Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
hier dus
Verwijderd
From guru 2 guru...Mede guru Madrox schreef op 18 January 2003 @ 14:19:
Met amibcp kan je idd alle hidden features zichtbaar maken. Niet dat je er veel aan hebt, btw. Ze waren niet voor niks "hidden" in the first place
Enkele opties, zoals de pci-latency zijn toch wel vreselijk nuttig, net als een paar ACPI opties die verborgen zijn gebleven, maar voor de rest heb je idd wel gelijk... Daarom unhide ik ook niet langer alle opties, behalve dan speciaal voor dynax
Sterker nog ik denk dat de 7VRX dezelfde bios gebruikt, alleen dan met een aantal dingen ingeschakeld die uit staan bij de 7VRXP, en vice versa. Let maar op de changelogs...
Tja, daar zeg je wat. Die PCI-latency hebben ze verstopt, die kan handig zijn ja.Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 10:42:
[...]
From guru 2 guru...
Enkele opties, zoals de pci-latency zijn toch wel vreselijk nuttig, net als een paar ACPI opties die verborgen zijn gebleven,
Sterker nog ik denk dat de 7VRX dezelfde bios gebruikt, alleen dan met een aantal dingen ingeschakeld die uit staan bij de 7VRXP, en vice versa. Let maar op de changelogs...
Tja, en over die 7VRX: waarom het wiel 2x uitvinden
Ga toch es ff neuzen naar een tooltje om zelf mijn bios te modden, op mijn ouwe 7IX had ik een homebuilt bios met een eigen logo en de settings safe/snel helemaal naar eigen behoefte ingestelt. Was toch wel lekker
Oja, ale er voldoende animo is wil ik wel een website oprichten speciaal voor de Gigabyte 7vrxp bezitters. Met allerlei leuke tips, alle noodzakelijke drivers/biosen etc. verzamelt op 1 plek. Als jullie interesse hebben, laat het maar horen
ff offtopic:
Hebben jullie hier weles van gehoord:
Draai XP, onder mijn login Cyberon:
sinds 2 dagen doet ie log aan: als ik op deze computer klikt: 8 sec. vertraging eer het venster komt, rechtsklik > +/- 8 sec vertraging. Open IE explorer > je raad het al

Met herstel-punten stoeien maakte geen ruk uit, maar heb wel een omweg gevonden:
Nieuw account gemaakt : Guron
FF inloggen, werkt. Vertagingen zijn verleden tijd. WTF. is er mis gegaan op mijn "ouwe" desktop

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
hmm...denk dat ik er maar es werk van ga maken dan, met zulke goede "support"
Verwijderd
Ik zal die ASAP proberen mee te nemen, met de 2.00.0.28 full raid bios. Aangezien er al een aantal F7 fullraid biossen zijn, zag ik d'r geen nut van in. Probeer anders ook eens die van Crazy Ape zelf, dit is de OpperGuru en schrijver van amibcp naar eigen zeggen... Madrox & me stammen van hem af zeg maar...Asylum schreef op 20 January 2003 @ 20:16:
heeft er nog iemand een F7 bios???
liefst met alle opties open
kan die namelijk niet meer vinden (en als ik hm wel vind dan is de link dood).
dit omdat ik zins F12 runtime errors krijg
Wel heb ik nog een eigen F6 Pro liggen, maar die ondersteunt nog niet de tempsensors van rev 2.0 maar geeft wel de beste memory-performance (ook op mijn 2.0 bord). Ook is dit de laatste bios die de 166MHz instellingen vasthoudt bij een power-on. Momenteel probeer ik te weten te komen of de temp-sensor ook in een aparte module staat in de bios, dan zou ik die module kunnen vervangen als dat zo is..
Trouwens, waarom willen er zoveel toch alle opties unhidden, de enig mogelijk nuttige opties zijn momenteel bij de common-modded al tevoorschijn gehaald, welke opties wil men dan nog meer en wat vindt men daar nuttig aan
Als ik mijn bios zelf mod, zet ik zoveel mogelijk juist Hidden. Dingen die ik toch nooit verander bijv.
Verwijderd
...en dan <ctrl>-<F2> als je ze perse tevoorschijn wilt halenMadrox schreef op 21 January 2003 @ 12:24:
Kunnen ze erachter komen net zoals ik dat je systeempje toch echt vastloopt als je met die hidden settings gaat klooien. APG sideband aliasing was bij mijn GA-7IX disabled en waarom kwam ik snel genoeg achter (black screen).
Als ik mijn bios zelf mod, zet ik zoveel mogelijk juist Hidden. Dingen die ik toch nooit verander bijv.
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
heb je winxp ? zie je dan ook rechts onder networkcable unplugged ? Of verder geen melding daarvan ? Ik had het iig met mn 7vAx ook. heb alles weer even op default gezet (setup defaults) en fsb terug op 133 gezet .. had hem namelijk op 166 lopen, maar dat kan bij de vrx iig niet (met divider). Probeer gewoon eens de defaults te laden... s6C@SP schreef op 21 januari 2003 @ 13:15:
Sinds vanochtend lijkt het alsof mijn onboard netwerkkaart niet meer werkt. Toen ik m gisterenavond af heb gezet deed hij het nog wel. Met de kabel is nix mis want die doet het in een andere nic wel. Iemand een idee?
Verwijderd
Volgens mij wel hoor, de 7vrxp kan het wel namelijk, de divider verspringt ook daadwerkelijk. Alleen wordt 'ie (volgens mij vanaf F7) tegenwoordig na een powerdown weer gereset naar 133Tutti-frutti stelde op 21 januari 2003 @ 14:34:
.. had hem namelijk op 166 lopen, maar dat kan bij de vrx iig niet (met divider).

maar de logica
Multimonitor is relax :P
Verwijderd
Komt goed, daar zorg wij wel voor...Asylum schreef op 21 januari 2003 @ 17:42:
[...]
die werkt dus niet meer
daarom vroeg ik het hier
want elke site verwijst daar na

Ik zal 'em zo snel mogelijk voor je regelen. Trouwens, op lumberjacker hadden ze d'r ook een, dacht ik...
