Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Joey Vroeg dat dan gewoon toen je hier was !!!!!.BronX schreef op 06 oktober 2002 @ 19:52:
Zal ik een ATI Radeon 9500 of een ATI Radeon 9700 kopen? Weet niet echt goed wat nou precies het verschil tussen deze twee kaarten is namelijk?
Maar de 9500 heeft maar 4 pipes en de 9700 8 dus.......
En hij zou mischien geen directx 9.0 hebben.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
hij zou ook dx9 complaint zijn, het enige verschil zou dus de pipes zijn.Astennu schreef op 07 oktober 2002 @ 16:23:
[...]
Joey Vroeg dat dan gewoon toen je hier was !!!!!.
Klopt niet helemaal.Astennu schreef op 07 oktober 2002 @ 16:23:
[...]
De Radeon9500 Pro heeft 8 pipes en een 128-bits interface en wordt waarschijnlijk alleen door ATi gemaakt. Deze is volledig DX9.0 compliant.
De Radeon9500 heeft 4 pipes en een 128-bits interface of een 256-bits interface afhankelijk van de wens van de producent. Ook deze zou DX9.0 compliant zijn ondanks de 4 pipes. Zie het voorlopige overzichtje hier: CJ in "Radeon 9500. Waar wacht Ati op?"
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Nope, gewone Radeon SDR. Het zou best domweg aan de 9700 Pro kunnen liggen.Haay schreef op 07 oktober 2002 @ 12:26:
[...]
Wekkel, is dat met een Radeon 9700 Pro ?
Tot ik de Radeon 9700 Pro in dat MSI mobo stopte had ik ook geen problemen en liep mijn PC probleemloos. Zelfs toen regelmatig mensen last hadden van 'infinite loop' problemen had ik nergens last van, met m'n toenmalige Radeon 64DDR VIVO.
Er zitten volgens mij wat foutjes in:CJ schreef op 07 oktober 2002 @ 17:08:
[...]
Klopt niet helemaal.
De Radeon9500 Pro heeft 8 pipes en een 128-bits interface en wordt waarschijnlijk alleen door ATi gemaakt. Deze is volledig DX9.0 compliant.
De Radeon9500 heeft 4 pipes en een 128-bits interface of een 256-bits interface afhankelijk van de wens van de producent. Ook deze zou DX9.0 compliant zijn ondanks de 4 pipes. Zie het voorlopige overzichtje hier: CJ in "Radeon 9500. Waar wacht Ati op?"
hierboven staat volgens mij de goede versieCJ schreef op 07 oktober 2002 @ 17:08:
[...]
Klopt niet helemaal.
De Radeon9700 Pro heeft 8 pipes en een 256-bits interface en wordt waarschijnlijk alleen door ATi gemaakt. Deze is volledig DX9.0 compliant.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Door Noppie59 - Tuesday 24 September 2002 20:56
De verschillende uitvoeringen:
News : Neue Grafikkarten von ATI
Erstellt am 09-24-2002 02:55 PM von dbode
--------------------------------------------------------------------------------
ATI stellt Ende September neue Grafikkarten vor - der Konter auf nVidia´s 8X AGP-Karten
ATI´s neues Flagschiff, die Radeon 9700 Pro, hatten wir ebenso schon im Test wie die Mainstream-Lösung Radeon 9000 Pro. Zu diesen beiden neuen Karten kommen Ende September weitere Versionen, die im November den Weg in den Handel finden werden. Die Radeon 9700, die Radeon 9500 Pro und die Radeon 9500 sind vom Namen her schon oft durch die News gegeistert, doch die Spezifikationen waren bislang noch nicht klar - wir haben jetzt die Daten für die Grafikkarten.
Die Radeon 9700 Pro besitzt bekannter Weise eine Taktung von 325 Mhz Kerntakt und 620 Mhz Chiptakt. Das 256bit-Speicherinterface ist ebenso eines der herausragenden Features wie der 8xAGP-Bus und die 8 Rendering Pipelines. Doch der Preis ist mit ca. 400 Euro noch recht hoch - also nichts für den sparsamen Gamer.
Die Radeon 9700 ist die etwas günstigere Variante der Karte. Mit nur noch 550 Mhz Speichertakt und 275 Mhz Coretakt hat ATI die Taktraten nach unten justiert, ansonsten ist die Karte von der Architektur allerdings eine "normale" Radeon 9700 Pro. Man möchte diese Karte Ende September vorstellen und im November zum Weihnachtsgeschäft in den Läden verkaufen. Zu einem Preis von nur noch 300 Euro wird das sicherlich auch ein interessantes Weihnachtsschnäppchen.
Auch DirectX 9-fähig sind die Radeon 9500-Karten, wobei die Radeon 9500 Pro mit 275 Mhz Chip- und 550 Mhz Speichertakt zunächst der Radeon 9700 identisch erscheint. Allerdings hat man das Speicherinterface zurechtgestutzt - nur noch 128bit breit ist der DDR-SDRAM angebunden, die Bandbreite sinkt somit um 50%. Allerdings besitzt die Karte weiterhin 8 Rendering Einheiten und die sonstigen Features der großen Brüder. Die Karte wird ebenso im November auf den Markt kommen und ungefähr 219 Euro kosten.
