[tip] Hoe herken ik een goede CD-R

Pagina: 1
Acties:
  • 7.123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Na de vele discussies hier over wat nu goede CD-Rs zijn en wat niet, lijkt het me een goed idee om eens uit te leggen dat deze hele discussie verkeerd gevoerd word en uit te leggen hoe deze GOED te voeren. Al enige malen heb ik hier uit gelegd dat het in de CD-R market als volgt werkt.

We nemen een merk en noemen dat MERKA. MERKA kan een eigen fabriek hebben en daar MERKA CD-Rs produceren. Misschien maakt de MERKA fabriek wel zoveel CD-Rs dat het best nog wat CD-Rs zou kunnen verkopen aan b.v MERKB dat b.v al erg bekend is door zijn cassettetapes, videobanden of goeie reclame.

Stel nu dat MERKB dus CD-Rs van MERKA afneemt, dan betekend dat dus dat het niet uitmaakt of je MERKA of MERKB CD-Rs koopt, want dit zijn allebei dezelfde CD-Rs. Enige verschil is, dat MERKB CD-Rs waarschijnlijk duurder zijn vanwege de merknaam en omdat het bij MERKA moet inkopen en die natuurlijk zijn eigen produkten beschermd.

Dit is wat er eigenlijk op de CD-R markt speelt. Oftwel, in bijna alle gevallen heb je geen flauw idee wat je koopt. Want stel nu dat er ook nog MERKC is met een fabriek en die heeft ook een overschot en die wil het goedkoper kwijt dan MERKA. Dan zou MERKB, met z'n goede naam, net zo goed bij MERKC kunnen inkopen. En dus koop je steeds MERKB CD-Rs, maar krijg je dus eigenlijk OF MERKA of MERKC CD-Rs.

Daarom is het dus totaal niet van belang om naar het merk te kijken, maar naar de producent. Nu zul je denken, ja maar zo'n plastic schijfje daaraan kun je toch niet zien waar die CD-R vandaan komt ? Nu, aan de buitenkant niet nee, maar als je een CD-R in je brander stopt, kun je de ATIP code uitlezen. Dit is een code die elke fabrikant op zijn CD-Rs zet zodat je zijn CD-Rs altijd kunt herkennen. Een voorbeeld van een ATIP Code van een Platinum CD-R is b.v
Platinum CD #1

Manufacturer code 97 27 01 - Digital Storage Technologoy Co.,ltd (Typ: 0)
ATIP start of lead in -02:32:74 (Sektor: -11474)
ATIP start of lead out 79:59:74 (Sektor: 359999)
Platinum CD #2

Manufacturer code 97 31 00 - Ritek Co. (Typ: 0)
ATIP start of lead in -02:29:00 (Sektor: -11175)
ATIP start of lead out 74:45:00 (Sektor: 336375)
Zoals je ziet, twee keer Platinum CD-Rs, twee verschillende Manufacturer codes. Nu is het zelfs zo dat sommige fabrikanten zelfs in 1 spindel het presteren 3 verschillende manufacturer codes te hebben, oftwel ze kopen bij 3 verschillende fabrieken in.

Waarom doen ze dat nou ? Een merk als b.v Platinum is erg bekend en hoeft het eigenlijk niet meer zo te hebben van kwaliteit, ze teren op hun merknaam. Wat ze doen is dus steeds bij elke fabriek vragen, wat heb je voor me, en wat kost het, de prijzen vergelijken, Platinum opdruk erop, inpakken en verkopen. Een zeer goede manier van verkopen, maar als consument weet je dus eigenlijk niet wat je koopt.

Daarom raad ik dus aan een ieder die zich nu in een CD-R media discussie mengt, lees de ATIP code uit en vermeld die in je post. Dan kunnen we veel betere discussies voeren. Discussies zullen dan gaan over b.v CMC, Ritek, Tayo Yuden, Plasmon Data (maken alleen stampers, meestal gebruikt door nieuwe merken), MPO, Taiyo Yuden, Mitsui, Moser Baer, Prodisc, FujiFilm. In iedergeval, er zijn een stuk minder fabrikanten dan merken!

Een Tool om de ATIP code uit te lezen: CDR Identifier 1.63
Meer media info: CD Freaks CD-RW Media Forum

Goede fabrikanten:

Mitsui
MPO - (Hispace), Unbranded MPO CD-Rs zijn zeer goed en goedkoop! (35 EURO)
Tayo yuden - Ook relatief goede prijzen, bekend onder vele merken
Prodisc - Vele merken.
Fujifilm -
Ritek - de Phthalocyanine CD-Rs - 1 v/d grootste producenteb ter wereld, vele merken
Moser baer india/multimedia masters & machinery- Phthalocyanine
Richo - uit de Richo fabriek
Plasmon Data - Die uit Euro Digital/DataTrack fabriek

Middelmatig:

Mitsubishi Chemicals - Verbatim
Multimedia masters & machinery - Cyanine type (Sommige MMORE)
TDK - Die door TDK zijn gemaakt, TDK heeft ook TY en Ritek varianten
Ritek - Cyanine

Slechte fabrikanten:

CMC - dit is echt de topper, verkoopt onder vele merken, veel batches van Nashua, Memorex, Precision, Imation zijn CMC --> echte troep, wel een van de grootste producenten.
AMS Technology
Lead data
Xcitek
XEO Corporation
Digital Storage Techology (Sommige Platinums)

Updates:

- Veel van mijn informatie komt van het CD-RW Media Forum van CD Freaks.com, een intressante thread daar is What is the best and worst discs to your experience?. Hier worden al veel van de fabrikanten genoemd en ook of ze goed of slecht zijn.

- Let ook op dat er verschillende dyes zijn Cyanine en Phthalocyanine, welke beter is kan nogal per writer verschillen.

Wat is kwaliteit ?

Kwaliteit CD-Rs zijn CD-Rs die betrouwbaar zijn, langdurig meegaan (en daar kom je soms net iets te laat achter) en die goed compatible zijn met je brander. Voor de rest moeten ze voldoen aan de Orange Book specificatie (90/99 minuten CD-Rs zijn dat niet en zijn vaak ook niet al te best), de definitie zoals Philips en Sony die hebben vastgelegd.

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-04 14:41
Ik heb net een setje Taiyo Yudens gekocht. Ik neem aan dat deze uit de gelijknamige fabriek komen. Ik ik zo weer thuis ben, lees ik gelijk ff de ATIP uit.

Overigens, welke fabrieken zijn dan goed en welke niet ??

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe kom je aan die informatie :? Ik geloof er nl weinig van eigenlijk...