(Voor deze smilie zie [rml][ Smilie]Ik mis..[/rml])
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 18:07 ]
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 18:01:
[...]
Komt goed, daar zorg wij wel voor... [afbeelding]
Ik zal 'em zo snel mogelijk voor je regelen. Trouwens, op lumberjacker hadden ze d'r ook een, dacht ik...
(Voor deze smilie zie [rml][ Smilie]Ik mis..[/rml])
maar luberjacker linkt door na die link die je me eerder gaf
kan je niet instellen. Zijn er eigenlijk wel borden die dat kunnen ?Asylum schreef op 22 January 2003 @ 12:39:
waar kan je de divider instellen????
of kan dat niet (net zoals bij epox bordjes)
Verwijderd
Kan idd niet, gebeurt "automatisch" door de bios, als de FSB boven de 153 wordt ingesteld (hoort dan automatisch te gebeuren). Helaas wordt dit in de biossen vanaf F7 waarschijnlijk fout gedaan, die stelt (vermoedelijk) eerst de FSB in en later pas de divider, waardoor het bord na een power-off niet kan posten op een hoge FSB met de divider op 1/4 (de pci en agp bus is dan te snel). De FSB eerst instellen op 153 en dan pas op 166 is bij mij de oplossing...Asylum schreef op 22 January 2003 @ 12:39:
waar kan je de divider instellen????
of kan dat niet (net zoals bij epox bordjes)
hier dus
hmVerwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 10:01:
[...]
Kan idd niet, gebeurt "automatisch" door de bios, als de FSB boven de 153 wordt ingesteld (hoort dan automatisch te gebeuren). Helaas wordt dit in de biossen vanaf F7 waarschijnlijk fout gedaan, die stelt (vermoedelijk) eerst de FSB in en later pas de divider, waardoor het bord na een power-off niet kan posten op een hoge FSB met de divider op 1/4 (de pci en agp bus is dan te snel). De FSB eerst instellen op 153 en dan pas op 166 is bij mij de oplossing...
als ik hem op 153 zet dan schakeld die hem terug naar HW (hardware matig denk ik)
je moet zeker eerst je cpu unlocken voordat het werkt??
Hier hebben we niet veel aan denk ik, de modded F12 bestaat ook al tijden en is veel handiger...
Op 153 boot het systeem waarschijnlijk niet, en dat zet het bios hem uit zichzelf terug zodat je niet het bios hoeft te clearen. Dus eerst unlocken idd en lager instellen en dan pas op 153 instellen.Asylum schreef op 25 January 2003 @ 22:36:
[...]
hm
als ik hem op 153 zet dan schakeld die hem terug naar HW (hardware matig denk ik)
je moet zeker eerst je cpu unlocken voordat het werkt??
bij F12 draait die bij mij instabielLekkere Kwal schreef op 25 January 2003 @ 23:08:
Hier hebben we niet veel aan denk ik, de modded F12 bestaat ook al tijden en is veel handiger...
dus ik ga ff kijken wat beter is F7 of F11
neeVerwijderd schreef op 26 januari 2003 @ 01:14:
Pakt dit bord ook een 2600 met 333 fsb???
Als je de FSB op 166 krijgt door hem te unlocken en dan via 153 te gaan dan toch wel
Wat bedoel je nou ?Lekkere Kwal schreef op 26 januari 2003 @ 12:08:
[...]
Als je de FSB op 166 krijgt door hem te unlocken en dan via 153 te gaan dan toch wel
Het bord kan je wel instellen op 166, maar je pci komt dan in de 40 en agp bij de 90.. dus hij ondersteund het in principe niet.
Bedoel jij te zeggen om een fsb van 153 te pakken en je multiplier hoger te zetten ? .. hoe wil jij hem hoger zetten dan 12.5
Verwijderd
Wel hoor! Bij mij i.e.g. wel. Echter dat geldt dus alleen t/m bios F6 dat je er "koud" mee op kan starten, daarna is d'r het e.a. verandert waardoor het niet meer werkt na een power on... Bij F12 moet ik eerst booten op 153MHz en dan de FSB naar 166 verhogen, dan werkt het pas.Tutti-frutti schreef op 26 januari 2003 @ 12:40:
Het bord kan je wel instellen op 166, maar je pci komt dan in de 40 en agp bij de 90.. dus hij ondersteund het in principe niet.
Ik draai m'n XP 2100 op 11x 166MHz, en mijn IDE1/2 apparaten blijven stabiel, dat doen ze niet op 150MHz. Overigens weer terug op bios F6, zodat ik niet elke keer m'n FSB weer opnieuw moet instellen...

Verwijderd
Hij pakt 'em niet direct, maar het kan wel.Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 01:14:
Pakt dit bord ook een 2600 met 333 fsb???
Ik geloof dat je niet helemaal weet waarover je het hebt... zowel de PLL als de northbridge ondersteunen 166/33/66 FSB/PCI/AGP, dus het is aan het BIOS om de divider goed in te stellen. Alleen gebeurt het vaak dat de bios pas de divider ná de fsb verandert, dan kan het systeem al helemaal niet booten vóórdat de divider is veranderd. Om dat te omzeilen kan je bijvoorbeeld eerst naar 153 FSB gaan, dan post het systeem iig, en dan op 166 instellen.Tutti-frutti schreef op 26 januari 2003 @ 12:40:
[...]
Wat bedoel je nou ?
Bedoel jij te zeggen om een fsb van 153 te pakken en je multiplier hoger te zetten ? .. hoe wil jij hem hoger zetten dan 12.5
Over de multiplier: ook daar weet je ook niet zoveel van. Als je hem unlocked kan je elke multiplier instellen die je maar wilt, dus kan je hem, als je bijvoorbeeld een 2200+ hebt, i.p.v. 13,5x133, op 10,5 of 11x166 instellen (= 1750 of 1833). En ook kan je de multiplier hoger dan 12,5 zetten, maar dat is hier niet gewenst, want met 13x166 draai je al op 2166 en dat is geen kattenpis...
