Hey, die is scherp

Nah, MySQL doet wel een beetje management... Maar relatie management is ie idd niet zo sterk in.
En ik zal je verder niet vervelen met het eeuwige argument "maar in 4.0 is dat standaard wel aanwezig" of "nu innodb er is kan dat wel"

Want ik snap zelf ook wel dat dat maar ten dele een oplossing is en lang niet alles omvat wat zelfs postgresql maar kan, laat dus staan wat mssql/oracle/db2/etc kunnen

Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 10:05:
Maar je hebt dus geen referentiemateriaal dat staaft dat MySQL ingezet kan worden voor het zware werk, en dan doel ik niet op een website met 10 tabellen en 5 miljoen rows in 1 van de tables, maar een database van meer dan 100 tabellen en vele vele rows in al die tables en veel meer logica dan dat je normaliter nodig hebt voor een website.
Klopt, mysql blinkt uit zodra eenvoud genoeg is, maar dan blinkt het, imho, ook echt uit.
Weliswaar nog niet helemaal overtuigend in stabiliteit maar over het algemeen wel in snelheid.
Als eenvoud te weinig is is mysql ook gelijk niet meer snel en zelfs met vrij eenvoudige left join queries was in een simpel testje van mij php+postgresql al 2x zo snel met het samenstellen van een page dan php+mysql (meerdere left join's en counts daarop, in totaal dik 200 queries ook een heleboel erg simpele, waardoor het niet 3x sneller was voor postgresql

)
Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 10:16:
Nu kun jij wel besluiten dat MySQL uberhaupt vergeleken KAN worden met databases als postgresql, DB2, Oracle en SQLServer maar dat is onzin. MySQL mist dermate veel functionaliteit tov de andere databases dat je MySQL niet in zo'n vergelijking kunt opnemen.
Op het moment dat die missende functionaliteit niet (echt, zodra je updates/inserts doet kan je eigenlijk al niet zonder transacties) nodig is is het te vergelijken.
Oftewel, het grootste deel van de websites dat op een database leunt

Wil je met dit gezever beweren dat MSSQLServer trager is dan MySQL? Ik durf de stelling wel aan dat 1 enkele server van het park dat achter deze website zit de databases van GoT en de FP kan draaien, in SQLServer.
En ik zal dan niet zo flauw zijn de celeron1200+512MB ram uit te kiezen

Maar je bewering gaat ook op voor mysql, hoewel we 3 database-dozen hebben hangen _zou_ dat ook door 1 gedaan kunnen worden, weliswaar moet er dan wat aangepast worden in de software (aantal queries/page nog wat terugbrengen waar mogelijk).
Maar ik zou haast je aanbod aan willen nemen, ware het niet dat het nogal een klote werkje is al die software om te zetten naar mssql-optimised query-gebruik

Maar je hebt wel gelijk dat er meer uit een "default" install MSSQL-server te halen is dan uit een "default" MySQL-server, vergeet echter niet dat mysql out-of-the-box nauwelijks optimaliserende zaken (behalve de indices) nodig heeft om zijn snelheid te halen.
Voor elke "prutser" zou dat een reden kunnen zijn dat MySQL zoveel sneller lijkt dan andere databases (als je nooit vacuum; doet in postgresql zal het nooit sneller worden dan mysql, als je dat echter wel doet en je queries es goed 'explained' kom je aardig in de buurt van mysql met de simpelere queries en win je het (dik) met de ingewikkeldere queries).
Hahahaha

Wat een lulkoek. "We hebben geen subqueries, views, triggers, foreign key constraints, replication en transactions want dat vervuild de database alleen maar, dan gebruik je maar add-ons". Kom nou. De bouwers gebruiken zelf veelal SELECT statements en vinden het niet zo nodig. Dat zegt veel over de bouwers en als je dan NOG beweert dat die features idd niet nodig zijn voor gemiddeld gebruik van een database systeem dan heb je er echt te weinig kennis van de materie.
Het voordeel van die filosofie is dat er ook een eenvoudige database is waarbij je niet eerst allerlei optimalisaties moet uitvoeren wil het presteren.
En die vooral uitblinkt in snelle toegang tot random data.
Als je niet meer dan dat nodig hebt, is de keus voor mysql wel een stuk beter te verantwoorden. Doordat het die extra bagage niet heeft is het namelijk ook met updates/inserts/deletes erg snel.
Het is een knutseldatabase en iedereen die MySQL vergelijkt met een serieuze database als DB2, Oracle en SQLServer moet zich schamen.
Voor de grotere applicaties geef ik je hier direct gelijk in, maar je moet natuurlijk niet vergeten dat de doelgroep ook anders is. Op het moment dat je het op de doelgroep baseert mag je, imho, mysql wel vergelijken zonder je te schamen met de grote concurrenten.