En als je de FSB nu op 134 MHz zet?
De P IV heeft veel behoefte aan geheugenbandbreedte, pas als ie er veel heeft komt de ware kracht van een P IV naar boven. En uit reviews is al vaak gebleken dat het wel degelijk veel uitmaakt.
Albatron staat niet echt bekend als een super merk, dus ik weet niet of het goed OCbaar is.. Wat ik wel weet is dat de Springdale zeker niet duur zal zijn bij intrede.. Want als de Springdale duur is, dan wordt de Canterwood érg duur en dat wilt Intel echt niet - ze promoten het veel en het moet hun topper worden.
Ik ben akkoord als je zegt dat je kunt blijven wachten (vooral met videokaarten

) maar toch zijn er bepaalde punten waar je naar kunt uitkijken.. De intrede van de P IV met FSB en de bijhorende chipsets - Canterwood en Sprindale - vind ik zo een punt. Dan kan je gewoon geen miskoop doen.
Ik denk dat de 845 heel erg snel zal verouderen, als er een beter en sneller alternatief is dat weinig méér kost. Ook voor het overklokken geen slecht idee, aangezien de Springdale geschikt is voor een 200 MHz FSB. Als je een goed OCbare P IV hebt en PC3200-geheugen, kan je heel lekkere prestaties behalen. Denk maar eens aan de geheugenbandbreedte die je hebt op bijvoorbeeld 180 MHz FSB, in theorie:
8 (64 bits) * 180 * 2 (DDR) * 2 (kanalen) = 5760 MB/s
En dan heb je echt een relaxte performance. Als je geluk hebt en je haalt 180 met het Albatron bordje, dan heb je dit:
8 * 180 * 2 = 2880 MB/s
En dat vind ik echt zonde van het geld, je gooit gewoon een stuk van de performance weg, omdat het geheugen een enorme bottleneck gaat vormen.
En toch even reageren op die bewering dat je CPU op een gegeven moment genoeg heeft: de bandbreedte-honger is niet constant. Hoe sneller je CPU loopt, hoe meer bandbreedte ie vraagt, lijkt me redelijk logisch.
[
Voor 60% gewijzigd door
Steve op 07-04-2003 17:49
]