If it ain't broken, tweak it!
Anoniem: 5490
Doet me goed, want zo wil ik 't zelf ook altijd doen
Ik zal van 't weekend wel ff een beschrijving + pics van mijn netwerk plaatsen
Anoniem: 16223
- Internet komt binnen op de meterkast, dat wordt doorgelust naar mijn Freescorouter die op de kapstok naast de meterkast staat en is weggewerkt in een houten ombouw.
- Vanuit de router loopt een kabel, via de kruipruimte onder het huis, door een buis naar de eerste verdieping.
- Op de eerste verdieping staat een Sweex 8 Poorts 100 Mbit Switch, die 2 Pc's voorziet van netwerkkabels. 1 staat naast de switch (korte kabel), de ander staat een paar kamers verderop. Die kabel is langs de plinten/muren vastgemaakt. Een derde kabel loopt via een verwarmingsbuis naar zolder.
- Op zolder komt die kabel achter een schot mijn kamer binnen, op mijn kamer staat nog een Sweex 8 Poorts 100 Mbit Switch waarmee mijn PC en mijn laptop zijn verbonden.
- Als laatste loopt er een kabel door een kabelgoot naar de kamer van mijn broertje voor de laatste PC.
Voordeel: Makkelijk uit te bouwen
Nadeel: €€€€€'s
Wensen: Nog meer kabelgootjes en patchkastjes!
Ik heb (helaas) geen plaatjes, anders kon ik nog meer patsen.
- In de woonkamer komt de @home kabel binnen op het kabelmodem...
-> Vanaf daar een 10Mbit link door een kabelgoot over het verlaagd plafond in woonkamer en hal naar de studeerkamer, alwaar hij op een P133 server/routertje zit.
-> Deze heeft een 100Mbit link naar de 8poort 100Mbit switch, welke als een hoofd van medusa veel kabeltjes heeft aangesloten :
1) Kabel vanaf de server (Studeerkamer)
2) Kabel naar eigen werkstation (Studeerkamer)
3) Kabel naar werkstation huisgenoot (Studeerkamer)
4) Kabel naar "variabele aansluiting" in studeerkamer (voor systemen waarmee ik bezig ben)
5) Kabel naar fileserver (studeerkamer)
6) Kabel naar kamer huisgenoot, mocht hij ooit een lappie kopen (jaja, ik wil graag asan de WiFi)
7) Kabel naar eigen slaapkamer tbv divx/mp3/dvd bak
En dan moet zeer binnenkort mijn P133 vervangen woorden door de iets degelijkere 266MHz alpha, welke vanuit onze gangkast moet gaan werken, en aldaar ook iets makkelijker moet zijn voor kabelverdeling (gelukkig hebben we dus dat verlaagde plafond, de woonkamer en hal zijn CableFree TM. Nu de rest nog (Laat ik maar weer het woordje WiFi vallen)
we hebben naast ons oude huis een nieuw huis gebouwd. en nu moet de KPN nog ff komen om ISRA punt te verplaatsen, alleen dat duurt en dat duurt maar, heb nu zelf maar een upt kabeltje van oude huis naar nieuwe huis gelegd totddat de KPN komt, anders hebben we hier helemaal geen telefoon. en ik wil de S0 bus van de ISDN lijn ook afwerken op patchpaneel zodat ik die ook makkelijk door kan patchen. en dan op een gegeven moment de rest dicht kan maken met blindplaten. moeten ook nog 2 rangeerpanelen komen voor de kabels, is nu nog een beetje een zooitje.Erkens schreef op 23 januari 2003 @ 06:32:
[...]
hoezo moet je wachten op de kpn?
internet aansluiting?
[...]
hoe? heb je sleuven in de muur gefreesd?
idd er zitten 28 utp kabels en 8 coax kabels in de muur, dat is een voordeel van een nieuw huis bouwen, je kan zelf zeggen waar extra loze leidingen moeten komen.
mijn verhouding met m'n oude stage berdijf waren dus danig goed dat ik daar in het magazijn mocht rond neuzen. ik mocht 2 19" strips van 180 cm meenemen, 1 daarvan heb ik door midden gezaagd en in de meter kast gebouwd.FatalError schreef op 23 januari 2003 @ 08:10:
Oezie Woezie: Mag ik vragen waar jij de 19" strips vandaan hebt? Ik wil ook graag n vergelijkbaar 19" rack maken thuis.
maar bij rittal kan je ze ook halen.
een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo
kijk zo is het ook eenvoudig om een goed en net netwerk te maken, in een leeg huis waar alle leidingen nog in moetenOezie Woezie schreef op 23 January 2003 @ 13:21:
[...]
we hebben naast ons oude huis een nieuw huis gebouwd. en nu moet de KPN nog ff komen om ISRA punt te verplaatsen, alleen dat duurt en dat duurt maar, heb nu zelf maar een upt kabeltje van oude huis naar nieuwe huis gelegd totddat de KPN komt, anders hebben we hier helemaal geen telefoon. en ik wil de S0 bus van de ISDN lijn ook afwerken op patchpaneel zodat ik die ook makkelijk door kan patchen. en dan op een gegeven moment de rest dicht kan maken met blindplaten. moeten ook nog 2 rangeerpanelen komen voor de kabels, is nu nog een beetje een zooitje.
idd er zitten 28 utp kabels en 8 coax kabels in de muur, dat is een voordeel van een nieuw huis bouwen, je kan zelf zeggen waar extra loze leidingen moeten komen.allemaar 3/4" pijpjes.
paintDionisus19 schreef op 23 January 2003 @ 12:50:
Ik weet dat deze posting meer in SA hoort als hier, maar aangezien de peepz in NT er meer mee te maken hebben....
Met welk proggie kan je zo'n schematische tekening maken van je netwerk???
of visio of een dergelijk programma
[ Voor 11% gewijzigd door Erkens op 23-01-2003 13:54 . Reden: quote-tag-elende ]
klik op het plaatje voor de 1024*768 versie

