Toon posts:

[Database] Welke database?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een website. De webserver loopt op Linux en dient een database te bevatten.

Nu is het maar de vraag, welke database?

Zelf neig ik sterk tot MySQL toe, aangezien deze database erg veel gebruikt wordt en bekend staat om snelheid, stabiliteit etc etc. Tevens is dit software pakket gratis, wat natuurlijk zeer belangrijk is ;).

Er zijn natuurlijk nog zat andere opties. De vraag is dan ook of het verstandig is om eventueel voor een andere optie te kiezen.... als dat echt voordelen biedt.

Mijn vraag dus: welke varianten zijn er mogelijk, wat zijn de voordelen en nadelen?

Waar de database voor gebruikt wordt? Persoonsregistratie en wat coordinaten opslaan. Geen zwaar werk dus, wellicht 5 gebruikers tegelijketijd, meer niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

dan voldoet mysql prima :)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:25
Misschien dat je best zelf eens kijkt welke DBMS'en er zoal zijn, en dat je dan de voor-en nadelen van ieder DBMS tegen elkaar afweegt.

MySQL
PostgresSQL
InterBase
...

Ik weet dat MySQL geen subqueries en geen FK's ondersteunt (blijkt uit vele topics hier in P&W, heb er zelf geen ervaring mee).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een query uit meerdere tabellen bijvoorbeeld lukt wel met MySQL en als ik het goed heb zit subquerysupport eraan te komen. (inner, outer joins)

Expanding the inexpandable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Expander schreef op 17 september 2002 @ 14:21:
Een query uit meerdere tabellen bijvoorbeeld lukt wel met MySQL en als ik het goed heb zit subquerysupport eraan te komen. (inner, outer joins)

Dat lukt idd wel (query uit meerdere tabellen), maar wat ik bedoel is dat MySQL geen ondersteuning biedt voor referentiele integriteit. (Checks dus op FK's of er wel een bijhorende PK bestaat in de gerelateerde tabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
In veel situaties waar MySQL geadviseerd wordt, is PostgreSQL ook een uitstekende oplossing die op de lange termijn wat beter met je ontwikkeling of de ontwikkeling van een applicatie mee zal kunnen gaan.

MySQL wordt weleens spottend omschrijven als een soort file-system. Dat is wel wat overdreven, maar de aard van beide systemen is nogal verschillend. MySQL timmert op dit punt wel aardig aan de weg sinds versie 4, maar volkomen vanzelfsprekende zaken in een relationeel database systeem (zoals bijvoorbeeld de integriteit die whoami noemt) ontbraken simpelweg volledig tot deze versie.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
I gebruik mysql en heb meer dan goede ervaringen, maar een andere goede db blijkt postgresql te zijn nog nooit gebruikt maar uit reacties van andere blijkbt die goed te zijn met ook vrij veel support op

Because Great minds Think alike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt zwaar wil gaan kan je een Oracle database overwegen. Zo'n database kan wel wat load verdragen en is erg snel en stabiel. Kan je erg ver mee gaan (load balancing en zo...) Alleen zal deze financieel misschien niet erg interessant zijn voor jou...

Op otn.oracle.com kan je wel gratis een volledige versie downloaden (welliswaar heb je dan geen licentie, maar je kan toch al is testen)

Bij een Oracle db heb je ook de pl/sql webcartidge -> kan je gewoon je hele webpage in de database schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik geloof dat je Personal Oracle gratis kunt (kon) downloaden. Een volwaardig Oracle RDBMS is denk ik idd niet van toepassing voor de topicstarter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 23:08
De vraag is dan ook of het verstandig is om eventueel voor een andere optie te kiezen.... als dat echt voordelen biedt.
Natuurlijkis het verstandig als dat voordelen biedt.
Waar de database voor gebruikt wordt? Persoonsregistratie en wat coordinaten opslaan. Geen zwaar werk dus, wellicht 5 gebruikers tegelijketijd, meer niet..
Dit is niet echt een uitgebreide omschrijving van wat je wil gaan doen. Bij coordinaten denk ik bijvoorbeeld al snel aan het POINT datatype van PostgreSQL met leuke extra functies, maar als het alleen om opslag gaat en je front-end doet de berekeningen is dat minder relevant.
Verder is het natuurlijk de vraag of je support wil voor procedural languages, of bijvoorbeeld unicode support een issue is, of referential integrity een issue is, waarmee je wil connecten, of je subqueries wil, schema support etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pff wat een termen allemaal :)

In principe komen er 2 tabellen in de database te staan:
Tabel 1: persoonsgegevens (naw, email etc)
Tabel 2: coordinaten (3 velden: X, Y en Z, gevuld met Integers en nog 2 velden met benamingen etc)

Het enige "ingewikkelde" wat mogelijk moet zijn, is het koppelen van een bepaalde set coordinaten aan een bepaalde set punten.

