[WC]Aluminium Gieten fase 1

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.941 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Atomic: als je verder gaat met experimenteren, probeer dan svp eens wat koperdraad te smelten.
Ik ben zéér benieuwd of die extra 440 graden worden gehaald (alu c. 640; koper c. 1080).

Kun je zo'n smeltoventje ook in de woonkamer nabouwen?
(Ik woon in een flat - driehoog) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Topicstarter
Anoniem: 787 schreef op 13 oktober 2002 @ 22:15:
Atomic: als je verder gaat met experimenteren, probeer dan svp eens wat koperdraad te smelten.
Ik ben zéér benieuwd of die extra 440 graden worden gehaald (alu c. 640; koper c. 1080).

Kun je zo'n smeltoventje ook in de woonkamer nabouwen?
(Ik woon in een flat - driehoog) ;)
We hebben koper geprobeerd, we kwamen erg dicht in de buurt, maar denk dat we er toch nog een 100 graden vanafzaten. het werd superzacht en we konden et zo indrukken, net niet goed genoeg dus.
Maar met wat tweaken van de smeltkroes en het oventje kunnen we et misschien net halen. dat zien we de volgende keer wel :P
Oh en dat ken je niet in je flat nabouwen :D en geloof me, je stookt er wat hout doorheen, als je een 150mm fan hebt die zuurstof onder je vuur jaagt dan schiet et errug hard op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

AtomicShockwave schreef op 14 oktober 2002 @ 08:51:
als je een 150mm fan hebt die zuurstof onder je vuur jaagt dan schiet et errug hard op.
Probeer bij Hoekloos een flesje pure zuurstof te regelen... dat fikt pas >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Demoniac schreef op 14 oktober 2002 @ 09:26:
[...]

De luchtaanvoer
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/gieten/PICT0035.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12

aKra

Intentionally left blank.

Ziet er allemaal heel grappig uit :-)

Maar ik wens je veel success! (Je bent zeer origineel voor mijn idee!)

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 00:32
net ff heel de thread doorgelezen:
RESPECT _/-\o_ _/-\o_

Erg vet id, ik ben benieuwd of je er een goed blokkie uitkrijgt, ik houd het topic in de gaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

[nohtml]
AtomicShockwave schreef op 13 oktober 2002 @ 20:20:

Ja vuurvaste handschoenen blabla, ik weet hoe heet die zooii is, we passen echt wel op hoor.
Naar mijn inzicht toch onvoldoende. Hoeveel moeite is dat nou om tenminste even een veiligheidsbril of brommerhelm ofzo op te zetten en wat beschermendere kleding aan te doen?

Of moet ik nog meer pics gaan posten van situaties waar zoiets simpels als een veiligheidsbril of handschoenen me behoed hebben voor serieus letsel?

AtomicShockwave schreef op 13 oktober 2002 @ 20:51:
noem 1 normaal, niet exotisch kledingsstuk dat alu tegenhoudt als het dik 700 graden is

Alles van leer, bijvoorbeeld. En alles dat goed vochtig is ook wel. Zo'n druppel alu stolt behoorlijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 5988 schreef op 14 oktober 2002 @ 10:18:
[nohtml]
[...]

. Zo'n druppel alu stolt behoorlijk snel.
dat valt toch behoorlijk tegen :+
ik heb een druppel dwars door een plankje van 2mm dik zien smelten.

Maar zoals ik al zeg misschien wat weinig bescherming, maar we zijn erg alert geweest. daarom zit ik hier nu nog zonder 1 brandblaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

[nohtml]
[...]

Naar mijn inzicht toch onvoldoende. Hoeveel moeite is dat nou om tenminste even een veiligheidsbril of brommerhelm ofzo op te zetten en wat beschermendere kleding aan te doen?
[knip]
Alles van leer, bijvoorbeeld. En alles dat goed vochtig is ook wel. Zo'n druppel alu stolt behoorlijk snel.
Alu gieten in een motorpak :P
Op zich nog niet eens zo'n gek idee (al zou ik voor een bril ipv een helm gaan)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitNiX
[nohtml]
[...]

Of moet ik nog meer pics gaan posten van situaties waar zoiets simpels als een veiligheidsbril of handschoenen me behoed hebben voor serieus letsel?

[...]

* FitNiX is erg benieuwd naar de pics O-) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

me 2 wanneer is jullie volgende poging????
vind dit wel erg leuk om te volgen..
suc6
blijf deze draad nauwlettend volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 23:53

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Is het niet een idee om je alu in de mal zelf te smelten? of komt er dan te veel troep in te zitten? Het lijkt mij dat het op deze manier wel perfect verdeeld word over het gehele opvervlak van de mal. Meschien dat ik zelf binnekort ook wel eens een poging waag. Ik ben op het moment bezig om een watercooling setup voor school te maken. Dan is dit ook wel leuk om zelf te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitNiX
Tweak-Freak schreef op 14 oktober 2002 @ 18:06:
Is het niet een idee om je alu in de mal zelf te smelten? of komt er dan te veel troep in te zitten? Het lijkt mij dat het op deze manier wel perfect verdeeld word over het gehele opvervlak van de mal. Meschien dat ik zelf binnekort ook wel eens een poging waag. Ik ben op het moment bezig om een watercooling setup voor school te maken. Dan is dit ook wel leuk om zelf te proberen.
:? Hoe wou je dat in hemelsnaam aan pakken, dan zou je heel de mal dus moeten verwarmen tot dik 660 graden, hoe had je dat in gedachten dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 15:41

D-RiSe

Kick the baby

Kermit schreef op 15 oktober 2002 @ 09:07:
[...]
:? Hoe wou je dat in hemelsnaam aan pakken, dan zou je heel de mal dus moeten verwarmen tot dik 660 graden, hoe had je dat in gedachten dan :?
hmm... gewoon rechtop zetten en een stuk of 4 a 5 gasbranders op het alu zetten....?