Die Radeon 9500 ist dann schließlich die kleinste Karte, die Direct X9 bietet - mit identischen Taktraten wie die Radeon 9500 Pro ist sie ausgestattet, jedoch besitzt sie nur noch 64 MB (teilweise auch 128 MB) und ein 128 bit-Speicherinterface. Auch hat man die Rendering Pipelines auf 4 verkleinert. Das Produkt soll gegen die Ti4200 in den Ring steigen und für einen Preis von knapp 179 Euro über die Ladentheke gehen.
Die Karten werden Ende Oktober / Anfang November auf den Markt kommen. Die Radeon 9500 Pro wird es wahrscheinlich nur von ATI geben, ATI stellt es jedoch den Boardherstellern frei, auch für die Radeon 9500 ein 256bit-Speicherinterface zu wählen - dann hätte man eine Karte mit 4 Rendering-Pipelines, aber 256bit Interface. Die Radeon 9500 Pro wird dabei ein neues Boardlayout bekommen, da mit 128 MB Speicher auf einem 128bit-Kanal eine höhere Speichermenge bewältigt werden muß (bislang 64 MB / 128bit). Als Speicher wird von den meisten Firmen wohl Infineon oder Hynix-RAM eingesetzt. Der Herbst wird also heiß und das Weihnachtsgeschäft erst recht...
Nope, ik bedoelde het precies zoals ik het schreef.Astennu schreef op 07 oktober 2002 @ 17:49:
[...]
Er zitten volgens mij wat foutjes in:
[...]
hierboven staat volgens mij de goede versie
De Radeon9500 PRO heeft een 128-bits interface met 8 pipes.
De gewone (dus niet PRO-versie van de) Radeon9500 heeft of een 256-bits interface of een 128-bits interface (afhankelijk van de producent) met 4 pipes.
Dat de Radeon9700 Pro 8 pipes en een 256-bits interface heeft wisten we allemaal al.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
effe ter vergelijking: hoeveel pipes heeft de Radeon 8500 en een hoeveel-bit interface?CJ schreef op 07 oktober 2002 @ 19:42:
[...]
Nope, ik bedoelde het precies zoals ik het schreef.
De gewone (dus niet PRO-versie van de) Radeon9500 heeft of een 256-bits interface of een 128-bits interface (afhankelijk van de producent) met 4 pipes.
Dat de Radeon9700 Pro 8 pipes en een 256-bits interface heeft wisten we allemaal al.Ik had het nu specifiek over de Radeon9500 Pro en de Radeon9500.
Anoniem: 42771
Zal ATI de prijzen van de 9700pro flink omlaag gooien tegen het einde van dit jaar of verwachten jullie dit niet?
Breek je nek voorzichtig
Anoniem: 18476
Ik vind dat je er verstandig aan doet om te w88 want je hebt tenslotte een AMD en er blijken best wel wat probs nu te zijn met AMD icm AtiAnoniem: 42771 schreef op 07 oktober 2002 @ 20:47:
Is het verstandig nu een 9700pro te kopen of nog te wachten tot december, als o.a. de 9500 er ook is en de prijzen dalen?
Zal ATI de prijzen van de 9700pro flink omlaag gooien tegen het einde van dit jaar of verwachten jullie dit niet?
en hoeveel TMU's hebben de R9500/PRO R9700/PRO dan?The_PyroPath schreef op 07 oktober 2002 @ 21:12:
8500 heeft 4 pipes met 2 TMU's elk en een 128 interface, de 9000 heeft 4 tal pipes met 1 TMU elk en 128 interface
De 9700 iig 1, maar kan sommigen dingen in één loop doen waardoor hij in staat is om 16 operaties, (alleen in dx9?) in één kloktik te doen.Breepee schreef op 07 oktober 2002 @ 21:18:
[...]
en hoeveel TMU's hebben de R9500/PRO R9700/PRO dan?
Niet op voorraad.
Anoniem: 67084
Windows XP?->MaxPayne patch(1.05?) geinstaleerd?Anoniem: 67084 schreef op 07 oktober 2002 @ 21:39:
Ik heb dus de gigabyte radeon 8500 deluxe gehaald. ik heb de nieuwste drivers van gigabyte gedownload en nu wilde ik maxpayne is gaan spelen, maar max payne knalt steeds uit als ik een level geladen heb. wie kan mij helpen?
Niet op voorraad.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:32
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Nee oke Blij dat je niet boos bentCJ schreef op 07 oktober 2002 @ 19:42:
[...]
Nope, ik bedoelde het precies zoals ik het schreef.
Dat de Radeon9700 Pro 8 pipes en een 256-bits interface heeft wisten we allemaal al.Ik had het nu specifiek over de Radeon9500 Pro en de Radeon9500.
Maar ff iets anders ik heb wel eens last dat als ik rage3d tweak 3.6 gebruik dat ik dan ineens veel artifacts heb.
Dan moet ik de drivers + control panels en rage 3d er af gooien rebooten en alles er opnieuw op.
En dan is het weg
Maar zij er meer mensen die hier last van hebben, want ik heb het gevoel dat dat door dat rage3d probgje komt.
Die heeft sons al de nijging op je core oc die je bv op 330 zet dan leuk op 335 te zetten.
En nee de stress kwam niet door het oc'en als als ik ging underclocken bleef het ook.
