Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 13:39:
MySQL geniet uiteraard ook mijn voorkeur. En die van de meeste Tweakers. Dit forum draait met MySQL. Met MS SQL server 2000 heb ik geen goede ervaringen, met MYSQL heb ik alleen maar goede ervaringen

Mja ach...
Al mijn
negatieve ervaringen met mysql komen voort uit het gebruik van mysql met tweakers.net hier.
We gebruiken het echt niet omdat er geen betere opties zijn.
De redenen zijn meer:
- Gratis in gebruik (met een beperkt budget is dat nou eenmaal belangrijk)
- Het voldoet redelijk... (ik mis meer functies dan Femme, maar ok, ik heb sql geleerd met oracle en postgres dus dan kijk je er anders tegen aan)
- Met simpele queries (grootste deel van een webapplicatie is relatief simpel) is het erg snel.
Redenen waarom we nu niet op iets anders overstappen zijn oa:
- Het voldoet nog steeds redelijk.
- Het is _gelukkig_ stabieler geworden.
- Andere opties zijn vaak erg kostbaar kwa geld en tijd.
- Alle queries/applicaties zijn mysql-optimised/based waardoor ze over het algemeen slecht portable zijn, dit is niet zomaar om te zette en gecombineerd met de andere redenen is er ook niet zo'n behoefte aan.
Door die optimalisaties zullen de apps ook nooit sneller met andere db-oplossingen werken dan met mysql, simpelweg omdat er allerlei gekke workarounds inzitten die je dan in enkele queries moet stoppen (union, subselects etc).
Waarom geen MS(SQL)?
Sja, je begint op unix/linux met php
php+apache is een gouden combinatie
tot voor kort draaide php+apache uitsluitend stabiel op linux/unices
php heeft een uitmuntende support voor mysql en mysql draait ook goed op linux.
en zo gaat het verder, naast het kostenplaatje waar je als beginnende website natuurlijk erg veel rekening mee moet houden.
En ja, ik ben zelf ook licht sceptisch over win2k op een colocatie, maar dat zegt niet dat ik erken dat het goede onderdelen heeft en MSSQL-2000 is zeker veel "beter" dan mysql (hangt van de apps en eisen af dus).