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49360

om de mal goed droog te krijgen kun je hem het beste effe in de magnatron plaatsen voor 5 min op max vermogen daarnaa effe laten uitzweten en is meteen alvast een beetje op temperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52458

hey jantje :p

erg cool dit, zag pas op het laatst van wie deze draad was

ben benieuwd naar t resultaat, hoor t denk ik nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Nou mensen, slechte mededeling, de 2e poging gaat nog wel effe duren.
Ik heb gister op ongelukkige wijze mijn enkel gebroken, en zit nog zeker 6 weken met een gipsen poot :Y)
ej gips, ken je ook in gieten :{

naja, bad luck :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

das minders :(
hoe krijg je dat voor mekaar dan?

iig veel suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

AtomicShockwave schreef op 15 oktober 2002 @ 16:19:
Nou mensen, slechte mededeling, de 2e poging gaat nog wel effe duren.
Ik heb gister op ongelukkige wijze mijn enkel gebroken, en zit nog zeker 6 weken met een gipsen poot :Y)
ej gips, ken je ook in gieten :{

naja, bad luck :(
Als je er uit mag die poot als mal gebruiken? >:)
Kan je een alu voet gieten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50278

kewl id alleen jammer dat je je poot hebt gebroken.
Wat ben je ook een kluns Jan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 50278 schreef op 15 oktober 2002 @ 16:49:
kewl id alleen jammer dat je je poot hebt gebroken.
Wat ben je ook een kluns Jan ;)
misschien ken ik nog wel fotows van de breuk posten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65761

ik zal wel iets gaan bedenken maar hoe de fuck kom ik aan 1000 graden om koper te smelten :S ik heb maar een bodempje nodig hole deksel heb ik al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61881

Al Heeft een smeltpunt van 660,15 graden Celcius ofwel 933,15 Kelvin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61881

en koper heeft een smeltpunt van 1083 graden Celcuis ofwel 1356 Kelvin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

En GoT heeft een edit-knop O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61881 schreef op 15 oktober 2002 @ 17:04:
en koper heeft een smeltpunt van 1083 graden Celcuis ofwel 1356 Kelvin
ja maar kan ik zoveel graden krijgen door een klein blikje met koper in het hete vuur te doen?? (alluminium lukt me wel makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 65761 schreef op 15 oktober 2002 @ 17:19:
[...]

ja maar kan ik zoveel graden krijgen door een klein blikje met koper in het hete vuur te doen?? (alluminium lukt me wel makkelijk :)
met ons superoventje lukte het niet, ik denk dat je dan toch ECHT met gas moet gaan werken ofzow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik weet niet waar jullie wonen, maar loop (hompel, heb ik begrepen) naar een gieterij, en vraag in de werkplaats om een half emmertje mallenzand. Dat ge-emmer met die gipsen mallen zal een probleem blijven. Overigens werkt dat wel voor tin, maar daarvan is de temperatuur niet zo hoog.

Gieterijen:
Lips
van voorden zaltbommel

Meer weet ik er niet, maar ik zal een link geven: www.goudengids.nl www.abc-d.nl

Meestal als je effe ouwehoert heb je zo een beetje van die zooi te pakken. En als je op vrijdag rond lunchtijd aankomt met een krat bier, dan is er altijd wel iemand die even wil opstaan en wat zand wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik ken iemand die heeft ook vloeibaar alu in een bakkie van cement gegoten, het bakkie knalde bei de eerste druppel uit elkaar. Mijn vriend belande in ut ziekenhuis met tweede graads brandwonden dus weet waar je aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55049

Dat kopergieten vind ik wel een leuke spinoff. Zelf heb ik ervaring met glas en kristal wat ook wel leuke temperaturen meebrengt. Glas is niet zo moeilijk, een gewone kamping-gas-fles (propaan) ZONDER ONTSPANNER (fles bevat toch maar 5 a 6 kg druk) direct naar brander dat geeft pas een lekker heet vlammetje ;) Ideaal om glas en alu te fikken :) Ook zilver en koper smelten maar dan mag de hoeveelheid niet te groot zijn omdat de warmte afname te groot wordt. Bij kristal wordt het wel effe moeilijker. Zeker bij kwarts. Daar heb je echt zeeeer hete temperatuur nodig. De truc is eenvoudig ZUURSTOF. vuur maak je met warmte + brandstof + zuurstof. Als je de verhoudingen zo krijgt dat je die kan opvoeren in functie van de hitte die je al hebt dan zal je zien dat je steeds meer zuurstof nodig hebt om hogere temperaturen te bereiken. Om zeer hoog te gaan doe ik het als volgt. Gebruik een specifiek soort kolen met extreem hoge energiewaarde (wij noemen dat hier VETTE KOLEN in de volksmond) Ze zien er uit als bollen en ogen vettig. De grote is zo wat 3cm diameter +-. Eerst moet je die dingen aanmaken met houtskool. Dit kan zeer lastig gaan want die soort kolen vatten niet graag vuur.
Eens ze gloeien breng je ze over in een haard met open bodem (die bloempotten vind ik een zeer goed idee, ik heb dat wel nog niet geprobeerd maar dat moet zeker lukken.) En het enige wat je dan moet doen is ZUURSTOF inblazen onderaan. De temperaturen die je kan halen gaan gemakkelijk tot boven de 2000° Zorg wel voor een speciale bril (lasbril) want het vuur is zo heet dat je er niet meer in kan kijken (witheet)
Bescherming is iets waar ik het soms ook niet zo nouw mee neem, maar lederen handschoenen zoals lassers die gebruiken kosten nu echt niet veel (voor 10E moet je die kunnen vinden). Ook een versleten lederen jas uit de tweedehands of zo is zeker geen overbodige luxe. Zelf heb ik al een massa bandwonden gehad door toch net effe weer 'snel' iets te doen zonder gepaste veiligheid.
Ik wens je zeer veel succes, en zal je vorderingen op de gebroken-'voet' volgen ,)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Herman schreef op 16 oktober 2002 @ 12:22:
Ik weet niet waar jullie wonen, maar loop (hompel, heb ik begrepen) naar een gieterij, en vraag in de werkplaats om een half emmertje mallenzand. Dat ge-emmer met die gipsen mallen zal een probleem blijven. Overigens werkt dat wel voor tin, maar daarvan is de temperatuur niet zo hoog.

