[WC] Aluminium gieten

Pagina: 1
Acties:
  • 6.466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Topicstarter
Ik was laatst weer eens aan het denken zoals gewoonlijk, dit keer hoe ik een waterblok kon maken. Ik vind al die kant en klare blokken veels te duur, en zowiezow vind ik het leuk om zelf te knutselen :P

Nou heb ik netzoals veel mensen geen CNC freesbank in mijn garage staan, en heb ik een hekel aan solderen :) dus ik vroeg me af of ik geen blok kon gieten van aluminium, alu heeft een relatief laag smeltpunt 660 graden celcius, dus dat moet je met een gasbrandertje makkelijk kunnen laten smelten.

Dit is het idee: ik maak in gips of uit een gipsblok een mal, gips is superzacht dus je kunt het bijna overal mee bewerken. zo kun je dus met de simpelste gereedschappen een prima waterblokje uithakken :) overigens denk ik dat het maken van de mal the tricky part is, maar dat zien we dan wel weer.
Als ik mijn mal afheb dan giet ik er gesmolten aluminium in en laat em afkoelen, sla de mal aan diggelen en daar is mijn waterblok. Natuurlijk zal ik er daarna nog wel het een en ander aan moeten schuren en afvlakken maar dat vind ik niet erg.

Ik heb net al even geprobeerd of ik het kon smelten met een campingbrandertje, ik kwam heel dicht in de buurt want het werd nogal bros en zacht
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/traag/hopje/alu.jpg
met dit ding gaat het dus niet lukken, met de gasbrander van mijn maat wel :)

Wat denken jullie ervan? onhaalbaar? te veel werk? kun je alu een beetje lekker gieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik steun je idee wel, onderzoek ruled, maar volgens de theorie kan dit nog wel eens lastig worden, als je niet een heel stevige temp weet te bereiken krijg je iets van oxidatie in het alu, wat weer niet goed is voor de materiaaleigenschappen, zoald thermische geleiding.

maar probeer het vooral, vin het wel spannend om te zien

PS pas op met gieten in gips, dit heb ik wel eens met lood gedaan en gaat enorm spatten, door een of andere reactie, en vloeibaar lood/alu op je knar is nie leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 19:40 schreef FrUitSkI het volgende:
ik steun je idee wel, onderzoek ruled, maar volgens de theorie kan dit nog wel eens lastig worden, als je niet een heel stevige temp weet te bereiken krijg je iets van oxidatie in het alu, wat weer niet goed is voor de materiaaleigenschappen, zoald thermische geleiding.

maar probeer het vooral, vin het wel spannend om te zien

PS pas op met gieten in gips, dit heb ik wel eens met lood gedaan en gaat enorm spatten, door een of andere reactie, en vloeibaar lood/alu op je knar is nie leuk :)
ja dat wil ik dus weten of je als je alu smelt niet het hele alu verneukt, nou geef ik niks om een beetje aanslag hoor ;) maar toch.

het is me trouwens net gelukt om een klein reepje alu te smelten zodat het vloeibaar werd. maar het gedroeg zich nog een beetje als tin, oftewel de cohesie was nog te hoog, dus de temp moet opgeschroeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je moet doen bij het gieten is:

Mal met aan de bovenkant 2 gootjes - 1tje voor de alu erin en 1tje voor de bloedhete lucht eruit. Je moet wel heeeel erg voorzichtig gieten want het spat inderdaad omdat de lucht in de mal superheet wordt en enorm uitzet.

Ik denk niet dat dit erg hard gaat lukken omdat alu gewoon kut spul is om te gieten, het smelt wel alleen gaat het ook oxideren als een gek. Je krijgt dus nooit geen pure alu in je mal, alleen een of andere rotzooi die dus voor geen meter geleidt. Ook komen er dampen vrij die je niet in wil ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:46
Het makkelijkste lijkt mij om een mal te maken, is met hout eerst een positief maken. Oftewel: je maakt eerst het koelblok van hout en daarna overgiet je dit met gips, zodat je een negatief hebt, waar je vervolgens het aluminium in knikkert.
Ik denk wel dat het erg belangrijk is om het gieten in 1 keer te doen, anders krijg je laagjes die onderling nauwelijks geleidend verbonden zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt alu alleen smelten en gieten onder een atmosfeer die geen zuurstof bevat. Hoe je dat thuis zou moeten doen :? geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 19:51 schreef AlterEgo het volgende:
Je kunt alu alleen smelten en gieten onder een atmosfeer die geen zuurstof bevat. Hoe je dat thuis zou moeten doen :? geen idee.
hehe das kut want mijn brander doet het niet zonder zuurstof :+

maar smelten wil het wel, kijk het boeit me echt niet als dat ding zwart uitslaat ofzo, of als de thermische geleiding 3 procent lager is ofzow.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/traag/hopje/alu2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/traag/hopje/alu3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Ehme, zoals je op de foto probeert te smelten lukt idd niet, je legt het op de brander, en daar blijft het relatief koud...

misschien kanje het met andere metalen proberen... alu is idd een beetje shit...

misschien messing???