[ Voor 20% gewijzigd door The Third Man op 26-01-2003 17:33 ]
Ik wist niet dat de divider wél zou aanpassen, en weet wel degelijk waar ik het over heb. Op het bord kan je namelijk niet manueel hoger instellen dan een mp van 12.5. Trek voortaan even wat betere conclusies..:/Lekkere Kwal schreef op 26 januari 2003 @ 17:28:
[...]
Ik geloof dat je niet helemaal weet waarover je het hebt... zowel de PLL als de northbridge ondersteunen 166/33/66 FSB/PCI/AGP, dus het is aan het BIOS om de divider goed in te stellen. Alleen gebeurt het vaak dat de bios pas de divider ná de fsb verandert, dan kan het systeem al helemaal niet booten vóórdat de divider is veranderd. Om dat te omzeilen kan je bijvoorbeeld eerst naar 153 FSB gaan, dan post het systeem iig, en dan op 166 instellen.
Over de multiplier: ook daar weet je ook niet zoveel van. Als je hem unlocked kan je elke multiplier instellen die je maar wilt, dus kan je hem, als je bijvoorbeeld een 2200+ hebt, i.p.v. 13,5x133, op 10,5 of 11x166 instellen (= 1750 of 1833). En ook kan je de multiplier hoger dan 12,5 zetten, maar dat is hier niet gewenst, want met 13x166 draai je al op 2166 en dat is geen kattenpis...
Ok, voor de volgende keer, weer wat geleerd nietwaar?Tutti-frutti schreef op 26 januari 2003 @ 21:39:
[...]
Ik wist niet dat de divider wél zou aanpassen,
Trek ze zelf aub, het kan niet op het bord, maar dat kan dus wel op de processor (ooit van de L3 bruggen gehoord?).Tutti-frutti schreef op 26 januari 2003 @ 21:39:
[...]
en weet wel degelijk waar ik het over heb.
Het bord kan je namelijk niet manueel hoger instellen dan een mp van 12.5. Trek voortaan even wat betere conclusies..:/
Verwijderd
Let's be nice...Tutti-frutti schreef op 26 January 2003 @ 21:39:
[...]
Ik wist niet dat de divider wél zou aanpassen, en weet wel degelijk waar ik het over heb. Op het bord kan je namelijk niet manueel hoger instellen dan een mp van 12.5. Trek voortaan even wat betere conclusies..:/
De multiplier kun je wel hoger instellen, deze is (bij een palomino XP) afhankelijk van je L10 bridge: als deze geschakeld is zoals: "| : ." dan geldt:
5x => 13x
5.5x => 13.5x
enz.
Zie ook: http://www.ocinside.de/in.../socketa/xp_painting.html
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 12:51 . Reden: correctie ]
Zie ook http://www.ocinside.de/go...cketa/tbred_painting.html voor de thoroughbred, want de L10 brug gebruik je niet bij het instellen van de multiplier op de thoroughbredVerwijderd schreef op 27 January 2003 @ 11:21:
[...]
Let's be nice...
De multiplier kun je wel hoger instellen, deze is namelijk afhankelijk van je L10 bridge: als deze geschakeld is zoals: "| : ." dan geldt:
5x => 13x
5.5x => 13.5x
enz.
Zie ook: http://www.ocinside.de/in.../socketa/xp_painting.html
Weet iemand misschien of het verbinden van bruggen opde thoroughbred ook nog met potlood lukt? Ik heb namelijk een hogere Vcore en hogere multiplier nodig. Deze 7VRXP heeft geen 1/5 (of was het 1/6?) divider, waardoor mijn AGP en PCI te hoog komen boven de 166.
Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs
Nu snap ik het even helemaal niet meer. De 1 zegt van wel, de ander zegt van niet. Heeft dit plankje nu wel of geen dividers? Ik dacht dus van wel.fraggel schreef op 30 januari 2003 @ 14:11:
DaZaffiro, ik wil ook een 166 Mhz FSB gebruiken, maar gebruik nu de F10 BIOS. Kan je een link geven naar die F6 BIOS die jij gebruikt en is dat een full RAID BIOS?
Weet iemand misschien of het verbinden van bruggen opde thoroughbred ook nog met potlood lukt? Ik heb namelijk een hogere Vcore en hogere multiplier nodig. Deze 7VRXP heeft geen 1/5 (of was het 1/6?) divider, waardoor mijn AGP en PCI te hoog komen boven de 166.
Ik las dat juist de 1.1 het wel had ergensfraggel schreef op 30 januari 2003 @ 15:04:
Rev. 2.0 waarschijnlijk wel (heb zelf een 1.1), maar de 1.0 en 1.1 dus niet.
Dan moet wel 1 van de oudere biossen gebruikt worden dacht ik gelezen te hebben. Ik probeer het artikel nog even op te zoeken.
Met potlood niet, maar met zilverpasta of iets dergelijks wel.fraggel schreef op 30 januari 2003 @ 14:11:Weet iemand misschien of het verbinden van bruggen opde thoroughbred ook nog met potlood lukt? Ik heb namelijk een hogere Vcore en hogere multiplier nodig. Deze 7VRXP heeft geen 1/5 (of was het 1/6?) divider, waardoor mijn AGP en PCI te hoog komen boven de 166.
Verwijderd
Als je processor hebt ge-unlocked en je kunt helemaal geen coldboot met 166MHz doen, dan zal 1.1 het idd niet ondersteunen vrees ik...fraggel schreef op 30 januari 2003 @ 22:50:
Kan het kloppen dat rev. 1.1 helemaal geen cold boot met 166 Mhz FSB ondersteunt, dus ook niet met een F6 BIOS? Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd, maar elke keer worden de settings in de BIOS weer op default gezet
Ik kan mijn palomino 2100+ i.e.g. wel booten op 11x 166MHz (ietsies overgeclocked) met Vcore +5%, en mijn PC2700 geheugen in de bios op "266Mhz". "Auto" werkt niet, (333 werkt uiteraard helemaal niet). Ook als ik mijn geheugentimings uit m'n dram laat halen kan ik niet booten, dan lijkt het alsof de bios ook de geheugen snelheid automatisch en eigenwijs toch op 333MHz zet
Dus misschien, op 266MHz en dram-timings op handmatig, dat het dan wel werkt....
