Toon posts:

[CM] Notebook Cooling Pad - Progress

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 787 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zelf een notebook cooling pad gaan maken (ik zit heel de maand december en januari in de bloedverziekende hitte van Thailand) van plexi met daarin 3 x een 80mm fan. Ik wil elke fan afzonderlijk uit een aan kunnen zetten met een baybus achtige oplossing.

Ik zit een beetje in maag met de voeding hiervan. Ik ben geen ster met power, maar hoe kan ik het beste de stroomvoorziening van zoiets dergelijks regelen? Het zal vast rechtstreeks in de 220 gaan via een power cable, maar dan? Wat zet ik tussen het power cord en de fans, cq aan/uit knopjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 21:38
gewoon een 220V (of welke netspanning ze in thailand ook hebben) net adapter gebruiken

220 in 12V uit , simpel

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sja, ik snaai nog weinig van elec, maar is een net adapter gewoon een blokkie in de prik (jah, in Thailand draaien ze ook 220) net zoals bijvoorbeeld op een hub op digicam zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 26-09 21:38
Jup idd

kun je in iedere electronica zaak krijgen

je wilt er eentje hebben van 12V 0.5 Ampere of hoger (genoeg voor 6W aan fan's)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels eens rustig kunnen nadenken en ben eens met Illustrator aan de slag gegaan om mijn wensen op digitaal papier te zetten. Ik ben er nu helemaal uit (qua looks) en deel het geheel met jullie in de hoop dat iemand voor mij een schema wil maken. Ik heb geen ervaring met weerstandjes en dat soort onzin maar wil het wel allemaal graag zelf gaan maken (klinkt als een tegenstelling, maar om me nu eerst te gaan scholen als technisch weerstandjes specials vind ik ook wat overdreven). Wellicht dat iemand mij dan kan voorzien van een schema met daarbij enigzins duidelijk uitgelegd wat ik bij de elctronicazaak zal moeten gaan halen.

Voordat we zover zijn ga ik het geheel eerst maar even illustreren met wat plaatjes en een beetje uitleg geven.

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/pad-boven.gif

Als je van boven op het coolpad kijkt zie je eigenlijk drie gaten met het standaard fanguard idee, waarbij het fanguard ontwerp dus in de plexiglazen bovenkant zit verwerkt. Ik heb inmiddels een bedrijfje gevonden die dit voor me kan maken (DiMarco uit leiden http://www.dimarco.nl).

In de bak (die dus een centimeter of drie hoog wordt) komen 3 Antec Crystal Blue fans. De bovenkant gaat met 4 blauwe thumbscrews vastgemaakt worden zodat ik de bovenplaat er makkelijk af kan halen wanneer nodig. Mijn laptop wordt dus gewoon in het midden erop gezet en de fans doen de rest (de onderplaat is dus identiek aan de bovenplaat, en nee, in tegenstelling tot wat de tekening doet vermoeden ga ik geen nucleair afval in de pad opslaan :*) )

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/pad-voor.gif

De voorkant is eigenlijk het belangrijkste, dat geeft het duidelijkst weer wat ik precies wil gaan maken. Laat ik het maar even van het oogpunt van een stoompje bekeken beschrijven:
1: 12V prik komt achterin binnen via de door anderen voorgestelde 12V stroomadapter
2: Via een algemene Power ON/OFF switch kan de stroom aangezet of uitgezet worden voor de rest van het systeem. Als de stroom aan staat gaat een led boven de Power ON/OFF switch branden (alle ON/OFF witches zijn overigens gewoon van die standaard zilverkleurige stokjes)
3: Met de Glow Wire ON/OFF sitch moet dan een glow wire van een meter (die ik in het plexi ga inbouwen) aan of uitgezet kunnen worden. Als de stroom aan staat gaat een led boven de Glow Wire ON/OFF switch branden
4: Via de Rheo ON/OFF switch moet de stroom toevoer naar de rheobus aan of uitgezet kunnen worden. Als de stroom aan staat gaat een led boven de Rheo ON/OFF switch branden.
5: Via een van de drie Rheobus draaiknoppen moet de stroomtoevoer en dus de draaisnelheid naar mijn antec fans geregeld kunnen worden.

Verder moet uiteraard de Rheobus aan of uitgezet kunnen worden terwijl de Glow String uit is en andersom (Glowstring aan en Rheobus uit).

De Thermometer is gewoon een Senfu apparaat op batterijen.

Is er iemand die een schema voor me kan maken en me kan vertellen wat ik precies aan weerstanden en weet ik wat niet meer moet gaan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 13:03

AcouSE

Swedish Chef

Wauw, mooie plannen. Die plaatjes zien er i.i.g. gelikt uit :P

topictitel gewijzigd zoals requested.

[edit] En voor die rheobus zou je even met exter moeten babbelen. Die maakt leuke bouwpakketjes enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WAT IS NOU HET DOEL???
alleen een beetje coolen onder het werken.??

dan zou ik gewoon een paar fans erop kletsen en klaar :P

id is leuk maar volges mij dik duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het doel is eigenlijk steiekem meer het knutselen, dan het echte vreselijke nut ja. Ook 'het ziet er lollig uit' is minsten zo belangrijk. Dat heb je correct. Ooit ga ik nog wel eens een plexi case voor mijn machine bouwen, dit projectje lijkt me een mooie om eens rustig wat te oefenen.