Gieterijen:
Lips
van voorden zaltbommel

Meer weet ik er niet, maar ik zal een link geven: www.goudengids.nl www.abc-d.nl

Meestal als je effe ouwehoert heb je zo een beetje van die zooi te pakken. En als je op vrijdag rond lunchtijd aankomt met een krat bier, dan is er altijd wel iemand die even wil opstaan en wat zand wil halen.
Bier = magic bij dat soort bedrijven :P
Ook als je een stukje koper of plexi nodig hebt, met bier gaan alle deuren open >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 23:11
Zeer interessante topic, hoop hier binnenkort meer over te lezen.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 12:24
Op school kan ik ook zo alu gieten. Ik kan het dan zelf verwarmen met een mooie acceteleen vlam, zo kan je staal ook wel mee smelten :9. Alleen ik kan ook frezen.......

Ik zla eens een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Amd RuLuzzz schreef op 17 oktober 2002 @ 18:23:
Op school kan ik ook zo alu gieten. Ik kan het dan zelf verwarmen met een mooie acceteleen vlam, zo kan je staal ook wel mee smelten :9. Alleen ik kan ook frezen.......

Ik zla eens een keer proberen.
Acetyleen, vlam @ 2800Co Celsius >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

AtomicShockwave schreef op 17 oktober 2002 @ 21:31:
[...]

Ja, alleen op een heel klein plekje maar... De truuk is om een complete smeltkroes boven de smelttemperatuur van het koper te krijgen, zonder dat je plaatselijk een gat in je smeltkroes fikt. Lastiger dan je denkt.

Indrukwekkend als het je goed lukt, dat is zeker.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
AtomicShockwave schreef op 17 oktober 2002 @ 21:31:
[...]

Ga ik binnenkort koper eens proberen te gieten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik heb er niet echt behoefte aan om dit te proberen, maar een fles acetyleen heb ik wel tot mijn beschikking zou ik het willen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
JumpStart schreef op 17 oktober 2002 @ 21:35:
[...]

Ja, alleen op een heel klein plekje maar... De truuk is om een complete smeltkroes boven de smelttemperatuur van het koper te krijgen, zonder dat je plaatselijk een gat in je smeltkroes fikt. Lastiger dan je denkt.

Indrukwekkend als het je goed lukt, dat is zeker.
Yup het gaat er bij smelten niet om over hoe geconcentreerd je de energie hebt, je moet gewoon VEEL energie hebben, overal, en als je dan ziet dat zo'n aceteyleenvlam wel heet is maar heel klein, krijg je er nog geen smeltkroes mee warmgestookt. Je hebt gewoon bakken power nodig, zoals een loeiheet houtvuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
AtomicShockwave schreef op 18 oktober 2002 @ 19:36:
[...]

Yup het gaat er bij smelten niet om over hoe geconcentreerd je de energie hebt, je moet gewoon VEEL energie hebben, overal, en als je dan ziet dat zo'n aceteyleenvlam wel heet is maar heel klein, krijg je er nog geen smeltkroes mee warmgestookt. Je hebt gewoon bakken power nodig, zoals een loeiheet houtvuur
Kan er 4 branders bijpakken als ik wil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:24

Termy

valt er nog wat te fragge?

ff over dat termiet nog, dat zoutzuur reageert met die roest wat een exotherme reactie is (lees: komt energie(warmte) vrij) en zodra het warmgenoeg is gaat het met dat andere spul reageren.

zijn beide btw redox reacties ja :) toen we dat op de middelbare school deden (jaar geleden :D) druppelde er inderdaad vloeibaar ijzer door de bloempot heen. 1 van de stukjes zit nu nog steeds in m'n etui... mooi was die tijd :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63132

Ik vraag mij af hoe massief de binnenkant van dat gietsel is. Volgens mij zal de effectiviteit afnemen als de binnenkant luchtbelletjes en of oneffenheden bevat.
Ik zou dus bij het volgende gietsel (en juist met je enkel in het gips heb je plenty tijd ;) ) eens nagaan hoe je dat kan voorkomen.
Ik kijk met spanning uit naar het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

Demoniac schreef op 14 oktober 2002 @ 09:26:
[...]

kweetnie of je ooit zo'n zuurstofcilinder in je hande heb gehad maar dat is dus echt ongelooflijk link zo'n cilinder gebruiken...........

Ik had eerst een "lege" zuurstofcilinder op me werk en ik d8 hem fijn ff open te draaien maar ik schok me dus echt de tering want dat maakte een ongelooflijke knal..

