[WC]Aluminium Gieten fase 1

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.903 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Topicstarter
Ik wil nou toch eindelijk eens gaan beginnen aan het gieten van een waterblok. Ik heb al eerder een topic geopend over of het mogelijk zou zijn om het te gieten.
Toen iemand deze links paasde:
http://homepage.ntlworld.com/v.ford/furnace.htm
http://www.backyardmetalcasting.com/

Bleek het dus toch mogelijk te zijn om zonder al te veel gehannes aluminium te gieten. En er valt nog te debatteren over of het mij wel of niet gaat lukken. Als ik et nie probeer dan zal ik het ook nooit weten.

De mal:

Dus ik ging eens kijken wat ik allemaal in huis had om een geschikte mal te maken. Eigenlijk leek gewone bruine klei mij de beste oplossing. Maar dat had ik niet, en ik had ook geen zin om het te gaan halen. Maar eeej wat vond ik:
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/mal/voegmiddel.jpg
Voegmiddel! niet ideaal, maar het hoeft ook maar 30 sec ofzow heel te blijven en de vorm aan te nemen.
Dit voegmiddel is een hydraat en het zal het niet leuk vinden als het loeiheet alu over em heen krijgt gekieperd maar de mal moet toch kapot dus dat boeit me niet zoveel.

Dus toen werd het tijd om et spulleke ergens in te kieperen. Nou snel effe een sloopbaar kartonnen bakje gemaakt om et in te kiepen.
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/mal/bakje.jpg

en toen een beetje hard laten worden, zodat ik vervolgens er een simpel blok in kon boetseren. Ik heb niet gekozen om ingewikkelde kanaaltjes in het blok te maken, omdat ikzelf niet al te geweldig overtuigd ben van het nut van die kanaaltjes. Ik heb tests gezien en het verschil is mij niet groot genoeg. Bovendien verkleint het de kans van het slagen van mijn gietproject, dan maar geen kanaaltjes.

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/mal/mal1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/mal/mal2.jpg
Zo zag het na het eerste gespaai eruit :)

nu is het een paar uur later en is het blokkie al een heel stuk harder geworden. Heb em nog een beetje bijgeschraapt en uitgediept. En dit is ervan geworden.
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/mal/droog.jpg
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/mal/droog2.jpg

Ik weet dat et niet helemaal kaarsrecht is, maar globaal gezien is het rechtgenoeg. Ik had toch al niet verwacht een superstrak blok in een keer te kunnen gieten dus zal ik na het gieten nog in de weer moeten met vijlen, schuurpapier, polijstshit etc. maar daar geef ik niks om :P Ik weet dat het mogelijk is dus ik zal et gvd ook maken :) Ik heb alleen nog een beetje mijn twijfels bij het voegmiddel, maar als die et niet houdt ga ik wel ergens normale klei of casting sand zoeken.

als ik zin heb om te gaan smelten en gieten, dan schup ik et topic wel weer omhoog met fotows erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Lijkt me een erg leuk project. Ik ben inderdaad wel benieuwd of het je gaat lukken. Heb je trouwens nog die links naar de sites waarop staat dat al die kanaaltjes geen hebben? Dit lijkt me een beetje vaag omdat je toch het oppervlak vergroot wat in mijn theorie beter zou moeten koelen. Lijkt me wel interessant om ff door te bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 12052 schreef op 06 oktober 2002 @ 19:36:
Lijkt me een erg leuk project. Ik ben inderdaad wel benieuwd of het je gaat lukken. Heb je trouwens nog die links naar de sites waarop staat dat al die kanaaltjes geen hebben? Dit lijkt me een beetje vaag omdat je toch het oppervlak vergroot wat in mijn theorie beter zou moeten koelen. Lijkt me wel interessant om ff door te bladeren.
Mjah, theoretisch zou het het oppervlak vergroten. Maar daar begon ik een beetje aan te twijfelen toen ik hier iemand zag met een karweikoeling van een kraan koppelstuk. Het verbetert wel. maar in mijn ogen te riskant om die mal er zwakker van te maken. Zonder kanaaltjes werkt het ook supergoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33519

gaaf experiment man, ik hou wel van die soort geknoei whahaha

ik wens je veel suc6 en ik houd het in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

nou ben benieuwd. Ziet er veel belovend uit. Wanneer ben je vanplan verder te gaan met fase 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19391

* debugdevil volgt met belang stelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Hmm, ben benieuwd hoe het wordt

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:43
Onwijs lelijk.
Maar omdat het nieuw is: _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cool idee.
Hoe wou je de onderkant vlak krijgen? Lukt dat met veel schuren en polijsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Aikon schreef op 06 oktober 2002 @ 21:22:
Cool idee.
Hoe wou je de onderkant vlak krijgen? Lukt dat met veel schuren en polijsten?
dat gaat nog best veel werk worden denk ik,
van grof naar fijn werken.
Vijlen
Schuren
polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 11:39

Markao2000

it's all about the beats

Spannend project, ben benieuwd wat je bevindingen worden.
Sowieso al erg stoer om te proberen dus ik blijf je volgen!

Oerbrood!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47729

Cool! maar hoe wil je dat alu nou vloeibaar maken? flink heet stokuh??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

had je gister bij ons op de scouting moeten langs komen, was een leuk vuurtje voor het smelten van je alu, we hadden zelfs alu voor je >:)

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha
  • Laatst online: 25-03 11:29

Losha

clear my path motherfucker

ik ben ook zeer benieuwd
ben zelf ook met wc bezig, dus deze alternatieve manier van blok maken is wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46377

Doe wel voorzichtig met vloeibaar alu!!
Dat spul is damn hot.. })

Natuurlijk wens ik je alle suc6 toe.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-03 15:59

AleXtc

Wannabe Pirat

ff war specs;

Element number 13
Mol weight 27.0 g/mol
Meltingpoint 933.5 K ~ 660°C
Price 1.38 - $/kg

hoe ga je dat doet?? in een pannetje op je gasfornuis 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
volgens mij klap je malletje bij het gieten enorm hard uit elkaar, je kan toch echt beter klei gebruiken en zelf dan kan er teveel water in zitten waardoor het volledig mislukt

(advies, zet een bril op en goede bescherming)

edit:

effe toegevoeg aan bookmarks, ben wel heeeel benieuwd hoe dit gaat aflopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 15:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

AleXtc schreef op 06 oktober 2002 @ 22:23:
ff war specs;

