En wie gaan die mods dan worden?
Zoals je ziet is er niet echt animo om mod te worden bij de geschikte personen. Sterker nog, het aantal mods daalt zelfs....
Doordat er weinig mods zijn en de werkdruk per mod te hoog is, krijg je mods die alleen maar repressief bezig zijn en nauwelijks tijd meer hebben voor positieve bijsturing en discussie. Met meer (lite) mods kun je ook zorgen dat 'foute' topics niet urenlang blijven doormodderen en tot irritatie bij de vaste bezoekers gaat leiden. In een toenemend aantal gevallen helpt de bijsturing van regulars ook niet in dat soort topics en is er toch wat meer nodig dan bijsturing door een regular (lees sanctie mogelijkheden).
Maar komen er dan ook goede topics?
Of komen er dan gewoon veel minder topics?
Als ik in W&L zou modereren (Wat ik pertinent
niet wil) dan blijft er misschien 1 topic in de 2 dagen over. Verder wordt de crew nog meer gezien als grote boeman, wat ik al proefde in een discussie op Fok, over het weghalen van de trackers wederzijds. GoT's beleid is al behoorlijk restrictief, ik ken geen strengere forums.
Als het aanbod van nieuwe GoT gebruikers bestaat uit een enorme hoeveelheid n00bs zul je daar mee moeten leren leven. Wat je echter wel kunt doen is een stukje opvoeding van die nieuwe gebruikers. En als ze dan niet willen luisteren, moeten ze maar voelen. Maar zorg dan wel dat je de organisatie van GoT daarop afstemt. Dus zorg ervoor dat je het werk voor mods lichter maakt zodat er ook tijd overblijft voor leuke kanten van GoT.
Er zijn gewoon niet genoeg geschikte mensen die mod willen worden, tenzij je kunt beloven dat de werkdruk drastisch lager wordt, en dat kun je niet, tenzij je genoeg mensen hebt, die je niet krijgt tenzij...
Een vicieuze cirkel, die is veroorzaakt (IMO) door in het verleden gemaakte fouten.
Die fouten los je niet 1,2,3 op, en verder zijn er 2 verschillende problemen, die wel enige samenhang vertonen, maar zeker niet 1 en hetzelfde zijn.
1. Moderators lopen weg vanwege werkdruk
2. Niveau daalt
Voor 1 is een simpele oplossing: Stel veel meer mods aan. De uitvoering hiervan is echter niet simpel, zoals boven beschreven.
Dat lost 2 echter nog niet op. Er moeten wel voldoende hoog-niveau posts blijven bestaan om nog een forum over te houden. In sommige sub-fora is dat wel zo, in andere niet. De oplossing die hier wordt voorgesteld (iedereen die niet voldoende niveau is niet laten posten) zorgt er volgens mij voor dat je 90% van de bezoekers hier wegjaagt. Je draait GoT zo'n 4 jaar terug in de tijd als het ware, maar dan met users die het meeste al weten, en alles al een keer langs hebben zien komen.
GoT is gegroeid, en je krijgt het zaadje niet terug door botweg te snoeien (of meer: alles weg te kappen).
Verandert z'n sig te weinig.