Anoniem: 5646
ik heb vandaag de Crucial Radeon 9700 Pro binnengekregen...
lief kaartje.. rood van kleur, geen ati sticker op fan ;-)
mem loopt dus NIET standaard op 350Mhz (zoals in press release aangegeven)
maar hij draait er iig wel goed op
9500 PRO heeft 8 pipes, met elk1 TMU
9500 heeft 4 pipes, met elk 1 TMU
Zoals edward al zei is het echter door truukjes meer operaties/pass (niet clocktik) te te doen, maar dat kan ik zelf ook niet uitleggen, ik zal eens vragen hoe dat precies zit en hoe je daar mee moet rekenen.
Het is iig zoeits: vroeger moest een plakkaat voor 3 textures, 3 keer door de pipe, 1 erop, dan terug naar begin, 2e erop, weer terug naar begin en dan 3e erop. dat zijn dan 3 passes. Tegenwoordig krijgt een plakkaat texture 1, de volgende clocktick texture 2 en de tik daarna de 3e, zonder opnieuw door de hele procedure te gaan, hij wordt daar gewoon gehouden tot de volgende tik. samen allemaal 1 pass met meerdere clocktikken. wat dit voor invloed op snelheid heeft weet ik niet, omdat ik het ook niet helemaal begrijp.
Breek je nek voorzichtig
Je moet even een mailtje sturen met je probleem naar ATi. Mischien dat zij meer weten. Maar volgens mij ligt het probleem WCIII en XP en niet WCIII en Ati. Want een vriend van me heeft het ook en die heeft een nvidia kaartTrunksmd schreef op 08 oktober 2002 @ 08:58:
weet iemand wanneer ati weer met een nieuwe driver update voor de 9700 komt? Zelfs met de meest recente kan ik nog steeds mijn geliefde Warcraft III niet langer dan een half uur spelen. Daarna sluit mijn pc bruut het programma af en sta ik weer in windows. Zelfs met de laatste patch (die met 66 achteraan) is er nog geen verandering. Zucht
Tja, op hoeveel draait ie nu dan....Anoniem: 5646 schreef op 07 oktober 2002 @ 23:37:
ff ter info...
ik heb vandaag de Crucial Radeon 9700 Pro binnengekregen...
lief kaartje.. rood van kleur, geen ati sticker op fan ;-)
mem loopt dus NIET standaard op 350Mhz (zoals in press release aangegeven)
maar hij draait er iig wel goed op
Dat is een bekend probleem het schijnt dat het spelen van warcraft iii in opengl mode (War3.exe -opengl) dit probleem niet vertoont, wellicht kan je dat eens proberen
Wekkel... Ik had n.a.v. mijn lock up problemen met de Radeon 9700 Pro flink gezocht op Forums her en der. Op het VIA-Arena forum werd door een VIA technicus bevestigd dat er een probleem is tussen de KT133(A) chipset en de Radeon 9700 Pro. Zij konden dat reproduceren in hun test-lab...Wekkel schreef op 07 oktober 2002 @ 17:40:
Nope, gewone Radeon SDR. Het zou best domweg aan de 9700 Pro kunnen liggen.
Op het Rage3D forum zijn redelijk wat mensen met een VIA KT133(A) chipset moederbord die dezelfde lock up problemen hebben. Er liep een interessante discussie, overigens gestart door iemand met een SIS P4 chipset mobo, over deze problemen, en dan vooral over het vreemde fenomeen dat die lock ups WEL gebeuren bij veel D3D games, maar NIET bij OpenGL games.
Ene WaltC kwam met de theorie dat D3D de AGP bus zwaarder belast (dat schijnt ook inderdaad zo te zijn) en dat je moederborden in 2 categorieen moet indelen: "budget" en "performance". De performance borden zijn bedoeld voor overklokken, en zijn dus gemaakt voor stabiliteit onder zwaardere stress. De budget borden zijn bedoeld voor gebruik door de prijsbewuste massa en dan worden er minder kwaliteit onderdelen gebruikt die onder normale omstandigheden prima hun werk doen. Maar stop er een Geforce 4 Ti4600 of een Radeon 9700 in, en daar komen de problemen...
Ik had dus duidelijk een budget moederbord, met mijn MSI K7T Turbo Lite, want geen voltage modificatie mogelijkheden en geen overklok mogelijkheden.
Anoniem: 61153
Anyway, ik wacht op de grote launch (als ie nog komt....) van de Trident XP4 en zet deze naast de SiS Xabre. Beiden kaartjes voor weinig geld met prestaties die oké zijn voor een tijdje prima spelplezier. Ik begon met een SDR in de tijd, dat deze kaart al als sloom werd getypeerd, dus budgetkaarten kopen en lang houden is aan mij wel besteed. Ik hoor alleen maar niets van Trident
Het gaat er om dat ik ooit nog eens een nieuwe moederbord met DDR wil kopen.
Zoals je kunt zien (sig) heb ik nu een Asus A7V (KT133). En heb ik heb last van D3D lockups. Dat neem ik nog ff tekoop.
Wie heeft er al gemerkt wanneer je in UT2003 alle settings en alles aan zet een leuke melding krijgt? Holy Shit!...
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
hier stond onzin
Maarja hier zou hij wel gelijk in kunnen hebben.
voor de mensen die dus problemen hebben met hun 9700 op een AGP4X bordje en last hebben van ATi2dvag.dll lockups moeten misschien eens proberen net als mij de VIA 4 in 1 drivers te installeren, maar dan NIET hoger dan versie 4.40. Bij een vage kennis van me heeft dat geholpen, net als bij mij met mn 8500 lcokups. dus misschieen een ideetje om dat te proberen, nooit geschoten is altijd mis zeggen ze dan. en qua performance maakt het geen ruk uit.