Overigens gaat het erom een laptop te koelen in een bloedverziekend hete tent gedurende een kleine twee maanden in Thailand. Dan wil ik gewoon een nette goedwerkende oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ken je niet een paar ventilatie gaten boren in je laptop :P heheh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

check die plaatjes :) als zo in echt uit komt te zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 13:56:
ken je niet een paar ventilatie gaten boren in je laptop :P heheh
ja jij boord in je mobo dat anderen dat niet doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 14:00:
[...]

ja jij boord in je mobo dat anderen dat niet doen :P
dat heet mobo modden :P
skiet jij nou maar op met mun printjes :P

is best een mooie boor/zaag snede geworden in mun mobo :P :'(
hij doet het nog wel dus het kan best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Ik vind het werkelijk erg zielig voor je mobo, plak een pleister zou ik zo zeggen.

toch hoop ik dat dit discussie op iets meer uitdraait dan een paar vragen. Een schema en wat uitleg is wat ik zoek. Ik zal eens kijken of ik exter vinden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een soort blokschematische voorstelling gemaakt van hetgeen je denk ik wilt:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/koelinglaptop.png

Om 3 gelijke fans te regelen kun je een draadgewonden potmeter nemen, ik weet niet hoeveel stroom die fans trekken, en anders een PWMsturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, hartstikke bedankt al vast. Ik wil geen n00b blijven dus ik ben maar eens eerder van mijn werk vertrokken en ik heb een boek gekocht dat precies in mijn straatje past Electronica echt niet moeilijk 8)

Ik doe het maar even uitzoeken per onderdeel, want zo'n boek ben ik niet zomaar doorheen. Ik kwam als eerste weerstanden tegen dus ik ben eens aan het uitrekenen hoe groot de weerstanden moeten zijn die ik voor de LED nodig heb.

Ik heb al geleerd dat R een weerstandje is O-) en ik ben aan het uitrekenen geweest hoe groot die weerstand moet zijn die ik moet gaan kopen. Volgens het boek (een quote van meneer Ohm that is...) moet ik uitgaan van de vergelijking

R (weerstand) = U (spanningsval) gedeeld door I (spanning).

Met bijvoorbeeld een Velleman adapter als stroomvoorziening

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/2/pss-70w.jpg

en een 3,4 - 4 V LED

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/228-254K.GIF

zou je dan uitkomen op : R = (12 - 4) / 0,015 (Volgens het boek moet er door een LED een spanning van ongeveer 15mA lopen). R komt dan uit op 533, wat een weerstand zou beteken van 560 Ohm met kleurcode groen-blauw-zwart.

Kan iemand eens kijken of dit een correcte gedachtengang is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Laatst online: 26-09 12:04

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

dat klinkt zeer zeker correct ja :)
de stroom door de LED staat gespecificeerd bij de LED over het algemeen, omdat dat erg kan verschillen. Ik heb hier LEDs die op 1,2V met 1mA al redelijk licht geven, maar er zijn er ook waarbij je op 4V 20mA moet gaan zitten. Hangt dus helemaal van de LED af (Conrad vermeldt dat soort dingen meestal wel, ga je langs de electroboer dan behoort die 't te weten).
* LEiPiE zou ook wel es naar Thailand willen :) oh en een laptop hebben :)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee, hartstikke goed. Grappig genoeg staat die info niet vermeld op sites zoals freezinghardware.nl of xxlcases.nl als je daar LED's besteld. Ik vraag me af hoe mensen dat doen dan...

die 4V 20mA levert dus een andere weerstand op zie ik, 400 Ohm dus 460 Ohm weerstandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terugkomend op de melding over het wattage van de fans, dat is 1,68 Watt per stuk. Ik moet even in mijn boek gaan ploegen hoe dat zit met die potmeters (wist ik veel dat een Rheobus draaiknop doodgewoon een grote versie van een potmeter is die op je fans zit).

Moet het wattage van een potmeter doodgewoon hoger liggen dan de fanwattage of geldt daar ook een bepaald rekenmodel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst iets over de weerstanden, een weerstandje van 560 Ohm heeft de kleurcode
groen-blauw-bruin, en 470 Ohm is een standaardwaarde uit de E-12 reeks.

Het wattage van de potmeter is niet dezelfde als de aangesloten belasting omdat de stroom door beide hetzelfde is, maar de spanning die over elk van de onderdelen valt is niet gelijk. Een fan van 1.68W zal een gelijkstroomweerstand van 86 Ohm hebben terwijl de weerstand van de potmeter variabel is.
Als de potmeter op maximale weerstand staat wordt het grootste vermogen in het ding verstookt.
Er loop dan wel de minimale stroom, maar over de potmeter staat wel de maximale spanning.
Voorbeeld: Fan= 86 Ohm en potmeter is 50 Ohm.

Als de potmeter op maximale weerstand, 50 Ohm dus, staat, valt er een spanning over van
4,4V en loopt er een stroom van 0,09A.
Het vermogen van de potmeter is dan 4,4V x 0.09A = 0,4 Watt
Het vermogen van de fan is dan 7,6V x 0.09A = 0,7 Watt

Voorbeeld 2:

De potmeter is ingesteld op 25 Ohm.
De stroom door fan en potmeter is dan 0.11A
Over de fan valt 9,3V en over de potmeter valt 2,7V
Het vermogen van de fan is dan 1 Watt
Het vermogen dat in de potmeter wordt verstookt is dan 0,3 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bovenstaand gezegd hebbende (ik moet dat even op me in laten werken en verder ploegen in mijn boek) wat voor potmeters kan ik het beste kopen voor de 1,68W fans?

In het bovenstaande voorbeeld met een potmeter van 50 Ohm is er dus een range van 4,4V tot 9,3V. Is er ook een grotere range mogelijk met bijvoorbeeld een hogere spanning als eindresultaat?

Bij de weg, de 86 Ohm weerstand die je aangeeft bij de fan is dat een gegeven of heb je dat uitgerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 19:03

Vdub

Wie anders?

Voordat je teveel knutseld kijk hier eens...
http://2cooltek.safeshopper.com/64/386.htm?676

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je fan een vermogen heeft van 1,68W bij 12V neemt ie dus een stroom op van 1,68/12V = 0,14A
12V/0.14A = 86 Ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets wil je hebben ?
Afbeeldingslocatie: http://9eee.com/webphoto/1006393/1006393_nk-360.gif

Name: Notebook Cooler FAN

Description:
Notebook Cooler

A Stove-like cooling pad for notebook PC
with built-in 3 for easy thermal heat dissipation,
thus reducing the over-all temperature of your system
for extreme high performance application 8 powered by an adaptor unit.
Air Flow : 52 CFM
Speed : 3700 rpm
Noise :21 dba
Voltage :DC 12 V
PC Power Adapter :12 V, 500 mA
Power :2.5 W
Current :0.21 A
Fan x 3:60 x 60 x 10 mm
Dimension :270 x 300 x 13.8 mm
Weight :400 g
"BALL BEARING"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yup, zoiets gaat het worden alleen qua looks heel anders.