Werkt niet, jammer genoeg.Verwijderd schreef op 31 January 2003 @ 08:51:
Als je processor hebt ge-unlocked en je kunt helemaal geen coldboot met 166MHz doen, dan zal 1.1 het idd niet ondersteunen vrees ik...
Ik kan mijn palomino 2100+ i.e.g. wel booten op 11x 166MHz (ietsies overgeclocked) met Vcore +5%, en mijn PC2700 geheugen in de bios op "266Mhz". "Auto" werkt niet, (333 werkt uiteraard helemaal niet). Ook als ik mijn geheugentimings uit m'n dram laat halen kan ik niet booten, dan lijkt het alsof de bios ook de geheugen snelheid automatisch en eigenwijs toch op 333MHz zet
Dus misschien, op 266MHz en dram-timings op handmatig, dat het dan wel werkt....
Wat een brak ding zeg die 1.1

Ik gebruik nu de F6 BIOS, maar ik weet niet wat ik nu veranderd heb t.o.v. gisteren
In ieder geval kan ik nu weer verder
Verwijderd
Gefeliciteerd!fraggel schreef op 31 januari 2003 @ 12:54:
Jaaaaa, het is me gelukt om met een 153 Mhz FSB op te starten![]()
Ik gebruik nu de F6 BIOS, maar ik weet niet wat ik nu veranderd heb t.o.v. gisteren
Ik zie trouwens in jouw spec dat je PC2100 geheugen hebt, ik weet niet of die wel idd mee komt tot 166MHz
Ik heb de stabielste resultaten (als je er al van kunt spreken) met de F4 bios. De F7 was zwaar instabiel met mijn settings. Het wordt een nieuw plankje fraggel!fraggel schreef op 31 januari 2003 @ 12:54:
Verwijderd
Maar de divider werkt misschien niet op F4?! Of had je 166MHz uitgeprobeerd op een F6 bios?Smarron schreef op 31 January 2003 @ 13:18:
[...]
Ik heb de stabielste resultaten (als je er al van kunt spreken) met de F4 bios. De F7 was zwaar instabiel met mijn settings. Het wordt een nieuw plankje fraggel!
Ikzelf kreeg trouwens betere mem. resultaten met F6 t.o.v. F4, maar dan wel een verschil wat binnen de foutmarge van de geheugenbenchmarks bleef... (oftewel ik denk dat F6 beter was maar weet het niet met zekerheid te zeggen...)
Ik denk net als DaZaffiro dat je geheugen het niet trekt, bij mij is het hetzelfde verhaal. Zelfs met de meest trage memory timings start winxp niet op op 333 (dus PC2700).fraggel schreef op 31 January 2003 @ 12:54:
Ik had de F6 niet bij de hand. Ik ga die morgen even proberen. Ik heb er wel een hard hoofd in.Verwijderd schreef op 31 January 2003 @ 13:48:
Maar de divider werkt misschien niet op F4?! Of had je 166MHz uitgeprobeerd op een F6 bios?
Ikzelf kreeg trouwens betere mem. resultaten met F6 t.o.v. F4, maar dan wel een verschil wat binnen de foutmarge van de geheugenbenchmarks bleef... (oftewel ik denk dat F6 beter was maar weet het niet met zekerheid te zeggen...)
Smarron schreef op 31 januari 2003 @ 13:18:
[...]
Ik heb de stabielste resultaten (als je er al van kunt spreken) met de F4 bios. De F7 was zwaar instabiel met mijn settings. Het wordt een nieuw plankje fraggel!
De F4 BIOS deed het hier trouwens niet, deze F6 wel, maar het is helaas een standaard BIOS met wat weinig opties open. Hoewel al die opties ook niet altijd nuttig zijn
Ik heb al met een lage multiplier uitgeprobeerd hoe hoog ik met de FSB kon komen en dat was hoogVerwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 13:06:
[...]
Gefeliciteerd!
Ik zie trouwens in jouw spec dat je PC2100 geheugen hebt, ik weet niet of die wel idd mee komt tot 166MHzAnders zou die nog een probleem kunnen zijn... Je zou trouwens eens moeten vergelijken of je IDE (Raid) benchmark in SiSoft nu lager scoort dan op bijvoorbeeld 142MHz. Als dat zo is dan kun je er echt helemaal van zijn dat de FSB divider daadwerkelijk naar 1/5 is gesprongen... Als de benchmark daarentegen hoger scoort, dan kun je er van uit gaan,dat de divider niet ingeschakeld is... Als het ongeveer hetzelfde is, zou ik het ook niet weten
Haha! Epox here I come! Ik kan het gewoon niet uitstaan dat dit plankje niet goed wil werken. Op die Epox kun je volgens mij ook het voltage tot 2volt instellen!fraggel schreef op 31 januari 2003 @ 22:24:
Ik zag vanmiddag al een link bij vraag&aanbod staan naar een Gigabyte 7VRXP, dus ik dacht even kijken of het smarron is, en ja hoor!
![]()
De F4 BIOS deed het hier trouwens niet, deze F6 wel, maar het is helaas een standaard BIOS met wat weinig opties open. Hoewel al die opties ook niet altijd nuttig zijn
http://nl.giga-byte.com/support/viakt333_old.htm#link7vrxpVerwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 06:18:
Morguhwil het toch even zeker weten: pakt deze moederbord een 2600+ met een 266MHz FSB
Zie de beschrijving van de F10 bios.
