Dus ik ga voor de P4PE zonder S-ATA-RAID/GBit-LAN/FireWire :)
Ik zou een op de Epox site kijken naar de 4PEA+, dit is echt een super mobo(ik weet het want ik heb hem hier draaien).
Hij ligt als het goed is over ongv. 1 week in de winkels tekoop.(goedkoop en goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 01:06:
[...]

Ik zou een op de Epox site kijken naar de 4PEA+, dit is echt een super mobo(ik weet het want ik heb hem hier draaien).
Hij ligt als het goed is over ongv. 1 week in de winkels tekoop.(goedkoop en goed)
Waarom zou ik voor EpoX gaan i.p.v. Asus :? Ik heb tot nu toe altijd Asus-bordjes gehad en ben er altijd tevreden over geweest.

Die chipset-koeler staat me trouwens niet echt aan ... ik wil 'n zo stil mogelijk systeem zonder waterkoeling. Elk koelertje wat niet nodig is moet pleite :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Ik hoop mijn P4PE (en mijn 2,53 Ghz en 512 pc2700) vanmiddag op te halen op het postkantoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Review van de Epox 4PEA+ (ziet er goed uit): http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1728&p=1
Website Epox: http://www.epox.nl/english/products/motherboard/4pea%2B.htm
Helaas staat ie niet in PriceWatch. Lijkt erop dat dit bord alles heeft :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
Heb net de Gigabyte besteld, moest toch een keer kiezen!! :D En bord voldoet prima aan mijn eisen. BEn benieuwd, zal ff wat ervaringen posten zodra allles draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

da Burp schreef op 30 oktober 2002 @ 16:21:
Ik zie denk af van de P4PE want wil ik twee gewone IDE schijven aan dat bord hangen, dan komt er ook nog eens een prijzig verloopje bij van 40 euro.
Nu twijfel ik tussen de gigabyte en de MSI. De gigabyte heeft wat kuren met geheugen volgens test op anandtech. Van de MSI weet ik verder vrij weinig. Ik heb er echter een minder goed gevoel bij dit merk dan bij gigabyte. Al emt al weet ik eht dus nog niet helemaal.
Maar dit kan toch wel op de P4PE zonder raid???? twee IDE schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 01:06:
[...]

Offtopic:
Hoe is die met overclocken ?

*EDIT*
Zit namelijk te twijfelen tussen de Epox 4PEA+ en de Abit IT7 Max2 V2.0
*EDIT*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 12:10:
[...]

Maar dit kan toch wel op de P4PE zonder raid???? twee IDE schijven.
Yupz, gewoon op normale IDE controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

da Burp schreef op 30 oktober 2002 @ 23:57:
[...]

Was 't maar waar!! Je gewone IDE is max. ATA133. Je RAID controller Serial ATA. Asus heeft eht zo gedaan dat er 1 IDE aansluiting en 1 S-ATA aansluiting op die controller zit. Kan je dus ook gewoon twee IDE schijven aanhangen of 2 S-ATA schijven aangezien S-ATA downwards compatible is. Hier heb je dus echter wel verloopjes/adapters voor nodig, en die zijn schijnbaar niet goedkoop.
Dit is de reden dat de ASUS afvalt voor mij helaas aangezien 't goede OC'er is. ;(
nou als ik hier in mn Asus P4PE boekje kijk staat er toch echt bij de RAID aansluiting Ultra ATA133... duzzzz... en ik geloof mn boekje wel. :Y)

de IDE aansluitingen ondersteunen 33/66/100 ATA modus en de RAID ondersteund ATA 133/100/66/33.... want ik heb hier mn ATA133 schijf ook gewoon aan de RAID hangen en dat werkt perfect.

en volgens mij is je RAID controller zeker geen Serial ATA. want je kunt ze namenlijk niet beide tegelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de volgende onderdelen besteld:

Asus P4PE SATA/RAID/FireWire/Lan
P4 2.4B/533
512 MB Corsair XMS3200, CL2
Coolermaster IHC-L71 Heapipe / Arctic Silver 3
Western Digital JB-1200, 8 MB Cache >:)

Uit de vorige PC neem ik over:

Asus v8460 Ultra, GF4-Ti4600
Plextor 40 TSi SCSI2 CD-ROM
Plextor 40/12/40 IDE CD-RW
SoundBlaster Live!
Diskettestation

Ik denk dat bovenstaande toch wel een heel aardig systeem zou moeten gaan opleveren. De bedoeling is dat er minstens gedraaid wordt op FSB 150, en het geheugen op ratio 3:4 (200 MHz, PC3200) Cas 2. De processor loopt dan op 2.7 GHz.