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 20:10 schreef 3lmowww het volgende:
Ehme, zoals je op de foto probeert te smelten lukt idd niet, je legt het op de brander, en daar blijft het relatief koud...

misschien kanje het met andere metalen proberen... alu is idd een beetje shit...

misschien messing???
zoals ik al zeg, met deze brander gaat het idd niet, maar bij mijn maat staat een echte soldeerbrander, werkt op hetzelfde gas maar produceert een vele male hetere steekvlam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op woensdag 03 juli 2002 20:10 schreef 3lmowww het volgende:

misschien messing???
messing is volgens mij helemaal niet geschikt voor een waterblok omdat het een brakke warmtegeleiding heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Messing is een legering en gaat dus niet hard lukken, ook is het smeltpunt van messing vrij hoog dus dat gaat gewoon niet lukken.

Enne, met z'n campingbrandertje zal het niet lukken, je moet al het gas wat eruit komt combineren tot 1 grote vlam, nu heb je veel vlammen maar je gebruikt er maar 1, niet efficient dus.

En dat ding slaat idd zwart uit, en dan is de warmtegeleiding niet 3% lager maar 99.99% lager. Koolstof geleidt voor geen kut dus.

Enne je brander doet het niet in een zuurstofloze omgeving? Dan moet je een andere brander gebruiken, eentje die al zuurstof bij het gas doet in de goede verhouding.

Maarruh - dit gaat dus niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom ga je gewoon niet meteen koper smelten? Als die maat zo'n goede gasbrander heeft moet dat toch kunnen? Ik dacht dat koper al bij een graad of 1000 smelt, dus dat moet met een kampvuurtje en flink veel hout wel lukken denk ik. Misschien nog wat blaasbalgen erbij, leuk projectje voor een zomeravond (nog even mee wachten dus totdat dit klotenweer voorbij is :+).

En die mal zou ik eerst gaan maken van klei en daarna in de oven van je mammie of ook op dat vuurtje bakken. Dat lijkt mij een veel beter mal. Want wat al gezegd is, die gipsmal zal flink gaan reageren met wat dan ook!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een gedurfd en mooi initiatief van je,maar jammergenoeg gaat aluminium oxideren als het in contact komt met zuurstof.Aluminium op kamertemperatuur oxideert ook,het zij langzaam.Naarmate de temperatuur stijgt en de hoeveelheid zuurstof toeneemt zal er meer oxidatie optreden.
als jij met een gasbrandertje gaat branden zal het relatief lang duren voordat het aluminium haar smelttemperatuur heeft bereikt,in de tussentijd zal er meer en meer alumiumoxide ontstaan,je krijgt dan een legering van pure aluminium en aluminiumoxide.
Om zo min mogelijk aluminiumoxide in je blok te krijgen is het aan te raden om het aluminium zo snel mogelijk te laten smelten,dit vereist een hoge vlamtemperatuur,ik raad je aan om het te (laten) doen met een gas- en zuurstof brander(snijbrander),deze heeft geen externe zuurstof uit de lucht nodig,zo gaat het het snelste en naar mijn mening is de snijbrander efficient met zuurstof zodat er weinig overblijft dat het aluminium kan aantasten.
ik denk ook(weet het bijna zeker) dat aluminiumoxide andere materiaaleigenschappen heeft dan aluminium(geleiding,massa,enz.)
succes verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Aluminium is redelijk te gieten voor de doe-het-zelver.

Benodigd zijn o.a. een smeltkroes en een smidse: Een bak met kolen, waar een ventilator aan zit die de temp flink opstookt. De kolen steek je aan, als alles goed brand de kroes in de kolen zetten, en de ventilator aan. Aluminium in de kroes zal smelten. De kroes uitnemen (met een tang) en het aluminium gieten. Zorg wel voor een vul en een luchtgat, en zorg dat er lauminium door de gaten naar boven komt.

De mal zou je van gips kunnen maken, of van mallenzand. Ik weet eerlijk gezegd niet direct hoe je aan mallenzand kan komen (zand + een kleefmiddel)

Als je gips gebruikt: Eerst de mal in de oven verwarmen tot 95 graden, een tijd lang. Anders zit er vocht in de mal, en springt deze stuk.

Succes ermee, en doe je wel voorzichtig? (leren schort, en goede bescherming voor je handen en je gezicht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Oja, houdt er rekening mee dat in aluminium allerlei toeslagen gaan (lood, zink, etc) om het een beetje sterk te houden. Gietaluminium heeft een andere samenstelling dan pultrusie aluminium.

Ik heb op Discovery wel eens gezien dat ze tin aan het gieten waren, om te kijken hoe de romeinen dat deden. Pas na een poging of 40 hadden ze een redelijk potje gemaakt.....

De mal bestond uit twee delen, en was iedere keer opnieuw bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Laatst online: 21-07 11:20

TMoose

Mooooooose !!