Verwijderd
Ik zal asylum voorzien van de F6 Pro die ik gebruik, dan heb je meteen de nuttige opties unlocked...fraggel schreef op 31 January 2003 @ 22:24:
ik gebruikte eerst raid 0,maar gaf telkens problemen,bij het aanzetten van de pc,gaf hij na scanning discs de foutmelding kan windows\system32\config\system niet vinden,dat ging zo elke dag.
ook met hdtach deed ie vreemd,bij 5 mb bleef ie hangen.
toen bleek 1 hd niet helemaal lekker,ik een nieuwe gehaald,erin gezet,maar nog steeds het zelfde.
toen maar alles in raid 1 gezet,dat ging goed,maar nu weer wat anders,hij start gewoon op maar de hd led blijft branden,en de pc wordt dan traag.
ik de pc opnieuw opstarten geeft ie aan na scanning discs dat de status critical is en het array gerebuilt moet worden,dat gaat nu alweer 3 dagen zo....ligt dat nu aan de on-board raid controller??
het zou aan de hd's kunnen liggen maar die zijn nieuw en gelijk ,zie specs.
heeft iemand ook al zoiets gehad?
Verwijderd
Met de symptonen die jij beschrijft, is een defecte schijf het eerste waar ik aan denk... Of een kabel die niet lekker zit ofzo
Overgestapt op de Epox 8RDA+
Wat is dat een verademing vergeleken met die Gigabyte zeg!
Succes iedereen met z'n Gigabyte
Verwijderd
specs:
mobo: ga 7vrxp (duh?)
CPU : XP2000 ( niet OCed )
RAM : 1024mb (1x oem + 1x Dane Elec (geen errors ala memtest)
HDD : 2x wd800JB @ raid 0 met onboard promise controller
Optishe opslag: DVD + Writer (Master/Slave @ Primary IDE
ethernet: onboard
sound: onboard
GPU: Powercolor Geforce 2 TI
en verder geen luxe eiks
owja een 350 watt voeding in dit ding
en met een vastloper bedoel ik dus dat t beelt zo freezed! toetsenbord reageert ook niet ed.
geen WINDOWS ERRORS! omdat die het opt bios POST scherm ook wel flikt
Geen flinke casefans ofzo? En wat voor cpucooler? En welk merk voeding? Met welk max stroom per voedingslijn (350 watt zegt nix)?Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 18:43:
Iemand die mischien weet waarom mun GA 7VRXP bij een koude start altijd hangt ? en tot 2/3 x reb00ten moet?
specs:
mobo: ga 7vrxp (duh?)
CPU : XP2000 ( niet OCed )
RAM : 1024mb (1x oem + 1x Dane Elec (geen errors ala memtest)
HDD : 2x wd800JB @ raid 0 met onboard promise controller
ethernet: onboard
sound: onboard
GPU: Powercolor Geforce 2 TI
en verder geen luxe eiks
owja een 350 watt voeding in dit ding(MBM5 meet alles keurig zo binnen de waarden)
en met een vastloper bedoel ik dus dat t beelt zo freezed! toetsenbord reageert ook niet ed.
geen WINDOWS ERRORS! omdat die het opt bios POST scherm ook wel flikt
Overdrijven is ook een vak, Smarron. zoveel beter is die Epox nou ook weer niet no offence.Smarron schreef op 07 February 2003 @ 17:29:
Mijn laatste post in het Gigabyte GA 7VRXP topic![]()
Overgestapt op de Epox 8RDA+
Wat is dat een verademing vergeleken met die Gigabyte zeg!
Iig veel plezier met je Epox plankje
ps: de anderen:
Problemen die je met je systeem hebt liggen lang niet altijd aan je mobo, zoals dynax al aangeeft, zijn HDD was brak en waarschijnlijk is de andere of de vervangende ook al niet jofel. Opstarten freeze? Nooit geen last van, ook hier kan een verkeerde IDE-config de boosdoener zijn. dit gebeurt dus met elk mobo wanneer je de IDE-settings verkeerd heb.
[ Voor 33% gewijzigd door Madrox op 08-02-2003 04:06 ]
Hang je DVD en je writer eens als master alle2 op een apart IDE kanaal, misschien dat dat wat oplost.Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 18:43:
XBL: theArthurrrr
Verwijderd
Powermax voedingLekkere Kwal schreef op 08 februari 2003 @ 00:02:
[...]
Geen flinke casefans ofzo? En wat voor cpucooler? En welk merk voeding? Met welk max stroom per voedingslijn (350 watt zegt nix)?

vooring 1x 80mm intake en 2x 40 mm intake
achterin 2x 80mm outtake + 1x 80mm outtake van de voeding
cpukoeler is een Spire Frigde rock zo`n der zo`n raar plastic ding met een PTC (geloof ik) er in, temps stressed gemeten: 51 graden

spaningen memeten met een stressed cpu! (Distributed.net client)
5v: 4.96
12v:12.21
5vfsb: 4.95
-12v: -12.5v
-5v: -5.02
3.3v: 3.298
ff een kleine update.
gister windows op nieuw geinstalleert, en dan crashed de die minder al, alleen als die hing, dan was het gewoon weer op random momenten,
een BSOD wat niet leesbaar is
dus maar ff de nieuwste detinators gehaalt, enzo (ipv std win drivers) maar echt helpen doet het niet
zet ik er een wat oudere Geforce 2 MX 400 in (ipv Gforce 2 TI) dan ist beeld nog vaker zo raar
/me snapt er geen bal meer van
CPU = OK
RAM = OK
GPU = OK
(op mijn andere pc getest
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 10:32 ]
Ik denk dat die 5 ventilatoren voor de instabiliteit zorgen, in ieder geval bij het opstarten. Je zou die eigenlijk op een eigen voeding moeten aansluiten. Het is wel raar dat je met zoveel airflow nog steeds op 50 graden blijft hangen...Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 10:30:
[...]