Al deze gegevens dienen uiteindelijk door een extern (in c++ geschreven programma) te worden uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Zijn er eigenlijk binaries van PostgreSQL voor Windows (XP) ?

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Manuzhai schreef op 17 september 2002 @ 17:12:
nee, nog niet. als het goed is komt dat in 7.4 (die al gauw na 7.3 komt).
daar zit ook als het goed is ook de nieuwe replicatie in en nog meer botte dingen. point in time recovery, win32 native binary, vernieuwde replicatie waren niet op tijd klaar voor 7.3 beta. ze willen na 7.3 snel 7.4 gaan uitbrengen (na gebruikelijke beta periode). (voor de goede orde 7.3 is nu in beta :) )

wat je kan doen is pgsql op cygwin draaien. dat draait prima onder windows.
andere optie is vmware. zelf draai ik het onder cygwin als dev db.

als het per se onder windows moet draaien (productie) moet je firebird proberen. (http://firebird.sourceforge.net)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
mbravenboer schreef op 17 september 2002 @ 14:24:
MySQL wordt weleens spottend omschrijven als een soort file-system. Dat is wel wat overdreven, maar de aard van beide systemen is nogal verschillend. MySQL timmert op dit punt wel aardig aan de weg sinds versie 4, maar volkomen vanzelfsprekende zaken in een relationeel database systeem (zoals bijvoorbeeld de integriteit die whoami noemt) ontbraken simpelweg volledig tot deze versie.
Relationeel is MySQL zeker wel. FK constraints, transactions en row-level locking zijn aanwezig geweest in 3.23.x. Allemaal met de InnoDb handlers. Het probleem was echter dat deze handlers niet standaard waren (maar MYSIAM wel) , maar alleen in de MySQL-Max binary.

MySQL 4.0 (nu beta) kan in de in de standaard binary nu ook Inno gebruiken en ondersteunt dus nu ook al deze zut.

Enige 'professionele' wat MySQL nog goed mist is stored procedures, FK rules en subquery's imho

edit:
Laat ik een normale backup procedure nou weer vergeten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
mjah wat dacht je van views, triggers, locale support, unicode, user defined types/operators

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Expander schreef op 17 september 2002 @ 14:21:
en als ik het goed heb zit subquerysupport eraan te komen. (inner, outer joins)

subqueries komt pas in mysql 4.1...

Met 4.0 zijn ze al dik een jaar bezig ofzo, dus die verwacht ik voorlopig nog niet.
xoror schreef op 17 september 2002 @ 19:16:
(voor de goede orde 7.3 is nu in beta :) )
Maar moet, volgens zeggen, nog wel in september uitkomen :)

Hoelang het dan nog duurt voor 7.4 (8.0?) komt is nog niet te zeggen, zal zeker wel weer enkele maanden overheen gaan.
xoror schreef op 17 september 2002 @ 23:55:
mjah wat dacht je van views, triggers, locale support, unicode, user defined types/operators
Stored procedures, functions, een explain die ook daadwerkelijk wat explained, user-control wat goed werkt ipv halfslachtig als in mysql (heb er elke keer weer ruzie mee), een tabel formaat dat gewoon gegarandaard consistent is.

• jochemd
In principe komen er 2 tabellen in de database te staan:
Tabel 1: persoonsgegevens (naw, email etc)
Tabel 2: coordinaten (3 velden: X, Y en Z, gevuld met Integers en nog 2 velden met benamingen etc)

Het enige "ingewikkelde" wat mogelijk moet zijn, is het koppelen van een bepaalde set coordinaten aan een bepaalde set punten.
Op welke manier wil je die coordinaten aan punten koppelen? Gaat het bijvoorbeeld om een exacte match of om de geografische coordinaten die het dichtst bij X liggen?
Welke waarde hecht je aan je data?

