Haha okeej doen we, met uiteraard de exacte pakketten

We gaan eerst uit van een frisse installatie, nog nooit een ip toegekend.
• Pjoeter wordt aangezet, de netwerkkaart stuurt een
DHCP DISCOVER uit.
• Alle DHCP-servers (ja er kunnen meerdere op een netwerk zitten) sturen een
DHCP OFFER met daarin een IP-adres wat wordt aangeboden.
• De computer reageert op de eerste de beste die binnenkomt stuurt een
DHCP REQUEST terug naar die ene met bevestiging van ontvangst en verzoek om overige parameters zoals DNS-adres, gateway, etc.
• De server stuurt een
DHCP ACK (acknowledged) met daarin een eindbevestiging en de overige gegevens. Dan is de aanvraag rond, na 4 stappen dus.
Ok, nu gaan we de computer rebooten. De PC onthoudt het IP-adres. Een dag later wordt de pc weer aangezet. We gaan even uit van een leasetijd van een week.
een lease-tijd is de duur dat een ip-adres geldig is, een uiterste houdbaarheidsdatum zeg maar. Daarna moet opnieuw een verzoek worden ingediend.
• De computer wordt opgestart en ziet dat hij al een IP-adres en gegevens had. Hij stuurt dan niet opnieuw een
DHCP DISCOVER uit maar meteen een
DHCP REQUEST, zo van: "Jah ik had al een IP-adres, mag ik dat blijven gebruiken?"
• Als de server het adres verder nog niet had uitgegeven en de lease was nog geldig dan stuurt die een
DHCP ACK terug.
• Als het adres al aan iemand is toegekend stuurt de server een
DHCP NAK (Not Acknowledged) terug. Ook als het gevraagde adres niet in het huidige netwerksegment past (als je bijvoorbeeld je pc meeneemt naar de andere kant van het land) wordt dat bericht teruggestuurd.
Dan zijn er nog een paar overige berichten:
• Geef je het ip-adres vrij? Dan wordt een
DHCP RELEASE naar de server gestuurd. De server zet het ip-adres dan weer op
beschikbaar.
• Als er wel een ip-adres is ingesteld op je pc maar geen DNS-server, Gateway etc etc wordt er een
DHCP INFORM uitgestuurd om de overige gegevens te verkrijgen. Dat zou erg handig zijn om opzettelijk je ip-adres vast te houden. Dat is ook de reden waarom steeds meer providers hun DHCP-server zo instellen dat er niet wordt gereageerd op de inform-pakketjes.
• Als je pc een laatste bevestiging heeft gekregen om het ip te gebruiken, inclusief gegevens van DNS etc, wordt een laatste controle uitgevoerd op de gateway om te kijken of zijn ip niet toevallig in de ARP-tabel voorkomt. Komt dat adres daar al voor met een ander mac-adres, dan weet hij dat dat ip-adres al in gebruik is! Dat kan bijvoorbeeld doordat iemand in het segment zijn ip-adres opzettelijk heeft vastgehoudt inclusief overige gegevens. In dat geval stuurt de pc een
DHCP DECLINE terug naar de server om aan te geven dat hij dat ip-adres niet hoeft. De DHCP-server stuurt dan een nieuw aanbod en logt de DECLINE. Als er een heleboel DECLINEs voorkomen over 1 ip-adres wordt dat doorgegeven als het goed is. Degene die het ip-adres opzettelijk vasthoudt wordt dan achterhaald en daarop aangesproken (zal niet bij iedere provider zo gaan, ik weet ook niet zeker of UPC dat ook doet).
Zo werkt een DHCP-server dus. Nou weet je ook waarom het vrijgeven van een adres eigenlijk niet kan. Een adres is vrijgegeven of hij is het niet en is niet 'half' vrijgegeven ofzo. Het is maar 1 bit (een
flag), die aangeeft of een adres vrij is of niet. Zo'n bit kan nou eenmaal niet half op 1 of half op 0 staan.

Nu snap ik hoe jij aan 3723 posts komt: door geen enkel topic eerst te lezen en overal zomaar een useless antwoord te posten, waarvan je zelf best weet dat iemand dat al heeft gezegd. Zo kan ik 't ook