SDR of DDR op K7S5A?

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Op dit moment gebruik ik 128 mb 133mhz SDRAM (met ECC :9~ )
Nu kan op mijn mobo (ECS K7S5A) ook DDR SDRAM doen, nu wil ik extra geheugen kopen omdat ik Windows XP met 128 mb ook niet alles vind...

Nou is mijn vraag wat zouden jullie kopen DDR of "gewoon" SDRAM voor mijn systeem (SDR is op dit moment wel lekker goedkoop :) )

Ik heb ook al even gezocht, DDR is natuurlijk sneller maar levert het meer perfomance voor mijn systeem op of... zal ik toch maar SDR kopen ipv DDR (vooral vanwege het prijsverschil)?

Mijn systeem:
ECS K7S5A
128 mb SDRAM 133 ECC
Geforce 2 MX 400
AMD Athlon Thunderbird @ 1000 mhz (non - OC'ed)
Maxtor 20 GB 5400 rpm (ATA 100)
SIS 735 chipset

BVD

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ligt eraan wat je doet :)
Als je alleen veel Office zut gebruikt heb je niet veel aan DDR, maar weer wel als je veel gaat gamen, fotosoepen en dergelijke.

C:\>_

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Hij wordt veel gebruikt voor gamen (lanparty e.d), maar heeft het nu ook voordeel voor specifiek mijn systeem (omdat het al niet meer het nieuwste van het nieuwste is). Ik bedoel dan ook echt merkbaar voordeel, niet in een paar procentjes uitgedrukt...

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
Gezien je processor en vooral videokaart denk ik dat je op dat bord niet veel verchil zal merken...

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
je zou ddr er in kunnen gooien maar er kan max maar pc2100 d8 ik das jammer... maar op dat board kan wel weer een amd xp processor hangt er van af of je in de toekomst wil upgraden anders als je nee zegt neem dan sdram

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:08
ik zou sowieso ddr nemen als ik jou was, ik weet zeker dat je t nu al merkt, en voor upgrade straks is het helemaal wenselijk.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
ja das waar maar ddr is op dit moment lekker prijzig, helemaal als je het vergelijkt met SDR...
en voor upgrade is wel handig maar of ik dat ooit nog doe, dan koop ik denk ik eerder gewoon een nieuwe pc...

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

In jouw geval zou ik sd-ram nemen.
Gezien jouw proc en videokaart zal je systeem weinig winst hebben van ddr pc2100.
iig lang niet genoeg winst in performance om de meerprijs van ddr goed te maken.

En voor de toekomst zou ik het ook niet echt doen, want denk eerder dat pc2700 de standaart wordt voor een tijdje, want pc2100 is tog weer minder snel dan pc2700 en pc 3200 heeft lagere timings icm kt400 waardoor die niet beter presteerd dan kt333/sis745 met pc2700.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik jou was zou ik okk SDR nemen.

Aan de ene kant omdat het performance-wide toch niet zo heel veel uitmaakt, maar aan de andere kant, omdat je dan met een reepje van 128MB SDR zit, waar je weinig mee kan.

Meestal maakt meer dan 128MB meer uit, dan DDR. Zeg maar. (1x256SDR is beter dan 1x128DDR, al hangt het natuurlijk van de OS en applicatie af...)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Neem SDR, want:
* Bord kan geen SDR en DDR tegelijk aan
* SDR is veeel goedkoper
* Bord heeft slecht DDRbeheer, dus weinig snelheidswinst

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok, dan ga ik denk ik voor het SDR gebeuren...

Hoeveel MB bevelen jullie dan aan?
Ik dacht zelf 256 erbij = 384 mb en zal ik die 256 reep dan ook ECC doen (want das weer duurder dan) of gewoon en dan dat die 128 reep de ECC maar niet meer gebruikt...

Ik kan die 128mb ECC reep er ook uit knikkeren en er gewoon 256 inzette. Dan gebruik ik de 128 reep wel voor een andere pc.

iig bedankt voor jullie reacties

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

Rival24

I'll Be Back

Gooi er dan gewoon 512 in, dat kost nu iets van €38 euro geloof ik (zie Pricewatch).

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:24
Ik vraag me af of het gaat werken om ECC en non-ECC naast elkaar te prikken. Volgens mij lukt dit namelijk niet. En zou je dan geen 512 Mb nemen?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rendier2710 schreef op 09 oktober 2002 @ 21:56:
Ik vraag me af of het gaat werken om ECC en non-ECC naast elkaar te prikken. Volgens mij lukt dit namelijk niet. En zou je dan geen 512 Mb nemen?
Zal wel lukken alleen heb je dan geen ECC meer :{ ( die moet je dan waarschijnlijk disablen in de BIOS )

C:\>_

Verwijderd

1 module van 512MB DDR-SDRAm zou ik aanschaffen als je nu toch maar 128MB SDR-SDRAM hebt.
De DDR-SDRAM module (pc2700) kun je later meenemen in een nieuw systeem als directe uitbreiding op je nieuwe systeem.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
alleen het probleem is dan dat de K7S5A geen PC2700 ondersteunt alleen PC2100 dus dat gaat niet werken...
(denk ik)

