Kleine processor defecten: hoe vind je ze?

Pagina: 1
Acties:

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb gisteren een nieuwe duron 1200 processor gekocht als upgrade voor een oude athlon.

En opeens:
:) kleine grafische storingen in windows en linux zijn verdwenen.
:) Mozilla installeert probleemloos en vervolgens doet ie het ook nog prima.
:) Ik kan foutloos bootstrappen
:) Muziek encoden met ogg gaat zonder rare hangers
:) en alles gaat flink sneller

Hartstikke mooi allemaal, heel veel topics zijn in een keer opgelost, door alleen maar een processor te vervangen.
De PC heeft twee jaar lang afgezien van de genoemde storingen normaal gefunctioneerd.
Ik ben wel enorm veel tijd kwijt geweest aan het proberen oplossen van al die topics hierboven. Uiteraard ook memory-tests, CPU-tests gedraaid.

Maar hoe kun je normaal gesproken dergelijke mini-defecten aan een processor achterhalen?
Is er geen testbank-software verkrijgbaar (AMD en Intel hebben deze vast wel) voor gebruikers, zodat je instructiesets kan testen op afwijkingen?

Iemand anders ervaringen met processor-defecten? Hoe heb je ze gevonden, en wat doe je eraan? Teruggaan naar de winkel: "mijn Mozilla crasht" is niet helemaal ideaal.

Verwijderd

Ben blij voor je ;)

Maar ehm... ik zou dat ook wel willen weten hoe je defecten vind

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2002 17:34 . Reden: typo's ]

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
hmm dit komt mij bekend voor
was met een duron die een klein stukje core miste wat 'schijnbaasr ;) ' geen prolbleem was maar een hoop vreemde problemen veroorzaakte :(
maar nee geen ID

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50

EaS

In een erg klein aantal Athlon, Duron en K6-XX CPU's zit een bug in het MMX deel. Die kun je testen met dit programma: ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/pmultest.zip

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Het enige wat ik kan bedenken is een programma wat alle functies stuk voor stuk afloopt en kijkt of de uitkomst van een bepaalde berekening overeenkomt met wat het zou moeten zijn..

Ik durf niet te zeggen of AMD en Intel zelf zulke software voor elke CPU die ze in het arsortiment hebben zitten in bezit hebben.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50

EaS

Hmmm zoiets ?:

Processor Tests

CPU-Core (Cpu Registers, Stack-manipulation, Address Modes & Flags, Integer-Arithmetic, BCD-operations, Bitwise Operations, Flow control, String operations, Processor-I/O, Exceptions). FPU (Load and Store, Instruction Set, Round & Chip, Exceptions). MMX-unit, 3DNow!, and SSE-Unit (Data Transfer, Packed Arithmetic, Packed Comparison, Data Conversion, Logical Operation, Move Operations).

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

RIKZ schreef op 11 september 2002 @ 17:43:
Het enige wat ik kan bedenken is een programma wat alle functies stuk voor stuk afloopt en kijkt of de uitkomst van een bepaalde berekening overeenkomt met wat het zou moeten zijn..

Ik durf niet te zeggen of AMD en Intel zelf zulke software voor elke CPU die ze in het arsortiment hebben zitten in bezit hebben.
ja maar... ze moeten die dingen zelf toch ook testen voordat ze de deur uitgaan ?

of ben ik nu onnozel....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Pagina: 1