Powermax voeding![]()
vooring 1x 80mm intake en 2x 40 mm intake
achterin 2x 80mm outtake + 1x 80mm outtake van de voeding
cpukoeler is een Spire Frigde rock zo`n der zo`n raar plastic ding met een PTC (geloof ik) er in, temps stressed gemeten: 51 graden
spaningen memeten met een stressed cpu! (Distributed.net client)
5v: 4.96
12v:12.21
5vfsb: 4.95
-12v: -12.5v
-5v: -5.02
3.3v: 3.298
ff een kleine update.
gister windows op nieuw geinstalleert, en dan crashed de die minder al, alleen als die hing, dan was het gewoon weer op random momenten,
een BSOD wat niet leesbaar is(letters worden verkloot) en dan zegt windows na een reboot dat t aan de video driver leg
![]()
dus maar ff de nieuwste detinators gehaalt, enzo (ipv std win drivers) maar echt helpen doet het niet
zet ik er een wat oudere Geforce 2 MX 400 in (ipv Gforce 2 TI) dan ist beeld nog vaker zo raar
* The Third Man snapt er geen bal meer van
CPU = OK
RAM = OK
GPU = OK
(op mijn andere pc getest)
Verwijderd
maar waarom draait mijn pc (ecs mobo XP2k gf4 ti 4200) met 8 fans wel goed:?Lekkere Kwal schreef op 09 februari 2003 @ 10:54:
[...]
Ik denk dat die 5 ventilatoren voor de instabiliteit zorgen, in ieder geval bij het opstarten. Je zou die eigenlijk op een eigen voeding moeten aansluiten. Het is wel raar dat je met zoveel airflow nog steeds op 50 graden blijft hangen...
(4x 80 en 4x40)
onder win98 hangt dat ding ook steeds
zou de KT333 chipset niet goed gekoelt worden oid
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 14:58 ]
ik zet hem er vanavond op.Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 12:05:
[...]
Ik zal asylum voorzien van de F6 Pro die ik gebruik, dan heb je meteen de nuttige opties unlocked...
Verwijderd
Nu je het erover hebt, volgens mij ben ik 'em zelfs uiteindelijk vergeten te sturen toen...
Het zou kunnen dat die jouw pc een beter voeding heeft, je hebt trouwens nog niet mijn vraag beantwoord over het aantal max stroom per voedingslijn. De northbridge zou theoretisch op 133 prima gekoeld zijn, die chip produceert weinig warmte, al zou het niet kwaad kunnen om een Zalman NB32J te plaatsen (zoals ik gedaan heb).Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 11:21:
[...]
maar waarom draait mijn pc (ecs mobo XP2k gf4 ti 4200) met 8 fans wel goed:?
(4x 80 en 4x40)
onder win98 hangt dat ding ook steeds
zou de KT333 chipset niet goed gekoelt worden oid
Verwijderd
Mijn pc start niet meer op, krijg geen scherm of iets, hoor alleen eerst een zacht piepje/tikje en dan nog 2 snel achter elkaar komende tikjes uit mn beeper :x
Weet echt niet waar het aan kan liggen hoewel ik tog echt geen n00b ben qua computers......
denk zelf dat het aan de bios ligt, maar weet niet hoe ik dan kan sitchen tussen de 2 biossen (dual bios)
heb al het mem/cpu van andere pc erin gestopt (een xp1600+ en 256 mb DDR pc2100) maar ook geen resultaat, blijft geen scherm geven en de rare tikjes
weet iemand hoe ik dit kan oplossen of heeft het zelf opgelost en/of op laten lossen..
ik zou geholpen zijn , anders zou ik de shit weer terug moeten sturen etc..
Specs:
Gigabyte GA-7VRXP rev 1.1
AMD XP 2100+
Thermaltake VOLCANO 9 + coolmod
512 MB ddr pc2700 Samsung
1x 80 gig hdd maxtor
SB Live 5.1 Sound
3com LAN kaart
Chieftec 350w voeding
Verwijderd
Ik ben bang dat je mobo dood is, ik had hetzelfde probleem met mijn rev 2.0, De bios is het niet en anders dan moet je even de jumpers omzetten of je batterijtje eruit halen en je voeding ontkoppelen van stroom, dan is hij leeg ( je CMOS ) en begin je met de kale BIOS die dus aanwezig is in je DualBios, ook al denk ik dat dat het niet is kun je het proberen.
Misschien kun je ook even kijken of je videokaart er goed in zit maar aan je verhaal te lezen heb je niet zitten spitten in je kast dus die zal wel goed vast zitten.
Ben bang dat je hem terug moet sturen, maar probeer deze dingen even te controleren.
Verwijderd
maar heb al andere voeding geprobeert, en ookal het batterijtje eruit gehaald, maar niet tegelijkertijd, ook heb ik het systeem al proberen op te starten zonder videokaart, maar de tikjes waren er nog steeds
zal het nu ff allemaal tegelijk eruit halen en anders stuur ik het moederbord wel terug..
bedankt voor je tips iig !
Verwijderd
Morgen mijn moederbord maar weer terug sturen naar de fabrikant ervan

Ben ik hem weer een tijdje kwijt, iemand misschien een idee voor een ander moederbord of gewoon rev 2.0 van gigabyte?
ben niet echt tevreden over dit moederbord... 2e keer al dat hij terug gestuurd moet worden..
op het moederbord moet dus pc2700 geheugen komen, en een 2100+ van amd op komen.
ook moet hij wel een beetje geschikt zijn voor overclocken.
ik hoor het wel
Voltagemod 7VRXP:Voltagemod op Gigabyte 7VRXP gemaakt
Dipswitchmod 7VRXP: Dipswitch op Gigabyte 7VRXP gesoldeerd :)
[ Voor 16% gewijzigd door Krankenstein op 16-02-2003 18:54 ]
nu je het er over hebt. ik heb hm niet gekregen of ik ben hm kwijtVerwijderd schreef op 10 February 2003 @ 12:57:
[...]
Nu je het erover hebt, volgens mij ben ik 'em zelfs uiteindelijk vergeten te sturen toen...
Hier ff een update van m'n raid-scores.DeWaanzin schreef op 03 January 2003 @ 22:56:
Omdat er hier nogal wat mensen rondhangen die enorm verstand van zaken hebben, post ik hier m'n raid0 scores en probleem ook nog maar ff.