• jochemd
Manuzhai schreef op 17 september 2002 @ 17:12:
beta's:
code:
1
2
3
4
5
6
7
template1=# select version();
                            version
----------------------------------------------------------------
 PostgreSQL 7.2.1 on i686-pc-winnt-msdev, compiled by msdev 6.0
(1row)

template1=#

Even in de archieven van de pgsql-cygwin lijst zoeken naar een aankondiging en je kan misschien nog wel beta tester worden >:)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

maar volkomen vanzelfsprekende zaken in een relationeel database systeem (zoals bijvoorbeeld de integriteit die whoami noemt) ontbraken simpelweg volledig tot deze versie.
Wel eens van InnoDB gehoord?

• mbravenboer
  • Laatst online: 07-10-2022
Femme: Wel eens van InnoDB gehoord?
Ja, en zoals al eerder gezegd is, was/is dit niet standaard.

Volledig ontbreken was dus wellicht wat sterk uitgedrukt, maar dat neemt niet weg dat het verschil in opzet tussen MySQL en PostgreSQL wat ik probeerde aan te geven wel aardig met de werkelijkheid overeenkomt.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Femme schreef op 18 september 2002 @ 01:11:
Wel eens van InnoDB gehoord?

Maar zelfs dan mist mysql nog wel wat zaken die bij wat grotere/complexere DB's zeer belangrijk geacht worden voor het bewaken van de integriteit.

Foreign key's zitten er nu sinds erg kort in, maar zijn ze bewezen foutloos? Werkt het net zo integraal in mysql, als dat het in een ander rdbms werkt?

(on update cascade on delete set default etc zaken? ik heb dat niet bekeken verder)

Triggers/stored procedures/etc zitten er nog steeds niet in.

Voor een "simpele" website voldoet mysql zeker prima, maar toch mist het imho nog wel wat te veel om echt tussen de grote jongens mee te doen.

Verwijderd

Sjonge inderdaad wat een termen, val die jongen niet zo lastig :)
Je wilt een simpel databeest, maak je niet te sappel, gebruik gewoon mysql ofzo, het komt echt niet zo nauw bij wat je er mee gaat doen.

Verwijderd

xoror schreef op 17 september 2002 @ 19:16:
[...]
als het per se onder windows moet draaien (productie) moet je firebird proberen. (http://firebird.sourceforge.net)
Let wel: Firebird is geen portering van PostgreSQL, maar een open source initiatief op basis van de Interbase db van Borland.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zo een beetje hier en op het net rondlees, concludeer ik dat er voor mij 2 opties zijn: PostgeSQL of MySQL. Welke van de 2 weet ik nog niet?
- gebruiksvriendelijkheid
- stabiliteit
- functionaliteit

Verwijderd

Ik zou voor MySQL gaan. Mocht je nog eens naar een andere host gaan, dan is de kans groot dat ze daar ook MySQL ondersteunen.

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 10:26:
Als ik zo een beetje hier en op het net rondlees, concludeer ik dat er voor mij 2 opties zijn: PostgeSQL of MySQL. Welke van de 2 weet ik nog niet?
- stabiliteit
- functionaliteit
De keuze is gewoon te reuze :P Er is echt nog wel veeeeeel meer dan dat te krijgen hoor, zo meen ik dat Sybase ook nog een RDBMS gratis heeft staan voor linux.

Maar ik zou je het volgende aanraden: Wat zijn je eisen -> stel het lijstje op ->maak een lijst van potentiele kandidaat RDBMS'en en ga ze even lekker testen.

Ik zou m'n mening niet baseren op een handjevol tweakers, waarvan er een aantal weten waarover ze blaten en de rest 'hun rdbms' wil promoten. Succes :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 18 September 2002 @ 10:26:
- stabiliteit
- functionaliteit

Dat zijn, als je een unix/linux server hebt, idd de (imho) twee beste opties.