Element number 13
Mol weight 27.0 g/mol
Price 1.38 - $/kg

het element Al ofzo is NIET aluminium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Tis allemaal wel van grote stappen snel thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
AleXtc schreef op 06 oktober 2002 @ 22:23:
ff war specs;

Element number 13
Mol weight 27.0 g/mol
Price 1.38 - $/kg

als je nou had gelezen dan had je een link gezien. maar speciaal voor jouw nog een keer

http://www.backyardmetalcasting.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het lijkt mij dat dit alumilium niet echt zuiver is, dus goed koelen zal het wel niet... maar toch een leuk expiriment!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24
cool idee. ik hoop voor je dat het lukt, en ik hou het topic in de gaten, want wie weet wil je er binnenkort wel meer maken voor andere tweakers :D

suc6 met het gieten en doe voorzichtig ;) zet een B) op

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 11:29

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Demoniac schreef op 06 oktober 2002 @ 23:13:
Het lijkt mij dat dit alumilium niet echt zuiver is, dus goed koelen zal het wel niet... maar toch een leuk expiriment!
Waarom niet zuiver?? Als je het heet stookt (wanneer hetr vloeibaar is) dan verbrandt het merendeel van de afvalstoffen die erin zitten.
Helemaal 100% zuiver zal het niet worden, maar zuiver genoeg toch zeker!

"Luie mensen worden ook moe!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Pindkaas schreef op 07 oktober 2002 @ 10:05:
[...]

Waarom niet zuiver?? Als je het heet stookt (wanneer hetr vloeibaar is) dan verbrandt het merendeel van de afvalstoffen die erin zitten.
Helemaal 100% zuiver zal het niet worden, maar zuiver genoeg toch zeker!
Ja maar als het verbrandt dan hou je nog altijd verbrandingsresten over die er in blijven zitten...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Demoniac schreef op 07 oktober 2002 @ 10:13:
[...]

Ja maar als het verbrandt dan hou je nog altijd verbrandingsresten over die er in blijven zitten...
...en die verwaarloosbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

[...]

....of als afvalstoffen verbranden en in e lucht verdwijnen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Pindkaas schreef op 07 oktober 2002 @ 10:22:
[...]

....of als afvalstoffen verbranden en in e lucht verdwijnen >:)
Dat kan, maar is niet erg waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
sebastius schreef op 06 oktober 2002 @ 22:31:
[...]

het element Al ofzo is NIET aluminium!
8)7

Wel dus, kijk maar even in je binas :D

Polytechnisch zakboekje is het op anderhalve graad na ook eens met de smelttemperatuur.

--------------------

Ik zou de mal bij een graad of 60 in de oven flink laten drogen, ook als de mal droog lijkt zal er nog een Sh!tload water in zitten. Daar waar de mal heet wordt door het Alu zal dit water loskomen uit de verbindingen en mogelijk bellen in je gietstuk veroorzaken of erger maken dat het alu om je oren spat.

Verder draag als het even mogelijk is een laboratoriumbril en absoluut geen synthetische kleding. Labbrillen zijn niet duur en een brandvlek in je oog wil je niet :D

Veel succes verder, leuk experiment :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMmS
  • Laatst online: 07-10-2024
Tis ook niet te geloven ook he :P
Eerst een kansloos Anti-tank wapen via een PVC Buis, OP FILM nog wel.
En nu dit project :P Als dit goed werkt mag je er voor mij ook 1 maken, veel succes.
:D

Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 22:44
Ik zou wel heel goede bescherming gebruiken als je gaat gieten, want ik als er maar een klein beetje water in de mal zit dan zal dit verschrikkelijk snel verdampen. Dus je mal klapt kapot en er zou best alu rond kunnen vliegen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-10-2024

Maku

Derp

TiMmSy schreef op 07 oktober 2002 @ 12:43:
En nu dit project :P Als dit goed werkt mag je er voor mij ook 1 maken, veel succes.
Anti wattes 8)7 Wahahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

001Michael schreef op 07 oktober 2002 @ 14:37:
[...]

Anti wattes 8)7 Wahahahaha
Zoek maar eens naar "Spudgun" op google of op GoT, je zult zien dat ik er ook een heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42081

[...]

das ook mooi, want die verbrandingsresten komen boven drijven en die kan je er weer af lepelen/schraapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

RonaldH schreef op 07 oktober 2002 @ 12:25:
Ik zou de mal bij een graad of 60 in de oven flink laten drogen, ook als de mal droog lijkt zal er nog een Sh!tload water in zitten. Daar waar de mal heet wordt door het Alu zal dit water loskomen uit de verbindingen en mogelijk bellen in je gietstuk veroorzaken of erger maken dat het alu om je oren spat.
Dat gaat sowieso gebeuren, je mal zal niet meer dan 1 keer bruikbaar zijn. Maar 'k heb geen idee of dat meteen zo desastreus is :)

Gips, cement, beton en al dat soort dingen zijn hydraten, oftewel, ze bevatten kristalwater in het ionrooster. Wanneer je dus iets van deze stoffen maakt, moet je water toevoegen om dit water toe te voegen aan het ionrooster, pas dan wordt het hard. Zonder de watermoleculen in het rooster is het gewoon poeder, dus wanneer je probeert dit water eerst door verhitting te verwijderen, valt je mal weer uit elkaar. Dat is ook de reden dat huizen na een hevige brand moeten worden afgebroken.

Maar goed, ik heb eigenlijk geen idee hoe het in de praktijk zal gaan wanneer je probeert Al in een mal van gips o.i.d. te gieten. 'k Denk dat het in ieder geval de moeite van het proberen waard is :)

[ Voor 0% gewijzigd door intoxicated op 07-10-2002 15:12 . Reden: ff wat toegevoegd, anders ziet de tekst er belachelijk uit :) ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
TiMmSy schreef op 07 oktober 2002 @ 12:43:
Ej lulhannes, wat doe jij hier man!, ej, dat icoon, dat heb ik nog gemaak! :D maar was niet voor 60x60px bedoelt! :D

Trouwens vandaag met me maat gesproken, die braait voor mij effe een smeltkroes inelkaar, want ik heb zelf geen lastrafo. als ie die af heeft kan ik eens wat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

AtomicShockwave schreef op 07 oktober 2002 @ 10:22:
[...]

...en die verwaarloosbaar zijn
Het gaat hier om legeringselementen, dus andere metalen en eventueel silicium dat in het aluminium zit. Dat stook je er niet zomaar even uit. Puur aluminium geleidt merkbaar beter dan aluminium legeringen.