De Coolermaster heeft volgens de fabrikant een geluid van ca. 25-28 dB; de GF4 cooler is heel stil, de Enermax 350W voeding heeft een regelbare fan, en het moederbord heeft ventilatorregeling via Q-Fan. Ik ga proberen om zonder casefans te draaien, of 1 casefan @ 1200 toeren m.b.v. een fanmate. Het systeem moet zo stil mogelijk worden, maar toch bovengenoemde overklok halen. Ik ga niet voor de laagste temperatuur, maar voor een werkbare en acceptabele temp. Om en nabij 45 graden is acceptabel. Dat moet lukken. (Op mijn werk draait een P4 2.0A in een mini-desktop case, met 1 fan, en geen casefans. Dat ding is zeer, zeer stil... temp kan ik niet checken, die wordt in het bios niet aangegeven.)

Dan had ik nog 1 vraag:

De koelpasta moet op de heatspreader van de P4 worden gesmeerd. Er zit echter een klein gaatje daarin. Is het een probleem als er koelpasta door dat gaatje gaat, of kan ik ook gewoon dat kleine stukje niet insmeren?

Heeft iemand nog tips om het systeem stil te krijgen? (De kast is al geïsoleerd met dempingsmateriaal. Ook niet die enorme Zalman koeler voor de GF4... te groot voor mijn smaak; te zwaar voor een AGP slot vind ik.)

Als alles goed is, krijg ik alles komende maandag, maar pas om 19:00. (Werk. Grr. :( )

Ik zal dan ASAP benchmarks posten (Sisoft, 3DMark, CodeCreatures, Vulpine GL, en wellicht nog andere), en als alles werkt, anderen ook gaan uithelpen.

PS
De rest van de "oude" PC gaat naar m'n oom:

Asus a7v133, AMD TB1400, 512 MB Infineon SDRAM, Taisol Cooler, Netwerkkaart, 2x IBM, 60 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
EntonoX schreef op 31 oktober 2002 @ 13:08:
[...]

nou als ik hier in mn Asus P4PE boekje kijk staat er toch echt bij de RAID aansluiting Ultra ATA133... duzzzz... en ik geloof mn boekje wel. :Y)

de IDE aansluitingen ondersteunen 33/66/100 ATA modus en de RAID ondersteund ATA 133/100/66/33.... want ik heb hier mn ATA133 schijf ook gewoon aan de RAID hangen en dat werkt perfect.

en volgens mij is je RAID controller zeker geen Serial ATA. want je kunt ze namenlijk niet beide tegelijk gebruiken.
Heb je 1 schijf aan die raid controller hangen of twee?! Eerder in dit topic word namelijk gezegd dat je als je twee IDE schijven eraan wil hangen, 1 daarvan er op de S-ATA connector moet?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

da Burp schreef op 31 oktober 2002 @ 13:31:
[...]

Heb je 1 schijf aan die raid controller hangen of twee?! Eerder in dit topic word namelijk gezegd dat je als je twee IDE schijven eraan wil hangen, 1 daarvan er op de S-ATA connector moet?!?!
ik heb even een scan gemaakt van mn boekje. ik weet niet precies hoe het zit , maar zoals ik het lees kun je er maar 1 hdd op je RAID hangen. Maar even tussen 2 haakjes, denk je dat je het verschil merkt tussen 100 en 133??? denk het niet.

anyway de scan:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.vdlaan/p4pe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

EntonoX, lees even de hele topic door:
BalusC schreef op 21 oktober 2002 @ 22:11:
Ziehier de achtergrond van de PDC20376: Asus P4PE Mobo en RAID :)
Die ene IDE3 is een geconverteerde SATA kanaal van de PDC20376 SATA RAID controller..

