Ik heb een redelijk origineel idee (hoop ik

), maar niet de financiële middelen om het ook daadwerkelijk te maken -helaas. Voor mij zal dit een droom(pje) blijven. Maar laat ik op het op z'n minst hier posten

.
DualPC
Als tweaker heb je natuurlijk nooit genoeg aan één pc. In de praktijk komt dat neer op twee of meer volledige configuraties (2x monitor, tobo muis, enz.).
Mijn idee is om twee pc's onder te brengen in 1 kast die niet veel groter is als een normale midi of bigtower.
inhoud
Aangezien ik zelf fervent 3D'er (met Cinema4D) ben zou ik de één voor renderen gebruiken, en de ander voor het maken (modelen, belichting, texturen, animeren).
De rendernode moet dus voornamelijk een stevige P4 hebben (liefst Dual Xeon natuurlijk), met redelijk veel ram. Videokaart en hdd zijn totaal niet belangrijk. Geluid en LAN onboard. Geen (permanente) dvd/cd/floppy.
De hoofdpc moet naast redelijk cpu-power voornamelijk een redelijke gfx-kaart hebben, niet alleen voor Cinema4D maar ook voor een spelletje op z'n tijd. Het belangrijkste punt is echter dat het moederbord klein is dus ben ik bij de ASrock P4i45D uitgekomen, deze is 30,5 x 17.8cm groot. Dit wordt dan geplaatst waar normaal de 5.25" brackets zitten. 17,8cm komt ongeveer overeen met de hoogte van 4 x 5.25" brackets. De cpu hoeft niet heel erg snel te zijn en het geheugen moet tussen de 512 en 1024 mb liggen. Er moet een redelijk grote schijf in en een DVD brander. LAN onboard en bij voorkeur ook een sb live of beter erin.
Aangezien Cinema4D ge-optimaliseerd is voor de P4 en HT valt daar voor beide pc's de keuze op.
Cooling&Overclocking
Het geheel moet stil zijn; het mag niet meer herrie maken dan een 'normale' pc ondanks dat je drie cpu's, 2gpu's en 2psu's hebt. Waterkoeling is echter geen optie, het is te duur en kost teveel ruimte. Het blijft dus gewoon luchtkoeling. De Intel boxed koelers zijn stil genoeg en de Enermaxen zijn te regelen. De videokaart van de hoofdpc zal echter actieve koeling hebben en die maakt over het algemeen veel herrie. Daar komt dus een passieve Zalman koeler op. Voor de rest komen er 80mm of 92mm regelbare casefans in. Nou klinkt dit nog niet als een echte silent-pc, maar daar wordt bij het ontwerp van de kast rekening mee gehouden. Overclocken (van de cpu's) gaat wel gebeuren, maar niet die-hard. Denk aan 3.0-3.2gHz voor zowel de P4 als de Xeons.
Dit komt neer op ongeveer de volgende specs:
hoofdpc:
ASrock P4i45D
Intel Pentium4C 2.4 800mHz FSB boxed
2x 512mb PC400
Enermax 350Watt
Ati 9200/9600 videokaart
Zalman ZM80C-HP
120gb hdd ata100/133
DVD +/- brander
Rounded ata100 cable
2x 92mm regelbare casefan
rendernode:
Asus PC-DL
2x Intel Xeon 2.8 533mHz FSB boxed
2x512mb PC333
Enermax 24-pins voeding
El-cheapo vidkaart
40gb hdd sata
2x 92mm regelbare casefan
Looks
Strak, wit en stealth zijn de magische woorden.
In plaats van flitsende kleuren of pikzwart wil ik een spierwitte kast met alleen boven en onder een rode glowstring rondom.
Stealth betekent dat er geen window in komt, en de DVD-brander, knopjes, rode ledjes en evt. een fancontroller worden door een deurtje verstopt.
Airflow wordt zo geregeld dat er geen fans of fingerguard te zien zullen zijn.
Als materiaal denk ik aan 12mm of 8mm MDF.
Ik heb verder nog geen tekeningen oid.
Schema
Ruwe schets, verhoudingen kloppen uiteraard niet. Niet alles van de hoofdpc is doorverbonden enz enz.
Dvi/sub-D, tobo en muis moeten van beiden pc's naar een KVM-switch toe die ook moet worden ingebouwd.
Moeilijkheden
-Alles netjes passend krijgen op een zo klein mogelijk oppervlak
-Beide voedingen zo door te verbinden dat beide pc's simultaan aangezet kunnen worden
-De kast moet makkelijk te openen zijn en alles binnenin moet vrij toegankelijk zijn.
-I/O van hoofdpc verlengen naar achterkant.
-KVM-switch inbouwen en bediening naar voren brengen
-Het kunnen switchen tussen dual-monitor voor alleen de hoofdpc of allebei de pc's single-monitor. Iemand een idee hoe je dit zou kunnen doen?