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodyman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06-2024

Rodyman

chillend

eMAeRCe schreef op 24 september 2002 @ 14:51:
geloof het nu maar want zo werkt het nou eenmaal. Kijk maar eens rond op www.cdfreaks.com daar vind je genoeg info over dit soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb net ff een aantal Platinums van een spindeltje geprobeerd en het zijn allemaal Ritek's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 16:49
Maar taiyo Yuden maakt ze toch zelf? dus dan weet je iig wat je koopt. Ik heb weleens gehoord dat TY A en B kwaliteit heeft. weet iemand daar meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:51

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Test en huiver zal ik zeggen! Het is echt waar.... Zelfs merken zoals Philips en Sony gebruiken cd-r's van Ritek :r

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Die B-kwaliteit zal wal verkocht worden aan andere "stikker"-merken. Met Tayo's heb ik uitstekende ervaringen. :)
Platinum is leuk als iets niet al te lang bewaard hoeft te worden. Ik heb helaas de ervaring met Platinum dat ze snel niet leesbaar meer zijn in een 10-cd-wisselaar in de auto. :(

Wanbeleid is ook beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
Ik zal proberen de thread een beetje bij te houden en de antwoorden gelijk in de eerste post bij te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2090

Eindelijk iem. die het duidelijk en overzichtelijk neerzet :)

Ik gebruik nu ook Taiyo yuden cdr's

Er is wel onderscheid tussen bedrukte en onbedrukte TY. TY verlangt nl. iedere resalers die hun A qualiteit cdr onbedrukt laten maar ze mogen hun B qual. cdr wel bedrukken zodat er geen verwaring ontstaat. En die B qual. TY zijn nog hoog genoeg. Laten we zeggen veel beter dan ritek troep :D

Een andere goed merk/fabriek is die van MITSUI cdr's
Zij maken cdr van gegarandeerde qual. die in bv de medische wereld gebruikt worden voor opslag van dig. xray foto en medische gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10852

Zo werkt et overal mate, ga maar es werken in een inpakcentrum ;) M'n zussen hebben gewerkt bij BIC en dan dezelfde sokken inpakken voor merk A en merk B ;) En dan hoef ik je niet te vertellen welke winkels die dingen goedkoop aanbieden en welke niet..

Pin me trouwens niet vast aan et voorbeeld, sokjes is idd loos, just an example (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
goeie uitleg :) leuk om te weten, je wordt dus soms opgelicht waar je bij staat, kreten als "platinums zijn de beste".
ik ga is ff kijken waar die goedkope traxdata cdtjes uit duitsland vandaan komen.

maar dat met videokaarten is natuurlijk niet helemaal waar, er zitten een stel orginele nvidia klonen tussen maar de meeste fabrikanten maken het bordje toch zelf. ja en de chip overnemen moet wel omdat er gewoon niks beters is :D ati is ook goed hoor, no flame.
ik moet er niet aan denken als er nog meer grafische chip fabriekanten komen, nog moeilijker kiezen :).
maar k' geloof dat ik wel erg offtopic ga zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Verbatim mag wel een groepje hoger :), klasse spul :P. Echt waar alle branders, cd rom spelers pakken ze, branden perfekt. Zit voor en achterkant (papier) bij... En zijn niet zo duur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2090

Een goede site voor cdr info is http://www.instantinfo.de/showcdranbieter.php

Het is wel in duits maar er wordt heel veel info getoond voor elke merk cdr.

Je kan zoeken op Merk, Fabrikant en EAN-/UPC-Code

Voor Platinum wordt ervan de volgende fabrikanten geleverd:

- Digital Storage Technology Co., Ltd.
- NAN YA Plastics Corporation
- Moser Baer India Limited
- Plasmon Data systems Ltd.
- 4M Systems SA
- Postech Corporation
- Acer Media Technology, Inc.
- CMC Magnetics Corporation
- Ritek Co.

Uit 9 fabrieken kunnen Platinums komen :(

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-04 15:49
OK ik heb nog een klein vraagje wat is nu precies het verschil tussen de Mitsui Gold en de Mitsui SG Ultra Silver afgezien van de kleur :D Want als je de ATIP bekijkt zijn die gewoon identiek aan elkaar :) Help :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41
Die lifetecs van de Aldi (12,85 per 20 dacht ik) zijn Ritek Phthalocyanine CD's
Een oude Philips Profesional 74 is van Taiyo Yuden, Cyanine, AZO or similar
Thats write! 80min CDRW is van Digital Storage
oude Mitsui 74 min: Taiyo Yuden, Cyanine, AZO or similar
oude TDK 74 min: TDK, Cyanine, AZO or similar

zomaar wat rondliggende cdtjes in de brander gestopt en uitgelezen :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-04 23:29
Anoniem: 2090 schreef op 24 september 2002 @ 22:09:

Uit 9 fabrieken kunnen Platinums komen :(
En dan staat er niet eens Tayo Yuden bij.
Ik heb het liefst TY B kwaliteit op spindel met opdruk zodat je niet te gauw in de bovenlaag krast.
Ik verknal er zo goed als nooit 1. Laatste 150 geen fout.
En ze werken nog heel goed in mijn autoradio ook nog.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Wimpy006 schreef op 25 september 2002 @ 15:15:
[...]

En dan staat er niet eens Tayo Yuden bij.
Ik heb het liefst TY B kwaliteit op spindel met opdruk zodat je niet te gauw in de bovenlaag krast.
Ik verknal er zo goed als nooit 1. Laatste 150 geen fout.
En ze werken nog heel goed in mijn autoradio ook nog.
Dat doen mijn ritek philipsen ook... vroeger keek ik ook naar de merken (tijd van 2x) omdat het toen nog echt wat uitmaakte.. Maar tegenwoordig vind ik alle philips cd's goed (kan ze cheap krijgen) en er gaat er nooit 1 mis... en ze blijven jaren goed.. tjsa..

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:48

Turismo

Clobberin' time!

wat vind men van acer media cd's?

ik heb hier iets van 70 stuks van Maxell cd's die gemaakt zijn door Acer.

mijn ervaring is tot nu toe goed, nog geen 1 coaster gehad.
en denk kwa levensduur ook goed.
ik bak de 16x cdr's ook gewoon op 40x :)

vind ze zelf beter dan de tdk's die ik ook heb, want die leest mijn 2e pc niet eens

[update]

cd's uit een andere doos van maxell die zilverkleurig zijn ipv goud die zijn gemaakt door fabrikant MPO, dus die kwaliteit is wel goed neem ik aan, beter ook want ik heb maar 10 maxells gemaakt door acer, de rest is MPO, nog vet goedkoop ook bij de v&d gekocht

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Snikker het spijt me dat ik je onderzoekje een klein beetje moet bederven(?).

Wat in je openingspost staat klopt wel. Alleen is het jammer dat er een erg belangrijk aspect achterwege gelaten wordt, en dat is de andere kant van de CD.

Die identifier leest alleen een bepaalde media code uit, waardoor je kan zien in welke fabriek de cd is gemaakt.
Pak je nou echt een aantal verschillende merken, die dezelfde identify hebben, dan zul je zien dat ze allemaal een andere opdruk en bovenlaag hebben.

(Bijvoorbeeld) Een Verbatim Printable CD is heel anders bedrukt als een Mitsui Gold, die weer anders bedrukt is als een Platinum etc.

Taiyo Uden CD's zouden bijvoorbeeld erg goed zijn. Maar wat gebeurt er als je een slechte laag gebruikt op de CD?
Een keer met je vinger over de bovenkant wrijven, en de laag laat los of er komt een klein gaatje in.
Gevolg: CD (op die plek) niet meer leesbaar.

Mja daar gaat dan je Taiyo Uden, maar wat fijn, de onderkant was iig goed!
Ik weet niet uit welke fabriek Lifetec en Platinum zoal komt, maar beide merken heb ik letterlijk uit elkaar zien vallen.
Je kon zo het folieachtige laagje van de cd aftrekken aan de bovenkant, vanaf de zijkant naar het midden toe. En dan kan je door de cd heen kijken.