Breek je nek voorzichtig
Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
edward2 zijn oplossing is hoofdwaarschijnlij correct. Max Payne (1.00 of 1.01) kan in WindowsXP bagger omgaan met een DirectX 8.1 kaart !!! (Geforce3, Geforce4 Ti, Radeon 8500, Radeon 9500 en Radeon 9700)Anoniem: 67084 schreef op 07 oktober 2002 @ 21:39:
Ik heb dus de gigabyte radeon 8500 deluxe gehaald. ik heb de nieuwste drivers van gigabyte gedownload en nu wilde ik maxpayne is gaan spelen, maar max payne knalt steeds uit als ik een level geladen heb. wie kan mij helpen?
Ik had hetzelfde probleem met mijn Geforce4 Ti kaart, door die patch was het opgelost
De meeste mensen deugen!
p3-600
128mb
onbek mobo
tnt2 m64 agp
15 GB HD
nou d8 ik eraan om voor hem een hercules radeon 8500 (64 MB) te halen met daar 256 mb pc 133 ram bij.
is dit een vette overkill of kan hij daar spellen echt véél beter mee spelen?
(zou hij ivm de betere videokaart UT 2003 (min p3 750) kunnen draaien?)
I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©
Club3D ATi Radeon 8500 Pro 64M D/T € 133,-
Gigabyte Maya AP64D-H Radeon 8500 € 119,-
Point of View ATI Radeon 8500 275/275 € 130,-
Powercolor ATI Radeon 8500 275MHz 64mb DDR € 120,-
Moet ik er eentje speciaal laten liggen of gewoon de cheapooste nemen?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
maar heeft zo'n kaartje ook zin in een p3 600?Anoniem: 1734 schreef op 08 oktober 2002 @ 15:24:
ik zou de gigabyte nemen. dat was volgens mij de beste r8500
I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©
Net als bij de radeon 8500 daar had ik ook de maximale oc speed in de kaart geflasht.
Aangezien ik denk dat rage3dtweak bij mij wat probleemen veroorzaakt
Heeft iemand zo een progje gezien gezien ?
Jep die had temp sensors en je kon ver oc'enAnoniem: 1734 schreef op 08 oktober 2002 @ 15:24:
ik zou de gigabyte nemen. dat was volgens mij de beste r8500
Anoniem: 50477
ik wil alleen van het "precaching" af in UT, maar dat schijnt ook te kunnen, ik weet alleen niet hoe, iemand suggesties?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Anoniem: 41187
Hij heeft verdomme een msi geforce ti 4200

En geen ati
Dus met andere woorden wat doe je hier
Of wil je graag mee kijken hoe echte videokaarten er uit zien
Met mijn Gf2 GTS had ik rond de 4160 en nu haal ik "maar" het dubbele.
Specs: MSI K7T Turbo - AMD TB 1200 @ 1400 (FSB 140) - 256MB SDRAM - WinXP Pro
De drivers die meegeleverd werden van Hercules (775) doen het prima, maar zijn dus langzaam. De ATI Catalyst 6-13-10-6166-efg heb ik ook al getest, maar daar krijg ik al in Windows fouten op mijn systeem (artifacts). Heel raar.
Welke drivers zijn het snelst? Of gaatie gewoon niet harder omdat mijn CPU beetje langzaam is? Zou overclocken helpen?
En nog een ding: Op mijn ELSA kon ik prima 1280x1024@75Hz draaien. Doe ik dat met de Hercules dan zie ik zo de strepen over mijn monitor lopen. Zelfs nu met 1152x864@85Hz is het beeld niet perfect... Ideen?

Als iemand foto's wil zien van de Hercules zeg het maar, ik heb een Ixus300 (dus geen webcam pix) en wel wat plaatjes gemaakt... Echt een
ASCII stupid question, get a stupid ANSI!
Anoniem: 61946
*Zucht*Anoniem: 41187 schreef op 08 oktober 2002 @ 16:21:
Waarom is de topic starter een geforce goser!!!!!
Hij heeft verdomme een msi geforce ti 4200![]()
En geen ati
Dus met andere woorden wat doe je hier![]()
![]()
Of wil je graag mee kijken hoe echte videokaarten er uit zien![]()
![]()

Je kunt dat vinden in de ut2003.ini maar dan werdt hij volgens mij trager, maar probeer het uit zou ik zeggenAnoniem: 50477 schreef op 08 oktober 2002 @ 15:55:
TO probleem is niet te verhelpen, je moet gewoon geduld hebben, en dan bedoel ik niet een minuutje, wacht maar gewoon een minuut of 5 ofzo, dan moet hij gewoon doorgaan (doettie bij mij ook)
ik wil alleen van het "precaching" af in UT, maar dat schijnt ook te kunnen, ik weet alleen niet hoe, iemand suggesties?
Ik heb ook last van die artefacts.JayVee schreef op 08 oktober 2002 @ 16:34:
Yo! Ik heb vandaag mijn Hercules 3dProphet 9700Pro gekregen (samen met Enermax SilentPlus 350W), maar ik vind mijn 3dmark2001SE scores toch wel tegenvallen.
De drivers die meegeleverd werden van Hercules (775) doen het prima, maar zijn dus langzaam. De ATI Catalyst 6-13-10-6166-efg heb ik ook al getest, maar daar krijg ik al in Windows fouten op mijn systeem (artifacts). Heel raar.