En aangezien puur aluminium veel te zacht is in vergelijking tot aluminium legeringen is het voor jou erg moeilijk om aan puur aluminium te komen.

Trouwens, ga je eerst maar eens goed verdiepen in metaal gieten. Vloeibaar aluminium en water / vocht = explosief. Dan heb je zeker meer nodig dan een beschermbril, maar ook een dik leren giet-schort, beschermende broek / schoenen / handschoenen en een masker.

Met andere woorden, wéét waar je aan begint.

* JumpStart heeft meerdere giet-practica gehad op de universiteit.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
  • Laatst online: 25-06-2024
JumpStart schreef op 07 oktober 2002 @ 16:02:
[...]

Met andere woorden, wéét waar je aan begint.

* JumpStart heeft meerdere giet-practica gehad op de universiteit.
Jaaahh, daarom ben ik ook zoooooooo benieuwd hoe dit gaat aflopen, volgensmij in de richting van 8)7 of |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31627

Op zich een heel leuk en ook leerzaam idee. Wie zegt dat het de bedoeling is om zo goed mogelijke koelprestaties te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Ik heb vroeger wel lood gegoten: gewoon met een steelpannetje op het vuur. :)
(Je had vroeger ook 'tinnen soldaatjes'-speelgoed met een gietsetje: nooit gekregen van die goede Sint :( ).

Echter: kun je als particulier ook koper gieten?
Dat moet onder beschermende atmospheer gebeuren.
Nu heb ik het volgende wilde plan bedacht.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kopergieten.GIF

Werking:
1) twee goed passende 'bekers', waarvan één tegelijk ook de gietvorm is (in de bodem).
2) brokken zuiver koper erin.
3) bekers luchtdicht op elkaar 'kleïen'
4) door een gaatje inert gas inspuiten, en gaatje afdichten met klei. Misschien is dat gas niet eens nodig omdat er weinig zuurstof in de bekers zit - dat ook nog eens verbrandt(?)
5) het geheel in de oven zetten
6) als het koper gesmolten is de beker wegnemen en omdraaien en laten afkoelen.
7) bekers van elkaar afhalen, et voilá een koelblokje gegoten onder beschermende atmospheer!

Zal dat zo werken?

Het gaat erom dat in de smeltfase geen zuurstof in het koper komt.
Zelfs als de beker een lek heeft, zal er volgens mij geen zuurstof bij komen (inert gas lekt uit gat & in het fornuis zit geen vrije zuurstof. Als de beker gekeerd wordt is het gesmolten koper één geheel (geen vloeibare koper-straal waar de lucht bij kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 787 schreef op 07 oktober 2002 @ 22:20:
Ik heb vroeger wel lood gegoten: gewoon met een steelpannetje op het vuur. :)
(Je had vroeger ook 'tinnen soldaatjes'-speelgoed met een gietsetje: nooit gekregen van die goede Sint :( ).

Echter: kun je als particulier ook koper gieten?
Dat moet onder beschermende atmospheer gebeuren.
Nu heb ik het volgende wilde plan bedacht.

[afbeelding]

Werking:
1) twee goed passende 'bekers', waarvan één tegelijk ook de gietvorm is (in de bodem).
4) door een gaatje inert gas inspuiten, en gaatje afdichten met klei. Misschien is dat gas niet eens nodig omdat er weinig zuurstof in de bekers zit - dat ook nog eens verbrandt(?)
7) bekers van elkaar afhalen, et voilá een koelblokje gegoten onder beschermende atmospheer!

Zal dat zo werken?

Het gaat erom dat in de smeltfase geen zuurstof in het koper komt.
Zelfs als de beker een lek heeft, zal er volgens mij geen zuurstof bij komen (inert gas lekt uit gat & in het fornuis zit geen vrije zuurstof. Als de beker gekeerd wordt is het gesmolten koper één geheel (geen vloeibare koper-straal waar de lucht bij kan).
is dat bij het gieten van koper eigenlijk wel zo belangrijk? ze konden 1000 jaar geleden al voorwerpen van koper maken en smelten. Die wisten nog niet wat inert gas, zuurstof en oxidatie was. Dus ik vraag me eigenlijk af wat er gebeurd als er zuurstof bij de koper komt? dan krijg je oxidatie, dat kun je er zo afstralen of met zoutzuur afmollen. Check het waterblok van Dabit, dat zat ook onder de corrosie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 787 schreef op 07 oktober 2002 @ 22:20:

[...]

Werking:

7) bekers van elkaar afhalen, et voilá een koelblokje gegoten onder beschermende atmosfeer!

Zal dat zo werken?
[...]
Aii, sorry Aug, doe ik het weer: je leuk bedachte plan torpederen.

In de eerste plaats hoef je niet eens aan het omdraaien te denken, want als de bodem voorgevormd is, dan vloeit het koper meteen al in de juiste vorm. In jou situatie moet je ook de bovenkant tot boven het smeltpunt verhitten omdat je dan bij het omdraaien vloeibaar koper over (te) koude wanden laat stromen.

En dan is er nog een probleem: het smeltpunt van koper ligt boven de 1000 °C (Puur koper smelt bij 1083 °C) ... dat haal je niet zo maar 'even'.

[ Voor 0% gewijzigd door JumpStart op 08-10-2002 13:24 . Reden: tik'fout' ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Koper heeft een veel hoger smeltpunt als aluminium... M'n pa zit in een vereniging waar ze stoommachine's e.d maken en daar hebben mensen het wel voor elkaar gekregen om aluminium te gieten alleen koper is nog niet gelukt... moet veel te heet worden.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zag achteraf ook in dat 'mijn' gietbeker niet eens omgedraaid hoeft te worden. Maar het idee blijft: smelt het koper direct in een afgesloten beker, met de gietvorm als bodem, zodat er geen zuurstof bij kan komen.

Hier beweert iemand dat ie ook koper heeft gegoten op zo'n DIY-smeltoven: http://www.frii.com/~katana/castmetal.html.
Het kan blijkbaar dus wel.

Inert gas?
De oude Egyptenaren konden al koper gieten.
Maar of zij het zó deden weet ik niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.unc.edu/courses/rometech/public/content/arts_and_crafts/Sara_Malone/7.GIF
En vergeet 'onze' Ötzi met z'n koperen bijl niet!