En nee, het verschil tussen ATA100 en ATA133 is zeker niet merkbaar, sterker, geen enkel IDE apparaat is sneller dan de ATA66 spec..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Duidelijk en al eerder geschreven: Als je een RAID0 wil met de Asus P4PE heb je dus minimaal een SATA disk (of ATA mett SATA converter) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
Pcies, vind ik ook veel te omslachtig. Epox heeft ook serial ATA maar op een losse controller, en een gewone IDE raid controller. Is dus ook een leuk alternatief als je persee Serial ATA wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Tja dan moet die Epox wel gauw beschikbaar komen natuurlijk. Ik zit daar zelf ook naar te kijken, lijkt me zeker interessant m.n. vanwege die controllers. Voor mijn huidige schijven gewoon ata133, als ik over een half jaar 2 HD's erbij haal, kan ik ze aan de raid hangen en mocht over anderhalf jaar dat serial ata een beetje aangeslagen zijn, dan kunnen eventuele nieuwe schijven daar nog bij.
Zelf wil ik er dan een reepje pc2700 op prikken en een P4 2,0. Ik zie iedereen deze dagen naar de 2,4 of 2,53 lonken, maar het is toch zo dat een 2,0 met een 400 MHz bus wschl makkelijker te overklokken is omdat de FSB relatief verder omhoog kan? Ik kan alleen nergens vinden of dat DDR-geheugen in dat geval nog wel op 333 MHz kan draaien of dat dat ook omlaag moet, dat zou wel minder zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beschuit schreef op 31 oktober 2002 @ 14:18:
Duidelijk en al eerder geschreven: Als je een RAID0 wil met de Asus P4PE heb je dus minimaal een SATA disk (of ATA mett SATA converter) nodig.
nee, je kan of raid 0 met 2 SATA schijven draaien, of raid 0 met 2 ATA-133 schijven. die laatsten moet je dan echter wel op die ene ATA-133 poort van de raid controller aansluiten en dat kan je performance ook weer een beetje tegenwerken.
ik heb duidelijk in een review gelezen dat je niet tegelijkertijd SATA en ATA schijven op de controller kan draaien.

denk ook eens aan de volgende mobo optie:
http://www.hardwarezone.c....hwz?cid=6&aid=552&page=1
zelfs meer opties dan de komende Granite Bay boardjes van Asus! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Ik heb zojuist m'n nieuwe systeempje met de Asus P4PE besteld :)

P4 - 2,4GHz erop 8-)

Ik hoop 'm snel te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:53
Mijn pa heeft 'em ook besteld (naja, ik heb 'em uitgezocht :P) en draait hier prima i.s.m. een P4 2.4GHz. Geen problemen so far :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Phreak schreef op 31 oktober 2002 @ 20:27:
Mijn pa heeft 'em ook besteld (naja, ik heb 'em uitgezocht :P) en draait hier prima i.s.m. een P4 2.4GHz. Geen problemen so far :)
In Twente hè ... waar heb je 'm besteld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 20:09:
[...]
nee, je kan of raid 0 met 2 SATA schijven draaien
Dat klopt.
of raid 0 met 2 ATA-133 schijven. die laatsten moet je dan echter wel op die ene ATA-133 poort van de raid controller aansluiten en dat kan je performance ook weer een beetje tegenwerken.
Dat klopt niet. Lees alles in dit topic maar. Er kan maar één HD aan de ATA133 poort.
ik heb duidelijk in een review gelezen dat je niet tegelijkertijd SATA en ATA schijven op de controller kan draaien.
Klopt ook niet. Download de user manual maar eens of lees de scan hier boven. Je kan b.v. een RAID0 draaien met een ATA HD aan de ATA133 poort en een SATA HD aan een SATA poort.
denk ook eens aan de volgende mobo optie:
http://www.hardwarezone.c....hwz?cid=6&aid=552&page=1
zelfs meer opties dan de komende Granite Bay boardjes van Asus! _/-\o_
Ja kek. Maar ik moet mn nieuwe PC voor 6 december betaald hebben ivm PC Prive regels... Dus deze gaat het niet redden.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 19:18
haal de user manual eens op op bij asus kan je bijna alles in lezen.
alleen niet hoe je het bord op jumper free mode moet zetten :)

pdf file staat evt ook hier http://home.wxs.nl/~stapper/e1110_p4pe.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beschuit schreef op 31 oktober 2002 @ 20:37:

Klopt ook niet. Download de user manual maar eens of lees de scan hier boven. Je kan b.v. een RAID0 draaien met een ATA HD aan de ATA133 poort en een SATA HD aan een SATA poort.
ik zal er eens naar kijken...
ik praatte alleen maar dat review na :X
Ja kek. Maar ik moet mn nieuwe PC voor 6 december betaald hebben ivm PC Prive regels... Dus deze gaat het niet redden.. :(
balen...
is dat PC Prive hetzelfde als voor ambtenaren? m'n moeder is namelijk lerares en via haar zou ik 40% terug gaan krijgen. wordt dat ook na 6 december afgeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey jongens ,

Nou ik heb hem nou ook al een week 8) maar ik zit er nog al een beetje me te stoeien. Ik had hiervoor de asus266-e wat ook wel goed was maar kreeg steeds een vxd fault ofzo dus dacht ligt aan me mobo die heb ik nu verandert met de P4PE waar ik heel blij mee ben maar nogsteeds!!! :( Toen las ik op een forum dat de asus wel problemen had met ibm hardschijven.Heel toevallig had ik die, dus weg ermee verkocht en heb de western digital 80 gig 8mb chache gekocht werkt heel netjes ook lekker stil maar nog steeds die vxd fault!!! Ik wordt er echt gek van ??

HELP MEE!!
Weet niet wat het kan zijn
Als iemand wat weet. Verlos me van me lijden!!
Thxs HASSIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:22:
is dat PC Prive hetzelfde als voor ambtenaren? m'n moeder is namelijk lerares en via haar zou ik 40% terug gaan krijgen. wordt dat ook na 6 december afgeschaft?
Nee, ik koop hem van mijn dertiende maand en dat moet de salarisadministratie voor 6 december weten. Je betaalt hem dus van je bruto salaris. Scheelt flink. De PC Privé regeling wordt voorzover ik weet niet afgeschaft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Detailleer de foutmelding.

1. VXD's komen volgens mij alleen in Win9x en WinME voor. (?)
2. Welk VXD bestand wordt aangegeven?

Meestal is het een foutmelding in de trant van:
"Instructie op locatie 0x0000 heeft een fout veroorzaakt in VXD bla-bla-bla.vxd..." met nog wat geleuter dat het systeem bezet of onstabiel kan zijn.

Dus: welke VXD is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

hassie2001: welke OS draai je? Er zijn flink wat gevallen bekend dat Win9X en heel soms WinMe op z'n bek gaat wanneer je ze op zo'n hoogstaand systeem installeert. De vooralsnog enige oplossing is om een fatsoenlijk OS erop te kwakken: Win2K/XP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou dat is het leuke ik draai WINXP!!!PRO dat si het probleem niet
maar weet eigenlijk ook niet welk vxd het is dat van vxd zij ook een vriend van mij ik krijg in ieder geval een blauw scherm waar in staat iets met geheugedump en daarna binnen 3 sec gaat ie rebooten!!

heel erg irritant

MIJN configuratie
pen4 1,8 northwood
P4PE giglan sata etc.
384ddr (1x 256kingston en 1x128 shitmerk???)
wd 80 met 8mb cache
geforce 2 gts 64mb pro
audigy platinum
winxp

THZTS it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...daarna binnen 3 sec gaat ie rebooten...
Zet de functie "Automatisch opnieuw opstarten" uit.
Deze vind je in de eigenschappen van Deze Computer/Geavanceerd/Knop Opstart- en Herstelinstellingen.

Dan kun je de fout op het blue-screen lezen. Maar AFAIK, gebruikt WinXP geen VXD's, maar WDM drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beschuit schreef op 01 november 2002 @ 20:08:
[...]