Welke drivers zijn het snelst? Of gaatie gewoon niet harder omdat mijn CPU beetje langzaam is? Zou overclocken helpen?![]()
En nog een ding: Op mijn ELSA kon ik prima 1280x1024@75Hz draaien. Doe ik dat met de Hercules dan zie ik zo de strepen over mijn monitor lopen. Zelfs nu met 1152x864@85Hz is het beeld niet perfect... Ideen?![]()
Als iemand foto's wil zien van de Hercules zeg het maar, ik heb een Ixus300 (dus geen webcam pix) en wel wat plaatjes gemaakt... Echt eenkaart
Vorige keer heb ik het verholpen door win XP er opnieuwe op te zetten.
En nu ben ik de drivers kompleet aan het verwijderen dus ook uit reg kijken of dat helpt.
Maar het probleem lijkt voor te komen als er meerdere typen vga kaarten in het systeem hebben gezeten zonder win xp er opnieuwe op te zetten.
De snelste driver zijn de 6178 (Beta) maar dit zijn de eenige waar je battlefield 1942 mee kan spelen zonder dat het spel hangt.
En ik wil wel een paar pic's zien ik zal die van mij ook wel posten
Maar welke 9700 Pro is nou het beste om te kopen met welk moederbord erbij, want ik wil een upgrade doen naar 9700 pro.
En vroeg me af welk moederbord ik het beste kan kopen met welke 9700 pro (p4 2,5 GB systeem wordt het).
Anoniem: 48482
Met 2400+ moet je zeker 15.000 3dmarks halen...
nog maar een keerBreepee schreef op 07 oktober 2002 @ 13:58:
Welke win9x driver is het equivalent van de windows 2000/xp driver 6037?
Ik wou alleen even dat kwijt als een normale gebruiker die eerder een nVidia een de ATI 8500 kaarten had!!!!
* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora
Bios update voor de 400's en het probleem zou opgelost moeten zijn.
Ondertussen maakt agp 4x of 8x qua performance niet zo veel uit.
Ik had de 9700 lekker gehouden.
Zoveel beter gaat de nv30 echt niet zijn.
En die bug zit in de chipset van het moederbord, kan je VGA-kaart niks aan doen.
Tja, wie het laatste van het laatste wil hebben moet op de blaren zitten....
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Yo JayVee.JayVee schreef op 08 oktober 2002 @ 16:34:
Yo! Ik heb vandaag mijn Hercules 3dProphet 9700Pro gekregen (samen met Enermax SilentPlus 350W), maar ik vind mijn 3dmark2001SE scores toch wel tegenvallen.
Welke drivers zijn het snelst? Of gaatie gewoon niet harder omdat mijn CPU beetje langzaam is? Zou overclocken helpen?![]()
En nog een ding: Op mijn ELSA kon ik prima 1280x1024@75Hz draaien. Doe ik dat met de Hercules dan zie ik zo de strepen over mijn monitor lopen. Zelfs nu met 1152x864@85Hz is het beeld niet perfect... Ideen?![]()
Als iemand foto's wil zien van de Hercules zeg het maar, ik heb een Ixus300 (dus geen webcam pix) en wel wat plaatjes gemaakt... Echt eenkaart
Ik had een vergelijkbaar systeem als jij (ook MSI K7T Turbo, alleen dan de Lite versie) met Athlon 1200 @ 1200, 512 MB SDRRAM PC133 en Radeon 9700 Pro. Mijn 3D Mark2001 score zat ook in die buurt. Rond de 8100 punten.
Volgens mijn kun je het beste de 6178 drivers gebruiken die ergens op de ATI-support pagina te vinden moet zijn. En ik draai thuis 1280x960 op 100 Hz en het beeld is perfect strak!
Anyway, ik heb afgelopen weekend een nieuw moederbord ingebouwd, namelijk een Shuttle AK35GT2 met KT333 chipset, en 512 MB DDR RAM, met nog steeds mijn Athlon 1200, en nu haal ik net boven de 10.000 punten als alles op performance staat. En ik heb OOK geen lock ups meer in BF1942, Warcraft III, New World Order, UT2003... Misschien dat jouw moederbord stabieler is dan de mijne was, want die Radeon 9700 werkte bij mij niet helemaal lekker met dat MSI K7T Turbo mobo.
Dat is pertinent niet waar. Als je 3D Mark 2001 gaat benchmarken op AGP 2x of AGP 4x dan zie je wel degelijk een significant verschil in het voordeel van AGP 4x.Anoniem: 48482 schreef op 09 oktober 2002 @ 08:36:
Die 9700 is in gaming time net zo snel met een AGP1 dan met een AGP8 poort...want hij doet er toch geen flikker mee...
Ik heb afgelopen zaterdag m'n nieuwe moederbord geinstalleerd, en in het begin had ATI's SmartGart utility de AGP bus niet herkend (VIA 4-in-1 drivers nog niet geinstalleerd toen, geloof ik) en draaide m'n Radeon dus zonder AGP ondersteuning, hoewel hij wel in de AGP bus zat. Ik haalde toen iets van 8000 3D Marks. Toen ik vervolgens de AGP bus wel goed had gezet en alles netjes herkend werd haalde ik 10.022 3D Marks... Toch wel een significant verschil zou ik zeggen!