Ann Thorry:

Koolstof is juist een hele goede geleider :), moet het natuurlijk niet te poreus zijn.. Diamant is wel leuk :P

Maarre, een koelblok met een bodem van koolstof zou wel eens leuke resultaten kunnen geven :)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Op donderdag 04 juli 2002 09:30 schreef Herman het volgende:
De mal zou je van gips kunnen maken, of van mallenzand. Ik weet eerlijk gezegd niet direct hoe je aan mallenzand kan komen (zand + een kleefmiddel)
Mijn vriendin heeft een edelsmidcursus gedaan, en daardoor contacten in die bizniss, en daar gebruiken ze ook "mallenzand" (gietzand officieel, d8 ik). Als er behoefte aan is, kan ik dat spul dus wel bestellen, maar tis nie goedkoop, volgens mij...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

De warmtegeleiding van koolstof is afhankelijk van de richting. Er zijn koolstofvezels die een warmtegeleiding van 800 w/m/k hebben, maar die zijn ten eerste duur, en ten tweede moet je ze op een lastige manier orienteren, waardoor fabrikage van een koelblok weer lastig wordt.

Maar wat is de status van het alu-giet-project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
het kan me eerlijk gezegd niet zo veel schelen dat er aluminium oxide tussen komt, ik wil het gewoon een keertje proberen. De vlam die de brander van mijn maat heeft is zo ongeveer 1300Graden, dat is ongeveer het meeste wat je kan halen met butaan/propaan. daarmee moet ik het iig kunnen smelten. ook al lukt het niet, toch leuk om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 21:32 schreef AtomicShockwave het volgende:
het kan me eerlijk gezegd niet zo veel schelen dat er aluminium oxide tussen komt, ik wil het gewoon een keertje proberen. De vlam die de brander van mijn maat heeft is zo ongeveer 1300Graden, dat is ongeveer het meeste wat je kan halen met butaan/propaan. daarmee moet ik het iig kunnen smelten. ook al lukt het niet, toch leuk om te proberen.
Dan kun je dus beter koper doen dat oxideert minder hard. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is zeker een intressante discussie, ik heb zelf geprobeer om koelelementen te gieten voor een versterker. deze waren van koper, maar helaas het is vet moeilijk. Ook als je koper ook maar even verwarmt oxideert het als een gek. Later heb ik nog spikes( soort van cones voor onder je speakers) proberen van lood te maken. Deze goot ik in een gips malletje en het begon spontaan te koken. Ik had dit op een klein soldeer brandertje heet gemaakt op een lepel toen ik het malletje goot begon opeens alle molecullen te koken spontaan. Nou ik reageer te laat een hele dikke klodder kokend lood op mijn hand. En dat deed pijn. :(

Wat je ook moet onthouden is dat die soldeerbrander wel eens te weinig warmte energie kan leveren, dat wil zeggen dat hij te langzaam en te weinig gas verbrand waardoor er niet genoeg warmte energie vrij komt om het metaal te smelten. Ik zelf heb een klein brandertje die theoretisch ook 1300 graden wordt, dit moet je wel met een korreltje zout nemen omdat ik nog geen eens 1 stukje stofkoper heb kunnen smelten. Ik heb wel grotere dingen geprobeert (stukje kopere pijp) maar ik kwam nooit voorbij het stadium oranje gloeiend. Het was dan wel heel erg goed bewerkbaar. Niet voor lang hij blijf net 30sec ofzo oranje gloeiend maar daarna was hij alweer redelijk afgekoelt.

De methode van de kolen is volgens mij een goed uitvoerbare methode, omdat je te eerste heel lang en heel veel warmte energie hebt om het te laten smelten. En te tweede je kan er volgens mij een redelijke hoeveelheid alu er mee smelten.

Ik zou graag weten hoe je het moet doen aangezien ik hier nog en oude autoversterker heb liggen die de 2mm dikke alu buitenkant als koeling gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Zou het niet zo zijn dat je met die gasbrander een flinke hoeveelheid zuurstof wegtrekt, en dus de oxidatie van het aluminium een beetje belemmert? zou een gunstig effect zijn dacht ik zo :7

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neej, de brander verbruikt enorm veel zuurstof waardoor er een zuurstof tekort ontstaan en koolstofdioxide vrijkomt (giftig dus), de brander trekt alleen steeds meer zuurstof aan omdat ie anders uit zou gaan. Altijd zuurstof rond de brander dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 23:39 schreef Thorry het volgende:
Neej, de brander verbruikt enorm veel zuurstof waardoor er een zuurstof tekort ontstaan en koolstofdioxide vrijkomt (giftig dus)
Ik wist niet dat ik een giftige gas uitademde ;) :P, Ik denk dat je koolstofmonooxide bedoelt (CO).
, de brander trekt alleen steeds meer zuurstof aan omdat ie anders uit zou gaan. Altijd zuurstof rond de brander dus.
Dat zou wel ;), maar een groot deel van de zuurtsof wordt weggenomen, ik denk dat DenniZ-X gelijk gelijk in heeft dat dat een gunstig effect zal hebben.