Beide gratis, beide ruime support, beide een aardig grote userbase.
- gebruiksvriendelijkheid:
Imho wint postgresql dat, ook al heeft mysql wel wat subpuntjes waar het weer op wint van postgres.
- stabiliteit:
Zowel mysql als postgresql hadden flinke stabiliteits problemen tot een jaar terug, de huidige versies zijn bij beiden erg stabiel. Postgresql heeft maar 1 opslagtype en daarmee garandeerd het consistente opslag van de tabellen (het zal altijd correct zijn en werken), mysql doet dat ook met innodb, maar dat is helaas pas een paar maanden terug stabiel verklaard. Al die 'stabiele versies' zijn hier op tweakers.net nog niet stabiel ingezet kunnen worden (waar vast de volle schuld niet van bij mysql ligt).
Ik denk dat dit tegenwoordig gelijk spel is.
- functionaliteit:
Postgres is de absolute winnaar hier, voor elke functie die mysql biedt heeft postgresql minstens een gelijkwaardige tegenhanger en het biedt daarnaast veel meer functionaliteit (integraal met het systeem de referentiele integriteits checks etc) en betere uitbreidbaarheid van de functionaliteit (eigen modules schrijven, stored procedures, eigen typen definieren).
Let wel, mysql heeft niet weinig functionaliteit, maar mist gewoon een stuk van de ansi-sql standaard waar postgres wel het grootste deel van invult.
- performance (was je vergeten ;) ):
mysql performt (veel) sneller met simpele queries, dat is _de_ reden dat het zoveel gebruikt wordt vermoed ik.
Het is "makkelijk en snel".
Zodra de queries echter moeilijker worden (lastiger sorteren, meer joins, etc) wint postgres, naast het feit dat je veel meer door postgresql kan laten uitvoeren binnen 1 query dan bij mysql (subqueries, functions, stored procedures, triggers).

De keuze zul je, denk ik, moeten laten afhangen van de punten waar er echt verschil is, namelijk de performance (vooral hoe die zich verhoudt op de verschillende punten) en de functionaliteit.

Als je het nodig hebt dat er subqueries mogelijk zijn etc etc -> postgres
Als je site extreem veel bezoekers gaat krijgen en je hebt voornamelijk simpele queries -> mysql

Bij twijfel? :)
Sja, ik zou het niet weten :P
Mijn voorkeur ligt bij postgresql :)

Owja, opslag van coordinaten, postgresql heeft daar een set speciale opslagformaten voor (punten, lijnen, kubussen, polygonen, etc) en speciale bewerkingen voor, als dat een belangrijk onderdeel van je database/applicatie is zou ik zonder meer voor postgresql gaan.

En ik zie je al noemen dat het geen zwaar werk is, dat laatste argument lijkt me dus de doorslaggevende :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Glimi schreef op 18 september 2002 @ 10:33:
De keuze is gewoon te reuze :P Er is echt nog wel veeeeeel meer dan dat te krijgen hoor, zo meen ik dat Sybase ook nog een RDBMS gratis heeft staan voor linux.
Die is net als de development versie van DB2 en Oracle alleen gratis voor ("niet-commercieel", ) development gebruik ;)
Maar ik zou je het volgende aanraden: Wat zijn je eisen -> stel het lijstje op ->maak een lijst van potentiele kandidaat RDBMS'en en ga ze even lekker testen.
:)
Das sowieso belangrijk, maar wat zijn de potentiele kandidaten? ;)
Ik zou m'n mening niet baseren op een handjevol tweakers, waarvan er een aantal weten waarover ze blaten en de rest 'hun rdbms' wil promoten. Succes :)

Hehehe, voldoe ik ook aan iemand die weet waarover ie blaat en 'zijn rdbms' wil promoten? :+

• xoror
  • Niet online
jochemd schreef op 18 september 2002 @ 01:06:
[...]

beta's:
code:
1
2
3
4
5
6
7
template1=# select version();
                            version
----------------------------------------------------------------
 PostgreSQL 7.2.1 on i686-pc-winnt-msdev, compiled by msdev 6.0
(1row)

template1=#

Even in de archieven van de pgsql-cygwin lijst zoeken naar een aankondiging en je kan misschien nog wel beta tester worden >:)
eej das leuk :)
ff zo de archives doorspitten. maruh hoe draait het ? crashed het nog vaak of vakt het wel mee.