Ik denk dat enige inwendige oxidatie in de buitenlaag voor hen geen probleem vormde, maar dat die oxidatie net heel erg slecht is is voor de warmtegeleiding waar wij de koper voor willen inzetten.
(Ik kan er alleen geen informatie over vinden: hoe slecht is de warmtegeleiding van geöxideerd koper?).
Misschien is het ook al voldoende als je één millimeter van de inwendig-geoxideerde bodem afvijlt?
Dus gewoon een koperblokje gieten, en daarna wat van de bodem afvijlen: geen oxidatieprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die link werkt niet.
Misschien deze:
http://www.frii.com/~katana/
en dan naar "metal casting" en dan naar "sources..."

Citaat:
"Copper and cast iron are both doable with this furnace, but they require a whole lot of heat, a long time to melt, and a better crucible than the steel crucible. I've melted some copper in a small crucible I made from a piece of 2" pipe with a cap welded on the end, but there aren't many things I do with cast copper."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-04 15:17
Was pas nog een topic over. Gewoon ff zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Het komt erop neer dat je voor koper (en ook voor messing en brons) een smelttemperatuur nodig hebt van rond de 1100 °C. Dat haal je niet zomaar even met huis-tuin-en-keuken apperatuur.

Dan moet je bijvoorbeeld op zoek naar iemand die een pottenbakkersoven heeft, die komen, als het goed is, wel hoog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

kan je daarvoor geen lekkere gasvlam (acetyleen brander) voor gebruiken??

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 07:47

Qwerty-273

Meukposter

Dit is inderdaad eens heel leuk om zelfs een te proberen. Nu nog eens wat tijd er voor over hebben.. en vooral de ruimte..

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

JumpStart schreef op 09 oktober 2002 @ 15:43:
Het komt erop neer dat je voor koper (en ook voor messing en brons) een smelttemperatuur nodig hebt van rond de 1100 °C. Dat haal je niet zomaar even met huis-tuin-en-keuken apperatuur.

Dan moet je bijvoorbeeld op zoek naar iemand die een pottenbakkersoven heeft, die komen, als het goed is, wel hoog genoeg.
Al zijn die "brandpotten" misschien wel een oplossing.. hmzz.. wordt eens tijd als de tijd en vooral ruimt er is eens lekker aan te knutslen. en eens wat te zoken her en der..

Wat je trouwens wel kan doen.. is een ontwerp maken in wax (of gewoon kaarsvet) hier dan omheel de mal maken en door middel van het te verhitten (laage temp smelt de wax of eht kaarsvet en heb je dus een mooie vorm als mal ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Ik heb gister even snel geprobeerd of het lukte om met een fohn, een barbecue, wat kooltjes, een fik te maken die heet genoeg was om alu te smelten, en dat was inderdaat mogelijk, ik had voor de handigheid even een conservenblikje genomen om het alu in te doen. En in no time heb je alu gesmolten. even getest of het gieten op dat cement goed ging, ging ook perfect, geen spatten of niks. oftewel. als ik zorg dat ik een goede smeltkroes heb gemaakt, ken ik dat blok gewoon gieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67557

Iemand al ervaring met zilveren koelblokken gieten ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Anoniem: 67557 schreef op 09 oktober 2002 @ 22:02:
Nou ben ik over het algemeen geen voorstander van de stelling: "OC'en is de moeite niet waard omdat je beter een snellere proc. kan kopen dan investeren in waterkoeling."

Maar als ik lees dat mensen massief zilveren blokken willen gebruiken dan kan ik me wel een beetje voorstellen dat sommigen dat denken :/

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
intoxicated schreef op 09 oktober 2002 @ 22:05:
[...]
Nou ben ik over het algemeen geen voorstander van de stelling: "OC'en is de moeite niet waard omdat je beter een snellere proc. kan kopen dan investeren in waterkoeling."

Maar als ik lees dat mensen massief zilveren blokken willen gebruiken dan kan ik me wel een beetje voorstellen dat sommigen dat denken :/
jah wat zou een zilveren koelblok kosten? 50 Euro aan sloopzilver alleen al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67557

AtomicShockwave schreef op 08 oktober 2002 @ 10:37:
[...]

is dat bij het gieten van koper eigenlijk wel zo belangrijk? ze konden 1000 jaar geleden al voorwerpen van koper maken en smelten. Die wisten nog niet wat inert gas, zuurstof en oxidatie was. Dus ik vraag me eigenlijk af wat er gebeurd als er zuurstof bij de koper komt? dan krijg je oxidatie, dat kun je er zo afstralen of met zoutzuur afmollen. Check het waterblok van Dabit, dat zat ook onder de corrosie
Ja, is erg belangrijk, want de zuurstof die oplost in het metaal komt er uitzetten tijdens het stollen, en dan krijg je bubbels (en pukkels) en holtes. Vroeger kon men dat voorkomen door een vlam boven de smeltpot de houden die de zuurstof wegnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Inderdaad moet goed mogelijk zijn om aluminium (zelfs puur) te smelten. Namelijk op af en toe een kamp vuurtje onder het genot van een biertje. Lukt het ons vaak om het bierflesje in kwestie nadat deze is geleegt natuurlijk :P te smelten tot vloeibaar glas.

Net even binasje erbij gepakt. Zie daar smeltpunt van glas is 1000 Kelvin en van aluminium is dus 933 Kelvin moet dus makkelijk kunnen met een goed kampvuurtje :) En zeker als je met smeltpotten gaat werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63132

Deze ga ik even bookmarken, ik hou wel van dit soort gexpirementeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61422

Anoniem: 67557 schreef op 09 oktober 2002 @ 22:02:
nu je het zegt >:) ... wat is de smeltpunt van zilver??

* Anoniem: 61422 is ff te lui om de binas erbij te pakken...

ik denk dat ik es ergens op een stort ga kijken naar een oude zilver kandelaar ofzow })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Aluminium smelt wel als je er een gasbrander (die je gebruikt voor het solderen van gas en waterleidingen) op zet.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Alu smelten gaat best goed. Alleen is het helemaal bij alu gewenst dat je een beschermende atmosfeer aanlegt. Aluminium oxideert namelijk als een gek. Degenen die ooit alu gesmolten hebben, weten dat er vrijwel meteen een witte laag drab op het alu komt; dat is dus het oxide. CO2 werkt al vrij goed als beschermgas, en is goed aan te komen (capsules, reactie azijnzuur->soda, etc.).