Nee, ik koop hem van mijn dertiende maand en dat moet de salarisadministratie voor 6 december weten. Je betaalt hem dus van je bruto salaris. Scheelt flink. De PC Privé regeling wordt voorzover ik weet niet afgeschaft..
:*)

ik hoop het maar.... Balkenende&Co waren het wel van plan.... en er is toch de hele tijd sprake van dat ze toch nog ff allerlei dingen willen afschaffen, ondanks dat ze demissionair zijn...
ach ja, ik haal m'n andere spullen gewoon allemaal in de loop van deze maand en haal dan wnl dat boardje pas eind december...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torp_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 01:22:
nou dat is het leuke ik draai WINXP!!!PRO dat si het probleem niet
maar weet eigenlijk ook niet welk vxd het is dat van vxd zij ook een vriend van mij ik krijg in ieder geval een blauw scherm waar in staat iets met geheugedump en daarna binnen 3 sec gaat ie rebooten!!

heel erg irritant

MIJN configuratie
pen4 1,8 northwood
P4PE giglan sata etc.
384ddr (1x 256kingston en 1x128 shitmerk???)
wd 80 met 8mb cache
geforce 2 gts 64mb pro
audigy platinum
winxp

THZTS it
licht meestal aan een van je geheugen blokjes.
test hem even met een geheugen blok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noctilux
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-07 12:07
Ik denk dat ik ook voor de P4PE ga. Moet een prima combinatie worden
samen met de Radeon 9700. Ik hou het bij de onboard geluidsmogelijkheden.

Maakt het uberhaupt uit of je 2.4 of 2.53 er in stopt? :?
Het schilt toch wel weer iets in prijs. Dat geef ik leiver uit aan een mooi scherm (Iiyama pr0454!) of wat aardige speakers. :) Ik zie verschillende keuzes
in de vorige postings. Hebben jullie wat argumenten die mij zouden kunnen
helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noctilix schreef op 02 november 2002 @ 17:27:
Maakt het uberhaupt uit of je 2.4 of 2.53 er in stopt? :?
Ikzelf ga voor de P4 2.4B (de versie met een FSB van 533 dus.) Dit zijn de redenen:

1. 65 euro goedkoper (in de Duitse winkel waar ik m'n spul haal)
2. Lagere multiplier
3. Een gevolg van 2. is, dat je de bussnelheid hoger kunt zetten op dezelfde kloksnelheid. Dat is gunstig voor je geheugenbandbreedte.

Ik zal 3. even verklaren.
Stel dat de 2.4 en de 2.53 beide uit dezelfde batch komen, en dat ze beiden niet hoger willen gaan dan 2.85. Dan is het hebben van de 2.4 gunstiger.

De 2.4 heeft een multiplier van 18, de 2.53 heeft een MP van 19.

Om (ongeveer) 2.85 GHz te halen, gebruik je op de 2.4 een FSB van 158, (2850 : 18), terwijl je op de 2.53 een bus gebruikt van 150 (2850 : 19). Je gebruikt voor het geheugen een ratio van FSB:Memory van 3:4, dus je geheugensnelheid wordt dan respectievelijk (158/3)*4 = 210 MHz DDR, of (150/3)*4 = 200 MHz DDR. (420 en 400 MHz effectief.)

Klok je beide processoren naar de dezelfde snelheid, dan zal het geheugen bij de processor met de laagste MP het snelste zijn; voor deze heb je namelijk de hoogste FSB nodig. Je moet hier wel goed geheugen voor gebruiken natuurlijk. Volgens de reacties op www.Asusboards.com werkt Corsair XMS-PC3200 en XMS-PC3500 heel goed.

Ga je voor pure processorsnelheid, neem dan die met de hoogste multiplier. 150x18 voor de 2.4, en 150x19 voor de 2.53 bijvoorbeeld: de 2.53 klokt dan 150 MHz hoger, omdat zijn MP 1 hoger ligt. Ze draaien respectievelijk op 2700 en 2850 MHz, terwijl voor beiden het geheugen gelijk is.

Ikzelf wil mijn geheugen zo snel mogelijk hebben. Ik ga niet voor Rambus, omdat Intel eraf wil stappen; tevens kan ik later opwaarderen naar een Granite Bay bord als die chipset wat ouder is. (een jaar of zo...) Daarom koop ik Corsair XMS3200, en mijn minimale doel is 400 MHz. Dat betekent dat ik op een bussnelheid van 150 nodig heb bij een ratio van 3:4, of een bussnelheid van 160 bij een ratio van 4:5.