Ik had een 9,3 op het examen van scheikunde 8-) (MAVO-D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
CO-gas van een brander, dat kan alleen bij een gele vlam. Hierbij komt ook koolstof vrij dat in de lucht verbrand en de gele kleur aan de vlam geeft. Een blauwe/ruisende vlam produceert geen CO (of in een zeer beperkte mate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij alle vormen van oxidatie komen zowel CO2 al CO vrij, ook kunnen er onverzadigde koolwaterstoffen vrijkomen. Al van deze stoffen zijn giftig. CO2 = heel erg giftig voor de mens, gelukkig hebben wij bomen en planten die fotosynthese doen om er weer wat bruikbaars van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 01:06 schreef Thorry het volgende:
Bij alle vormen van oxidatie komen zowel CO2 al CO vrij, ook kunnen er onverzadigde koolwaterstoffen vrijkomen. Al van deze stoffen zijn giftig. CO2 = heel erg giftig voor de mens, gelukkig hebben wij bomen en planten die fotosynthese doen om er weer wat bruikbaars van te maken.
Volgens mij is CO2 niet giftig hoor (behalve is grote hoeveel heden, maar dan is alles giftig). Bomen en planten filteren CO2 om naar O2, maar niet zozeer omdat CO2 giftig is, maar simpel weg omdat we anders te weinig O2 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel een beetje egoistisch van je, de planten filteren helemaal nix, ze zetten het om. Een groot verschil dus. En die planten doen dat niet omdat wij anders te weinig zuurstof hebben, ze doen het omdat ze op die manier leven, net als wij leven van zuurstof leven zij van koolstofdioxide. Wij bestaan toch ook niet omdat de planten anders te weinig CO2 hebben? En CO2 is dus echt wel giftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-07 13:49

Bluppy2

Hip!

Op zaterdag 06 juli 2002 02:22 schreef Thorry het volgende:
Dat is wel een beetje egoistisch van je, de planten filteren helemaal nix, ze zetten het om. Een groot verschil dus. En die planten doen dat niet omdat wij anders te weinig zuurstof hebben, ze doen het omdat ze op die manier leven, net als wij leven van zuurstof leven zij van koolstofdioxide. Wij bestaan toch ook niet omdat de planten anders te weinig CO2 hebben? En CO2 is dus echt wel giftig.
alles is in princiepe giftig.. Het hangt alleen heel erg af van de concentratie en de hoeveelheid...

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Very true, check de binas op MAC-waarden :)

Wanneer je met een gasbrander bezig bent hoef je echt niet na te denken over CO of CO2 gevaar, je kunt beter opletten waar je je handen houdt en waar je je brander op richt ;)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 02:22 schreef Thorry het volgende:
Deze redenatie kan ik niet volgen; dat ik mijn meer secuur had moeten uitdrukken is waar, maar dat heeft niets met de mate van giftigheid te maken.
Zoals ik als zei (en is hethaald is de bovenste 2 posts) is CO2 giftig als je er te veel van inademd, maar dat is niet aan de orde bij het omsmelten van Al (want daar gaat het hier om). ;)

(Ik vraag me overigens wel af hoe jij tot de ontdekking bent gekomen dat er geen verband bestaat tussen onze CO2 productie en de O2 productie van planten. Aan de Nobel-prijs zit een hoop geld vast!). >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
misschien een tip, die rechthoekige metalen puntenslijpers die je vaak ziet zijn van een magnesium-aluminium legering. ik heb dat spul wel eens flink heet gestookt met een normale brander (op zo'n blauwe gasfles), en het wordt dan heel mooi vloeibaar en ik denk dat je het makkelijk kan gieten. wel uitkijken, als er teveel zuurstof bijkomt vliegt het als een gek in de fik (dat was ook de reden dat ik het heet stookte 8-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

*schopje*
iemand al wat resultaat oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 20:33 schreef m-m het volgende:
*schopje*
iemand al wat resultaat oid?
heb een poging gedaan om een gasbrander te maken, lukte heel aardig, en smelt ook al best redelijk. Maar ik ga et een keer over doen denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/brander.jpg
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/brander2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vlam was zo spannend dat je de camera niet meer stil kon houden :) nofi maar waarom koop je niet gewoon een brander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 22:21 schreef Thorry het volgende:
De vlam was zo spannend dat je de camera niet meer stil kon houden :) nofi maar waarom koop je niet gewoon een brander?
ik ken gewoon een brander lenen als ik wil, dat ga ik dan ook wel doen, maar dit was gewoon een projectje on the sideline :) smelt trouwens heel goed alu hoor :) alleen ik denk dat ik voor een blokje meer vermogen nodig heb. oftewel ik denk dat ik er 3 branders op moet houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een beschrijving gezien van iemand op internet. Hij smelt ouwe motorblokken van de sloop.
Ouwe oliedrum met rooster, blower eronder, houtskool erin en een bak voor het alu.

Of nog makkelijker
[url="http://homepage.ntlworld.com/v.ford/furnace.htm"]http://homepage.ntlworld.com/v.ford/furnace.htm[/url]
[url="http://www.backyardmetalcasting.com/"]http://www.backyardmetalcasting.com/[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Die links zijn echt super, nooit gedacht dat alu gieten zo makkelijk was.
Een goede mal maken iets moeilijker, maar dit bied perspectieven.