Dit is dus 1 van de geweldige LifeTec's die onleesbaar zijn geworden zonder er iets voor te hoeven doen:

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.net:666/temp/cd.jpg

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Byte_Me
  • Laatst online: 17-04 16:49
dreeke schreef op 25 september 2002 @ 19:58:
Taiyo Uden CD's zouden bijvoorbeeld erg goed zijn. Maar wat gebeurt er als je een slechte laag gebruikt op de CD? Een keer met je vinger over de bovenkant wrijven, en de laag laat los of er komt een klein gaatje in. Gevolg: CD (op die plek) niet meer leesbaar.
[afbeelding]
Dit heb ik nog nooit meegemaakt met een TY. Net een coaster gepakt en ik krijg die toplaag niet los met mn blote handen. En dit zijn de TY met blanko toplaag.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

ik heb hier een that's write
fabrikant is gigastorage volgens nero dan

dat leuke progje van jouw werkt niet bij mijn brander. waarom weet ik niet.

• Fireman
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Hallo snikker jij bent dus een bekende met cdr's. Nu heb ik een vraagje. Ik gebruik TDK reflex ultra en heb met dat tooltje gezien dat het RITEK is. middelmatig en goed. Nu fikken die perfect bij mij. Als ik nu ander merk of ander type erin stop (in mijn fikker, een Aopen 1232pro) dan krijg ik wel eens de melding : medium speed error. ik heb gesearched al een aantal maal maar ik ben er niet achter. Ik heb al van alles geprobeert. Alle soorten snelheid, met/zonder simulatie,on the fly of niet. noem maar op.

Weet jij dus wat dat exact inhoud? Iemand anders mag het ook zeggen hoor :)

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Snikker
  • Niet online
Veel branders hebben in hun firmware simpel gezegd een tabel met daarin de ATIP code en de juiste instellingen daarvoor. Veel fabrikanten doen tests met CD-Rs en hun drive, en kijken wat de beste resultaten oplevert en die instellingen worden opgeslagen in de firmware en gebruikt je brander vervolgens als hij de code herkent.

Ik weet alleen niet wat er gebeurd in de oude drives (zoals die van jou), maar ik vermoed dat Ritek erg goed getest is door Aopen, of dat je Ritek CD-Rs een andere dye hebben. Je hebt b.v een Cyanine dye een Phthalocyanine dye, en daar ook nog weer een aantal smaken van. Misschien dat daar ergens de oplossing ligt. Zal denk ik moeilijk zijn om erachter te komen hoe het psies zit. Ik zou gewoon lekker die Riteks blijven gebruiken !

• Fireman
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Snikker schreef op 25 september 2002 @ 23:00:
Veel branders hebben in hun firmware simpel gezegd een tabel met daarin de ATIP code en de juiste instellingen daarvoor. Veel fabrikanten doen tests met CD-Rs en hun drive, en kijken wat de beste resultaten oplevert en die instellingen worden opgeslagen in de firmware en gebruikt je brander vervolgens als hij de code herkent.

Ik weet alleen niet wat er gebeurd in de oude drives (zoals die van jou), maar ik vermoed dat Ritek erg goed getest is door Aopen, of dat je Ritek CD-Rs een andere dye hebben. Je hebt b.v een Cyanine dye een Phthalocyanine dye, en daar ook nog weer een aantal smaken van. Misschien dat daar ergens de oplossing ligt. Zal denk ik moeilijk zijn om erachter te komen hoe het psies zit. Ik zou gewoon lekker die Riteks blijven gebruiken !
Of een firm-ware up-date van Aopen verwerken? Moet aopen wel een nieuwe firm-ware uitbrengen voor mijn fikkertje.

Mijn brander is zo gek oud nog niet, dus je verwacht dat 'ie het wel doet.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Snikker schreef op 25 september 2002 @ 23:00:
Ja, echter zijn er ook fabrikanten die stempels van elkaar kopen. De ATIP code is dus niet altijd correct. Ook dat is te vinden op www.cdrfreaks.com. Als ik tijd heb zal ik het opzoeken.

Hierdoor blijft het altijd een beetje een gok met het kopen van cdr's

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• OgWok
  • Laatst online: 26-04 09:09

OgWok

U.N.C.L.E.

Prima uitleg!! Wat je schrijft, daar kan niemand om heen. Wel had ik het idee dat dit al heel lang gebeurd, dus dat het uit een aantal grote fabrieken komt.

Meestal koop ik mijn CDR's bij Aldi en heb goede ervaringen.
Volgens CDR Identifier komen de Aldi 24x CDR's bij Prodisc Technology vandaan.
De Aldi 32x komen van Ritek Co (Phthalocyanine).

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Wirf
  • Laatst online: 26-04 20:41
OgWok schreef op 26 september 2002 @ 11:18:
Meestal koop ik mijn CDR's bij Aldi en heb goede ervaringen.
zelfde hier
Volgens CDR Identifier komen de Aldi 24x CDR's bij Prodisc Technology vandaan.
De Aldi 32x komen van Ritek Co (Phthalocyanine).
vreemd, ik heb hier een 24x Aldi CDR van Ritek :?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Snikker
  • Niet online
Wirf schreef op 26 september 2002 @ 12:26:
[...]

zelfde hier

[...]

vreemd, ik heb hier een 24x Aldi CDR van Ritek :?
Dat onderschrijft mijn verhaal dus wel zo'n beetje ;)

De Ritek en Prodisc zullen wel vrij aardige CD-Rs zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb een vraagje: ik heb ooit es een 50 stuks spindel van Taydo Yuden gekocht bij informatique. Deze hebben een witte toplaag (label).

Is dit nu a-kwaliteit of b-kwaliteit taydo yuden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-04 16:09
Ik heb hier recente spindels van Platinum, en dat zijn volgens PlexTools:
Ritek, Acer en Plasmon Data Systems. (En die staan in het lijstje van Angel hierboven)

Ik heb ook even een cd'tje uitgelezen van een spindel That's Writes (die ik vrijwel allemaal binnen 1 maand weg kon gooien) en die zijn van: GIGASTORE CORP. En die waren dus SLECHT...

Hehehe, ik had hier nog een spindeltje met oude crap-cdr's en daar zat ook nog een aantal Platinums tussen, helemaal bekrast ed, zat er nog een lege cdr tussen, alleen ook met flinke krassen.. :) Die lege was trouwens van Digital Storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Toewan schreef op 27 september 2002 @ 02:42:
Ik heb ook even een cd'tje uitgelezen van een spindel That's Writes (die ik vrijwel allemaal binnen 1 maand weg kon gooien) en die zijn van: GIGASTORE CORP. En die waren dus SLECHT...
ach, dat vind ik dus geen slechte cd's bij mij is er nog nooit een mislukt.
ook de bovenlaag is sterk, ik krijg 'm alleen kapot als ik met een scherp voorwerp erop zit te krassen
maarja, ik brand ook maximaal op 24 speed. mijn cd brander kan niet sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-04 16:09
damster schreef op 27 september 2002 @ 02:48:
[...]

ach, dat vind ik dus geen slechte cd's bij mij is er nog nooit een mislukt.
ook de bovenlaag is sterk, ik krijg 'm alleen kapot als ik met een scherp voorwerp erop zit te krassen
maarja, ik brand ook maximaal op 24 speed. mijn cd brander kan niet sneller
Misschien had ik een maandagmorgen spindle, maar heb ze in 3 branders geprobeerd en in elke brander hetzelfde resultaat (was destijds een Plex 4220, Yamaha CDR400t en Yamaha CDR4260t). Maar ik kon ze binnen een maand allemaal weggooien.. :( En dat was dus max op 4 speed branden, nu brand ik op 12 speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Laatst online: 22-04 15:51

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Toewan schreef op 27 september 2002 @ 02:42:
Ik heb hier recente spindels van Platinum, en dat zijn volgens PlexTools:
Ritek, Acer en Plasmon Data Systems. (En die staan in het lijstje van Angel hierboven)

Hehehe, ik had hier nog een spindeltje met oude crap-cdr's en daar zat ook nog een aantal Platinums tussen, helemaal bekrast ed, zat er nog een lege cdr tussen, alleen ook met flinke krassen.. :) Die lege was trouwens van Digital Storage.
Ik had vroeger ook vaak That's Write cd's, maar toen kwamen ze nog bij Lead Data vandaan :) Ik had met die cd's weinig problemen, behalve in een paar autoradio's :(

Nu gebruiken ze dus kennelijk Gigastore als fabrikant, dit onderschrijft het verhaal nog maar weer eens... Merken zeggen niets!