FSB 150 (3:4, geheugen op 200 MHz DDR):
2.40 gaat naar 2700 (mijn minimale doel)
2.53 gaat naar 2850 (misschien haalbaar, met de stille koeler die ik wil gebruiken)

FSB 160: (4:5, geheugen ook op 200 MHz DDR)
2.40 gaat naar 2880 (misschien haalbaar)
2.53 gaat naar 3040 (kan ik waarschijnlijk vergeten)

Zoals je ziet, speelt de FSB:Mem ratio ook nog mee. In bovenstaande gevallen is de geheugenbandbreedte elke keer 3200 MB, met verschillende processorsnelheden.

Conclusie:
Gaat het je om zo snel mogelijk geheugen: neem dan een proc met lage MP, de 2.4 GHz of lager, en divider 3:4, met een zo hoog mogelijke FSB. Koop goed geheugen.

Gaat het om een zo hoog mogelijke procsnelheid: neem dan een proc met een hoge MP, met de 4:5 ratio. Koop een C-1 stepping als je hem vinden kan.

Gaat het om een EXTREME snelheid voor beiden: koop dan een proc met hoge MP, en goed geheugen. Draai alles op een 3:4 ratio op een zo hoog mogelijke FSB. Voorbeeld: een 2.53 op een FSB van 166, ratio 3:4 levert de volgende snelheden op

FSB: 166
Mem: (166/3)*4 = 222 MHz DDR -> 440 effectief (Corsair XMS3500 is wel nodig...)
Proc: 166 * 19 = 3167 MHz

Ik koop in elk geval Corsair XMS3200, en mik op een FSB van 150, geheugen (150/3)*4 = 200 DDR met scherpste timings, en de proc op 2700 MHz. Als het kan, ga ik natuurlijk nog hoger, maar dat moet dan haalbaar zijn met de koeler die ik ga gebruiken. Dat wordt een Coolermaster IHC-L71 Heatpipe cooler met 25-28 dB. Stilte gaat mij nu boven de allerhoogste snelheid. Ik wil >2667 MHz komen, met een zo snel mogelijk geheugen. De 2.4 is volgens mij de beste balans.

Oh ja: vergeet niet AGP/PCI op 33/67 MHz te locken. Bij een 133 mainboard is de AGP divider 2, en de PCI divider 4. Met een bus van 150 heb je een AGP/PCI van 75/38, bij 160 FSB zit je al op 80/40, en bij 166 zit je op 83/42. Hoewel een AGP van 83 MHz soms haalbaar is, kun je een PCI van 42 vergeten. Die stopt meestal bij 38 of 39, maar dat is ook afhankelijk van de kaarten die je gebruikt. Daarbij, het verhogen van je AGP heeft weinig nut; die extra snelheid is maar zeer miniem, terwijl een hogere PCI bus bijna compleet nutteloos is. Je netwerkkaart of geluidskaart worden toch niet sneller. Het kan hoogstens een ietsje gunstiger zijn voor een dikke RAID setup.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad. Mijn excuses voor de beknoptheid... >:)

(Suggesties, aanvullingen en verbeteringen zijn natuurlijk welkom.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noctilux
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-07 12:07
Hoe zou ik hier nog iets aan kunnen toevoegen!
Petje af.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

ThaHandy

Discovery Channel

Q:
kan de P4 2.8Ghztjes er ook op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01 14:27
2.7 is zo t halen met een 1.8, althans hier werkt het @ 1.8 v met waterkoeling. scheelt pieken ;) Zit zelf ook naar de P4PE te kijken, alleen vindt het jammer dat er geen Ipanel op kan. Ook het vooruitzicht naar dual channel PC2700 weerhoudt me momenteel een beetje..