netwerk is verdeeld over 3 kamers.
op iedere kamer staat een 8poorts switch
op mijn kamer staat een router + de 3com hub.
alles netjes afgewerkt dmv wandcontactdozen, behalve op de zolder.
[ Voor 35% gewijzigd door ExcaliburDexter op 23-01-2003 14:32 ]
mja, tis een netwerk, maar hoe lopen de kabels? hoe is het afgewerkt? enzoExcaliburDexter schreef op 23 januari 2003 @ 14:21:
lijkt me redelijk duidelijk
[afbeelding]
daar willen we pics van
zo'n plaatje als deze is handig voor een overzicht maar past niet echt in dit draadje
ben nu nog op werk, zag het visio icoontje op mn desktop en dit topicErkens schreef op 23 januari 2003 @ 14:23:
[...]
mja, tis een netwerk, maar hoe lopen de kabels? hoe is het afgewerkt? enzo
daar willen we pics van
zo'n plaatje als deze is handig voor een overzicht maar past niet echt in dit draadje
zal dalijk thuis wat foto's maken van mijn geordende zooi
- 3 PC's
- 1 iMac
- 1 FreeSCO-bak
- ±70m UTP
De FreeSCO-bak van waaruit het allemaal geregeld wordt. Kabelmodem hangt op een van de kamers, dus vanaf het modem eerst een kabeltje getrokken naar de meterkast waarin deze bak staat.

Kabels vanuit de meterkast naar de verschillende kamers. Inderdaad: de afwerking kan beter, maar het voldoet. Bovendien wonen de meesten hier toch niet zo heel lang meer, dus dit laten we maar zo.

Hier is mooi te zien waar de kabels heen gaan. Via kabelgootjes aan het plafond (niet goed zichtbaar op de foto, maar verderop loopt ook nog een gootje). Een kabel weg kunnen werken onder de plint. Andere kabel loopt bovenlangs. Ook hier geldt dat de afwerking beter kon, maar kabelgoten zijn DUUR

De kabel naar mijn kamer lag er al wat langer. Hier heb ik meer aandacht besteed aan de afwerking. Hier komt de kabel mijn gangetje binnen en loopt via gootjes aan het plafond naar mijn kamer.

Vervolgens in mijn kamer ook overal kabelgoten aangelegd.

Uiteindelijk nog een berg kabel over achter de PC, maar heb geen zin om dit in te korten.

Ligt bovendien nog extra kabel voor m'n toekomstige server server. Is nu nog nbuiten dienst, maar wordt binnenkort in het netwerk gezet als web/file/ftp/whatever server.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Je hebt daar dus gewoon een loze cisco liggen die niets uitvoert?ExcaliburDexter schreef op 23 januari 2003 @ 14:21:
lijkt me redelijk duidelijk
[afbeelding]
netwerk is verdeeld over 3 kamers.
op iedere kamer staat een 8poorts switch
op mijn kamer staat een router + de 3com hub.
alles netjes afgewerkt dmv wandcontactdozen, behalve op de zolder.
breng die liever hier dan
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Resultaat van twee avondjes klussen en 250 euro naar de Praxis schuiven. Rek bestaat uit een standaard beugelconstructie met meubelpanelen:

LAN rek ooit eens gekocht bij 06 geloof ik. Ik zou zo'n ding nooit thuis neerzetten, al is het alleen maar om de prijs van die rekken (deze was 4000 piek ofzo). Servers: Proliant 6000 met disk cabinet (draait nu RH8.0), nog een Prosignia 200 met NT4.0 met IIS (voor ASP paginaatjes), een kloon doosje met win98, een Deskpro 2000 met OpenBSD firewall, en een QMS Magicolor 2+ kleurenlasertje. De kabelzooi daarachter (voor ADSL modem, telefooncentrale en NT1) moet ik dus nog netjes weg zien te werken:

Het schakelbordje: 8 keer stroom, 2 keer LAN, Analoog en ISDN aansluiting. En natuurlijk de lichtschakelaar voor de TL die erboven hangt:

De achterkant van het schakelkastje. Ik kwam er te laat achter dat die standaard inbouw UTP doosjes van de Praxis maar 1 ingang hebben en deze dan split over de 2 poortjes, dus je kunt maar 1 LAN poortje per doosje gebruiken. Met ISDN en Analoog heb je dat probleem niet:

“I'd give an arm to be ambidextrous!"
Slim bedacht.
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Anoniem: 31879
[img][url=http://hn1.mine.nu:8080/net/net.jpg[/img]
[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 31879 op 24-01-2003 15:06 ]
Anoniem: 35417
Specs!! Wat gebeurt er allemaal daar? En heb je voor de gein zo'n switch staan, alleen voor het throttelen en trunken, of heeft ie nog een speciale functie?Anoniem: 31879 schreef op 24 januari 2003 @ 14:35:
ok, dan post ik ook maar een fototje van m'n home net, de switch is echter reeds vervangen door een zwaardere n.l. een cisco 3524XL-24 deze heeft ook twee gbic poorten en nog belangrijker trunking capability, dat kan deze 2924xl namelijk niet. De buren kunnen nu doen en laten wat ze willen daar deze toch op een limited vlan zitten (64kb / 512kb).
[[url=afbeelding]
Patsen op een of andere paarse site, zoals wel meer gedaan wordt
Je vergeet dat het gewoon leuk is
[ Voor 28% gewijzigd door jadjong op 24-01-2003 16:28 ]
Ja ok, maar dat is ook terecht bij zo'n machine vind ik. Man, daar krijg je toch spontaan een harde vanjadjong schreef op 24 januari 2003 @ 16:09:
[...]
Patsen op een of andere paarse site, zoals wel meer gedaan wordt![]()
Maar ff wat facts.
Omdat mijn motorola kabel modem niet goed negotiate met m'n 2611 router (doet ook nat) is hier een wan vlan met 2 access poorten tussen geschoven zodat ze beiden op full duplex draaien.
De router heeft op de interne interface 3 vlans met de volgende specs :
1. Default no limits (DHCP)
2. Limited vlan (64/512) (voor buren, deze betalen multikabel power abbo voor een klein stukkie) (DHCP)
3. DMZ dit is een vlan die alle poortmaps naar de secured interface van de server voert (web-server / ftp-server / dns-server / dhcp-server syslogging en ga zo maar door)(NO DHCP)
Ik host ook wel eens wat kleine dingetjes, en dan wil ik niet dat je verbinding gelijk onwerkbaar wordt dus moet je gewoon goede apparatuur hebben.
Tevens draait de router ook firewall software en rapporteerd alle vreemde zaken aan mijn syslog server.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 31879 op 24-01-2003 16:20 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Patsen met een simpel werkstatiotnetje kunnen we allemaal (niet doelende op de CPQ server onder de router hoor
Om het niveau hoog te houden, maar weer eens harde piemel werk:
Dit is mijn oude server waar ik tot voor kort mijn eigen website op hoste.
Wegens problemen met de RAID controller, BIOS en NetWare heb ik deze inmiddels verhuisd naar mijn andere server.
Dat is een HP Netserver E40 (uit het hoofd) met ca. 400 Mb mem, dual P2-400 en dus die 4*18.2Gb @RAID5
De info op die server pagina is dus verouderd.
Er zitten nu dus 4 schijven in ipv 3, sowieso dus een andere server. Tevens ondertussen NetWare6 ipv NetWare5.1 en GroupWise Beta draaien we ook niet meer (nu gewoon GW6) en ook geen NES meer maar Apache met PHP en MySQL support
In de toekomst hoop ik dit zooitje te gaan colocaten in een 1U hoge P3-1Ghz welke ik al thuis heb liggen maar nog steeds moet inrichten