Taiyo Yuden rulez bigtime :)

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08-2020

rtgo

Lemmus Lemmus

De basiskwaliteit van CD-R's kan je inderdaad uilezen aan de code die erop staat. Maar info als: "bij stond er na een maand niets meer op mijn CD's" zeggen vaak meer over de gebruiker dan over de CD's. Vaak vergeten gebruikers de hand in eigen boezem te steken. Ik stel: de helft van de kapotte CD's is je eigen schuld.

Voorbeeld: ik heb al een hele lading Platinums verfikt. Uit dezelfde batch heb ik al CD's weg kunnen mikken maar ik heb ook CD's die in topconditie zijn. Dat ligt niet aan de fabrikant maar aan mij. De ene lading licht op mijn bureau in een relatief warme en vochtige kamer en de andere lading zit ergens diep in een lade. Raad maar eens welke nog leven?

Dit neemt niet weg dat bij de fabrikanten onderling grote verschillen zijn. Het is echter onzinnig om van CD's dingen te verwachten die de fabrikanten je niet kunnen garanderen. CD-R's kunnen nu eenmaal niet tegen warmte, fel zonlicht en vocht. Je moet ze daar dus ook niet aan blootstellen (of de consequenties dragen).

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Niet online
De fabrikant maakt wel degelijk verschil. Zet maar eens een Taiyo Yuden CD-R 5 uur in de zon en meet de C1/C2 fouten op de CD-R en doe hetzelfde met een CMC CD-R. Het verschil in fouten is zeer groot ! Misschien dat je het aan begin met het gebruik niet merkt, maar na verloop van tijd wel. Je mening baseren op hoe jij het ervaart is ook niet goed, dit kun je het beste doen door middel van scans van de CD-Rs, door middel van test software. Deze test software heeft mijn verhaal inmiddels al onderstreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

http://www.macintouch.com/cdrfailure.html

Er staat daar ook gesprek (door mac users) over goede en slechte cd-r's.
Avoid any hybrid dye products. There are only 3 types of CD-Rs: Azu (blue) dye (Verbatim patent), Cyanine (green) dye (Taiyo Yuden patent), and Phthalocyanine (gold stabilized clear) dye (Mitsui patent). All other CD-Rs, no matter whose name is on it, are either OEMs or hybrids of these three dyes.
Dit is belangrijkste deel.
Groen is het slechtste. Het is al vroeg begonnen in CD-R tijdperk maar is wel gevoelig voor zon. Effe UV-licht erbij en je bent hem snel kwijt. En toch door TY bedacht. Is wel goedkoop.
Blauw, door Verbatim bedacht, is antwoord om kwaliteit te verbeteren en prijscompromis te vinden in CD-R tijdperk vroeger waar je alleen maar kunt kiezen uit goedkope maar brakke groene en dure zilver/gouden CD-R's.
Niet iedereen heeft geld genoeg voor dure CD-R's, dus blauwe hebben minder gebreken dan groene en toch zijn ze goedkoop.
Toch is hun levensduur nog altijd korter dan zilver.

Levensduur groen is ca. 25 jaar, blauw is 50 jaar, zilver is 75-100 jaar en goud is iets langer dan zilver. Goud is zeldzamer, maar zit kennelijk in audio cd-r's.

Wat me vreemd vind aan cdr-indentifier: Zilver (Phthalocyanine) word gemerkt als short-strategy dye. Zit in Nashua, Smartbuy, Plextor, Plextor, Yamaha, Mitsui.
Iemand beweert dat long-stratery (komt bij blauw voor) beter is.
Maar dat long of short, dat heeft toch NIKS te maken met levensduur. Long betekent dus niet automatisch lange levensduur?

Phthalocyanine is minder kwetsbaar voor zon, tempverschillen en laat zich heel goed branden met laser. Zo krijgt men scherpe putjes.

Er blijft dus inderdaad de afwerking van cd-r over. Dus zitten de folielagen goed? Zit er nog extra laag boven of niet? (Meestal te zien bij Kodak of Mitsui)
Spiegelgladde folies zonder opdruk of laag zijn kwetsbaarder en zijn ook erg dun. Beter ruw of dik oppervlakte.

Verder is bewaren van cd-r laatste stap in levensduur. Berg ze op in donkere plek en niet elders op warme plek, zoals naast kachel of in zonlicht.
Een cdmap is ideaal omdat men goed donker kan houden en men kan veilig en snel doorheen bladeren. Bespaart ook enorm veel ruimte.

Zelf ben ik nog aardig tevreden met platinums. Voor belangrijkste backups doe ik met Mitsui of ander goedgeteste merk.

Tenslotte laatste advies: controleer je cd-r meteen op leesbaarheid met oppervlaktescan direct na branden. Dan kun je al vroeg eerste ellende vermijden.
Succes met keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34042

Fuji cdr's = Taiyo Yuden. Heb er net een paar besteld (48 speed) en deze zijn zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Ik brand mijn hele leven al op MAXELL, oke ze zijn wat duurder maar daar gaat het niet om, ik heb 1 keer lifetec gehad van die Low-buget supermarkt ja, die zijn zeeer slecht, leven ongeveer 1 week (ik gebruik NOOIT hoesje :P ik heb ze los is me zak zitten enz.)

Maxell is vind ik samen met sony en philips de beste.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Hier zijn een aantal ATIP's van CDR's die ik heb...

Taiyo Yuden, printbare CDR's: Informatique spindel
ATIP: 97m 24s 01f
Disc Manufacturer: Taiyo Yuden Company Ltd.
Reflective layer: Dye (Long strategy; e.g. Cyanine, Azo etc.)
Media type: CD-Recordable
Recording Speeds: min. unknown - max. unknown
nominal Capacity: 702.83MB (79m 59s 73f / LBA: 359848)

HP CDR's 24X van de Vobis, jewel case
ATIP: 97m 27s 66f
Disc Manufacturer: Ricoh Company Ltd.
Reflective layer: Dye (Short strategy; e.g. Phthalocyanine)
nominal Capacity: 702.83MB (79m 59s 74f / LBA: 359849)

Philips Silver Premium 1-16X
ATIP: 97m 24s 01f
Disc Manufacturer: Taiyo Yuden Company Ltd.

Philips multispeed 16X
ATIP: 97m 26s 66f
Disc Manufacturer: CMC Magnetics Corp.