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaHandy schreef op 03 november 2002 @ 01:02:
Q:
kan de P4 2.8Ghztjes er ook op :?
Zoiets kun je zelf wel effe opzoeken, niet? :(

Kijk gewoon op de site van Asus
The P4PE socket 478 motherboard is the world's first solution able to support the next-generation P4 processor up to 3GHz and beyond...
FreeRider: Het P4PE bord is gebaseerd op de i845PE, een chipset die slechts een doorontwikkeling is van de i845(E). Het is momenteel de meest volwassen DDR chipset voor de P4, samen met de Rambus i850(E). Ik verwacht totaal geen problemen met dit bord. Ook op www.asusboards.com staat niets dan goeds. Ondanks dat ik Intel wel aardig vertrouw, ga ik toch niet voor de eerste revisie van een chip of bord. Een wachttijd van 6-12 maanden vind ik wel gewenst. Dan worden tenminste de kinderziektes opgelost, en de prijzen zijn dan ook vaak veel lager.

(Vraagje: waarom wordt Intel vaak geschreven als iNtel? Vooral in de reacties op de frontpage gebeurt dat vaak... Intel zou ik kunnen begrijpen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 01:31:
[...]

Zoiets kun je zelf wel effe opzoeken, niet? :(

Kijk gewoon op de site van Asus

[...]
:? ik kon em niet vinden @ asus.com... en de search deed et niet :?

sorry }:O

iig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey bedankt voor al die reacties jongens,

Ik heb me geheugen blokjes 1 voor 1 gebruikt dus eerst 256 kingston daar kreeg ik het ook en daarna de 128 alleen toen weer. Heb nu automatisch uitzetten gestopt dus je hoort zo snel mogelijk van me wat er staat.HOOP EIGENLIJK NIET DAT IK HET HOEF TE ZEGGEN MAAR ZAL WEL WEER
Alvast bedankt
groeten hassie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ondertussen achterelkaar weer 4keer dezelefde foutmelding gehad deze keer kon ik het inderdaad helemaal lezen

De fout die die geeft is MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Ik hoop dat iemand er raad mee weet want ik ben het kwijt!!

Alvast bedankt,
groeten hassie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
FirePower thx voor de uitleg ;) ben er al van op de hoogte, aangezien ik al een tijdje aan het kijken ben naar een nieuw P4 bord... Bij dit bord heb je officieel de 3:4 memory optie in de BIOS, iets wat m'n huidige bord (P4B266) niet heeft. Liever nog zou ik PC1066 RIMM's nemen, maar de prijs daarvan is gewoon belachelijk. Maarja, ik zit nog een beetje te dubben... behalve die 3:4 optie biedt het bord eigenlijk verder niets. Wat dat betreft is dual channel toch wel leuk, maarja, wanneer komt dat en hoeveel kost het... theoretisch is het perfect voor de P4 proc. Denk dat ik deze week toch maar eens ga kijken voor de P4PE... huidige bordje heeft -overclocked- wat opstartkuurtjes sinds ik er een 2.0 Ghz cpu mee heb geroosterd, dus moet toch wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het goed is komt eind van de maand de Asus P4G8X uit, met dual channel PC2100. verder komt ook de Asus P4SDX deze maand uit, met dual channel PC2700 en ATA-133! het enige verotte aan die laatste is dat de HTT supportende exemplaren pas eind december uitkomen. weet zelf ook nog niet of ik wel zo lang wil wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Ik heb vandaag een P4B533 gehaald... vanavond maar eens inbouwen dat ding. Vond het prijsverschil met de P4PE het toch niet waard, beide borden kunnen hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 16:22
P4B533 kan officieel geen PC2700 geheugen aan, alleen PC2100. Dus ze kunnen niet helemaal hetzelfde.

* Remy wacht met smart op z'n P4PE + P4 2.53 + 2x 512 Mb Kingston PC2700...

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
FreeRider schreef op 04 november 2002 @ 16:53:
Ik heb vandaag een P4B533 gehaald... vanavond maar eens inbouwen dat ding. Vond het prijsverschil met de P4PE het toch niet waard, beide borden kunnen hetzelfde...
Waarom haal je dan een bord zonder PE chipset?! Is het dat je persee een Asus wil!? Dan had je verder indd weinig keus afgezien de P4S8X die instabiel draait. Anders had je IMHO beter ook wel wat andere bordjes in overweging kunnen nemen :S Die ook op PE chipset gebaseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Remy, officieel kan het niet, maar volgens de guide op Asusboards kan de P4B533 het wel, zo vanuit de BIOS. Op m'n huidige P4B266 kan het ook, alleen is dat niet jumperfree te doen.

daBurp, Ik wil IDD een Asus omdat ik een Ipanel heb wat niet op de P4PE kan.. dingen als Serial ATA en RAID vind ik niet belangrijk... Ik wil ook geen SiS of VIA, elke keer dat ik daar aan begon heb ik er achteraf heel veel gezeur en spijt ervan gehad. Intel-Intel blijft qua PCI en geheugen doorvoer nog steeds de snelste combo, vandaar...