Het gaat blijkbaar om de AGP Read/Writes die D3D doet die deze lock ups veroorzaken. OpenGL doet OF geen AGP Read/Writes, OF ze zijn minder aggressief getimed. Bij de betrokken moederborden trekt de AGP bus het dataverkeer dus niet, of de AGP bus is NET even te langzaam voor de Radeon 9700 waardoor die z'n gegevens niet kwijt kan en in een loop terecht komt.
In deze gevallen is een werkbare oplossing blijkbaar in de ATI SmartGart utility de AGP Read en AGP Write op Disabled te zetten. Na rebooten zul je in DXDIAG zien dat bij de display-tab AGP Texturing disabled is. Je 3D Mark 2001 score zal lager worden, maar als je games daardoor stabiel worden is dat een kleine prijs om te betalen voor stabiel game-plezier!
Het alternatief is te doen net als ik en een moederbord aanschaffen dat wel goed werkt met de Radeon 9700 Pro. Maar voor mensen met een krap budget die alle kruimels bij elkaar gespaard hebben om de Radeon 9700 Pro te kopen en nu met lock up problemen zitten op hun oudere moederbord is dit een mogelijke hulp...
Is het videomem eenmaal vol geladen voor een game dan doet je systeem (onder het gamen) helemaal niets met je AGP port (mits je voldoende video mem hebt)....Correct me if am wrong...
Dat is voor mij de reden om voor een 128 Mb kaart te gaan als ik nu voor nieuw ga, ongeacht of het budget is of niet. Ik zit te stotteren met 32 Mb met een SDR en Mohaa textures op max of UT met S3TC, terwijl mijn schoonpa doodleuk prima doordraait (op 16 bit) met die settings met 64 Mb op zijn GF2 MX200Anoniem: 48482 schreef op 09 oktober 2002 @ 11:17:
Is het videomem eenmaal vol geladen voor een game dan doet je systeem (onder het gamen) helemaal niets met je AGP port (mits je voldoende video mem hebt)....Correct me if am wrong...
Het ligt niet altijd aan de radeon 9700, heel veel mobo's en chipsets zijn er ook de schuld van.
De radeon is ontworpen met de AGP8x van intel die dus niet genoeg besproken is met andere chipsetbakkers, of intel heeft zich de standaart wat ruimer gemaakt. Er moet iig nog wat bijsgeschaafd worden aan AGP8x.
Ik had dus met mijn Hercules Radeon 9700 Pro eerst een 3dmark2001SE score van 8106. Dan ff Rage3dtweak gebruikt en k'BAM! 9185!!!
Werkt echt goed, je kan per game alle instellingen (ook overclock) instellen en hij launcht het dan voor jou. ECHTE aanrader!
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Moederbord = gigabyte 7vrxp kt333 SUPERBORD!!
Anoniem: 55194
radeon 8500 is beterKwartjuh schreef op 09 oktober 2002 @ 12:40:
Ik wil een Club3D Radeon 9000 kopen... maar dat zijn toch budgetkaarten? Zijn die eigenlijk hun geld wel waard? En hoe zit het met de driver-support?
Anoniem: 35054
Ik heb dit ook!Ik heb sinds vandaag een Club 3D ATI radeon 8500 Pro. Ik heb alleen een raar probleem waarvan ik nergens een oplossing lijk te vinden.
Als ik bijvoorbeeld unreal tournament (4.36) speel (vooral in Direct 3D maar dacht het ook met OpenGL te zien), dan lijkt het beeld nogal te schokken soms, alsof ie wat frames overslaat zeg maar. Als ik mijn resolutie op 640x480 zet dan blijft het probleem. Het zit em dus niet in de performance.
Ik dacht dat het wat met de refreshrate te maken had, dus ik ben gaan kijken naar de RefreshFix. Echter lijkt deze zich alleen bezig te houden met dat sommige spellen alleen op 60 Hz werken en dus niet met het overslaan/schokken.
Terugklokken (naar hardware default) processor, laatste drivers, opnieuw installeren unreal, het mocht allemaal niet baten. Rune, het meegeleverde spel, toonde dezelfde problemen.
Is dit een bekend probleem en zo ja, waar kan ik de oplossing vinden of wat is de oplossing? Wie is mijn held?
Heeft er iemand een oplossing? En weet iemand ook een plek waar ik oudere drivers kan vinden voor deze kaart? Dan ga ik die ns proberen.
Anoniem: 62663
Heb wel een aantal links gevonden op internet via google maar die zijn " dood "
Ook de meuktracker/driver link is verleden tijd.
Please help
http://driverheaven.net/drivers/downloads.phpAnoniem: 62663 schreef op 09 oktober 2002 @ 18:10:
Heeft iemand een goede link naar de plutonium/omega drivers ??
Heb wel een aantal links gevonden op internet via google maar die zijn " dood "
Ook de meuktracker/driver link is verleden tijd.
Please help
had je alleen andere instellingen of had je ook een hogere clock?JayVee schreef op 09 oktober 2002 @ 11:52:
Woah!
Ik had dus met mijn Hercules Radeon 9700 Pro eerst een 3dmark2001SE score van 8106. Dan ff Rage3dtweak gebruikt en k'BAM! 9185!!!
Werkt echt goed, je kan per game alle instellingen (ook overclock) instellen en hij launcht het dan voor jou. ECHTE aanrader!
Moet je voor de grap eens proberen je geluidskaart uit te schakelen in het hardware profiel, of er helemaal uit trekken, kijken of dat iets uitmaaktAnoniem: 35054 schreef op 09 oktober 2002 @ 17:58:
Quote van Morphie in een eerdere topic:
[...]
