Toon posts:

[boeken] Opengl/direct x en 3d

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een rookie als het gaat om programmeren. Ik doe wat delhpi en java.
Nu wil ik eens wat grafischer en meer 3d programeren.
Een boek werkt voor mij het best. Dus heeft iemand een aanrader, het liefts nederlands maar engels is ook geen probleem.
iig dank u.

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Mja, ik zou eerst ervoor zorgen dat je geen brookie meer bent :) vooraleer je begin met DirectX/OpenGL.

Nuja, dat is mijn menig hé ... :)

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 15:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als je java al kent zou je je natuurlijk kunnen verdiepen in Java3D
(is een leuke API om mee te prutsen, maar voor wat serieuzere dingen vind ik het een schijt-API)

Verder zijn hier volgens mij al eens een aantal topics over geweest, moet je maar even zoeken

.edit: even gezocht, misschien zit hier wat interessants tussen:
[rml][ Programming] Game-programming[/rml]
[rml][ 3d] opengl, direct3d - hoe leer je dat?[/rml]
[rml][ C++] OpenGL of DirectX[/rml]

oh deze topics gaan trouwens niet echt specifiek over boeken, maar goed :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Tsja, mijn mening is vaak:

-Alles staat in de DirectX SDK docs
-Alles wat in boeken staat, staat ook vaak op internet (www.flipcode.net, www.gamedev.net, www.gamasutra.com)

De boeken die ik gezien heb vond ik iig niet zo denderend eigenlijk...

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 15:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

imho moet je ook geen boek kopen om een API te leren, maar een boek kopen om bepaalde technieken te leren (animatie, vertex blending, space partitioning, etc.)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

.oisyn schreef op 25 september 2002 @ 20:00:
imho moet je ook geen boek kopen om een API te leren, maar een boek kopen om bepaalde technieken te leren (animatie, vertex blending, space partitioning,........

vector meetkunde, geometrie, efficiente datastructuren, etc )

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Wat boeken betreft ben ik wel enthousiast over de volgende titels:

- Game programming gems deel I
- Game programming gems deel II
- Game programming gems deel III

Deze drie gaan over algemene technieken. Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd wat bsp trees zijn en wanneer je ze wel en niet handig kunt gebruiken, ontwerpen van data-driven engines en nog veel meer van dat soort dingen...

- 3d games, realtime rendering and software technology

Ook een algemeen boek, maar meer met de focus op het 3d engine programmeerwerk. Zowel hardware versnelde als software renderers komen aan bod evenals een boel algemene handige topics (game physics bijv)

- Mathematics for 3d game programming and computer graphics

Pittige stof, maar wel duidelijk uitgelegd en dus goed te volgen. Het boek zelf is absoluut onleesbaar maar perfect als naslagwerk.

- C++ programming language (Stroustrup)

Onmisbaar naslagwerk voor wat nu de meest voor de hand liggende taal is om je engine/spel in te gaan schrijven.

Zoals je ziet heb ik dus alleen maar algemene boeken, en geen API beschrijvingen. Voor je API's heb je de helpfiles. Poly-pushen kan iedereen, het is de juiste keus en gebruik van technieken (en hun implementatie) die een engine goed of slecht maakt...

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Een nadeel van boeken is ook dat ze duur zijn.

Maar je hebt wel gelijk. Je moet een boek idd kopen voor technieken die je dus niet op internet vindt. De Gems serie schijnt ook goed te zijn idd.

(Op amazon.com heb je ook nog wel wat reviews/user comments dacht ik)

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:27
Een goeie doos wiskunde, algebra, is ook wel makkelijk om 3D progs te bouwen.
Pagina: 1