Exter, bedankt voor de uitleg inzake die 86 Ohm. Had ik zelf ook uit moeten kunnen komen nu ik het zo lees.

Okee, back to the main queeste: wat voor potmeters moet ik nu gaan aanschaffen? Een 1 Watt potmetertje? En deze hebben allemaal 50 Ohm weerstand? Als ik op conrad.nl kijk zijn er eigenlijk twee soorten potmeters, de "gewone potmeter" en de "precisie potmeter". De laatste versie heeft verder als extra karakteristiek een kW meegekregen, bijvoorbeeld een "preciesie potmeter 100K". Ze lijken allemaal wel ongeveer rond de 1 Watt te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gewone potmeter kun je niet gebruiken, zijn allemaal zo'n 0.25W.
De draadgewonden potmeter zal bij zo'n 4W beginnen.
Dan komt misschien het volgende probleem, de afmetingen ven die dingen.
Ik heb op je tekening gezien dat de totale kasthoogt slechts 28 mm bedraagt.
Een gewone potmeter op z'n smalst is al 21mm.
Eeen draadgewonden typje is nog iets dikker.

Wat voor extensies Conrad aan z'n potmeters meegeeft is erg vaag, kW staat voor kiloWatt, dat kan nooit de bedoeling zijn, en 100k betekent 100 kiloOhm, ook niet van toepassing.

Draadgewonden potmeters zijn in verschillende waarden te verkrijgen, beginnen bij iets van 10 Ohm oid en gaan dan verder in de reeks naar 22 Ohm, 50 Ohm, 100 Ohm undsoweiter.
Met één potmeter van 50 Ohm voor elke fan kun je ze regelen van zo'n 7,5 V tot 12V, vooropgesteld dat je ingangsspanning 12V is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee, dus in het kort gezegd moet ik hebben een draadgewonden potmeter van 50 Ohm. Het wattage ben ik nog niet achter, is 4W genoeg?

Ik heb een plaatje ingevoegd van de voeding die ik er in wil gaan zetten, het is een velleman voeding zie link, en ik mag er vanuit gaan dat er dus uiteindelijk 12V bij de potmeters uit gaat komen of gaat er onderweg veel verloren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4W is meer dan genoeg.

Wat ook meer dan genoeg is is die schakelende voeding die je hebt uitgezocht, die fans hebben met z'n drieen nog geen half Ampere nodig, ik weet niet wat zo'n glowstring neemt, maar vast geen 5A.
Kun je niet beter een gestabiliseerde 1A netadapter kopen?, kost zo'n 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou kunnen ja, deze lijkt me gewoon erg handig eigenlijk en ziet er wel leuk uit. Geen idee wat dat ding kost.

Een andere zoals een 1,2A adapter hebben ze ook http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=343523

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/2/pss1212.jpg

Anyway, ik stap gewoon naar de electroboer en vraag een 12v 1A adapter en een draadgewonden 4W potmeter op 50 of 22 Ohm (moet nog even uitrekenen wat de voltages zijn die hierbij horen) en dan kijk ik wel eens even wat ze me in mijn handjes douwen. Meer nieuws volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik ben weer een stukje verder gekomen en heb inmiddels mijn plexi in bestelling staan. :P

Nog even over dat Rheogebeuren. Het stikt overal van de rheo-schema's en uit sommige wordt ik geen wijs, uit anderen weer wel. At any rate, ik begin simpel aangezien ik nu voor het eerst ga snolderen (behalve dan toen ik op de lagere school zat, lekker brandgaten in het hout maken bij handvaardigheid).

Ik kwam op bit-tech het volgende schema tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/article/52/fanbus_rheostat_basic.jpg

wat er op zich simpel genoeg uit ziet (er komt alleen een switch en een aan/uit LED voor, en de molex gaat eraf). Wat is erop tegen om dit schema (je kan het bijna geen schema noemen) te gaan gebruiken?

De potmetertjes heb ik uiteindelijk gevonden nu ik mijn conrad catalogus binnen heb gehad. 4 watt draadweerstand komt niet exact in 50Ohm, maar wel in 47 en dat zal dus vast niet veel uitmaken (partnr. 444782-44). Het ding is 24 mm in doorsnee, dus dat moet precies passen aangezien de beschikbare ruimte 28mm is.

Even nog een laatste soldeer en PCB vraag, wanneer moet je eigenlijk een printplaatje gaan gebruiken? Immer een losse weesrstand kan je ook doodleuk tussen twee draden hangen, afgezien van dat een stukkie printplaat van een centimeter in het vierkant netter is, wat is het voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor 1 componentje heeft een printje geen andere voordelen. alleen al moet je er meer componenten op kwijt dan is dat vaak een stuk overzichtelijker en minder kans op fouten in de schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45

talin

ES-MA

kheb niet de hele draad gelezen maar dit mischien ook nog wat ?

url= http://www.nl.conradcom.d...age=1&price=Geen+prijs%21

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het grootste doel is het zelf knutselen zonder dat ik mijn machine naar z'n grootje help. het is gewoon een oefenobject dus. Iets kant en klaar kopen is leuk, maar zelf knutselen veel leuker!

vraag blijft dus lekker staan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dit soort schema's moet je geen printje maken, wat zou er op moeten komen?
De potmeters zitten vast in het frontje en de fans worden ook al bevestigd.
Gewoon bedraden dus.

Als je de waarde van de potmeters wilt berekenen, moet je 2 dingen weten.
Het vermogen van je fans in Watt, of de stroom die ze bij 12V trekken, dit in Ampere.
En dan nog het minimum voltage waar je fans op gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, die 4W potmeter hadden we eerder al uitgerekend dat dat wel genoeg moest zijn, de weerstand van 47Ohm kloinkt me een beetje raar in de oren aangezien de rest in tientallen gaat, maar dan zal wel okee zitten in plaats van 50 Ohm die we (lees: exter) ook al eens eerder bedacht hadden.