De vraag is nu:
Wie is de eerste (GoT) Tweaker die zelf een WC giet met een eigen gemaakte oven ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-07 19:00
Als er iemand in de buurt van amsterdam woont wil ik wel met diegene het proberen. Lijkt me wel errug cewl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Wat moet er eigenlijk als "houder" voor het alu gebruikt worden, dus hetgenen waar het alu in smelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Hier nog een [url="http://www.chriscarpenter.org/chris/forge.htm"]linkie[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heeft nodulair gietijzer de eigenschappen die jij zoekt: Het is makkelijk te gieten en geleid de warmte goed omdat de koolstofdeeltjes als bolletjes in het metaal aanwezig zijn en dit komt de warmte geleideing ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Op vrijdag 19 juli 2002 17:14 schreef snelleron het volgende:
Volgens mij heeft nodulair gietijzer de eigenschappen die jij zoekt: Het is makkelijk te gieten en geleid de warmte goed omdat de koolstofdeeltjes als bolletjes in het metaal aanwezig zijn en dit komt de warmte geleideing ten goede.
Maar het zal de warmte niet zo goed geleiden als alu, dus hou ik het daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je een gecontroleerde thermiet-reactie kunt laten optreden is het smelten van Aluminium geen probleem meer. Vraag maar aan je scheikunde-leraar hoe een thermiet-reactie in werking treedt. Over 3 weken is mijn vakantie afgelopen en zal ik wel even opzoeken hoe je een dergelijke reactie op gang laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Op vrijdag 19 juli 2002 23:09 schreef Universal Creations het volgende:
Als je een gecontroleerde thermiet-reactie kunt laten optreden is het smelten van Aluminium geen probleem meer. Vraag maar aan je scheikunde-leraar hoe een thermiet-reactie in werking treedt. Over 3 weken is mijn vakantie afgelopen en zal ik wel even opzoeken hoe je een dergelijke reactie op gang laat komen.
[url="http://www.nvon.nl/toa/linksoep/thermiet.htm"]alstu[/url] :). Maar volgens mij gaat dat niet echt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Op zondag 07 juli 2002 17:41 schreef jackmcfox het volgende:
Zoals ik als zei (en is hethaald is de bovenste 2 posts) is CO2 giftig als je er te veel van inademd, maar dat is niet aan de orde bij het omsmelten van Al (want daar gaat het hier om). ;)
CO2 is niet giftig, evenmin als water, zand, ijzer, etc.
Wat je misschien bedoeld is koolmonoxide (CO). Daar kun je inderdaad verdomd slecht tegen.

Ik zal even zoeken wat de maximale concentratie van CO2 mag zijn voordat je problemen krijgt.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Zijn er nog wel mensen behalve mij die zich in het aluminium gieten willen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-07 19:12
ALu gieten Hmmmm?? Dit is echt zeer slecht idee als je het mij vraagt. Aluminium wordt bijna nooit gegoten omdat dit materiaal erg broos word als dit voor de tweede keer gebeurt (Blok uit fabriek is hoogst waarschijnlijk gegoten). Hierdoor heb je kans dat het blok het misschien een korte periode uithoud maar uit elkaar vallen door haarscheurtjes zou het waarschijnlijk wel.
ALUMINIUM IS GEEN GIET IJZER!!! Kijk maar naar vliegtuig aluminium dit wordt nooit gegoten!! te slap en kan niet goed tegen temp verschillen!

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Laatst online: 22-07 19:12
Let niet op spel fouten zit niet achter eigen pc

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
Aluminium wordt geregeld gegoten (standaarts, velgen, vork-bruggen van motors zelfs sommige vliegtuigonderdelen etc.)
Is sterk, echter ook wat bros.
Gewalst aluminium is wat minder sterk, maar veerkrachtiger (breekt niet zo snel)
Dit heeft te maken met het feit dat bij gieten (en afkoelen) aluminium-atomen de neiging hebben om een kristal-rooster te vormen.

de reden waarom een alu vliegtuig nooit gegoten zou worden is :
Het zijn voornamelijk platen en balken die gebruikt worden, walsen is de goedkoopste methode.
Daarnaast zijn gewalste balken minder stug dan gegoten.

Check de links eens..
Met een gegoten koelblok zal je geen problemen mee hebben mits je er niet met een hamer op gaat slaan oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 23:57
Volgens mij is de mal het belangrijkste:
Er mag haast geen water in zitten, want dat gaat verdampen en krijg je enorme spetters alu. Dus als je een hydraat gebruikt (gips) dan moet je dat eerst tot 100'C verhitten om het water eruit te halen, maar dan is het minder sterk.
De vorm moet zo zijn dat het alu goed erdoor heen loopt.
Je moet de mal ook weer kunnen slopen uiteraard.

Of je maakt je mal van hout met een deksel. als je het hout een poos in het water laat liggen, krijg je wel spetters en damp enzo, maar met die deksel is het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
Hout is geen goed idee, met temperaturen van over de 1400 graden blijft er niet veel van je mal over.
Als je nat hout gebruikt zal de damp ervoor zorgen dat je een zeer slecht resultaat krijgt (damp die zich met hoge druk door een vloeibaar metaal heen drukt maakt meer kapot dan je lief is)

D'r bestaat speciaal zand voor het gieten van oa Alu.
Het beste is het om die te gebruiken.