Maar het schijnt dus dat als je een volle (40bar)d8 ik opendraaid dat er andere dingen gaan branden dan jij wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 63132 schreef op 19 oktober 2002 @ 14:05:
Ik vraag mij af hoe massief de binnenkant van dat gietsel is. Volgens mij zal de effectiviteit afnemen als de binnenkant luchtbelletjes en of oneffenheden bevat.
Ik zou dus bij het volgende gietsel (en juist met je enkel in het gips heb je plenty tijd ;) ) eens nagaan hoe je dat kan voorkomen.
Ik kijk met spanning uit naar het eindresultaat.
Gietsel is helemaal massief hoor, als je er een luchtbel in heb zitten dan klapt die er bij het gieten toch wel uit.

ennuh dat de binnekant van et blok oneffen is, mooi toch? :) meer contactoppervlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

NeverSeen schreef op 19 oktober 2002 @ 14:21:
[...]

kweetnie of je ooit zo'n zuurstofcilinder in je hande heb gehad maar dat is dus echt ongelooflijk link zo'n cilinder gebruiken...........

Ik had eerst een "lege" zuurstofcilinder op me werk en ik d8 hem fijn ff open te draaien maar ik schok me dus echt de tering want dat maakte een ongelooflijke knal..

Maar het schijnt dus dat als je een volle (40bar)d8 ik opendraaid dat er andere dingen gaan branden dan jij wil
Hier (bij mijn vader) zitten er van die kraantjes op, daarmee kan je de druk regelen :)
Mijn pa steekt ook altijd de barbecue aan met de gasbrander, gaat wat sneller dan met aanmaakblokjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63132

AtomicShockwave schreef op 19 oktober 2002 @ 14:38:
[...]

Gietsel is helemaal massief hoor, als je er een luchtbel in heb zitten dan klapt die er bij het gieten toch wel uit.

ennuh dat de binnekant van et blok oneffen is, mooi toch? :) meer contactoppervlak
Mmm, ik zie de verwarring. Ik doelde niet op de binnenkant van het blok, maar het binnenste van het gietsel. Als er in het gegoten aluminium binnenin oneffenheden zitten, dan kan dat volgens mij de werken nadelig beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 63132 schreef op 19 oktober 2002 @ 16:54:
[...]

Mmm, ik zie de verwarring. Ik doelde niet op de binnenkant van het blok, maar het binnenste van het gietsel. Als er in het gegoten aluminium binnenin oneffenheden zitten, dan kan dat volgens mij de werken nadelig beinvloeden.
Ja en mijn uitleg DAARvoor staat 2 regels hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macadoshis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-03 21:50

Macadoshis

Feyenoord 4 ever

hhhmmmm er zit altijd gas oplost in het vloeibare aluminium en dit kan bij het stollen van het gesmolten aluminium gasbellen veroorzaken....
Het is zeer lastig om porositeit-vrije gietstukken te maken, in ieder geval lastig als je het thuis thuis doet.

Mopreme - lvl 80 Warrior @ Hellscream (Symbiosis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55049

Even een misverstand hier werwerken :-/

Een fles PROPAANGAS of BUTAANGAS (campinggas) kan je direct aansluiten op een slang en die zonder onstpanner op een brander aansluiten. Wel ervoor zorgen dat de sproeier aangepast is zodat de vlam niet "walmt" (zweept) De bedoeling is een krachtige vlam te hebben met veel zuurstof en een hoge gasdruk.
Als basisidee kan je bv een brander tweaken die normaal gebruikt word om dakroofing aan te brengen ;)

OF je werkt met STEENKOOL, geen houtskool (de energiedichtheid van houtskool is veel lager)
Bij de verbranding van kolen kan je de temperatuur zeer sterk opvoeren door er zuurstof door de vuurhaard te blazen.
Die zuurstof MAG gewoon lucht (18% O2) zijn die uit een krachtige aanjager komt (stofzuiger welke een uitgang heeft bv) of zelfs perslucht onder lage druk dan.

Maar een ZUURSTOFFLES (98% O2) mag je NOOIT ZONDER ONTSPANNER GEBRUIKEN!!!!
dit is LEVENSGEVAARLIJK !!! Die flessen staan onder zeer hoge druk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus je hebt het gehoord atomic shockwave je mag geen pure zuurstof fles in het vuur gooien :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Anoniem: 65761 schreef op 31 oktober 2002 @ 07:25:
dus je hebt het gehoord atomic shockwave je mag geen pure zuurstof fles in het vuur gooien :7
Hele subtiele schop... :+
Maar idd die grote cylinders met zuurstof (of welk gas dan ook) die kan je niet zomaar hup open draaien, daar moet een speciaal ding op geschroefd worden met kraantjes en drukmetertjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61200

Bij ons thuis doen ze soms aan bronsgieten.
Maken ze eerst in was het vormpje voor. Daarrond gieten ze een mal (ik denk van gips). Dan mal met was op vuur=> alle was eruit en mal steenhard.
Dan brons smelten en gieten maar. Wel zeker genoeg luchtgaten maken, dan kunnen bellen weg en die staafjes die je krijgt kan je er mooi afvijlen.

* Anoniem: 61200 denkt dat koper wel iets meer nodig heeft om te smelten dan brons, maar toch, die was is misschien een goed idee om een mooie mal te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Anoniem: 61200 schreef op 31 oktober 2002 @ 09:38:
Bij ons thuis doen ze soms aan bronsgieten.
Maken ze eerst in was het vormpje voor. Daarrond gieten ze een mal (ik denk van gips). Dan mal met was op vuur=> alle was eruit en mal steenhard.
Dan brons smelten en gieten maar. Wel zeker genoeg luchtgaten maken, dan kunnen bellen weg en die staafjes die je krijgt kan je er mooi afvijlen.

