Even mijn ervaringen hier neerzetten
Ik heb nu al een hele tijd ervaring met LCD schermpjes. Thuis heb ik een 17" en een 15" schermpje. De 17" is een Viewsonic VG175, een beestje dat uitkwam in het jaar 2000 (maar toch een totale responstime van 25ms had dankzij de toen opgehemelde MVA technologie). In dit 17" schermpje zit het panel dat we onderandere ook terugvinden in de AG Neovo X-174. Ik stuur het analoog aan (in die tijd hadden zelfs 17" schermen nog niet standaard een DVI aansluiting

).
Enkele maanden geleden heeft mijn zus ook nog een 15" philips schermpje gekocht.
Daarbuiten heb ik massa's vrienden, kennissen en kom ik regelmatig op Lanparties waar ik dan andere beestjes aan het werk kan zien
Nu mijn (oud) TFT-scherm heeft ghosting... de vraag is: "Stoort het?"
Wel, mij stoort het eigenlijk helemaal niet! Het hangt ook van het moment af in games, bv. als je in een woestijnachtig gebied speelt en er staat een redelijk donkere boom of rots, dan kan het gebeuren dat die boom of rots een klein staartje krijgt als hij snel over je scherm beweegt

Een ander voorbeeld: Counterstrike (iedereen kent het). In de map de_dust of zoziet heb je een woestijnkleurige ondergrond. Hier merkte ik meteen op dat mijn scherm ghoste (hangt van scherm tot scherm af bij welke combinaties hij gaat ghosten), maar als de ventjes rondliepen zag ik, om het zo te zeggen, hun benen niet meer! Nu, dit klint verschrikkelijk, onspeelbaar zelfs, maar het valt uiteindelijk nog mee (ook al speel ik counterstrike al lang niet meer).
Dit is een UITZONDERING !!! Ik speel UT2003 PERFECT ... ja inderdaad PERFECT!
Nooit is mijn 'schietkruiske' wazig ... ook niet bij snelle bewegingen!
Ook moet je oppassen bij het zoeken naar ghosting, zo dacht ik ooit eens dat mijn scherm toch wel fel ghoste. Toen sloot ik mijn oude monitor aan en zag daar net hetzelfde... het lag aan de grafische instellingen

Als je zoekt zal je het altijd wel vinden... kwestie van er niet teveel achter te willen zoeken dus
Als je analoog werkt moet je je fase enzo GOED AFSTELLEN en best in de native resolutie spelen (zeggen ze, maar het valt wel mee hoor die andere resoluties in games, in windows is het dan wel weer geen zicht

)
Nu ik hoor mensen zeggen dat die 19" en 18" beestjes meer ghosten dan de andere...
Ik zou in ieder geval voor een 17" gaan! Waarom? Omdat het oppervlak bij de 18" en 19" schermpjes groter wordt, maar de native resolutie dezelfde blijft => de pixels worden groter => minder scherp (bv meer karteltjes in je tekst (als je geen cleartype gebruikt)).
Volgens mij is het gewoon zo dat bij 19" en 18" de ghosting niet erger is dan bij de andere schermpjes, maar dat het door de grootte gewoonweg meer opvalt... trouwens zowel de 15" als de 19" schermpjes worden uit dezelfde lapjes geknipt denk ik

(nu dit klopt niet echt maar in principe is het wel zo)
Nu, het belangrijkste

PERFECTE TFT-SCHERMPJES BESTAAN
Een vriend van me had zijn tft schermpje mee op een lanparty. Het was een LG LCD FLATRON 563LE 15" schermpje met een responstime van 60ms volgens de boekjes... Nu je zou zo denken 'daar kan je gewoon niet op gamen', maar in werkelijkheid was dat (goedkope) schermpje het beste LCD scherm dat ik ooit heb gezien kwa gaming! Ik heb al heel wat tft schermpjes in action gezien maar dit schermpje heeft mij toch met verstomming geslaan. Absoluut GEEN ghosting, de beentjes in counterstike waren bv. perfect! Ik heb het schermpje de ganse nacht mogen uittesten (hij ging thuis slapen) en in geen enkele game kon ik ook maar één spoortje van ghosting vinden!
Die nacht wist ik dat ik nooit nog de veelbelovende specs van de fabrikanten zou geloven, daarom raad ik ook iedereen ten sterkste aan het scherm ZELF te gaan bekijken! Ga best ook niet af op wat mensen schrijven (reviews, etc.) iedereen ervaart die dingen anders. Je zal trouwens zelf al gemerkt hebben dat de ene zegt dat een scherm niet ghost en de andere dan weer zegt dat het verschrikkelijk ghost en dit bij een niet defect, identiek scherm.
Ziezo, een hele boterham

hopelijk hebben jullie er wat aan...