Voor het smelten van het aluminium zou ik een stevig houtskoolvuur gebruiken. Dat is schoon, levert een heleboel warmte, en de hoeveelheid zuurstof in de buurt van de gloeiende kool is minimaal. Ook zou ik de mal voorverwarmen om te snelle afkoeling te voorkomen. Kijk eens of je de mal toevallig ook niet in het houtskoolvuur kunt leggen. In principe wil je een zo langzaam mogelijke afkoeling om kristalvorming zoveel mogelijk te voorkomen.

Koper/zilver gieten is een stuk lastiger, hoewel dat op een houtskoolvuur ook nog wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uit een topic over gegoten koperen waterblokken - door een Braziliaan.
(Link).
Ik snap niet helemaal of hij nu een bedrijf runt, of niet.

Afbeeldingslocatie: http://paginas.terra.com.br/lazer/bjfacca/top.jpg
Afbeeldingslocatie: http://paginas.terra.com.br/lazer/bjfacca/front.jpg

Ik vraag mij af: is die ruwe binnenzijde een voordeel of een nadeel?
Voordeel: meer oppervlak.
Nadeel: vorming hotspots waar water in een 'gat' blijft hangen en lokaal opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 5988 schreef op 10 oktober 2002 @ 11:34:
Alu smelten gaat best goed. Alleen is het helemaal bij alu gewenst dat je een beschermende atmosfeer aanlegt. Aluminium oxideert namelijk als een gek. Degenen die ooit alu gesmolten hebben, weten dat er vrijwel meteen een witte laag drab op het alu komt; dat is dus het oxide. CO2 werkt al vrij goed als beschermgas, en is goed aan te komen (capsules, reactie azijnzuur->soda, etc.).

Voor het smelten van het aluminium zou ik een stevig houtskoolvuur gebruiken. Dat is schoon, levert een heleboel warmte, en de hoeveelheid zuurstof in de buurt van de gloeiende kool is minimaal. Ook zou ik de mal voorverwarmen om te snelle afkoeling te voorkomen. Kijk eens of je de mal toevallig ook niet in het houtskoolvuur kunt leggen. In principe wil je een zo langzaam mogelijke afkoeling om kristalvorming zoveel mogelijk te voorkomen.

Koper/zilver gieten is een stuk lastiger, hoewel dat op een houtskoolvuur ook nog wel moet lukken.
ja ik heb het zoals je een paar posts terug kunt lezen geprobeerd, het gieten gaat echt prima, zorg dat je mal kurk droog is en gieten maar. Er komt inderdaat een soort laagje over het gesmolten alu heen. Maar dit zorgt niet voor problemen omdat het niet meekomt met het gieten.
als iemand et wil kan ik wel pics posten van mijn eerste gietsel, niet meer dan een homp alu, maar als er liefhebbers in de zaal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier is een liefhebber :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24617

hier ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 17:48

QuasaR

One ring to rule them all

Laat maar zien.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
PICS!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point-blanK501
  • Laatst online: 21-04 15:46
Let the show begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Jup, maak maar een lading pics :)

Ik kwam er net achter dat m'n gips hier op is, dus ik ga een dezer dagen een paar kg-zakken kopen, om ook even wat Alu-conceptjes te maken. Die zijn dan overigens niet bedoeld om een proc te koelen, maar om een R/C-modelbouw-brandstofmotor voor in een boot te koelen. Maar daar komen t.z.t. ook wel pics van :)

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik ben ook wel geinteresseerd in een aantal pic's ja.... graag...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Wat ik me overigens nog zat af te vragen. Ik heb begrepen dat aluminium voor constructiedoeleinden vaak vervuild is met onder andere lood en dergelijke. Da's niet zo optimaal als je een mooi koelblokkie wilt maken. Zou het zin hebben om aluminiumfolie van de lokale supermarkt te kopen en het te smelten? Aangezien alu-folie bedoeld is om voedingswaren in te wikkelen kan ik me zo voorstellen dat dat aan vrij hoge eisen zou moeten voldoen m.b.t. zuiverheid en vervuiling met metalen, in het bijzonder zware metalen.

Natuurlijk is alu-folie wat duurder dan een blok alu van de Formido, maar aan 2 rollen heb je meer dan genoeg. En die 3 Euro die je daar aan kwijt bent zijn verwaarloosbaar bij de rest van je koelsysteem.

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

intoxicated schreef op 10 oktober 2002 @ 20:01:
Wat ik me overigens nog zat af te vragen. Ik heb begrepen dat aluminium voor constructiedoeleinden vaak vervuild is met onder andere lood en dergelijke. Da's niet zo optimaal als je een mooi koelblokkie wilt maken. Zou het zin hebben om aluminiumfolie van de lokale supermarkt te kopen en het te smelten? Aangezien alu-folie bedoeld is om voedingswaren in te wikkelen kan ik me zo voorstellen dat dat aan vrij hoge eisen zou moeten voldoen m.b.t. zuiverheid en vervuiling met metalen, in het bijzonder zware metalen.

Natuurlijk is alu-folie wat duurder dan een blok alu van de Formido, maar aan 2 rollen heb je meer dan genoeg. En die 3 Euro die je daar aan kwijt bent zijn verwaarloosbaar bij de rest van je koelsysteem.
Dat is geen vervuilen, maar dat noemen ze 'legeren'. Aluminium in dagelijks gebruik is dan ook nooit puur, maar een legering met bijv magnesium, koper, mangaan, chroom, zink en/of silicium. Lood juist niet, maar heeft niets met giftigheid te maken maar met negatieve invloeden op mechanische eigenschappen. En dan heb je het over toevoegingen van tienden tot enkele procenten.

Het verschil in warmtegeleiding is niet dramatisch:

puur zilver, >99%: 418 W/M K
Puur koper, >99,5%: 398 W/m K
99,5% puur aluminium: 231 W/m K
aluminium legeringen: 190-200 W/m K
messing (70 gewichts% Koper, 30% zink): 120 W/m K
brons (92 gewichts% koper, 8 % tin): 62 W/m K

Terug naar de bron van je materiaal... Ik heb geen flauw idee of alu folie goed te gebruiken is, omdat folie heel veel oppervlak heeft, en dus zit je met een hele grote hoeveelheid aluminiumoxidehuid... Het is te proberen, maar dan zal je het wel eerst een keer voor moeten smelten, en dan een 2e keer bij het gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AtomicShockwave: wil je het ook niet eens met koper proberen?