Arita
ATIP: 97m 15s 12f
Disc Manufacturer: Ritek Co.

Traxdata 8X
ATIP: 97m 31s 01f
nominal Capacity: 656.69MB (74m 45s 00f / LBA: 336225)

TDK Audio CDR
ATIP: 97m 32s 00f
Disc Manufacturer: TDK Corp.
nominal Capacity: 654.49MB (74m 30s 00f / LBA: 335100)

Maxell 6X CD-R74XL
ATIP: 97m 25s 22f
Disc Manufacturer: Hitachi Maxell, Ltd.

Multispeed
ATIP: 97m 31s 00f

Nashua
ATIP: 97m 26s 61f
nominal Capacity: 657.42MB (74m 50s 01f / LBA: 336601)

HiSpace (MPO)
ATIP: 97m 30s 18f
Disc Manufacturer: CDA Datenträger Albrechts GmbH
nominal Capacity: 652.15MB (74m 13s 74f / LBA: 333899)

Kodak Ultima
ATIP: 97m 27s 45f
Disc Manufacturer: Kodak Japan Ltd.
nominal Capacity: 650.83MB (74m 05s 01f / LBA: 333226)

Noname (CD is niet meer te lezen)
ATIP: 97m 22s 18f
Disc Manufacturer: Seantram Technology Inc.
nominal Capacity: 657.42MB (74m 50s 01f / LBA: 336601)

Mijn voorkeur blijft uitgaan naar TY en/of Philips Premium (dus niet die goedkope Philips troep die de naam "silverspeed" of "multispeed" draagt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een vraagje: Als leveranciers continu van fabrikant wisselen, wat is dan het feitelijke nut van het hier posten van de fabrikant van je cd. Dan moet je alsnog de cd kopen om erachter te komen of je een cd van dezelfde fabrikant hebt. Ook kan het maar zo zijn dat een cd van een tot dan toe hier als 'goed' vermelde leverancier/fabrikant plots door een andere fabrikant is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

johnnyv.nl schreef op 18 January 2003 @ 19:26:
Even een vraagje: Als leveranciers continu van fabrikant wisselen, wat is dan het feitelijke nut van het hier posten van de fabrikant van je cd. Dan moet je alsnog de cd kopen om erachter te komen of je een cd van dezelfde fabrikant hebt. Ook kan het maar zo zijn dat een cd van een tot dan toe hier als 'goed' vermelde leverancier/fabrikant plots door een andere fabrikant is gemaakt.
Da's dan ook psies wat gebeurt
Philips is van Ritek naar CMC over gegaan
Fuiji kan Fuiji, Ritek of nog wat anders zijn
Verbatim was Mitsubishi, kan nu TY(goed) of CMC(troep) zijn
en ga zo maar door

Voorzichtig inkopen en als met CDR identifier ok is, snel voorraadje bijhalen voor ze weer van merk wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:12
Heb niet alles doorgelezen, dus misschien heeft iemand deze opmerking(en) al gemaakt!

Heb dus cmc (troep) zal allemaal best wel,maar heb toch wel een opmerking!:

1) heb voor 50 van die krengen maar 10 euro betaald!
2) na een stuk of twintig geen enkele onderzetter erbij!
3) Werken in ieder autoradio die wij in de winkel hebben! (4 merken 20 types,ook mp3)

Conclusie:
Het zal allemaal wel best zijn maar wil je gewoon een cd'ke maken neem gewoon de goedkoopste en neem voor de echt belangrijke backup's een goed merk.
Zeker als je ze voor audio gebruikt zijn de meeste mensen er toch niet zuinig op, het cd'ke gaat sneller kapot door krassen dan door iets anders!

Maar ja, zo denk ik er dus over!

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

mcb1 schreef op 18 januari 2003 @ 21:20:
Heb niet alles doorgelezen, dus misschien heeft iemand deze opmerking(en) al gemaakt!

Heb dus cmc (troep) zal allemaal best wel,maar heb toch wel een opmerking!:

1) heb voor 50 van die krengen maar 10 euro betaald!
2) na een stuk of twintig geen enkele onderzetter erbij!
3) Werken in ieder autoradio die wij in de winkel hebben! (4 merken 20 types,ook mp3)

Conclusie:
Het zal allemaal wel best zijn maar wil je gewoon een cd'ke maken neem gewoon de goedkoopste en neem voor de echt belangrijke backup's een goed merk.
Zeker als je ze voor audio gebruikt zijn de meeste mensen er toch niet zuinig op, het cd'ke gaat sneller kapot door krassen dan door iets anders!

Maar ja, zo denk ik er dus over!
Kan ik wil alles gewoon op kwaliteit Cds waar ik van weet dat ze goed zijn!

BTW hoe heet dat progje waar mee je CD merken kan uitlezen? alvst bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:12
Kijk eens in het verhaal op de eerste blz. staat een link in!

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Anoniem: 64547 schreef op 18 January 2003 @ 20:34:
[...]

Da's dan ook psies wat gebeurt
Philips is van Ritek naar CMC over gegaan
Fuiji kan Fuiji, Ritek of nog wat anders zijn
Verbatim was Mitsubishi, kan nu TY(goed) of CMC(troep) zijn
en ga zo maar door

Voorzichtig inkopen en als met CDR identifier ok is, snel voorraadje bijhalen voor ze weer van merk wisselen.
Maar de Philips Premium (de duurdere variant) is nog altijd Taiyo Yuden. Net als Taiyo Yuden zelf.
Overigens, vroeger had ik expres verschillende kwaliteit en lengtes aan CDR's, maar nu de prijs van 1 CDR zo laag is, ga ik alleen nog maar voor maximale kwaliteit 80min CDR's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Waarom zet je het niet op zo'n manier in code allemaal, veel makkelijker te lezen en overzichtelijker ...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Sunstar CD-R's
- E 25 bij 100 stuks op spindel
ATIP:              97m 24s 12f
Disc Manufacturer: Sony Corp.
Reflective layer:  Dye (Long strategy; e.g. Cyanine, Azo etc.)
Media type:        CD-Recordable
Recording Speeds:  min. unknown - max. unknown
nominal Capacity:  702.83MB (79m 59s 74f / LBA: 359849)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Lifetec CD-R
- Prijs ??
ATIP:              97m 22s 67f
Disc Manufacturer: Acer Media Technology, Inc.
Reflective layer:  Dye (Short strategy; e.g. Phthalocyanine)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Emtec CD-R
- Prijs E 13,99 voor 20 stuks in slim-case.
ATIP:              97m 17s 06f
Disc Manufacturer: Moser Baer India Ltd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Dynabyte CD-R
- Prijs ??
ATIP:              97m 24s 25f
Disc Manufacturer: Computer Support Italy s.r.l.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Traxdata CD-R
- Prijs ??
ATIP:              97m 15s 17f
nominal Capacity:  702.83MB (79m 59s 73f / LBA: 359848)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Merkloos
- Prijs ??
ATIP:              97m 26s 51f
Disc Manufacturer: Lead Data Inc.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Sony cd-r
- Prijs ??
ATIP:              97m 24s 11f
Disc Manufacturer: Sony Corp.
nominal Capacity:  656.40MB (74m 43s 00f / LBA: 336075)

Een paar cd-r's die binnen handbereik lagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Duitse RedZac CD's:

ATIP: 97m 23s 61f
Disc Manufacturer: Customer Pressing Oosterhout

Oosterhout, dat klinkt heel Nederlands :?
Verder in deze draad nog niets uit die fab gezien... (Zijn btw belachelijk goedkope en lelijke CD's.. Gebruik ze als ik iets voor iemand moet fikken dat niet zo belangrijk is)

[ Voor 38% gewijzigd door m-m op 19-01-2003 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
  • Laatst online: 06-11-2024
Ooit een CD gezien die ging roesten?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~caw/tweakers/roest_cd.jpg

code:
1
2
3
4
5
6
ATIP:              97m 26s 50f
Disc Manufacturer: Lead Data Inc.
nominal Capacity:  658.30MB (74m 56s 00f / LBA: 337050)

;(

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Laatst online: 08:22

Predator

Suffers from split brain

Ik ben ook even begonnen met uitlezen:
Platinum: nan-ya
ATIP: 97m 15s 36f
Disc Manufacturer: NAN-YA Plastics Corp.
:r

Platinum: DST
ATIP: 97m 27s 01f
Disc Manufacturer: Digital Storage Technology Co., Ltd.