Dat draading van die potmeter is immens lang, kan je dat 'gewoon' afzagen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, de weerstandswaarde van je potmeter en het vermogen van je fan bepalen het regelbereik.
Voorbeeld.
Je hebt een fan met een vermogen van 1.44W (bij 12V), een gangbaar type dus.
En een potmeter van 50 Ohm.
Je zet die 2 in serie, dus je maakt in feite een spanningsdeler.
Er valt een gedeelte van de spanning over de potmeter en er valt een gedeelte over de fan.
De stroom door de fan bij 12V kun je uitrekenen, 1.44W / 12V = 0,12A .
De weerstand van de fan is dus 12V / 0.12A = 100 Ohm.
Als je die 2 in serie zet, (potmeter op maximale waarde), wordt de totale weerstand dus 150 Ohm.
Over de potmeter val dan een spanning van 12V / 150 * 50 = 4V
Je kan in dit geval de spanning over je fan regelen van 8V - 12V.

Met een fan met een ander vermogen heb je dus ook een ander regelbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dat is duidelijk. het gaat om LED fans met een wattage van 1,4W dus het rekensommetje klopt wel. Als ik het regelbereik wil vergroten moet ik dus zorgen dat er meer spanning over de potmeters gaat lopen. In dit voorbeeld-geval loopt er 4V over de potmeters en ik zou liever 6 of 8 Volt hebben lopen zodat het regelbereik van 6- 12 V zou zijn.

Even teruglezend zijn er een aantal vaste waardes die niet aan te passen zijn. De voltage input staat vast en is 12V, de fanwattage en weerstand zijn ook vaste gegevens. Dat betekent dat ik de spanning kan aanpassen door een andere potmeter te nemen (doh, dat had ik me ook zonder terug te lezen in de berekeing kunnen bedenken :( ).

Met de vaste waardes en een regelbereik van 6V kom je dan op:

(12 / (weerstand potmeter+weerstand fan)) * weerstand potmeter = 6
(12 / (x + 100)) * x = 6
met wat geklooi kom je er dan op uit dat x = 100

Betekent dit dus dat er met een grotere weerstand van de potmeter er een hogere spanning gaat lopen over de potmeter? ik kom uit op een 100Ohm weerstand. Geen idee of ik dit goed doe, volgens mij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hoor, is in dit geval ook niet moeilijk, fan=100, potmeter is 100, dus over beide de halve voedingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou dit vaker moeten doen, zodat ik het 'echt zie'. Dus als ik het correct interpreteer betekent een hogere weerstand een hoger voltage over de potmeter. Dus als ik mijn potmetertjes bij de conrad laat omzetten naar een 100 ohm versie heb ik veel meer regelbereik dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zou ik in jouw geval wel doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee, Conrad gebeld maar de potmetertjes waren al onderweg. Dus maar 3 nieuwe besteld, die 50Ohmpjes gebruik ik wel weer in een ander projectje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo langzamerhand stromen de onderdelen binnen, en zijn uiteraard de onderdelen die ik het hardst nodig heb in back-order. Zo blijkt mijn voeding ineens een levertijd van 5 weken te hebben, maar zoveel tijd heb ik niet want dan zit ik al in Thailand. :X De de voeding en de inbouwbus moet ik dus nog maar even bij de locale electronicaboer gaan halen. Ik hoop ook dat de mensen van de LED inkoopactie een beetje voortmaken, want dan hoop ik binnenkort van start te kunnen gaan met knutselen.

Ik heb vandaag voor de plexiboer het hele ontwerp kunnen afmaken met definitieve maten enzo. Ik kon dit niet eerder doen dan dat de onderdelen binnen waren omdat ik uiteraard de maten voor de gaatjes en inbouwzaken exact moest weten.

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/cp-layoutsmall.gif

En nog even een link naar de grote versie (134k)

Nu ik een paar van die dingen binnen heb heb ik ineens een probleem. Heb ik net een beetje gelezen over plus, min en spanning enzo, hebben sommige dingen die ik binnen heb gekregen (schakelaartjes, maar bijvoorbeeld ook de inbouwbus voor de 12V adapter) niet twee maar tot mijn grote verrassing (wat jullie wel als n00b zal klinken) 3 pootjes om dingetjes op te solderen. Hoe weet ik nu welk pootje de plus en welke de min is? En een tweede vraag, ik heb een multimeter gekocht; kan ik zonder problemen de spanning erop zetten (lees adapter in stopcontact en aansluiten op inbouwbus) en die multimeter her en der op de pootjes van de inbouwbus prikken zonder dat de boel ontploft? Ik neem aan dat ik zo ook plus en min moet kunnen uitvogelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Soldeer de potmeter ertussen en wel op de volgende manier: Houdt de potmeter met de instelbare zijde naar je toe, soldeer de kabel die van de voeding afkomt aan de middelste poot van de potmeter, de andere gele kabel komt dan aan de rechter poot.

Afbeeldingslocatie: http://www.ccmod.com/images/upload/a_13_potti.jpg

http://www.ccmod.com/howto.php/13

alsjeblieft...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voor een potmeter had ik het al ergens gevonden (op bit-tech geloof ik). Maar kan ik zonder problemen klooien met mijn multimeter of heb ik de kans dat ik vonkjes ga genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je spanning gaat meten en je hebt je meter op stroommeting staan loop je inderdaad sterk dat risico, en daar komt nog bij dat je meter daar stuk van kan gaan.
Altijd opletten dat je meter goed staat.
Wil je gelijkspanning meten, zet em op DCV
Wisselspanning - ACV
gelijkstroom - DCA
weerstand - Ohm
Als je niet weet hoe hoog de spanning, stroom of weerstand is die je gaat meten zet je de meter eerst op een hoog bereik en kun je daarna naar een lager bereik terugschakelen.
+ en - mag je verwisseld hebben, als je dan de meetpennen verkeerd om hebt, komt er gewoon een - voor het getal te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb nu wat materiaal bij elkaar verzameld. Nog lang niet alles is binnen, maar genoeg om te beginnen en vooral te testen. De kans bestaat dat:

a: Ik zo onder 12 Volt sta
b: Ik onder 12 Volt sta en mijn multimeter het begeeft
c: Ik onder 12 Volt sta, mijn multimeter het begeeft en mijn huis tot de grond toe afbrand
d: Mijn vriendin wakker wordt en me naar bed stuurt
e: Geen van dat alles

Als 'e' zich voor mocht doen post ik nog wel weer wat pics...