2 x Maxtor DiamondmaxPlus 9 80gb 7200rpm 8mb cache in raid0 op de onboard raidcontroller van m'n Gigabyte 7VRXP (rev.2.0)
AMD XP2000+
Via 4in1 445
Raid performance patch 1.02
stripesize=64kb (a/v editing)
Alle partities (5 stuks) NTFS
WinXp pro
Voor install via latency patch:
In HDTach:
Random Acces Time: 13.7ms
Read Burst Speed: 66mbps
Read speed maximum: 55705 kps
minimum:4211 kps
Average: 40330 kps
CPU Utilization: 50.3%![]()
Na de install van de via latency patch een behoorlijke performance boost.
In HDTach:
Random Acces Time: 12.5ms
Read Burst Speed: staat nu op max 80mbps
Read speed maximum: 70373 kps
minimum:5702 kps
Average: 46333 kps
CPU Utilization: 52.4%![]()
Dat die latency patch zoveel zou uit maken had ik niet gedacht.
Maar tot m'nteleurstelling
is m'n CPU Utilization nog steeds belachelijk hoog. Hoe kan ik dit een stuk lager worden?
Stripe size staat nu op "server"(=32kb toch?)
Eerst Sandra
Dan Atto
En dan HDTach
M'n CPU utilization is nog steeds absurd hoog. Heeft iemand enig idee hoe ik dat een stuk lager krijg?
Ik heb ergens gelezen dat het komt door WinXp Sp1. Is dat zo?
Verwijderd
heb ff gekeken voor jeLekkere Kwal schreef op 10 February 2003 @ 18:44:
[...]
Het zou kunnen dat die jouw pc een beter voeding heeft, je hebt trouwens nog niet mijn vraag beantwoord over het aantal max stroom per voedingslijn. De northbridge zou theoretisch op 133 prima gekoeld zijn, die chip produceert weinig warmte, al zou het niet kwaad kunnen om een Zalman NB32J te plaatsen (zoals ik gedaan heb).
3.3v : 14A
5v : 40A
12v : 12A
-12v : 0,5A
-5v : 0,5A
5vFSB: 2A
geen idee wat ze met 5v FSB bedoelen

5v + 3.3v max 200W power bij elkaar staat er int klein bij

Verwijderd
De stripesize verandert niet als je server o.i.d. kiest in de lite-bios, deze blijft 64kb volgens mij...DeWaanzin schreef op 21 February 2003 @ 23:48:
Hier ff een update van m'n raid-scores.
Stripe size staat nu op "server"(=32kb toch?)
[...]
M'n CPU utilization is nog steeds absurd hoog. Heeft iemand enig idee hoe ik dat een stuk lager krijg?
Dat je CPU-utilization zo hoog blijft, moet je mee zien te leren leven
Overigens geeft de 0.19d versie van de pci-latency patch bij mij verreweg de beste score, misschien dat je er daarmee nog net iets meer uit kunt persen...
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2003 12:21 ]
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Neesteven2 schreef op 24 februari 2003 @ 23:29:
Is er trouwens een goede oplossing gevonden tegen te sharen van IRQ's?
Maar met enige logica, creativiteit en goeie hardware moet dat totaal geen probleem zijn. Als je per-se geen IRQ's wilt delen, dan moet je ACPI in de BIOS uitschakelen en handmatig IRQ's toewijzen (en Windows herinstalleren). Maar een gemiddelde PC is voorzien van veel componenten dat een IRQ deling soms onvermijdelijk is.
Je hebt dus 15 IRQ's tot je beschikking en je zult ze slim moeten verdelen. Op de handleiding van de moederbord staat vast wel beschreven welke slots dezelfde IRQ delen. Hou tijdens de installatie de volgende feiten in je achterhoofd: USB en Firewire controllers hebben totaal geen problemen met IRQ delingen. De meeste videokaarten ook niet. Sommige modems, netwerkkaarten en I/O controllers hebben er problemen mee. Veel geluidskaarten en TV kaarten horten en storten met een gedeelde IRQ. Al het legacy spul (ISA/seriëel/parallel) weigert hun IRQ te delen.
Zie verder ook de volgende MS KB artikelen:
General Description of IRQ Sharing in Windows 2000
General Description of IRQ Sharing in Windows XP
[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 25-02-2003 07:12 ]
Wie weet een link?
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Versie van die latencypatch heb ik ook draaien.Verwijderd schreef op 24 februari 2003 @ 09:37:
[...]
De stripesize verandert niet als je server o.i.d. kiest in de lite-bios, deze blijft 64kb volgens mij...
Dat je CPU-utilization zo hoog blijft, moet je mee zien te leren levenwant deze promise-raid 'oplossing' gebruikt grotendeels de processor voor z'n rekenkracht, dus geen eigen microcontroller die dit voor zijn rekening neemt (zoals de duurdere RAID controllers). Hangt dus niet zozeer af van je OS. (dus software-RAID was bijna net zo snel geweest
)
Overigens geeft de 0.19d versie van de pci-latency patch bij mij verreweg de beste score, misschien dat je er daarmee nog net iets meer uit kunt persen...
Mmm ik dacht dat m'n stripesize veranderde als ik server koos. Moet ik toch maar eens met die gemodde f12 versie aan de gang, die je me een tijdje geleden had gestuurd.
En dat van die cpu utilization vind ik dus echt balen, want ik heb het idee dat de rest dus wel lekker draait.
Ik heb wel eens scores gezien van Guru Madrox, en daar was z'n cpu utilization lang niet zo hoog.
Ik leer er wel mee leven , maar wordt er niet gelukkig van.
Verwijderd
Madrox schreef op 26 February 2003 @ 04:47:
Ehhmm, je stripesize verandert dus echt wel. Da's nml. het enige wapen om A/V (audio-video editing) te versnellen. Clustesize= 64kb. Server=8kb , voor RAIDs met massa's kleine bestanden en 32kb(of 16:?) met Desktop voor de average Joe.

