Toon posts:

Windows XP -- 98 Netwerk Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een netwerk met Me en 98. Dit werkte heel goed.

Ik heb nu op de pc waar me op stond xp geinstalleerd. Nu krijg ik het netwerk niet aan de gang.

De XP-pc is de computer met 2 netwerkkaarten. 1 voor het internet en 1 voor het netwerk. Deze zijn automatisch door xp geinstalleerd. De ene (voor internet) staat op automatisch krijgen van een ip-adres. Het internet werkt dus prima.

De andere staat op ip-adres: 192.168.1.1 en het subnetmask op 255.255.255.0
Toch krijg ik helemaal geen verbinding met de andere pc. Daar staat het ip-adres ingesteld op 192.168.1.2.

Ik heb het ook nog met de wizard geprobeerd van XP. Als ik deze dan wil installeren op de andere (98) pc. Dan geeft hij de melding dat sommige onderdelen niet geinstalleerd zijn. Dit slaat nergens op omdat er aan deze pc niets veranderd is. De werkgroep staat voor allebei ingesteld op THUIS.

Verder kan ik vanaf beide computers niet naar elkaar pingen. Wat/welke onderdelen/protocollen moet ik geinstalleerd hebben in XP?

Wie kan mij hierbij helpen... want ik word er een beetje gestoord van!

Verwijderd

Topicstarter
is er iemand die mij kan helpen?

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04
In principe zou standaard het TCP/IP protocol en het JUIST instellen van je ip nummers en subnetmasks voldoende moeten zijn. Als je dit dus echt zeker weten juist gedaan hebt, dan zou ik eens kijken of je uberhaupt de localhost wel kunt pingen (dus checken of je adapter wel juist ingeinstalleerd is) en anders eens kijken of er een firewall proggie draait ofzo, wat alles tegenhoudt, maar dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09

RammY

Dát!

Als je XP bak je "server" is dan moet je iig voor het internet delen je ip op 192.168.0.1 zetten...
Protocollen: TCP/IP, bestanden en printers delen, Client voor MS Netwerken.
Inet sharen... : Je zou kunnen proberen een verbindingsbrug te maken tussen de 2 NIC's

Deze advertentieplaats is te huur!

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10-2025

razoon

"Keep on keeping on"

terminators erop gezet?

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Ik zou inderdaad alles fysiek even proberen. Heb hier juist van de week uren verkloot (nachtelijke uren zelfs) met een netwerkkaart die gewoon niet goed wilde werken (maar gelukkig bleek mn pci hotpluggable onder windows .net server :) ). Dus kabel controleren (cross of straight), loopback proberen (ping 127.0.0.1 & ping 192.168.1.1) etc. Voor sommige NIC's zijn er ook test progjes, daarmee kan je ook achter fouten komen. Let ook op of er veel collisions optreden.

Als je BNC gebruikt idd even controleren of je wel de terminators aangesloten hebt, voorkomt 'echo'.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• BreadFan
  • Niet online
Kabel ed. lijkt me stug, omdat het onder ME nog wel werkte.
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 17:50:
is er iemand die mij kan helpen?
Na 2 uur je topic kicken is 22 uur te vroeg....

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

XP pc:
IP: 192.168.0.1
SubnetMask: 255.255.255.0

98 pc:
IP: 192.168.0.2
SubnetMask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.01
DNS: 192.168.0.1

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 18:02
dus de XP computer is je server die tevens ook het internet deelt?

dan XP PC:
IP 192.168.0.1
Subnet: 255.255.255.0

98 PC:
IP DHCP (Automatisch IP verkrijgen)

geen GAYtway en dns invullen

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp. Ik ben al wel wat opgeschoten... maar het is nog niet ok.

Ik heb alles gecheckt en alle hardware enzo is prima.

Ik heb 192.168.0.1 ingesteld en voor de andere pc 192.168.0.2 met subnetmask en dns. Ik kon toen wel pingen vanaf de 98-pc, maar niet vanaf de xp-pc. Ik zag de 98-pc wel vanuit xp, maar de xp-pc niet vanuit 98. Heel vaag dus.

Automatisch dns werkte niet.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 18:02
de XP PC niet zien vanaf 98.. kan kloppen, 2000 machines zie je ook niet, je zal het gastenaccount bij "systeembeheer" moeten activeren...

btw, niet automatische DNS, maar bij IP op automatisch IP verkrijgen zetten...

bij XP al firewall geprobeerd uit te zetteN?

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Bij Windows2000 is het zo dat je de gebruikersnaam van de W98 computer (dus de naam waarmee je daarop inlogt) als gebruiker moet toevoegen bij de userlist, voordat alles werkt. Weet niet of zoiets ook voor XP geldt, maar je kunt het in ieder geval proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt het dat ik Netbeui moet deinstalleren op de win98 pc?

Verwijderd

Het is zo simpel:

Op de pc waar je het internet wilt delen doe je:

Internet touwtje in de pc, het thuisnetwerktouwtje nog even niet.
Je hebt nu 1 actieve kaart, vraag op deze kaart een ip-adres op ("automatisch opvragen").
Steek de tweede netwerkkabel erin.
open de eigenschappen van die eerste netwerkkaart opnieuw, en selekteer het laatste tabblad, vinkje plaatsen bij "deze verbinding delen".

Er kom een pop-up scherm die je vertelt dat je tweede netwerkkaart ipadres 192.168.0.1 krijgt, nog een paar vragen, paar keer OK klikken, en klaar.

Log in op pc 2, en stel alles in op "automatisch opvragen".

Vwala!

(en de rest is in een van FAQ's terug te vinden.)

• RammY
  • Laatst online: 17:09

RammY

Dát!

[rml]RamShackle in "[ hoe] stel ik dit in?"[/rml] Kijk hier maar es... das waarschijnlijk de boosdoener

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1