MASH_MAN ; Is dat een Compaq 19" rack
jadjong schreef op 24 januari 2003 @ 16:09:
[...]
Patsen op een of andere paarse site, zoals wel meer gedaan wordt![]()
[...]
Je vergeet dat het gewoon leuk is
Deze post en zijn inhoud doet de bestempeling "harde piemel werk" eer aanKoffie schreef op 24 January 2003 @ 19:08:toon volledige bericht
Heren ... het wordt hier geen slowchat ende / of een of andere thread waarin we gaan patsen met dingen als "Ik heb thuis een server" of "ik heb een merkserver"
Patsen met een simpel werkstatiotnetje kunnen we allemaal (niet doelende op de CPQ server onder de router hoor).
Wegens problemen met de RAID controller, BIOS en NetWare heb ik deze inmiddels verhuisd naar mijn andere server.
Dat is een HP Netserver E40 (uit het hoofd) met ca. 400 Mb mem, dual P2-400 en dus die 4*18.2Gb @RAID5
De info op die server pagina is dus verouderd.
Er zitten nu dus 4 schijven in ipv 3, sowieso dus een andere server. Tevens ondertussen NetWare6 ipv NetWare5.1 en GroupWise Beta draaien we ook niet meer (nu gewoon GW6) en ook geen NES meer maar Apache met PHP en MySQL support
In de toekomst hoop ik dit zooitje te gaan colocaten in een 1U hoge P3-1Ghz welke ik al thuis heb liggen maar nog steeds moet inrichten
MASH_MAN ; Is dat een Compaq 19" rack
Hoe vordert de garage trouwens, Koffie?
dit is idd mooi spullieKoffie schreef op 24 January 2003 @ 19:08:
Ik ga thuis binnenkort mn netwerk maar eens echt fatsoenlijk inrichten (p133 als router, 3com switch erin, enz)
Diegene die die vlan had aangemaakt voor zn buren, wat voor router gebruik je? Software (linux/unix/winnt x.x?) of hardware en welke programmatuur gebruik je daarvoor?
Dat was een Cisco 1600 router, voor zover ik het typenummer kan zienneographikal schreef op 25 januari 2003 @ 16:12:
[...]
dit is idd mooi spullie
Ik ga thuis binnenkort mn netwerk maar eens echt fatsoenlijk inrichten (p133 als router, 3com switch erin, enz)
Diegene die die vlan had aangemaakt voor zn buren, wat voor router gebruik je? Software (linux/unix/winnt x.x?) of hardware en welke programmatuur gebruik je daarvoor?
LMDOmdat mijn motorola kabel modem niet goed negotiate met m'n 2611 router (doet ook nat)
Ik heb zelf n 3524XL gehad, en met n 2924XL mogen spelen.. Ik weet zeker dat die 2924XL ook kan trunken. Volgens mij zijn beide switches technisch redelijk gelijk, behalve dat de 3524XL n stuk sneller is en vanwege meer geheugen e.d. iets nieuwere software kan draaien.cisco 3524XL-24 deze heeft ook twee gbic poorten en nog belangrijker trunking capability, dat kan deze 2924xl namelijk niet.
-inet komt binnen via kabelmodem van @home die achter een box hangt
-vervolgens lopen de kabels via een kabelgoot naar de 1e verdieping, mijn kamer
- eenmaal boven is het een rotzooi van kabels, 30 meter is toch eits te lang
-daar staat een 486 als router
-daarachter een 3com hub, een 3c16700/8 ports/10mbit
-dan 3 clients
-client 1 vlak bij de kablemodem, kabels daarheen lopen netjes door de eerder genoemde kabelgoot
-client 2 staat naast de router, heel kort kabeltje niet weggewerkt
-client 3 (nog niet in specs) staat op de kamer naast mij, gaatje in de muur en dan langs de muur naar de computer, redelijk weggewerkt.
kosten:
11 euro voor 1 netwerkkaart
10 euro voor klein stukje kabelgoot
---- +
21 euro
installatie @home -----> aanbieding, gratis
kabels -------> mijn papa's werk gratis
1 netwerkkaart @home ----->gratis
3 netwerkkaarten (1 @ client2 en 2 @ router) ----- papa's werk gratis
486 -------> van buurman gekregen
hub -------> papa's werk, gratis
Switch = 3com officonnect 8 poorts
Server = Pentium 75 met windows nt server 4 service pack 6, met dhcp server, routing etc
En dan 2 clients.
Verder overige lanapparatuur die ik met wat gasten heb voor lanpartys die we doen
Een sweex 16 poorts switch.
Een d-link 24 poorts switch.
Een amd xp2000 server
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Server:
Hier was die nog open