• xoror
  • Niet online
Maar moet, volgens zeggen, nog wel in september uitkomen :)

Hoelang het dan nog duurt voor 7.4 (8.0?) komt is nog niet te zeggen, zal zeker wel weer enkele maanden overheen gaan.
jah maar met snel bedoelde ik dus niet de gebruikelijke 6 maanden :)
zal wel paar maaden worden. ze zeiden iig 'soon after 7.3'.
Stored procedures, functions, een explain die ook daadwerkelijk wat explained, user-control wat goed werkt ipv halfslachtig als in mysql (heb er elke keer weer ruzie mee), een tabel formaat dat gewoon gegarandaard consistent is.
de explain van mysql heb ik ook ruzie mee gehad. beetje lastig om queries te optimizen. daarnaast heb je niet zo veel params om de query planner te beinvloeden. bij pgsql kan je dingen als disk access cost etc invoeren.
dus als je snelle hdd heb, moet je kosten daarvoor verlagen etc..

zulke dingen ben ik niet tegen gekomen bij mysql. maar goed ik begruik dus beiden. ze hebben beiden een bepaald doel. gewoon goede kiezen voor je project.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik vergat trouwens het puntje onderhoud:
Mysql heeft minder verplicht terugkerend onderhoud (behalve backups maken niet perse iets), bij postgresql heb je de 'verplichte' vacuums.
Useronderhoud is ietsje uitgebreider/complexer/lastiger in postgres, maar ook uitgebreider in functionaliteit en imho net iets minder 'gevaarlijk'.
Backup's maken voor postgres en mysql is even simpel.
Mysql heb ik vaker zomaar een kapotte tabel zien hebben (postgres nooit), waardoor het wel extra downtime veroorzaakte, dit treed met innodb trouwens wel veel minder (niet of nauwelijks?) op.

Verwijderd

Een opsomming / samenvatting dan maar?

Hoe beslis ik welke database ik moet gebruiken?
Er is geen eenduidige manier om te beslissen welke database je moet gebruiken. Wel kun je kijken naar wat jou persoonlijke situatie is, en dan een aantal randvoorwaarden nagaan, en zien in hoeverre die voor jou van toepassing zijn.

Randvoorwaarden
platform
Als je al weet op welk platform [OS / hardware] je database moet gaan draaien, dan kun je al snel een aantal databases laten afvallen die daar niet op draaien.

Snelheid, schaalbaarheid en betrouwbaarheid
Alle makers van databaseprodukten zeggen dat hun produkt sneller, schaalbaarder en betrouwbaarder is dan die van anderen, maar ze kunnen natuurlijk nooit allemaal gelijk hebben. De waarheid ligt echter ergens in het midden. Wat de werkelijke snelheid, schaalbaarheid en betrouwbaarheid is, is sterk afhankelijk van de toepassing en omgeving.

Kijk daarom niet naar krachttermen, maar kijk of een database snel, schaalbaar en betrouwbaar genoeg is. Kijk naar toepassingen die intensiever gebruik maken van een database dan de door jou te bouwen toepassing. Als het goed werkt dan is het dus voldoende.

Features
Kijk alleen naar de features die jij nodig hebt en werkelijk gaat gebruiken en vergeet de rest. Denk daarbij aan de volgende zaken:
- ondersteunde datatypes
- indeces
- compleetheid SQL dialect (bijv. subselects, UNION, JOINs, group aggregate functions ect)
- (foreign key) constraints
- transacties
- management tools (backup/restore, import/export, etc)
- ondersteunde interfaces

Prijs
Natuurlijk is er altijd een overweging m.b.t. prijs. Denk daarbij vooral aan hoe belangrijk je toepassing gaat worden, en hoeveel het zou kosten als de database niet snel, schaalbaar of betrouwbaar genoeg is, de kosten om dat te herstellen, de ondersteuning die je nodig zal hebben, etc.

Een hoge prijs betekent niet automatisch een goed product, maar een reputatie van een product en de mogelijkheden tot ondersteuning zijn wel belangrijk, en hoe beter die twee zijn, hoe hoger algemeen de prijs van het product. Toch zijn er ook prima gratis producten, zowel open source als anders.

Kijk binnen een organisatie ook eens naar bestaande licenties. Vaak is er bijvoorbeeld al een Oracle of MS SQL licentie aangeschaft voor een database die nodig is voor bijv. een eCommerce product o.i.d. Vaak kan je gewoon binnen die database een nieuw schema aanmaken, en zo gratis meeliften op een bestaande licentie. Als uiteindelijk blijkt dat dat niet meer voldoende mogelijkheden biedt kan je dan later alsnog een aparte licentie aanschaffen.

Hosting
Waar gaat je database draaien? Meestal zal je 1 ontwikkelomgeving hebben, en 1 produktieomgeving. Als die produktieomgeving niet op een eigen server draait maar op een server van een host, moet die natuurlijk wel het door jou gekozen databasetype ondersteunen, en liefst ook voor een redelijke prijs. Ook zaken zoals backups e.d. moeten geregeld zijn.