En dat werkt bij jou wel met een willekeurige originele (lite) bios? De laatste keer dat ik een array probeerde te bouwen met een lite-bios (originele F9), gaven alle opties sever/desktop/AV-edit hetzelfde resultaat: een clustersize van 64kb, met welke optie dan ook.... Uitzonderlijk als dat bij jou wel werkte, dit was mijn voornaamste reden om een bios met volledig functionerende raidcontroller te kleien...
Verwijderd
Het gerucht dat je hebt gehoord klopt. Om de manual te quoten:Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 15:39:
Ik heb er 2x 256MB PC2700 inhangen... Wil er 1x 512MB PC2700 bijpluggen. Nu hoorde ik ergens een gerucht dat dat niet goed werkt op dit bord. Als dit al is besproken in dit topic, mijn sorry.
Uit de online-manual.<note 1>Because the quality of PC2700 modules is varied, we don't recommend you to use 3 pcs of PC2700 module at the same time
Het zou dus kunnen dat het wel werkt aangezien de kwaliteit van modules stijgt, maar ze raden het je niet aan.
Vaag. Verwijder je wel eerst je oude array eer je het verandertVerwijderd schreef op 27 February 2003 @ 09:06:
[...]
En dat werkt bij jou wel met een willekeurige originele (lite) bios? De laatste keer dat ik een array probeerde te bouwen met een lite-bios (originele F9), gaven alle opties sever/desktop/AV-edit hetzelfde resultaat: een clustersize van 64kb, met welke optie dan ook.... Uitzonderlijk als dat bij jou wel werkte, dit was mijn voornaamste reden om een bios met volledig functionerende raidcontroller te kleien...
Wat ik nml. ook weet van mijn oude losse PCi-raid kaart (promise fastrak66) is dat het niet werkte met die utility onder 98/Me/XP. Als ik het daar veranderde gebeurt er idd niks

Verwijderd
Anders kun je niet eens een nieuwe maken...Madrox schreef op 28 February 2003 @ 06:08:
Vaag. Verwijder je wel eerst je oude array eer je het verandert
Als de litebios dit gewoon afdoende kon, dan had ook bijna niemand een full raid nodig, want iets anders dan 8kb/32kb/64kb wordt amper gebruikt, en ik heb (in verhouding) nog maar weinig mensen gezien met drie of vier schijven aan de promise controller... En de full raid bios is niet of amper sneller als de lite-bios, de litebios start zelfs sneller op omdat deze minder hoeft te initialiseren/detecteren.
NA het creeren van een array, kun je echter wel elke twee-schijf configuratie opstarten met de lite bios... Drie/vier-schijf configs gaan niet.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 07:56 ]
En dat iedereen de fullraid bios wil hebben, komt vooral door het gevoel dat ze iets missen. Wat vaak dus alleen tussen de oren zit. Om het je te veduidelijk ff twee voorbeelden:
heb met een fullraidbios een 8kb stripe gemaakt, kan na het flashen naar een lite-bios
- wel opstarten met "server"
- niet opstarten met "desktop"
met een fullraid gemaakte 64kb stripe, terug geflashed naar lite kan ik;
-wel opstarten met "A/V edting"
-niet opstarten met de rest
duidelijk genoeg?
Verwijderd
Jullie enig idee wat er mis is? Ik zat te denken aan een gemolde southbridge, maar de USB werkt nog wel. Kan nog steeds een deels kapotte southbridge zijn natuurlijk.
Weten jullie hoe ik hier achter kan komen?
Verwijderd
Ik heb zelf een ander NB cooler d'r op gezet, maar je SB gaat echt niet zomaar stuk van de warmte, die wordt nooit zo heet en kan een hoop hebben. Sound en LAN zijn overigens niet geintergreerd op de SB o.i.d., maar aangesloten op de PCI bus.Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 21:43:
Gotters, ik zit met een probleem: Sinds een overklok met FSB 160 (1700+@2GHz, 49gr. stressed) en een uurtje online gamen, werkt mijn VRXP rev 1.1 niet meer goed. Hij herkent geen PCI-devices meer en de onboard sound en lan werken niet meer. Promise-chip en smartcard etc. niet getest.
Jullie enig idee wat er mis is? Ik zat te denken aan een gemolde southbridge, maar de USB werkt nog wel. Kan nog steeds een deels kapotte southbridge zijn natuurlijk.
Weten jullie hoe ik hier achter kan komen?Nieuwe Windows Install ben ik nog maar niet aan begonnen. Ik vrees het ergste eerlijk gezegd.
Als de VRXP is doorgebrand, dan kan hij niet veel hebben...
Welke biosversie gebruik je, als dit bijvoorbeeld de F12 is, start de bios als eerste zonder 1/5 deler op. Als dat booten al lukt, dan heb je dus je PCI bus zwaar overgeklokt staan. Na een reboot staat de deler wel goed, en dan werken je PCI-devices hopelijk wel weer...
(Over die promise controller hoef je je geen zorgen te maken, die is zelfs geschikt voor 66MHz PCI...)
Als je biosversie F12 gebruikt, probeer dan eens F6, of andersom.
Verwijderd
Goed idee! Ik ga eerst opnieuw flashen met F6 (nu F12 erop). De PCI bus was inderdaad als het goed is redelijk overgeklokt (40 MHz) omdat de 5:1 deler bij mijn weten niet werkt op de Rev 1.1 VRXP's. Overigens had ik de oorspronkelijke FSB weer teruggezet zonder resultaat. Ik dacht trouwens dat de PCI-bus een onderdeel is van de SB?Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 09:56:
[...]
Welke biosversie gebruik je, als dit bijvoorbeeld de F12 is, start de bios als eerste zonder 1/5 deler op. Als dat booten al lukt, dan heb je dus je PCI bus zwaar overgeklokt staan. Na een reboot staat de deler wel goed, en dan werken je PCI-devices hopelijk wel weer...
(Over die promise controller hoef je je geen zorgen te maken, die is zelfs geschikt voor 66MHz PCI...)
Als je biosversie F12 gebruikt, probeer dan eens F6, of andersom.
Dit topic is gesloten.