* Demo denkt dat koper wel iets meer nodig heeft om te smelten dan brons, maar toch, die was is misschien een goed idee om een mooie mal te maken.
Brons is een koper-legering, dus in principe zal het qua techniek niet zo veel verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 07:28
Zo, ff mijn updatetje:
Morgen ga ik alu smelten, voor de lol, ik ga nog niks geen mallen maken.
Als het smelten zelf al lukt, worden er nog een keer mallen gemaakt

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51117

Bij welke temp smelt Alu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
933K smelt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
en 933k is ongeveer 650 graden.

Mijn nieuwe update:
Vandaag ga ik alu smelten als het weer meezit, foto's komen er dan ook!!
Ik heb geen mallen, dus tja.....alleen maar smelten, maar als het smelten mij lukt, worden er binnenkort wel mallen gemaakt (heatsinks maken voor p1)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Zo, vanmiddag ff aluminium gesmolten. Hieronder de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Alu_smelten-1.jpg
Profesioneel met pringles.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Alu_smelten-2.jpg
Fikt goed!!

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Alu_smelten-3.jpg
Blikje + Alu, geen goed idee, want blikje smolt en alu niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Alu_smelten-4.jpg
foto door pringlesbus!

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Alu_smelten-5.jpg
Rokerig

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Alu_smelten-6.jpg
Een pollepel was fijner, werd roodheet, zag er mooi uit. Alu werd heel erg zacht.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Alu_smelten-7.jpg
Blokje hout erin 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Alu_smelten-8.jpg
Alu in de mal (die ik toch maar ff heb gemaakt).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/Alu_smelten-9.jpg
Het resultaat. 2 keer gegoten, is ook te zien.

we hadden alu folie gebruikt, maar veeeeels te weinig. Volgende keer meer/beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Alu folie lijkt me niet echt slim, pak eens gewoon een plaat alu bij de gamma, dat is veel goedkoper en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEQREEL
  • Laatst online: 17:12

SEQREEL

Altijd bezig....

kan dat spul wel tegen de hitte, verder wel leuk gedaan hahahaha

Nec timide, nec tumide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Anoniem: 53253 schreef op 03 november 2002 @ 19:53:
Alu folie lijkt me niet echt slim, pak eens gewoon een plaat alu bij de gamma, dat is veel goedkoper en beter.
Zondag hè, gamma dicht.
nee ik wou ut eerst is proberen met alu folie
casemod17 schreef op 03 november 2002 @ 20:14:
kan dat spul wel tegen de hitte, verder wel leuk gedaan hahahaha
Ehh nee, die pollepel hadden we een paar er hjarder ingedrukt en toen verboog die steeds en later veel te steel er zelfs vanaf (toen moest ik met een tang de kom eruithalen, was heeeeel erg heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
PASware schreef op 03 november 2002 @ 18:13:
Zo, vanmiddag ff aluminium gesmolten. Hieronder de foto's:

[afbeelding]
Profesioneel met pringles.

[afbeelding]
Fikt goed!!

[afbeelding]
Blikje + Alu, geen goed idee, want blikje smolt en alu niet.

[afbeelding]
foto door pringlesbus!

[afbeelding]
Rokerig

[afbeelding]
Een pollepel was fijner, werd roodheet, zag er mooi uit. Alu werd heel erg zacht.

[afbeelding]
Blokje hout erin 8)7

[afbeelding]
Alu in de mal (die ik toch maar ff heb gemaakt).

[afbeelding]
Het resultaat. 2 keer gegoten, is ook te zien.

we hadden alu folie gebruikt, maar veeeeels te weinig. Volgende keer meer/beter.
Leuk gedaan joh! ik vind et cool om te zien dat andere mensen ook giet initiatieven tonen. Maar het had allemaal wat beter gekund. Je oventje was goed, bijna niks op aan te merken, een luchtkoker van karton :X okee, maar hij bleef redelijk heel :)
Wat ik heb geleerd is, is dat de smeltkroes erg belangrijk is, je moet zorgen dat je een smeltkroes hebt van dik metaal, dat veel warmteenergie kan bewaren, zo stolt het alu minder snel onder het gieten.
Ook is het belangrijk dat je je oven met iets afdekt, zodat de warmte niet verloren gaat, dit scheelt je heel wat graden.

we hebben trouwens de smeltkroes af, ik zal eens pics regelen

Afbeeldingslocatie: http://jan.dezeserver.nl/smeltkroes.jpg
Mooi ding he? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Ik weet wel dat je vooral bij alu erg moet oppassen voor luchtbelletjes, omdat alu zo'n hoog smeltpunt is het beruchte 'spetter' effect erg geweldadig en gevaarlijk bij alu. Zorg dus dat je een eind aan de kant staat als je gaat gieten of het goed afschermt want het is levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 53253 schreef op 04 november 2002 @ 12:57:
Ik weet wel dat je vooral bij alu erg moet oppassen voor luchtbelletjes, omdat alu zo'n hoog smeltpunt is het beruchte 'spetter' effect erg geweldadig en gevaarlijk bij alu. Zorg dus dat je een eind aan de kant staat als je gaat gieten of het goed afschermt want het is levensgevaarlijk.
niet zozeer lucht, maar water, als je vocht in je mal hebt, dan gaat het GEHEID FOUT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Wanneer ga jij weer wat proberen AtomicShockwave??? Of zit je nog steeds met je been in het gips??