Als je een hydraat zoals gips gebruikt is het verstandiger om een meer delen mal te gebruiken, zodat je de mal vaker kan gebruiken (gips wordt behoorlijk broos indien het snel en hoog verwarmd terwijl er nog vocht in zit, beter is het om gedurende een langere periode (enkele uren hem in de oven op ca. 50 a 60 graden te laten uidrogen).
De plekken waar het alu moet komen moet je bewerken met een speciale verf zodat het alu niet in de mal trekt, en de mal makkelijk loslaat.

Voor info over deze materialen moet je op eerdergenoemde sites kijken, daar staan links naar leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
ik denk dat je het het beste in een stalen pot kan doen of in een oud steelpannetje dat je een beetje tweaked, dat met die kolen en een fohn ziet er erg indrukwekkend en haalbaar uit. Kolen geven veel meer energie af dan zo'n miezerig gasbrandertje met maar 1 vlam.

Thermietreacties? -> NEE, thermiet brand op 2800 graden ofzow, dus fikt overal dwars doorheen, het is moeilijk om aan te krijgen en om het vijlsel bij elkaar te krijgen. no go dus :)

maarre mijn idee heeft dus meer potentieel als ik in het begin dacht, ik moet het maar eens gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Op maandag 22 juli 2002 12:23 schreef AtomicShockwave het volgende:
ik denk dat je het het beste in een stalen pot kan doen of in een oud steelpannetje dat je een beetje tweaked, dat met die kolen en een fohn ziet er erg indrukwekkend en haalbaar uit. Kolen geven veel meer energie af dan zo'n miezerig gasbrandertje met maar 1 vlam.

Thermietreacties? -> NEE, thermiet brand op 2800 graden ofzow, dus fikt overal dwars doorheen, het is moeilijk om aan te krijgen en om het vijlsel bij elkaar te krijgen. no go dus :)

maarre mijn idee heeft dus meer potentieel als ik in het begin dacht, ik moet het maar eens gaan proberen :)
Jammer datje zo ver weg woont anders hak je geholpen. Maar ik wacht de resultaten gespannen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk initiatief, maar waar ik meteen aan dacht: Als je de mal maakt van gips of id, hoe krijg je de onderkant van de koeler dan nog mooi egaal? Komt nogal nauw met het koelresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 12:31 schreef mondeo1000 het volgende:
Leuk initiatief, maar waar ik meteen aan dacht: Als je de mal maakt van gips of id, hoe krijg je de onderkant van de koeler dan nog mooi egaal? Komt nogal nauw met het koelresultaat.
als je het gegoten hebt dan moet je daarna nog heel veel afvlakken en schuren, want idd, mooi glad krijg je het zo 1 2 3 niet gegoten, maar das niet erg. ik denk dat ik in klei ga gieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
De onderkant zal opgevlakt moeten worden:
Glasplaat > watervast schuurpapier (1500/2000) en vlakken maar.

Precies zoals je dat ook met een cylinderkop zou doen.

Klei is geen goed idee, dit wordt ontzettend broos.
Daarnaast heeft het een lange uithardings/dorrg tijd.

Haal (of maak) casting-sand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 12:33 schreef equinoxe het volgende:
De onderkant zal opgevlakt moeten worden:
Glasplaat > watervast schuurpapier (1500/2000) en vlakken maar.

Precies zoals je dat ook met een cylinderkop zou doen.

Klei is geen goed idee, dit wordt ontzettend broos.
Daarnaast heeft het een lange uithardings/dorrg tijd.

Haal (of maak) casting-sand.
waar haal ik casting sand? hoe maak ik het? wat is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Enig vooruitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
Casting sand is (als ik me niet vergis) zandmengsel met iets van olie erdoorheen, zodat je een mooi en vrij vlak gietwerkje krijgt.
In de links wordt daar ook over gesproken.

Vanwege ruimtegebrek ben ik hier nog niet mee bezig (lijkt me niet iets om te doen op een balkonnetje van 1 bij 2 meter op 2 hoog :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
Weederom: enig vooruitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macadoshis
  • Laatst online: 26-07 16:22

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

equinoxe schreef op 21 juli 2002 @ 20:28:
Aluminium wordt geregeld gegoten (standaarts, velgen, vork-bruggen van motors zelfs sommige vliegtuigonderdelen etc.)
Is sterk, echter ook wat bros.
Gewalst aluminium is wat minder sterk, maar veerkrachtiger (breekt niet zo snel)
Dit heeft te maken met het feit dat bij gieten (en afkoelen) aluminium-atomen de neiging hebben om een kristal-rooster te vormen.

de reden waarom een alu vliegtuig nooit gegoten zou worden is :
Het zijn voornamelijk platen en balken die gebruikt worden, walsen is de goedkoopste methode.
Daarnaast zijn gewalste balken minder stug dan gegoten.