Ik heb dit ook!
Heeft er iemand een oplossing? En weet iemand ook een plek waar ik oudere drivers kan vinden voor deze kaart? Dan ga ik die ns proberen.
Breek je nek voorzichtig
http://jedi.home.attbi.com/ATILogoReplacement.zip
Kun je een ATI Logo krijgen ipv NVidia
FF een Pic:

Astennu schreef op 09 oktober 2002 @ 20:04:
Met deze file:
FF een Pic:
[afbeelding]
Ja die is al voorbij geweest...en die blijft vetAstennu schreef op 09 oktober 2002 @ 20:04:
Met deze file:
FF een Pic:
[afbeelding]
BTW mijn kaart (zie icoon en sig) komt vrijdag of morgen aan
Ik heb nu voor het eert een ATI videokaart besteld en wel eentje van point of view ATi radeon 8500 DV met 64 mb ddr
Nu heb ik nog 0.0 ervaring met deze kaart ,dus ook niet mer de drivers.
Welke drivers raden jullie mij trouwens aan
verder zou ik graag wat scores willen zien van 3d mark 2001
Verder hoop ik goede ervaringen op te doen en geen gekloot met drivers te hebben
Ik hoor het wel.
Nope, ik heb niets veranderd. Ik weet niet wat Rage3d allemaal doet, maar het proggie schijnt in de registry het een en ander te veranderen.Breepee schreef op 09 oktober 2002 @ 18:32:
[...]
had je alleen andere instellingen of had je ook een hogere clock?
Je kan ook costum profiles aanmaken en zeggen bij welke .exe deze moet starten. Als je dan gaat quaken hoor je iets van "game detected - activating profile" of zo. Wel geinig en werkt prima.
Je kan hem zelfs laten overclocken per game. Als je dan terug komt in Windows zet hij het weer terug.
Beetje moeilijk in het begin de software, maar werkt erg goed. Oh, en de refresh-bug is ermee ook verholpen. Je kan hem gewoon vertellen wat je wilt, dan zorgt hij er wel voor!
www.rage3d.comGalaxis schreef op 09 oktober 2002 @ 21:24:
Hey luitjes,
Ik heb nu voor het eert een ATI videokaart besteld en wel eentje van point of view ATi radeon 8500 DV met 64 mb ddr
Nu heb ik nog 0.0 ervaring met deze kaart ,dus ook niet mer de drivers.
Welke drivers raden jullie mij trouwens aanvoor windows XP
verder zou ik graag wat scores willen zien van 3d mark 2001![]()
Verder hoop ik goede ervaringen op te doen en geen gekloot met drivers te hebben..
Ik hoor het wel.

Wat is nou het verschil met bijvorbeeld de Hercules Radeon 9700 Pro of de Built by Ati?
Volgens mij is het geheugen helemaal niet sneller. Er zit toch standaard 2.86ns geheugen op? Deze zit ook op de gewone BBA.Anoniem: 1734 schreef op 10 oktober 2002 @ 01:07:
sneller geheugen.. 350mhz
En 2.86ns geheugen heeft als uiterste grens waarop het zou moeten kunnen draaien: 350mhz (namelijk 1000/2,86=349,65M). Crucial misleidt de klant gewoon een beetje... Maar het zou best kunnen dat de Crucials 'gegarandeerd' deze snelheid kan behalen bij overklokken zonder veel problemen, waar andere merken misschien wel eerder last krijgen van artifacts en lockups.
uh, betekent dit dat ik bij de geavanceerde eigenschappen voor mijn beeldscherm in de Ati tabbladen direct3D moet uit zetten en openGL aan of dat er een war3.exe -opengl bestandje bij warcraft iii zit, waarmee ik voortaan moet opstarten? Want dat laatste zit er bij mij toch niet bij, alleen war3.exeXor'Arch schreef op 08 oktober 2002 @ 09:31:
Trunksmd:
Dat is een bekend probleem het schijnt dat het spelen van warcraft iii in opengl mode (War3.exe -opengl) dit probleem niet vertoont, wellicht kan je dat eens proberen
Nee, het betekent dat je de eigenschappen van de shortcut naar war3.exe moet aanpassen. Dan staat er nu bv. in:Trunksmd schreef op 10 oktober 2002 @ 08:45:
uh, betekent dit dat ik bij de geavanceerde eigenschappen voor mijn beeldscherm in de Ati tabbladen direct3D moet uit zetten en openGL aan of dat er een war3.exe -opengl bestandje bij warcraft iii zit, waarmee ik voortaan moet opstarten? Want dat laatste zit er bij mij toch niet bij, alleen war3.exe
"D:\Program Files\Warcraft3\war3.exe"
en dan maak je ervan:
"D:\Program Files\Warcraft3\war3.exe" -opengl
Ik denk dat als je vooral sneller geheugen (DDR RAM) aanschaft je 3DMARK-score behoorlijk omhoog zal gaan. Nadeel is dat je dan een nieuw mobo moet kopen; voordeel daarvan is dat je wellicht meteen dan een snellere cpu kan aanschaffen (en die verder oc-ed) zodat je score verder stijgt. Bezwaar: $$$ he... Maar ja als je geld hebt voor een 9700 Pro, moet dat ook niet echt een probleem zijn.JayVee schreef op 09 oktober 2002 @ 11:52:
Woah!
dus ik kan het best 1 van deze kopen? (die Gigabyte moet denk ik wel werken aangezien ik een Gigabyte mobo heb
Bier, Whiskey en Metal!!