Als ik het goed begrepen heb is het al mogelijk om met een gewone barbeque+briketten+haarföhn koper te gieten. Dus een beker met de gietvorm in de bodem; beker vullen met koper; beker afsluiten; warmstoken; smelten; afkoelen; en klaar is je koperblokje... ?

Ik heb ooit twee gieterijen gebeld, maar die konden (wilden?) geen koper gieten. Ze konden mij zelfs geen adres geven van een gieterij die het wél doet. En dan zou ik het zelf op mijn balkonnetje kunnen doen? Kan ut bijna niet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Ok even mijn batterijenslurpertje hervullen :D

pics:
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/alu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/alu2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/alu3.jpg
Je ziet dus dat het na gieten vrijwel zuiver alu wordt, geen gekke aanslag ofzow, gewoon netjes zuiver alu, dat met vijlen, slijpen, schuren mooi vlak te maken valt.

Oh en als reactie op augustus:
Koper krijg je bij lange na niet gesmolten in je barbecue, je moet echt een 1337 ovenbouwer zijn om dat met houtskool te laten smelten. Ik weet het smeltpunt zo niet. Maar het is in ieder geval een stuk hoger als dat van alu. oftewel: een stuk moeilijker als het lijkt. En je kunt ook helemaal geen beker luchtdichtmaken met de mal erin, want dan wordt de resterende lucht heel warm en kan geen kant op: lucht zet uit, beker zegt: poef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ziet erg lekker uit trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even de site met plaatjes van een gegoten koperblokje (de links werken weer eens niet): http://paginas.terra.com.br/lazer/bjfacca
En een bewijs dat een gegoten waterblokje ook een esthetisch goed resultaat kan opleveren:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/waterblok-money.jpg

Apropos smelttemperatuur: koper circa 1080 graden, aluminium circa 640 graden.
Is die extra 440 graden echt een probleem?
Probeer het gewoon eens.
(Ik heb geen barbeque ==> ben vegetariër :P ).
En ik bedoel niet dat de gietbeker (met de gietvorm in de bodem) 100% luchtdicht moet zijn, maar dat er geen vrij contact is met 'verse' lucht. Bovenin de oven (en dus in de beker) zul je weinig zuurstof aantreffen. Je giet de koper NIET buiten de oven 'door de lucht' in een losse mal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
intoxicated schreef op 07 oktober 2002 @ 15:10:
[...]
Dat gaat sowieso gebeuren, je mal zal niet meer dan 1 keer bruikbaar zijn. Maar 'k heb geen idee of dat meteen zo desastreus is :)

Gips, cement, beton en al dat soort dingen zijn hydraten, oftewel, ze bevatten kristalwater in het ionrooster. Wanneer je dus iets van deze stoffen maakt, moet je water toevoegen om dit water toe te voegen aan het ionrooster, pas dan wordt het hard. Zonder de watermoleculen in het rooster is het gewoon poeder, dus wanneer je probeert dit water eerst door verhitting te verwijderen, valt je mal weer uit elkaar. Dat is ook de reden dat huizen na een hevige brand moeten worden afgebroken.

Maar goed, ik heb eigenlijk geen idee hoe het in de praktijk zal gaan wanneer je probeert Al in een mal van gips o.i.d. te gieten. 'k Denk dat het in ieder geval de moeite van het proberen waard is :)
Jij maakt het gelijk lastig voor de niet zo scheiko gevoeligen :P

Naast het kristalwater zal er nog een heleboel NIET kristalwater in de mal zitten na "drogen".
Vergelijk dit met: Neem een zak mul zand, gooi er een kopje water op en meng goed.. resultaat: mul zand. De mal zal na uitharden kwa vochtigheid meer in de buurt zitten van zand op het strand, 20 meter van het water bij Eb :) .... vandaar mijn suggestie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
RonaldH schreef op 11 oktober 2002 @ 14:06:
[...]

Jij maakt het gelijk lastig voor de niet zo scheiko gevoeligen :P

Naast het kristalwater zal er nog een heleboel NIET kristalwater in de mal zitten na "drogen".
Vergelijk dit met: Neem een zak mul zand, gooi er een kopje water op en meng goed.. resultaat: mul zand. De mal zal na uitharden kwa vochtigheid meer in de buurt zitten van zand op het strand, 20 meter van het water bij Eb :) .... vandaar mijn suggestie
als je nou had gelezen dan had je opgemerkt dat de mal het gieten van vloeibaar alu had doorstaan. Oftewel, niks aan da handa, zorg dat je mal goed droog is en gieten maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61422

Als je nouw koper gesmolten krijgt en je giet dat in de openlucht....en het oxideert volledig.....Als je dat dan erafschuurt is er toch niets aan de hand of zie ik dat verkeerd....of is het binnenin ook geoxideerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op school met scheikunde gedaan:

Aluminiumpoeder en ijzeroxide (roest) in een grote trechter gedaan, deze in een statief ingespannen. Propje papier in de trechter om te voorkomen dat die leegliep.

Klein beetje redelijk geconcentreerd zwavelzuur erop, en voila, er vloeit VLOEIBAAR ijzer uit de trechter, op de grond.

Wellicht ook mogelijk met koperoxide?

Overigens:
Volgens mij bevat speciaal draai-aluminium een redelijke hoeveelheid lood als legeringsmetaal.
Aluminiumfolie van de blokker? Wie zegt mij dat dat wel zuiver aluminium is? Zuiver aluminium is nogal zacht, en zal je daarom in de praktijk weinig tegenkomen. Of je moet het zelf uit Bauxiet elektrolyseren.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-04 15:17
Bij mij op school hebben we een mooi klein elektro-oventje die tot 1000 graden kan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 22:07

zerok

geen

Herman schreef op 11 oktober 2002 @ 16:01:
Op school met scheikunde gedaan:

Aluminiumpoeder en ijzeroxide (roest) in een grote trechter gedaan, deze in een statief ingespannen. Propje papier in de trechter om te voorkomen dat die leegliep.

Klein beetje redelijk geconcentreerd zwavelzuur erop, en voila, er vloeit VLOEIBAAR ijzer uit de trechter, op de grond.
Gaf dat ook niet een ongelofelijke hitte?? weet wel dat alu en ijzeroxide een reductie(?? ben ff de naam kwijt geloof ik)reactie gaf en dat daar ook veel hitte bij vrij kwam. Heet ook wel termiet geloof ik

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 14:04

Epsilon

zerok schreef op 11 oktober 2002 @ 19:31:
[...]