Check de links eens..
Met een gegoten koelblok zal je geen problemen mee hebben mits je er niet met een hamer op gaat slaan oid.
Gegoten Aluminium is NIET sterker dan gewalst aluminium!!!! Het kan maar het is geen regel!! Gewalst aluminium wordt gemaakt van Aluminium dat eerst gegoeten is. Gewalst heeft als voordeel dat de kristallen gericht worden en ook verkleind worden! Waardoor je een fijnere kristalstructuur krijgt wat zeer gunstig is voor de Young's Modulus en Trek Sterkte (Young's Modulus is de eigenschap die aangeeft hoe stijf het materiaal is, maar het heeft niks te maken met buiging etc.).
Gegoten Aluminium is afhankelijk van het afkoelings traject taai of bros..
DUS HET IS MAAR NET HOE JE HET ALUMINIUM BEHANDELT...

Gewalste balken zijn minder stug??? Ik weet niet hoeveel je weet van Aluminium, maar eerst wordt het aluminium gegoten in INGOTS (ZEER grote palen Aluminium) Daarna worden deze ingots afgekoeld en als ze gestold zijn kunnen ze gewalst of geextrudeerd worden!!
OOoohhh ja voor vliegtuigen worden de aluminium onderdelen bijna ALTIJD geextrudeerd en niet gewalst als het NIET gaat om platen !!! (Ik werk bij Fokker Aerostructures in Papendrecht)

Ooohh ja het gieten van Aluminium is ZEER lastig omdat het aluminium zeer reactief is als het vloeibaar is!! Maar ook het GOED gieten van de vorm is ZEER lastig, de gietvorm moet zo ontworpen zijn dat alle lucht kan ontsnappen, je moet ervoor zorgen dat het aluminium van binnenuit stolt anders krijg je gaten in je product!!!!

Ik zou maar een ander proces kiezen voor het maken van aluminium koelblokken!!

Mopreme - lvl 80 Warrior @ Hellscream (Symbiosis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
Ach, ik ga geen vliegtuig bouwen, en meer dan 3 bar zal niet op die koeler komen te staan..
Ik zie het probleem niet.

Als je alu giet onder de omstandigheden waar wij het over hebben zal je dus ietwat broos materiaal krijgen. Niet dat dat erg is, want er zal niet ontzettend veel kracht op komen.

Mijn ervaring (in lab) mbt materiaal technologie toegepast op Al laten mijn conclusie staan dat gewalst Al veerkrachtiger is en dus minder stug. Veerkrachtige materialen hebben bij stresstesten een langere levensduur
Gegoten materiaal is stugger en brozer.

Hoe moeilijk het gieten van alu is:
http://www.backyardmetalcasting.com/

Als je de info op dit soort sites leest en de raad goed opvolgt kom je er echt wel.

Als jij een ander proces wilt kiezen, prima, moet je doen, hier gaat het over Gieten van aluminium.
En zeg niet dat het niet kan, wat de eerdergenoemde links laten duidelijk zien dat alu te gieten valt, en dat die mensen er al wazige dingen mee hebben gemaakt bijv:
http://www.backyardmetalcasting.com/guest_joe.html
met name:
Afbeeldingslocatie: http://www.backyardmetalcasting.com/guestpics/joe_injectors.jpg
Respect !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:32
Ik heb er ook wel schik van om aluminium om te smelten, maar zeker niet naar een waterblok, maar ramsinks o.i.d.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

equinoxe schreef op 01 augustus 2002 @ 12:42:
Ach, ik ga geen vliegtuig bouwen, en meer dan 3 bar zal niet op die koeler komen te staan..
Ik zie het probleem niet.

Als je alu giet onder de omstandigheden waar wij het over hebben zal je dus ietwat broos materiaal krijgen. Niet dat dat erg is, want er zal niet ontzettend veel kracht op komen.

Mijn ervaring (in lab) mbt materiaal technologie toegepast op Al laten mijn conclusie staan dat gewalst Al veerkrachtiger is en dus minder stug. Veerkrachtige materialen hebben bij stresstesten een langere levensduur
Gegoten materiaal is stugger en brozer.

Hoe moeilijk het gieten van alu is:
http://www.backyardmetalcasting.com/

Als je de info op dit soort sites leest en de raad goed opvolgt kom je er echt wel.

Als jij een ander proces wilt kiezen, prima, moet je doen, hier gaat het over Gieten van aluminium.
En zeg niet dat het niet kan, wat de eerdergenoemde links laten duidelijk zien dat alu te gieten valt, en dat die mensen er al wazige dingen mee hebben gemaakt bijv:
http://www.backyardmetalcasting.com/guest_joe.html
met name:
afbeelding
Respect !
Ik begrijp dat het maar om een koeler gaat, maar met gieten heb je een minimale dikte van de koelvinnen en een minimale afstand tussen de koelvinnen als gevolg van de oppervlakte spanning van aluminium.
Als je aan materiaal technologie doet weet je dat je voorzichtig moet zijn met stug en dat soort benamingen ( p.s. Ik heb Materiaalkunde gestudeerd aan de TU in Delft)...... Veerkarchtig, bedoel je daarmee de reactie van een Aluminium staaf als je deze doorbuigt? Stug? Wat bedoel je daarmee? Stugger en brozer?? Ik denk dat je bedoelt dat de Young's Modulus HOOG is waradoor het materiaal een bros breuk karakter heeft

Maar ja ik zal wel iets te diep in dit soort dingen duiken als gevolg van mijn studie en mijn werk bij Fokker Aerostructures!