• _MaLa_
yups dat mainboard ondersteund dus alleen geen pc2700 .... neem gewoon sd ram als je toch van plan over een kleine tijd een nieuw systeempje aan te schaffen

het hangt er dus echt vanaf of je snel zult updaten :)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Zelf zit ik er aan te denken om ook geheugen erbij te kopen. Als je een recente BIOS gebruikt dan zou je het geheugen kunnen nemen van 512MB(64x8) wat overal megagoedkoop is, maar zeker weet ik het niet. K heb erover gemailt naar AAArde Computers en van hun mag ik het een week proberen en terug sturen als het niet werkt. Op het forum van OCWorkbench heb ik het laatst nagevraagd en volgens iemand daar werkt het ook. Zelf heb ik nu 128+256, das meestal genoeg maar af en toe als k een beetje veel dingen doe tegelijkertijd heeft ie iets meer nodig. Dan koop ik er 512MB bij (SDR dus) en gooi de 128 of 256 in een andere PC bij die hier staat, 512+128 zou al genoeg zijn voor deze PC. DDR vind ik te prijzig om te upgraden, want zoveel snelheidsverschil zal dat idd niet zijn op dit moedermord

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

_MaLa_ schreef op 09 oktober 2002 @ 22:13:
yups dat mainboard ondersteund dus alleen geen pc2700 .... neem gewoon sd ram als je toch van plan over een kleine tijd een nieuw systeempje aan te schaffen

het hangt er dus echt vanaf of je snel zult updaten :)
Is PC2700 niet backwards compatible ? dan moet dat toch gaan? (of is dit specifiek voor dit mobo?)

• _MaLa_
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 22:17:
[...]

Is PC2700 niet backwards compatible ? dan moet dat toch gaan? (of is dit specifiek voor dit mobo?)
klopt dat kan ook nog maar messchien zijn er mensen die dit al eens getest hebben op dit ecs mobo :?

geheugen wil wel backwards maar of het mobo het leuk vind >:)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
ja die 512 bij AAArde computers is wel lekker goedkoop, maar dit is wel een OEM, maar dat geeft niet ik clock toch niet zo veel over dus ik hoef geen Dane Elec ofzoiets.

Stropdas jij hebt dus ook een K7S5A? (fijne bordjes vind ik) maar zou je het anders ff kunnen mailen ofzo naar mij als die module van AAArde goed werkt op jouw mobo?

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik twijfel nu dan een beetje tussen 256 mb SDRAM of 512 mb SDRAM (die bij AAArde Computers of een andere goedkope inetshop). Anders haal ik gewoon 256 bij me lokale computerboer (wel duur in vergelijking met die 512 module, maar de zekerheid dat ik er gelijk mee terug kan is me ook wel weer wat waard).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 22:17:
[...]

Ben jij effe dinges!! 20 euro per reepje extra uitgeven en dan op 266 laten draaien in plaats van 333 |:(

Ik zou gewoon een reepje van 512 pc133 nemen trouwens :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• _MaLa_
nero355 schreef op 09 oktober 2002 @ 22:24:
[...]

Ben jij effe dinges!! 20 euro per reepje extra uitgeven en dan op 266 laten draaien in plaats van 333 |:(

Ik zou gewoon een reepje van 512 pc133 nemen trouwens :)
de gebruiker denkt dat hij binnenkort wil updaten dan kan hij best dat geheugen tijdelijk gebruiken en later in zijn nieuwe config rammen >:)

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

BoyGenius schreef op 09 oktober 2002 @ 22:20:
ja die 512 bij AAArde computers is wel lekker goedkoop, maar dit is wel een OEM, maar dat geeft niet ik clock toch niet zo veel over dus ik hoef geen Dane Elec ofzoiets.

Stropdas jij hebt dus ook een K7S5A? (fijne bordjes vind ik) maar zou je het anders ff kunnen mailen ofzo naar mij als die module van AAArde goed werkt op jouw mobo?
Jaja, dat zou kunnen maar k weet nog niet zeker of ik m koop. Maar iedere webwinkel heeft 7dagen niet-tevreden-geld-teruggarantie volgens de wet. K zit een beetje te kijken wat ik nog meer moet hebben. In een ander topic had ik gelezen dat Gistron zelf merkgeheugen aanraad, dus had ik ze gemailt waarom precies, maar ze zeiden niet meer dan dat ze merkgeheugen aanraden om problemen te voorkomen, dus daar heb je ook niets aan. Die zijn vast niet op de hoogte of het werkt of niet en willen ook wat verdienen natuurlijk. Als ik het heb dan test ik het geheugen wel. Heb ik laatst ook gedaan met dat wat er nu inzit en dat werkt 100% (Memtest86 heet dathttp://www.memtest86.com/ en download de http://www.memtest86.com/memtest86-3.0.iso om op CD te branden, dan heb je een bootableCD met dat programma om je geheugen te testen). Als die geen errors geeft met dat geheugen dan ben ik zo blij als een kind. Moet ff het chipsetkoelblok losmaken en met warmtegeleidende lijm opnieuw vastlijmen, want de FSB werkt niet lekker meer op 133MHz omdat k m een keerthe half los heb getrokken en hij al niet goed warmte geleid. Heb een tijdje met een FSB van 150 probleemloos gewerkt op dit bordje, en k wil toch wel weer de 133 halen opv de 107 die ik nu gebruik :P de Duron800@963 mag wel op 7,5*133=1000 gaan draaien :P (niet dat dan de PC echt sneller wordt, maar staat leuker :D)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
_MaLa_ schreef op 09 oktober 2002 @ 22:27:
[...]