Toch was dit topic prima om me te orienteren, ondanks dat het geen PE is geworden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 19:18
heeft er al iemand problemen met zijn 10/100 lan ?
er wordt over gesproken op asusboard.com ?
http://www.asusboards.com...adid=27984&highlight=p4pe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens weet iemand nog een oplossing voor mijn probleem??

HELP please??

Wordt er echt gek van NA zo een investering gaat ie weer dit doen!!
Kijk eff boven please,
Ik krijg foutmelding MACHINE_CHECK_EXCEPTION
hassie 8)7 8)7

Dat kwam gewoon omdat je je PC had OVERGEKLOKT slimmeke! :X
Fout oner xp pc reboot zomaar

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 05-11-2002 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje over de P4PE.

Het is duidelijk dat dit board 533 FSB ondersteund maar zijn alle P4PE's 533 FSB?

Ik heb bij een webshop zien staan dat ze een P4PE hadden met quadpumped 100. (400 FSB)

Ik heb deze namelijk besteld en overmorgen komt hij binnen. Samen met een p4 2.4 met FSB van 533.

Lijkt me toch zonde als dat niet gebruikt wordt.

Ik ben niet echt een professional op dit gebied dus vergeef me als dit een wel heel domme vraag is :D

Groetjes,

Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 16:22
De P4PE ondersteunt zowel 400 als 533 MHz FSB, dus de door jouw bestelde processor gaat gewoon op 533 draaien als je dat instelt.

Tip: lees de FAQ van het forum even door, groeten onderaan een bericht hoeft niet...

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx voor de snelle reply :)

Ik zal de FAQ even doorlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dat was eigenlijk een domme vraag, DotCom :P

Als je nou eens de P4PE specificaties op de website van de moederbordfabrikant had gelezen, dan was je tot diezelfde conclusie gekomen. Klik hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja als die weer eens niet online was zoals zo vaak bij Asus....

Die gasten zijn 80% van de tijd onbereikbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
fazertje schreef op 04 november 2002 @ 18:41:
heeft er al iemand problemen met zijn 10/100 lan ?
er wordt over gesproken op asusboard.com ?
http://www.asusboards.com...adid=27984&highlight=p4pe
Ik heb er geen problemen mee, de onboard netwerkkaart werkt perfect :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK heb mijn systeeempje met het P4pE moederbord ook klaar en het werkt als een trein zo lekker snel de tempraturen zijn ook goed.Ik heb wel een vraagje over de voeding volgens de BIOS moet de spanning 1,525 volt zijn maar als ik in de hardware monitor kijk schommelt deze tussen 1,58 en 1,61 volt.Pc-probe geeft aan tussen 1,61 en 1,63 volt. Moet ik me hier druk over maken of zeggen jullie dat is net een mooie spanning.? Alvast bedankt voor eventuele reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 18:24:
IK heb mijn systeeempje met het P4pE moederbord ook klaar en het werkt als een trein zo lekker snel de tempraturen zijn ook goed.Ik heb wel een vraagje over de voeding volgens de BIOS moet de spanning 1,525 volt zijn maar als ik in de hardware monitor kijk schommelt deze tussen 1,58 en 1,61 volt.Pc-probe geeft aan tussen 1,61 en 1,63 volt. Moet ik me hier druk over maken of zeggen jullie dat is net een mooie spanning.? Alvast bedankt voor eventuele reacties
spanning klopt. Asus laat de core spanning altijd 3% hoger draaien, daarom komt het dat de Asus bordjes het zo goed doen met overklokken. niets om je druk over te maken, bij mij doet ie precies hetzelfde.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.