En hier nu in zijn mooie kastje

Mijn pc: client 1:

En de switch:

Anoniem: 61559
dan schrikken jullie van wat je met oude zooi kan doen
mja, leuke foto's hoor, maar in dit topic gaat het meer om hoe je je kabels en andere NETWERK apparatuur hebt weggewerkttweakduke schreef op 26 January 2003 @ 13:16:toon volledige bericht
Goed zoals beloofd dan
Server:
Hier was die nog open
[afbeelding]
En hier nu in zijn mooie kastje
[[url=http://madmac.student.utwente.nl/duke/pics/[T0-0T].jpg]afbeelding[/url]]
Mijn pc: client 1:
[afbeelding]
[afbeelding]
En de switch:
[afbeelding]
Ja ach, het IS een netwerk tough..Trouwens meer valt er ook niet te zien, alleen 1 kabeltje die naar beneden loopt dan naar een andere client dus ja dat is gewoon me netwerk dan, en de kabels die zitten allemaal achter die kast en onder het tapijt dus meer is er gewoon niet te maken aan picsErkens schreef op 26 januari 2003 @ 13:35:
[...]
mja, leuke foto's hoor, maar in dit topic gaat het meer om hoe je je kabels en andere NETWERK apparatuur hebt weggewerkt
op die meuk kabels na dan die je naast me pc ziet

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 26-01-2003 13:44 ]
even een beschrijving van mijn netwerkje zoals het nu is en zoals het er uit gaat zien (dan fix ik ook een digicam
NU :
kabels door het hele huis, absoluut waardig van de naam "absoluut niet netjes", kabelmodem van kcma zo'n 2 meter naast me, waarvan een kabel naar me server ruimte gaat (een slaapkamer die over is)
hierin staat:
atlas (gateway met 2 netwerkkaarten p200)
pandora (fileserver met 4 schijven 10Gb 20Gb 30Gb en 60Gb= slorige 110 Gb storage voor netwerk, paar gig gaan naar linux zelf. cellie 466)
in de huiskamer staan:
chronos (mijn werkstation amd 1000)
apollo (werkstation vriendin cellie 667)
artemis (laptop vriendin, p3-800M, artemis is tweeling van apollo in de myhologie)
en dan hebben we nog ares, mijn p200 laptop
toekomst:
atlas komt in een 2U kast, krijgt een netwerkkaart erbij voor DMZ.
pandora komt in een 3U kast, schijven komen vertikaal te staan voor eventuele uitbreidingen met meer schijfjes
uit spare hardware komen:
athena (ssh + apache) in een 2U kast
hermes (dns + mail) in een 2U kast
16 poort safeway switch in een 1U kast gepropt
kasten ga ik zelf maken en komen in een 21U 19" rack te hangen die ik ooit eens uit een gebouw heb getrokken almede 3 19" patchrekken. 1 patchrek ga ik uitelkaar slopen en die 4 blokkies van 6 aansluitingen komen in een plastic doosje. 3 tegen de muren in me huiskamer. (voor lanparties enzo) en eentje in de server ruimte om zo toch eventueel tijdelijke servers te huizen in die serverruimte (wederom lanparties)
misschien toch wel een een digicam fixen om me zooitje foto's van te nemen nu. Jammer dat ik niet van me werk foto's mag nemen, maar op school staat toch niet zo veel boeiends
En je kunt alleen trunken met cisco 2924Xl 8mb versies, 4mb versies zoals ik had ondersteunen dit bijn nooit, alleen de versie die 2 ulink modules ondersteunen kunnen trunking om deze module gebruiken.
Anoniem: 13293 schreef op 26 januari 2003 @ 14:19:
8 poorts 10/100 switch met 8 clients
[afbeelding]
En een hoop kabels (geen zin om op te ruimen)
[afbeelding]
Koffie schreef op 13 januari 2003 @ 13:33:
REMINDER:
De bedoeling van dit draadje is dus een soort showcase hoe je de draden wirwar thuis hebt opgelost.
Wat hier dus o.a. niet onder valt:
• Data centra van werk/stage/internet gevonden
• Hanjevol pics van een PCtje met monitor
• Handjevol pics van een 10 Mbit hubje en 5 Km kabel die op een hoop ligt
Tip: lees de inleiding voor je post
Dit topic is gesloten.