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEQREEL

SEQREEL

Altijd bezig....

wel mooi gedaan

Nec timide, nec tumide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEQREEL

SEQREEL

Altijd bezig....

zonde van die pollepen maar probeer het eens met een pan hahahaha die zijn geschikt tegen die hitte en leg daar die alu op mischien komt het dan goed

Nec timide, nec tumide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
AtomicShockwave schreef op 03 november 2002 @ 23:34:

Leuk gedaan joh! ik vind et cool om te zien dat andere mensen ook giet initiatieven tonen. Maar het had allemaal wat beter gekund. Je oventje was goed, bijna niks op aan te merken, een luchtkoker van karton :X okee, maar hij bleef redelijk heel :)
Wat ik heb geleerd is, is dat de smeltkroes erg belangrijk is, je moet zorgen dat je een smeltkroes hebt van dik metaal, dat veel warmteenergie kan bewaren, zo stolt het alu minder snel onder het gieten.
Ook is het belangrijk dat je je oven met iets afdekt, zodat de warmte niet verloren gaat, dit scheelt je heel wat graden.

we hebben trouwens de smeltkroes af, ik zal eens pics regelen

[afbeelding]
Mooi ding he? :*)
Ja ik wist dat er teveel warmte verloren ging, en er zat maar 1,5m alu folie in.
AtomicShockwave schreef op 04 november 2002 @ 15:02:

niet zozeer lucht, maar water, als je vocht in je mal hebt, dan gaat het GEHEID FOUT
Ik had een kurkdroge steen gebruikt en daarin wat gaten geboort, ff heel snel een mal gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
PASware schreef op 04 november 2002 @ 19:28:
[...]

Ja ik wist dat er teveel warmte verloren ging, en er zat maar 1,5m alu folie in.

[...]

Ik had een kurkdroge steen gebruikt en daarin wat gaten geboort, ff heel snel een mal gemaakt.
kijk als je toch fik maakt, dan kun je mooi je mal boven et oventje hangen, dan issie zo droog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23911

Gewaagd hoor... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56669

JumpStart schreef op 13 oktober 2002 @ 19:42:
Ik zie:

- Géén vuurvaste handschoenen :o
- Wollen (??) trui |:(
- Geen (overige) beschermende kleding |:(

En ik gok zo op:

- Geen veiligheidsbril :X

Kortom, eigenlijk verdienen jullie allebei een trap onder je onverantwoorde hol... Als er spetters vloeibaar aluminium rondvliegen kan je zwaar de zak zijn.

Maar goed, naast het gebruikelijke 'trek beschermende kleding aan' nog 3 andere tips:

- gebruik nog meer aluminium
- stook het aluminium nog heter
- kijk of je de complete mal heet kan stoken en het alu dus te laten smelten IN de mal, in plaats van het te gieten in een koude mal...
Jaja het leven zit vol risico, kijk als er geen gevaar was is er ook geen lol meer op aarde }) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

casemod17 schreef op 04 november 2002 @ 17:41:
zonde van die pollepen maar probeer het eens met een pan hahahaha die zijn geschikt tegen die hitte en leg daar die alu op mischien komt het dan goed
Pannen zijn niet geschikt voor deze temperaturen hoor... ik denk dat als je een pan met plastic handvaten hebt dat die er dan af smelten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Demoniac schreef op 05 november 2002 @ 08:59:
[...]
Pannen zijn niet geschikt voor deze temperaturen hoor... ik denk dat als je een pan met plastic handvaten hebt dat die er dan af smelten...
waar nog bij komt dat 70% van de pannen van aluminium gemaakt zijn 8)7

je moet zelf een smeltkroes maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 00:20

Qwerty-273

Meukposter

AtomicShockwave schreef op 05 november 2002 @ 09:14:
waar nog bij komt dat 70% van de pannen van aluminium gemaakt zijn 8)7

je moet zelf een smeltkroes maken
Even kijken op rommelbeurs dagje naar gietijzeren pannetjes :? die zouden toch zover ik even goed na denk wel tegen een tempje kunnen?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Heel leuk allenmaal mensen, maar pas wel op dat je het Alu niet TE heet stookt, anders loop je kans dat het in de fik vliegt. Aluminium kan heel erg geweldadig oxideren. Kijk maar eens in binas oid naar de hoeveelheid energie die er vrijkomt bij Al oxidatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 21486 schreef op 05 november 2002 @ 09:26:
Heel leuk allenmaal mensen, maar pas wel op dat je het Alu niet TE heet stookt, anders loop je kans dat het in de fik vliegt. Aluminium kan heel erg geweldadig oxideren. Kijk maar eens in binas oid naar de hoeveelheid energie die er vrijkomt bij Al oxidatie.
ja je bedoelt net als in een termietreactie, maar zo heet krijg je het met een houtvuur LANGNIET, om een termietreactie te jumpstarten heb je magnesiumlint nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 56669 schreef op 04 november 2002 @ 23:35:
[...]

Jaja het leven zit vol risico, kijk als er geen gevaar was is er ook geen lol meer op aarde }) !
|:(

Risico's nemen ? Prima, maar ga niet onnodig extra risico nemen. Ik zeg ook niet "Don't Do It", ik zeg alleen "Wees voorzichtig". Rondvliegende spetters aluminium kunnen je meer opleveren dan oppervlakkige blaren.