Kennis & support
Tijdens het ontwikkelen, uitrollen of gebruik van een applicatie zal je vaak tegen de grenzen van je eigen kennis aanlopen. Op dat moment is het belangrijk dat er voldoende bronnen van informatie van goede kwaliteit zijn. Denk dan aan:
- handleidingen
- newsgroups
- fora
- vrienden / collega's
- training / certificering
- inhuur / outsourcing
- commerciele support van producent

Soms wordt echter te makkelijk gekozen voor een database, omdat je er zelf of vrienden/collega's al kennis van en/of ervaring mee hebben. Hoewel dat een groot voordeel is wat ik niet wil afschrijven, is dit ook niet zaligmakend.

Bestaande software
Wil je niet zelf programmeren, of liefst zo min mogelijk? Dan is het belangrijk een database te kiezen waarvoor er al veel kant-en-klare software bestaat, die je dan eventueel kunt aanpassen.

Open Source
MySQL
Platform: Win32, *nix
Pro:
+ grote userbase
+ veel gratis / goedkope hosting beschikbaar
+ veel kant-en-klaar software
Con:
- advanced features (subqueries, transacties, foreign key constrains) pas met laatste versie en uitbreiding (InnoDB) aanwezig

PostgreSQL
Pro:
+ redelijk grote userbase
+ ondersteuning advanced features
+ redelijk veel kant-en-klare software
+ gratis / goedkope hosting beschikbaar
Con:
- slecht reputatie m.b.t. performance van oudere versies

Firebird
Pro:
+ afgeleid van commercieel product
Con:
- kleine userbase
- hosting schaars
- weinig kant-en-klare software

SAP DB
Pro:
+ database van commercieel nivo
Con:
- kleine userbase
- hosting schaars

Gratis (onder voorwaarden)
MSDE
Platform: Win32
Pro:
+ SQL Server 2000 compatible, dus makkelijk te migreren
+ stabiliteit van commercieel nivo
+ redelijk grote hoeveelheid kant-en-klare programma's
+ veel hosting (SQL Server 2000)
+ geen voorwaarden aan daadwerlelijk gebruik
Con:
- hosting (SQL Server 2000) vaak duurder
- performance beperkt (max 5 T-SQL threads tegelijk)
- geen management tools

DB2 PDE (Personal Developers Edition
Platform: Win32, *nix, etc
Pro:
+ commercieel nivo database
+ redelijk grote hoeveelheid kant-en-klare programma's
+ grote userbase
Con:
- hosting duur, schaars
- gebruik beperkt tot alleen development doeleinden, geen produktie

Oracle 9i Personal Edition
Platform: Win32, *nix, etc
Pro:
+ redelijke userbase
+ redelijke hoeveelheid kant-en-klare software
Con:
- hosting duur, schaars

Sybase Adaptive Server Enterprise version 12.5 Developer's Edition
Platform: Win32, Linux
Pro:
Con:
- kleine userbase
- hosting duur, schaars

MS Access
Platform: Win32
Pro:
+ uitgebreide, soms gratis hosting
+ veel kant-en-klare software beschikbaar
+ grote userbase
Con:
- heeft beperkingen m.b.t. schaalbaarheid
- mist sommige geavanceerde features

Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom ... misschien na bijschaving geschikt voor FAQ?

edit:

1) toevoeging Sybase Adaptive Server Enterprise 12.5 Developers Edition
2) verduidelijking con MSDE
3) toevoeging suggestieve con PostgreSQL
4) toevoeging MS Access
5) toevoeging 'Hoe een DB te kiezen'
6) toevoeging Win32 als PostgreSQL platform

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2002 17:55 . Reden: Aanvullingen ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Oracle 9i personal edition is niet gratis, de developer license voor de full-blown producten wel, toch ?

Noem dan ook de sybase v11.9.2 (oid) voor linux, die is gratis mits voor development gebruik.
En van DB2 is net een nieuwe versie uit, hoe de licenties daarin zitten zou ik niet weten, wellicht is er iets gewijzigd :)

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 08:24

Kama

Game Coordinator

MS SQL2K ontbreekt?

drs. Kama

• Crazy D
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

nice, alleen vind ik "- performance beperkt" bij MSDE niet helemaal terecht, maar ik vind het verder een net overzicht :)

Exact expert nodig?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Sap DB is denk ik zeer interessant om naar te kijken, krijg hem helaas onder XP niet aan de gang maar als ik zie wat er mee kan dan denk ik dat het in de opensource hoek 1 van de belangrijkste kandidaten is om echt groot te worden.

