OK, volgens mij is er nu iets nieuws dat het mogelijk maakt om
zonder tussenkomst van KPN te
ADSL'en. Tiscali heeft een eigen netwerk dat
ADSL- en telefoniediensten kan leveren op bepaalde adressen (je kan de beschikbaarheid checken op de site van Tiscali). Wanneer je daar gebruik van maakt kan je je abonnement bij
KPN opzeggen. Je betaalt Tiscali - naast de abonnementskosten voor het
ADSL-pakket - dan nog wel een kleine 10 euro voor het gebruik van de koperdraden naar en in je huisje (die Tiscali van
KPN moet huren) maar jij hebt verder niks meer met
KPN te maken.
Tot 1 april is er een leuke aanbieding:
ADSL met 4096 downstream / 640 upstream. Het abonnement heet 'Tiscali
ADSL special met telefonie'. Kost je 29,95 per maand
zonder aansluitkosten en met een gratis modem. Bovendien mag je dan gratis bellen via Tiscali. Om te bellen heb je wel een ander modem nodig (kosten: 30, 70 of 100 euro, afhankelijk van welk modem je wilt).
Als je wilt gaan bellen via Tiscali kan je kiezen uit twee pakketten:
- Het eerste pakket geeft je een nieuw nummer waarmee mensen je kunt bellen via Tiscali. Daarnaast hou je je eigen KPN-lijn en -nummer en blijf je daar ook gewoon op bereikbaar. Je hebt dan dus twee lijnen en twee nummers. Voor dit pakket worden geen (extra) abonnementskosten in rekening gebracht, naast de 29,95 per maand voor het ADSL-pakket en je hoeft geen aansluitkosten te betalen. Je moet wel gewoon je KPN-lijn blijven betalen aan KPN.
- Het tweede pakket geeft je een nieuw nummer waarmee je kunt bellen via Tiscali. Daarnaast porteert Tiscali je huidige KPN-nummer naar Tiscali. Je hebt je KPN-lijn nu dus niet meer nodig.Je blijft echter wel bereikbaar via je oude KPN-nummer. Ook nu betaal je geen extra abonnementskosten maar wel eenmalig aansluitkosten van 29,95 euro. Bovendien moet je elke maand 9,95 gaan betalen aan Tiscali als je je KPN-abonnement opzegt. Tiscali moet namelijk het laatste stukje koperdraad, van hun netwerk naar jouw huis, van KPN huren.
Even ter vergelijking: ik heb nu een Wanadoo
ADSL Lite abonnement. Kost 15 euro voor Wanadoo en 20 euro voor
KPN. Daarnaast moet ik die
KPN-lijn dus houden a 18 euro per maand
exclusief belminuten.
Totale kosten per maand zijn dan 53 euro. Bij Tiscali zou ik voor een verbinding die drie, bijna vier keer zo snel is (download) 29,95 gaan betalen. Als ik mijn
KPN abonnement op wil zeggen maar toch wil blijven bellen komt daar nog eens 10 euro bij.
Totale kosten 40 euro,
inclusief alle belminuten naar vaste lijnen.
Please do correct me if I'm wrong. Het is allemaal erg ingewikkeld maar dit is wat ik van de site van Tiscali begreep.