Autoracen is ook gevaarlijk. Moet je dat niet doen dan ? Moet je zelf weten, maar doe op z'n minst een gordel om.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69842

HEE da bennik koel, maar dat alusmelten was wel koel, vooral toen de lepel et begaf, maar volgens mij is folie geen zuiver aluminium ofzo, er bleef een heel raar vliesje omheen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 16-06 23:53

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Je kunt het beste ook gewoon alu hoekprofielen en dergelijke gebruiken. (of zo'n mooie lian-li kast ;) zit ook zat aluminnium aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 69842 schreef op 05 november 2002 @ 13:21:
[...]

HEE da bennik koel, maar dat alusmelten was wel koel, vooral toen de lepel et begaf, maar volgens mij is folie geen zuiver aluminium ofzo, er bleef een heel raar vliesje omheen zitten
dat vliesje is een laagje oxidatie, laat dat er omzitten totdat je gaat gieten, dat vliesje beschermt het onderliggende aluminium, zo gaat dat NIET oxideren, en alleen het toplaagje. dat is dus vokomen normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
RIKZ schreef op 05 november 2002 @ 09:18:

Even kijken op rommelbeurs dagje naar gietijzeren pannetjes :? die zouden toch zover ik even goed na denk wel tegen een tempje kunnen?
Hoe kan ik die herkennen? Aan hun stenen uiterlijk?
Volgens mij is mijn BBQ van gietijzer en dies nog heel!! :D
AtomicShockwave schreef op 05 november 2002 @ 09:40:
[...]

ja je bedoelt net als in een termietreactie, maar zo heet krijg je het met een houtvuur LANGNIET, om een termietreactie te jumpstarten heb je magnesiumlint nodig
Ja ik hou het gewoon bij houtskool
AtomicShockwave schreef op 05 november 2002 @ 14:13:
[...]

dat vliesje is een laagje oxidatie, laat dat er omzitten totdat je gaat gieten, dat vliesje beschermt het onderliggende aluminium, zo gaat dat NIET oxideren, en alleen het toplaagje. dat is dus vokomen normaal
Ik dacht dat dat bovenste laagje afgekoelt was, dus niet vloeibaar meer.

Maare...over die smeltkroes. Ik heb geen lasapparaat dus wordt lastig, nu kan ik het wel proberen met een gietijzeren pan. Maar hoe herken je die precies dan?

ER komt dus nog een vervolg op mijn alu gieten :P
Mijn doel: heatsinks maken voor geheugen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Misschien eens kijken bij een crea/hobbywinkel???
Ik deed vroeger aan tingieten (zoals zovelen) en daar had je vele soorten pannen in.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
dmace schreef op 05 november 2002 @ 15:20:
Misschien eens kijken bij een crea/hobbywinkel???
Ik deed vroeger aan tingieten (zoals zovelen) en daar had je vele soorten pannen in.
Goed idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

PASware schreef op 05 november 2002 @ 15:10:

Ik dacht dat dat bovenste laagje afgekoelt was, dus niet vloeibaar meer.

Maare...over die smeltkroes. Ik heb geen lasapparaat dus wordt lastig, nu kan ik het wel proberen met een gietijzeren pan. Maar hoe herken je die precies dan?
probeer het met een magneet.. enne, als je een redelijk grote emmer hebt of zo. je kan altijd ff de massa en volume bepalen en berekenen wat de dichtheid is. als die wel verdacht veel in de buurt van ijzer komt EN hij's magnetisch dan zou het per ongeluk wel eens een (giet)ijzeren pan zijn :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 26-06 00:40
Ik lees deze thread pas voor de eerste keer, maar echt MASTER. hehe ruig man, primitief met zo'n oventje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 26-06 00:10
Nog ff een tip voor het oventje: gooi lampolie ofzo over de kolen. Zo maak ik een bbq ook aan, en dat gaat erg hard.
1 keer een bbq met kleine kolen, en daar lampolie overheen (20 cl) en toen met een onkruitbrander erover. De boel werd toen heel erg heet, je kan het vlees ook haast niet meer omkeren toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bredend schreef op 05 november 2002 @ 17:41:
Nog ff een tip voor het oventje: gooi lampolie ofzo over de kolen. Zo maak ik een bbq ook aan, en dat gaat erg hard.
1 keer een bbq met kleine kolen, en daar lampolie overheen (20 cl) en toen met een onkruitbrander erover. De boel werd toen heel erg heet, je kan het vlees ook haast niet meer omkeren toen...
hadden we ook gedaan, over de aanmaakblokjes en de kolen, maar het was moeilijk om het op temperatuur te houden, als de kolen bijna opgebrand waren moesten er weer nieuwe op en dat moest weer helemaal op temperatuur komen, das wel lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Bredend schreef op 05 november 2002 @ 17:41:
Lampolie stinkt, en het brand nog niet eens zo heet, ik heb het liefst gewoon een schoon houtvuur waar niet de zwarte roetwolken vanafkomen. De temp is toch hoog genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