Platinum: Ritek Phthalocyanine
ATIP: 97m 15s 17f

Platinum: Multi Media Masters & Machinery SA
ATIP: 97m 28s 26f
Disc Manufacturer: Multi Media Masters & Machinery SA

Philips multispeed 16x (rood): CMC

HP high performance: Ricoh
ATIP: 97m 27s 66f
Disc Manufacturer: Ricoh Company Ltd.

Philips silverspeed 32x (blauw): Ritek Phthalocyanine
nominal Capacity: 702.82MB (79m 59s 70f / LBA: 359845)

Fujifilm: Ritek Cyanine, Azo etc. (klein aantal)

ARITA: Ritek Cyanine, Azo etc. (klein aantal)
ATIP: 97m 15s 11f

Silvercircle: Prodisc
ATIP: 97m 32s 19f
Disc Manufacturer: Prodisc Technology Inc.

BASF: Multi Media Masters & Machinery SA
ATIP: 97m 28s 26f
Disc Manufacturer: Multi Media Masters & Machinery SA

Kodak: Kodak Japan Ltd.
ATIP: 97m 27s 45f
Disc Manufacturer: Kodak Japan Ltd.
nominal Capacity: 650.83MB (74m 05s 01f / LBA: 333226)

Rottende RH 6.0 - blanco merk: Gigastorage Corp.
ATIP: 97m 28s 10f
Disc Manufacturer: Gigastorage Corp.
Opmerking 1: Bij platinums zitten er dus zelfs in een 10-pack meerdere merken
Opmerking 2: Nan-ya heb ik 2 kapotte van en de rest leest mijn cd-burner meestal niet (hij schrijft ze wel), mijn dvd-rom leest ze wel.
Opmerking 3: Ik heb nog een hele hoop blanco die ik niet gepost heb maar ik heb geen idee wat voor merk dat waren dus dat heeft weinig zin
De meesten z'n princo's maar ik zag ook wat vage dingen zoals:
fornet international :?
gigastore :? (zelfde mijn rottende cd)
Opmerking 4: Diegene met (klein aantal) heb ik er maar een paar van en is het niet absoluut niet betrouwbaar ...

Het is wel jammer dat ik mijn kapot geschreven cd's heb weggeven anders kon ik die eens nakijken :/

[ Voor 9% gewijzigd door Predator op 19-01-2003 17:02 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:35
Dat progsel is nogal buggy :/. Ik open het en ik krijg gelijk een spontane reboot :? :(.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

m-m schreef op 19 januari 2003 @ 13:32:

Duitse RedZac CD's:

ATIP: 97m 23s 61f
Disc Manufacturer: Customer Pressing Oosterhout

Oosterhout, dat klinkt heel Nederlands :?
Verder in deze draad nog niets uit die fab gezien... (Zijn btw belachelijk goedkope en lelijke CD's.. Gebruik ze als ik iets voor iemand moet fikken dat niet zo belangrijk is)
Viaservice verkocht die poosje terug; je kon onder het licht Press_it in relief lezen;
zijn dus voor Nederlandse? klant gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Laatst online: 00:15

Sebastiaan

....

Ik heb hier nog een stel kruidvat cds van iemand, die komen dus blijkbaar ricoh.

code:
1
2
3
4
5
     Disc Type, Material = CD-R, Phthalocyanine
            ATIP Lead-in = 97m 27s 66f
       Norminal Capacity = 702.83MB (79m 59s 74f)
 Disc Manufacturer maybe = RICOH              
  SMART-BURN Speed Limit = 48X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb zojuist flink wat off-topic en crap replies verwijderd..

<h3>Hou het ontopic, dit gaat om hoe je een goede CD-R kan herkennen en zeker niet om welke je zelf goed vindt, waar je dit en dat kan kopen, etc..etc..</h3>

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 21-01-2003 13:53 . Reden: ff h3 gebruikt.. men leest schijnbaar overheen :/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 26-04 16:48

MBV

Een poosje geleden is er nog een test geweest door C'T magazine. Daar kwam uit dat de Philips CD-R silverspeed 32x niet echt goed was (slechtste uit de test!). Deze maken gebruik van Ritek Phthalocyanine. Misschien heeft iemand die test nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

@topicstarter: mag ik je tekst gebruiken om in een ander forum te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Laatst online: 07:48
Hmz heb eergister 2 spindels (dus 200 cd's ) besteld van Datatrack. Vind ik vandaag dit topic en ja hoor dat heb ik weer het zijn digital storage CDR's die hier in het lijstje bij bad staan. Nu maar hopen dat mijn msi dragonwriter ze toch pakt, houdbaarheid cd's vind ik niet zo erg als ze maar foutloos branden.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

De grootste fout die mensen maken is dat ze denken, wanneer een CD snel brandt, is hij goed.
Dat is dus helemaal niet zo!
De houdbaarheid is minstens net zo belangrijk, zo niet nog veel belangrijker.
Je hebt niks aan een CD die fikt op 52x en die je na een jaar weg kunt gooien.

De CD's die ik tegenwoordig gebruik, ik zie ze nu nergens meer te koop maar ze doen het iig bij mij zeer goed:

Vivastar 80 min. 700 MB 2x - 24x

ATIP: 97m 25s 40f
Disc Manufacturer: Vivastar AG

Gelukkig heb ik er destijds heel veel gekocht.

CD's waarvan de bovenlaag bij mij heeft losgelaten (na 1 maand tot 6 jaar):

Arita PC Data - Audio up to 12 speed

Lifetec 80 min. 700 mb [van de Aldi]
ATIP: 97m 18s 06f
Disc Manufacturer: Unknown Disc Identification Code

Arita 80 min (blauw/gele verpakking)

Nog wel goed uiterlijk, maar simpelweg onleesbaar op bepaalde stukken:

Arita Gold 74. min
ATIP: 97m 31s 00f
nominal Capacity: 657.42MB (74m 50s 00f / LBA: 336600)

Fuji Film Silver 74 min.
ATIP: 97m 26s 40f
Disc Manufacturer: FUJI Photo Film Co., Ltd.

CD's die zijn gaan roesten aan de buitekant (rare vlekken)
That's Write Silver 74 min.
Deze kon ik helemaal niet meer lezen in m'n brander.

Bedenk wel dat alle bovenstaande CD's brandden perfect.
Dat zegt dus niks over de houdbaarheid.
CD-R's van de Hema heb ik 1x gehad, mijn Yamaha 4x brander spuugde ze gelijk weer uit, evenals CD's van Koch.