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0001k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0002k.jpg
2 soorten potmeters (50Ohm en 100Ohm, beide zullen getest worden op spanningsbereik)Het nare als je n00b bent is dat je knutselwerk begint met het kopen van gereedschap. Maakt zo'n mod weer lekker prijzig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 00:52:
Blaat
Blaat
Nee zeg!, 12 volt! mijn god zeg!, hopen dat je 't overleeft! :O

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jotheman schreef op 05 november 2002 @ 01:01:
[...]

Nee zeg!, 12 volt! mijn god zeg!, hopen dat je 't overleeft! :O
ik heb een paar keer onder 230V gestaan dat is pas schokkend !! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 00:52:
Okee, ik heb nu wat materiaal bij elkaar verzameld. Nog lang niet alles is binnen, maar genoeg om te beginnen en vooral te testen. De kans bestaat dat:

b: Ik onder 12 Volt sta en mijn multimeter het begeeft
c: Ik onder 12 Volt sta, mijn multimeter het begeeft en mijn huis tot de grond toe afbrand
d: Mijn vriendin wakker wordt en me naar bed stuurt
e: Geen van dat alles

Als 'e' zich voor mocht doen post ik nog wel weer wat pics...

[afbeelding][afbeelding]
2 soorten potmeters (50Ohm en 100Ohm, beide zullen getest worden op spanningsbereik)Het nare als je n00b bent is dat je knutselwerk begint met het kopen van gereedschap. Maakt zo'n mod weer lekker prijzig...
Het voordeel als je al het gereedschap eenmaal ingekocht hebt is dat je dan ook sneller begint aan een volgende mod, daar je niet weer al het gereedschap aan hoeft te schaffen ;)
Kijk uit, de verslaving luurt om de hoek.
Ik hou iig dit topic zekerste weten in de gaten.
Succes!!

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee okee, 12V zal dan niet zoveel geweest zijn als het fout had gegaan, maar mijn eerste en enige herinnering aan 12V heeft iets te maken met urineren en schrikdraad... Aan de andere kant is dit een beetje nieuwig voor mij, dus dingen in het stopcontact steken en dan met ijzeren staafjes tegen de uitgang drukken ben ik doodgewoon bang van, call me a mietje :)

Anyway, het is allemaal goed gegaan en mijn vragen over '3 pootjes' en het bepalen van + en - met de multimeter heb ik zelf beantwoord. Mag dan een hoog n00b gehalte hebben, veel misschien heeft iemand er iets aan of is het lollig om te lezen...

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0003k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0004k.jpg
Meet my new little friend...Een inbouwbus met drie pootjes om dingen op te snolderen. Dit is mijn eerste op te lossen probleempje, want welke van de 3 pootjes is de + en welke de -?
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0005k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0006k.jpg
Mijn nieuwe vriendje heeft een hele vette vriendin, die zich met liefde aan hem vastzuigtDe handel in het stopcontact en maar lukraak wat proberen. Zo niet dus...
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0007k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0008k.jpg
Ik kom in de buurt, Exter legde me dit al uit. Een -waarde op mijn metertje geeft aan dat ik de zaken verkeerd om hebTadaa, + en - zelf bepaald. Er loopt nu 12V door het verbinden van het 1e en middelste pootje

Tijd om maar eens een paar draadjes te gaan snolderen. Ook al zo'n first time thing. Meer pics volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, zo vlak voor het slapen gaan, ben ik nog even gaan spelen. Met een in voltage verstelbare stekkernetadapter heb ik een soort rheo maar dan met instelbare knopjes bedacht ik me ineens. Dus effe een 'kladje' draaien met mijn nieuwe fans:

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0009k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0010k.jpg
Meet mr. Antec TriColorDeze meneer kan ik niet gebruiken met bijgeleverde molex
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0011k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0012k.jpg
Dus knippen maar en effe los in het handje aansluiten die handel!Stroom erop, te beginnen met maarliefst 1,5V. Afgezien van een licht gloeiend rode led geen effect
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0013k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0014k.jpg
Op naar 6V dan maar, wow!Bij 9V zie je geen verschil met 6V, maar je hoort het wel!
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0015k.jpg
Jemig wat een mooi ding...Is het al bijna kermis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 04:31
Oeh nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb weer iets leuks bedacht en mezelf weer met een stroom- en spanningsvraagstuk opgezadeld. Dit keer met als thema 'ampere-verschil'. Ik heb een USB hub van Sitecom (die wil ik dus in mijn kassie gaan inbouwen) met daarbij een adapter waarop vermeld staat 5V en 2,1A. Van 12V naar 5V is niet zo'n probleem, da's gewoon op te lossen met een weerstandje van een weinig Ohm.

Mijn algehele stroomtoevoer er eentje van 1A. Als ik een 2,1A apparaat hierop aansluit gaat er volgens mij iets niet helemaal lekker. Is het aannemelijk dat die USB hub ook daadwerkelijk 2,1A trekt, en is er een oplossing mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De apparatuur die op de hub aangesloten kan worden mag max 2.1 amp trekken...

Volgens de USB specs mag een USB device maximaal 500mA trekken... dus er passen waarschijnlijk 4 apparaten op die hub van jou...

edit:

Hub trekt waarschijnlijk bijna helemaal nix...

Ik heb je vraag nog een keer gelezen... begrijp 'm nu geloof ik ;)

Je kan niet teveel apparatuur op je USB hub aansluiten als jouw voeding niet meer dan 1A levert... daarmee kan je de boel overbelasten met alle gevolgen van dien...
Is er geen mogelijkheid om een betere voeding te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Correct, het is een 4 poorts hub met wat LED's erop die ik uit elkaar ga slopen.

Afbeeldingslocatie: http://80.247.198.48/product_image.php?product_id=17&size=small

Dus gewoon aansluiten maar en uitkijken dat ik de ampere niet overschrijdt dus. Van 12V naar 5V is een weerstandje van (12-5)/1 = 7 Ohm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fff voor de duidelijkheid... kwam uit mijn edit:

Ik heb je vraag nog een keer gelezen... begrijp 'm nu geloof ik

Je kan niet teveel apparatuur op je USB hub aansluiten als jouw voeding niet meer dan 1A levert... daarmee kan je de boel overbelasten met alle gevolgen van dien...
Is er geen mogelijkheid om een betere voeding te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk, het jammere is gewoon dat ik die voeding net vandeweek heb gekocht, dus niet zoveel voel voor het kopen van een nieuwe voeding, maar er zit niets anders op geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan je 'm nog ruilen... of anders de hub niet inbouwen ;)

Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe, niet inbouwen is geen optie, hoe meer hoe leuker! Wel effectieve tips overigens...