we hadden trouwes terpentine gebruikt, om het snel op temperatuur te krijgen, geen lampenolie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Anoniem: 69842 schreef op 05 november 2002 @ 20:58:
we hadden trouwes terpentine gebruikt, om het snel op temperatuur te krijgen, geen lampenolie 8)7
Het was niet echt te merken dat er terpentine inzat.
Maja...volgende keer beter. Geen pollepel meer, maar hopelijk een gietijzeren pan o.i.d.
En mallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Anoniem: 69842 schreef op 05 november 2002 @ 19:46:
hadden we ook gedaan, over de aanmaakblokjes en de kolen, maar het was moeilijk om het op temperatuur te houden, als de kolen bijna opgebrand waren moesten er weer nieuwe op en dat moest weer helemaal op temperatuur komen, das wel lastig
Een BBQ moet je gewoon aansteken met een (zuurstof/acetyleen) gasbrander >:) En luchtbedden pomp je op met een compressor >:) (ja als je pa die dingen tot je beschikking heeft waarom zou je dan moeilijk doen? :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Demoniac schreef op 06 november 2002 @ 09:55:
[...]
Een BBQ moet je gewoon aansteken met een (zuurstof/acetyleen) gasbrander >:) En luchtbedden pomp je op met een compressor >:) (ja als je pa die dingen tot je beschikking heeft waarom zou je dan moeilijk doen? :P)
Gasbrander hebben we niet. Gebruiken we voor volgende keer denk ik ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Laatst online: 15-05 15:10
je kan ook bij de chinees / jappaner zo'n echte wok halen, die kan er zeker tegen (=gietijser)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
burp2001 schreef op 06 november 2002 @ 16:37:
je kan ook bij de chinees / jappaner zo'n echte wok halen, die kan er zeker tegen (=gietijser)
nee je kunt geen wok halen, die hebben punt 1 een coating, punt 2 houden ze geen energie vast, en punt 3 is het ijZer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

AtomicShockwave schreef op 06 november 2002 @ 18:00:
[...]

nee je kunt geen wok halen, die hebben punt 1 een coating, punt 2 houden ze geen energie vast, en punt 3 is het ijZer
Verd*mme, er is een post verdwenen!

Wat ik nog wilde toevoegen is punt 4: dat een wok niet ontworpen is om mee te gieten. De wand is veel te plat en er zit geen schenktuit aan. Dus met een wok willen gieten is heel erg onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Zijn er geen handige mannen hier die een inductie-oven kunnen fabriceren om Al te smelten? Lijkt me fijner werken dan met vuur, alhoewel het natuurlijk wel een gedoe zal zijn om zoiets te maken. Verder nog updates over dit onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

inductie oven gaat nooit !! zo'n grote vlamboog kun je niet maken met huis tuin en keuken stroom. een lasapparaat op 220v trekt al bijna alle stoppen doormidden , en dan heb je een kleine vlamboog.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01-2023
Ik zie dat je het op een houtvuur doet, is er geen mogelijkheid om het op een gasbrander te doen?

en zoals al eerder aangegeven is maak een mal die uit 2 delen bestaat met in het deel dat je niet al mal gebruikt luchtgaten, (waar ook alu in loopt, maar dat kan je latter afzagen/vijlen want dat is toch de bovenkant van je blokje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Phant0m schreef op 19 november 2002 @ 11:27:
Ik zie dat je het op een houtvuur doet, is er geen mogelijkheid om het op een gasbrander te doen?

en zoals al eerder aangegeven is maak een mal die uit 2 delen bestaat met in het deel dat je niet al mal gebruikt luchtgaten, (waar ook alu in loopt, maar dat kan je latter afzagen/vijlen want dat is toch de bovenkant van je blokje)
ZUCHT.... al de zoveelste gast die een gasbrander voorstelt. een gasbrander levert niet genoeg energie. "Maar die haalt toch 1300 graden, dat is meer dan het smeltpunt van alu" nee zo simpel werkt het niet. met een gasbrander kan je een blokje alu van ongeveer 1cm3 smelten, en gesmolten houden. Je kunt met een soldeerbout ook geen liter tin smelten.

maarre ik heb eens zitten denken over een mal maken, ik moet eigenlijk gietzand hebben, maar om er nou een gieterij voor te benaderen, dat vind ik allemaal zoveel werk.
Vroeger deden ze het met rode klei, dus moet ik dat ook kunnen. Ik ga morgen of maandag wel een blokkie klei halen en maak daar de mal van. et wordt een mal uit 2 delen, want anders dan wordt de bodem weer kut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
AtomicShockwave schreef op 22 November 2002 @ 17:48:
[...]

ZUCHT.... al de zoveelste gast die een gasbrander voorstelt. een gasbrander levert niet genoeg energie. "Maar die haalt toch 1300 graden, dat is meer dan het smeltpunt van alu" nee zo simpel werkt het niet. met een gasbrander kan je een blokje alu van ongeveer 1cm3 smelten, en gesmolten houden. Je kunt met een soldeerbout ook geen liter tin smelten.

maarre ik heb eens zitten denken over een mal maken, ik moet eigenlijk gietzand hebben, maar om er nou een gieterij voor te benaderen, dat vind ik allemaal zoveel werk.
Vroeger deden ze het met rode klei, dus moet ik dat ook kunnen. Ik ga morgen of maandag wel een blokkie klei halen en maak daar de mal van. et wordt een mal uit 2 delen, want anders dan wordt de bodem weer kut :)
Koel idee :D Zelf ga ik nog wel een keer (als ik er zat tijd voor heb) ook weer alu smelten en dan ook in een mal. Proberen ramsinks te maken ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

ik heb tegenwoordig "vervaardigingskunde" dus weet ik nu dat Aluminium nogal veel slinkt tijdens het stollen. iets van 5-6% zelfs. het is dus aan te raden ruim meer aluminium te gebruiken dan je werkelijk nodig hebt.

verder is de truc van vormzand dat het goed hecht aan- en inelkaar zodat het niet loslaat en het oppervlak van het gietstuk redelijk glad blijft. ik weet niet hoe dat zit met wat jij "rode klei" noemt :)

mocht je het toch nog goed aanpakken en een fatsoenlijke vormkast te maken, vergeet dan de "opkomer" niet. dat is een gedeelte waar "overtollig" metaal in verzameld wordt zodat slink geen probleem is en ook eventuele oxidatie niet.

Pagina: 1 2 Laatste