Wat me wel opvalt is dat alle CD's die bij mij kapot zijn dezelfde 'dye' gebruiken (Long Strategy; e.g. Cyanine, Azo etc.) of (Short strategy; e.g. Phthalocyanine)

Plaatje van Lifetec die het perfect deed op 40x speed, en na een maand begon los te laten:

Afbeeldingslocatie: http://home.dreeke.net:1080/temp/cdr.jpg

Over oude Philips CD-R's ben ik het meest tevreden, gouden bovenkant groene onderkant.
Ze zaten destijds in witte doosjes met een regenboog op de voorkant (1997).
Ik heb er daar een stuk of 50 van die het allemaal nog perfect doen, geen enkele leesfout.

edit: ff in dat proggie gegooid, blijken Taiyo Yuden te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door dreeke op 28-01-2003 18:02 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03 22:48

Spruit_elf

Intentionally left blank

ik heb op dit moment een 25pak tdk cd-r80 metallic en die doen het heel goed

code:
1
2
3
4
5
6
ATIP:              97m 15s 05f
Disc Manufacturer: TDK Corp.

wel vind ik het vreemd dat TDK CORP is het middelste rijtje staat.
ik heb deze cd in een liteon brander op 32 speed gebrand en nog geen enkele is mislukt of werkt niet meer
ook de toplaag is goed en niet te verwijderen
ik moet wel zeggen dat ik ze nog nooit is iets anders als pc cdrom drives heb gebruikt dus ik weet niet hoe ze het doen in autoradios enzo.

ook had ik nog een vraag
weet iemand heel toevallig wat voor dye een zwarte onderlaag is en of die beter/slechter zijn dan andere

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
dreeke schreef op 28 januari 2003 @ 17:49:
...[heel verhaal]...
Over oude Philips CD-R's ben ik het meest tevreden, gouden bovenkant groene onderkant.
Ze zaten destijds in witte doosjes met een regenboog op de voorkant (1997).
Ik heb er daar een stuk of 50 van die het allemaal nog perfect doen, geen enkele leesfout.

edit: ff in dat proggie gegooid, blijken Taiyo Yuden te zijn.
En daarom wil ik alleen nog maar Taiyo Yudens. Bij mij doen deze CDs het ook nog steeds.
De Philips Premium zijn (ook nu) nog steeds Taiyo Tudens.

Van de 100'en CDs die ik gebrand hebt, is er zelden 1 mislukt (vroeger nog wel eens door een buffer underrun, maar dat ligt niet aan de CD zelf), maar de houdbaarheid van de meeste CDs zijn twijfelachtig tot slecht.
TY's niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03 19:15
Mijn ervaringen:
Zeer goede houdbaarheid en kwaliteit heb ik van taiyo Yudens. Mistubishi en Ricoh zijn ook goed. Minder tevreden ben ik van Ritek. CMC is brak. Trust (what's in a name) is de absolute dieperik (op een hele lading CDRs stond de pregroove niet en dus waren die niet te branden).
Hoe een goede herkennen: koop een merk dat bij 1 bekende goede leverancier zit. bv. Verbatim is altijd Mitsubishi. Ricoh is altijd Ricoh. Philips CDR kan zowel TY (tot 16x, topkwaliteit), Ritek (zwakjes) en CMC zijn (rommel). Platinum: ik bvevestig het verhaal van de meerdere merken in 1 pakje van 10.
Als het echt goed moet zijn: TY of Mitsubishi.
Ik ga eens een testje doen: enkele CDRs branden op 1 (8x Philips brander) en dan een tijdje naast elkaar aan 't venster leggen. Eens zien hoe die het overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JsB
  • Niet online

JsB

mrcactus schreef op 28 januari 2003 @ 21:20:
ook had ik nog een vraag
weet iemand heel toevallig wat voor dye een zwarte onderlaag is en of die beter/slechter zijn dan andere
Die zwarte onderkant heeft niets met de dye te maken, dat is gewoon het plastic dat zwart van kleur is. Dat heeft voor de rest oook niet echt veel nut ofzo, was meer bedoeld voor de Playstation die was ingesteld op een lagere reflectiewaarde van de cd.

Ik vindt het btw wel nep dat je tegenwoordig niet meer weet wat je koopt met TDK cd's. De TDK's die ik eerst had waren De Reflex (ultra) metallic en die waren altijd van taiyo. Nu heb ik een spindel TDK metallic 80 min. en die zijn van TDK zelf. Dat is gelukkig niet zo erg, ik las dat in sommige landen er 80 minuten TDK's van CMC verkocht worden :r . Nu heeft mijn broer toevallig CMC's van Imation gekocht en die zijn niet echt geweldig.

Ik heb eigenlijk altijd TDK gebrand en die waren bijna altijd Taiyo Yuden en die doen het nog allemaal. Ik heb nu 4,5 jaar een brander (al 4,5 jaar dezelfde, een hp7200, gebaseerd op de 'beruchte' Philips 3610) en weet dus nog wat cd's 4 jaar geleden kosten. 80 cent voor een goed cd'tje vind ik dus niet zo erg, alleen die doosjes ben ik zo beu. Vandaar dat ik nu eens een spindel heb gekocht, zijn dat weer andere.

[ Voor 21% gewijzigd door JsB op 28-01-2003 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Laatst online: 26-04 18:50
Gegeven is dat de top merken gewoon langer mee gaan,daar betaal je tenslotte ook naar.
Mocht je cd's nodig hebben voor onbelangrijke data loop gewoon naar de Blokker/Aldi voor een zooi cd's,wil je je muziek back-uppen doe dat dan gewoon met een goed merk die je garantie geeft op lange levensduur(mits goed onderhouden)
Vanaf dag 1 dat ik een brander aanschafte heb ik altijd Kodak gebruikt,was daar zeer tervreden over(jammer dat Kodak geen cd's meer maken,was altijd een zeer goede klant :) )
Verder goede ervaringen met Mitsui/Philips/Taiyo Yuden,wel 1 kanttekening...heb een paar More cd's(bestempeld als matig/slecht)maar die draaien inmiddels al 4/5 jaar...zogenaamde handschoenkastje cd's :)

Misschien nog een leerzaam linkje voor sommige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 16:27
De markt wisseld nogal om de redenen in de eerste post.
V.B.: Ik heb Memorex een keer als beste getest (consumentenbond) gezien, 2 jaar terug ofzo en nu staat ie alweer tijden onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
Zelf net ff wat getest.
Platinum cd-r 700MB: unknown manufactorer
Philips cd-rw 650MB: no-id
Fujifilm cd-r 700MB: FUJI Photo Film Co.
Philips cd-r 650MB: Taiyo Yuden

Ik vind platinum persoonlijk niet zo goed. Heb er nogal wat slechte ervaringen mee (in zonlicht gaan afbladderen (geen direct licht, alleen de hitte)), spontaan loslaten bedrukking als je hand plakt. Philips is gewoon goed. Fujifilm gebruik ik alleen als ik iets echt belangrijk vindt (platinum ram ik elke maand vol met mp3's bijv, ga ik geen fuji voor verspillen ;)). Heb hier zelf een fuji liggen die ik 2x heb gebrand (en geloof me, dat gaat vaak niet goed), hij doet het nog steeds, zei het dat je met een snelheid van 100B/s blij moet zijn (is dan ook wel al gebruikt als onderzetter, semi-frisbee, vinderafdruk-verzamel-ding :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 20:56
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Philips CD-R80 24x
- slimcase
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Lifetec 24x CDR 80
- slimcase
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Lifetec 32x CDR 80
- slimcase
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Lifetec 40x CDR 80
- slimcase
ATIP:              97m 15s 37f
Disc Manufacturer: NAN-YA Plastics Corp.

