Dat kopergieten vind ik wel een leuke spinoff. Zelf heb ik ervaring met glas en kristal wat ook wel leuke temperaturen meebrengt. Glas is niet zo moeilijk, een gewone kamping-gas-fles (propaan) ZONDER ONTSPANNER (fles bevat toch maar 5 a 6 kg druk) direct naar brander dat geeft pas een lekker heet vlammetje

Ideaal om glas en alu te fikken

Ook zilver en koper smelten maar dan mag de hoeveelheid niet te groot zijn omdat de warmte afname te groot wordt. Bij kristal wordt het wel effe moeilijker. Zeker bij kwarts. Daar heb je echt zeeeer hete temperatuur nodig. De truc is eenvoudig ZUURSTOF. vuur maak je met warmte + brandstof + zuurstof. Als je de verhoudingen zo krijgt dat je die kan opvoeren in functie van de hitte die je al hebt dan zal je zien dat je steeds meer zuurstof nodig hebt om hogere temperaturen te bereiken. Om zeer hoog te gaan doe ik het als volgt. Gebruik een specifiek soort kolen met extreem hoge energiewaarde (wij noemen dat hier VETTE KOLEN in de volksmond) Ze zien er uit als bollen en ogen vettig. De grote is zo wat 3cm diameter +-. Eerst moet je die dingen aanmaken met houtskool. Dit kan zeer lastig gaan want die soort kolen vatten niet graag vuur.
Eens ze gloeien breng je ze over in een haard met open bodem (die bloempotten vind ik een zeer goed idee, ik heb dat wel nog niet geprobeerd maar dat moet zeker lukken.) En het enige wat je dan moet doen is ZUURSTOF inblazen onderaan. De temperaturen die je kan halen gaan gemakkelijk tot boven de 2000° Zorg wel voor een speciale bril (lasbril) want het vuur is zo heet dat je er niet meer in kan kijken (witheet)
Bescherming is iets waar ik het soms ook niet zo nouw mee neem, maar lederen handschoenen zoals lassers die gebruiken kosten nu echt niet veel (voor 10E moet je die kunnen vinden). Ook een versleten lederen jas uit de tweedehands of zo is zeker geen overbodige luxe. Zelf heb ik al een massa bandwonden gehad door toch net effe weer 'snel' iets te doen zonder gepaste veiligheid.
Ik wens je zeer veel succes, en zal je vorderingen op de gebroken-'voet' volgen ,)