Nee, OMDAT ik een 9700Pro heb gekocht is dat een probleem!Anoniem: 61153 schreef op 10 oktober 2002 @ 10:19:
[...]
Ik denk dat als je vooral sneller geheugen (DDR RAM) aanschaft je 3DMARK-score behoorlijk omhoog zal gaan. Nadeel is dat je dan een nieuw mobo moet kopen; voordeel daarvan is dat je wellicht meteen dan een snellere cpu kan aanschaffen (en die verder oc-ed) zodat je score verder stijgt. Bezwaar: $$$ he... Maar ja als je geld hebt voor een 9700 Pro, moet dat ook niet echt een probleem zijn.
Maar goed, over een half jaartje of zo was ik toch van plan mobo+cpu+geheugen te upgraden. Voor Doom III!
Voorlopig loopt alles prima. En zoals boven beschreven, met Rage3d haal ik bijna 10000, en dat was wat ik verwacht had.

Voorlopig geen ATi voor mij tot ik eindelijk eens wat positieve berichten hoor over hun stabiliteit.
Superstabiel winxp pro +sp1 512ddrsamsung, gigabyte 7vrxpkt333 radeon9700 xp1800@2000 (fsb = 145) cl=2 timing = 1t.

Ik ben trouwens nog steeds een blije Club3d Ati Radeon 8500 (pro 275/275 64mb) gebruiker, en deze bench wou ik toch even met jullie delen
Er zal echt wel het een en ander fout gaan. Nu hebben de Gf4 kaarten ook wat probleemen met ut 2k3 ( dat las ik in het forum).Maar ik wil ze idd op hun bek zien gaan, ATI is al weer volop bezig met de R350 dus ze kunnen dan wel concureeren.OcNewB schreef op 10 oktober 2002 @ 12:21:
Ik hoop dat als nvidia straks haar kaart uitbrengt deze ook een hoop probleempjes gaat opleveren met wat oudere mobo's muahahaha. Eens kijken of al die anti ati lui dan nog steeds zo anti zijn ...:-)
Ik ben nu op school dan stuur ik de link vanmiddag rond 15.00 wel.OcNewB schreef op 10 oktober 2002 @ 12:22:
Hee stuur mij dat nvidiot logo :-) (linkje maybe...?)
Ik heb zeer goede ervarig met ATI. Ik begon met mijn 8500 kaart die was toen iets langzaamer dan de ti 500 maar ook 390 gulden goedkoper. Later toen er steeds meer driver ubdates kwamen werd de kaart stukken sneller en haalde de gti 500 in en kom met de ti 4200 redelijk mee komen. Toen heeft mijn broer ook een Radeon 8500 gekocht en hij was er ook zeer tevreden over, de qualitijd is ook stukken beter de radeon SDR had veel mooier beeld dan een GF DDR of een GF 2 GTS ( vond je het raar dat hij minder snel was, maar hij is nu wel sneller dan een GTSAbom schreef op 10 oktober 2002 @ 12:53:
Persoonlijk heb ik veel te veel problemen met mn radeon, ik heb liever een stabiele/goed werkende kaart met een beetje minder performance dan een kaar waar je kunst en vliegwerk moet uithalen om je systeem een beetje draaiend te houden.
Voorlopig geen ATi voor mij tot ik eindelijk eens wat positieve berichten hoor over hun stabiliteit.
mmmm Ik hoop dat het bij mij beter gaat met mijn k7s5a en mijn radeon 8500 (zie sig en icoon) want die krijg ik morgen binnenVrieskist schreef op 10 oktober 2002 @ 13:32:
Ik heb gister met mijn nieuwe moederbord (Gigabyte GA-7VAXP) even een bench gedaan, 3d mark results here ... echt dikke 400 punten verschil door alleen een nieuw moederbord te gebruiken. Kijk hier voor de ouwe bench met het K7s5A moederbord
Ik ben trouwens nog steeds een blije Club3d Ati Radeon 8500 (pro 275/275 64mb) gebruiker, en deze bench wou ik toch even met jullie delen![]()
G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR
In de 3d accelerator vergelijking is 10% sneller dan een retail 8500 en 8% sneller dan een gf4ti4200!
Nog meer mensen die zover kwamen met oc-en?
edit: verkeerde madonion link, ff aangepast
Testspecialist
Of werkt de "double display support" (ik weet niet hoe ik het moet noemen) anders dan bij een G400? Echt veel info erover kan ik niet vinden op de site van ATI. Er staat wel: "Independent resolutions and refresh rates for any two connected displays"
Iemand met ervaringen?
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Die zin zegt genoeg toch? ATi kaarten ondersteunen het al een tijdje. De 7500 had het en ook de 8500 heeft het. Het werkt perfect. Ik kan niet meer zonder m'n twee monitoren.Scipionyx schreef op 10 oktober 2002 @ 16:52:
ff een kort vraagje: Heeft de 9700Pro "dualhead" support net als een Matrox G400?
Of werkt de "double display support" (ik weet niet hoe ik het moet noemen) anders dan bij een G400? Echt veel info erover kan ik niet vinden op de site van ATI. Er staat wel: "Independent resolutions and refresh rates for any two connected displays"
Iemand met ervaringen?
Klik hier voor meer informatie: http://mirror.ati.com/com...ry/hydravision/index.html
Dit topic is gesloten.