Ik heb hier op de zaak een adapter aan een lamp hangen (met zo halogeen ding) waarop 19VA staat (op 12Volt). Wat is VA in vergelijing met A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VA betekent Watt is hetzelfde als Watt.
VA is Volt x Ampère.

Van 12V naar 5V met een weerstand van 7 Ohm kan alleen als die 1A een constante stroom is.
Als de stroom daalt naar bv 0,8A is de spanning die eerst 5V was, gestegen naar 6,4V

Dat "weerstandje" moet wel een 7W type zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik meerdere apparaten aansluit zoals ik in mijn notebook cooling pad van plan ben, bestaat de kans van een niet-constante stroom daardoor? Of licht dit slechts aan de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, hoe meer stroom er door een weerstand loopt, hoe hoger de spanning is die over de weerstand valt.
Meet het maar eens op met je mooie nieuwe multimeter, als er geen stroom door een weerstand loopt, is de spanning aan beide kanten gelijk.

Een weerstand is alleen geschikt om de spanning te verlagen als de stroom door die weerstand constant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 14:01
Ehm, om van die 12 naar 5V te gaan zou ik geen weerstand gebruiken. Dat kan wel eens niet zo prettig zijn voor je hub.
Waarom:
Bij 1A had je al uitgerekend dat het een weerstand van 7Ohm moest zijn, dat klopt.
Maar stel nu dat er minder dan 1A loopt. Neem bv. 0.25A (1 poort in gebruik).
De weerstand is 7, de stroom 0.25 --> de spanning over de weerstand = U=I*R = 1.75V!!! Dus er staat na de weerstand nog 12 - 1.75 = 10.25V! Dus je hub krijgt meer dan twee keer de gewenste spanning...

Als je het echt goed op wil lossen zou ik het op de volgende manier doen:
code:
1
2
3
4
5
               -------
+12V ---------| 7805 |------- 5V
               -------
                  |
0V   ----------------------- 0V

excuses voor mijn beroerde ascii-art btw

De 7805 doet niks anders dan van wat je er in stopt 5V maken (voorwaarde is wel dat wat er in komt meer dan 7V is). Je hebt verder geen andere dingetjes nodig, en tot 1A doet ie het prima! (wordt misschien wel beetje warm, maar ja, met al die fans moet dat geen probleem zijn...)

meer info? vragen staat vrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, je asci art is duidelijk, 12 erin, 5 eruit en in het midden iets wat met codering 7805 door het leven gaat. Kan je me ff snel zeggen wat dat voor een ding is, want dan kan ik effe in mijn boek er iets meer over gaan lezen (mijn boek heeft geen online zoekfunctie verdorie)

Je zegt verder "tot 1A" doet ie het prima, betekent dat dat ie boven 1A ook nog werkt of dat ik daarmee de hele handel de lucht in schiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 7805 is een spanningsregelaar die een gestabiliseerde uitgangsspanning van 5V levert.
Kan tot ca 1.5A stroom leveren.
In de lucht schieten gebeurt niet, omdat het IC z'n uitgangsspanning naar beneden regelt als de belasting te groot wordt.

Ook kun je een zwaardere regelaar nemen, bv een LM350 en die instellen op 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ah, okee. Zal wel gewoon bij de electronicaboer te koop zijn. Die meneer ga ik morgen maar eens storen dan. Weet jij of eiamdn toevallig een site waar ik een plaatje zien kan? Kan me er zo weinig bij voorstellen.

Overigens draait mijn hub moeiteloos met 4 apparaten zonder de netvoeding aan te sluiten. Ik heb het ding uit zijn behuizing gehaald om te kijken op welk voltage die lelijke LED's draaien (1.84V). Jammer dat de algemene LED die aangeeft dat ie aanstaat het zonder voeding niet doet, maar de rest wel. Er lijkt dus niets op tegen te zijn om die hub zonder externe spanningsbron te installeren.

Ik post zo nog wel wat pics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff googelen en dan komt dit tevoorschijn

LM317T is tot 1,5A en de LM350 is tot 3A.
Zien er allemaal eender uit, de 78xx reeks is ook TO220 behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 14:01
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 00:47:
ff googelen en dan komt dit tevoorschijn

LM317T is tot 1,5A en de LM350 is tot 3A.
Zien er allemaal eender uit, de 78xx reeks is ook TO220 behuizing.
Als je die wil gebruiken heb je wel nog wat meer componenten nodig.
en wel alsvolgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
          ________
12V -----| lm 3xx |----- 5V
          --------   |
             |      | |
             |      | | R1
             |-------|
             |
            | |
            | | R2
             |
             |
------------------------ 0V

De waardes voor R1 en R2 kun je bereken mbh van de formule: ((R2)/R1)+1)*1.25=Vo

Dit houdt in: Voor een uitgangs spanning van Vo moet je deze formule invullen met R1 en R2. Door nu voor R1 een vast waarde te kiezen (bv 220 Ohm, std reekswaarde) kun je R2 berekenen.
even omschrijven levert: ((Vo/1.25)-1)*220=R2
dus: ((5V / 1.25) -1) * 220 = R2 --> R2 = 660 Ohm.
660 Ohm is geen reeks waarde maar kun je met twee weerstanden wel bereiken bv 330 + 330 Ohm (in serie dus :))
kijk hier maar eens (circuitsonline.net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan neem je maar een 680 Ohm weerstand, die 1,25V referentiespanning is ook maar een ongeveer waarde.

Ik heb hier een LM317 liggen met een Uref van 1,4V
Is wel een uitschieter, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind dit wel redelijk ingewikkeld worden. Ik heb al moeite met het uitrekenen van een standaard weerstand voor een LED, bovenstaande ziet er luxe uit maar ik heb geen idee wat het doet en of het mijn probleem oplost. Wellicht kunnen jullie daar nog even op terug komen.