de gebruiker denkt dat hij binnenkort wil updaten dan kan hij best dat geheugen tijdelijk gebruiken en later in zijn nieuwe config rammen >:)
Ja ik wil DEZE computer updaten (de K7S5A), maar ik ga binnenkort nog niet een nieuwe computer kopen dus ik denk dat DDR niet zoveel zin heeft (vooral PC2700), want dan is er wel weer wat nieuws en/of beters op de markt.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:08
Misschien is het handig om te bedenken waarnaar toe je wilt upgraden... Ik begrijp dat je niet zo veel geld hebt (als je een reep ddr 266 al te duur vind). Dan zou je nu al kunnen kiezen om er straks een xp 2200+ in te douwen(kosten over een half jaar niet zo heel veel meer). Dus dan is ddr 266 wel degelijk slim. Ik zou geen ddr333 kopen, dat is over een maand of 8 ook alweer achterhaald (als je dan alles in 1x wilt upgraden).

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

BoyGenius schreef op 09 oktober 2002 @ 22:30:
[...]

Ja ik wil DEZE computer updaten (de K7S5A), maar ik ga binnenkort nog niet een nieuwe computer kopen dus ik denk dat DDR niet zoveel zin heeft (vooral PC2700), want dan is er wel weer wat nieuws en/of beters op de markt.
Idd, DDR-II :P

het gaat mij meer om de hoeveelheid geheugen dan de snelheid. Liever een langzamere machine die redelijk soepel loopt op hoge snelheid maar langzamer optrektdan een snelle wagen die snel optrekt maar gaat rammelen zodra je heel hard gaat rijden (met hardrijden bedoel ik veel geheugen nodig hebben voor applicaties, en k vergelijk 37euro/512MB/SDR met 59euro/256/DDR :P)

• nero355

nero355

Stropdas schreef op 09 oktober 2002 @ 22:30:
[...]

de Duron800@963 mag wel op 7,5*133=1000 gaan draaien :P (niet dat dan de PC echt sneller wordt, maar staat leuker :D)
Dat kan niet dan knalt je durontje uit elkaar!! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

nero355 schreef op 09 oktober 2002 @ 22:56:
[...]

Dat kan niet dan knalt je durontje uit elkaar!! ;)
Lul niet :P Hij haalt met de fan op 5v de 1000MHz stabiel (met hoger voltage) en met de fan op volle toeren haalt ie de 1130 ongeveer stabiel, maar k wil die herrie niet :P en dat verschil in snelheid merk je niet echt als je 90% van de tijd aan het lezen/tikken bent :P

Alleen die FSB wil niet echt omhoog nog, maar daar komt weer verandering in als ie weer goed vast zit :D

Verwijderd

ik heb tzelfde moederbord met 512 ddr en kan daar niet van klagen
op mijn oud pc tje 128 sdram en het verschil is huge

• nero355

nero355

Stropdas schreef op 09 oktober 2002 @ 23:05:
[...]

Lul niet :P Hij haalt met de fan op 5v de 1000MHz stabiel (met hoger voltage) en met de fan op volle toeren haalt ie de 1130 ongeveer stabiel, maar k wil die herrie niet :P en dat verschil in snelheid merk je niet echt als je 90% van de tijd aan het lezen/tikken bent :P

Alleen die FSB wil niet echt omhoog nog, maar daar komt weer verandering in als ie weer goed vast zit :D
Bedankt voor de belediging :+

Maar ik had het dus over die fsb op 133 zetten slimbo :D

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

nero355 schreef op 09 oktober 2002 @ 23:26:
[...]

Bedankt voor de belediging :+

Maar ik had het dus over die fsb op 133 zetten slimbo :D
Hij heeft ook op 150 gewerkt, de Duron is alleen niet hoger uitgekomen dan 100MHz FSB (200MHz effectief) maar kan zonder problemen net als de Athlon op 133 en hoger draaien

Bedankt voor de Setupdisks van Win2000 ;) :+

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Er zijn héél veel topics over dti bord te vinden inclusief vragen over wat sneller is DDR- of SDR-SDRAM.

[rml][ ECS K7S5A] SDR/DDR performance verschil ?[/rml]
128 mb SD-RAM erbij of 256 SD vervangen door DDR?
performance verschil
PC2700 geheugen op k7s5a mogelijk?
etc.

Dus gewoon de search gebruiken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.