Verwijderd

ACM schreef op 18 september 2002 @ 13:19:
Oracle 9i personal edition is niet gratis, de developer license voor de full-blown producten wel, toch ?
Volgens mij niet ... ik heb 9i PE gewoon kunnen downloaden, en volgens mij is het legaal om het voor dev doeleinden te gebruiken. Je moet daarvoor voor het downloaden dan wel een bak "ik zal dit en dat niet doen" vakjes aankruisen, maar daar blijft het bij.
Noem dan ook de sybase v11.9.2 (oid) voor linux, die is gratis mits voor development gebruik.
Zal ik toevoegen. :)
En van DB2 is net een nieuwe versie uit, hoe de licenties daarin zitten zou ik niet weten, wellicht is er iets gewijzigd :)
Hmmm ... zal effe kijken.
Als je goed kijkt gaat het om Open Source en Gratis (als in: bier :+) databases. Een opsomming van, commerciele databases zou een dagtaak gaan worden. Misschien heb jij zin om die te maken? ;)
Crazy_D schreef op 18 september 2002 @ 13:21:
nice, alleen vind ik "- performance beperkt" bij MSDE niet helemaal terecht, maar ik vind het verder een net overzicht :)
Volgens Otis is MSDE beperkt tot slechts 5 t-sql statements tegelijk, wat een aardige performance beperking is, lijkt me. Zie ergens in MS SQL server 2000 of MySQL ?. Ik zal het even verduidelijken.

edit:

Overigens wil ik GEEN opmerkingen maken over performance, schaalbaarheid en stabiliteit t.o.v. elkaar, want alle makers claimen dat hun product snel, schaalbaar en betrouwbaar is. Voor databases is er echter geen 1 duidelijke test waaraan je kunt zien wie de snelste is, dat is te veel afhankelijk van hardware, tuning, gebruik, datatypes, etc etc.

Eventuele links naar onafhankelijke tests online zijn natuurlijk wel interessant, en die wil ik er zeker bij plaatsen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2002 13:57 . Reden: Aanvulling ]

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Dat van MSDE klopt geloof ik, al kan je volgens mij dat aantal wel upgraden voor knaken.

Verwijderd

Goed bezig MrX. Zie ook [rml][ P&W] tijd voor een welke-db-faq?[/rml]

Extra info wellicht:
Wat kan Access niet
Verschil Access - MSSQL
en nog 1 keer
Verschil MSSQL - Oracle

Zal eens effe verder zoeken.

Edit: Hier is een linkje naar een performance test. Maar deze is erg vertekend door het gebruik van JDBC drivers en geen native of ODBC drivers.

nieuws: Oracle en MySQL winnen eWeek database benchmark

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 13:56:
[...]

Goed bezig MrX. Zie ook [rml][ P&W] tijd voor een welke-db-faq?[/rml]

Extra info wellicht:
Wat kan Access niet
Verschil Access - MSSQL
en nog 1 keer
Verschil MSSQL - Oracle

Zal eens effe verder zoeken.

Edit: Hier is een linkje naar een performance test. Maar deze is erg vertekend door het gebruik van JDBC drivers en geen native of ODBC drivers.

nieuws: Oracle en MySQL winnen eWeek database benchmark
Het lijkt inderdaad wel de vraag van de week te worden.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

offtopic:
MrX _/-\o_ :*

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Crazy D
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 13:42:
Volgens Otis is MSDE beperkt tot slechts 5 t-sql statements tegelijk, wat een aardige performance beperking is, lijkt me. Zie ergens in MS SQL server 2000 of MySQL ?. Ik zal het even verduidelijken.
:z Je hebt gelijk :) Al staat het zo wel wat minder negatief, die 5 threads zijn nl wel net zo (rete)snel als de echte MSSQL .

Exact expert nodig?

• xoror
  • Niet online
koel, ik draai nu pgsql 7.2.1b3 win32 !!!!

coooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooool :*)

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
Verschil MSSQL - Oracle? Ze hebben het wel over Access, maar niet echt over MSSQL.
En het leek me zo verschrikkelijk interessant. :)

Never underestimate the power of

Pagina: 1