Gisteren heb ik nog even de USB hub uit elkaar gehaald, waarvan ik nog wat pics had beloofd:

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0016k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0017k.jpg
Slachtoffer in sleep modeMet de voeding erin brand ook het rode lampje (alle LED's draaien op 1,84V), zonder voeding doen alleen de groene het. Tijd voor nieuwe LED's dus...
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0018k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0019k.jpg
Uit elkaar halen is met 2 schroefjes aardig snel gedaanEn dit hou je uiteindelijk over. 4,5 bij 9 cm USB hub...

Bij het doormeten van de hub heb ik twee keer kortsluiting in mijn laptop gemaakt, met als gevolg een crash van mijn machientje O-) . Daar ben ik dus maar mee gestopt (terwijl de externe voeding er niet eens in zat trouwens).

Vanochtend heb ik de laatste zaken voor het plexi kistje doorgesproken. Ik haal dan nog even de neon string op en zetten ze het geheel morgen in elkaar. Als het goed is kan ik dan morgenmiddag mijn kistje kant en klaar verlijmd ophalen. Ik wilde eerst zelf gaan lijmen, maar Dimarco verlijmt met UV hardende lijm waar je niets meer van ziet en dus stukken mooier wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal niet in al teveel details treden, maar de conrad catalogus is ideaal toilet-leesmateriaal. Volgens mij heb ik de "7805" gevonden. Ik denk dat ik in eerste instantie daar maar eens voor ga, ervan uitgaande dat als er tócht 2A getrokken wordt de zaak niet kapot gaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/7805.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je idee en worden beter en beter

Ik zit zowat te kwjlen achter mijn scherm

MEER MEER MEER MEER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunt toch beter een LM350 nemen, die levert 3A en die 2 extra weerstandjes, dat is nou ook weer niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01-2023
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 21:00:
Ik zal niet in al teveel details treden, maar de conrad catalogus is ideaal toilet-leesmateriaal. Volgens mij heb ik de "7805" gevonden. Ik denk dat ik in eerste instantie daar maar eens voor ga, ervan uitgaande dat als er tócht 2A getrokken wordt de zaak niet kapot gaat.

[afbeelding]
kan je die ook voor leds gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die 7805 al besteld zonet bij een bergje andere zooi die ik nog nodig had. Ik gooi in eerste instantie dus die 7805 erin. Als ik het hele apparaat af heb dan kijk ik wel eens verder of ik nog genoeg tijd overhou om me in de LM350 te verdiepen (maat ik ken mezelf, uiteindelijk zal ie er wel in gaan komen denk ik). Dit weekend eerst maar eens voor het eerst serieus leren solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
wel gaaf zo iets helemaal als het af is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, op dit moment is het nog een hele berg losse onderdelen die in een doosje bij mij in huis liggen. Verder niet, dus nu is er nog niets fijns aan hoor. Maar je hebt gelijk, het in elkaar zetten is een hele leuke activiteit en ik ben blij dat er hier mensen zijn die iets weten van electronica en je oké helpen. Zo'n LM350 of 7805 kom je gewoon zelf echt niet achter als je heel weinig van electronica weet.

Ik ben bijzonder benieuwd naar wat mijn leverancier van van mijn kistje gemaakt heeft. Als het goed is kan ik vanavond pics daarvan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:( Grrr, het kastje is pas maandag klaar omdat mijn ontwerp zo ingewikkeld was dat de freesmachine veel langer doet over die fanguards en dat ze dat niet af gaan krijgen voor het weekdn. Dat sucks echt want ik had er helemaal zin in om dit weekend lekker te gaan solderen. Blerg, weer wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen, het was vandaag eindelijk zover. Ik heb mijn behuizing voor mijn Notebook Cooling Pad opgehaald. Reclame is hier natuurlijk uit den boze, maar ik moet wel even zeggen dat de mensen van Dimarco een topklus hebben afgeleverd! In het hele proces is er een plaat gesneuveld vlak nadat deze helemaal gefreesd was, dus men heeft zich er lekker in vast kunnen bijten. Naar eigen zeggen waren de blowholes "nog best lastig". Maar ook zij waren tevree over het resultaat en ze hebben het vanmiddag nog even netjes voor me verlijmd. Helaas moest ik eerst nog vergaderen voor mijn Thailand gebeuren dus ik kon pas laat gaan uitpakken, maar het resultaat mag er wezen! Allow me 2 show u:

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0020k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0021k.jpg
Nou ja, zo kwam het dus bij mij aan. Netjes ingepakt in folie, en een teepie eromheenAl snel de boel losgetrokken en er helemaal hyper van zo cool!
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0022k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0023k.jpg
Het gebeuren maar snel naar mijn bureau verplaatst om er eens beter naar te kijkenDe blowholes/uitgefreesde fanguards zitten precies boven elkaar, toppertje!
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0024k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0025k.jpg
Fanguardblowhole-uit-een-stuk van dichterbijIn de bodemplaat zit rondom de glow string verlijmd. In het hoekje hebben ze dit er heel netjes uit laten komen aan beide kanten zodat ie verlengd kan worden en uiteraad netjes kan worden aangesloten
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0026k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0027k.jpg
Op z'n kant met contrastlicht zie je de blowholes wat beter (en mijn verslavingen ook)Op het kantje kan je goed zien dat ze mijn gaten voor mijn USB hub heel netjes hebben uitgefreesd
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0028k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0029k.jpg
De blowholes met mijn monitor als achtergrond geeft weer een heel ander beeld. De fans worden vastgemaakt met verzonken fanscrewsHet dekseltje los. Het deksel wordt vastgehouden door de fanscrews maar het heeft ook een uitgefreesde rand zodat ie mooi in de 'bak' valt en niet kan schuiven
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0030k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0031k.jpg
En tsjah, toen kon ik het natuurlijk niet laten de lichten wat te dimmen en mijn glowstring aan te sluiten op een molex.Potverdorie, maar dat is mooi zeg!
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0032k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0033k.jpg
Ik had me bij het ontwerpen niet eens gerealiseerd dat ook de blowholes het licht zouden verspreiden. Ik had alleen bedacht dat dit door de omranding heen zou gaan. Wat cool!Het hoekie waar de glowstring naar binnen gaat...
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0034k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0035k.jpg
En nog een overzichtje van het hele gevalEn nog een bewogen foto van de voorkant...