Met de Lifetecs tot nu toe geen problemen gehad. De 10 stuks Philips die ik tussendoor heb gekocht wel. Leesfouten bij ten minste 2 van de 10 cd's, de rest niet getest. Wel vreemd als je ziet dat ze dezelfde specs hebben als de 32x lifetecs :?

[ Voor 4% gewijzigd door JAVA-Doctor op 29-01-2003 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De postings van SatCP in Taiyo Yuden CDR's tegenwordig zeer duur, waarom? zijn zeker het lezen waard wat betreft goede/slechte CDR's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

Ik zou graag ook ff kijken wat ik hier voor een manufacturers heb liggen (Philips Silverline tot ALDI)

Maar mijn brander wordt helemaal niet gevonden door dat progje in de openingspost. Het is een Toshiba 5002 CD/DVD burner. Heb ik dus niets aan. :( Tips?

Het is onder XP BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK
  • Laatst online: 26-04 20:54

GeekK

Rag Mama Rag

BalusC schreef op 05 maart 2003 @ 14:52:
De postings van SatCP in Taiyo Yuden CDR's tegenwordig zeer duur, waarom? zijn zeker het lezen waard wat betreft goede/slechte CDR's :)
Bedankt, hier heb je wat aan :)
Staat nu ook in m'n bookmarks 8)

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

GeekK schreef op 05 March 2003 @ 16:56:
[...]
Bedankt, hier heb je wat aan :)
Staat nu ook in m'n bookmarks 8)
Dit topic staat overigens gelinkt in de OM FAQ, vandaar dat ik hier reageerde. Om nou élk interessant topic aan de FAQ toe te voegen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182089

Weet iemand waar de Benq cd'-rw vandaan komen en of z goed zijn?
En Emtec (vroeger Basf)...weet iemand daar iets over...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Laatst online: 18-04 17:00
Anoniem: 182089 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 16:37:
Weet iemand waar de Benq cd'-rw vandaan komen en of z goed zijn?
En Emtec (vroeger Basf)...weet iemand daar iets over...?
Denk dat je beter een nieuw topic kan openen ipv 1 van 3 jaar oud te kicken :)

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183527

Ik haal mischien weer oude koeien uit de sloot.
maar ik heb hier cd;s waarvan hij zegt komt uit daxon fabriek.
waarbij hoort die in lijstje van ts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183527 schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:23:
Ik haal mischien weer oude koeien uit de sloot.
maar ik heb hier cd;s waarvan hij zegt komt uit daxon fabriek.
waarbij hoort die in lijstje van ts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Niet kicken binnen 24 uur graag.
Daarnaast kan je met in google met de zoektermen daxon en atip veel info vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 04-12-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil weer een paar pakken taiyo yuden cd's gaan kopen.
Maar is er verschil tussen Plextor cd-r met TY atip id of verbatim pastel met TY atip?
Komen die beide gewoon uitzelfde fabriek of zit daar nog verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik gebruik vaak de pastel, geen problemen mee. Het schijnt wel dat de blauwe iets meer fouten geven dan de rest, en ik krijg iets minder C2-errors op de Plextors. Volgens mij niet echt noemenswaardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 09:10

The Third Man

The Third Jellyfish

C2-errors zijn sowieso een zeldzaamheid bij CD-R tegenwoordig of je moet wel een erg slecht merk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oh wacht, verkeerd nummertje :X C1 bedoelde ik. C2 errors krijg je idd niks, of hooguit 1 of 2. Na een jaartje zie je ze trouwens wel terug bij slechtere CD's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nu ook de pastel maar is het normaal dat wat er op de onderkant gebrand is een beetje strepen inzitten.
Niet als beschadiging maar een soort wazige strepen door de reflectie. (weet niet precies hoe ik het moet beschrijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 25-04 12:56

Ravefiend

Carpe diem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo sterk is mijn engels niet dat ik daar antwoord op kan vinden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183527 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:53:
Ik heb nu ook de pastel maar is het normaal dat wat er op de onderkant gebrand is een beetje strepen inzitten.
Niet als beschadiging maar een soort wazige strepen door de reflectie. (weet niet precies hoe ik het moet beschrijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Heb je een foto ervan?
Wat jij beschrijft komt me niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Was beetje lastig om te maken. Maar ik heb mijn best gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://file04.uploaddump.nl/thumbs/kkmkqmaeaoqew-cd.JPG

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 183527 op 14-02-2007 17:25 ]

• MBV

MBV

dat komt mijn niet echt bekend voor :S Ik geloof dat ik geen pastel meer heb, dus ik kan het niet voor je nakijken. Ik heb alleen nog maar printable :Y) en een paar plextors (wilde niet weer voor €100 bestellen uit belgië ;))

Is dat denk je erg?
Ik zie wel dat het alleen bij de gele voorkomt.

• MBV

MBV

Het suggereert dat de dye niet goed verspreid is, dus in de basis is het niet goed. En dat het alleen met geel is geeft het idee dat dat gewoon een slechte batch was :)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Op mijn Verbatim pastels zie ik nergens strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus eigelijk heb ik gewoon een afgekeurde serie bij opus.nl gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 09:10

The Third Man

The Third Jellyfish

Je moet er eens eentje of een paar branden en dan een foutengrafiek maken met CDspeed, weet je snel genoeg of de kwaliteit ook echt slecht is of dat het alleen cosmetisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Anoniem: 183527 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 07:46:
Dus eigelijk heb ik gewoon een afgekeurde serie bij opus.nl gekocht?
Afgekeurd bij Plextor, goed genoeg voor Pastel. Zoiets zal het eerder zijn. Dat een batch iets slechter is wil niet zeggen dat ze niet te gebruiken zijn :) Zelfs de 'slechtere' pastel-cd's geven betere resultaten dan andere merken d:)b

[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 16-02-2007 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat ik binnenkort maar plextors bestel.
Zit daar in kwaliteit nog verschil tussen de 48x en 52x want bij cdrwinkel.nl hebben ze alleen 48x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de verbatim datalife plus is dat wat?
Wat houd die azo dye in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183527 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:13:
Ik denk dat ik binnenkort maar plextors bestel.
Zit daar in kwaliteit nog verschil tussen de 48x en 52x want bij cdrwinkel.nl hebben ze alleen 48x
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94655

Ik dacht even goedkoop uit te zijn op de zwarte markt. Spindeltje 100st. Verbatim voor 17e. Thuis de ATIP uitgelezen, en wat blijkt:

nominal Capacity: 702.82MB (79m 59s 71f / LBA: 359846)

Even opletten dus, het betreft hier het type "Extra Protection Surface" [sic]

Kwam net ook nog nuttige info tegen: http://de.wikipedia.org/wiki/Verbatim_(Unternehmen)
Bekijk vooral het kopje Herstellungsländer. Ik hoop dat de gegevens een beetje accuraat zijn, maar hiermee zou je dus aan de verpakking al kunnen zien of het troep is.

:'(
Pagina: 1