Gaf dat ook niet een ongelofelijke hitte?? weet wel dat alu en ijzeroxide een reductie(?? ben ff de naam kwijt geloof ik)reactie gaf en dat daar ook veel hitte bij vrij kwam. Heet ook wel termiet geloof ik
redox reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 22:07

zerok

geen

:) juist die ja (en dan heb je scheikunde 2 gedaan :+ ) snap nog net hoe je die reactie kan starten met zwavelzuur want die reactie heeft nog al wat energie nodig. (damn ik mis mijn binas is er ergens een online versie? )

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-04 12:39

paradoXical

The ParadoX

Smelten met een laspit? Moet toch ook mogelijk zijn het hele zooitje te smelten met een goede laspit.. Ik heb er wel eens mee liggen klooien hier thuis..

Of acetyleen, heb hier wel een fles staan :)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-04 15:42
HarrieH schreef op 12 oktober 2002 @ 13:48:
Smelten met een laspit? Moet toch ook mogelijk zijn het hele zooitje te smelten met een goede laspit.. Ik heb er wel eens mee liggen klooien hier thuis..

Of acetyleen, heb hier wel een fles staan :)
Dan heb je oook een zuurstof fles bij nodig ;)

maar je moet zien dat je een vaste mal maakt en dan een trechter makne. Daarin de alu laten smelten en dan iin de mal laten gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Tis vandaag zondag, een waardeloze dag dus. Tijd om te gaan gieten, daluk komt een maat meehelpen. Ik vrees dat we geen fotows kunnen maken omdat mijn ouders de digicam mee hebben genomen :{ dan maar fotows van het resultaat :P als et gaat lukken :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer de afkoeling zo traag mogelijk te houden. Ik vind de structuur van jouw gietsel nogal grof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Nou het verslag van de dag :)

Vandaag hebben we veel geleerd, onder andere dat je genoeg aluminium moet smelten zodat je niet te kort komt :X :X :X oftewel, het is niet goed gelukt vandaag. Maar nu weten we waar we op moeten letten en gaat het ons wel lukken. We zijn 3x heel dicht in de buurt gekomen van een goed koelblok.

hier volgt de reportage van het smelten.
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0036.JPG
Het oventje zelf, de buis met de ventilator is niet in beeld gebracht, maar je weet nu in iedergeval dat ie er zit, het gaat om een 150MM afzuigventilator.

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0037.JPG
Zonder slijptol geen plezier :P Ferm het ultieme frotmerk voor de arme doe het zelver

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0038.JPG
Pannetje met (te weinig :X ) aluminium

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0039.JPG
Willem houd et pannetje in het vuur.

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0040.JPG
Het gieten van onze 1e mislukking, net te weinig alu en dus geen goede bodem, ook waren er sintels ingekomen en werd het hele stollen huilen met de pet op :{
We hadden dus een deksel nodig

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0041.JPG

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0042.JPG

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0043.JPG

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0044.JPG
Nou het brokje ongeluk weer terug geflikkerd om het opnieuw te smelten.

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0045.JPG
En een nieuwe mal uit een kalkzandsteenblok

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0046.JPG
Dikke fik uit het oventje :D

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0047.JPG
Het blok opsich goed.... Maar de onderkant was weer kut

En toen, eindelijk genoeg alu gepakt, maar er bleek dus water in een stukje van de mal te zitten, resultaat: luchtbellen, onderkant wederom KUT
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0048.JPG
Fijn :P

Oh en ut is errug leuk om dit soort bussen erin te dumpen, vette explosie :)
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0049.JPG

Wat heb ik vandaag geleerd: de mal moet anders, je moet zorgen dat je een vlak stuk hebt en niet dat je de bovenkant maar gewoon open laat, das dus niks, je moet een mal uit 2 delen maakt die je door een klein gaatje vult. alleen zo valt er een goede onderkant te krijgen.
Maar et is iig een fotoreportage geworden waar jullie je kostelijk mee kunnen vermaken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik zie:

- Géén vuurvaste handschoenen :o
- Wollen (??) trui |:(
- Geen (overige) beschermende kleding |:(

En ik gok zo op:

- Geen veiligheidsbril :X

Kortom, eigenlijk verdienen jullie allebei een trap onder je onverantwoorde hol... Als er spetters vloeibaar aluminium rondvliegen kan je zwaar de zak zijn.

Maar goed, naast het gebruikelijke 'trek beschermende kleding aan' nog 3 andere tips:

- gebruik nog meer aluminium
- stook het aluminium nog heter
- kijk of je de complete mal heet kan stoken en het alu dus te laten smelten IN de mal, in plaats van het te gieten in een koude mal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:19
JumpStart schreef op 13 oktober 2002 @ 19:42:
Maar goed, naast het gebruikelijke 'trek beschermende kleding aan' nog 3 andere tips:

- kijk of je de complete mal heet kan stoken en het alu dus te laten smelten IN de mal, in plaats van het te gieten in een koude mal...
Als je hem alleen opwarmd en daarna gaat gieten vloeit de aluminium ook mooier in de mal. Dat is dus een hele goede tip lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Ik zie:

En ik gok zo op:

Kortom, eigenlijk verdienen jullie allebei een trap onder je onverantwoorde hol... Als er spetters vloeibaar aluminium rondvliegen kan je zwaar de zak zijn.

Ja vuurvaste handschoenen blabla, ik weet hoe heet die zooii is, we passen echt wel op hoor. jezus we maken geen nitroglycerine ofzow. Ga jij als je fikkie gaat stoken ook een veiligheidsbril opzetten? juist. Valt allemaal wel mee jongen, van een brandblaar is nog nooit iemand overleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

AtomicShockwave schreef op 13 oktober 2002 @ 20:20:
Ja vuurvaste handschoenen blabla, ik weet hoe heet die zooii is, we passen echt wel op hoor. jezus we maken geen nitroglycerine ofzow. Ga jij als je fikkie gaat stoken ook een veiligheidsbril opzetten? juist. Valt allemaal wel mee jongen, van een brandblaar is nog nooit iemand overleden
'k Ben vanmiddag even met lood bezig geweest, als proof-of-concept. Dat mislukte helaas, omdat de mal van gips nog water bevatte. Het resultaat was dat ik anderhalve meter verderop nog spetters lood terugvond. Ben ik even blij dat ik een simpele tuimel-constructie maakte en zelf 5 meter verderop stond :)

- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
intoxicated schreef op 13 oktober 2002 @ 20:28:
[...]
'k Ben vanmiddag even met lood bezig geweest, als proof-of-concept. Dat mislukte helaas, omdat de mal van gips nog water bevatte. Het resultaat was dat ik anderhalve meter verderop nog spetters lood terugvond. Ben ik even blij dat ik een simpele tuimel-constructie maakte en zelf 5 meter verderop stond :)
Yup, maar dat wisten we van dat water, waren we erg voorzichtig mee, de enige keer dat er een bel kwam was et heel rustig en was er eigenlijk niks aan de hand, maja uitkijken dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 22:23
Ik zie:

En ik gok zo op:

Ik geef je bijna helemaal gelijk als TOA zijnde, maar dat van die wollen trui kan ik niet helemaal waarderen. Een wollen trui is eigenlijk het brandveiligste om aan te trekken. Het schroeit alleen een beetje en het krimpt niet. Vandaar dat branddekens ook van wol zijn gemaakt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

AtomicShockwave schreef op 13 oktober 2002 @ 20:20:
[...]

Hee, het is jou lijf, dus moet je het helemaal zelf weten.

Een vuurtje is alleen een stuk minder gevaarlijk dan spetters gesmolten metaal. Een paar vonken op je kleren deert niet echt. Een druppel gesmolten aluminium kan er dwars doorheen smelten. Een gloeiende kool op je handpalm geeft je een flinke blaar. Een druppel gesmolten metaal kan je een 3e graads brandwond opleveren.

Ik ben niet in de postitie om te zeggen wat je MOET doen, ik druk je alleen maar op het hart dat je maar beter extra voorzichtig kan doen: Een foutje tijdens 'gewoon' vuurtje stoken is veel minder gevaarlijk dan een foutje waar gesmolten metaal bij komt kijken...

De volgende keer heb je misschien geen bel die langzaam ontstaat maar meteen heftig uitelkaar spat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
JumpStart schreef op 13 oktober 2002 @ 20:41:
[...]

Hee, het is jou lijf, dus moet je het helemaal zelf weten.

Een vuurtje is alleen een stuk minder gevaarlijk dan spetters gesmolten metaal. Een paar vonken op je kleren deert niet echt. Een druppel gesmolten aluminium kan er dwars doorheen smelten. Een gloeiende kool op je handpalm geeft je een flinke blaar. Een druppel gesmolten metaal kan je een 3e graads brandwond opleveren.

Ik ben niet in de postitie om te zeggen wat je MOET doen, ik druk je alleen maar op het hart dat je maar beter extra voorzichtig kan doen: Een foutje tijdens 'gewoon' vuurtje stoken is veel minder gevaarlijk dan een foutje waar gesmolten metaal bij komt kijken...

De volgende keer heb je misschien geen bel die langzaam ontstaat maar meteen heftig uitelkaar spat.
Mjah, maar daar zijn we ook niet achteloos mee omgegaan, we zijn bij elke keer gieten alert geweest op bellen. Weten wat het gevaar is is al een heleboel, en sjah, ik heb geen materiaal in huis dat een druppel aluminium tegenhoudt, dat gaat overal doorheen. Geloof me ik heb na vandaag een beter gevoel van de temperatuur van gesmolten alu als jij. en dat is inderdaat geen pretje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Universal Creations schreef op 13 oktober 2002 @ 20:38:
[...]

Ik geef je bijna helemaal gelijk als TOA zijnde, maar dat van die wollen trui kan ik niet helemaal waarderen. Een wollen trui is eigenlijk het brandveiligste om aan te trekken. Het schroeit alleen een beetje en het krimpt niet. Vandaar dat branddekens ook van wol zijn gemaakt.
Sorry, my bad. *ALS* het wol is, dan valt het nog mee. Al is het dusdanig gewoven dat er druppels op kunnen blijven liggen. Een branddeken is veel dichter gewoven.

Ik zat automatisch aan een synthetische trui te denken... En dat is wel hele foute boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
JumpStart schreef op 13 oktober 2002 @ 20:44:
[...]

Sorry, my bad. *ALS* het wol is, dan valt het nog mee. Al is het dusdanig gewoven dat er druppels op kunnen blijven liggen. Een branddeken is veel dichter gewoven.

Ik zat automatisch aan een synthetische trui te denken... En dat is wel hele foute boel.
noem 1 normaal, niet exotisch kledingsstuk dat alu tegenhoudt als het dik 700 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

AtomicShockwave schreef op 13 oktober 2002 @ 20:44:
[...]

Geloof me ik heb na vandaag een beter gevoel van de temperatuur van gesmolten alu als jij. en dat is inderdaat geen pretje
No offense, maar die veronderstelling is niet waar.

Ik heb als onderdeel van mijn studie (technische materiaalwetenschappen) gietpractica gehad met Gietijzer, aluminium en messing. (Dat laatste moesten we zelfs 'samenstellen' in de juiste verhouding koper en zink om daarna te gieten en daarna de 'ingot' te walsen tot plaat.)

Als ik hier "All High and Mighty" overkom/kwam, dan daarvoor mijn excuses. Het was niet mijn bedoelling om hier met het belerende vingertje zwaaien, maar ik wil je wel graag helpen een beetje beter te snappen waar je nou eigenlijk mee bezig bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

AtomicShockwave schreef op 13 oktober 2002 @ 20:51:
[...]

noem 1 normaal, niet exotisch kledingsstuk dat alu tegenhoudt als het dik 700 graden is
De truuk is ervoor te zorgen dat de druppels gesmolten metaal er niet op blijven liggen. Moderne hittebestendige handschoenen zijn 'gewoon' (nou ja, een beetje exotisch is het wel) van kevlar gemaakt met een reflecterende coating.

Een schort van dik leer is al een stap in de goeie richting (die hebben ze ook hier op de vakgroep waar ze giet-werk doen) en anders die glimmende pakken die de brandweer ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ziet er goed uit. En inderdaad men kan gaan 'zeuren' over de veiligheid. Maar dit is dan ook een hobbie project. En wie heeft er zijn computerplek thuis helemaal volgens ARBO voorwaarden ingericht? Nou heel weinig mensen.

Maar trouwens nog wel een idee. Om het gietsel langzaam te laten afkoelen is het misschien een idee om er met een gas brander de mal en het gegoten alluminium heel langzaam af te laten koelen. Maar zo ver ik kan zien ziet het er puik uit. Nu hopen dat het een mooi blok zal worden. (bij volgende pogingen)

Pagina: 1 2 Laatste