Nou, ik denk dat dit wel een goede basis is voor de rest van mijn apparaatje. Morgen maar eens rustig kijken wat ik ga solderen, al zit ik deze week weer eens krap in de tijd. Uiteraard hou ik jullie weer op de hoogte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
omg wat ongeloofelijk moooi!! :) nice!!!!!! ben benieuwd hoe die dr uit komt te zien als je ermee klaar bent!!! SUCCES!!!

* SmauG kan niet wachten :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 06:30
ziet er allemaal veelbelovend uit. :9~
* piston kan niet wachten tot ie af is!

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Very nice indeed !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:39
Wat koste dat nou om dat te laten freezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 04:31
ehm ehm ehm ehm, GEIL!

:) , ziet er inderdaad errrûg nice uit :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 21:44
Dit ziet er echt waanzinnig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou de kosten vielen allemaal hartstikke mee. Er is een ruilhandel geschied, zij doen iets voor mij, ik doe iets voor hun. Kosten zijn dus 0, maar net zoals zij voor mij hebben gewerkt moet ik mijn schuld nog wel inlossen. Maar dat boeit niet, gratis is wel heel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Damn wat een mooi dingetje... Maar eh, wat moet je nu voor hun doen? Lijkt er toch wel op dat er aardig wat werk in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk maar eens op de website van het bedrijf, die is nogal saai en geeft nou niet echt een spetterende indruk, terwijl het item wat ze voor me gemaakt hebben dat juist wel doet. Die gasten van Dimarco maken echt alles, als jij een idee hebt, kunnen zij het maken. En ik ga dus voor het bedrijf wat zaken in de PR-sfeer doen (is ook mijn dagelijkse werk trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

one word: Kwijl...

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer _/-\o_

Ietsje minder mag ook..

[ Voor 0% gewijzigd door Daan op 13-11-2002 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kreeg ik nog wat leuks binnen:

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0036k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0037k.jpg
Een zakje met doorzichtige rubberen voetjesZe zijn ongeveer een halve centimeter hoog
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0038k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0039k.jpg
En hebben een zelfklevend laagjeDe voetjes erop geplakt...(en de inbouwbus voor de voeding geplaatst)

Nu is mijn NCP dus ongeveer een halve centimeter omhoog gegaan waardoor de lucht van de fans goed afgevoerd kan gaan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het een beetje druk lately, maar voor de ontspanning ben ik maar weer eens wat weinigs gaan doen aan mijn NCP.

Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0040k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0041k.jpg
Kom je er dus meteen achter dat de schakelaars dus precies niet passen, echt halve milimeterwerk. Maarja, moest dus toch effe boren dus om de schakelaar erin te krijgenHoppa, gelukkig kloppen mijn berekeningen qua hoogte wel...
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0042k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0043k.jpg
Maar eens de draadjes aan mijn inbouwbus gesoldeerd. Was de eerste keer solderen voor mij trouwens, dat tin wordt zo vloeibaar als de neten (doh) dus maar een handdoek gebruikt om mijn plexi te beschermenKrimpkousje eromheen en alles zit mooi vast
Afbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0044k.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.kotvis.nl/graph/ncp_0045k.jpg
Eerst maar even rechtstreeks testen of de spanning nog steeds loopt, ja dus..En toen wat geklooi met de drie pootjes van het aan-uit knopje. Na wat gefriemel weet ik nu dat de middelste dus de invoer is en dat beide andere pootjes als uitvoer gebruikt kunnen worden

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09 06:55
_/-\o_ _/-\o_ wow naais hoor _/-\o_ _/-\o_
ik ben beneuwd of het allemaal lekker koel blijft maar dat zal wel met zo'n ontwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zullen het zien, bij de beviezende hardware heb ik een thermometertje besteld (uiteraard in backorder zoals ongeveer 90% van de onderdelen voor dit apparaat) en die komt in dat rechthoekige gapende gat te zitten. Uiteraard ga ik voor en na metingen doen, ben benieuwd of het überhaupt iets scheelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg mooi! Ik hou deze topic zeker in de gaten want iuk ben erg benieuwd wat het eind resultaat word!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf al heel lang op zoek naar mooie schakelaartjes voor mijn cube... Die zouden bij jouw projectje ook goed van pas komen... mooier dan die blank metalen tuimelschakelaartjes... Gelukkig heb ik nu wel mooie buttons voor m'n case gevonden: :D

Afbeeldingslocatie: http://www.digiboy.nl/got/bluebutton/bluefront.jpg

[rml][ IA] Blue LED Illuminated switch (mooiste knopjes topic)[/rml]

Maarja... nu nog steeds de schakelaartjes :?

Ze verkopen wel van die zwarte rubberen hoesjes voor over die tuimelschakelaartjes... 2,50 per stuk 8)7 Misschien moet ik daar maar aan geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Titel aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

dit is wel zo enorm zuper ganz toll geil und so weiter !
dit is echt heel mooi en ook nog eens origineel ga zo door !!
zuper !

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die illuminated switches zijn zeker mooi ja, ik zit alleen met een deadline van 1 december ongeveer en dat haalden die knoppen niet geloof ik. En ik meen me ook te herinneren dat ik 15€ wat veel voor zo'n knopje vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 14:03
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 23:08:
Vandaag kreeg ik nog wat leuks binnen:

[afbeelding][afbeelding]
Een zakje met doorzichtige rubberen voetjesZe zijn ongeveer een halve centimeter hoog
[afbeelding][afbeelding]
En hebben een zelfklevend laagjeDe voetjes erop geplakt...(en de inbouwbus voor de voeding geplaatst)

Nu is mijn NCP dus ongeveer een halve centimeter omhoog gegaan waardoor de lucht van de fans goed afgevoerd kan gaan worden.
Haha! Ik heb exact dezelfde nopjes, alleen zitten ze bij mij op mijn snowboard als "anti-uitglijmotiefje" op de bovenkant voor de achterste binding. Kun je gewoon bij een snowboardwinkel kopen. Merk = Booster :+

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/BoosterPads.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door kleinelievewolff op 15-11-2002 11:20 . Reden: plaatje toegevoed ]

Pagina: 1 2 3 Laatste