Ik wou alleen duidelijk maken dat GOED gieten zonder holtes van aluminium een zeer lastige onderneming is! Want je wilt geen luchtbellen in je Aluminium koelblok, want dat verandert weer de warmtegeleiding!

En je moet niet vergeten dat gegoten producten altijd nabewerking nodig hebben!
Maar ja zoals ik al zei zal ik wel iets te diep in dit soort dingen duiken!

Ik ben geen meester in gieten, maar wou gewoon duidleijk maken dat het nog best lastig kan zijn als je het netjes wilt doen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet mogelijk om 1 blok te gieten en die later uit te gaan boren?
Scheelt je een boel gepiel met het maken van die mal.

Wat is het verschil als je snel (met water) of langzaam afkoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 22:25

Silentpuma

To much mind...

het is een gedurfd en mooi initiatief van je,maar jammergenoeg gaat aluminium oxideren als het in contact komt met zuurstof.Aluminium op kamertemperatuur oxideert ook,het zij langzaam.Naarmate de temperatuur stijgt en de hoeveelheid zuurstof toeneemt zal er meer oxidatie optreden.
als jij met een gasbrandertje gaat branden zal het relatief lang duren voordat het aluminium haar smelttemperatuur heeft bereikt,in de tussentijd zal er meer en meer alumiumoxide ontstaan,je krijgt dan een legering van pure aluminium en aluminiumoxide.
Om zo min mogelijk aluminiumoxide in je blok te krijgen is het aan te raden om het aluminium zo snel mogelijk te laten smelten,dit vereist een hoge vlamtemperatuur,ik raad je aan om het te (laten) doen met een gas- en zuurstof brander(snijbrander),deze heeft geen externe zuurstof uit de lucht nodig,zo gaat het het snelste en naar mijn mening is de snijbrander efficient met zuurstof zodat er weinig overblijft dat het aluminium kan aantasten.
ik denk ook(weet het bijna zeker) dat aluminiumoxide andere materiaaleigenschappen heeft dan aluminium(geleiding,massa,enz.)
succes verder
Ik weet wel zeker dat aluminiumoxide andere materiaaleigenschappen heeft dan aluminium. Aluminiumoxiden geleiden warmte namelijk niet! Bij bijtelplaatjes voor draai-freesbanken wordt het ook wel gebruikt, die dingen worden soms wel 800°...
Oxiden en andere verontreinigen krijg je er toch wel in en dat is zeer negatief voor de warmtegeleiding...
ALu gieten Hmmmm?? Dit is echt zeer slecht idee als je het mij vraagt. Aluminium wordt bijna nooit gegoten omdat dit materiaal erg broos word als dit voor de tweede keer gebeurt (Blok uit fabriek is hoogst waarschijnlijk gegoten). Hierdoor heb je kans dat het blok het misschien een korte periode uithoud maar uit elkaar vallen door haarscheurtjes zou het waarschijnlijk wel.
ALUMINIUM IS GEEN GIET IJZER!!! Kijk maar naar vliegtuig aluminium dit wordt nooit gegoten!! te slap en kan niet goed tegen temp verschillen!
idd, aluminium is erg slecht te gieten. Dus eigen huis-tuin-en-keuken gegoten koelblokjes is niet zo`n goed idee... Waarom niet gewoon in een blokje een paar gangetjes frezen en klaar?! Als je naar een bedrijf gaat die dat spul heeft kan je vast wel een dealtje gooien. Of beter, via school... ;)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

Ik ben het hier helemaal mee eens!!
Aluminium dat je koopt (staal enzo ook) is altijd GEGOTEN !!!! en daarna kan het gewalst of geextrudeerd worden!! Er is een manier om de broosheid tegen te gaan.. en dat is de warmtebehandeling.... Maar ja wie heeft er zo'n "oventje" staan die op de goede temperatuur op de goede manieer kan opwarmen en afkoelen (dit is HET BELANGRIJKE)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Steef1983 schreef op 21 juli 2002 @ 20:05:
bullshit. Al het aluminium wordt eerst gesmolten en gegoten. zo komt het uit het productieproces. of het nou nieuw of gerecycled aluminium is. vaak wordt het daarna verder verwerkt (tot platen gewalst bijvoorbeeld, of warm (niet gesmolten) of koud geextrudeerd) Aluminium kan je zo vaak smelten als je wil.

verder zijn heel veel eindproducten ook gegoten. de wat betere aluminium pannen zijn bijvoorbeeld gegoten, net als velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macadoshis

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

aatos schreef op 02 augustus 2002 @ 20:20:
[...]

bullshit. Al het aluminium wordt eerst gesmolten en gegoten. zo komt het uit het productieproces. of het nou nieuw of gerecycled aluminium is. vaak wordt het daarna verder verwerkt (tot platen gewalst bijvoorbeeld, of warm (niet gesmolten) of koud geextrudeerd) Aluminium kan je zo vaak smelten als je wil.

verder zijn heel veel eindproducten ook gegoten. de wat betere aluminium pannen zijn bijvoorbeeld gegoten, net als velgen.
Je hebt helemaal gelijk....... :P

Pagina: 1